سیستم راه اندازی یک ایستگاه پمپاژ با چهار موتور
اسلاید 1: بسماللّهالرّحمنالرّحیم
اسلاید 2: موضوع سمینارسیستم راهاندازی یک ایستگاه پمپاژ با چهارموتور
اسلاید 3: سیستم راه اندازی یک تلمبه خانه (ایستگاه پمپاژ) با چهار موتور به شرح زیر میباشد:تغذیه تلمبه خانه بوسیله دو خط مجزای 20 KV ورودی از برق منطقهای به داخل پست پاساژ انجام میگردد این پست متشکل از تعدادی سلول تابلویی جهت اندازهگیری توانهای اکتیو و راکتیو و سوئیچینگ سیستم میباشد. برق خروجی پست پاساژ توسط دو سکسیونر برای انتقال به اتاق 20 KV و تبدیل به برق مصرفی 400 ولت مورداستفاده قرار میگیرد.3/49
اسلاید 4: شکل (1)4/49
اسلاید 5: 1) اتاق KV20 متشکل از چهار سلول میباشد.a) سلول اولی بعنوان کوپلینگ: برق ورودی از پست پاساژ را بر روی شینه اصلی KV20 قرار میدهد. این سلول مجهز به دژنکتور گازی SF6(شکل 2) جهت قطع و وصل کردن برق و رله حفاظتی overcurrent & earth fault جهت حفاظت سیستم ورودی KV20 از جریانهای اتصال کوتاه فاز به فاز و فاز به زمین میباشد که در ادامه بحث درمورد این رله توضیح بیشتری خواهیم داد.5/49
اسلاید 6: شکل(2) 6/49
اسلاید 7: سه سلول دیگربعنوان خروجی جهت تغذیه ترانسفورماتورهای قدرت (KV6.6 / KV20) درنظر گرفته شدهاند این سلولها نیز مجهز به دژنکتور گازی SF6 جهت قطع و وصل مدارات قدرت و رلههای حفاظتی CEE جهت حفاظت ورودی ترانسها میباشند. با وصل هریک از این دژنکتور سلولهای خروجی، ترانسفورماتور قدرت مربوطه نیز برقرار میشود لذا خروجی مجزا توسط اینسلول وارد اتاقهای ترانسفورماتورها میگردد.در این اتاقها سه دستگاه ترانسفورماتور قدرت KV 6.6/ KV20 وجود دارد که وظیفه آن ها تبدیل ولتاژ KV 6.6/ KV20 جهت تغذیه موتورها وترانسفورماتورهای توزیع کمکی (V400) میباشد.7/49
اسلاید 8: خروجی این ترانسفورماتورها وارد اتاق KV 6.6 میگردند در این اتاق تعداد 9 تابلو سلولی میباشد که شرح کار هر کدام به صورت زیر است:سه سلول بعنوان ورودی، ولتاژ KV 6.6 ثانویه ترانسفورماتورها را به شینه اصلی KV 6.6 ارتباط میدهند این سلولها نیز مجهز به دژنکتور گازی SF6 و رله حفاظتی overcurrent میباشد با وصل دژنکتور مربوطه ولتاژ KV 6.6 بر روی باس اصلی منتقل میگردد.چهار سلول نیز به عنوان خروجی جهت تغذیه چهار موتور به صورت مجزا و کاملاً جدا از هم مورد استفاده قرار میگیرند این سلولها مجهز به دژنکتور گازی SF6 و رلههای حفاظتی ولتاژ کم (under voltage) و حفاظت موتور (motor protection) میباشد که هرگونه ولتاژ کم بر روی موتور یا خطای دیگری توسط این دو رله کنترل شده و درصورت نیاز باعث قطع دژنکتور میگردند.8/49
اسلاید 9: یک سلول دیگر بعنوان سلول اندازهگیر، ولتاژ باس اصلی KV 6.6 را نشان میدهد و یک سلول دیگر نیز جهت تغذیه ترانسفورماتور کمکی برای مصارف عمومی مورداستفاده قرار میگیرد.با وصل دژنکتور هریک از سلول های ورودی، برق KV 6.6 از طرف ثانویه ترانسفورماتورها بر روی شینه اصلی KV 6.6 قرار میگیرد لذا می توان هر سه ترانسفورماتور را به صورت موازی وارد مدار نمود ولی باتوجه به عدم نیاز به توان بالاتر از دو ترانس استفاده میشود و یک ترانس به عنوان رزرو و خارج از مدار میباشد.با وصل دژنکتور فیدر خروجی مربوط به تغذیه ترانسفورماتور کمکی، این ترانس برقرار گردیده و ولتاژ V400 مصارفعمومی را تامین مینماید.9/49
اسلاید 10: خروجی این ترانسفورماتور(V400/KV6.6) به فیدر ورودی تابلوی MCC (مرکز کنترل موتورها)که شامل مدارات فرمان موتورها و مصارف داخلی ایستگاهها از قبیل روشنایی میباشد متصل میگردد.باتوجه به نیاز مدارات کنترل و مخابراتی به ولتاژ DC سیستم مجزا جهت تهیه ولتاژ 48 و 24 وجود دارد.مورد استفاده از ولتاژ 48 و 24 ولت در خطوط تغذیه مدارات فرمان حفاظت، اندازه گیری و غیره میباشد.10/49
اسلاید 11: جهت وجود سیستم مانیتورینگ و نیاز به برق VAC220 بدون وقفه در هر تلمبهخانه از یک UPSاز نوع onlineاستفاده شده است.باتوجه به توان بالای موتورها و جذب توان راکتیو زیاد و نیاز به اصلاح ضریب قدرت تلمبهخانهها از تابلوهای خازنی استفاده گردیده است.خازنها از نوع فشار متوسط KV 6.6 بوده و باتوجه به قدرت هر موتور بصورت یک بانک خازنی مجزا برای هر موتور ساخته شدهاند.لذا هر بانک خازنی با موتور بطور موزای متصل شده و همزمان با وصل فیدر موتوری وارد مدار میشود.11/49
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.