توصیف، پردازش و تجزیه و تحلیل داده ها
اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحيم
اسلاید 2: طرح کار توصیف، پردازش و تجزیه و تحلیل داده هابرای داده هایی که قرار است جمع آوری گردد.
اسلاید 3:
اسلاید 4:
اسلاید 5:
اسلاید 6: روشهای پردازش اطلاعات جداول نمودارشاخص های مرکزی و پراکندگی نکته : هر نوع روش انتخابی برای پردازش اطلاعات بايد دو شرط زير را دارا باشد:1- صحت انتقال اطلاعات 2- سرعت انتقال اطلاعات
اسلاید 7: روشهای پردازش اطلاعاتجدول توصيفی: توزیع فراواتی و درصد سن افراد مورد مطالعه
اسلاید 8: روشهای پردازش اطلاعاتجدول تحليلي: Left- handedRight- handedTotalMales235Females145Total3710
اسلاید 9: روشهای پردازش اطلاعاتPie Chartخاص متغیر های کیفی
اسلاید 10: روشهای پردازش اطلاعات20.427.49020.4خاص متغیر های کیفی
اسلاید 11: روشهای پردازش اطلاعاتخاص متغیر های کمی
اسلاید 12: روشهای پردازش اطلاعاتخاص متغیرهای کمی
اسلاید 13: روشهای پردازش اطلاعاتخاص دو متغیر کمی
اسلاید 14: نمودار جعبه ایمرز داخلی پایین= Q1 – 1.5 *( Q3- Q1) مرز داخلی بالا= Q3+ 1.5 *( Q3- Q1) مرز خارجی پایین= Q1 – 3 *( Q3- Q1) مرز خارجی بالا= Q3+ 3 *( Q3- Q1)هر عددي كه خارج از مرزهاي داخلي قرار گرفته باشد را يك دادة پرت ناميه و چنانچه بين مرزهاي داخلي و خارجي قرار گيرد آن را داده پرت ضعيف ناميده و با علامت ○ نشان مي دهيم و چنانچه خارج از مرزهاي خارجي قرار گرد آن را داده پرت قوي ناميده و با علامت ● نشان مي دهيم.در این نمودار عرض مستطیل به اندازه معقول در نظر گرفته می شود.مرز داخلیچارک سومچارک دوم(میانه)چارک اولمرزداخلی پایین
اسلاید 15: روشهای پردازش اطلاعاتشاخص های آماری:1- شاخص های تمايل مرکزی (ميانگين ، ميانه ، نما)2- شاخص های پراکندگی (دامنه تغییرات ، واريانس ، انحراف معيار و ضریب تغییرات)
اسلاید 16: ارائه شاخص ها
اسلاید 17: واريانسواريانس شاخصي است که نشان دهنده تفاوتها و پراکندگي نمره هاست و تغييرپذيري نمره ها را نشان مي دهد ، يعني اينکه نمره ها تا چه اندازه ناهمگونند و تا چه حد با يکديگر تفاوت دارند. هر چه واريانس کمتر باشد ، تجانس و هماهنگي و همگوني بيشتر است و بالعکس.
اسلاید 18: روش هاي تحليل اطلاعات18
اسلاید 19: آمار تحلیلیآنالیز اختلافتست وجود ارتباطشدت ارتباط
اسلاید 20: آنالیز اختلاف
اسلاید 21: انتخاب آزمون معني دار بودن جهت تعيين اختلاف بين گروه هامشاهدات زوج شدهمشاهدات زوج نشدهآزمون علامتآزمون مك نمارآزمون دقيق فيشرآزمون كاي - دوداده هاي اسمي:نمونه كوچكنمونه بزرگآزمون ويلكاكسونفريدمنآزمون من - ويتنيكروسكال واليسداده هاي رتبه اي:دو گروهبيش از دو گروهآزمون t زوجيآناليز با اندازه های تکراریآزمون t مستقلآناليز واريانس يك طرفه Fداده هاي كمي:دو گروهبيش از دو گروه
اسلاید 22: 22آزمون t يك نمونهاياين آزمون به اين سؤال پاسخ ميدهد كه ميانگين مشاهده شده در مقايسه با مقدار واقعي تفاوت معناداري دارد يا خير. اين آزمون ساده ترين آزمون t ميباشد.
اسلاید 23: 23آزمون t دو گروه مستقلاين نوع آزمون را آزمون غير وابسته نيز ميخوانند. در اين نوع آزمون تفاوت بين ميانگينهاي دو جامعه آماري مستقل، مورد آزمون قرار ميگيرد.
اسلاید 24: آزمون من - ویتنی Mann – Whitney Testبرای مقایسه میانگینهای دو جامعه مستقل زمانی که دادهها به صورت رتبهای یا ترتیبی باشند یا داده ای کمی از توزیع نرمال برخوردار نباشند مورد استفاده قرار میگیرد.مثال: فرض کنید دو گروه 30 نفره از فراگیران با دو روش متفاوت آموزش دیده و نتیجه ارزیابی آنها از دورههای فوق در قالب امتیازات 1 تا 5 گردآوری شده است.
اسلاید 25: 25آزمون t زوجيبه اين آزمون، t همبسته يا وابسته نيز ميگويند. براي تشخيص تفاوت ميانگين دو گروه وابسته، ازاين آزمون استفاده ميشود. مثال:دوبار اندازه گیری فشار خون افراد قبل و بعد از تجویز دارو و مقایسه آنها با هم
اسلاید 26: آزمون ویلکاکسوندر بسیاری از پژوهشهائی که نمونهها به صورت جفت شده و همبسته(دو گروه مستقل) هستند.دادهها به صورت رتبهای یا ترتیبی باشند داده ای کمی از توزیع نرمال برخوردار نباشندمثال: نظر تعدادی از مشتریان در رابطه با دو نوع کالای مشابه اما با مارکهای متفاوت از نظر کیفیت محصول سؤال شده است.
اسلاید 27: 27تحليل واريانس يك طرفه Way- Oneروش آماري كه طي آن تاثير يك متغير مستقل روي متغير وابسته بررسي ميشود، تحليل واريانس يك طرفه گفته ميشود.
اسلاید 28: آزمون کروسکال - والیس Kruskal – Wallis Test این آزمون در واقع معادل تحلیل واریانس یکطرفه میباشد، اما برخلاف آن نیازی به مفروضات آن نظیر اینکه نمونهها از یک جامعۀ نرمال بدستآمده باشند و یا اینکه انحراف معیار یکسانی داشته باشند وجود ندارد. آزمون کروسکال والیس زمانی استفاده میشود که تعداد نمونهها بیش از دو گروه باشد.مثال: از 90 نفر دانشجو در سه رشته مختلف درخواست شد تا کیفیت برنامههای آموزشی دانشکده را ارزیابی کنند. امتیازات ارائه شده توسط افراد فوق از 1 (بسیار ضعیف) تا 5 (بسیار قوی) در نوسان بوده است.Ho: بین نظرات دانشجویان رشتههای مختلف تفاوت معنیداری وجود ندارد.این آزمون اگرچه وجود تفاوت بین نظرات گروههای مختلف را نشان میدهد اما مشخص نمیکند که این تفاوت در بین کدام یک از گروهها وجود دارد.
اسلاید 29: 29 این آزمون تعمیم یافته تی زوجی می باشد.وقتی یک متغیر کمی را بیش از دو بار اندازه گیری شود.مثال:چهار بار اندازه گیری فشار خون افراد قبل و 6و 12و 24 ساعت و ازبعد از تجویز دارو و مقایسه آنها با همآنالیز با اندازه های تکراریRepeated Mesur
اسلاید 30: آزمون فریدمنآزمون فریدمن یکی از آزمونهای غیرپارامتری است این آزمون در واقع معادل آزمون F در روشهای پارامتری میباشد اما در اینجا برخلاف آزمون F، فرض توزیع نرمال و برابر بودن واریانس ضرورتی ندارد.این روش برای مقایسه سه گروه یا بیشتر از سه گروه وابسته بکار میرود.مثال: نظرات 30 نفر از فراگیران را درخصوص سه روش مختلف تدریس جویا شدهایم و پاسخها نیز از 1 (بسیار نامناسب) تا 5 (بسیار مناسب) امتیازبندی شدهاند.
اسلاید 31: آزمون فرضیه برای داده های کیفی 1-مقایسه نسبت متغیر وابسته کیفی در دو گروه مستقل(کای دو) 2-مقایسه نسبت متغیر وابسته کیفی در دو گروه وابسته(مک نمار)3- مقایسه نسبت متغیر وابسته کیفی در چند گروه مستقل (کای دو) تست وجود ارتباط متیر های کیفی
اسلاید 32: آزمون کای دو متداول ترین روش برای مقایسه نسبت در Kجامعه آزمون کای دو می باشد.از این آزمون برای بررسی استقلال بین دو متغیر که هر دو کیفی می در کل موارد استفاده از شامل : -آزمون استقلال در جدول هاي توافقي (آزمون استقلال دو متغير كيفي)-مقایسه نسبت متغیر وابسته کیفی در دو یا چند گروه مستقل
اسلاید 33: اعتياد به سيگار و علت مرگ مستقلند : اعتياد به سيگار و علت مرگ مستقل نيستند: علت مرگعلت مرگعلت مرگعلت مرگجمعساير امراضبيماريهاي قلبيسرطان650205310135سيگاري35014015555غيرسيگاري1000345465190جمع= فراواني مورد انتظار افراد سيگاري داراي علت مرگ سرطان ) E1 (خانه با فراواني مشاهده شده 135)
اسلاید 34: مقایسه نسبت متغیر وابسته کیفی در دو گروه وابسته (آزمون مک نمار)طرح داده ها
اسلاید 35: آزمون کوکران: تعمیم یافته مک نمار در بیش از دو گروه وابستهیکی از روشهای ناپارامتری و درواقع تعمیمیافته آزمون مک نمار است با این تفاوت که این روش برای مواردی که تعداد گروهها یا تکرار سه یا بیشتر از سه باشد بکار میرود: دادههای این آزمون به صورت اسمی میباشد و وجود تفاوت بین نظرات افراد را مورد بررسی قرار میدهد.مثال: نظرات افراد نسبت به یک موضوع در زمانهای مختلف پرسیده میشود- قبل از برگزاری یک دورۀ آموزشی(موافقت – مخالفت)- بعد از برگزاری دوره(موافقت – مخالفت)- بعد از اجرای عملی محتویات دوره(موافقت – مخالفت)
اسلاید 36: Thank You
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.