صفحه 1:
AN.
آسرحص
|
صفحه 2:
آثر بخشی آموزش مهارت های ذهن آگاهی بر
® نظم جویی هیجان و تاب آوری تحصیلی و
عملکرد تحصیلی دانش آموزان
*استاد راهتماة استتاد:مشاور؟ دانشجوز
دانشکده علوم انسانی گروه روانشناسی
.... :تاریخ ارائه
صفحه 3:
مقدمه و کلیات
صفحه 4:
مان ويشينه | عوادوروض ها evga |_تيجهكيرى || يشهادات | |
مقدمه و بيان مسئله
پرورش دانشآموزان در محيطى كه رشد همدجانبه آنها را تسهيل كند. امرى ضرورى است
يكى از جنبههاى كليدى در فرآيند آموزش و يادكيرى. ارزيلبى توانابىها و مهارتهاى کسب شده توسط دانشآموزان است. که عملکرد تحصیلی آنها را نيز
شامل میشود
یکی از عوامل مثر بر دانشآموزان, تابآوری تحصیلی است که به عنوان فرآیندی توصیف میشود که فرد را فادر میسازد با شرایط تهدیدکننده بهطور
موفقیتآمیز سازگار شود
بر دانشآموزان: نظمجویی هیجلنی است که به عنوان فرآیندی هدفمتد تعریف میشود که افراد از طریق آن. شدت. مدت و نوع
«هيجانهاى خود را مدیریت میکنند
صفحه 5:
نویه مودوروشه نییعت .ری .یات
8 ۶
مقدمه و بيان مسئله
مهمترین معیر رزیلبی یادگیرندگان در فرآیند آموزشی, عملکرد و استفاده از آموختههاست. و لین فرآید ۰ نجیده
مب
ازجمله عوامل محافظتکننده دانشآموزان در برابر مشکلات تحصیلی میتوان به نابآوری اشاره کرد که افزلیش ّن باعث میشود افراد دارای مشکلات
هیجانی و رفتاری تحمل روانی و پریشانی بیشتری را تجربه نمایند
یکی از عوامل تأثیرگذار بر دانشآموزان. نظمجویی هیجانی است پژوهشها نشان دادهاند که نظمجویی هیجانی یکی از متفیرهای مهم در مقابله با استرس
و بحرانهای زندگی است
با توجه به اينکه بیشتر نوجوانان در محیطهای آموزشی قرار دارند. ضروری است که مشکلات تحصیلی را شناسایی کرده و با روشهای مقابله با این
ءچالشها آشنا شوند و از آنها بهرهمند گردند.
لازم است تا با بهرهگیری از مداخلات بر روشهای نوآورلنه و اثباتشده. ویژگیهای
صفحه 6:
نویه مودوروشیها قلي وبحت | _تجاهرى | یات
2 ام مه .
صرورت بروهس
آموزش لين مهارت مىتولند اثرات مثبت بسيارى بر دختران نوجوان داشته باشد. اهميت لين يزوهش در اين
است که نوجوانان دختر در ساخت آينده كشورء چه از نظر تربیت نسل آینده و چه از نظر تأمین سلامت
.روانی خانوادهها, نقش بسیار مهمی ایفا میکنند
یافتههای این پژوهش میتواند اطلاعات مفیدی درباره مشکلات دختران نوجوان و شناسایی عوامل
..تهدیدکننده سلامت آنها به مسئولان و نهادهای مرتبط ارائه دهد
صفحه 7:
مواد و روش ها
:هدف اصلی
بررسی تأثیر آموزش مهارتهای ذهنآگاهی بر نظمجوبی هیجان, تابآوری
تحصيلى و عملكرد تحصيلى دانششاموزان
:)هداف فرعى
a بررسی تأثیر آموزش مهارتهای ذهنآگاهی بر نظمجویی هیجان در
3 + آموزش مهارتهای ذهنآگاهی بر تابآوری تحصیلی در
دانشآموزان
8 بررسی تأثیر آموزش مهارتهای ذهنآگاهی بر عملکرد تحصیلی
دانشآموزان
صفحه 8:
آموزش مهارتهای ذهن آگاهی بر
نظمجویی هیجان, تابآوری تحصیلی و dholles Beal
عملكرد تحصيلى دان شأموزان مالم وم ۳
هيجان در دانشآموزان
.مور است
آموزش مهارتهای
ذهنآگاهی بر تابآوری
تحصیلی دانشآموزان
آموزش مهارتهای
ذهنآگاهی بر عملکرد
دانشآموزان
رگذار است
صفحه 9:
مان ويشينه | عوادوروض ها evga |_تيجهكيرى || يشهادات | |
مدل مفهومی پژوهش
صفحه 10:
مبانی و پیشینه
مهم مه
صفحه 11:
4# 4۵ . مقدمه و کلیات مبانیوپیشینه " موادوروشها نتايج وبحث نتیجه گیری پیشنهادات
مطالعهاى را با هدف مقایسه تأثیر درمان
فعالسازی رفتاری و درما اختی-رفتاری
مبتتی بر ذهنآگاهی بر تنظیم شناختی هیجان و
عملکرد اجرایی در بیماران مبتلا به وسواس
فکری-عملی انجام دادند
تحقیقی را با هدف بررسی تأثیر آموزش
ذهنآگاهی بر تابآوری تحصیلی و احساس تعلق
به مدرسه در میان دانشآموزان دختر دوره اول
.متوسطه انجام دادند
برخى از مطالعات اخير
به بررسی تاو آینکه آیا مذاغله میتتن:بر
ذهن آگاهی عملکرد شناختی را بهبود بخشید
عسکری و همکاران ایم و همکارا .انجام شد
)1401( )2021( ‘
تحقيقى را با هدف بررسى تأثير برنامه
هاشمزاده و همکاران کیم و همکاران کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی
)1401( )2019( بر استرس ادراکشده و افسردگی در
جوانان كمتوان
صفحه 12:
مواد و روش ها
پیشینه داخلی تحقیق
سيوس ۳۳۳
أمهزش ذهناكاهى به طور قايل توجهى در كاهش فرسودكى تحصيلى و افزابش تلبأورى تحصيلى به منظير بررسى تأثير أموزش ذه نأكاهى بر كاهش
«دانشموزان دخثر مؤثر لست
ea استفاده أ تكتيك هات مافند مديريت افك
08 PU Syl hy
مزر ری یود سره ای بر رد مان ددعت له ده oy Sa Sie Mel Sea مات
خائشاموزان دختر بيه دوازدهم به كار كوفته شود شهیستانمرودشت
Sil ذهنأكاهى تأثر قثيل توجهى بر حل مسئله اجتماعى: قدرت تصميمكيرى و عطلكرد ١ بررسى تأر اموزش ذهناكافى بر تإايى حل مسسللة
تحصيلى دائشأموزان كار اجتماعى: قدرت تصميم كيرى و عملكرد تحصيلى
ئش اموزان بسر مدارس دوره هوم متوسطه CUE ae
مداخلمعاى ذه نأكاهى مىتواند بامث اقزايش تمركزء تنظيم هيجاناك و اعطاق بذيرى بيشت ضر
بررسی تأثرآموزش ذهنآگاهی Oo seme
انش ون شده و تولاییکنرل هوشیارانه فا احاست و رفارهایشان را هید بخشند. ۰ روانشناختى و اشثياق تحصيلى دانش أموزان با بيشرفت
تحصيلى بابين
صفحه 13:
مد و کیت | دور | 0 2 ا 0
پیشینه خارجی تحقیق
اران
آموزش ذهن آگاهی, کنترل مهاری را در جونان مبتلابه افسردگی بهبود ۰ بررسی تأثیر آموزش ذهن آگاهی بر عملکرد ۰ 60
ب ١اجرابى جوانان ميثلابه افسردكى
60 ۰ تأثير درمان شناختى مبتنی بر ذهن آگاهی Acdece:
تجو مشجاب هرك اختي ميتي ب شهز كاضر بيذ .بل ما الق درد ی ge
عملكرد اجرابى بيماران اختلال بدشكلى
om
600 ۰ ۰ بررسى تاثير ابنكه أي برنامدهاى مدیتیشن eg بررسی نشان میدهد كه تأثيرأموزش ذهن أكاهى مبتنى بر
عملكرد اجرابى قوى نيست ذهن أكاهى مبتنى بر كروه عملكرد اجرابى ر.
fae
صفحه 14:
مواد و روش ها
صفحه 15:
روش تحقيق
این پژوهش با هدف کاربردی و با استقاده ۱
روش نیمهتجربی انجام شده است
طرح شامل پیشآزمون و پسآزمون می باشد
جامعه آماری
جامعه آماری در پژوهش حاضر شامل
كليه دائش آموزان دختر متوسطه دوم
شهرستان بابل در نيمسال تحصيا
.1402-1403 تشكيل دادند
حجم نمونه
تعداد 30 نفر از دانشآموزان دختر
که دارای شرایط ورود به مطالعه
بودند
روش نمونه گیری
ده 30 ار از ابا
ختر بهطور تصادفی و به روش
نمونه كيرى خوشداى جند مرحلداى
به عنواننمونه نتخاب شدند
روش تجزیه و تحلیل
تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده
از روشهای آمار توصیفی و
اسسباطى و از طريق ترماقزار
انجام گرفت 5۳55-24
صفحه 16:
ابزارهای پژوهش
پرسشنامه عملکرد تحصیلی . *
برای ارزیابی عملکرد تحصیلی دانشآموزان از معدل کارنامههای ماهانه نوبت دوم سال تحصیلی 1402-1403 استفاده شد
پرسشنامه تابآوری تحصیلی *
.روايى يرسشنامه بدصورت صورى و محتوابى تأييد شد و بايايى أن با استفاده از ضريب آلفاى كرونباخ 0.86 به دست أمد
پرسشنامه نظم جویی هیجانی . *
-روایی این پرسشنامهبهصورت صوری و محتوایی تأیید شد و پاییی آن با ضریب آلقای کرونیاخ 0.81 به دست آمد
پروتکل آموزش مهارتهای ذهن آگاهی *
.بسته آموزشی مهارتهای ذهن آگاهی متعلق به کابات زین در سال (2005) ارائه شده است
صفحه 17:
اجرای پژوهش
از میان جامعه آماری (دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهرستان بابل در نیسال تحصیلی 1402-1403). تعداد 30
دانشآموز به روش نمونه گیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند
به صورت تصادفی به دو گروه آزملیش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزملیش تحت 8 جلسه 120 دقیقهای آموزش مهارتهای
-ذهنآگاهی بر اساس راهنمای آموزشی کابات زین (2005) قرار گرفتند
در حللی که برای گروه کنترل هیچ آموزشی لرائه نشد. پیش و پس از مداخله. هر دو گروه به پرسشنامههای عملکرد تحصیلی بر
اساس کارنامههای ماهانه نوبت دوم سال تحصیلی 1402-1403 تابآوری تحصیلی ساموئلز (2004) و نظم جویی هیجانی
..گروس و جان و همکاران (2003) پاسخ دادند
صفحه 18:
wat
صفحه 19:
مواد و روش ها
54 مش و
456 های جمعیت شناسی
ابتدا ویژگیهای جمعیتشناختی شرکتکنندگان توصیف میشود. سپس برای آزمون فرضیههای پژوهش, از روش تحلیل کوواریانس *
استفاده میگردد. قبل از اعمال آزمون تحلیل کووارانس, پیشفرضهای ن شامل نرمال بودن دادههء تجلنس وایانسها. همگونی شیب
رگرسیون و خطی بودن ارتباط بین متفیر همپراش و متفیر مستقل مورد بررسی قرا میگیرد
80% 6
80% 9
00096 هه
.همانطور كه مشاهده مىشود. 9050 از شركتكنندكان در كروه آزمايش و 96050 در كروه كنترل قرار دارند
صفحه 20:
همانطوریکه ملاحظه میگردد. 9623 آزمودنیها 16 سال,
.4 17 سال و 9633 18 سال تشکیل دادند
20%
20%
0%
همانطوریکه ملاحظه میگرده. 9۵30 آزمودنی ها پایه دهم.
۰ پایه یازدهم و 9033 پایه دوازدهم تشکیل دادند
صفحه 21:
مقدمه و كليات مبانى و بيشينه مواد وروش ها نتایج و بحث نتيجه كيرى پيشنهادات
نشان میدهد که در مرحله پیشآزمون: بین متفیرهای نظمجوبی هیجانی. تابآوری تحصیلی و عملکرد تحصیلی در دو گروه كنترل و
.آزمایش تفاوت معتاداری وجود ندارد
| | cr
3
as e899 eer نظمجويى هيجان
5 90/9 9 آزمایش
2 وج ES
Te 5 2 zB
۳ a ese ere
we 8 ae on
i 5 ود a
fered 6 مرق ore
ورمع وروم 6 آزمایش
صفحه 22:
مواد و روش ها
#استفاده از آزمون آنلیز کواریانس چهار پیش شرط دارد
انرمال بودن داده ها و تجانس واریانس ها و همگونی شیب خط رگرسیون و خطی بودن همبستگی متفیرهمپراش و متفیرمستقل
فرض همگنی واریانس ها
2
۹۳۳۳۹۲ eco ce, vom
Bey COC) MS COO
مشاهده میشود که مقدار احتمال برای هیچیک از ۲ 5
2 7 2 فته میشود که Sol های دو گروه تأیید میشود. که
تقیرها معنیدار گرفته می: فرض برابری واریانسهای دو گروه تأیید می:
اين نيز یکی دیگر از پیشنیازهای آزمون تحلیل کوواریانس است
صفحه 23:
مقدمه و كليات مبانی و پیشینه مواد و روشها . نتایج و بحث نتیجه گیری پیشنهادات
آمار استنباطی
پیش فرض خطی بودن همبستگی متفیر همپراش و متفیر مستقل
suf «sen ۵ ۵۵/0۵06]
پیشآزمون ia
suS P60) © 96/0 لاله
بيشأزمون
aaa
با توجه بهاينکه مقداراحتمال بیش از 0.05 است. ast Iai متفیر همپراش معنادار است. که اين "7 مقدراحتمال از سطلح 0:05 کمتر است و مقدار
که فرضیه پذیرفته و فرضیه مقابل رد میشود
فرضیه صفر پذیرقته و فر ایل رد میشو: .بیانگر برقراری پیشفرض خطی بودن همبستگی بین متفیر همپراش و متفیر مستقل است
صفحه 24:
O) AP . مقدمه و کلیات مبانى وبيشينه موادوروش ها تتايجوبحث نتيجه كيرى پیشنهادات
نتايج فرضيه اول
a
a |
=
S
6و
.برابر با 19.61 و اینکه احتمال از سطح 0.005 کمتر است. با اطمینان 95 درصد. فرضیه پژوهش تأیید میشود 3 با توجه به مقدار
صفحه 25:
مواد و روش ها
۵۵0
۵60
مهمه
90 دج
ee 101
برابر با 25.08 و اينكه احتمال از سطح 0.05 کمتر است. با اطمینان 95 درصد. فرضیه پژوهش تأیید "۴ با توجه به مقدار
میشود
صفحه 26:
O) AP . مقدمه و کلیات مبانى وبيشينه موادوروش ها تتايجوبحث نتيجه كيرى پیشنهادات
نتايج فرضيه سوم
تحليل كواريانس يكطرفه
برابر با 9.16 و اینکه احتمال از سطح 5 کمتر است. با اطمینان 95 درصد. فرضیه پژوهش تأیید میشود ۳ با توجه به مقدار
صفحه 27:
یه کلی
۳۰
ار پیلای ۰ 00/۵ ورم
Kooy OPP 666/0 ۰ تدای ویلکز
اثر مللینگ ۰۰ 696/6 <r سس
کمتر از 0.05 است. مشخص میشود که 510 در جدول ارائهشده, با توجه به سه شاخص آماری لثر پیلای. لاندای ویلکز و لثر هتلینگ. و اینکه مقدار
.آموزش مهارتهای ذهنآگاهی تأثر متفاوتی بر نظمجوبى هيجانى؛ تاب آورى تحصيلى. و عملكرد تحصيلى دا ais
و همجنين يس از ارزيلبى ها مشخص شد. آموزش مهارتهاى ذهنآگاهی به طور مؤثرى بر نظمجويى هيجلنى. تابآورى تحصيلى و عملكرد تحصيلى
تأثير دارد. با توجه به شدت اثر. مشخص شد که آموزش مهارتهای ذهنآگاهی بیشترین تأثیر را بر تابآوری تحصیلی دارد
صفحه 28:
صفحه 29:
مقدمهو كليات | عبان وييشينه | موادوروض ها |_تايح وبحث | -_نتيجهكيرى |
4 . .
«هدف این پژوهش بررسى تأثير أموزش مهرتهای ذهنآگاهی بر نظمجوبى هيجان. تابآورى تحصيلى و عملكرد تحصيلى دانشآموزان بود
جامعه آمارى شامل كليه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم در شهرستان بلبل در نيمسال تحصيلى 1402-1403 بودء تعداد 30 دانشآموز دختر
يود
ایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتنده گروه آزمایش تحت 8 جلسه آموزش مهارتهای ذهنآگاهی به مدت 120
«دقيقه در هر جلسه و بدصورت هفتگی قرار گرفت
و آزمون تحليل كوواريانس مورد تجزيهوتحليل قرار كرفتند 5855-24 دادههاى بددستآمده با استفاده از نرمافزار
» آموزش مهارتهای ذهنآگاهی تأثیر مثبتی بر نظمجویی هیجان. تابآوری تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دارد
صفحه 30:
مواد و روش ها
برسی فرضیه ها
آموزش مهارتهای ذه نآگاهی
بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان آموزش مهارت های ذهن آگاهی
اتير ارد بر تنظیم هیجانات
© دلنش [موزلناثير داردء
آموزش مهارتهای ذهنآگاهی
بر تابآوری تحصیلی
دان شآموزان تأثير «دارد
صفحه 31:
محدوديت ها و راهکارهای آن
دسترسی به دانشآموزان دختر مقطع دوم متوسطه در شهرستان بلبل و متقاعد کردن آنها برای
مشارکت در پژوهش با چالشهایی روبهرو بود
اطلاعات و دادهها از طریق خوداظهاری شرکتکنندگان و با استفاده از پرسشنامه جمعآوری شد.
روشی که ممکن است تحت تأثیر عواملی مانند تملیل پاسخدهندگان به ارلئه پاسخهای مورد پسند
جامعه قرار گیرد
در لين مطالعه. تأثیر متفیرهای مداخلهگر مانتد ویژگیهای جمعیتشناختی از جمله طبقه اجتماعی
و اقتصادی, کنترل نشده است» به دلیل شرایط خاص نمینه. مکان اجرای پژوهش و کمبود زمان.
امکان انجام مطالعه پیگیری وجود نداشت
به دليل شرليط خاص نمونه. مکان اجرای پژوهش و کمبود زمان, امکانانجام مطالعه پیگیری وجود
نداش
صفحه 32:
و پیشینه. مواد و روش ها
بيشنهادات
4
مراکز روان شناسی و مشاوره با استفاده از جلسات آموزشی و درمانی مبتنی بر مهارت های ذهن آگاهی
راكز مشاوره مى توانند ازآموزش مهارت هاى ذهن أكاهى.به عنوان يك رويكرد موثر در بيهبود نظم جوبى هيجانى,تاب
آوری و عملکرد تحصیلی استفاده کنند
يافتدهاى بزوهش در اخثيار متخصصان بهداشت روان. از جمله روانشناسان و روانيزشكان. و مشاوران قرار
رد تا عملکرد تحصیلی دانشآموزان را شناسایی و اجرا کنند
کارگاههای آموزشی مرتبط با مهارتهای ذهنآگاهی برای تمامی دانشآموزانبرگزار می شود
تهیه بروشور و کتابچههای آموزشی در زمینه مهارتهای ذهنآگاهی در جهت بهبود نظمجوبی هیجانی, تابآوری و
آموزش مهارتهای ذهنآگاهی در محیطهای آموزشی و مراکز مشاورهدانشآموزی,برایبهبودتعاملات بین فردی
+توصیه میشود.
صفحه 33:
®
با سپاس از
استادان 9 داو و ان مخرم
اثر بخشی آموزش مهارت های ذهن آگاهی بر
نظم جویی هیجان و تاب آوری تحصیلی و
عملکرد تحصیلی دانش آموزان
:استاد راهنما :استاد مشاور :دانشجو
دانشکده علوم انسانی گروه روانشناسی
: ....تاریخ ارائه
مقدمه و کلیات
مقدمه و کلیات
مبانی و پیشینه
مواد و روش ها
نتایج و بحث
نتیجه گیری
پیشنهادات
مقدمه و بیان مسئله
پرورش دانشآموزان در محیطی که رشد همهجانبه آنها را تسهیل کند ،امری ضروری است
•
یک+ی از جنبههای کلیدی در فرآین+د آموزش و یادگیری ،ارزیاب+ی تواناییه+ا و مهارتهای کس+ب شده توس+ط دانشآموزان اس+ت ،ک+ه عملکرد تحص+یلی آنه+ا را نیز
•
شامل میشود
یک+ی از عوام+ل مؤث+ر بر دانشآموزان ،تابآوری تحص+یلی اس+ت ک+ه ب+ه عنوان فرآیندی توص+یف میشود ک+ه فرد را قادر میس+ازد ب+ا شرایط تهدیدکننده بهطور
•
موفقیتآمیز سازگار شود
یک+ی دیگ+ر از عوام+ل مؤث+ر بر دانشآموزان ،نظمجوی+ی هیجان+ی اس+ت ک+ه ب+ه عنوان فرآیندی هدفمن+د تعری+ف میشود ک+ه افراد از طری+ق آن ،شدت ،مدت و نوع
.هیجانهای خود را مدیریت میکنند
•
مقدمه و کلیات
مبانی و پیشینه
مواد و روش ها
نتایج و بحث
نتیجه گیری
پیشنهادات
مقدمه و بیان مسئله
مهمتری+ن معیار ارزیاب+ی یادگیرندگان در فرآین+د آموزش+ی ،عملکرد و اس+تفاده از آموختههاس+ت ،و ای+ن فرآین+د در حوزه تحص+یل ب+ا عملکرد تحص+یلی سنجیده
•
.میشود
ازجمل+ه عوام+ل محافظتکننده دانشآموزان در برابر مشکالت تحص+یلی میتوان ب+ه تابآوری اشاره کرد ک+ه افزای+ش آ+ن باعث میشود افراد دارای مشکالت
•
هیجانی و رفتاری تحمل روانی و پریشانی بیشتری را تجربه نمایند
یکی از عوامل تأثیرگذار بر دانشآموزان ،نظمجویی هیجانی است .پژوهشها نشان دادهاند که نظمجویی هیجانی یکی از متغیرهای مهم در مقابله با استرس
•
و بحرانهای زندگی است
ب+ا توج+ه ب+ه اینک+ه بیشت+ر نوجوانان در محیطهای آموزش+ی قرار دارن+د ،ضروری اس+ت ک+ه مشکالت تحص+یلی را شناس+ایی کرده و ب+ا روشهای مقابل+ه ب+ا این
•
.چالشها آشنا شوند و از آنها بهرهمند گردند
الزم اس+ت ت+ا ب+ا بهرهگیری از مداخالت مبتن+ی بر روشهای نوآوران+ه و اثباتشده ،ویژگیهای رفتاری ،عاطف+ی و شناخت+ی دانشآموزان را در جه+ت دس+تیابی به
.اهداف تحصیلی و تربیتی ارتقا داد
•
مقدمه و کلیات
مبانی و پیشینه
مواد و روش ها
نتایج و بحث
نتیجه گیری
پیشنهادات
ضرورت پژوهش
آموزش ای+ن مهارت میتوان+د اثرات مثب+ت بس+یاری بر دختران نوجوان داشت+ه باشد .اهمی+ت ای+ن پژوه+ش در این •
اس+ت ک+ه نوجوانان دخت+ر در س+اخت آینده کشور ،چ+ه از نظ+ر تربی+ت نس+ل آینده و چ+ه از نظ+ر تأمی+ن سالمت
.روانی خانوادهها ،نقش بسیار مهمی ایفا میکنند
یافتههای ای+ن پژوه+ش میتوان+د اطالعات مفیدی درباره مشکالت دختران نوجوان و شناس+ایی عوامل •
..تهدیدکننده سالمت آنها به مسئوالن و نهادهای مرتبط ارائه دهد
مقدمه و کلیات
مبانی و پیشینه
نتایج و بحث
مواد و روش ها
نتیجه گیری
پیشنهادات
:هدف اصلی
بررسی تأثیر آموزش مهارتهای ذهنآگاهی بر نظمجویی هیجان ،تابآوری
تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان
اهداف پژوهش
:اهداف فرعی
1
بررسی تأثیر آموزش مهارتهای ذهنآگاهی بر نظمجویی هیجان در
دانشآموزان
2
بررسی تأثیر آموزش مهارتهای ذهنآگاهی بر تابآوری تحصیلی در
دانشآموزان
3
بررسی تأثیر آموزش مهارتهای ذهنآگاهی بر عملکرد تحصیلی
دانشآموزان
.
مقدمه و کلیات
مبانی و پیشینه
مواد و روش ها
نتایج و بحث
نتیجه گیری
پیشنهادات
فرضیات تحقیق
Aی
کل
Sample text
جزئی
2
آموزش مهارتهای ذهن آگاهی بر
نظمجویی هیجان ،تابآوری تحصیلی و
عملکرد تحصیلی دانشآموزان مؤثر
.است
آموزش مهارتهای
ذهنآگاهی بر نظمجویی
هیجان در دانشآموزان
.مؤثر است
جزئی
2
آموزش مهارتهای
ذهنآگاهی بر تابآوری
تحصیلی دانشآموزان
.تأثیر مثبت دارد
جزئی
2
آموزش مهارتهای
ذهنآگاهی بر عملکرد
تحصیلی دانشآموزان
.تأثیرگذار است
مقدمه و کلیات
مبانی و پیشینه
مواد و روش ها
نتایج و بحث
مدل مفهومی پژوهش
نتیجه گیری
پیشنهادات
مبانی و پیشینه
مقدمه و کلیات
مبانی و پیشینه
مواد و روش ها
نتایج و بحث
نتیجه گیری
پیشنهادات
برخی از مطالعات اخیر
مطالعهای را با هدف مقایسه تأثیر درمان
فعالسازی رفتاری و درمان شناختی-رفتاری
مبتنی بر ذهنآگاهی بر تنظیم شناختی هیجان و
عملکرد اجرایی در بیماران مبتال به وسواس
فکری-عملی انجام دادند
تحقیقی را با هدف بررسی تأثیر آموزش
ذهنآگاهی بر تابآوری تحصیلی و احساس تعلق
به مدرسه در میان دانشآموزان دختر دوره اول
.متوسطه انجام دادند
عسکری و همکاران
()1401
هاشمزاده و همکاران
()1401
ایم و همکاران
()2021
کیم و همکاران
()2019
به بررسی تاثیر اینکه آیا مداخله مبتنی بر
ذهن آگاهی عملکرد شناختی را بهبود بخشید
.انجام شد
تحقیقی را با هدف بررسی تأثیر برنامه
کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی
بر استرس ادراکشده و افسردگی در
مادران کودکان و نوجوانان کمتوان
.ذهنی انجام دادند
مقدمه و کلیات
مبانی و پیشینه
مواد و روش ها
نتایج و بحث
نتیجه گیری
پیشنهادات
پیشینه داخلی تحقیق
نتیجه
عنوان تحقیق
سال
محقق
آمو+زش ذهنآگاهی به طور قابل توجهی در کاهش فرسودگی تحصیلی و افزایش تابآوری تحصیلی
به منظو+ر بررسی تأثیر آموزش +ذهنآگاهی بر کاهش
فر+سودگی تحصیلی و تقویت تابآوری تحصیلی در میان
دانشآموزان دختر
1402
هاشم زاده و همکاران
.دانشآموزان دختر مؤثر است
آموزش ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس ،با استفاده از تکنیکهایی مانند مدیریت افکار،
هیجانات و رفتارهای آگاهانه ،میتواند به عنوان یک روش مؤثر برای بهبود عملک+رد تحصیلی
.دانشآموزان دختر پایه دوازدهم به کار گرفته شود
بررسی تأثیر آموزش ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس
بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر پایه دوازدهم در
شهر+ستان مرودشت
1402
احمدپورخرمی
آمو+زش ذهنآگاهی تأثیر قابل توجهی بر حل مسئله اجتماعی ،قدرت تصمیمگیری و عملکرد
.تحصیلی دانشآموزان دارد
بررسی تأثیر آموزش ذهنآگاهی بر توانایی حل مسئله
اجتماعی ،قدرت تصمیمگیری و عملکرد تحصیلی
دانشآموزان پسر مدارس دوره دوم متوسطه شهر آبدانان
1402
کاکی و همکاران
بررسی تأثیر آموزش ذهنآگاهی بر بهزیستی
روانشناختی و اشتیاق تحصیلی دانشآموزان با پیشرفت
تحصیلی پایین
1402
صادقی و همکاران
مداخلههای ذهنآگاهی میتوانند باعث افزایش تمرکز ،تنظیم هیجانات و انعطافپذیری بیشتر در
دانشآموزان شده و توانایی کنترل هوشیارانه افکار ،احساسات و رفتارهایشان را بهبود بخشند
مقدمه و کلیات
مبانی و پیشینه
مواد و روش ها
نتایج و بحث
نتیجه گیری
پیشنهادات
پیشینه خارجی تحقیق
عنوان تحقیق
سال
محقق
نتیجه
آموزش ذهن آگاهی ،کنترل مهاری را د+ر جوانان مبتالبه افسردگی بهبود ،
.بخشید
بررسی تأثیر آموزش ذهن آگاهی بر عملکرد
اجرایی جوانان مبتالبه افسردگی
2023
دونگ و همکاران
ب++هبود ب++را+یو+ظای+فع+ملکرد ا+جرا+ی+یت++ا ح+دیپ++شتیبان+یش++د .ه+مچنین.
+یت+موز+شدر+مانش++ناخ+تیم+بتنیب++ر ذ+هنآ+گاهیم+ثبتب++ود
س++نجیو م+قبول آ
.ا+م+کان
تأثیر درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی
بر عالئم اصلی ،اختالل عملکرد عاطفیو
عملکرد اجرایی بیماران اختالل بدشکلی
بدنی
2023
گیو و همکاران
2021
میلیت و همکاران
بررسی فعلی نشان میدهد که تأثیر آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر گروه بر ،بررسی تاثیر اینکه آیا برنامههای مدیتیشن
ذهن آگاهی مبتنی بر گروه عملکرد اجرایی را
عملکرد اجرایی قوی نیست
بهبود میبخشد؟
مواد و روش ها
مقدمه و کلیات
روش تحقیق
مبانی و پیشینه
مواد و روش ها
نتایج و بحث
روش شناسی
نتیجه گیری
پیشنهادات
روش نمونه گیری
این پژوهش با هدف کاربردی و با استفاده از
.روش نیمهتجربی انجام شده است
.طرح شامل پیشآزمون و پسآزمون می باشد
تعداد 30نفر از دانشآموزان
دختر بهطور تصادفی و به روش
نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای
به عنوان نمونه انتخاب شدند
جامعه آماری
روش گردآوری اطالعات
جامعه آماری در پژوهش حاضر شامل
کلیه دانشآموزان دختر متوسطه دوم
شهرستان بابل در نیمسال تحصیلی
1402-1403.تشکیل دادند
.
حجم نمونه
تعداد 30نفر از دانشآموزان دختر
که دارای شرایط ورود به مطالعه
.بودند
روش کتابخانهای:کتاب ها،مقاالت،پایان نامه
ها،نشریات داخلی و خارجی
روش میدانی :پرسشنامههای معتبر پس از
تایید روایی به آزمودنیها ارائه شد
روش تجزیه و تحلیل
تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده
از روشهای آمار توصیفی و
استنباطی و از طریق نرمافزار
انجام گرفت SPSS-24
مقدمه و کلیات
مبانی و پیشینه
مواد و روش ها
نتایج و بحث
نتیجه گیری
پیشنهادات
ابزارهای پژوهش
پرسشنامه عملکرد تحصیلی
•
.برای ارزیابی عملکرد تحصیلی دانشآموزان از معدل کارنامههای ماهانه نوبت دوم سال تحصیلی 1402-1403استفاده شد
پرسشنامه تابآوری تحصیلی
•
.روایی پرسشنامه بهصورت صوری و محتوایی تأیید شد و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 0.86به دست آمد
پرسشنامه نظم جویی هیجانی
•
.روایی این پرسشنامه بهصورت صوری و محتوایی تأیید شد و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 0.81به دست آمد
پروتکل آموزش مهارتهای ذهن آگاهی
•
.بسته آموزشی مهارتهای ذهن آگاهی متعلق به کابات زین در سال ( )2005ارائه شده است
مقدمه و کلیات
مبانی و پیشینه
مواد و روش ها
نتایج و بحث
نتیجه گیری
پیشنهادات
اجرای پژوهش
از میان جامع+ه آماری (دانشآموزان دخت+ر متوس+طه دوم شهرس+تان باب+ل در نیمس+ال تحصیلی ،)1402-1403تعداد • 30
دانشآموز به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند
ب+ه ص+ورت تص+ادفی ب+ه دو گروه آزمای+ش و کنترل تقس+یم شدند .گروه آزمای+ش تح+ت 8ج+لسه 120دقیقهای آموزش مهارتهای
•
،ذهنآگاهی بر اساس راهنمای آموزشی کابات زین ( )2005قرار گرفتند
در حال+ی ک+ه برای گروه کنترل هیچ آموزش+ی ا+رائه نشد .پیش و پ+س از مداخل+ه ،ه+ر دو گروه به پرس+شنامههای عملکرد تحصیلی بر
اساس کارنامههای ماهانه نوبت دوم سال تحصیلی ،1402-1403تابآوری تحصیلی ساموئلز ( )2004و نظم جویی هیجانی
..گروس و جان و همکاران ( )2003پاسخ دادند
•
نتایج و بحث
مقدمه و کلیات
مبانی و پیشینه
مواد و روش ها
نتایج و بحث
نتیجه گیری
پیشنهادات
یافته های جمعیت شناسی
ابتدا ویژگیهای جمعیتشناخت+ی شرکتکنندگان توص+یف میشود .س+پس برای آزمون فرضیههای پژوه+ش ،از روش تحلی+ل کوواریانس
اس+تفاده میگردد .قب+ل از اعمال آزمون تحلی+ل کوواریان+س ،پیشفرضهای آ+ن شام+ل نرمال بودن دادهه+ا ،تجان+س واریانس+ها ،همگون+ی شیب
رگرسیون و خطی بودن ارتباط بین متغیر همپراش و متغیر مستقل مورد بررسی قرار میگیرد
درصد
فراو:انی
گرو:ه
50%
15
آزمایش
50%
15
کنترل
100%
30
مجموع
.همانطور که مشاهده میشود %50 ،از شرکتکنندگان در گروه آزمایش و %50در گروه کنترل قرار دارند
•
مقدمه و کلیات
مبانی و پیشینه
مواد و روش ها
نتیجه گیری
نتایج و بحث
پیشنهادات
یافته های جمعیت شناسی
درصد
فراوانی
سن
درصد
فراو:انی
پایه تحصیلی
23%
7
س::ا::ل16
30%
9
دهم:
44%
13
س::ا::ل17
37%
11
یازدهم
33%
10
س::ا::ل18
33%
10
دو:ازدهم
100%
30
مجمو:ع
100%
30
مجموع
همانطوریک+ه مالحظ+ه میگردد %23 ،آزمودنیه+ا 16سال،
17 %44.سال و 18 %33سال تشکیل دادند
همانطوریک+ه مالحظ+ه میگردد %30 ،آزمودن+ی ه+ا پای+ه دهم،
%37.پایه یازدهم و %33پایه دوازدهم تشکیل دادند
مقدمه و کلیات
مبانی و پیشینه
نتایج و بحث
مواد و روش ها
پیشنهادات
نتیجه گیری
Aته های توصیفی
یاف
نتای+ج نشان میده+د ک+ه در مرحل+ه پیشآزمون ،بی+ن متغیرهای نظمجوی+ی هیجان+ی ،تابآوری تحص+یلی و عملکرد تحصیلی در دو گروه کنترل و
.آزمایش تفاوت معناداری وجود ندارد
انحرف معیار
میانگین
تعداد
مرحله
گروه
23/5
40/34
15
پیشآزمون
کنترل
22/6
66/33
15
پس آزمون
54/5
80/34
15
پیشآزمون
19/4
06/50
15
پس آزمون
88/6
85/91
15
پیشآزمون
87/6
25/94
15
پس آزمون
07/9
70/77
15
پیشآزمون
42/7
40/100
15
پس آزمون
40/2
36/16
15
پیشآزمون
07/2
93/15
15
پس آزمون
23/2
45/14
15
پیشآزمون
90/1
50/16
15
پس آزمون
متغیر
نظمجویی هیجان
آزمایش
کنترل
تابآوری تحصیلی
آزمایش
کنترل
عملکرد تحصیلی
آزمایش
•
مقدمه و کلیات
مبانی و پیشینه
مواد و روش ها
نتایج و بحث
نتیجه گیری
پیشنهادات
آمار استنباطی
:استفاده از آزمون آنالیز کوواریانس چهار پیش شرط دارد
•
نرمال بودن داده ها و تجانس واریانس ها و همگونی شیب خط رگرسیون و خطی بودن همبستگی متغیرهمپراش و متغیرمستقل
پیش فرض همگنی واریانس ها
پیش فرض طبیعی بودن توزیع نمرات
sig
مقدار خطا
zمقدار آماره
متغیرها
192/0
05/0
082/1
نظمجویی هیجان
290/0
05/0
982/0
تابآو:ری تحصیلی
188/0
05/0
087/1
عملکرد تحصیلی
مشاهده میشود که مقدار احتمال برای هیچیک از
متغیرها معنیدار نشده است
مقدار احتمال
خطا
درجه آزادی
مقدار لوین
متغیرها
499/0
05/0
و128
466/0
نظمجویی هیجان
113/0
05/0
و128
637/0
تابآوری تحصیلی
600/0
05/0
و128
280/0
عملکرد تحصیلی
نتیجه گرفته میشود ک+ه فرض برابری واریانسهای دو گروه تأیید میشود ،که
.این نیز یکی دیگر از پیشنیازهای آزمون تحلیل کوواریانس است
مقدمه و کلیات
مبانی و پیشینه
مواد و روش ها
نتایج و بحث
نتیجه گیری
پیشنهادات
آمار استنباطی
پیش فرض همگونی شیب خط رگرسیون
پیش فرض خطی بودن همبستگی متغیر همپراش و متغیر مستقل
.
مقدار فیشر میانگین
درجه
مجموع
مربعات
آزادی
مربعات
2
152/1
احتمال
576/0 96 18/0
گرو:ه و
نظمجویی
پیشآزمون
هیجان
750/
گرو:ه و
تابآوری
0
پیشآزمون
تحصیلی
93/1
گرو:ه و
عملکرد
پیشآزمون
تحصیلی
/1
375/0 31/ 12/0
2
2
970/0 82 21/0
/1
2
منابع تغييرات
منابع تغييرات
با توجه به اینکه مقدار احتمال بیش از 0.05است ،میتوان نتیجه گرفت
که فرضیه صفر پذیرفته و فرضیه مقابل رد میشود
مقداراحتمال فیشر
031/0
023/0
030/0
89/
11
25/
4
07/
5
میانگین
درجه
مجمو:ع
مربعات
آزادی
مربعات
128/0
022/0
404/0
1
1
1
128/0
022/0
404/0
منابع تغييرات
نظمجویی هیجان
تابآوری تحصیلی
عملکرد تحصیلی
متغی+ر همپراش معنادار اس+ت ،ک+ه این Fمقدار احتمال از س+طح 0.05کمت+ر اس+ت و مقدار
.بیانگر برقراری پیشفرض خطی بودن همبستگی بین متغیر همپراش و متغیر مستقل است
مقدمه و کلیات
مبانی و پیشینه
نتایج و بحث
مواد و روش ها
نتیجه گیری
پیشنهادات
نتایج فرضیه اول
شدت اثر
فیشر
میانگین مربعات
درجه آزادی
مجموع مربعات
منابع تغييرات
Sig
872/9
666/0
2
332/1
مدل تصحیح شده
597/1
1
597/1
عرض از مبدا
894/11031/0
128/0
1
128/0
پیشآزمون نظمجویی هیجان
618/19
323/1
1
323/1
گروه (متغیر مستقل)
067/0
27
496/2
خطا
30
458/426
مجموع
29
828/3
کل تصحیح شده
000/
0
678/2 000/
0
313/0
000/
0
3
.برابر با 19.61و اینکه احتمال از سطح 0.05کمتر است ،با اطمینان 95درصد ،فرضیه پژوهش تأیید میشود Fبا توجه به مقدار
مقدمه و کلیات
مواد و روش ها
مبانی و پیشینه
نتایج و بحث
نتیجه گیری
پیشنهادات
نتایج فرضیه دوم
شدت اثر
Sig
میانگین مربعات
درجه آزادی
مجموع مربعات
منابع تغييرات
فیشر
012/1
2
024/2
مدل تصحیح شده
391/1
111/0
1
111/0
عرض از مبدا
070/5
404/0
1
404/0
پیشآزمون تاب آوری تحصیلی
999/1
1
999/1
گروه(متغیر مستقل)
080/0
27
949/2
خطا
30
161/396
مجموع
29
973/4
کل تصحیح شده
698/1 000/
0
246/
0
030/
0
375/0
2
086/2 000/
0
5
برابر با 25.08و اینکه احتمال از سطح 0.05کمتر است ،با اطمینان 95درصد ،فرضیه پژوهش تأیید Fبا توجه به مقدار
میشود
مقدمه و کلیات
مواد و روش ها
مبانی و پیشینه
نتایج و بحث
نتیجه گیری
پیشنهادات
نتایج فرضیه سوم
تحليل كواريانس يكطرفه
شدت اثر
Sig
014/
0
فیشر
میانگین مربعات
درجه آزادی
مجموع مربعات
منابع تغييرات
781/4
407/0
2
814/0
مدل تصحیح شده
098/1
1
098/1
عرض از مبدا
022/0
1
022/0
پیشآزمون عملکرد تحصیلی
780/0
1
870/0
گروه(متغیر مستقل)
085/0
27
151/3
خطا
30
326/403
مجموع
29
965/3
کل تصحیح شده
896/1 001/
0
2
257/ 023/
0
162/0
004/
0
4
164/9
برابر با 9.16و اینکه احتمال از سطح 0.05کمتر است ،با اطمینان 95درصد ،فرضیه پژوهش تأیید میشود Fبا توجه به مقدار
مقدمه و کلیات
مبانی و پیشینه
مواد و روش ها
نتیجه گیری
نتایج و بحث
پیشنهادات
فرضیه کلی
آماره ها
مقدار
F
Sig
اثر پیالی
374/0
86/5
000/0
الندای ویلکز
626/0
27/4
000/0
اثر هاتلینگ
598/0
88/5
000/0
کمت+ر از 0.05اس+ت ،مشخ+ص میشود که sigدر جدول ارائهشده ،ب+ا توج+ه ب+ه س+ه شاخ+ص آماری اث+ر پیالی ،الندای ویلک+ز و اث+ر هتلین+گ ،و اینک+ه مقدار •
.آموزش مهارتهای ذهنآگاهی تأثیر متفاوتی بر نظمجویی هیجانی ،تابآوری تحصیلی ،و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دارد
و همچنی+ن پ+س از ارزیاب+ی ه+ا مشخ+ص ش+د ،آموزش مهارتهای ذهنآگاه+ی ب+ه طور مؤثری بر نظمجوی+ی هیجان+ی ،تابآوری تحص+یلی و عملکرد تحصیلی •
.دانشآموزان تأثیر دارد .با توجه به شدت اثر ،مشخص شد که آموزش مهارتهای ذهنآگاهی بیشترین تأثیر را بر تابآوری تحصیلی دارد
نتیجه گیری
مقدمه و کلیات
مبانی و پیشینه
مواد و روش ها
نتایج و بحث
نتیجه گیری
پیشنهادات
خالصه پژوهش
.هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مهارتهای ذهنآگاهی بر نظمجویی هیجان ،تابآوری تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان بود
•
جامع+ه آماری شام+ل کلی+ه دانشآموزان دخت+ر مقط+ع متوس+طه دوم در شهرس+تان باب+ل در نیمس+ال تحص+یلی 1402-1403بود .تعداد 30دانشآموز دختر
•
.بود
به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15نفر) قرار گرفتند .گروه آزمایش تحت 8جلسه آموزش مهارتهای ذهنآگاهی به مدت 120
•
.دقیقه در هر جلسه و بهصورت هفتگی قرار گرفت
و آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند SPSS-24دادههای بهدستآمده با استفاده از نرمافزار
•
.آموزش مهارتهای ذهنآگاهی تأثیر مثبتی بر نظمجویی هیجان ،تابآوری تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دارد
•
مقدمه و کلیات
مبانی و پیشینه
مواد و روش ها
نتایج و بحث
نتیجه گیری
پیشنهادات
برسی فرضیه ها
آموزش مهارتهای ذهنآگاهی
بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان
.تأثیر دارد
آموزش مهارت های ذهن آگاهی
بر تنظیم هیجانات
دا+ن+شآ+موزا+نت++اث+یر دارد.
آموزش مهارتهای ذهنآگاهی
بر تابآوری تحصیلی
دانشآموزان تأثیر .دارد
مقدمه و کلیات
مبانی و پیشینه
مواد و روش ها
نتایج و بحث
نتیجه گیری
پیشنهادات
محدودیت ها و راهکارهای آن
دس+ترسی ب+ه دانشآموزان دخت+ر مقط+ع دوم متوس+طه در شهرس+تان باب+ل و متقاع+د کردن آنها برای
مشارکت در پژوهش با چالشهایی روبهرو بود
اطالعات و دادهه+ا از طری+ق خوداظهاری شرکتکنندگان و ب+ا اس+تفاده از پرس+شنامه جمعآوری شد،
روش+ی ک+ه ممک+ن اس+ت تح+ت تأثی+ر عوامل+ی مانن+د تمای+ل پاس+خدهندگان ب+ه ارائ+ه پاس+خهای مورد پسند
جامعه قرار گیرد
در ای+ن مطالع+ه ،تأثی+ر متغیرهای مداخل هگ+ر مانن+د ویژگیهای جمعیتشناخت+ی از جمل+ه طبق+ه اجتماعی
و اقتص+ادی ،کنترل نشده اس+ت .ب+ه دلی+ل شرای+ط خاص نمون+ه ،مکان اجرای پژوهش و کمبود زمان،
امکان انجام مطالعه پیگیری وجود نداشت
ب+ه دلی+ل شرای+ط خاص نمون+ه ،مکان اجرای پژوه+ش و کمبود زمان ،امکان انجام مطالعه پیگیری وجود
نداشت
مقدمه و کلیات
مبانی و پیشینه
مواد و روش ها
نتایج و بحث
نتیجه گیری
پیشنهادات
پیشنهادات
مراکز روان شناسی و مشاوره با استفاده از جلسات آموزشی و درمانی مبتنی بر مهارت های ذهن آگاهی
راکز مشاوره می توانند ازآموزش مهارت های ذهن آگاهی،به عنوان یک رویکرد موثر در بهبود نظم جویی هیجانی،تاب
آوری و عملکرد تحصیلی استفاده کنند
یافتههای پژوه+ش در اختیار متخص+صان بهداش+ت روان ،از جمل+ه روانشناس+ان و روانپزشکان ،و همچنین مشاوران قرار
.گیرد تا عملکرد تحصیلی دانشآموزان را شناسایی و اجرا کنند
کارگاههای آموزشی مرتبط با مهارتهای ذهنآگاهی برای تمامی دانشآموزان برگزار می شود
تهی+ه بروشور و کتابچههای آموزش+ی در زمین+ه مهارتهای ذهنآگاه+ی در جه+ت بهبود نظمجوی+ی هیجانی ،تابآوری و
عملکرد تحصیلی دانشآموزان
آموزش مهارتهای ذهنآگاه+ی در محیطهای آموزش+ی و مراک+ز مشاوره دانشآموزی ،برای بهبود تعامالت بین فردی
.توصیه میشود
با سپاس از
استادان و داوران محترم