:در مقالهی قبلی ۱۱نکتهی طراحی و ایدههایی برای ارائه و تقویت محتوا ذکر شد در ادامه نکات بعدی را ذکر میکنیم
۱۲) هنگامی که در مورد مکانها صحبت می کنید، از نقشه استفاده کنید
استفاده کردن از نقشه در ارائهها ایدهای بسیارجالبی است. استفاده از نقشه نه تنها باعث ایجاد یک کانون توجه در طرح بندی ارائه میشود بلکه باعث راحتتر فهمیدن مکانهای مختلف میشود.
نمونهای از ارائهی بسیار خوب، کار طراحان حرفهای ما در سایت Venngage است که با استفاده از نقشه اطلاعات زیادی را بیان کردند. در هر اسلاید نقشه نه تنها مهمترین بخش اسلاید محسوب می شود بلکه اطلاعاتی هم راجع به مکانها به مخاطبان میدهد.
آیا میدانستید تولید قهوه در ساحل عاج این قدر زیاد است؟ من هم تا قبل از ارائهی بالا نمیدانستم.
۱۳) از فونتهای بزرگ و خوانا استفاده کنید
متن اطلاعات باید برای مخاطبان واضح و قابل رویت باشد. فرقی نمیکند مخاطبان شما اعضای گروهی کوچک باشند یا افراد یک استادیوم بزرگ، متن شما باید برای مخاطبتان قابل دیدن باشد. باید از فونتهای بزرگ و خوانا استفاده کنید به طوری که افرادی که در صندلیهای ردیف آخر هستند بتوانند متن شما را ببیند. شما در حقیقت نمیدانید که از ارائهی شما در چه جاهایی قرار است استفاده شود یا چه جاهایی نمایش داده شود. ممکن است در اتاق کنفرانس یا سالن کنفرانس و… ارائه شود. شما باید با استفاده از فونتهایی که رسا و خوانا باشند، ارائهی خود را برای نمایش در هرجا آماده کنید.
۱۴) با استفاده از فرهنگ عامیانه، ارائهای سرگرم کننده داشته باشید
با استفاده از فرهنگ عامیانه یا فرهنگ کوچه بازاری برای مخاطبان خود چرب زبانی کنید. این کار به شما کمک میکند تا از جو محیط مطلع شوید، همچنین باعث میشود با مخاطبان خود زودتر ارتباط برقرار کنید.
برای مثال، در ارائهی بالا آنها از Napoleon Dynamite (فیلمی کمدی که در آمریکا سال ۲۰۰۴ ساخته شد) استفاه کردند تا میان مخاطبان خود نوستالژی ایجاد کنند.
۱۵) از فونتهایی با ضخامت مختلف در اسلایدهای که عنوان دارد، استفاده کنید
همانطور که در اینفوگرافی (اطلاع نگاشت) ازیک نوع فونت استفاده نمیکنید، در ارائهها هم تنها از یک فونت استفاده نکنید. در این ارائهای که از سایت HubSpot گرفته شده، مولفان از دستهای از فونتها با ضخامت متفاوت استفاده میکنند. این کار باعث میشود کلمات و ایدههای کلیدی مورد تاکید بیشتری قرار بگیرند.
همانطور که شاهد هستید آنها در اسلایدی که حاوی عنوان است از فونتهای ضخیم و مورد توجه برای برجسته کردن نام استیو جایز استفاده کردهاند. این کار باعث میشود مخاطبان شما از ابتدا بدانند ارائهی شما درباره ی چه چیزی است.
۱۶) برای هر ایدهای از تمهای رنگی استفاده کنید
رنگ یکی از ابزارهای قدرتمندی است که بدون استفاده از کلام میتواند مخاطبان شما را هدایت کند. با استفاده از رنگهای مختلف در هر بخش از ارائه ، Dell میتواند به طور واضح هر تغییر ایده یا موضوع را نشان دهد. تغییر دادن رنگ از سبز به نارنجی یا حتی قرمز کار بدون زحمتی است اما بر درک محتوا و نشان دادن قصد مولف تاثیر دارد.
این راهی موثر برای طراحی لیست، راهنمایی مخاطبان و روش چگونه ارائه دادن است. می توان با راحتی هر رنگ را به مراحل یا شماره های مختلفی اختصاص داد.
۱۷) به جای عکس از نگاره و شکل استفاده کنید
یکی از راههای آسان برای حفظ طراحی ارائه تا پایان آن، مانند کاری که سایت Domo انجام داده؛ استفاده از شکل در اسلایدهای ارائه.
آنها در ارائه خود در صفحههای ۱۰-۴ به جای عکس از شکل استفاده میکنند که این کار فوق العاده به نظر میرسد.این کار باعث میشود که مخاطبان بیشتربه محتوای ارائه دقت کنند تا اینکه مجذوب عکسهای موجود شوند.
این کار باعث شد که شکلها به عنوان مدهای برتر سال ۲۰۱۸ اتنخاب شود.
۱۸) از رنگهای متضاد برای نشان دادن دو نظر متفاوت یا دو طرف بحث استفاده کنید
برای نشان دادن دو طرف مناقشه یا موضوعات مخالف هم میتوان از رنگهای متضاد کمک گرفت. برای مثال در ارائهی بالا، آنها برای نشان دادن تفاوت شرکت خود با شرکتهای رقیب از این فن بهره برده اند.
در مثال بالا، آنها بدون استفاده از کلام و با به کارگیری رنگ های موثر، سعی در بهتر نشان دادن شرکت ِخود دارند. آنها بدون استفاده از هیچ کلامی و با بهره گیری از آیکونها و رنگهای روشنتر، شرکت خود را در موقعیت برتری نسبت به دیگر رقبا قرار میدهند.
اما اگر آنها از رنگهای مشابه ویا از یک رنگ استفاده میکردند، کارشان تاثیر زیاد و قابل توجهی روی مخاطبان نداشت.
۱۹) علاقهمندی های خود را در ارائه، لحاظ کنید
توصیه میکنم ارائهای که در مثال بالاآمده است را حتما به طور کامل ببینید چرا که از یکی جالبترین و دلچسبترین ارائههایی است که تا بحال دیدهام. این مولف بسیاری از علاقمندیهای مرتبط با موضوع را وارد ارائه کرده است. این کار باعث میشود ارائهای که دربارهی آموزش دارد، جذاب و سرگرم کننده باشد.
آنها حتی از بازی Super Mario Bros (بازی قارچ خور) در ارائهها استفاده میکنند و شما نیز آن را میشناسید و ارائههای این چنینی را تحسین میکنید.
۲۰) سعی کنید ارائه را به سه قسمت تقسیم کنید
نباید ارائهی خود را به بیش از سه قسمت تبدیل کنید. بنابراین همه چیز باید حداکثر سه عدد باشد؛ سه آیکون، ستون، ایده و…
ارائهی بالا مثال خوبی برای این کار است. در اسلاید شماره ی ۹ در این ارائه استفاده از این تکنیک شروع میشود و تا پایان ارائه ادامه می باید.
۲۱) برای عینیت بخشیدن به ایدههایتان از جدول زمانی استفاده کنید
یکی از راههایی که میتوان فرایندهای پیچیده و حوادث تاریخی را عینی کرد، استفاده از جدول زمانی در ارائه است. صرفا تهیه فهرستی از مراحل یا رخدادها برای فضای حرفهای کفایت نمیکند. شما باید راهی جذاب برای عینی کردن اطلاعات پیدا کنید.
۲۲) برچسبها و گرافیکها را مکمل ارائه کنید
اگر حاشیه نویسی کاربران سایت Pollen VC بر روی اسلاید شماره ۵ نبود، من در واقع نمیدانستم با آن گرافیک باید چه کار کنم.
زمانی که شما گرافیک عینی را با توضیحات متن ترکیب می کنید، آن گرافیک قادر به رسم تصاویر برای مخاطبان شما خواهد بود. بنابراین با حاشیه نویسی گرافیکها درک آنها را برای مخاطبان آسان کنید.
۲۳) تنها از فونت سفید برای نوشتن بر روی عکسها استفاده کنید
دربسیاری از موارد شاهد این هستید که بیشتر نقل قول ها وسخنانی که روی عکس ها تایپ میشوند با فوت سفید هستند. علت این امر کارآمدی این فونت و نیز خوانا بودن آن در تمام عکسها است.
اگر حرف من را باور ندارید، ارائهی بالا را ببینید. در این ارائه مولفان روی بیش از صدها عکس با فونت سفید نوشته اند. آنها کمابیش از فونتهای متفاوت استفاده کردند اما رنگ همه ی آنها سفید بود.علاوه بر اینها، قالب ارائهها پر از نکاتی مبنی بر داشتن اسلایدهای برتر است.
0 دیدگاه برای “۱۲۰ نکته طراحی و ایدههایی برای ارائه همراه با مثال(۲)”
دیدگاهی برای این مطلب نوشته نشده است.