صفحه 1:
هویت یابی فرزندان در خانواده
ارائه دهنده:
مهدی ماندگار
دانشجو دکتری تخصصی روانشناسی
صفحه 2:
9 5
هویت جیست:
Cu ge به مجموعه صفات. ویژگیها, باورهاء ارزشهاء عقاید و تجارب یک فرد گفته میشود که
او را از دیگران متمایز میکند.
شامل مجموعه ویژگیهای جسمی, روحی, اجتماعی و فرهنگی است وبه او کمک میکند تا خودش را
در جهان شناسایی کند.
* ههیت فردی ممکن است شامل جنسیت. قومیت. مذهب. تمدن. وضعیت اجتماعی, شغلء عقاید
سیاسی و موارد دیگر باشد.
* هویت اجتماعی نیز بخشی از هویت فردی است که به ارتباطات و رابطه با دیگران مربوط میشود و
در اثر عوامل احتماعی شکل میگبرد.
صفحه 3:
هویت بابی چیست؟
به فرایند درک خود و تعلقبه یک گروه خاص.
درک نقش اجتماعی و دستیابیبه یک احساس
فردیت و استقلال گفته میشود.
یک فرآیند پیچیده است که تحت تأثیر عوامل
مختلفی نظیر فرهنگ. تربیت. تجربیات. روابط
اجتماعی و عوامل بیولوژیکی شکل میگیرد.
صفحه 4:
هويت یابی در کودکان و نوجوانان
فرایند هویت یلبی در دوران کودکی و نوجولنی به تدریج از طریق تعامل با والدین. همسالان. معلمان و
دیگر افراد در جامعه شکل میگیرد. در لین مسیر. کودکان و نوجوانان به سوالات اساسی خود مانند
«من کی هستم؟». «به کجا تعلق دارم؟» و «چه نقشی در جامعه دارم؟» پاسخ میدهند.
صفحه 5:
مراحل هویتیابی در طول زندگی
دوران بزركسالى © دوران نوجوانی 68 دوران کودکی ws
تأسيس هويت مواجهه با بحران شناخت اوليه از
فردی و اجتماعی هویتی و تلاش خودو شامل با
مستقل برای یافتن پاسخ دنیای اطراف
به سوالات بزرگتر
(من کی هستم؟)
صفحه 6:
صفحه 7:
دوران کودکی: شناخت اولیه از خود و تعامل با دنیای اطراف
**اولین پایههای هویت از طریق تجربیات شخصی, تقلید از والدین و تعامل با محیط شکل میگیرد.
**در این مرحله. کودک به تدریج مفهوم "خود" را درک میکند و تفاوت میان خود و دیگران را
متوجه میشود.
** کودکان از طریق بازخوردهای والدین. معلمان و اطرافیان, احساس ارزشمندی یا عدم ارزشمندی را
تجربه میکنند.
**بازی کردن؛ خیالپردازی و تعامل با همسالان نقش مهمی در شناخت ویژگیهای فردی و اجتماعی
ودک درد
صفحه 8:
صفحه 9:
دوران نوجوانی: مواجهه با بحران هویتی
**نوجولنی دوران اصلی شکلگیری هویت است و فرد با
میشود.
hs ole ۲ حود مطرج م ىكتنده مانند "من كى ملم PG
مهم است؟". "به جه هدفى در زندكى مىخواهم برسم؟"
زیستی, شناختی و اجتماعی روبهرو
۲ nS
**آنها ممکن است نقشها و باورهای مختلف را آزملیش کنند و میان ارزشهای خانوادگی و ارزشهای
و وه ۶وار تعارص تون
** بحران هويت (طبق نظریه اریکسون) در این دوره طبیعی است و نوجوانان باید فرصت داشته باشند تا
با کاوش و تجربه. به یک هویت پایدار دست یابند.
صفحه 10:
صفحه 11:
08
دوران بزركسالى: تأسيس هويت فردى و اجتماعى مستقل
۳
2
يس از عبور از بحران هوبتی» فرد در بزرگسالی به یک هویت پایدار و مستقل دست مىيابد.
در این مرحله. افراد بر اساس باورها و ارزشهایی که در نوجوانی شکل داداند. تصمیمهای مهم
زندگی خود را می گیرند (مانند انتخاب شغل» همسر. سبک زندگی و مسیر حرفهای).
اس اقی JS میگیرده به این معنا که فرد جایگاه خود را در eS eta tale
مسئولیتهای اجتماعی را بر عهده میگیرد.
این مرحله ممکن است چالشهای جدیدی مانند بازنگری در اهداف و ارزشها یا مواجهه با
بحرانهای هوبتي ثانويه را به همراه داشته باشد, اما معمولاً فرد دارای اعتمادبهنفس و خودشناسی
بیشتری است.
صفحه 12:
صفحه 13:
سن شکل گیری هویت در کودکان
سن شکل گیری هویت در کودکان به میزان تکامل فردی و عوامل مختلفی که در زندگی کودک تأثیر
دارند بستگی دارد. در كلء شکل گیری هویت در کودکان در دورههای زمانی زیر رخ میدهد:
)١ دوره نوزادی از تولد تا حدود ۲ سالگی): کودک با خود و محیط اطرافش آشنا میشود. او
شروع به شناسایی خود. تشخیص نیازهای خود و برقراری ارتباط با افراد محیط خود میکند.
۲ دوره کودکی اولیه (حدود ۲غا ۶ سالگی): کودک شروع به تشکیل تصاویر ذهنی از خود و
وجودش میکند. او خود را به عنوان جزتی از خانواده و جامعه میبیند و درک مفاهیم ابتدایی
هوت مانند <نس» نقشهای اجتماعی و ارزشها را تربه میکند.
صفحه 14:
سن شکل گیری هویت در کودکان
۲ دور تودکی دوم (حدود ۶شا ۱۲ سالگی): در اين دورهء كودك شروع به تفكر منطقىتر و
«متر مىشود. أو بيشتربه خود توجه مىكند و هويت شخصی خود را بیشتر درک میکند. در
اين مرحله. كودك به تدريج نقشها و هويتهاى مختلف خود را در جامعه مىآزمايد و تشكيل
میدهد.
۳ دوره نوجولنی (از ۱۲ا ۱۸ سالگی): نوجوانان در لین مرحله با تغیبرات فیزیکی» همسانی
اجتماعی و تحولات عاطفی مواجه میشوند. آنها سعی میکنند هویت شخصی خود را بيابند و
ارزشهاء عقاید و هدفهای خود را شکل دهند.
صفحه 15:
عوامل موثر در شکل گیری هویت کودکان
صفحه 16:
عوامل موثر در شکل گیری هوبت کودکان
* خانواده: رولبط خانوادگی. ارزشهاء باورهاء سبک تربیتی و الگوهای رفتاری در خانواده میتوانند
شکلدهنده هویت کودکان باشند.
* محیط اجتماعی: دوستان. همسالان» مدرسه. محل زندگی و فرهنگ جامعه میتوانند عوامل
موثری در تعیین هویت کودکان باشند.
* تجربیات شخصی: تجربیات مثبت و منفی» پیروی از علاقهها و استعدادهای خاص, تحقق اهداف
شخصی و دریافت تشویق و تمجید از دیگران میتوانند به شکل گیری هویت کودک کمک کنند.
صفحه 17:
عوامل موثر در شکل گیری هوبت کودکان
* فرهنگ و ارزشها: فرهنگ و ارزشهایی که در جامعه و خانواده پذیرفته میشوند. از جمله
فرهنگ سنتی. مذهبی و ارزشهای اجتماعی میتوانند هوبت کودک را تحت تأثیر قرار دهند.
* رسانهها و شبکه های اجتماعی: برنامههای تلویزیونی» فیلمهاء کتب و رسانههای اجتماعی
میتوانند تصاویر و ایدههایی را به کودکان ارائه داده و در شکلگیری هویت آنها تأثیر بگذارند.
صفحه 18:
۱۳ la fe
Z 2 الوسر -
صفحه 19:
نقش والدین در شکل گیریهویت کودکان
* الگوی رفتاری:
کودک در این سنین. بسیاری از ویژگیهای هویتی خود را از طریق تقلید از والدین میآموزد. اين
الگوها میتواند شامل نحوه تعامل با دیگران. ارزشها,بورها و نگرشهای والدین باشد.
* حمایت و علاقه:
والدینی که به آرزوها و تواناییهای کودکان خود علاقه نشان میدهند و آنها را د
و رویاهایشان حمایت میکنند. باعث افزایش اعتماد به نفس و ایجاد هویت مثبت در کودکان
خواستهها
مى شوتد.
صفحه 20:
نقش والدین در شکل گیریهویت کودکان
* ارزشها و باورها:
انتقال ارزشهای معنوی» اخلاقی و فرهنگی از سوی والدین, به کودکان کمک میکند تا یک هویت
مستحکم و منظم داشته باشند. والدین میتوانند از طریق تبادل نظرء بحث و بررسی موضوعات
جهانی و ارائه نمونههای عملی. ارزشها و باورهای خود را به کودکان منتقل کنند.
* تقوبت اعتماد به نفس:
خانواده بلید به کودک اعتماد کند و او را تشویق کند تا نقاط قوت خود را شناسایی کند و در آنها
توانمندی خود را به اثبات برساند.
صفحه 21:
نقش والدین در شکل گیریهویت کودکان
* ارتباطات والدین:
والدینی که به گفتگو با کودکان خود توجه میکنند. به آنها اعتماد میکنند و نظرشان را جدی
pS ge کودکان را به فکر کردن, بیان داشتن احساسات و تحلیل مسائل تشویق میکنند.
* محدودیتها و مسئولیتها:
Gaull میتوانند از طریق تعیین محدودیتها و مسئولیتهاء به کودکان کمک کنند تا هویت
شخصی خود را شکل دهند تا باعث آموزش مهارتهای اجتماعی. خودکنترل و همدلی در کودکان
ae
صفحه 22:
نقش والدین در شکل گیریهویت کودکان
* پذیرش تفاوتها:
خانواده باید به کودک اجازه دهد تا شخصیت خود رابه طور طبیعی احساسات عقاید و علاقههای
خود را بیان کند. این امر اجازه میدهد که کودک هویت خود را بسازد و درک کند كه او به عنوان
e مر فر تحت sb قرار نمى كيرد و.حق ذارد تفاوتهای خوه را داشته بلشد
* ارائه فرصتها برای رشد و توسعه (علایق و استعدادها):
کبس مي ولد شامل فراهم کردن فضای آموزشنی مناسپ, حملیت از فعالیتهای موره علاقه و My
تحسین و تشویق مناسب باشد.
صفحه 23:
در هویت کودکان
نقش تجربیات شخصی
صفحه 24:
نقش تجرییات شخصی در هویت کودکان
را دی شاسل تمام تجربیات» رویدادهاه واکنشها و آموختههلیی است که ودک در و
کودکی و جوانی خود میبیند و تجربه میکند.
* اعتماد به نفس: تجربیات مثبت در دستیابی به اهداف, موفقیت در فعالیتهاء توانایی مستقل در حل
مسائل و تحقق آرزوها و تحمل شکست و بازپرداخت ن هویت کودک را تقویت کرده وبه اعتماد به
نفس و خودشناسی کمک میکند.
* رولبط اجتماعی: تجربه تعامل با دیگران و برقراری رولبط اجتماعی موثرء شامل دوستی. همکاری.
تعامل با همسالان و افراد بزرگتر است. روابط اجتماعی قوی و سالم کودک را در شناخت خود و
هویتش تقویت میکند.
صفحه 25:
۲ 5 ae ne
نقش تجربیات شخصی در هویت کودکان
* تجربههای فرهنگی: تجربه و آشنایی با ارزشها. باورهاء آداب و رسوم و تقلید فرهنگی تأثیر بسیاری
در شکل گیری هویت کودکان دارد.
* تجربههای تحصیلی: تجربه موفقیت در محیط آموزشی. پذیرش انتقادات سازنده. تعامل
معلمان و همکلاسیها نقش بسیار مهمی در شکلگیری هویت کودکان دارد.
* تجربههای مذهبی و معنوی: تجربه شرکت در مراسمهاء مراجعه به مکانهای مذهبی. آموختههای
مذهبی و معنوی و ایجاد ارتباط با اعضای جامعه مذهبی: مهمی در شکل گیری هویت مذهبی و
معنوی کودکان دارد.
صفحه 26:
نقش جاصعه و فرهنگ در شکل گیری شخصیت sg
صفحه 27:
نقش فرهنگ در شکل گیری هویت کودکان
* شکلدهی به هوبت فردی: فرهنگ کودک را در پذیرش و پیوستن به یک گروه یا جامعه بزرگتر
تشویق میکند. لین فرهنگ عادات» ارزشها. رفتارها و نگرشهایی را در کودک ایجاد میکند که به
۶ فردی او کمک ميکند.
* ارلئه الگوها و مدلهای نقش: فرهنگ محیط کودکان. الگوها و مدلهای نقش را ارلئه میدهد که
2 کود کان کمک میکند نقشهای اجتماعی خود را در جامعه بیابند.
* تقوبت هویت گروهی: کودکان به طور طبیعی به گروهها و انجمنهایی که در آنها قرار دارند. تعلق
و وابستگی پیدا میکنند.ارتباط با گروههای فرهنگی مختلف میتولند.به کودکان کمک کند تا هویت
گروهی خود را درک کنند و به آ
پایبند باشند.
صفحه 28:
نقش فرهنگ در شکل گیری هویت کودکان
* تحت تأثیر قرار گرفتن در یادگیری و توسعه: ارزشهاء روشهای ارتباطی» سبکهای یادگیری و
دیگر المانهای فرهنگی محیط تأثیر مستقیمی بر رشد شخصیت کودک دارند.
* ارزشها و نگرشها: این ارزشها و نگرشها میتوانند شامل احترام به سایر افراد. تفکر پویاء همدلی
و عدالت باشند. این ارزشها شکل گیری هویت اجتماعی و اخلاقی کودک را تحت تأثیر قرار میدهند.
صفحه 29:
صفحه 30:
نقش رسانه ها در شکل گیری هویت کودکان
* الگوهای نقش:
شخصیتهای تلویزیونی. سینمایی و انیمیشنها میتوانند الگوها و نمونههلیی از رفتار و ارزشها باشند
که کودکان در تشکیل شخصیت و هویت خود الهام میگيرند.
* ارزشها و باورها:
برنامههای تلویزیونی, فيلمهاء موسیقی و بازیهای ویدئویی میتوانند ایدهآلهاء ارزشهای اجتماعی,
همدلی و عدالت را به کودکان انتقال دهند.
صفحه 31:
نقش رسانه ها در شکل گیری هویت کودکان
* تأثير در رفتار و روابط اجتماعی:
محتواهای رسانهای میتوانند الگوهای ارتباطی. مهارتهای اجتماعی و نحوه برخورد با دیگران را تأثیر
بدهند.
* توسعه ذهنی و شناختی:
فى At) ade Clete oo a aul داده و توانابیهای مختلف را در آنها تقویت کنند.
* شکلدهی به سلایق و افکار:
آگاهی از محتواهای رسانهای مختلف میتواند در توسعه علاقهها و سلایق کودکان موثر باشد.
صفحه 32:
معایب نداشتن هوبت سالم در کودکان
7 ١ ۱
صفحه 33:
معایب نداشتن هویت سالم در کودکان
* کاهش اعتمادبه نفس: در صورت عدم داشتن هویت سالم. کودکان ممکن است از خود شک داشته
باشند و اعتماد به نفس کمتری داشته باشند.
* نارسایی در اتخاذ تصمیم: کودکان با هویت سالم قادر به انتخاب و تصمیم گیری بهتر هستند. اما
٩ 0 و ام نداشته باشنده همگن است در انتخابها و تصمیمگیریهای و ۱
تامطلوب عمل کنند.
* اثرات منفی رولبط اجتماعی: هویت سالم در کودکان کمک میکند تا رولبط اجتماعی صحیح و
ثبتی را برقرار کنند. اما در صورت نبود هویت سالم. ممکن است مشکلات در برقراری ارتباط با
دیگران وجود داشته باشد.
صفحه 34:
سالم در کودکان
* آسیب رولنی: عدم داشتن هویت سالم میتولند منجر به مشکلات رولنی در کودکان شود. مانند
نک اي و نارسانی در مقایله با استرس
* کمبود هدف و جهتگیری: هویت سالم به کودکان کمک میکند تا هدفهای خود را شناسایی
ک و یرت کنند در صووت عم داشتن هویت سالم. کودکن معکن ۱ 3
هدف و جهتگیری در زندگی دچار مشکل شوند.
* آسیببه رشد و توسعه فردی: هویت سالم اساسی برای رشد و توسعه فردی است. بدون هویت
کالم تودفان قادر ند رشد و توسعه سالم در حوزههای مختلف زندکی نی تند؛
معايب نداشتن هود
صفحه 35:
صفحه 36:
نظربههای هویتیابی در دوران کودکی
هویتیلبی در دوران کودکی فرآیندی تدریجی است که از طریق تعامل با محیط یادگیری از والدین و
تجربههای شخصی شکل میگیرد. چندین نظریه روانشناختی به تبیین این فرآیند پرداختهلند که
مهمترین آنها عبارتاند از:
نظریه رشد روانی-اجتماعی اریک اریکسون
* نظریه رشد شناختی ژان پیاژه
نظریه یادگیری اجتماعی آلبرت بندورا
نظریه دلبستگی جان بالبی
صفحه 37:
نظریه رشد روانی-اجتماعی اریک اریکسون
* مرحله اعتماد در برابر بیاعتمادی (تولد تا ۱.۵ سالگی): کودک از طریق ارتباط با والدین, بهویژه
کی تس ات با نامنی را تجربه میکند.
* مرحله خودمختاری در برابر شرم و تردید (۱.۵ا ۳ سالگی): کودکان شروع به کشف محیط
خود میکنند و سعی میکنند کارهلیی را بهتنهایی انجام دهند. اگر والدین به کودک اجازه تجربه
بدهند. او اعتمادبهنفس و استقلال پیدا میکند. اما اگر بیش از حد او را کنترل کنند یا مورد انتقاد
قرار دهند. کودک دچار شرم و تردید در تصمیم گیریهای خود خواهد شد.
اهمت این مراحل: بایههای اولیه اعتماد به شود و دیگران و اصساس استقلال در این دوره گذانتم
میشود که تأثیر مستقیمی بر هویتیابی در نوجوانی دارد.
صفحه 38:
نظريه رشد شناختی ژان پیاژه
* مرحله حسی-حرکتی (تولد تا ۲ سالگی): کودک از طریق حواس و حرکات. جهان را کشف
میکند. در لین دوره» هویت هنوز بهطور کامل شکل نگرفته» اما کودک کمکم متوجه تفاوت خود و
دیگران میشود.
* مرحله پیشعملیاتی (۲ تا ۷ سالگی): کودک قادر به تفکر نمادین است. اما هنوز نمیتواند دیدگاه
١ درك کند (خویمحوری) در لین دورهه کودک نام حود را میدلند» تفاوتهای ی را
تشخیص میدهد و اولین درک از Cage شخصی را پیدا میکند. او از طریق بازیهای خیالی و
نقشآفرینی, خود را در نقشهای مختلف امتحان میکند. در این مرحله کودک هنوز قادر به تفکر
انتزاعی درباره هويت خويش نيست.
صفحه 39:
نظریه یادکیری اجتماعی آلبرت بندورا
آلبرت بندورا معتقد بود که هویت کودکان بیشتر از طریق مشاهده و تقلید از دیگران شکل میگیرد.
اصول کلیدی در نظریه بندورا:
** کودکان رفتار والدین» معلمان و همسالان را مشاهده میکنند و از آنها الگو میگیرند.
**تقویت و پاداش نقش مهمی در یادگیری هویت دارد. اگر کودکی برای انجام یک رفتار تشویق شود.
احتمال بیشتری دارد که آن را تکرار کند.
**نقش بازیهای تقلیدی: کودکان از طریق بازی. نقشهای اجتماعی مختلف را آزملیش میکنند و
یاد میگیرند که چگونه خود را در قالبهای مختلف هویت فردی و اجتماعی تعریف کنند.
صفحه 40:
نظریه دلبستگی جان بالبی
جان بالبی معتقد بود که کیفیت دلیستگی کودک به والدین تأثیر مستقیمی بر احساس هویت و
ارزشمندی او دارد.
انواع دلبستگی و تأثیر آن بر هویت:
*#دلبستگی ایمن: کودک احساس امنیت و ارزشمندی میکند. لین کودکان در آینده اعتمادبهنفس
بالاتر و احساس هویت پایدارتری خواهند داشت.
7 کي تاایعی وتودف به دنل بر ئلتی در رفتار وال احناس نامی واصطران ۳ Pes
ای تودکان من است در [دنده دچار سردرگمی هویتی و وایستگی شدید به دیکران شوند.
صفحه 41:
صفحه 42:
هوبت یابی در دوران نوجوانی
* در دوران نوجوانی. هویت یابی به اوج خود میرسد.
* نوجوانان شروع به پرسشهای عمیقتر در مورد خود. باورها و موقعیت اجتماعی خود میکنند.
* در این دوران. نوجوانان به دنبال پیدا کردن جایگاه خود در جامعه. خانواده و گروههای اجتماعی
هستند.
a ey لین خوران با ذفت بیشتتریببه نیازهای اعاطفی و اجتعاعی فرزندان خودنچه کت این
مرحله برای نوجوانان بسیار حساس است و میتواند تأثیر زیادی بر شکل گیری هویت مثبت یا منفی آنها
بگذارد.
صفحه 43:
ویژگیهای هویتیابی در نوجوانی
* افزلیش خودآگاهی و پرسش در مورد معنای زندگی: نوجوانان در لین دوره به شناخت بهتری از
ee و درباره ارزشها واهدافشان فکر میکنند.
تملیلبه استقلال و یافتن نقش در جامعه: نوجوانان به دنبال استقلال از خانواده و ایجاد هویت
منحصربهفرد خود در اجتماع هستند.
۰ آزملیش نقشها و سبکهای مختلف زندگی: آنها ممکن است باورهاه شغلها یا سبکهای
مختلف را تجربه کنند تا به هویت پایدار برسند.
* شکلگیری ارزشهای شخصی و اجتماعی: در لین مرحله, نوجوانان باورها و اصولی را که براید
و ات مش وک و الا ابا د ركان
صفحه 44:
چالشها و مشکلات در هویت یابی
* تعارضات هوبتی:
لین زملنی رخ میدهد که آنها احساس میکنند که هویت خود را پیدا نکردهلند و به همین دلیل دچار
سردرگمی میشوند. والدین باید در اين مواقع با صبر و درک بیشتری فرزند خود را راهنمایی کنند.
* تأثیر رسانهها و شبکههای اجتماعی:
این تأثیرات میتولند به شکل گیری هویتهای غیرواقعی یا هویتهایی که تحت تأثیر استانداردهای
فرهنگی یا تبلیغاتی است. بیانجامد. والدین باید از ین پدیدهها آگاه باشند و فرزند خود را به تفکر
انتقادی نسبت به ان تأثیرات هدایت کنند.
صفحه 45:
نظریههای هویتیابی در دوران نوجوانی
چندین نظریه روانشناختی به
ین فرآیند پرداختهاند که مهمترین آنها عبارتاند از:
نظریه استنلی هال (بحران هویت)
**نظريه اريك اريكسون (هويت در مقابل سرد ركمى)
**نظريه جيمز مارسيا (بايكادهاى هويت)
صفحه 46:
نظريه استنلی هال (بحران هویت)
هال معتقد بود که نوجولنی دورهای پرتلاطم و بحرلنی است که در آن فرد از کودکی به بزرگسالی گذر
میکند و با تغییرات فیزیکی, شناختی و عاطفی قابلتوجهی مواجه میشود. او لین مرحله راب اصطلاح
"طوفان و تنش " (51۲655 3100 60۲۳0 توصیف کرد. زیرا معتقد بود که نوجوانان در این
دوران دچار نوسانات هیجانی» تضادهای درونی و کشمکشهای اجتماعی هستند.
صفحه 47:
نظريه استنلی هال (بحران هویت)
مفهوم بحران هوبت در نظریه هال
نوجوانان در این دوره به دنبال کشف خود و جایگاهشان در جامعه هستند و لین مسئله باعث بروز
اضطراب و تتش میشود.
**آنها بين وابستكى به خانواده و استقلال از آن درگیر هستند که لین تعارض موجب بحران هویتی
فى شوم
**رشد سريع زيستى و تغييرات هورمونى مىتولند خلقوخو و رفتارهاى نوجوان را نايايدار كند و به
بحران هويت دامن بزند.
5-5
* تجربه احساسات شديد مانند خشمء شور و هيجا
+ غم و نامیدی در این دوره رایچ است:
صفحه 48:
نظريه اريك اریکسون (هویت در مقابل سرد رگمی)
وی رشد انسان را در هشت مرحله توضیح داده که هر مرحله یک چالش مراحل رشد اجتماعی هیجانی
اساسی دارد.
در نوجوانی, فرد با بحران "هویت در مقابل سردرگمی نقش " مواجه میشود.
ویژگیهای لین مرحله: نوجوان سعی میکند پاسخ سوالاتی مانند «من
کیستم؟» را بیابد. اگر بتولند ارزشها و نقشهای اجتماعی خود را مشخص
کند. به هویت پایدار دست مییابد.اگر نتوئد این فرآیند را تکمیل کند. دچار
سردرگمی هویتی میشود که میتولند منجر به اضطراب. ناپایداری شخصیت
و تصمیم گیریهای نادرست گردد.
صفحه 49:
نظر به جیمز مارسیا (پایگاههای هوبت)
هویت یافتگی (کسب هویت): فرد ارزشها و باورهای خود را بررسی
کرده و به یک هویت پایدار دست یافته است.
مثال: نوجولنی که پس از بررسی گزینههای مختلف. حرفه پزشکی را
انتخاب میکند و از تصمیم خود اطمینان دارد.
وقفه ههیت (ههیت دیررس): فرد هنوز در حال جستجو و آزمودن نقشها و ارزشهاست و به نتیجه مشخصی نرسیده
است. مثال: دانشآموزی که رشتههای مختلف دانشگاهی را بررسی میکند اما هنوز تصمیم قطعی نگرفته است.
ضبط هویت (هویت زودرس): فرد بدون بررسی و انتخاب شخصی, هویتی را که معمولا از والین یا جامعه دریافت کرده.
پذیرفته است. مثال: نوجوانی که تنها به دلیل تأکید والدین. یک حرفه خاص را انتخاب میکند.
آشفتگی هویت (هویت پراکنده): فرد در فرآیند شکل گیری هویت دچار سردرگمی است و هنوز علاقهای به تصمیم گیری
در این زمینه نشان نداده است. مثال: نوجوانی که ثه به آینده خود فکر میکند و نه هدف مشخصی دارد.
صفحه 50:
چهار گروه آشفتگی هویت
بارس (۱۹/۹) ضمن پورسی ها و درمان بیماران رولنی به لین نکته دست یافت که آشفتگی ههیت دارای یک جوهر دادء
نبوده و باید مورد تجدیدنظر قرار گیرد. وی آشفتگی هویت را شامل چهار گروه زير می داند:
-١ تجوبه خود و اختلال شخصیت مرزی: مارسیا ویژگی های گروه اول آشفتگی هویت را معادل سندرم سازمان یافتگی
شخصیت مرزی که توسط گرنبرگ (۱۹۸۷) و کوهاتز (۱۹۸۷) مطرح می شود. می داند که عبارت است از "تاخیر تحولی در
شکل گیری خود ی
۲- آشفتگی بی تفاوتی: دومین نوع آشفتگی هویت را در کسانی مشاهده می کنیم که علیرغم برخورداری از خزانه
مهارت های بین فردی: قادر به انتخاب شغل و سرمایه گذاری روانی نسبت به یک چارچوپ ایدئولوژیک نیستند
۳- آشفتگی سازگاری فرهنگی: در چنین حالتی فرد شرلیط و توانلیی های لازم برای کسب موفقیت آمیز هویت یافتگی
را دارد اما آش هویتی و نداشتن هویتی مشخصی برلی جامعه ای که احساس تعهد. ضد لرزش وب مى شود نشانه
سازگاری اجتماعی است.
ارچه ".
صفحه 51:
چهار گروه آشفتگی هویت
۴- آشفتگی تحولی: چهارمین نوع از آشفتگی هویت را آشفتگی تحولی تشکیل می دهد. لین گروه از افراد از نظر ساختار
شخصیت و نظام ارزشی امکان هویت یابی موفقیت را دارا می باشند. اما موقتا و عمدا خود را از هویت یابی دورنگه داشته اند.
لين افراد نه مانند افراد دجار بحران هويت دركير بحران لند ونه مانند كروه أشفته بى تفاوت مى باشند. ها به جای آنکه
أينده حفظ کنند.
اقدام به کسب هویتی نارس کنند ترجیح می دهند که امکان
به طور خلاصه می توان این طور نتیجه گیری کرد که عنوان هویت آشفته یا آشفتگی هویت دارای دامنه نسبتا وسیعی از
اختلال شخصیت مرزی تا تاخیرهایی در تحول هویت یابی را که در مسیر کسب هویت می باشند را در بر می گیر
انتخاب را برای خودشان درا
صفحه 52:
0 لش هویتیابی مثبت در کودکان و نوجوانان
صفحه 53:
راهکارهای افزایش هویتیابی مثبت در کودکان و نوجوانان
مر يابى سالم و در کودگان و توجوانان به غوامل مختلفی مانند سوه ۳
00 كاملات حانوادكى بستكى دارد. والسين مربيان و جامعه م۰ ۰ ۰ ۱۱
راهكارهاى زير به رشد هویت پایدار و سالم در فرزندان خود کمک کنند:
۱ ایجاد احساس امنیت و دلبستگی ایمن ۶ ایجاد فضای گفتوگو و حمایت عاطفی در خانواده
۲ تقویت استقلال و خودمختاری ۷ تقویت اعتمادبهنفس و ارزشمندی شخصی
۳ تشویق به خودشناسی و بیان افکار ۸ Colum صحیح در دوران بحران هویت
۴ ارائه الگوهای مثبت و الهامبخش (A آموزش تفکر انتقادی و تحلیل تأثیرات اجتماعی
۵ ایجاد فرصتهای تجربه و آزمایش نقشهای مختلف ۱۰) حمایت از کشف علایق و استعدادهای فردی
صفحه 54:
ایجاد احساس امنیت و دلبستگی ایمن (بر اساس نظریه بالبی)
کود کلنی که از نظر عاطفی به والدین خود دلبستگی ایمن دارند» اعتمادبهنفس بالاتری دارند و هویت
خود را راحتتر میپذ برند.
راهکارها:
**محبت بىقيد و شرط به کودک و نشان دادن علاقه واقعی به او
** توجه به نيازهاى عاطفى كودك و پاسخگویی به آنها
***ايجاد فضاى امن براى بیان احساسات و نگرانیها
صفحه 55:
تقویت استقلال و خودمختاری (بر اساس نظریه اریکسون)
استقلال در کودکان و نوجوانان باعث میشود خود را به عنوان فردی مستقل بشناسند و هویت
مشخص ترى بيدا كنند.
راهكارها:
*#*اجازه دادن به كود كان برای انتخاب و تصمیم گیری در مسائل متناسب با سنشان (مثل انتخاب لباس
یا فعالیتهای روزمره)
**حمايت از تلاشهای کودک برای انجام کارها به تنهایی, حتی اگر با خطا همراه باشد.
3 3 fe
پرهیز از سرزنشهای مداوم و دادن فرصت تجربه و یادگیری **
صفحه 56:
تشویق به خودشناسی و بیان افکار (بر اساس نظریه اریکسون و پیاژه)
نوجوانان برای شکل گیری هویت خود باید به درک بهتری از ارزشهاء اهداف و استعدادهایشان برسند.
راهکارها:
**مطرح کردن سوالاتی مانند "دوست داری در آینده جه كار كنى؟". "چه چیزهایی برلیت مهم
است؟۲
* تشویق نوجوانان به نوشتن خاطرات, نقاشی یا صحبت درباره احساساتشان
کمک به توجوانان برای تحلیل نقاط قوت و ضعف خود و یافتن استمداههایشان
صفحه 57:
ارائه الكوهاى مثبت و الهام بخش (بر اساس نظريه يادكيرى اجتماعى بندورا)
نوجوانان هویت خود را تا حد زیادی از طریق الگوبرداری از دیگران شکل میدهند. پس الگوهای آنها
باید سالم و الهامبخش باشند.
راهکارها:
**معرفی افراد موفق و اخلاقمدار به عنوان الکو (مانند دانشمندان» هنرمندان و ورزشکاران مثبت)
**والدین و معلمان باید رفتارهایی را که از کودکان انتظار دارنده خودشان نیز انجام دهند.
**محدود كردن تأثيرات منفى رسانهای و کمک به فرزندان در تحلیل محتوای آنها
صفحه 58:
ایجاد فرصتهای تجربه و آزمایش نقشهای مختلف (بر اساس نظربه اریکسون و بندورا)
نوجوانان برای یافتن هویت خود. نیاز درند که نقشهای مختلف را تجربه کنند تا دریابند کدام مسیر با
شخصیت آنها هماهنگتر است.
راهکارها:
*#*تشویق به شرکت در فعالیتهای متنوع مثل ورزش. هنره کارهای داوطلبانه و علمی
ae رس رای قاملات اجنماعی و مشار کت در گروههای محتلف
مایت از آزمون و خطای نوجوانان در مسیر شناخت Sp
صفحه 59:
ایجاد فضای گفت وگو و حمایت عاطفی در خانواده
رابطه فوی با والدین و داشتن فضایی برای بیان آزادانه افکار و احساسات. باعث رشد هویت سالم
ae.
راهکارها:
**اختصاص زمانی برای گفتوگوی صمیمانه با فرزندان بدون قضاوت و سرزنش
** گوش دادن فعال به نظرات و مشکلات فرزندان و نث
ی 2
** برهيز از تحمیل عقاید و انتظارات بیش از حد
ن دادن درک و همدلی
صفحه 60:
تقویت اعتمادبهنفس و ارزشمندی شخصی
کودکانی که احساس ارزشمندی میکنند. کمتر دچار بحران هویت میشوند.
راهکارها:
**تحسین تلاشها و دستاوردهای فرزند. نه فقط موفقیتهای نهایی
*"آموزش مهارتهای حل مسئله و تصمیمگیری به کودک و نوجوان
** کمک به نوجوانان برای شناخت و پذیرش ویژگیهای منحصر به فرد خود
صفحه 61:
هدایت صحیح در دوران بحران هویت (بر اساس نظریه اریکسون)
ارت اووونان در مرحلهی از زندگی «چار سردرگمی هویتی میشونه که رسد راه سای و
حمایت هستند.
راهکارها:
**به رسمیت شناختن بحرانهای هویتی و برخورد آرام با آنها
* کمک به نوجوان برای بررسی گزینههای مختلف و یافتن بهترین مسیر برای او
حمایت از نوجوانان در برابر قشارهای اجتماعی و کمک به آنها برای تصمیم گیری مستقل
صفحه 62:
آموزش تفکر انتقادی و تحلیل تأثیرات اجتماعی
نوجوانان باید یاد بگیرند که چگونه اطلاعات را پردازش کنند و هویت خود را آگاهانه بسازند.
راهکارها:
**تشویق به تحلیل برنامههای تلویزیونی» شبکههای اجتماعی و اخبار
ار رها و فت در بوایر افتظارات اجتماعی
* کمک به فرزندان در تشخیص تأثیرات مثبت و منفی اطرافیان بر هویت آنها
صفحه 63:
حمایت از کشف علایق و استعدادهای فردی
کودکانی که فرصت شناخت و پرورش استعدادهایشان را دارند. هویت قویتری پیدا میکنند.
راهکارها:
تشویق کودک و نوجوان به کشف علاقههای شخصی بدون اجبار
5
ثبتنام در کلاسهای آموزشی مرتبط با علاقههای آنها
*احترام به اتعخابهای شخصی فرزنده حتى اگر با خواستههای والدین متفاوت aly
صفحه 64:
سو الات
** دو مورد از تجربيات شخصى كودك در هويت يابى؟
**خودمختارى در برابر شك و ترديد را توصيف كنيد؟
بندورا در كودكان و هال در نوجوانان به جه جيزى تاكيد داشت؟
صفحه 65:
تشكر از توجه شما