جذاب و کاربردی در ارائه

۱۰ نکته برای یک طراحی ارائه عالی (۲)

۴ شهریور ۱۳۹۷

در پست قبل نکاتی را برای شما آوردیم تا با دانستن آن و عمل به آنها بتوانید یک اسلاید ارائه خوب و بی‌نظیری به نمایش بگذارید. در این مطلب به ادامه نکات قبلی خواهیم پرداخت تا با دانستن آن بتوانید اسلایدهای خود را به زیبایی بیارایید و مخاطب را مسحور ارائه اسلایدهای خود کنید.   …

در پست قبل نکاتی را برای شما آوردیم تا با دانستن آن و عمل به آنها بتوانید یک اسلاید ارائه خوب و بی‌نظیری به نمایش بگذارید. در این مطلب به ادامه نکات قبلی خواهیم پرداخت تا با دانستن آن بتوانید اسلایدهای خود را به زیبایی بیارایید و مخاطب را مسحور ارائه اسلایدهای خود کنید.

    ۴. تایپوگرافی نشان دهنده‌ اهمیت است.

فونت صحیح می‌تواند سخنرانی شما را بسازد یا آن را به یک شکست تبدیل کند. تایپوگرافی یک نوع هنر اصلی در جهان طراحی است و به راستی می‌تواند صحنه را برای آنچه که می‌خواهید بگویید آماده کند.

به یاد داشته باشید که حروف چاپی می‌توانند یک حالت، یک نقطه در زمان، یا هر تعداد فاکتور دیگر را انتقال دهند. بجای جستجو در لیست فونت‌هایتان و گشتن به دنبال “یک چیز جالب” به پیامی‌ که می‌خواهید بیان کنید فکر کنید.

فونت اسلاید

فونت

بزرگترین اشتباهی که افراد در مورد فونت‌ها در سخنرانی‌ها انجام می‌دهند این است که فکر می‌کنند فونت‌هایی که در بالا لیست شده‌اند کسل کننده هستند. این باعث می‌شود که آنها از فونتی مشابه آنچه در پایین آمده، به دلیل اینکه بی نظیر و جالب به نظر می‌رسد استفاده کنند.

فونت اسلاید

فونت اسلاید

اگر شما یک طراح حرفه‌ای نیستید، به یاد داشته باشید که سه مدل ابتدایی در بالا کسل کننده نیستند، بلکه آنها قابل اطمینان هستند. آنها حروف چاپی خوش ظاهری هستند که به صورت ماهرانه‌ای طراحی شده‌اند تا باعث شوند ارائه شما خوب به نظر بیاید.

هیچ وقت از فونت‌های با ظاهر استاندارد نترسید. استفاده از آنها می‌تواند به اطمینان از اینکه طراحی شما در محدوده‌ی آراسته و حرفه‌ای باقی بماند و از محدوده‌ی درهم و برهم و زشت دور بماند، کمک کند.

ترفند استفاده از فونت‌های جالب

نگران نباشید، لازم نیست کاملا از فونت‌های جالب اجتناب کنید. بلکه هر یک در جای مناسب خود می‌تواند زیبا، عالی و کارآمد باشد اما بایست کاملا معقول و هوشمندانه مورد استفاده قرار گیرند.

فونت اسلاید

ترفند استفاده از فونت

همانطور که تصویر بالا نشان می‌دهد، یک ترفند عالی برای استفاده از فونت‌های جالب این است که آنها را فقط در عنوان استفاده کنید در حالی که باقی متن را ساده می‌گذارید. وقتی از یک فونت پیچیده زیاد استفاده می‌کنید و یا شروع به ترکیب مدل‌های پیچیده می‌کنید، نتیجه فقط یک متن ناخوانا و نامفهوم برای مخاطب خواهد بود. از نمونه‌های آماده نیز می‌توانید بهره بگیرید.

    ۵. خوانایی ارائه‌تان بسیار اهمیت دارد.

در حالیکه درباره‌ی موضوع تایپوگرافی بحث می‌کنیم، شما باید همیشه در مورد اینکه تایپ در سخنرانی شما تا چه حد خوانا است دقت داشته باشید. بعضی اوقات نکته دوم در مطلب قبل (استفاده از تصاویر با کیفیت) می‌تواند شما را در  موقعیتی مانند نمونه زیر قرار دهد.ارائه اسلاید

در اینجا ما یک عکس واقعاً فریبنده داریم، اما این عکس اثر ویران کننده‌ای بر خوانایی متن ما دارد. حتی اگر متن را برجسته کنیم و رنگ‌های متفاوتی را امتحان کنیم، هنوز ناقص به نظر می‌رسد. این ممکن است شدیداً برای طراحان جدید خسته کننده باشد.

اگرچه، راه حل کاملاً ساده است: با توجه با نکته سوم در مطلب قبل (طیف‌های رنگی) می‌توان این مسئله را برطرف کرد. با ایجاد یک نوار رنگ ساده در پشت متن، علاوه بر خوانایی متن، ظاهر زیبای اسلاید را حفظ می‌کنیم.

این یک تاکتیک کاملاً رایج است که به تعدادی روش متفاوت انجام می‌شود. مثال‌های زیر را برای ایده گرفتن ببینید.

نوار باریک

نوار باریک در اسلاید

نوار باریک

نوار ضخیم

نوار ضخیم در اسلاید

نوار ضخیم

تکه‌های کاغذ

متن اسلاید

تکه کاغذ

    ۶. ساده‌تر بهتر است.

اسلاید ساده

اسلاید ساده

این گیر اساسی برای افراد غیر طراح است. مشکل از یک سوء تفاهم اساسی در مورد آنچه که یک اسلاید ارائه باید باشد ریشه می‌گیرد. در اکثر موارد، اسلاید نباید منبع نهایی مطالب و اطلاعات باشد. در عوض، گوینده آن چیزی است که ارائه را ارزشمند می‌کند. گوینده باید منبع اکثریت قاطع مطالب، اطلاعات، دیدگاه‌ها و … باشد.

به هر حال، اگر اسلاید‌های ارائه شامل تمام اطلاعات بیان شده باشد، پس مخاطب چه نیازی به گوینده دارد؟ می‌توانستید با دادن یک لینک دانلود ارائه خود را بین کسانی که نیاز دارید به اشتراک بگذارید و خود را از یک ارائه سخت خلاص کنید.

اسلایدهای ارائه نباید با مجلات اشتباه گرفته شوند. شما نمی‌توانید حجم زیادی از مطالب در اسلایدهایتان جای دهید حتی اگر تمام اطلاعات را به درستی سازمان دهی کنید اما باید بدانید که این یک امتیاز منفی برای شماست.

بار دیگر، به یاد داشته باشید که گفتار شما دلیل ایستادن شما در مقابل مردم است. ارائه باید به عنوان یک وسیله‌ی کمکی بصری به شدت ساده شده ایفای نقش کند که، وقتی نگاهی سطحی به آن می‌شود، یک طرح کلی منسجم از گفتار شما را نشان دهد.

از اسلاید‌هایتان برای جلب توجه مخاطب از طریق عوامل بصری جذاب استفاده کنید.  مردم در حالیکه به سخنرانی‌ها گوش می‌دهند خیلی زود خسته می‌شوند و داشتن چیز زیبایی که به آن نگاه کنیم به ما کمک می‌کند که مخاطبان خود را متمرکز کنیم. همچنین  ساده نگه‌داشتن مطالب اسلایدهایتان شما را نسبت به خواندن مطالبتان از روی اسلاید دلسرد می‌کند. در واقع ما ارائه‌دهندگان متعددی را دیده‌ایم که تمام کلمات ارائه‌شان را در اسلاید قرار داده و فقط آن را خواندند. همانقدر که سخنرانی‌های عادی کسل کننده هستند، شنیدن اینکه کسی به مدت بیست دقیقه چیزی را برای شما بخواند حتی بدتر است.

با مطالعه ادامه مطلب در پست بعدی اطلاعات خود را کامل کنید…

0 دیدگاه برای “۱۰ نکته برای یک طراحی ارائه عالی (۲)”

دیدگاهی برای این مطلب نوشته نشده است.

اولین دیدگاه را برای “۱۰ نکته برای یک طراحی ارائه عالی (۲)” بنویسید.

نوشته‌های مرتبط:

علوم پایه

ما می‌شنویم که زنبورهای عسل در حال ناپدید شدن هستند. اما چه چیزی کلونی زنبوران عسل را آسیب پذیر کرده است؟ عکاس” آناند وارما”، در حیاط پشتی خانه اش و در مقابل دوربین، زنبورعسل پرورش می دهد تا ویژگیهای آنها را از نزدیک دریابد. این پروژه، که برای نشنال جئوگرافیک تهیه شده است، نگاهی اجمالی …

تکنولوژی

با استفاده از فناوری ساخت رباتها، فاصله سنجهای لیزری، GPS و ابزارهای هوشمند برای بازخورد اطلاعات، دنیس هنگ در حال ساخت ماشینی برای رانندگان نابیناست. این یک ماشین تمام خودکار نیست،او این نکته را متذکر می شود ، اما ماشینی که یک راننده ی نابینا می تواند سرعت ، نزدیکی و مسیر را به خوبی …

پزشکی و سلامت

سی و نه میلیون نفر در جهان نابینا هستند، و اکثریت دید خود را به دلیل بیماری های قابل درمان و یا قابل پیشگیری از دست داده اند. اما چگونه می توانید افرادی را که در مناطق دور افتاده زندگی می کنند، معاینه و درمان کنید ، در حالی که تجهیزات چشم پزشکی گران قیمت …