صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
تنش کششی: این تنش باعث می شود که
777 وج
* تنش فشارى: اين تنش باعث مى شود كه | لله عب
جسم از دو طرف به سمت داخل كشيده شود |
۱
تنش خمشی: وقتی که نیروی به جسم وارد
شود و باعث خمیدگی آن گردد
صفحه 4:
تنش هاى عرضى
يعنى تنش هائى كه در امتداد پهنای کشتی در جهت سمت راست و جب كشتى وارد مى شوند .
تنش ها در كشتى به دو دسته بخش مى شوند :
تنشهائى كه به ساختمان و بدنه كشتى وارد مى شوند
تنشهائى كه به قسمت هاى مخصوص وارد مى شوند و
اثرات محدود دارند ( تنشهاى موضعى )
صفحه 5:
: اين تفییر شکل ها و یا عوامل به وجود آورنده تتش ها عبارتند از ell
مسا
Guero
حركت عرضى بدنه (rapier)
فشار آب
صفحه 6:
صفحه 7:
1/۹" نلینها لتموقعی|تفاقمی|فتد که قسمتوسط کشتیتحت
تاثیر نیرویموج عظیمیقرار میگیرد .بالینکه در رو طرفشناور
بار ستكيركناشته و وسطخا ل باشد در لينها 4 ileus ci
خميده موشود.
صفحه 8:
(0
loyal لتموقمی تفاقمیافتد که دو قسمتجلو و عقبک شتیت حتف اثیر لمولج
قرار گرفته یالینکه بار سنگیزدر وسط گنلشته شود و در قسمتوسطلن
فضاءئخا !ليجلا میشود و در ن تیجه باعلمیشود که خمیدگیبه طرف
باتيزليجد گردد .
صفحه 9:
حرکت عرضی بدنه (): ۱
به علت حرکت امواج در مقابل بدنه کشتی یا به وسیله غلتیدن کشتی در یک راه آبی : بدنه
كشتى تمايل بيدا مى كند كه به صورت عرضی حرکت کند . این حالت موقعی که کشتی عمود بر
مسيز حركت امؤاع بائيد تخس استه: دریدی کفن ها آنیر حالت مرقی کهیدک كش كنار
کشتی پهلو گرفته یا در کنار اسکله است و امواج عمودا" به آن برخورد می کنند بسیار محسوس
است .
فشار آب :
فشار آب در قسمت های مختلف کشتی اثر می گذارد و این فشار بستگی به وزن یا بار آن قسمت
از کشتی دارد.
صفحه 10:
تنش های موضعی
موج خوريداههم))
نوک ضرب (۹)
تکان و لرزش
صفحه 11:
موج خور( ۳۳/۳
حالتی است که ورقه های بدنه کشتی در قسمت جلو داخل و بیرون می شوند و
علت آن عبور سینه کشتی از میان امواج پیاپی دریا است که دارای فشار های
به همین منظور استحکاماتی در AOL سینه کشتی تعبیه شده است تا فشار امواج
دریا را متحمل شود .
صفحه 12:
(poverty) Os S35
موقعی که یک کشتی عمودا" در جریان حرکت تکان می خورد . اين حالت در مواقع هوای
طوفانی بیشتر محسوس است و اغلب اوقات کشتی از سطح آب بیرون آمده و با سنگینی فرود می
آید این حرکت به ویژه در یدک کش ها در مواقع هوای بد کاملا" مشاهده می شود که قسمت
زیر یدک کش به واضح با سطح آب برخورد کرده و ایجاد تکان های شدید در بدنه می کند .
عموما" اين تکان ها بر اثر ضربه های عمودی سینه و پاشنه با سطح دریا به وجود می آید .
صفحه 13:
تكان و لرزش
تنشی است که به جسم وارد می شود ( بر اثر دو نیروی مخالف ) و اين دو نیرو می
کوش تا جسسم زا دررجو جهت مخالق حرکتت دهنکاء که در Heal Sica do سيم
را پاره نموده و یا پشکنند .
صفحه 14:
فشارهای و نیروهای وارد به کشتی ؛ به طور کلی به دو دسته زیر تقسیم
شده اند :
* نیروهای که به کل ساختمانی کشتی وارد می شود
نیروهای که به بخشی از کشتی( موضعی ) وارد می شود
همچنین فشار ساختمانی نیز به دو گروه عمده زیر تقسیم می شوند :
نیروهای که بصورت طولی وارد می شود
* نیروهای که بصورت عرضی وارد می شود
صفحه 15:
كرانيكاه (مركز ثقل)
نقطه اى است كه بر كرد آن يك جسم يا سطحى به حال تعلال قرار مى كيرد .
اين نقطه مى تواند مركز هندسى يك سطح ء يا مركز همه وزن هاى موجود در
يك جسم باشد . براى يك جسم ء نيروى ثقل برابر با وزن جسم فرض مى شود
كه به طور عمودى از گرانیگاه به طرف پائین اثر مى كند .
صفحه 16:
از اینجا دو مطلب کاملا" مشخص می شود :
* مرکز ثقل یک جسم مستقیما" به سوی گرانیگاه هر وزنه ای که به
آن افزوده شود حرکت می کند
* مرکز ثقل هر جسم مستقیما" از گرانیگاه هر وزنه ای که از آن کم
شود دور می شود .
صفحه 17:
مرکز ثقل یک oP gray)" hb )6۳ - معمولا" چنین تعریف می
شود که نقطه ای است که از آن تمام وزن کشتی به صورت عمودی به طرف
پایئن اثر می کند .
) ۷ ۹
۲ 04
Centre of gravity / چم
لل ۳۷
دا
/
صفحه 18:
۳ - ارتفاع عمودی مرکز ثقل از شاسی کشتی را "669" می نامند .
صفحه 19:
جابجائی ((69)) - کرانیگاه یک کشتی از همان قوانینی پیروی می کند که گرانیگاه
هر جسیم دیگری تبعیت می نماید
WD
CG Wy
صفحه 20:
مسافتی که (((1) در امتداد آن حركت مى كند با فرمول زير بيدا مى شود :
٠ 8690© - 6
D+ وننیکه جلبجا ده
تسغيبياته ركز قل 1/7
٠ ©( برائوينه هاوبرطشته يالمفزوده شده) فاصله 69 تا كرلنيكاه وزنه .
* (براى وزنه هاى جابجا شده ) فاصله اى كه در امتداد آن كيانيكاه وزنه حركت كرده است .
۰ 20( بسلیوزنه هایلفزودد سدد) ونجلبجنیسعد از لینکه وزنه لضافه سدهدلست (
بولیوزنه هایسردلشته شسدهد) وزنجلبجنیسعد از ایکه وزنه بسردلشته سدهلست
( برای وزنه های جابجا شده ) وزن جابجائی کشتی است
صفحه 21:
یک وزنه 000 تنی به مسافت 000 متر از روی یک کشتی
POOO تنی تغییر مکان می دهد ۰ گرانیگاه کشتی چند متر تغییر می
کند ؟
_ 200660 50x80
Ww 7000
GG =0/57 x
صفحه 22:
مثال ۲- یک وزنه ۴۸ تنی که گرانیگاه آن ۲ متر بالای شاسی است از روی یک بارچ ۶۹۰ تنی
كه 0608 آن ع/7 متر است برداشته شده , 0608 جديد را بيدا كنيد ؟
2 ۲۷۰۲
1 2-2-2-5 لح وو
6 WwW 642 /
مستقيما" به سوى بالا و در جهت مخالف وزنه برداشته حركت مى كند »
بنابراين :
KG+GG
جديد KG = قدیم
2+۰
HON yo
صفحه 23:
مراکز شناوری و غوطه وری
صفحه 24:
مركز شناور 8
مركز حجم قسمتى از كثنتى است كه در زير آب قرار دارد . به عبارت ديكر كرانيكاه مقدار أبى
است که از جای خود پس زده شده است .
نیروی شناوری برابر با وزن آب جابجا شده از ميان مركز شناورى به طور عمود به سوى بالا عمل
مى نمايد . از آنجا كه طبق قانون ارشميدس يك جسم شناور جانشين هم وزن خودش از مايع
مى شود » اين نيرو بايد برابر با وزن كشتى باشد . ا
|
I
1
|
I
صفحه 25:
مرکز غوطه وری؟) :
مرکز غوطه وری نقطه ایست که کشتی حول آن به طور طولی و عرضی یکبر مى شود کشتی ای
را در نظر بگیرید که مانند شکل با زاویه کمی یکبر شده است .
صفحه 26:
تعادل
سه حالت برای تعادل وجود دارد: پایدار » خنثی و ناپایدار و جسم با توجه به موقعیت گرانیگاه و
نقطه ای که آنرا نگه می دارد , می تواند یکی از این حالات را داشته باشد .
*؟ وضعیت تعادل پایدار
* وضعيت تعادل تابايدار
وضعيت تعادل خنثى
صفحه 27:
* وضعیت تعادل پایدار : یک کشتی وقتی در وضعیت تعادل پایدار است که اگر تحت
تاثيز يك نيزوى خارجى اندكى أ حالت تعادل خود يكبر شود تمايل ذاشته بأشد كه به
وضعيت وليه خود باز كردد .
* وضعيت تعادل ناپایدار : یک کشتی وقتی در وضعيت تعادل نايايدار است كه اكر تحت
تاثير يك نيروى خارجى اندكى از حالت تعادل خود يكبر شود تمايل داشته باشد كه به يكبر
شدن ادامه دهد .
وضعیت تعادل خنثی : یک کشتی وقتی در وضعیت تعادل خنثی است اگر تحت تأثیر
یک نیروی خارجی اندکی از حالت تعادل اولیه خود یکبر شود هیچ تمایلی به تغیبر دادن مکان
خود از این وضعیت را نداشته باشد و در حقیقت در موقعیت اخیر خود کاملا " مستقر گردد .
صفحه 28:
LIST Leek
كج 525 (Weel)
وقتی که یک نیروی خارجی مانند موج . باد و غیره باعث یکبر شدن کشتی می شود زاویه ای
که ایجاد می گردد به نام زاویه کچ شدگی خوانده 1/696" می شود
صفحه 29:
یکبر شدن 19 ) :
وقتی که یکبر شدن کشتی به علت نیروی داخلی از درون خود کشتی باشد مانند تغییرات و یا
جابجایی بار . استفاده از سوخت و آب آشامیدنی و غیره : زاويه اى كه به اين ترتيب ایجاد می
گردد زاویه یکیر شدن نامیده می شود .
صفحه 30:
حرکات کشتی :
سطح آزاد دریا به ندرت صاف و هموار است و اغلب حرکت سطح دریا به اندازه
کفایت چشمگیر بوده و بحث حرکت های مختلف کشتی می شود . اين حركات
بستگی به اندازه سرعت امواج دریا و همچنین با شکل وابعاد کشتی » سرعت
كشتى و زاويه بين مسير كشتى و امواج دریا دارند .
صفحه 31:
چند نمونه از مهم ترین نوع این حرکات
۰ حرکات آلاکلنگی سینه و پاشنه((۳۲:۱))) : امواجی که مستقیما" از جلو و یا
عقب کشتی با آن برخورد می کنند باعث می شوند تا سینه پاشنه کشتی متناوبا" بالا و پائین
روند اين حرکت به نام آلاکلنگی معروف است .
* غلتش((0۷۰۰۱) )) به طریق مشابه امواجی که از سمت راست و چپ کشتی با آن
برخورد می کنندباعث می شوند که کشتی در امتداد يهنا ( طرفین) خود با و پیین رود این
حرکت به نام غلتش معروف است .
صفحه 32:
* زيكزاك (ده”) : درهر دو حالت ذكر شده در بالا ء ممكن است كشتى
مرتبا" به يك طرف مسير خود ( مسير راست يا جب مسير) منحرف كردد اين
حركت به نام زیگراگ معروف است .
نوسان قاّم(۱,۰۸۰) : هنگامی که امواج به اندازه کافی بزرگ باشند تمام
کشتی ممکن است بالا و پائین رود این حرکت به نام نوسان قائم معروف است .
صفحه 33:
سرخوری((,)) : هنگامی که امواج به اندازه کافی بزرگ باشند و عمود بر
پهنای کشتی عبور کنند ممکن است باعث گردند تا تمام کشتی به سمت راست
یا چپ بلفزد . این حرت به نام سرخوری معروف است .
يس زفى(ج-هح) : جنانكه بر اثر امواج تمامى كشتى به جلو برده يا به عقب
کشانده بشود » به عبارت دیگر کشتی در مسیر سربالاتی یا سراشیبی موج قرار
كيرد » پس زنی به وجود می آید
صفحه 34:
شناوری و قوانین ارشمیدس :
ارشميدس مى كويد : هر جسم شناور جانشین هم وزن خودش از مایعی می شود
که در آن شناور است.
یروی شناوری :
۲ ".7 2 ۳
هنكامى كه جسمى كاملا در آب شیرین قرار بگیرد » برای هر متر مکعب که از
أب جابجا مى كند كه تن از وزن أن كاسته مى شود .
صفحه 35:
درجه غلظت يا چگالی
غلظت يعنى تسبت واحد جرم به حجم و به صورت كيلو كر بر متر مك يا كرم بر سانتى متر
مكعب بيان مى شود . بنابراين غلظت أب ( شيرين ) برابر يك كرم بر سانتى متر مكعب » هزار
كيلو كرم بر متر مكعب و يا يك تن بر متر مكعب خواهد بود .
غلظت نسبى يا جكالى نسبى
غلظت نسبى برابر است با غلظت جسم نسبت به آب شيرين . آب شور غلظت نسبی برابر ۰۲۵/۱
داردء یعنی ۰۲۵/۱ تن آب شور ۱ متر مکعب جا می گیرد يا ۰/۱ تن آب شور ٩۷۵/۰ متر مکعب
جا مى كيرد .
صفحه 36:
تی . پی . سی در آب شور ۱
در یک آبخور مشخص و در آب شور عبارت است از مقدار وزنی ( بر حسب تن ) که باید بارگیری
یا تخلیه کرد تا آبخور متوسط کشتی یک سانتی متر تغییر نماید .
صفحه 37:
طبق تعریف بالا مقدار وزنی که به کشتی اضافه شده است می باید برابر باشد با ۳.6۳.6۵ و
چون مقدار باری که اضافه شده برابر است با مقدار آب جابجا شده توسط قسمت هاشور زده
بنابراین می توان نوشت که :
وزن مخصوص * حجم ۶ وزن
تن ۶ وزن
وزن
® “ وزن مخصوص آب شور
۷۰
مساحت صفحه آب در آبخور موجود « وزن مخصوص آب شور
TPC =)--
صفحه 38:
مثال :
یک شناور مکعبی شکل به طول ۱۰۵ متر و به عرض ۲۰ متر و به عمق ۲۰ متر در آب شیرین به
صورت متعادل شناور است . چنانچه وزن جابجائی این شناور ۱۹۵۰۰ تن باشد حجم شناوری
ذخیره شناور را محاسبه نمائید .
متر مکعب 2۱۹۵۰۰ < حجم آب جابجاتی شناور ( حجم زیر آب ) وزن
وزن مخصوص
متر معکب 2۶۳۰۰۰ ۱۰۵۳۰«۲۰< حجم کل شناور
حجم قسمت زیر آب شناور - حجم کل شناور < حجم شناوری ذخیره
متر مکعب ۶۲۰۰۰۱۹۵۰۰2۴۲۵۰۰
صفحه 39:
اثر وزن مخصوص بر وزن جابجائی هنگامی که آبخور ثابت
بماند
چنانکه وزن مخصوص آب تغییر کند بدون آنکه اختلافی در آبخور به وجود آید . وزن جابجاتی
کشتی نیز می باید تغییر کرده باشد این تغیبر وزن جابجائی کشتی ممکن است به علاوه افزودن
يا مصرف سوخت . آذوقه » آب آشامیدنی و غیره در طول سفر دربائی باشد همچنین ممکن !
محموله ای بارگیری یا تخلیه شده باشد
صفحه 40:
در این مورد معادله زیر برای محاسبه وجود دارد:
صفحه 41:
وزن جابجاتی یک کشتی در آب کشتی در آب شور ۶۴۰۰ تن می باشد این کشتی باید به بندری
که آب آن دارای وزن مخصوص ۱۰۰۸ می باشد رهسپار گرد . محاسبه نمائید چه مقدار بار می
بايد از اين كشتى تخلیه گردد تا هنگامی که به بندر مذکور می رسد آبخور آن همان مقدار باقی
بماند .
وزن مخصوص جدید وزن جابجاتی جدید
صفحه 42:
تعریف بین المللي ظرفیتها
صفحه 43:
* تناژ جابجاتی مها امس :
عبارت است از وزن آب جابجا شده به وسیله کشتی که در حقیقت برابر است با وزن کشتی و
ابراین مقدارش با تغییرات آبخور می نماید .
چیزهاتی که در آنست و ب
* وزن جابجائى سبك( خالى )صصص ادك داكا :
آب جابجا شده به وسيله كشتى وقتى كه كشتى داراى بارء سوخت و
لوازم مصرفی ( تدارکاتی ) نباشد » كه در حقيقت برابر است با وزن کشتی خالی » اين حالت را
وزن جابجاتی سبک ( خالی ) کشتی گویند .
عبارت است از وز
صفحه 44:
وزن جابجاتی بارگیری ( پر ) احسمامصل الما
عبارت است از وزن آب جابجا شده به وسیله کشتی وقتی که کشتی دارای بار , سوخت و
تدارکات باشد . این حالت را وزن جابائی بارگیری ( پر ) کشتی گویند .
ظرفیت بار جر مط
عبارت است از وزن بار , سوخت , تدارکات » مسافران و کارکنان کشتی بر حسب تن وقتی که
کشتی تا حداکثر آبخور تابستانی بارگیری کرده باشد .
صفحه 45:
تناز ناخالص ع جوم :
عبارت است از كنجايش كليه مخازن بدنه و محفظه هاى بالاى عرشه كه براى بار ء تداركات
دسافران و کارکنان مورد استفاده قرار می گیرند ؛ بر حسب فوق مکعب تقسیم بر عدد ۰۱۰۰
تنازُخالص جمدم اج :
این مقدار , از تناژ ناخالص محاسبه می شود بدین ترتیب که اجسام استفاده شده برای زیست
کارکنان » ناوبری » ماشین آلات و سوخت از مقدار تناژ ناخالص کسر و حاصل به دست آمده
به نام تناژ خالص ارائه می گردد .
بناب این همواره تناژ ناخالص از مقدار خالص بزرگتر خواهد بود .
صفحه 46:
صفحه 47:
DECK UNE
خط عرشه : در وسط کشتی واقع شده است و طول آن ۳۰۰
میلی متر می باشد لبه بالائی آن در محلی قرار گرفته که
امتداد عرشه اصلی و (( ورقکاری بدنه )) یکدیگر را قطع می
ذايره خطوط بارگیری :
که اصطلاحا " پلیموس گفته
می شود درست در زیر خط
عرشه قرار گرفته است فاصله
oe لبه بالایی خط عرشه تا
مرکز این دایره (( هواخور
رسمی تابستانی )) نامیده می
شود qo OL
ALL LINES ARE 25 mm IN THICKNESS
صفحه 48:
DECK UNE
خطوط بارگیری ( خط شاهین ) باید به رنگ سفید یا زرد در زمینه
. ای تاریک و يا به رنگ سیاه در زمینه ای روشن مشخص گردند
ضخامت تمام خطوط ۲۵ میلی متر و لبه بالائی آنها برای اندازه
گیری منظور می شود .
ALL LINES ARE 25 mm IN THICKNESS
صفحه 49:
* (( خط باركيرى تابستانی )) خطی است در امتداد مرکز دایره خطوط بارگیری فاصله شاسی تا
اين خط را آبخور تابستانى نامند .
* (( خط باركيرى آب شيرين )) : آبخورى را مشخص مى كند كه كشتى مى تواند در آب
شيرين باركيرى كند تا براى دريا رفتن در نهايت به حد آبخور تابسانی برسد
صفحه 50:
مقررى آب شيرين (0*.00.09)
عبارت است از تغييرات آبخور متوسط هنكامى که کشتی از آب شور به آب شیرین مى رود و
بالعكس . اين مقدار بر حسب ميلى متر 5757 محاسبه مى شود و فرمول آن بر حسب وزن
جابجاتی و ۲ به قرار زیر !
فرمول
صفحه 51:
مقرری آب بندر(۳0:0 009 0000006
وقتی که کشتی در بندری بارگیری می کند که آب آن دارای وزن مخصوصی میان وزن
مخصوص آب شور شیرین باشد و تا سطح آبخور (1) بارگیری نماید چنانچه بعد از اتمام بارگیری
به دریا برود آبخور آن به مقدار ا میلی متر تغییر کرده , به سطح بالای 9) خواهد رسید .
مقدار 2 را بر حسب تعریف مقرری آب بندر نامند
اگر اين مقدار را 2 و وزن مخصوص آب بندر را ) فرض كنيم رابطه زير را مى توان نوشت :
= مقرری آب بندر
۳۰۲۷۸)۱025 (
25
مقرری آب بندر
صفحه 52:
آبتعور با تییرات غلظتآب تقییر می کند
۳۰۲۷۸1025 ((
25
مقررى آب بندر
صفحه 53:
* یک کشتی MOD ۶« می باشد . این کشتی در بندری که وزن مخصوص
آب آن ۱۰۱۲ کیلو گرم بر متر مکعب است شناور است . اگر این کشتی از این
بندر به دریا برود آبخور آن چقدر تغییر خواهد کرد .
* یک کشتی دارای وزن جابجائی ( پر ) ۵۴۰۰ تن بوده و ۳۰- (۳6۳6"می
باشد اگر در آب بندری به وزن مخصوص ۱۰۱۰ کیلو گرم بر متر مکعب تا خط
آبخور تابستانی اش بارگیری و سپس به دریا رود تغییر آبخورش را محاسبه
نمائید .
صفحه 54:
* یک کشتی دارای آبخور ۸ متر می باشد و در آب بندری به وزن مخصوصی نسبی ۰۱/۱ تن
بر مکمب شناور است gpd = 0:60 ) < 1200) مب , ,۲1۳,۳6۱ حداکنر Spel
در دریا ۱/۸ متر می باشد . حساب کنید چه مقدار دیگر می تواند بارگیری کند قبل از اينکه به
درب زود
پاسخ : ©©© تن
* يك كشتى در آبی به وزن مخصوص ۱۰۲۵ کیلو گرم بر متر مکعب » حجم ۷۵۰۰ متر مکعب
آب را جابجا می کند . وزن جابجائی کشتی را در آبی به وزن مخصوص ۱۰۱۵ کیلو گرم بر
متر مکمب » هنگامی که با همان آبخور قبلی شناور باشد بر حسب تن محاسبه نمئید .
* پاسخ: ۷۶۱۲۰۵ تن