برنامه ریزی
اسلاید 1: دکتر مرتضی موسی خانیPlanning
اسلاید 2: دکتر مرتضی موسی خانیTerminologyPlan or Planning: to think carefully about something you want to achieve and decide exactly how you will do it.Source:
اسلاید 3: دکتر مرتضی موسی خانیتعاریف برنامه ریزی تعیین هدف و راههای رسیدن به آن تعیین دورنمای سازمان تعیین وضع مطلوب بر اساس مطالعه وضع موجود
اسلاید 4: دکتر مرتضی موسی خانی هدف گذاری با آگاهی از فرصتهای سازمانی و محیطی و شناخت محدودیتها و تصاویر سازمانی و محیطی هدف گذاری تلاش فکری قبل از تلاش بدنی برای رسیدن به هدفتعاریف برنامه ریزی ...
اسلاید 5: دکتر مرتضی موسی خانیپیتر دراکر:برنامه ریزی فرآیند مستمری است از تصمیمات سیستماتیک با در دست داشتن بهترین اطلاعات ممکن نسبت به آینده , سازماندهی منظم کوششهای لازم برای انجام این تصمیمات و سنجش و مقایسه نتایج به دست آمده با انتظارات , از طریق فراگرد بازخور.تعاریف برنامه ریزی ...Koontz, O’Donnell, Weihrichبرنامه ریزی شامل انتخاب از میان شقوق مختلف عملیات آینده برای کل سازمان که این کار مستلزم انتخاب هدفهای سازمان و تعیین راههای دست یافتن به آنهاست.
اسلاید 6: دکتر مرتضی موسی خانیارائه طرقی برای عملیات آینده که متضمن نتایج معین با هزینه مشخص و در دوره زمانی معلوم است. برنامه ریزی اقدام عقلانی برای اثر نهادن, بهره برداری, ایجاد و کنترل ماهیت, جهت, دامنه, سرعت و آثار تغییرات است.تعریف جامعSource: Hudson, Cyril L., “Business Organization and Operation” , London: Staples Press, 1970
اسلاید 7: دکتر مرتضی موسی خانیNowFuture
اسلاید 8: دکتر مرتضی موسی خانی برنامه ریزی ماهیتا با پیش بینی همراه است.قبل از اینکه عملی انجام پذیرد بایستی نوع کار و چگونگی انجام آن را معلوم کرد. برنامه ریزی یک نظام تصمیم گیری است.اتخاذ تصمیمات نسبت به آنچه باید برای دست یابی به هدفها در آینده انجام پذیرد. برنامه ریزی بر نتایج مطلوبی تاکید دارد که در آینده به دست می آید.حصول اطمینان نسبت به تامین هدفهای عمده سازمانی در زمان مورد نظر.ویژگیهای برنامه ریزی
اسلاید 9: دکتر مرتضی موسی خانی از جهت کمک به رسیدن به هدفها و مقاصد از لحاظ اولویت آن نسبت به سایر وظایف مدیریت از نظر جامعیت از حیث بازدهی نتایج برنامه هاماهیت برنامه ریزیSource: Koontz Harold, O’Donnell Cyril, Weihrich Heinz, “Essential of Management” , New York: McGraw – Hill Book Company, 1988
اسلاید 10: دکتر مرتضی موسی خانیهدفهای برنامه باید روشن, مشخص و قابل فهم باشند. یک برنامه خوب باید ساده و جامع باشد. برنامه باید کاملا متعادل و در عین حال قابل انعطاف باشد. هر برنامه باید دارای محدودیت زمانی باشد. برنامه بایستی با همکاری کارکنان تهیه شود. بروحدت برنامه ریزی از جانب مدیران مختلف تاکید شده است.ویژگیهای یک برنامه ریزی خوبSource: Chandan, J.S, “Management: Theory and Practice” , New Delhi: Vikas Publishing House PVT. LTD, 1987
اسلاید 11: دکتر مرتضی موسی خانیبرنامه ریزی در کلیه سطوح مدیریتمقدار زمان صرف شده دربرنامه ریزیعالیمیانیسرپرستیمنبع: موسی خانی و منشی زاده نائین – “سازمان و مدیریت” - جلد یک – دانشگاه آزاد اسلامی - 1384
اسلاید 12: دکتر مرتضی موسی خانیSource: تخصیص زمان برنامه ریزی در حالت ایده آل
اسلاید 13: دکتر مرتضی موسی خانیStep 1Establishthe Goals Step 3DetermineAideandbarriersStep 2Define thePresent Situation Step 4Develop a Set of ActionsABCDEچهار مرحله اصلی در برنامه ریزیSource:
اسلاید 14: دکتر مرتضی موسی خانی12345رسالت یا ماموریتهااهداف بلند مدتاهداف کوتاه مدتاستراتژیهاخط مشی ها6 رویه ها و روش ها 7 قوانین و مقررات8 برنامه ها و فعالیتهای عملیاتی9 بودجه و برنامه های مالی10 طرحها و پروژه هاوسيع جزيي و كميكلي و كلان و محدود انواع برنامهها
اسلاید 15: دکتر مرتضی موسی خانی برنامه ریزی کوتاه مدت برنامه ریزی میان مدت برنامه ریزی بلند مدتانواع برنامه ریزی به لحاظ زمانی Short-term planning Mid-term Planning Long-term Planning
اسلاید 16: دکتر مرتضی موسی خانی Strategic Planning Operational Planning Specialized Planningانواع برنامه ریزی به لحاظ ماهیت برنامه ریزی استراتژیک برنامه ریزی عملیاتی برنامه ریزی تخصصی
اسلاید 17: دکتر مرتضی موسی خانیبرنامه ریزی استراتژیک یا جامع یا بلند مدتیک باور و تلقی است که مدیران را به تفکر دراز مدت, آینده نگری و پیش بینی افق های دور ترغیب می کند.
اسلاید 18: دکتر مرتضی موسی خانیفرآیند برنامه ریزی استراتژیکمرحله 1 تعیین و تدوین اهداف آینده سازمانمرحله 2 شناخت اهداف و استراتژیهای موجودمرحله 3 تجزیه و تحلیل شرایط محیطی سازمانمرحله 4 تجزیه و تحلیل منابع و امکانات سازمانمرحله 5 شناخت وضع موجود سازمانمرحله 6 تعیین تغییرات مورد لزوم در استراتژیهامرحله 7 تصمیم گیری در مورد استراتژی مطلوبمرحله 8 اجرای استراتژی جدیدمرحله 9 کنترل و سنجش جدید در عمل
اسلاید 19: دکتر مرتضی موسی خانیفرايند مديريت استراتژيكشناخت وضع موجود : _ چشم انداز _ ماموريت_ اهداف _ استراتژي هاتدوين استراتژي : _ استراتژي شركتي _ استراتژي تجاري _ استراتژي هاي وظيفه ايبررسي محيط داخلي : _ شايستگي هاي محوري _ هم افزايي _ ارزش سازيشناخت عوامل استراتژيك : _ فرصت ها _ تهديدهاشنلخت عوامل استراتژيك : _ نقاط قوت - نقاط ضعف -چشم انداز _ ماموريت جديد_ اهداف جديد _ استراتژي جديدپياده سازي استراتژي از طريق تغيير :_ فرهنگ_ ساختار_ مديريت منابع انساني_ تكنولوژي اطلاعاتبررسي محيط خارجي :_ ملي_ جهانيSWOTSource: Richard; L Daft; “Management”, 2001
اسلاید 20: دکتر مرتضی موسی خانیپیش بینی عملیات برای نیل به هدفهای معین با توجه به امکانات و محدودیتها و خطوط کلی ترسیم شده در برنامه ریزی جامع.برنامه ریزی عملیاتی
اسلاید 21: دکتر مرتضی موسی خانیبرنامه ریزی تخصصیبرنامه ریزی نیروی انسانیبرنامه ریزی مادی و تولیدیبرنامه ریزی مالی
اسلاید 22: دکتر مرتضی موسی خانیمراحل برنامه ریزی نیروی انسانی
اسلاید 23: دکتر مرتضی موسی خانیملاحظاتنیازهای خالص پرسنلینیازهای جدید پرسنلیافزایش هاکاهش هاکاهش هاتعداد پرسنلی موجودنوع شغلملاحظاتنیازهای خالص پرسنلینیازهای جدید پرسنلیانتقال یا ارتقاءانتقال یا ارتقاءخروج از خدمت بازنشستگیتعداد پرسنلی موجودنوع شغل010001مدیر قسمت010001حسابدار011101سرپرست021001کمک حسابدار120103صندوقدار261126کارمند دفترپیش بینی نیازهای نیروی انسانی واحد ------ در سال ------
اسلاید 24: دکتر مرتضی موسی خانی40آقای مرتضوی606235آقای اکبری59آقای ناصحیآقای رضوانی39آقای احمدی37غیر قابل قبولپائین تر از متوسطمتوسطبالاتر از متوسطخوبعالینحوه ی عملکرد :سننحوه ی عملکردتوانایی ارتقانام جانشینعنوان شاغلنام شاغلآقای شباهنگ64آمادگی و توانایی ارتقا :به هیچ وجه آمادگی ارتقا نداردفعلا آمادگی ارتقا نداردآماده برای ارتقا پس از 5 سالآماده برای ارتقا پس از3 سالآماده برای ارتقا پس از 1 سالآماده برای ارتقامدیر کل سازمانآقای شیبانیآقای فاضل49مدیر فروشآقای پاک سرشتمدیر فنیآقای شباهنگرئیس تولیدآقای اکبریرئیس تعمیراتآقای ناصحیمدیر امور اداریآقای حسینیمدیر تحقیقاتآقای علیزادهرئیس حسابداریآقای ربیعیرئیس خدماتآقای مرتضوینمودار سازمانی و پرسنلی سازمان (الف)
اسلاید 25: دکتر مرتضی موسی خانیآقای شباهنگمدیر کل سازمانآقای پاک سرشتآقای رضوانیرئیس تولیدآقای قلی زادهآقای ناصحیرئیس تعمیراتآقای رحمانیآقای مرتضویمدیر امور اداریآقای ناصرآقای اکبریمدیر فنیآقای ناصحیآقای خوشرورئیس خدماتآقای علی آبادیآقای ربیعیرئیس حسابداریآقای آرینمدیر تحقیقاتآقای پاک سرشتمدیر فروشآقای فاضل6050403938413036برای استخدام اقدام شودنشان دهنده ی سن افراد می باشد نمودار سازمانی و پرسنلی سازمان (الف) در سال آینده
اسلاید 26: دکتر مرتضی موسی خانیفنون برنامه ريزي- نمودار گانت- روش مسير بحراني C.P.M- فن ارزشيابي و بازنگري برنامه PERTC.P.M. = Critical Path MethodPERT = Program Evaluation & Review Technique
اسلاید 27: دکتر مرتضی موسی خانی
اسلاید 28: دکتر مرتضی موسی خانی
اسلاید 29: دکتر مرتضی موسی خانی12345پايان نازككاريسفت كاري نصب اسكلت فونداسيون طراحي و تهيه نقشه و جواز56/30 4/1 2/30 2/20 1/30 1/1روش مسير بحراني C.P.Mعايق سقف2040405030
اسلاید 30: دکتر مرتضی موسی خانیفن تجديد نظر و ارزيابي پروژهخوشبينانه Optimisticبدبينانه Pestimisticمحتمل ترين Most ProbablyتخمينO + 4.M + P6= X ميانگينP-o6= واريانس2
اسلاید 31: دکتر مرتضی موسی خانی48 39 46 17 312 3 4 2 6/25 26 خوشبينانه30 × 4محتملترين40بدبينانه
اسلاید 32: دکتر مرتضی موسی خانی 25-40 17/25=2+3+4+2+6/25== 6 2زمان احتمالي پايان زمان اجرا + شروع17 7/1=181 1/1181=48+39+46+17+31= X6640+120+25186= =
اسلاید 33: دکتر مرتضی موسی خانیدر مسير برنامهريزي موفق دامهايي وجود دارد كه اگر برنامه ريزان دقت نكنند، گرفتار آنها خواهند شد؛ به طوري كه ممكن است برنامههايشان به شكست بينجامد. برخي از مهمترين دامهاي مذكور عبارتند از:1. تفويض كردن وظيفه برنامهريزي توسط مديريت عالي به ديگران به گونهاي كه ديگر مديريت عالي، به طور مستقيم درگير برنامهريزي نباشد 2. درگير شدن مديريت عالي در مسائل جاري به طوري كه وقت كافي براي برنامهريزي نداشته باشد و برنامهريزي به مثابه يك وظيفه بيارزش و فاقد اعتبار به سطوح پايين واگذار گردد 3. كوتاهي در امر تدوين و تعريف اهداف (به صورت واضح)، به منزله مبناي تنظيم برنامههاي بلند مدتدامهاي مهم در مسير برنامهريزي موفق
اسلاید 34: دکتر مرتضی موسی خانی 4. كوتاهي در امر درگير ساختن مديران اجرايي مهم در فراگرد برنامهريزي 5. عدم استفاده از برنامهها به مثابه معيار واقعي ارزيابي عملكرد مديران 6.كوتاهي در امر ايجاد و تقويت جو موافق و حامي برنامهريزي 7. مجزا پنداشتن فراگرد برنامهريزي جامع از ساير جنبههاي فراگرد مديريت 8. استفاده از طرحها و برنامههاي انعطافناپذير و پيچيدهاي كه مانع نوآوري در سازمان ميگردند 9. عدم بازنگري و ارزيابي نكردن برنامههاي بلندمدت روساي بخشها و واحدها توسط مديريت عالي 10. تمايل مديريت عالي به اخذ تصميم بر مبناي احساسات و بينش خود هر چند كه اين تصميمها با برنامههاي رسمي سازمان در تضاد باشند
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.