در مقالههای قبلی ۲۳ نکتهی طراحی و ایدههایی برای ارائه ذکر شد در ادامه نکات بعدی را ذکر میکنیم:
۲۴)سراسر ارائهی خود برای نشان دادن نکات از کد رنگ استفاده کنید
اینجا نمونهی دیگری از ارائه است که در آن از رنگها برای سازماندهی نکات مدنظرخود استفاده میکنند. در این مورد، از ده رنگ مختلف برای نشان دادن ده نکتهی مربوط به تعهدات شغلی استفاده میکنند.
۲۵) از نمودارهای سادهی گردشی برای تجزیه کردن فرایند ارائه استفاده کنید
اگر شما طرفدار فیلم Step Brother (برادر خوانده) باشید، حتما درباره ی Prestige Worldwide چیزهایی شنیدهاید. در این ارائهی سرگرم کننده که در بالا آمده است، آنها دوباره برمیگردند و شما را در مدلهای تجاری و برنامههای روبه رشد خود میفروشند.
امروزه این ارائه به دلیل این که دربارهی چگونه بودن تجارت صحبت میکند موثر واقع میشود.
آنها به جای اینکه از موزیک ویدئو استفاده کنند، از نمودارهای گردشی مفید استفاده میکنند. آنها از این کار برای توضیح دادن مدلهای تجاری استفاده میکنند. توصیه میکنم شما راهنماییهای آنها را دنبال کنید و سعی در ایجاد نمودار گردشی پویا داشته باشید. این نمودار میتواند به صورت عینی هر فرایندی را تجزیه کند.
۲۶) در اسلایدهایتان ازطراحی موبایل فرندلی استفاده کنید
امروزه بیشتر مردم بیش از هر وسیلهی دیگری از موبایل استفاده میکنند، بنابراین استفادهی شما از طرح موبایل فرندلی در ارائه بسیار اهمیت دارد. این یعنی اندازهی متن شما بزرگ است و جزئیات زیادی ندارد. این کار باعث میشود همانطور که طراحان سایت Globoforce در ارائهی خود همه چیز را کاهش دادهاند، استفاده از این طرح باعث میشود همه چیز در ارائهی شما کاهش یابد.
۲۷) در ارائه مثالهای زیادی بزنید و تعدد آنها نترسید
اگر تعداد مخاطبان شما زیاد است یا این که در ارائهی تان موضوعی پیچیده وجود دارد و لازم است آن را برای مخاطبان توضیح دهید، زیاد مثال بزنید چرا که این کار بسیار کمک کننده است. البته مواظب باشید زیاده روی نکنید و در نظر داشته باشید بیشتر داشتن هرچیز بهتر از کمبود آن است.
طراحان سایت White company برای نمایش دادن نمونهی اولیهی خود از تعداد زیادی مثال استفاده کردند. آنها در ارائهی خلاقی که داشتند تقریبا ۲۰ اسلاید را به مثال اختصاص دادند. استفاده از مثالهای زیاد زمانی که آنها مفید و کاربردی باشند احساس ملال و تکرار در مخاطبان ایجاد نمی کند.
۲۸) از مطابق بودن آیکونها باهم اطمینان حاصل کنید و با حوصله آنها را بهم تطبیق دهید
قبلا دربارهی استفاده از آیکون در ارائه صحبت شد اما حالا میخواهیم دربارهی استفاده از آیکونهای مطابق با الگوی ارائهی شما صحبت کنیم.
اگر میخواهید ارائه هایتان را منحصر به فرد کنید حتما باید از مطابق بودن آیکونها باهم اطمینان حاصل کنید. همانطور که در ارائهی بالا شاهد هستید، طراحان از آیکونهای مینیمالیستی استفاده کردهاند که با طرح اسلایدها مطابق باشد. دیگر عناصر بصری، گرافیکی و نمودارها هم باید مطابق با طراحی اسلاید باشد. همچنین باید مراقب بود آیکون ها بیشتر از محتوا در کانون توجه قرار نگیرد چرا که باعث می شود درخشش ارائهی شما کم شود.
۲۹) در سراسر ارائهی خود از طرح بندی ثابتی استفاده کنید
طراحان سایت Bannersnack برای همه اسلایدهای ارائهی خود از یک طرح بندی واحد استفاده میکنند. برای کمک به این ادامه طرح، در حاشیهها و طرحبندی متن ها را هم از طرحی واحد استفاده می کنند.
این نمونه ای از ارائهای قدرتمند است چرا که به مخاطبان کمک میکند به محتوای ارائه توجه بیشتری کنند. استفاده از هرعاملی که سرعت خواندن محتوای اسلاید را در مخاطبان بالا ببرد، برای ارائه موفقیت محسوب می شود.
۳۰) تاجایی که ممکن است از رنگهای شاد استفاده کنید
ارائه بالا یکی از ارائههای مورد علاقهی من است. علت آن است که آنها برای نشاندادن مهمترین نکات ارائه، از زرد پررنگ استفاده کردهاند تا بیشتر به چشم بیاید. استفاده از این تکنیک را چند سال پیش در ارائهای زنده دیدم و تصمیم گرفتم برای ارائههایی که خودم دارم از این کار حتما استفاده کنم.
۳۱) موضوعات اصلی طراحی خود را از محتوای کلی ارائه بیرون بیاورید
اگر دارید دربارهی موضوع جالبی صحبت میکنید چرا از آن موضوع به عنوان مایهی اصلی طراحی در اسلایدهای ارائهی خود استفاده نمیکنید؟ برای مثال، در ارائه بالا که دربارهی کتابهای طراحی است، طراح از نقاشیهای دستی به عنوان مایهی اصلی ارائه استفاده می کند. اینها چیزهای سادهای هستند که به مخاطبان کمک میکند تا بتوانند با موضوعات ارائهها بیشتر ارتباط برقرار کنند. همچنین این کار به شما اجازه میدهد از مثالهای زیادی در ارائه استفاده کنید.
۳۲) با استفاده از ریتم وآهنگ تعاملی بین خود و مخاطبان برقرار کنید
پیتر زوریینسکی در سایت SlideShare (سایتی که دربارهی چگونه ارائه ساختن مطلب منتشر میکند)، برای ارائهدادن نکات مد نظرش از فرایندی دو مرحلهای استفاده میکند. او ابتدا نکات اساسی ارائه را با شور و حرارت بیان میکند، سپس هرگاه به نکات گفته شده می رسد مخاطبان با جواب دادن وکمک کردن به او، وارد رابطهای تعاملی با او میشوند و نوعی سیستم تعامل گفتاری بین او و مخاطبانش ایجاد میشود. این نوع مکالمه بین سخنران و مخاطبان در موفق بودن ارائه گام مهمی محسوب می شود.
۳۳) برای منحصر به فرد کردن ارائه، محتوای کتابهای الکترونیکی بازیابی کنید
در نمونهای که در بالا آمده، از متن کتاب الکترونیک Seth Godin در ارائه استفاده شده است. آنها محتوای مد نظرشان از آن کتاب برش زده و در اسلایدهای ارائهی خود جایگزاری کنید. این کار به شما سرعت میبخشد و باعث میشود که در زمان بیشتری را ذخیره کنید.به یا داشته باشید در این موارد تنها ایدههای بسیار مهم را ارائه دهید و آنها را با نحوهی جدیدتری ارائه دهید.
۳۵) از خلاصههای زمانبندی شده در ارائهها استفاده کنید
قبلا در این مورد که دربارهی این که در ارائهها باید نموداری باشد که شمای کلی محتواها را نشان بدهد صحبت کردیم اما این بار میخواهیم درباره ی چیزی بیشتر از آن صحبت کنیم. در اسلاید دوم ارائهی پایین، طراح نشان میدهد که هر اسلاید برای ارائه به چقدر زمان نیاز دارد.این کار باعث میشود که مخاطبان شما بدانند هر صفحهی ارائهی شما چقدر طول میکشد. در حقیقت این کار مخاطبان را بیش از پیش درگیر ارائهی شما میکند. علاوه بر اینها، این کار باعث میشود که مخاطبان از همان ابتدا مهمترین و عمیقترین بخشهای ارائهی شما را بشناسند.
0 دیدگاه برای “۱۲۰ نکته طراحی و ایدههایی برای ارائه همراه با مثال(۳)”
دیدگاهی برای این مطلب نوشته نشده است.