گزارش منابع انسانی پتروشیمی فارابی به هلدینگ
اسلاید 1: گزارش منابع انسانی پتروشیمی فارابی به هلدینگ( 01/10/1386)
اسلاید 2: (معرفی پتروشیمی فارابی)اين مجتمع داراي 2 واحد توليدي PA و D.O.P و مجموعه ايي از واحد هاي خدماتي از جمله ديگهاي بخار - توليد آب صنعتي - توليد ازت - مولد برق اضطراري - سيستم جمع آوري و پايش پساب هاي صنعتي - برج خنك كننده آب و كوره زائد سوز مي باشد .مجتمع پتروشيمي فارابي اولين توليد كننده محصولات PA , DOP در ايران بوده كه در سال 1355 به جمع واحد هاي توليدي كشور پيوست . با احداث اين مجتمع احتياجات صنايع پلاستيك داخلي به روغن نرم كننده DOP و همچنين نياز صنايع رزين و رنگ سازي به PA تامين گرديد .
اسلاید 3: اعضای هیئت مدیره و سهامداران
اسلاید 4: آرماناستفاده حداکثر از امکانات و تجهیزات برای تداوم عرضه محصولات کیفی و حفظ موقعیت شرکت در بازار داخلی از نظر داشتن مزایای رقابتی و رهبری بازار و افزایش سهم صادرات در بازارهای هدف .
اسلاید 5: بیانیه ماموریتما مدیران و سرپرستان و کارکنان شرکت پتروشیمی فارابی با اتکاء به سرمایه های انسانی و با استفاده از روشهای علمی مدیریت و مزیت های نزدیکی به خطوط ارتباطی ( زمینی – دریایی ) تلاش خواهیم کرد تا دی اکتیل فتالات ( DOP ) و انیدرید فتالیک پرک ( PAF ) را که جزء کالاهای واسطه ای جهانی برای تولید PVC های انعطاف پذیر ، رزین های مورد استفاده در صنایع رنگ سازی می باشند با استفاده از فناوری پذیرفته شده درسطح جهانی و با کیفیتی مطلوب در بازارهای داخلی و جهانی عرضه کنیم تا بدینوسیله بتوان حداکثر سود را نصیب سهامداران نمود و در این راستا خود را ملزم به رعایت کلیه مسئولیت های اجتماعی از جمله رعایت استانداردهای زیست محیطی و همچنین رعایت کرامت انسانی نسبت به ذینفعان می دانیم و به گونه ای عمل خواهیم کرد که از احترام و وفاداری مشتریان ، کارکنان ، تامین کنندگان مواد اولیه ، سهامداران و سایر ذینفعان بهره مند شویم .
اسلاید 6: استراتژی وظیفه ای در حوزه منابع انسانیبازنگری و اصلاح ساختار نیروی انسانی و کاهش نیروهای رسمی و سایر نیروها متناسب با حجم فعالیت های شرکت .جانشین پروری برای تصدی امور علی الخصوص مشاغل کلیدی .تنظیم برنامه های جامع آموزش کارکنان و مدیران پس از انجام نیاز سنجی و اندازه گیری اثر بخشی آموزش های انجام شده .تدوین و استقرار سیستم های ارزیابی عملکرد و مرتبط ساختن پرداختها ( غیر از حقوق و مزایا ) با نحوه عملکرد .
اسلاید 7: مقایسه تعداد پرسنل رسمی ، قراردادی و پیمانکار در چهار سال اخیر
اسلاید 8: نمودار توزیع پرسنل در واحدهای مختلف تهران و مجتمع
اسلاید 9: نمودار توزیع پرسنل در واحدهای مختلف از نظر تحصیلات
اسلاید 10: جدول سرانه آموزشهای عمومی پرسنل
اسلاید 11: جدول سرانه آموزشهای تخصصی پرسنل
اسلاید 12: شرکت از سالهای قبل دارای گواهینامه کیفیت OHSAS بوده که پس از انقضاء از اواخر سال 1385 اقدام به برگزاری دوره های بازآموزی استانداردهای کیفیت و مستند سازی نموده و در نهایت گواهینامه استاندارد OHSAS از موسسه URS اخذ گردید .در چند ساله اخیر به علت برگزاری دوره های آموزشی و همچنین رعایت استانداردهای مربوط و همچنین شناسایی کانون های خطر در شرکت هیچ گونه حادثه ای رخ نداده است .راه اندازی سیستم های حضوروغیاب و پرسنلی و احکام بصورت جامع و یکپارچه با حوزه مالی .
اسلاید 13: (3a- منابع انسانی برنامه ریزی ، مدیریت و توسعه می یابند)امتیاز خود ارزیابی سال 85 : 4%نقاط قوت : مشاهده نشد .نواحی قابل بهبود :- علیرغم تعیین سیاستهای سازمان در فرایند طرح ریزی استراتژیک منابع انسانی ، برنامه ها و اهداف این بخش مشخص نشده است .- شواهدی ازهم راستا سازی راهبردهای سازمانی با ساختار سازمانی و چارچوب فرایندهای کلیدی وجود ندارد .- رویکردهای استخدام ، جانشین پروری و مسیر شغلی برای بروزآوری مورد بازنگری قرار نگرفته اند .- روش هایی برای اطمینان حاصل شدن از وجود انصاف در تمامی زمینه های استخدامی وهمچنین بهره گیری از مزایای سازمانی ایجاد نشده است .- از نظر سنجی برای درک استنباطات کارکنان و بهره گیری از آن در برنامه ریزی نیروی انسانی به منظور افزایش رضایت و انگیزش کارکنان استفاده نشده است .زمینه های قابل بهبود زیر معیار 3a :- تدوین سیاستها و برنامه های درازمدت کارکنان سازمان با توجه به شرایط استخدامی چندگانه .- ایجاد سازوکار جانشین پروری برای تضمین تامین مدیران آینده و همچنین مسیر شغلی کارکنان .- استقرار سیستم نظرسنجی منظم از کارکنان و تجزیه و تحلیل آن .- سازماندهی کارکنان با استفاده از تشکیل تیم های کاری و ایجاد فرایندهای عرضی .
اسلاید 14: (3b – دانش و شایستگی پرسنل شناسایی ، تعریف ، توسعه و حفظ می شود.)امتیاز خودارزیابی سال 85 : 6.6%نقاط قوت :- روش اجرایی آموزش برای شناسایی و اجرای نیازهای آموزشی تدوین شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است .- عملکرد کارکنان طبق استانداردهای شرکت نفت بصورت سالیانه ارزیابی شده و برهمین اساس به ایشان پاداش پرداخت می شود .نواحی قابل بهبود :- طبقه بندی عده ای از پرسنل با توجه به قوانین وزارت نفت و عده ای براساس قانون کار صورت گرفته است و در این خصوص رویکرد یکپارچه ای تهیه نشده است .- روش های آموزشی به کار گرفته شده در شرکت از نقطه نظر جامعیت و اثربخشی مورد ارزیابی قرار نگرفته است .- روش یکپارچه ای برای توسعه و ارتقای کارکنان وجود ندارد .- راهکاری برای تعیین اهداف فردی و تیمی و همچنین ارزیابی کارکنان در زمینه میزان دستیابی به اهداف و بروزآوری آنها وجود ندارد .- برای بالا بردن مهارت های کارکنان در کارهای تیمی و گروهی تمهیداتی اندیشیده نشده است .زمینه های قابل بهبود زیرمعیار 3b :- بازنگری در طرح طبقه بندی مشاغل و اجرای آن بر مبنای شایسته سالاری .- بازنگری در سیستم آموزشی سازمان .- ایجاد زمینه هایی برای ارتقای افراد متناسب با تجربه ، شایستگی و هوشمندی .- آموزش مهارت های تیمی به افراد .- تعیین اهداف افراد ، تیم ها و واحدهای سازمانی و ارزیابی متناسب برای آنها .
اسلاید 15: (3c – پرسنل مورد مشارکت و توان افزایی قرار می گیرند .) امتیاز خودارزیابی سال 85 : 6.1%نقاط قوت : مشاهده نشد .نواحی قابل بهبود :- رویکردی برای تشویق کارکنان به مشارکت در تیم ها وانجام فعالیت های بهبود وجود ندارد .- کنفرانس ها و مراسم داخلی فاقد رویه و برنامه می باشد . همچنین نحوه تشویق کارکنان بهمشارکت در آنها نیز معلوم نشده است .- راهکاری برای جمع آوری پیشنهادات خلاقانه کارکنان در دست نیست .- مدیران برای توسعه برنامه های توان افزایی آموزش داده نشده اند .- روش های توسعه مشارکت و توان افزایی در شرکت های پیشرو مورد مطالعه و الگوبرداری قرار نگرفته است .زمینه های قابل بهبود زیرمعیار 3c :- ایجاد سیستم پیشنهادات برای جمع آوری و بکارگیری پیشنهادات خلاقانه کارکنان ، مشتریان و سایر ذینفعان .- تدوین تقویم کنفرانس های داخلی و تشویق افراد به مشارکت در آنها .- آموزش و تنظیم برنامه تفویض اختیار برای مدیران .- ایجاد سیستم تشویقی برای کارکنان مسئولیت پذیر و مشارکت طلب .
اسلاید 16: (3d – پرسنل و سازمان دارای گفتمان هستند .)امتیاز خودارزیابی سال 85 : 5.1%نقاط قوت :- جلسات انتقال تجربه ماهیانه خصوصا در واحد فنی برگزار می شود .نواحی قابل بهبود :- به منظور شناسایی و درک نیازهای ارتباطی کارکنان سازمان رویکردی در دست نیست .- برنامه های ارتباطی سازمان بر مبنای نیازهای ارتباطی تنظیم نشده است .- کانالهای متنوع ارتباطی برای پوشش ارتباطات افقی و عمودی ایجاد نشده است .- جلسات انتقال تجربه تمامی واحدهای شرکت را در برنمی گیرد و اثربخشی آن در واحد فنینیز ارزیابی نشده است .زمینه های قابل بهبود زیرمعیار 3d :- تعیین لیست و نوع ارتباطاتی که در شرکت لازم است از طریق نظرسنجی و یا گروههای متمرکز کارشناسی .- تعیین سازوکارها ، تجهیزات و برنامه های تامین کننده نیازهای ارتباطی کارکنان سازمانبرای انجام امور محوله و تبادلات فرهنگی و انسانی .- ایجاد روش و یا روشهایی به منظور گسترش یادگیری سازمانی از طریق بهترین تجربیات بدست آمده کارکنان .
اسلاید 17: (3e – پرسنل ؛ جبران خدمت ، تقدیر و مورد توجه واقع می شوند .)امتیاز خودارزیابی سال 85 : 14.2%نقاط قوت :- بروشورهای اطلاع رسانی در زمینه مسائل ایمنی ، سلامتی و محیط زیست تهیه و بین کارکنان توزیع می گردد . همچنین الزامات مرتبط با OHSAS18001 رعایت می گردد و کلاسهای بازآموزی نیز برگزار می شود .- مزایای متنوعی نظیر معاینات ادواری ، واکسیناسیون و همچنین هدایا و کمکهای مالی و جنسی برای کارکنان تدارک دیده شده است .نواحی قابل بهبود :- با توجه به دوگانگی پرداخت ، روش یکپارچه ای برای هماهنگی نظام حقوق و دستمزدکارکنان وجود ندارد .- برای تشویق کارکنان به مشارکت و مسئولیت پذیری رویه ای طراحی نشده است .- میزان آگاهی کارکنان از مسائل ایمنی ، بهداشتی و سلامتی ارزیابی نمی گردد .- اثربخشی مزایای مختلف برقرار شده برای کارکنان در میزان رضایت و انگیزش ایشان اندازه گیری نمی گردد .زمینه های قابل بهبود زیرمعیار 3e :- بازنگری برنامه های آموزشی به منظور هماهنگ سازی نظام پرداخت .- ایجاد رویکردی برای تشویق کارکنان به مشارکت و توان افزایی .- برقراری ارتباط مابین مزایا ، رضایت و انگیزش کارکنان و همچنین اندازه گیری اثربخشیمنظم این امکانات .
اسلاید 18: (4a – شراکتهای خارجی مدیریت می شوند .)امتیاز خودارزیابی سال 85 : 5.7%نقاط قوت : مشاهده نشد .نواحی قابل بهبود :- تامین کنندگان شرکت به منظور افزایش ارزش افزوده ساماندهی نشده اند .- زنجیره تامین در بالادست و پایین دست سازمان تشکیل نشده است .- برای همکاری و وحدت رویه با شرکای سازمانی رویه ای تنظیم نشده است .- شواهدی از Benchmarking در زمینه شراکتهای خارجی وجود ندارد .زمینه های قابل بهبود زیرمعیار 4a :- تعیین زنجیره ارزش سازمان .- ساماندهی تامین کنندگان .- اندازه گیری و بازنگری منافع حاصل از زنجیره تامین .
اسلاید 19: (7a – شاخصهای استنباطی نتایج پرسنل .)امتیاز خودارزیابی سال 85 : 7.4% ( 5.6 امتیاز )نقاط قوت : مشاهده نشد .نواحی قابل بهبود :- دیدگاههای کارکنان در زمینه انگیزش و رضایتمندی از طریق نظر سنجی و یا سایرروشهای معتبر جمع آوری نشده و بررسی روند آنها ممکن نیست .- اهداف معینی برای افزایش نتایج استنباطی کارکنان درنظر گرفته نشده است .- نتایج با دیگران مقایسه نشده است .- بهبود دهنده های نتایج در توانمندسازها تعیین نشده اند .
اسلاید 20: (7b – سنجه های عملکرد نتایج پرسنل .)امتیاز خودارزیابی سال 85 : 9.6% ( 2.4 امتیاز ) نقاط قوت :- سطح غیبت و بیماری و همچنین حوادث کارخانه در سالهای اخیر کاهش یافته است .نواحی قابل بهبود :- داده های مربوط به نتایج عملکردی کارکنان جمع آوری نشده و نحوه تغییرات آنها مشخص نیست .- هدف گذاری مشخصی برای دستیابی به نتایجی بهتر صورت نگرفته است .- شواهدی برای مقایسه نتایج با دیگران وجود ندارد .- محرک های نتایج در توانمندسازها شناسایی نشده اند .
اسلاید 21: (8a – شاخص های استنباطی نتایج جامعه .)امتیاز خودارزیابی سال 85 : 8.1% ( 2 امتیاز )نقاط قوت :- با توجه به استقرار IMS بسیاری از جنبه های زیست محیطی و ایمنی ؛ شناسایی و بهبود یافته اند و یا برنامه بهبود آنها تهیه و در دست اقدام قرار داده شده اند .- پاره ای از اهداف زیست محیطی و ایمنی محقق شده اند .نواحی قابل بهبود :- شاخصهای نتایج جامعه مناسب فعالیت شرکت تهیه نشده و داده های مرتبط با آن نیز اندازه گیری نگردیده اند .- در بسیاری از موارد هدف گذاری مشخصی برای بهبود نتایج صورت نگرفته است .- مقایسه ای مابین نتایج بدست آمده در نتایج حاصله با سایر شرکتها به عمل نیامده است .- علی رغم شناسایی دسته ای از جنبه ها و عوامل موثر بر نتایج جامعه تمامی آنها شناسایی و بررسی نشده اند .
اسلاید 22: (8b – شاخص های عملکرد نتایج جامعه .)امتیاز خودارزیابی سال 85 : 5.6% ( 4.2 امتیاز ) نقاط قوت : مشاهده نشد .نواحی قابل بهبود :- اطلاعات و داده های مرتبط با نتایج عملکردی جامعه جمع آوری نشده اند و روند تغییرات آنها مشخص نیست .- برای بهبود نتایج عملکردی جامعه اهدافی تعیین نشده است .- مقایسه ای مابین نتایج شرکت با سایر پتروشیمی های ایران و بهترین ها صورت نگرفته است .- عوامل موثر بر نتایج شناسایی نشده اند .
اسلاید 23: با تشکر از حضور شما سروران گرامی
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.