هوش هیجانی
اسلاید 1: دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مركز موضوع: هوش هيجانی استاد: دکتر نرجس شکری دانشجو: مصطفي علي محمدي اميد فتحی بهار90
اسلاید 2: ذهنIQ EQبخش هيجاني ، بخش منطقي، خردگرا، قلب سر
اسلاید 3: IQهوشبرEQهوش هيجاني
اسلاید 4: ذهن خرد گرا: همان مقام درک و فهم است که به کمک آن قادر به تفکر و تعمق هستيم. ذهن هيجاني: نظام ديگري براي دانستن مي باشد، نظامي قدرتمند و گهگاه غير منطقي، احساس يقين حاصل از «گواهي قلبي» بر درست بودن چيزي، متفاوت با گواهي عقلي و تا حدودي عميق تر از آن است. نقطه تمايز ذهن هيجاني از واکنش سنجيده و تحليل گرايانه اي که مشخصه ذهن انديشمند است، سرعت عمل آن است.
اسلاید 5: مقايسه IQ و EQEQثابت نيستدر طول زندگي قابل افزايش استبا آموزشهاي لازم و فراهم كردن بستر تربيتي مناسب مي توان آن را در افراد ارتقا داد.IQ در حدود 15 سالگي تثبيت مي شودقابل افزايش نيستمي تواند به اندازه 10 تا 20 درصد در موفقيتها نقش داشته باشد.تا حد زيادي غير اكتسابي و موروثي است
اسلاید 6: مقايسه هوش منطقي (IQ) و هوش هيجاني (EQ): هوش منطقي (IQ) و هوش هيجاني (EQ) تضادي با يکديگر ندارند بلکه فقط با هم متفاوتند. هوش منطقي (IQ) در مقايسه با هوش هيجاني (EQ)داراي سرعت عمل پايين تري است. هوش منطقي (IQ) را نمي توان از طريق تجربه يا آموزش چندان تغيير داد، ولي هوش هيجاني و قابليت هاي عاطفي مهم را مي توان به افراد آموخت و سطح آن را در بزرگسال ارتقاء داد.
اسلاید 7: IQEQهوش منطقی هوش هیجانی 20% 80% موفقيت
اسلاید 8: با اشاره به تفاوت EQ و IQ اهميت EQ در رفتار و عملكرد سازماني افراد بيشتر نمايان خواهد شد با توجه به اهميت روابط اجتماعي در سازمانها بدون ترديد نقش EQ در موفقيت شغلي افراد پر رنگ تر است. امروزه گفته مي شود موفقيتهاي افراد در سازمانها 80 % وابسته به EQ و تنها 20 % در گرو بهره مندي ازIQ بالاست به عنوان مثال فردي با توانايي هاي منطقي و بهرة هوشي بالا كه نتواند احساساتش را كنترل كند يا روابط اجتماعي خوبي را بنا كند در محيط كاري اش با مشكل روبرو مي شود، ولي فردي با بهرة هوشي عادي و در عين حال برخورداري ازEQ بالا با مديريت بر احساسات خود برانگيختگي ، همدلي و داشتن روابط اجتماعي مطلوب در سازمان با احتمال بيشتري مي تواند به جايگاههاي بهتر و موفقتيهاي بيشتر دسترسي پيدا كند.
اسلاید 9: هوش هيجاني (Emotional Intelligence)EIQخودآگاهي ( Awareness Self )آگاهي اجتماعي (Social Awareness)خودگرداني ( Self Managment) مهارتهاي اجتماعي (Social Managment)آگاهياقدام و عملديگرانخود
اسلاید 10: تاريخچه هوش هيجاني1983 ميلادي، هوارد گاردنر، دانشگاه هاروارد،(Harvard) امريكا1990 ميلادي، پيتر سالووي، دانشگاه ييل(Yale)، امريكا1991ميلادي، جان مي ير، دانشگاه نيو همشاير(New Hampshire) 1995 ميلادي، دانيل گولمن، دانشگاه هاروارد(Harvard)، امريكا
اسلاید 11: EQEmotional QuotientEQ? What is that?ارائه نگرش مثبت، احترام و رفتار مناسب به خود و ديگران
اسلاید 12: هوش هيجاني طبق تعريف رون بار ـ ان عبارت است از: مجموعه اي از دانش ها و توانايي هاي هيجاني و اجتماعي که قابليت کلي ما را در پاسخ به نيازهاي محيطي تحت تأثير قرار مي دهد. اين مجموعه شامل موارد ذيل است: 1 ـ توانايي آگاه بودن از خود، درک و فهم خود و قدرت بيان خويشتن 2 ـ توانايي آگاه بودن از ديگران و قدرت بيان آنها 3 ـ توانايي مواجهه با هيجانهاي شديد و کنترل تکانه ها در خويشتن 4 ـ توانايي انطباق با تغييرات و حل مسائل با ماهيت اجتماعي و يا فردي.
اسلاید 13: تعريف هوش هيجانيشناخت احساس خويشتن واستفاده از آن براي اتخاذ تصميمهاي مناسب درزندگي
اسلاید 14: مهارتهاي فردي مهارتهاي ميان فردي سازگاريکنترل استرس خلق عمومي هوش هيجاني خودآگاهي هيجانيجرأتخودتنظيميخودشكوفايياستقلالروابط ميان فرديتعهد همدليمسألهآزمون واقعيتانعطاف پذيري توانايي تحمل استرس كنترل تكانه شادي خوش بيني
اسلاید 15: زمينه ها و بسترهاي هوش هيجاني:1 ـ شناخت عواطف شخصي آگاهي از احساسات خود، خودآگاهي ( Awareness Self )2 ـ به كار بردن درست هيجانها اقدام در ارتباط با خود ، خودگرداني ( Self Management) 3 ـ برانگيختن خود 4 ـ شناخت عواطف ديگران آگاهي ازاحساسات ديگران،آگاهي اجتماعي (Social Awareness)5 ـ برقراري رابطه با ديگراناقدام در ارتباط با ديگران ،مهارتهاي اجتماعي (Social Management)
اسلاید 16: 1 ـ شناخت عواطف شخصي خودآگاهي، يعني تشخيص هراحساس به همان صورتي که بروز مي کند سنگ بناي هوش هيجاني است. توانايي نظارت بر احساسات در هر لحظه براي به دست آوردن بينش روان شناختي و ادراک خويشتن نقشي تعيين کننده دارد.
اسلاید 17: 2 ـ به كار بردن درست هيجانها قدرت تنظيم احساسات خود، توانايي اي است که بر حس خودآگاهي متکي باشد و به ظرفيت شخص براي تسکين دادن خود، دورکردن اضطراب ها، افسردگي ها يا بي حوصلگي هاي متداول اشاره دارد.
اسلاید 18: 3 ـ برانگيختن خود برانگيختن خود به زبان ساده يعني کنترل تکانه ها (تکانه هايي مثل خشم، ميل جنسي و...) تسلط بر نفس، تاخير در ارضاي فوري خواسته ها و اميال، رهبري هيجان ها و توان قرار گرفتن در يک وضعيت رواني مطلوب.
اسلاید 19: 4 ـ شناخت عواطف ديگرانهمدلي، توانايي ديگري بر خود آگاهي عاطفي متکي است و اساس مهارت رابطه بامردم است. افرادي که از همدلي بيشتري برخوردارند به علا يم اجتماعي ظريفي که نشان دهنده نيازها يا خواسته هاي ديگران است توجه بيشتري نشان مي دهند. اين توانايي آنان را در حرفه هايي که مستلزم مراقبت ازديگرانند، تدريس، فروش و مديريت موفق تر مي سازد.
اسلاید 20: 5 ـ برقراري رابطه با ديگرانبخش عمده اي از هنر برقراري ارتباط، مهارت کنترل عواطف در ديگران است. افرادي که در اين زمينه مهارت دارند، به خوبي و عميقا به ديگران گوش مي دهند، ديگران را مي پذيرند و دست به قضاوت نمي زنند، در ديگران احساس ارزش و عزت توليد مي کنند نه احساس گناه و در هر آن چه که به کنش متقابل آرام با ديگران بازمي گردد به خوبي عمل مي کنند. آنان ستاره هاي اجتماعي هستند ستاره هايي که حتي در روز نيز درخشان اند!
اسلاید 21: حيطه هاي هوش هيجاني و موارد مرتبط: هيچ فرمول ثابتي براي رهبري عالي و هيچ رهبري هر چند برجسته که در «همه» مهارتهاي هوش هيجاني داراي بيشترين قدرت، نسبت به ساير کارکنان باشد وجود ندارد. راههاي بسياري براي خلاق بودن وجود دارد و رهبران عالي مي توانند داراي شيوه هاي شخصي بسيار متفاوتي باشند. با اين حال اغلب رهبران تأثيرگذار، قدرت خود را حداقل در يک شايستگي از چهار حيطه اصلي هوش هيجاني، نشان مي دهند:
اسلاید 22: حيطه هاي هوش هيجاني مهارتهاي فردي مديريت خودمهارتهاي اجتماعيمديريت رابطهخودآگاهي هيجانيخودباوريخود سنجي دقيقخودداري هيجانيشفافيتتطابقپيشرفتپيش قدميخوش بينيهمدليآگاهي سازمانيخدمترهبري انگيزه سازنفوذرشد و توسعه ديگرانايجاد تغييرمديريت تعارضکارگروهي و همياري
اسلاید 23: خود آگاهي پنج حيطه اصلي توانايي هاي هوش هيجاني هنر برقراري ارتباط مؤثرتوان همدلي بالامديريت هيجانهاتوانايي برانگيختن خود
اسلاید 24: چگونه هوش هيجاني خود را افزايش دهيم؟الفباي يادگيري هوش هيجاني شناخت هيجان هاي اصلي و ترکيبات فرعي آنهاست. برخي از هيجان ها را مي توان «اصلي» تلقي کرد; هيجان هايي که به مثابه رنگ هاي اصلي آبي، زرد و قرمز اند و ساير ترکيبات از آنها سرچشمه مي گيرند. عنوان برخي از خانواده هاي اصلي و برخي از اعضاي آنها از اين قرار است: خشم: تهاجم، هتک حرمت، تنفر، غضب، اوقات تلخي، غيظ، آزردگي، پرخاشاندوه: غصه، تاثر، دلتنگي، عبوسي، ماليخوليا، دلسوزي به حال خود، احساس تنهايي، دل شکستگيترس: اضطراب، بيم، ناآرامي، دلواپسي، بهت، نگراني، ملاحظه کاري، ترديد، زودرنجي، ترسيدن، ترس ناگهاني يا شوک شادماني: شادي، لذت، آسودگي، خرسندي، سعادت، شوق، تفريح، احساس غرور، عشق: پذيرش، رفاقت، اعتماد، مهرباني، هم ريشگي، صميميت، پرستش، شيفتگي. شگفتي: جا خوردن، حيرت، بهت، تعجب. شرم: احساس گناه، دست پاچگي، حسرت، احساس پشيماني، احساس پستي، افسوس
اسلاید 25:
اسلاید 26: فهرست مذکور يقيناً نمي تواند کليه سوال هاي مربوط به طبقه بندي هيجان ها را پاسخ دهد. براي مثال حسادت را که گونه اي از خشم آميخته با اندوه و ترس است چگونه مي توان طبقه بندي کرد. با اين حال، قدم اول در اين مسير شناخت دقيق و ظريف انواع هيجانهاست. قدم بعدي خودآگاهي است; خودآگاهي به معناي وسيع کلمه عبارت است از تشخيص احساسات و يافتن واژگاني براي بيان آنها، يافتن پيوند موجود ميان افکار، احساسات و واکنش ها، آگاهي بر اينکه در تصميم گيري فکر يا احساسات غلبه دارد، توجه کردن به پيامدهاي انتخاب راه هاي مختلف و پياده کردن اين بينش ها در تصميم گيري درباره موضوع هايي نظير سيگار کشيدن.
اسلاید 27: ويژگي افراد با هوش هيجاني بالا احساسات خود را به خوبي مي شناسند . احساسات خود را به خوبي هدايت مي كنند . احساسات ديگران را نيز درك مي كنند . با احساسات ديگران به طور مؤثر برخورد مي كنند . در هرحيطه اي از زندگي ممتازند ، خواه روابط عاطفي وخواه شغلي .
اسلاید 28: ويژگي افراد باهوش هيجاني پائين برزندگي عاطفي خود تسلط ندارند .درگير كشمكش هاي دروني هستند .دركار وزندگي عملكرد ضعيفي دارند .قادر به درك خوب احساسات خود نيستند .قادر به درك احساسات ديگران نيستند .بااحساسات ديگران به طور مؤثر برخورد نمي كنند
اسلاید 29: ويژگي مردان با هوشبر بالا وهوش هيجاني پائين داراي طيف گسترده اي از علاقه وتوانايي هاي ذهني وفكري . بلند پرواز . سرسخت . عيب جو . فخر فروش . مشكل پسند . بازدارنده . ناراحت درتجارب حسي وجنسي . غير بيانگر . مستقل . ازنظر عاطفي سرد وبي روح هستند .
اسلاید 30: ويژگي زنان با هوشبر بالا وهوش هيجاني پائينداراي طيف گسترده اي از علاقه وزيبائي شناختي . اتكا به نفس هوشمندانه . راحت درطرز تفكرات . ارزش گذار براي موضوعات ذهني . درونگرا . مستعد اضطراب . مستعد فرو رفتن در تخيلات منفي . مستعد فرو رفتن دراحساس گناه . مستعد براي ابراز خشم غير مستقيم .
اسلاید 31: ويژگي مردان با هوش هيجاني بالا ازنظر اجتماعي متوازن و مقبول .خوش برخورد وبشاش .مقاوم درمقابل افكار نگران كننده وترس آور . مسئوليت پذير .داراي ديدگاهي اخلاقي .با ظرفيت .توانايي همدلي وهم حسي با ديگران .زندگي عاطفي عميق اما هم خوان وهماهنگ با ديگران .راحت درروابط اجتماعي .
اسلاید 32: ويژگي زنان با هوش هيجاني بالا باجرات .توان بيان احساسات به طور مستقيم .داراي احساس مثبت به خود .داراي زندگي سرشار از صفا .خوش برخورد واجتماعي .توان خود داري از بيان احساسات به طور انفجاري .راحت در روبرو شدن با افراد جديد . شوخ طبع .خود انگيخته .پذيرا درتجارب عاطفي .به ندرت احساس اضطراب مي كند وناتوان مي شوند .به ندرت درخيالات واهي غرق مي شوند .
اسلاید 33: اگر مي خواهيد خودتان را بشناسيد به رفتار بقيه نگاه کنيداگر مي خواهيد بقيه را درک کنيد به قلب خودتان نگاه کنيد.
اسلاید 34: ابعاد هوش عاطفي در مديريت و رهبريماير،سالووي وکارسو (1990)نيز براي هوش عاطفي پنج بعدتشخيص داده اند که عبارتند از:1) شناسايي هيجانات در خود و ديگران: ضروري ترين توانايي مرتبط با هوش عاطفي اين است كه از هيجانات و احساسات خودآگاه باشيد. توانايي خودآگاهي به مديران اجازه مي دهد تا نقاط قوت و ضعف خود را بشناسند و به ارزش خود اعتماد پيدا كنند. مديران خود آگاه براي آزمون دقيق روحيات خود از خود آگاهي استفاده مي كنند و به طور شهودي و از راه درك مستقيم مي دانند كه چگونه ديگران را تحت تأثير قرار دهند. 2) كاربرد هيجانات: کاربرد هيجانات،توانايي استفاده از هيجانها درکمک به کسب نتايج مطلوب ،حل مسايل واستفاده ازفرصتهاست. اين مهارت شامل توانايي مهم همدلي و بينش سازماني است. مديراني كه از اين توانايي برخوردارند. هيجانها و احساسهاي ديگران را بيشتر عملي مي سازند تا اينكه آنها را حس كنند. آنان نشان مي دهند كه مراقب هستند. علاوه بر اين، آنان در زمينه شناخت روند سياستهاي اداري تخصص دارند. بنابراين، مديران برخوردار از آگاهي اجتماعي دقيقاً مي دانند كه گفتار و كردارشان برديگران تأثير مي گذارد و آن قدر حساس هستند كه اگر كلام و رفتارشان تأثير منفي داشته باشد، آن را تغيير مي دهند.
اسلاید 35: 3) توانايي درک و فهم هيجانات: توانايي درک هيجانات پيچيده وآگاهي ازعلل آنها وچگونگي تغيير هيجانات ازيک حالت به حالت ديگر را درک هيجانات مي نامند. مديراني كه از اين توانايي برخوردارند، از اين مهارتها در جهت گسترش شور و اشتياق خود و حل اختلافهااز طريق شوخي و ابراز مهرباني استفاده مي كنند. آنها به كمك اين تواناييها مي توانند بفهمند كه چه چيزي موجب برانگيختن يا عدم برانگيختن افراد يا گروهها مي شود و در نتيجه مي توانند همكاري بهتري را با ديگران برنامه ريزي كنند. 4) مديريت هيجانات: مديريت هيجانات،توانايي کنترل واداره کردن هيجانها درخود و ديگران است. مديراني كه اين توانايي را دارا هستند، اجازه نمي دهند بدخلقي هاي گاه و بيگاه در طول روز از آنها سربزند. آنان از توانايي مديريت هيجانها به اين منظور استفاده مي كنند كه بدخلقي و روحيه بد را به محيط كاري و اداره وارد نكنند يا منشأ و علت بروز آن را به شيوه اي منطقي براي مردم توضيح دهند. بنابراين، آنها مي دانند كه منشا اين بدخلقي ها كجاست و چه مدت ممكن است به طول انجامد. «جردن»، «اشانازي»، «هارتل» و «هوپر» (1999) ابعاد هوش عاطفي در محيط كار را به صورت مدل نشان داده اند. در اين مدل بر اساس ابعاد ماير، سالووي و كارسو، شاخصهاي فرعي تر تبيين و ارتباط آنها با هوش عاطفي مرتبط با خود و ديگران كه تشكيل دهنده هوش عاطفي محيط كار است.
اسلاید 36: حركات، رفتارها و تكانه هاي اندامها و اعضاي او انعكاس مي يابد. آگاهي از« حالات چهره » به عنوان مهمترين عضو انعكاس دهندة احساسات نيز مي تواند مؤثر باشد. رهبران همدل سعي مي كنند همه را راضي كنند. آنها با ملاحظه و فكر، احساسات كاركنان را همراه با ساير عوامل در تصميم گيريها در نظر مي گيرند. امروزه همدلي به عنوان جزئي از رهبري بسيار مهم است، رهبران همدل بيشترين همدردي را با افراد اطرافشان نشان مي دهند. آنها از دانش خود را براي پيشرفت سازمانشان به روشهاي ظريف اما با اهميت استفاده مي كنند. 5) مهارت هاي اجتماعي يا تنظيم روابط با ديگران: هنر ارتباط با مردم به مقدار زياد، مهارت كنترل و اداره احساسات ديگران است. اين مهارت نوعي توانايي است كه محبوبيت، قوه رهبري و نفوذ شخصي را تقويت مي كند. رهبران داراي سطوح بالاي تواناييهاي هيجاني مي باشند و اغلب با روحيه هستند. افراد ماهر از نظر اجتماعي به حوزه وسيعي از آشناييها و همچنين مهارتها براي ايجاد رابطه تمايل دارند. اين افراد در مديريت گروهها ماهر هستند. مهارتهاي اجتماعي مي تواند به عنوان كليد قابليتهاي رهبري در اكثر سازمانها در نظر گرفته شود، زيرا وظيفه رهبر انجام كار از طريق ديگرافراد است. در اين راستا رهبران به مديريت موثر روابط نياز دارند ومهارتهاي اجتماعي آن را ممكن مي سازد. دانيل گلمن نيز از ديگر صاحبنظراني است كه در زمينه هوش عاطفي به تلاشهاي قابل توجهي دست زده است. در حاليكه ديدگاه سالووي و ماير، بيشتر جنبه روان شناختي دارد، مفاهيم ارائه شده توسط گلمن به مفاهيم مديريتي نزديكتر است.
اسلاید 37: نقش هوش عاطفي در سازمانيرخي از صاحب نظران براين نظر هستند که امروزه هوش عاطفي به سرعت مورد توجه شرکت ها و سازمان ها قرار گرفته است و اهميت آن از تواناييهاي شناختي و دانشهاي تکنيکي بيشتر شده است و دليل اين امر آن است که، مديران دريافته اند که از اين طريق، پيوستگي دروني و تعادل شخصي و سازماني افزايش پيدا خواهد کرد. همانطور که مي دانيم سازمانها مجموعه اي از گروهها هستند که تعاملات موفق آميز اين گروه ها به انعطاف پذيري سازماني وانطباق پذيري و اعمال تغييرات در سازمان کمک ميکند. بنابر اين سازمانها براي اينکه اثربخشي سازمان را بالا ببرند از مهارت هاي نرم که مبتني بر عواطف ميباشند، استفاده مي کنند(brooks،2003). علت اين است که سازمان براي اينکه به توانمندي برسد بايد يکسري از متغيرها را مورد توجه قرار دهد که بعضي از اين متغير ها از کنترل ما خارج هستند و با تجزيه و تحليل اين متغيير ها نميتوان آينده سازمان را پيش بيني کرد . بنابراين سازمان ميتواند از مهارت هاي عاطفي در اين زمينه کمک بگيرد تا برنامه هايي براي توسعه کارمندان طرحريزي کند و عملکرد افراد و در نتيجه اثر بخشي سازمان با لا ببرد. البته هوش عاطفي با تاثير بر زمينههايي چون بکارگيري، حفظ و نگهداري کارکنان، توسعه و بهسازي افراد مستعد و نيز در گزيتش افراد براي احراز شغل و ارتقاي شغلي آنان و غيره، به اثر بخشي سازمان کمک ميکند. اخيراً کارسو و ولف در سال 2000 به معرفي يک فرايند 3 مرحله اي پرداخته اند که هوش عاطفي را با پيشرفت شغلي مرتبط مي سازد:
اسلاید 38: مرحله اول- توصيف شغل: در هنگام توصيف شغل لازم است که تمامي شرايط و الزامات شغلي در قالب عبارات رفتاري و به شکل عيني بيان شود و ضرورت دارد تا مهارتهاي مورد نيز براي احراز آن شغل به صورت دقيق و يک به يک گفته و فهرست شود. به عنوان بخشي از تحقق اين مرحله مشاوران بايد به خوبي پژوهشهاي مربوط به شخصيت و عملکرد را مرور کنند.مرحله دوم- انتخاب ابزار مناسب براي ارزيابي: به کمک يک توصيف شغلي خصيصه مدار، ميتوان ابزار مناسبي را اتخاذ کرد. ارزيابي بايد متمرکز بر جنبه هايي باشد که از طريق شيوههاي گزينشي فعلي (چک ليست ها يا مصاحبه ) شناسايي شده اند .مرحله سوم- ارزشيابي و معرفي افراد شايسته: اکثر ارزيابي کنندگان در نهايت افردي را براي احراز يک شغل مناسب ميدانند، درجه بندي نموده و اسامي آنان را اعلام ميکنند. در هنگام معرفي افراد با صلاحيت براي حراز شغل لازم است تا راهبردهاي موثري از طرف ارزيابي کنندگان براي رشد فردي و افزايش شايستگي هاي حرفه اي کارکنان جديد پيشنهاد شود . در اينجا هوش عاطفي عامل مهمي در گزينش افراد براي احراز شغل و ارتقاي آنان محسوب مي شود، البته به شرطي که بخشي از يک جريان و رويکرد فراگير باشد . علاوه براينها هوش عاطفي در کارا بودن سازمان نقش بسيار بسزايي دارد زيرا نتايج حاصل از پژوهشهاي انجام شده پيرامون هوش عاطفي و کارايي مديريت نشان مي دهد که در بين معيارهاي هوش عاطفي ، معيار مهارت هاي اجتماعي در بروز کارايي نقش بسزايي دارد .
اسلاید 39: هوش عاطفي و رهبريبر طبق گفتههاي فلدمن (1999) هوش عاطفي شامل مهارت هاي پايه اي و مهارت هاي دستوري مي باشد. مهارت هاي پايهاي خود شامل: خود آگاهي، خود کنترلي، درک ديگران به درستي و ارتباطات همراه با انعطاف پذيري مي باشد و مهارت هاي دستوري شامل: مسئوليت پذيري، توانايي توسعه انتخاب، پذيرش ديدگاه ديگران، جرات داشتن و بيان و شرح دادن تصميم ميباشد. ترکيب مهارت هاي پايه اي و دستوري به رهبري اثر بخش منجر ميشود چون که اين مهارت ها يک نوع آگاهي از ديگران و احتياجات آنها و توانايي پاسخگويي به نيازهاي ديگران به طور اثر بخش در موقعيتهاي مختلف را نشان مي دهد. در سال 1999 پريست شايستگي هاي رهبري را در 3 نوع طبقه بندي کرد:1- مهارت هاي سخت: اغلب به مهارت هاي تکنيکي برمي گرددکه شامل مهارت هاي عملي و مهارت هاي امنيتي و مهارت هاي محيطي مي باشد.2- مهارت هاي نرم: اغلب به مهارت هاي ميان فردي برمي گردد که شامل مهارت هاي آموزشي و سازماني مي باشد.3-مهارت متا: شامل مهارت هاي حل مسئله ، تصميم گيري و قضاوت مي باشد.باتوجه به اينکه مفهوم هوش عاطفي شامل مولفه هاي درون فردي و ميان فردي مي باشد پس منطقي است که انتظار داشته با شيم که رابطهي مثبتي بين هوش عاطفي و رهبري وجود داشته باشد .
اسلاید 40:
اسلاید 41: هوش هيجاني و اثر بخشي سازمان شکل1- رابطه هوش هيجاني و اثربخشي سازماني همانگونه كه در شكل1 نشان داده شده، مفهوم هوش هيجاني در قالب ارتباطات معني پيدا مي كند. اگرارتباط وجود نداشته باشد بررسي هوش هيجاني ممكن نيست ارتباطات در سازمان تحت تأثير سه عامل رهبري، عملكرد منابع انساني و فضا و فرهنگ سازماني است نكته مهمرهبريعملکرد منابعانسانيفضا و فرهنگسازمانيهوش هيجانيفرديهوش هيجانيگروهياثربخشي سازمانارتباطات
اسلاید 42: «زندگي براي کساني که فکر مي کنند کمدي و براي کساني که احساس مي کنند تراژدي است» هوارس والپول با اين توصيف، تعريف هوش هيجاني چنين است: «توانايي زير نظر گرفتن احساسات و هيجانات خود و ديگران، تمايز گذاشتن بين آنها و استفاده از اطلاعات حاصل از آنها و در تفکر و اعمال خود»
اسلاید 43: نتيجه گيريفراگيري هوش اجتماعي و هوش هيجاني در حقيقت دو رويکرد بسيار نوين در کار مديران روابط عمومي است و به همين لحاظ است که سازمان بزرگ دنيا در جذب مديران روابط عمومي به شايستگي روانشناختي تکيه جدي دارند و اين عناصر را در ارتقاي عملکرد مديران روابط عمومي ضروري مي دانند.
اسلاید 44: منابع: 1 ـ هوش هيجاني در مديريت و رهبري سازماني (اصول رهبري سازماني) تأليف: دانيگر ريچرد بوياتزيس ـ آني مک لي/ترجمه: بهمن ابراهيمي ـ انتشارات سازمان مديريت صنعتي 1385 2 ـ هوش هيجاني (مهارت ها و آزمون ها) مؤلفان: دکتر تراويس برادبري، دکتر جين گريوز/ترجمه: مهدي گنجي/نشر ساوالان 1384 3 ـ مقاله «درباره هوش هيجاني چه مي دانيد؟» نوشته: فاطمه حسيني حسين آبادي، روزنامه همشهري مورخ 29 مهر 1383 4 ـ هوش هيجاني ابزاري نوين در مديريت بازار/نوشته: امير حسين شفقي زاده/سايت: راهکار مديريت 5 ـ هوش هيجاني برلي همه (راهنماي علمي هوش هيجاني) نويسند: استيو هين/مترجمان: رويا کوچک انتظار، مژگان موسوي شوشتري، انتشارات سفير اردهال 1386
معصومه عربشاهی –
چگونه میتوان این پاور را خرید
ppt.ir –
این پاورپوینت رایگان است، فقط کافیست در وبسایت ثبت نام کنید و بعد از ثبت نام از طریق دکمه «دانلود رایگان» موجود در کنار پنجره نمایش آنلاین پاورپوینت، این پاورپوینت را دریافت نمایید.
زهرا –
سپاس