علوم مهندسی مهندسی صنایع و مواد

آزبست: وضعیت ایران و جهان

azbast_vaziat_iran_va_jahan

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آزبست: وضعیت ایران و جهان”

آزبست: وضعیت ایران و جهان

اسلاید 1: آزبست: وضعيت ايران و جهانبا ارائه: مهندس مهدي علي گلتهيه شده در مركز سلامت محيط و كار( وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي ( بخش 3:

اسلاید 2: روسیه، چین و کانادا ۶۵ درصد تولید آزبست جهان را در اختیار دارند و کانادایی‌ها در حال گسترش فعالیت‌های خود هستند.توليد كنندگان مهم آزبست در جهان

اسلاید 3: .توليد كننده هاي آزبست در جهانتوليد آزبست كه به صورت درصدي از توليد كننده اول جهان نشان داده شده است(روسيه با 925000 تن در سال 2005)100101

اسلاید 4: توليد جهاني آزبست(1900-2009)

اسلاید 5: عمده‌ترین کشورهای مصرف کننده آزبست :چین، هندوستان، ژاپن، کشورهای همسود(مشترک المنافع)، برزیل، تایلند، کره جنوبی، ایران، فرانسه، اندونزی، مکزیک، کلمبیا، اسپانیا، آمریکامصرف‌کنندگان عمده آزبست در جهان

اسلاید 6: مصرف جهاني آزبست(1950-2009)

اسلاید 7: مصرف آزبست از حدود سال ۱۹۸۰ میلادی در کشورهای صنعتی جهان به شدّت کاهش پیدا کرده‌است. این در حالی است که در بسیاری از کشورهای در حال توسعه مصرف آن در حال افزایش است. روند مصرف

اسلاید 8: آزبست در چينچين بزرگترين مصرف كننده آزبست در جهان است.چين و مصرف اين كشور بين سال هاي 2000 تا 2004 بيش از 40 درصد افزايش داشته است.در اين كشور بيش از 100 هزار نفر در مواجهه با آزبست قرار دارند.

اسلاید 9: آزبست در هند دومين مصرف كننده آزبست جهان است. رشد 30 درصدي در مصرف آزبست نيز در سال هاي اخير وجود داشته است.در اين كشور نيز چيزي حدود 100 هزار نفر در مواجه با آزبست قرار دارند.

اسلاید 10: فرايند اسقاط كردن كشتي و مواجهه با آزبست

اسلاید 11: آزبست در ايرانايران نيز جزء مصرف كنندگان عمده آزبست در جهان است و در طي سال هاي اخير رشد مصرف آزبست در آن 4 برابر شده است.

اسلاید 12: مواجهه با آزبست در ايرانطي ساليان گذشته 10 تا 15 كارخانه توليد آزبست سيمان در ايران فعال بوده اند که در حال حاضر حدود 500000 تن محصولات حاوي آزبست توليد مي كنند. تعداد كارگراني كه در اين كارخانجات فعّاليت كرده اند بالغ بر 5000 نفر تخمين زده مي شوند. حدود 30 كارخانه و كارگاه توليد لنت ترمز و كلاچ نيز در ايران فعاليت ميكنند كه ساليانه حدود 20000 تن محصول توليد ميكنند و تخمين زده ميشود كه حدود 3000 نفر در اين صنعت مشغول بكار هستند

اسلاید 13: واردات آزبست به ايراناطلاعات بدست آمده نشان ميدهد كه واردات آزبست ايران از دهه 1960 تاكنون حدوداً چهار برابر شده است. در حال حاضر ساليانه بين 55000 تا 60000 تن آزبست خام وارد كشور مي شود كه بيش از نيمي از اين مقدار از كشور روسيه تامين شده است. برزيل، قزاقستان و كانادا ديگر تامين كنندگان آزبست ايران هستند.

اسلاید 14: واردات آزبست ايران(1960 تا 2003)

اسلاید 15: توليد آزبست در ايران(1996 تا 2003)

اسلاید 16: اولين شواهد مصرف آزبست در ايران: به قبل از جنگ دوم جهاني بازمي گردد كه آلمانها از اين ماده در ساختمان ايستگاههاي راه آهن استفاده كردند. توليد محصولات آزبست سيمان در ايران به سال 1958 باز ميگردد كه كارخانه اي در تهران آغاز بكار كرد و مهمترين محصول آن ورقه هاي موج دار آزبست سيمان بود. اين كارخانه كه ايرانيت نام داشت از اين نام براي محصول خود استفاده كرد و ورقه هاي آزبست موج دار از آن پس در ايران، ايرانيت نام گرفت اين نامگذاري تا آنجا پيش رفت كه پس از آن تمامي اشكال ورقه هاي موج دار حتّي نوع پلاستيكي آن به همين نام شناخته ميشوند.

اسلاید 17: مصرف آزبست در ايرانآزبست به عنوان ماده اوليه در بيش از 50 كارخانه و كارگاه در ايران به محصولات آزبست تبديل ميشود.ایران طی 5 دهه گذشته مصرف آزبست خود را از حدود 20-10 هزار تن به 60-55 هزار تن در سال افزایش داده یعنی مصرف خود را حدوداً چهار برابر کرده است.

اسلاید 18: سهم مصرف آزبست در محصولات آزبست ايران حدود 90 درصد از آزبست وارداتی در کارخانجات آزبست- سیمان در محصولات سیمانی مانند لوله و ورق بکار گرفته می شود.حدود 9-7 درصد از آن در صنعت تولید لنت ترمز و کلاچ استفاده می شود. درصد بسیار جزئی از آزبست وارداتی در مواردی چون تولید عایق حرارتی، واشر سازی و محصولات حاوی آزبست مصرف می شود.

اسلاید 19: وضعيت كنوني كنترلفعّالیت هایی که در سال های اخیر برای مقابله با مصرف آزبست در آسیا و ایران انجام شده موفقیت چشمگیری به همراه نداشته است. علیرغم تعیین حدّ مجاز مواجهه با آزبست در محیط کار، در بسیاری از کارخانجات مصرف کننده آزبست سطح تماس کارگران چندین برابر میزان مجاز است. اندازه گیری های محیطی از میزان آزبست در هوای شهرهای بزرگ زنگ خطری است جهت چاره اندیشی برای عوارضی که ساکنین این شهرها به علت مواجهه با آزبست در تمام طول عمر خود با آن مواجه خواهند شد.

اسلاید 20: توليد آزبست در ايران: ايران در برهه هايي از زمان آزبست نيز توليد كرده است. يك معدن توليد آزبست در نواحي شرق ايران وجود دارد كه از سال 1974 شروع به كار كرده و تا سال 2003 كه به كار خود خاتمه داده است که ساليانه حدود 3000 تن آزبست توليد كرده است.

اسلاید 21: وضعيت كنوني مواجهه در كارخانجات ايراناندازه گيري هايي كه در برخي از اين كارخانجات و كارگاه ها انجام شده نشانگر اين است كه سطح آزبست در هواي كارخانه در برخي قسمتها چندين برابر حدّ مجاز است. عدم توجّه به نكات بهداشت حرفه اي و عدم نظارت كافي موجب شده است كه غبار آزبست همراه لباس كارگران به منزل برده شده و خانواده هاي آنان را نيز در معرض خطر قرار مي دهد.

اسلاید 22: اثرات زيست محيطي آزبست در ايرانآزبست بعنوان يك آلاينده محيطي نيز در ايران اهميت دارد. ميليون ها نفر در شهرهاي بزرگ در معرض اين ماده قرار دارند. مطالعه اي كه در سال 2007 براي اندازه گيري غلظت آزبست در هواي تهران انجام شده است نشان ميدهد كه غلظت فيبر در برخي نقاط بين 1/0- 2/0 f/ml است. با توجّه به رشد جمعيت و افزايش تعداد خودروها به نظر ميرسد اين وضعيت در آينده نامطلوبتر شود.

اسلاید 23: يك مورد جالب...رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: آزبست موجود در هوای تهران، 300 برابر آزبست موجود در هوای شهرهای اطراف آن است.  به گزارش واحد مرکزی خبر، سرهنگ سید هادی هاشمی در حاشیه همایش پیشگیری از تخلفات وسایل نقلیه عمومی در جمع خبرنگاران افزود: همچنین آزبست موجود در بدن نیروهای پلیس راهور، چهار برابر آزبست هوای تهران است.وی با بیان این که ریه 35 درصد نیروهای راهور دچار مشکل است، گفت: تا چه زمانی باید شاهد اجرا نکردن قوانین از سوی دستگاه‌ها باشیم؟ ttp://www.hamshahrionline.ir/news-109161.aspx

اسلاید 24: قوانين حفظ محيط زيست در رابطه با آزبستدستورالعملي توسط سازمان حفاظت محيط زيست در سال 2000 وضع شده كه طبق آن به صنايع مصرف كننده آزبست فرصت داده شده تا ظرف مدت 7 سال مصرف آزبست را قطع كرده و از مواد ديگر بجاي آزبست در توليدات خود استفاده كنند. همچنين اين دستورالعمل تاكيد ميكند كه احداث هر واحد صنعتي كه از آزبست در توليدات خود استفاده كنند ممنوع است.با وجود اينكه مهلت تعيين شده پايان يافته هيچ يك از صنايع مصرف كننده آزبست اقدام جدّي در اين خصوص انجام نداده اند.

اسلاید 25: سرطان هاي ناشي از آزبست در ايرانسيستم ثبت سرطان ايران که تخمين زده مي شود پوششي در حدود 80 تا90 درصد داشته باشد، در سال 2005 تعداد 55 مورد مزوتليوما گزارش كرده است. اين سيستم همچنين 1764 مورد سرطان ريه (آدنوكارسينوم) در اين سال گزارش کرده است. اگرچه اطلاعات دقيقي از شغل اين افراد در دست نيست ولي ارتباط قوي بين مواجهه با آزبست و مزوتليوما، اين فرضيه را كه اين افراد قربانيان مواجهه با آزبست هستند به شدّت مطرح ميكند.

اسلاید 26: ساير بيماري هاي مرتبط با آزبستاطّلاعات در خصوص ساير بيماري هاي ناشي از آزبست مانند آزبستوز و بيماريهاي پلور ناشي از آزبست نيز ناقص و دور از حدّ انتظار است، به گونه اي كه طبق آمار وزارت بهداشت طي سالهاي 2004 تا 2006 ، به ترتيب 144، 230 و 10 مورد آزبستوز در كشور گزارش و ثبت شده است. متاسّفانه آماري از بيماري پلور ناشي از مواجهه با آزبست در دست نيست. با توجّه به تعداد زياد كارگراني كه با آزبست مواجهه دارند و غلظت بالاي آزبست در محيط هاي كاري آمار فوق بسيار تامّل برانگيز است.

اسلاید 27: راستان هاي با مشكل آزبستقماردبيلکردستاناصفهانکرمانالبرزکرمانشاهایلامگلستانآذربايجان شرقیگیلانآذربايجان غربیلرستانتهرانشاهرودخراسان جنوبی(بیرجند)مرکزی(اراك)خراسان رضوی(مشهد)هرمزگانخوزستانهمدانزنجانیزدسمنانقزوینفارس

اسلاید 28: آزبست در كرمان «این صنعت ماهیتاً آلوده بوده و خطرات آلودگی آزبست(پنبه نسوز) بر هیچ‌کس پنهان نیست. کارخانه‌ی کرمانیت به‌علْت مصرف الیاف آزبستی یکی از معضلات بزرگ زیست محیطی این استان می‌باشد و وجود ضایعات آزبست كارخانه بر مشکلات آن افزوده است.»

اسلاید 29: ثقلثقلآزبست در لرستان

اسلاید 30: آزبست در لرستانمدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان لرستان گفت: کارخانه فارسیت دورود همچنان با تولید یک نوع ماده سمی و شیمیایی به نام آزبست در این استان فعالیت دارد.  علی‌رحیم کاکاوند در گفت و گو با ایرناافزود: فعالیت این کارخانه با تولید این نوع ماده سمی غیرقانونی است و تاکنون اقدامات موثری برای تعطیلی و جلوگیری از فعالیت کارخانه در راستای تولید این ماده انجام شده است.  وی اظهار داشت: دستور تعطیلی کارخانه فارسیت دورود این استان از سوی معاونت محیط انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور مهرماه گذشته صادر شد، اما هنوز این مهم محقق نشده است.  وی یادآور شد: مسوولان کارخانه باید مردادماه گذشته ماده جایگزین گاز ! سمی آزبست را معرفی می‌کردند اما هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است

اسلاید 31: مديرعامل فارسيت وي درباره احتمال توقف توليد آزبست در شركت‌هاي توليد‌كننده به‌دليل مخالفت‌هايي كه محيط‌زيست براي توليد اين محصولات دارد، گفت: در اين رابطه انجمن با محيط‌زيست مذاكراتي را در پيش گرفته و هنوز اين موضوع به نتيجه قطعي نرسيده است.فارسيت دورود تنها شركتي بود كه (ديروز) در بورس تهران صف خريدي به ارزش بيش از يكصد‌ميليون تومان داشت! شركت فارسيت درود

اسلاید 32: آزبست قبل از ورود به فرايند در اين شركت

اسلاید 33: بخش انبار محصولات آزبستي

اسلاید 34: محصولات نهايي آزبستي(ورقه هاي موجدار)

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید