همه ما گاه و بیگاه ناگزیر از بیان مجموعهای از اطلاعات کلامی به منظور متقاعد کردن مخاطبین خود و یا در شکل ساده آن در قالب ارتباطات شخصی شدهایم. دفاع از یک پایاننامه دانشجویی، سخنرانی در یک مراسم دوستانه یا میهمانی از اشکال ساده سخنرانی و ارائه مطلب هستند. ارائه رسمی مطالب و اطلاعات به دو دسته عمده تقسیم میشود:
۱)مهارتهای سخنرانی و فن بیان
۲)ارائه شخصی مطالب
این دو بعد از مهارتهای سخنوری و ارائه مطالب معمولا در یکدیگر ممزوج بوده و تفکیک قایل شده بین آنها ساده نیست. همچنین میتوان آنها را در اشکال مختلف ” فن بیان و سخنوری، ارائه مطالب، کنفرانس، سخنرانی، ارتباطات شفاهی و غیر شفاهی و …” دسته بندی کرد. در این قسمت ابتدا مفهوم ارائه مطالب و فن بیان را تعریف نموده و سپس تعدادی از لغات مرتبط با مهارتهای سخنرانی را توضیح خواهیم داد.
بسیاری از مردم هنگامی که برای بار نخست از آنان جهت سخنرانی در مجامع عمومی دعوت شود، برآشفته خواهند شد. بسیاری از ترسهای ابتدایی در اثر ممارست و تمرین سخنرانی و آماده سازی اولیه برای بیان خطابه و ارائه مطلب از بین رفته یا کاسته خواهد شد. در حقیقت ارائه مطالب یکی از ابزارهای برقراری ارتباطات بین انسانها است که قابل اطلاق بر بسیاری از وضعیتهای رفتاری مختلف از قبیل صحبت کردن با یک گروه خاص، سخنرانی در یک جلسه، یا توجیه کردن یک تیم میباشد. در معنای گسترده تر ارائه مطالب و سخنوری در مورد صحبت کردن در یک عروسی، یا تذکر نکاتی در ما بین یک ویدیو کنفرانس هم میتواند به کار رود.
برای اینکه ارائه مطالب و سخنرانی شما مؤثر باشد، لازم است مراحل آماده سازی سخنرانی گام به گام پیش رفته و ابزارها و روشهای ارائه مطالب نیز به دقت انتخاب شوند. ارائه مؤثر مطالب نیازمند آن است که بتوانید پیامی را به شنوندگان خود انتقال داده و آنها را در مورد دیدگاههای خود متقاعد سازید. ” توانایی متقاعد کردن دیگران” در این بین یک عنصر کلیدی است. این جنبه از مهارتهای ارائه مطالب در بازاریابی و فروش، استخدام یا جلب نظر حامی و کسب حمایت برای پروژههایتان بسیار مهم است.
هدف از ارائه مطالب چیست؟
به طور کلی دو هدف عمده برای ارائه مطالب وجود دارد:
الف)اطلاع رسانی:
معمولا در جریان هر نوع ارائه مطلب سعی میکنیم تا اطلاعاتی را با دیگران به اشتراک بگذاریم. اطلاعاتی که سابقا از آن بی اطلاع بودهاند. برای ارائه مطالب به منظور اطلاع رسانی میبایست پیام ما به اندازه کافی “واضح” و ” خوب” باشد. پیامی که به سادگی توسط مخاطبان فهمیده شود.
ب)متقاعد کردن:
نقطه ضعف بسیاری از ارائههای مطالب و سخنرانیها در این بخش است. مطلبی را ارائه میکنیم تا دیگران را به کاری واداریم. از آنها میخواهیم پروژه ما را تصویب کرده یا رساله ما را تأیید کنند. چیزی را از ما خریده و خدماتی را به ما ارائه دهند.
یک سیاستمدار به سادگی به دنبال آن است تا مردم را برای انتخاب وی در جریان انتخابات بعدی، به اقدام وادارد. برای اینکه بتوانید دیگران را متقاعد و توجیه کنید لازم است تا علاوه بر بحث منطقی، احساسات و عواطف آنان را نیز برانگیزید.
برای این کار لازم است شما بتوانید مهارتهای ارائه مطالب/ فن بیان و سخنوری و سخنرانی مؤثر را خوب بیاموزید تا دیگران کاری را انجام دهند که شما میخواهید.
برای اینکه ارائه و سخنرانی بهتری داشته باشید میتوانید ساخت پاورپوینت خود را به تیم حرفهای ppt.ir بسپارید. در این خصوص میتوانید به صفحه سفارش ساخت پاورپوینت سر بزنید یا با ما تماس بگیرید.
info@ppt.ir
0 دیدگاه برای “قسمت ۱: فن بیان و سخنرانی چیست؟”
دیدگاهی برای این مطلب نوشته نشده است.