فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش
اسلاید 1: وزارت تحقیقات علوم وفناوری دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی گروه علم اطلاعات ودانش شناسی عنوان ارائه:فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش ارائه دهنده:رعنا عبدالله زادهپاییز 97استاد گرامی:دکتر تقی زواربسم الله الرحمن الرحیمعنوان درس: مدیریت دانش سازمانی15/19/2019
اسلاید 2: فهرست مطالبچکیدهمقدمهفرهنگ سازمانیویژگی های فرهنگی سازمانی بر اساس مدل دنیسونسطوح فرهنگ سازمانی از دیدگاه ادگار شاینانواع فرهنگ سازمانی از نظر کوئین و کامرونتقسیم بندی فرهنگ سازمانی از دیدگاه کتز دوریس و میلرانواع فرهنگ سازمانی از نظر دیل و کندیسنجش موانع فرهنگي انتقال دانش و راه حل هاي ممكن از نظر داونپورت و پروساکعوامل بازدارنده فرهنگیپیش برنده های فرهنگی25/19/2019
اسلاید 3: فهرست مطالبمدیریت دانشفرهنگ مدیریت دانشفرهنگ سازمانی و مدیریت دانشمدل مفهومی از رابطه بین فرهنگ و مدیریت دانش از نظر دی لانگفرهنگ سازمانی و خلق دانشفرهنگ سازمانی و انتقال دانشفرهنگ سازمانی و حفظ و ذخیره دانشنتیجه گیریمنابع35/19/2019
اسلاید 4: چکیدهامروزه، دانش به عنوان منبعی ارزشمند و استراتژیک یک دارایی برای سازمان ها مطرح است.سازمان ها جهت کسب مزیت رقابتی نیاز به مدیریت دانش دارند و در عصر دانایی که تفکر و اندیشه عامل تمایز و برتری است؛ جوامعی توسعه می یابند که از یک عامل حیاتی پیاده سازی موفقیت آمیز مدیریت دانش یعنی فرهنگ سازمانی مطلوب پیروی کنند.در این پژوهش، که یک مطالعه ی مروری می باشد سعی شده است، ضمن ارائه ی تعاریفی از فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش، به انواع فرهنگ سازمانی و تأثیرات آن بر مدیریت دانش در سازمان ها پرداخته و در نهایت نتیجه بر آن شده است که فرهنگ سازمانی به عنوان یک عامل اصلی مؤثر در صحنه مدیریت دانش مطرح می باشد.45/19/2019
اسلاید 5: مقدمهیکی از عوامل تأثیرگذار بر موفقیت مدیریت دانش در سازمان ها، فرهنگ سازمانی است.در واقع فرهنگ سازمانی زیربنای مدیریت دانش است و نقش مهمی در شکست یا موفقیت راهبرد های سازمانی بازی می کند.همچنین، نقش حمایت کننده فرهنگ سازمانی از تسهیم دانش نیز توسط متخصصان مدیریت دانش به خوبی بیان شده است به طوری که آن ها معتقدند که فرهنگ سازمانی محیط مناسبی برای ترویج مهارت ها و دانش مورد نیاز پیشبرد فرآیندهای مدیریت دانش ایجاد می نماید.مدیریت دانش نیز بدون وجود یک فرهنگ مشارکتی مناسب و مبتنی بر اعتماد نمی تواند به گونه ای موفق به کار گرفته شود.هر سازمانی فرهنگ سازمانی منحصر به خود را دارد، و هیچ دو فرهنگ سازمانی شبیه یکدیگر نیستند.بنابراین اجرا و پیاده سازی مدیریت دانش به دلیل فرهنگ سازمانی منحصر به فرد در هر سازمان متفاوت از دیگری خواهد بود.55/19/2019
اسلاید 6: فرهنگ سازمانیفرهنگ(باورها و تصورات)، توسط اعضای سازمان به اشتراک گذاشته می شود.ارزش های سازمان، اصول و مقررات نانوشته و روش اجرایی، منابع فرهنگی دانش را تشکیل می دهند.محتوای فرهنگ سازمان، به عنوان منبع دانش می تواند توسط افراد، دستور کارها، روش کار، و دستگاه های رایانه ای سازمان تقویت شود.پس در واقع، فرهنگ سازمانی مجموعه ای از ارزش ها، باورها، درک و استنباط، و شیوه های تفکر یا اندیشیدن و حافظه گروهی است که اعضای سازمان در آن وجوه مشترک دارند و آن همان چیزی است که به عنوان یک پدیده به اعضای تازه وارد سازمان آموزش داده می شود و نمایانگر نظام ارزشی سازمان و به عنوان هنجار رفتاری کارکنان است.فرهنگ سازماني درصورتي ميتواند بر اثربخشي اقدامات سازمان تأثير بگذارد كه قوي باشد.رفتار افراد در سازمان بـيش از آنچه به وسيلة دستورهاي مديران ارشد شكل گيرد، به وسيلة فرهنگ سازمانی تعیین می شود.65/19/2019
اسلاید 7: ویژگی های فرهنگی سازمانی بر اساس مدل دنیسونب. سازگاریالف. درگیر شدن در کارج. انطباق پذیرید. مأموریت یا رسالت75/19/2019
اسلاید 8: الف. درگیر شدن در کار: سازمان های اثربخش افرادشان را توانمند میسازند، سازمان را بر محور گروه کاری تشکیل می دهند و قابلیت های منابع انسانی را در همه ی سطوح توسعه می دهند. اعضای سازمان به کارشان متعهد هستند و خود را به عنوان پارهای از پیکره ی سازمان احساس میکنند. افراد در همه ی سطوح احساس می کنند که در تصمیم گیری نقش دارند و این تصمیمات است که بر کارشان مؤثر است و کار آن ها مستقیماً با اهداف سازمان پیوند دارد. در این مدل، این ویژگی با سه شاخص اندازه گیری میشود:1.توانمندسازی: که در آن افراد، اختیار، ابتکار و توانایی اداره کردن کارشان را دارند. این امر نوعی حس مالکیت و مسئولیت در سازمان ایجاد میکند.2. تیمسازی: در سازمان به کار گروهی در جهت اهداف مشترک، ارزش داده میشود؛ به طوری که کارکنان به مانند مدیران احساس میکنند در محل کار خود پاسخگو هستند. این سازمان ها برای انجام کارها به گروه ها تکیه می کنند.3. توسعه ی قابلیت ها: سازمان به منظور تأمین نیازها و باقی ماندن در صحنه ی رقابت به طور مستمر به توسعه ی مهارت های کارکنان می پردازد.85/19/2019
اسلاید 9: ب. سازگاری (ثبات و یکپارچگی):تحقیقات نشان داده است که سازمان هایی که اغلب اثربخش هستند با ثبات و یکپارچه اند و رفتار کارکنان از ارزشهای بنیادین نشئت گرفته است. رهبران و پیروان در رسیدن به توافق مهارت یافته اند (حتی زمانی که دیدگاه متقابل دارند) و فعالیتهای سازمانی به خوبی هماهنگ و پیوسته شده است. سازمانهایی با چنین ویژگی هایی، دارای فرهنگ قوی و متمایزند و به طور کافی بر رفتار کارکنان نفوذ دارنـد. این ویژگی با سه شاخص بررسی میشود:1. ارزشهای بنیادین: اعضای سازمان در یک دسته از ارزش هایی که هویت و انتظارات آنها را تشکیل می دهند شریک اند.2. توافق: اعضای سازمان قادرند در اختلافات مهم به توافق برسند. این توافق هم شامل توافق در مؤلفه های سطح سوم، هم توانایی در ایجاد توافق در سطح دیگر است.3. هماهنگی و پیوستگی: واحدهای سازمانی با کارکردهای متفاوت می توانند برای رسیدن به اهداف مشترک خیلی خوب با هم کار کنند. مرزهای سازمانی نیز با این گونه کار کردن به هم ریخته نمی شوند.95/19/2019
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.