صفحه 1:

صفحه 2:
راری ساب كد ير فاق كار ترد ‎eS‏ ‏اهر ‏۲- اوه بویشی : که تعامل نیروهای روا ۱ See

صفحه 3:
7 0 ere) oe aan ‏ل سار‎ a eens ee ‏تناسلى مربوط مى شود‎ ‏تا‎ انرزى را دربر مى كيرد

صفحه 4:
مس و واد ترار دار ده راو به نان :به آمادگی فطری فرد بر تسا سس ب ی ربب ‎Se pg‏

صفحه 5:
“...ا ‎ex. a7‏ ننه - — 5 ۱ ities به تحرک وامی دارند. اروس (زندگی و میل تان‌اتوس (مرگ و پرخاشسکری) « اين و دارتد. اما درخیال پردازی ها امیال. ۲۳۳۳۱ طور مستقیم دراعمال ابراز می شوند .

صفحه 6:
‎ics pn cag ۳‏ تعارض های اجتناب نایدذیر با مقررات ‎SS eee peice cepineesme tc‏ اجتماعی ازجمله خانواده ها پا برجا ‎Ste Fay os‏ ‎

صفحه 7:
دا لا رز رس در و 5 تمدن به جنكلى از انسانهاى رت تجاو زگرو ویرانگر تبدیل خواهد شد.

صفحه 8:
که جامعه برای کنترل کردن این تکانه ها و2 9 و مکانیزم‌های دفاعى فرد كه اين تكانه ها رأ طورف ” می کنند که اجازه مقداری ارضای بی خحطر و غیره 7 ركام و وا درکمترین سطح نگه می دارند ( مدی ۰1۹۹۱ ۹2

صفحه 9:
ل ا نشانمهاى روان‌رنجور پدبدار میک درحالی که همه شخصیت ها تغارس ا 2220ل دارند» افراد از نظر تكانه هاء مقررات. اضطراتقا و دفاعهايى كه درتعارض هستندء با هم ‎els eon) eH‏

صفحه 10:
ا ار ۱ سلى ‎oe ee‏ بر 5 7 ‎a‏ 4 مه وت د هریک ا | مر ل ا صفات و شن حل 02 ۱ 0 9 Ae la Se =. Be) Se ae) ee re 1 | ‏ل ال‎

صفحه 11:
es ‎t‏ ار

صفحه 12:
جكونكى ياسخ والدين به اين نيازهاى فور 5 شخصیتی کودک ‎Sogo‏ دارد.

صفحه 13:
دی وی م رشد شخصیت را دشوار سازند کودک در ممکن است درمرحله ‎crete Ze‏ زا محروميت را ارضاى بيه ا ا ا ان دهانى با صفات دو قطبى زير مى شود.

صفحه 14:
ار ‎ee en Rae ane)‏ ا ‎eee‏ ا ‎Se‏ ‏وك

صفحه 15:
تثبيت شده اند ‎rere pee‏ || = می پردازند.

صفحه 16:
أقراة وک وجود 0 د ۴ لوح وازخود راضی هستند. و بی :۰ ۳۳ بدانند. ضعفها و نقایص خود و دیگران را انکار می کنند -

صفحه 17:
‎ern ePrice‏ سر 5 درت تجار تفارك مج 855

صفحه 18:

صفحه 19:
رای يي = رفتن آزاد است به محض ‎pee‏ ‏اسفنكتر را رها كند.اما اكنون والدين به عَكُوال Ce ESN ee en emery Sirrerice . ‏فوری را کنترل کند‎

صفحه 20:
1 اذ ورها کردن را هم 2۳ ره را ی کر رز زر از ‎ae SB tO Le oe Cn pe Caner‏ ار ‎Rei irl ec ae ey‏ ا

صفحه 21:
‎ae eared‏ رو تسلیم نظم ‎eae‏ ال 0 د در قولی» تأحیر. دقت» ابهام.تعارض های مرحله مقعدی تسیر ‏ا ل

صفحه 22:
لوالو ور ‎ce‏ اين مر pee

صفحه 23:
۰ ‏ا ا‎ eta ‏هستند و حتى ديكران. با ار ات ات‎

صفحه 24:
اندامهاى ‎Ses‏ خود دارند به دفعاة 09027 ‎ae‏ ‎LES‏ دختر و يسر به جنس مخالف حوره شارف يا شوند و ازطريق دكتر بازى براى ارضاى كنجكاوى جنسى خود يكديكر را معاينه مى كنند.

صفحه 25:
کند.درنهایت. اضطراب اختكى ك0 میل خود به مادر و رقابت با پدر را سر ۳2 مقررات يدر همانند سازى كند, به اين اميد كه اكر مظطابق ا اي ا لي 7 0 0

صفحه 26:
دوقطبى زير است : تكبر / بيزارى ازخرة. مر زره ‎ee‏ ا ا لل ل ل ‎je‏ ‎eras‏ ريا 1

صفحه 27:
ال ارس رس ‎eer 5) ame‏ ل 1 رت رفد: جديدى را به اين مرحله ربط نداد و معتقد يود كه ات ل ل ا ا كس من شرد.

صفحه 28:
دوباره يديدار ميشود. توصيف شده است.

صفحه 29:
برخی افراد درمر حله دهانی مقعدی با آلتی ‎amet‏ ‏می سازند.

صفحه 30:
أاى ازصفات و دفاعهاى هرمرحله امت آنا بدون اینکه دقیقاً روانکاوی شود به شخصیت ۳" كناد ينوه د د

صفحه 31:
عه ‎aie ig ogee eit‏ ل ل ل تاي عدار ا اک تعارض ها و تنب تست های ما زودتر واقع ‎es‏ 1 9 ‎Ce ae eee Emo‏ هت نايخته ترى وابسته خواهيم بود.

صفحه 32:
باشند. بیشتر آسیب پذیریم زیرا اترژی بیشتر دفاع علیه تکانه های پیش تناسلی می کنیم. د َ ل ‎eee‏ ا رح

صفحه 33:
يم دچار فرا شوند. مگراینکه درشرایط محیطی استرس ‎eee eels‏ ك0 ‎cere OCS I eee‏ د

صفحه 34:
سقراط انسان بود يس () سقراط فانى بوذا ‎ie ROCs‏ لسر امد ‎eer enna rear lwnes‏ از مورت (1) مريم مقدس باكره بود (1) من باكره ام يس () من ‏مریم مقدس هستم.

صفحه 35:
فرایند نخستین آنها به رد تن عبر میا پاسخ دهی طبق فرایند نخستین بی زمان است * صورت که بین گذشته حال اده زر بر

صفحه 36:
حضورداشتند فراخوانده مى شوند تجربة ار ‎eae Pim on one‏ 3 و رویدادهای پیچیده بریک فکر متمرکز هستند.

صفحه 37:
خنئی جابجا می شود. تفکر درفرایند نخستین « هستء كه معنى أن جرء به جاى ك5 ‎[as‏ ‏صورت که هرجزء یک رویداد بیانگر کل رویداد ات

صفحه 38:
استء فقط بخش كوجكى از معبى ار رويدادهاست.

صفحه 39:
محیطی یاسخ دهیم ابتدا باید نسبت به اینکه جک ا ا رن

صفحه 40:
ز مقاومتی که برای بت ele ‏ی‎

صفحه 41:
‎a eral‏ اتن ‏عمل می کنند هم این تکانه ها را تا اندازه اک سازند. ‎coe Sr OC Cree ae eer BREE‏ درکودکی تصور می کردیم خطرناک نیستند و می توانیم : برای_کنترل کردن آنها دفاعهای سازنده تری بکار بریم"

صفحه 42:
ais penne ae ‘ 5 ‏از فرایندهای هشیارمان برای آزادکردن‎ ‏تناسلی مان استفاده کنیم به طوری که بتوانیم رسد‎ ‏به سمت عملكرد يخته تر تناسلى اذامةه دهم‎ De ee Sree NP ents ae el نيار دارد .

صفحه 43:
هرتداعی يا فکری که به ذهن می رسد بدول ار اینکه چقدر بی اهمیت است ازادانه بیان شر

صفحه 44:
ازاین رو قوی ترین نیروهای فرد هس | ‎a‏ ‏ار ‏1 از

صفحه 45:
شوند. رها کردن دفاعها می تواند وحشتناک ۳ آسیب بیانجامد .

صفحه 46:
— تیاری افزابى می آید بازگو کند» بدان معنی نیست ۰ ۳۳۰ بدون مقاومت زیاد و حالت دفاعی ار ا ا تسه 2

صفحه 47:
= 2 eee pe Bid oe es ee ee eae or Pe ey Be ee are ee 0

صفحه 48:
بسكم وود رورت وک وس ارت را ات تسد آزاد رز ریس را کار می 1 ۳ #۳

صفحه 49:
مى يابد كه بيماران ازاعمال ۲ تجربه ‎ae‏ ‏تحلیل شوند آگاهند . توضیح. که اغلب با مواجهه ا کر در پسخوراندروشن تر و مشروح تر درمورد پدیده ای خاص | را

صفحه 50:
" گرین سون ۱۹۷) تعبیررا به صورتی تعریبسفت ‎OI eeepc‏ ات و ساود

صفحه 51:
بيان دقيق ترء تعبيريعنى هشيار كردن ه ‎Une pert =8)‏ ام اینکه روانکاو به یک تعبیردست پابد ناهشیان هم ‎Di ee‏ نظرى خودش را به كار م كوم

صفحه 52:
می‌رویم و به پدیده روانی. معنی و علیت می ۱ mt eS) Oe eee SE Sy ene is ay by Sp" ‏تاهتتارانها را ايجاد كرده اندء و درمانك ار‎ صووتی که گوئی والدین آنها هستند.

صفحه 53:
رسند که تعبیرهایشان درست بوده است.

صفحه 54:
کورکورانه ازطریق تعبیرهای خردمندانه كاهش مى كك درمانجو آزاد كردن غرايز نهفته را به سمت رانک ار 0

صفحه 55:
Se ea ‏ا ا‎ ee) ‏کودکی خود را به خاطر می آورد.‎

صفحه 56:
Oe arn ‏اشر‎ reer Pere pres تامیده می شود. بيماران دراين مرحله آخر و كظولاتى روار 8015 ‎lee earen‏ ا ا رم eS

صفحه 57:
شود که درحقیقت راههای ‎a‏ ‏کنترل کردن غرایز وجود دارند که بدون احساس که 7 که

صفحه 58:
9 ‏فروید. استفاده از دفاعهای‎ he ‏ل ا ا كر‎ re BES co se ee Se ‏ا‎ ee 2 Se ek |e ee Ie ‏دازند.‎

صفحه 59:
به کاهش موقتی نشانه ها منجر شوند. با 3 حال پالایش روانی» و ار روانکاو رن | قا کرده باشد. بخشی از فرایند روانکاوی محسوب نمی سس

صفحه 60:
را وس رت 5 رواتكاوى بحشى ازاين فرابند هسدلة

صفحه 61:
5-5 درود فردی 7۳۳ رضهای درون فرد ازجمله تکانه ها ‎Pew‏ مشکلات می توانند درسطح میان فردی نمایان شون 6 ل ل ا یر ‎ne‏ ا لات ات كك ا ‏دست يافت.

صفحه 62:
io. eats ee alae 1 ee aes nee e ‏از آن تهديد به غرق شدن در تحريك غريرى هنكام‎ 1 | ‏كل‎

صفحه 63:
۱ ee) BBE) SIE Dre comage1n Se ee eee eee ‏دچار وحشت شود و ازدرمان بگریزد یا احساس روان‎ ‏پریش درهم کوبیده شدن کند.‎

صفحه 64:
می شود اضطراب به او علامت می دهد مفاو ‎OP en toa mm Spree‏ دربن ال و دص زر اسر زیاد تاب بیلورند دفاعه با سا ۰ ۳ و واتکاوی-هستند.

صفحه 65:
می‌توان لح ۳ این است که به بیمارال > ۳ خود را بازسازی کنند و به سطح کارکرد نناسلی بر 3 فقط دراین صورت است که افراد می تواند ار عرت نفس پایدار برخوردار شوند.

صفحه 66:
ار 0 و سس م وجود ندارد و آزاین رو نباید مسئولیتی هم و< باشد. BOS GS OW رنجوران رهانيد و نسل جامعه ی ۳

صفحه 67:
‎DE eee eee‏ رت از مفهوم فرويدى تثيبيت مى كويد افراد ‎Co‏ ‏خود رابه كونهاى تحريفامى كلد كه نا لك رات ‏درونی مین از بخواند.

صفحه 68:
از غریزی بودن خحشونت و ویرانگری دان دهد درمورد افراد روان رنجوری بهترین راه اس اس خصومت مفرهائی چون رقابت. جسارت. یا شکارکه ازنظر اجتماعی مقبول ترنده هدایت شود.

صفحه 69:
ee ‏سل در‎ G كه دفاعهاى جه كسى بررابطه حاكم خواهد : Gp eee ents Oe eae ‏امیال کودکانه خود نمی بینند نیز انتظطار دارند روط را‎ ‏کیرات کته‎

صفحه 70:
‎RO Woe ene‏ الات ل ا ری با د

صفحه 71:
موثرترین روش کنترل تقابلی روانکاو ۰ ۴

صفحه 72:
فورىاميالاساسى بدون ملاحظطه بارضا تعارض اساسی و حل نشدنی وجود دارد. ل ا ل ال 0 لذت را سان 6 هذا

صفحه 73:
سیر ۳ ‎ie a ae Nace‏ 9 مى توانيم درميان تعارض به معنى زندكى 5 ‎ee eae‏ کانالهای جامعه برای والایش بخشیدن به غرایز ماست.

صفحه 74:
تحليل كرده باشد به طوريكه بتواند به سطح تاسلى ر نك دامتن أن ترسك

صفحه 75:
استوار است.

صفحه 76:
ا لم روابط شی و روان درمانی تحلیل گرا گرایس ار روانکاوی کلاسیک. تأکید روانکاوی برنهاد ۶ عار2 های درون روانی» درروان پوبش گرائی به تاکید بر ود و ‎es‏ های میان فردى 0 |

صفحه 77:
که فطری هستند و انرزی مجزا از نهاد دارند ۶ دید گاه جایگاهی اا د كارت دده واقعیت و تسلط برمحیط ازجمله آن هستند.

صفحه 78:
حل مسائل مربوط ۳ ‎lee! a‏ انتکان شوه زند کی فرد را تعین م كار نظریه پردازان روابط شیء مانند ‎ .‏ 7 5 زر را بط ین حود و اشيّاء مى دانند.

صفحه 79:
انعطاف پذیرتر درمان تحلیل گرا به عنواد کر مقبول تر درروانکاوی معمولا به فرانزالکساندرو ‎eae an)‏ ا

صفحه 80:
— ند ae = ‏محدودیت زمانی را‎ Ga) ‏جلسه‎ ۳ قراردادن مشکل میان فردی درجند جلس» اول

صفحه 81:
— 1 شر ريسو ‎ca‏ ‏كت 3 ‎aa ls‏ و ‎ ‎ ‏۶- برقراری اتحاد کارآمد سریع و نیرومند ‏5- استفاده از تعبيرو تعبيرانتقال نسبتاً سريع ‎

صفحه 82:
ا ين روانتحاو 5 5 wy byt 2 به عنوان یک نطریه بسیارذدهنی و عبر : ‎ee ee‏ رم تراد ب گونه ای درزنجیره رفتار قابل مشاهده قرار گیرند که به ‎near‏ للق كك للك دا امتهم

صفحه 83:
ترس رت از يلاسيبوست. ما هم جنان به اين نظام كه زمانى ما يك دايناسوردرمانى برروانشناسى حاكم بود ‎Aa‏ ‏نخواهیم کرد.

صفحه 84:
۰ nce ‏ير‎ ee ae eneT CCD) ce A NCS BCBS AD oe Sard

صفحه 85:
ار روانکاوی به بافت اجتماعی توجهى هر

صفحه 86:
تعارضهاى درونى نسبت داده شده اند ره خانواده يا مشكلات اجتماعى.

صفحه 87:
‎so Os res oe‏ جزمى ( دك است.روان درمانى تحلیل كر ‎say‏ ۱ ‎cs)‏ ار دار رت تن اس ‏تواند توصيه كردن ان به درمانجويان را توجيه كند. ‏د

فصل دوم درمانهاي روان كاوي زيگموند فرويد شخصیت از دیدگاه فروید فروید شخصيت را ازشش زاويه مختلف درنظرگرفت -1زاويه مكاني :كه شيوه هاي ك اركرد هش يار در براب ر ناهشيار را شامل مي شود -2زاويه پويشي :كه تعامل نيروهاي رواني را ش امل مي شود ادامه زاویه های شخصیت از دیدگاه فروید -3زاويه ژنتيكي :كه به خاستگاه و رشد پديده هاي رواني ازطريق مراحل دهاني ،مقعدي ،آلتي ،نهفتگي و تناسلي مربوط مي شود -4زاويه اقتصادي :كه توزيع ،تغييرشكل ،و مصرف انرژي را دربر مي گيرد ادامه زاویه های شخصیت از دیدگاه فروید -5زاويه ساختاري :كه پيرامون واحدهاي كاركردي نهاد، من و فرامن قرار دارد. -6زاويه انطباقي :به آمادگي فطري فرد براي تعامل با محيط هاي طبيعي و قابل پيش بيني مي پردازد . ادامه شخصیت از دیدگاه فروید فرويد معتقد بود نيروهاي پويشي اساسي كه شخص يت را به تحرك وامي دارند ،اروس (زندگي و مي ل جنس ي ) و تند گري) هس اتوس (مرگ و پرخاش تان اين نيروهاي مكمل هم ،غرايزي هستند كه پايه جسماني دارند ،اما درخيال پردازي ها ،اميال ،احساسها ،افكار و ب ه طور مستقيم دراعمال ابراز مي شوند . ادامه شخصیت از دیدگاه فرويد فرد هم واره ارض اي ف وري تكان ه هاي جنس ي و پرخاش گري را مي طلب د اصرار برارض اي ف وري ،ب ه تعارض هاي اجتن اب ناپ ذير با مقررات اجتماعي مي انجامد ،مقرراتي كه تأكيد دارند ،اگرقرار اس ت نهادهاي اجتماعي ازجمله خانواده ها ،پا برجا و منظم بمانند اميال جنسي و پرخاشگري بايد كنترل شوند . ادامه شخصیت از دیدگاه فرويد فرد مجب ور مي ش ود ب راي جلوگ يري از اب راز غيرقاب ل كنترل تكان ه هاي جنس ي و پرخاش گري ،مكانيزم‌هاي دفاعي يا كنترل هاي دروني را پ رورش ده د ب دون اين دفاع‌ها تم دن ب ه جنگلي از انسان‌هاي حي وان ص فت تجاوزگرو ويرانگر تبديل خواهد شد. ادامه شخصیت از دیدگاه فرويد اساس نظريه شخص يت فرويد اين اس ت :تعارض ناهشيار بين تكانه هاي جنسي و پرخاشگري فرد مقرراتي كه جامعه براي كنترل كردن اين تكانه ها وضع كرده است و مكانيزم‌هاي دفاعي فرد كه اين تكانه ها را طوري كنترل مي كنند كه اجازه مقداري ارضاي بي خطر و غيرمس تقيم را به آنها مي‌دهند و درعين حال احساس گناه و اضطراب را دركمترين سطح نگه مي دارند ( مدي .)1972 ،1996 ادامه شخصیت از دیدگاه فرويد البته فرق بين شخص يت بهنجار و روان رنج ور دراين است كه تعارض هاي ناهشياربه ق دري ش ديد و ع ذاب آور مي شوند و مكانيزم‌هاي دفاعي ناشي از آنها آنچن ان محدود كننده ،كه نشانه‌هاي روان‌رنجور پديدار مي‌گردن د درحالي كه هم ه شخص يت ها تعارض هاي ناهش يار دارند ،افراد از نظر تكان ه ها ،مقررات ،اض طراب‌ها ،و دفاع‌هايي كه درتعارض هستند ،با هم تفاوت دارند. ادامه شخصیت از دیدگاه فرويد اين تفاوت‌ها به مرحله خاصي از زندگي كه تعارض‌هاي فرد درآن رخ مي دهند ،بستگي دارد.ازنظر فرويد ،آش كار ش دن مي ل جنس ي درمراح ل دهاني ،مقع دي ،آل تي و تناسلي ،اين مراحل زندگي را تعيين مي كند .تجربه هاي متفاوت درهريك از اين مراحل ،درتعيين انواع ص فات و شخصيت هاي ناشي ازآنها ،نقش بسيار مهمي دارد . مرحله دهاني در 18ماه اول زندگي ،اميال جنسي كودك برناحي ه دهان تمركز دارند درمرحله ج ذب دهاني ،اميال غريزي ب ه صورت نافعال ،ارضاي دهاني كسب مي‌كنن د و درمرحل ه پرخاشگري دهاني ،اين اميال به صورت فعال لذت دهاني به دست مي آورند. ادامه مرحله دهاني نيازهاي جنسي دهاني ك ودك ش ديد و ف وري هس تند و كودك ب راي ت أمين آن ب ه وال دين خ ود وابس ته اس ت. چگونگي پاسخ وال دين ب ه اين نيازهاي ف وري دررش د شخصيتي كودك تأثير مهمي دارد. ادامه مرحله دهاني والديني كه بسيار محروم كننده يا بي ان دازه نوازش گرند مي توانند گذشتن كودك از مرحله دهاني به مرحله بعدي رشد شخصيت را دشوار سازند كودك دراثر محروميت، ممكن است درمرحله دهاني تثبيت شود تثبيت ناش ي از محروميت را ارضاي بيش از حد منجر به رشد شخص يت دهاني با صفات دو قطبي زير مي شود. ادامه مرحله دهاني خوش بي ني /ب دبيني ،ساده ل وحي /ب دگماني ،ازخ ود راضي بودن /خودخوار شمري ،دست ك اري كردن /بي تفاوتي ،و تحسين /رشك .تثبيت درمرحله دهاني ،غ يراز اين صفتها باعث مي شود كه فرد ،هنگام مواجهه با تهديد يا ناكامي به دفاعهاي ابتدائي نظير انكار ،فراكني و ج ذب بپردازد . ادامه مرحله دهاني درمرحله دهاني ،كودكان براي ارضا كردن نيازهايشان ذاتًا به ديگران وابسته اند بن ابراين افرادي ك ه دراين مرحل ه تثبيت شده اند مخصوصًا به دفاع علي ه اض طراب ج دائي مي پردازند. ادامه مرحله دهاني شخصيت دهاني كه خوب از خود دفاع مي كند ،بيمار ب ه حساب نمي آيد، افراد زيادي وجود دارند كه بيش از حد خوش بين ،ساده لوح ،وازخود راض ي هس تند ،و بي آنك ه خ ود را بيمار بدانند ،ضعفها و نقايص خود و ديگران را انكار مي كنند . ادامه مرحله دهاني همين طور افراد زيادي وجود دارند كه معتقدند بد گمان بودن عاقالنه اس ت ،انتظ ار بس يار كمي از دنيا دارن د و خودخواهي و فريب كاري را درديگران مي‌بينند اين افراد نيز به ندرت بيمار قضاوت مي‌شوند. مرحله مقعدي كودكان درمرحله مقعدي آمادگي دارند كه ياد بگيرند ميل شديد به بازي كردن با مقعد يا فض والت آن ،آنها را با مقررات پاكيزگي جامعه درتعارض قرار مي دهد. ادامه مرحله مقعدي حتي لذت تخليه مقعد بايد تحت كنترل مقررات وال دين براي كنترل روده قرار گيردكودك قبل از آم وزش ت والت رفتن آزاد است به محض ايجاد تنش درمقع د ،عض الت اسفنكتر را رها كند.اما اكن ون وال دين ب ه عن وان نماين ده جامعه ،ازكودك مي خواهن د اين مي ل ذاتي ك اهش تنش فوري را كنترل كند . ادامه مرحله مقعدي كودك ،بايد ياد بگيرد نگه دارد و بعد رها كند،كودك بايد زمان مناسب نگه داشتن ورها كردن را هم ياد بگيرد . اگر وال دين زياد پرتوق ع يا بيش از ان دازه نوازش گر باش ندكودك ب ه احتمال زياد دچار تعارض ش ده و درمرحله مقعدي تثبيت مي شود . ادامه مرحله مقعدي فرويد ( )1925و فنيكل ( )1945صفات دوقطبي زير را كه دراثر تثبيت مقعدي ايجاد مي ش وند ،ن ام مي برن د : حسادت ،ولخرجي ،مقي د ب ودن ،گش ادگي ،لجاجت، تسليم ،نظم ،شلختگي ،دقت وسواس گونه ،كثيفي ،خوش قولي ،تأخير ،دقت ،ابهام.تعارض هاي مرحله مقعدي ن يز به پرورش دفاعهاي مخصوص مي انجامد. ادامه مرحله مقعدي واكنش وارون ه ،عم ل زدائي ( ابط ال ) و جداسازي و توجيه عقلي ازمكانيزمهاي دف اعي اين مرحل ه محس وب ميشوند. اد امه مرحله مقعدی شخصيت مقعدي اي كه خوب از خود دفاع مي كنند ن يز مانند شخصيت جهاني ناپخته انگاشته مي شود نه بيمار. افراد مقعدي افتخار مي كنن د ك ه منظم و وقت ش ناس هس تند و ح تي ديگران ،آنها را بخ اطر داش تن اين خصوصيات تحسين مي كنند. مرحله آلتي : فرويد تصور مي كرد كه اميال جنسي درطول مرحله آلتي، درهردوجنس بر اندامهاي تناسلي متمركز است او فرض مي كرد كه هردوجنس از 3تا 6سالگي عالق ه زيادي ب ه اندامهاي تناسلي خود دارند به دفعات بيشتري استمناء مي كنند دختر و پسر ب ه جنس مخ الف خ ود عالقمن د مي شوند و ازطريق دكتر بازي براي ارضاي كنجكاوي جنسي خود يكديگر را معاينه مي كنند. ادامه مرحله آلتي تعارض اديپي از اين امر ناشي مي شود كه پدر اين حق و امتياز را دارد كه از مادر لذت ببرد پسر مي ترسد كه پ در با ح ذف منب ع اين مش كل رق ابت كردن وي را تنبي ه كند.درنهايت ،اضطراب اختگي باعث مي ش ود ك ه پسر ميل خود به مادر و رقابت با پدر را سركوب كرده و با مقررات پدر همانند سازي كند ،به اين اميد كه اگر مط ابق خواست پدر رفتار كند ،مي تواند ازاختگي برحذر باشد . ادامه مرحله آلتي هم نوازش بي ان دازه و هم طرد بيش از ح د مي توان د موجب تثبيت درمرحله آلتي شود ك ه حاص ل آن ص فات دوقطبي زير است :تكبر /بيزاري ازخود ،غرور /تواض ع، شيكي /سادگي ،لوندي /خجالتي ،معاشرتي /م نزوي، گستاخي /كم روئي. مرحله نهفتگي Latency Period درنظريه روانك اوي كالس يك ،دراين مرحل ه تمايالت جنسي آش كاري وج ود ن دارد ،بلك ه صرفًا اميال پيش تناسلي عمدتٌا سركوب ميش وند فرويد رش د شخص يت جديدي را به اين مرحله ربط نداد و معتقد بود كه ش كل گيري شخصيت پيش تناسلي در 6سالگي كامل مي شود. ادامه مرحله نهفتگي اين مرحل ه بيش تر ب ه ص ورت آرامش بين دوره پيش تناسلي و طوفاني كه با نوجواني يعني آغاز مرحله تناسلي دوباره پديدار ميشود ،توصيف شده است. مرحله تناسلي Genital Stage درنظريه فرويد ،فرد بدون دست كم مقداري تعارض بين اميال غريزي و قيد و بندهاي اجتماعي ،به مرحله تناسلی نمی رسد. برخي افراد درمرحله دهاني ،مقعدي ،يا آلتي تثبيت مي شوند و تيپ شخصيت متناسب با اين مراحل را آشكار می سازند. ادامه مرحله تناسلی افراد ديگر ،درهريك از اين مراح ل دچار تعارض مي شوند و شخصيت آميخته اي نشان مي دهند ك ه آم يزه اي ازصفات و دفاعهاي هرمرحله اس ت .اما هيچ كس، بدون اينكه دقيقًا روانكاوي شود به شخص يت تناس لي كامًال پخته دست نمي يابد. نظريه آسيب شناسي رواني چون همه شخصيت ها دراثر تعارض ها و تثبيت هاي اجتناب ناپذير مراحل پيش تناسلي ،حداقل ت ا ان دازه اي ناپخته هستند ،پس همگي ما ،نسبت به اختاللهاي رواني آسيب پذيريم اگر تعارض ها و تثبيت هاي ما زودتر واقع ش ده باش ند، آسيب پذيرتريم زيرا براي مقابله با اضطراب ،به دفاعهاي ناپخته تري وابسته خواهيم بود. ادامه نظريه آسيب‌شناسي رواني عالوه براين هرچه تعارض هاي پيش تناسلي ما ش ديدتر باشند ،بيشتر آسيب پذيريم ،زيرا انرژي بيشتري را صرف دفاع عليه تكانه هاي پيش تناسلي مي كنيم ،درنتيجه ،براي مقابله با استرسها و تعارضهاي بزرگسالي ،انرژي كم تري باقي مي ماند. ادامه نظريه آسيب‌شناسي رواني شخصيت هاي دهاني ،مقع دي ،آل تي يا آميخت ه اي ك ه خوب ازخود دفاع كرده ان د هرگز دچار فروپاش ي نمي ش وند ،مگراينك ه درشرايط محيطي اس ترس زائي قرار گرفته باش ند ك ه مكانيزم‌هاي دف اعي را تش ديد كن د و موجب شكل گيري نشانه هاي بيماري شود. ادامه نظريه آسيب‌شناسي رواني تفكر منطقي عبارت اس ت از اس تدالل كردن براساس نهادهاي جمله ها مثًال ( )1همه انسانها ف اني هس تند ()2 سقراط انسان بود پس ( )3سقراط فاني بود. درتفكر به صورت فرايند نخس تين ،معم وًال اس تدالل از گزاره هاي جمله ها تبعيت مي كن د مثٌال ب ه اين ص ورت ( )1مريم مقدس باكره ب ود ( )2من باكره ام پس ( )3من مريم مقدس هستم. ادامه نظريه آسيب‌شناسي رواني وقتي افرادي درسطح ناهش يار پاسخ مي دهن د ب ه ط ور منظم ازفراين د اس تدالل تبعيت نمي كنن د بلك ه واكنش فرايند نخستين آنها به طور خودكار غيرمنطقي است ضمنٌا پاسخ دهي طبق فراين د نخس تين بي زمان اس ت ب ه اين صورت كه بين گذشته ،حال و آينده تمايزي وجود ندارد. ادامه نظريه آسيب‌شناسي رواني درسطح ناهشيار ،هم ه چ يز همين حاالس ت و ب ه همين دليل همان تكانه ها و اض طرابهائي ك ه ده سال گذش ته حضورداشتند فراخوانده مي شوند تجربه فراين د مس تقيم متراكم نيز هست بطوريكه انرژيهاي مرتبط با رشته افك ار و رويدادهاي پيچيده بريك فكر متمركز هستند. ادامه نظريه آسيب‌شناسي رواني ويژگي ديگر تفكر درفراين د نخس تين ،جابجائي اس ت بطوري كه انرژي افكاري كه كامًال شارژ شده اند با افكار خنثي جابجا مي شود .تفكر درفرايند نخستين نمادي ن يز هست ،كه مع ني آن ج زء ب ه جاي ك ل اس ت ،ب ه اين صورت كه هرجزء يك رويداد بيانگر كل رويداد است. ادامه نظريه آسيب‌شناسي رواني باالخره اينكه تجربه كردن فراين د نخس تين ،هم محت واي آشكار دارد و هم نهفته :محتوائي ك ه هش يار يا آش كار اس ت ،فق ط بخش ك وچكي از مع ني پنهان يا نهفت ه رويدادهاست. نظريه فرايندهاي درماني ازنظر فرويد فقط يك فرايند مي تواند ناهش يار را هش يار كند قبل ازاينكه بتوانيم به صورت معقول ب ه رويدادهاي محيطي پاسخ دهيم ابتدا بايد نسبت به اينكه چگونه پاسخ هاي بيمارگون ما به آن محيط از ناهشيار ناشي مي شوند، ادامه نظریه فرایند های درمانی يعني معني فراين د نخس تين ك ه ب ه رويدادهاي محيطي نسبت مي دهيم ،هشيار باشيم ب راي ازبين ب ردن نش انه هاي بيماري ،بايد از مق اومتي ك ه ب راي رها كردن نشانه‌ها به خرج مي دهيم آگاه شويم . ادامه نظريه فرايندهاي درماني زيرا آنها هم به عنوان سدي دربرابر تكانه هاي نامعقول عمل مي كنند هم اين تكانه ها را تا اندازه اي آزاد مي سازند. به تدريج بايد تشخيص دهيم كه تكانه هاي ما آنگونه كه دركودكي تصور مي كرديم خطرناك نيستند و مي توانيم براي كنترل كردن آنها دفاعهاي سازنده تري بكار بريم . ادامه نظريه فرايندهاي درماني به اين صورت كه غرايزمان را بصورت پخت ه تري اب راز كنيم و باالخره براي پيشگيري از برگشت هاي آينده ،بايد از فرايندهاي هشيارمان براي آزادكردن تثبيت هاي پيش تناسلي مان استفاده كنيم به طوري كه بتوانيم رشد خود را ب ه س مت عملكرد پخت ه تر تناس لي ادام ه دهيم اين نوع هشياري افزائي به تالش زياد بيمار و روانك او نياز دارد . هشياري افزائي وظيفه بيمار: به نظر مي رسد كه تداعي آزاد كار خيلي آساني باش د ب هرتداعي يا فكري كه به ذهن مي رسد ،ب دون توج ه ب اينكه چقدر بي اهميت است ،آزادانه بيان مي شود. ه ه ادامه هشياري افزايي اگر بيماران بتوانند ذهن خود را آزاد بگذارند و بدون دفاع كردن به تداعي بپردازند تداعي هاي آنها به ناچار تحت سلطه غرايز قرار مي گيرند چون غرايز منبع كلي انرژي و ازاين رو قوي ترين نيروهاي فرد هس تند وازآنجائيك ه همواره براي وارد ش دن ب ه هش ياري ب ه فرد فش ار مي آورند ،پس بيماران بالفاصله افك ار ،احساس ها ،خيالها و اميالي را كه بيانگر غرايز هستند ،تداعي مي كنند. ادامه هشياري افزايي اما اولين درسي كه فرد در زندگي مي گيرد اين است ك ه اين گونه ابراز مستقيم و كنترل نشدة غرايز بسيار خطرناك است او همچنين ياد گرفته است كه وقتي نش شوند ،رها كردن دفاعها مي تواند وحش آسيب بيانجامد . انه ها ايجاد مي تناك باش د و ب ه ادامه هشياري افزايي اكنون صرفٌا به دليل اينكه روانك او ب ه بيمار دس تورداده است روي كاناپه دراز بكشد و هرآنچ ه را ك ه ب ه ذهنش مي آيد بازگو كند ،بدان معني نيست ك ه بيمار مي توان د بدون مقاومت زياد و حالت دفاعي اين كار را انجام دهد. وظيفه درمانگر وظيفه درمانگر با ارزيابي بيمار آغ از مي ش ود او مي خواهد بداند آيا بيمار واقعٌا مورد مناسبي براي روانك اوي هست بعقيده گرين سون ( )1967كساني كه ج رأت نمي كنند از واقعيت به عقب برگردند و آنهائي كه نمي توانن د به راح تي ب ه واقعيت باز گردن د ،م وارد مناسبي ب راي روانكاوي نيستند . ادامه وظيفه درمانگر درصورتيكه روانكاوي پيش برود درمانگر ب راي بررس ي مقاومت بيمار دربرابر ت داعي كردن آزاد و انتق ال،چهار روش را بكار مي برد مواجهه ،توضيح ،تعبيرو بينش يابي ادامه وظيفه درمانگر مواجه ه و توض یح :اين دو روش اول ،اص وٌال روش هاي پسخوراند ي هستند .درمواجهه تحليلي ،درمانگر اطمين ان مي يابد كه بيماران ازاعمال يا تجربه هائي كه قرار اس ت تحليل شوند آگاهند . توض يح ،ك ه اغلب با مواجه ه ق اطي ميش ود، پسخوراندروشن تر و مشروح تر درمورد پديده اي خاص است كه بيمار آنرا تجربه مي كند. ادامه وظيفه درمانگر تعبير :مواجه كردن و توضيح دادن تجرب ه بيمار ،مراح ل مقدماتي براي مهمترين شيوه تحليل ،يعني تعب ير هس تند ” گرين سون ) 1967تعبيررا به صورتي تعريف مي‌كن د كه تقريبٌٍا آن را با خود روانكاوي مترادف مي سازد. ادامه وظيفه درمانگر تعبير كردن يعني يك پديده ناهشيار را هشيار كردن و ب ه بيان دقي ق تر ،تعبيريع ني هش يار كردن مع ني ،منب ع، تاريخچه ،روال ،ياروند يك رويداد رواني ناهش يار .ب راي اينكه روانكاو به يك تعبيردست يابد ناهش يار ،هم دلي و شهود و دانش نظري خودش را به كار مي گيرد. ادامه وظيفه درمانگر با تعبيركردن ازآنچه به راحتي قابل مشاهده اس ت فراتر مي‌رويم و به پديده رواني ،معني و عليت مي بخشيم. ازطريق تعبيرها به بيماران آموخته مي شود :تجربه هاي هشيار خود را به صورتي درنظر بگيرن د ك ه فراين دهاي ناهشيارآنها را ايجاد كرده ان د ،و درمانگران خ ود را ب ه صورتي كه گوئي والدين آنها هستند. ادامه وظيفه درمانگر اگر بيماران بينش كسب كنند – يع ني ،اگردرباره جنب ه هائي از خود كه قبٌال پنهان بوده است به آگاهي شناختي و عاطفي دست پي دا كنن د – روانك اوان ب ه اين نتيج ه مي رسند كه تعبيرهايشان درست بوده است. ادامه وظيفه درمانگر اگر بهبود را مالك اثبات تعبيرها ب دانيم ،بايك مش كل روبرو مي شويم ،و آن اين است ك ه بهب ود درروانك اوي فراين دي كن د و ت دريجي اس ت .هنگ امي ك ه مق اومت كوركورانه ازطريق تعبيرهاي خردمندانه ،ك اهش مي‌ياب د، درمانجو آزاد كردن غرايز نهفته را به سمت درمانگر آغ از مي کند. ادامه وظيفه درمانگر او مي خواه د با جابجاكردن تكان ه هاي جنس ي و پرخاشگري ناكام شده ،از طريق انتقال آن به درمانگر ،آنها را ارضاء كند و به تدريج انتقال روان رنجوري ايجاد مي ش ود ك ه طي آن بيمار تمام رواب ط انساني مهم دوران كودكي خود را به خاطر مي آورد. بينش يابي فرايند كند و تدريجي ك اركردن روي بينش هائي ك ه از تعبيرهاي مقاومت و انتق ال بدس ت مي آيد ،بينش يابي ناميده مي شود. بيماران دراين مرحله آخر و طوالني روان درماني ،عمًال نسبت به مانورهاي دفاعي خود ازجمله ،نشانه ها ،هش يار مي‌شوند . ادامه بينش‌يابي و راه‌هاي متعددي كه اين تكان ه ها باز هم ب ه ص ورت نشانه ها ابراز مي شوند ،آگاهند به تدريج شخص آگاه مي شود كه درحقيقت راههاي جديد و پخته تري هم ب راي كنترل كردن غرايز وجود دارند كه بدون احساس گن اه و اضطراب تا ان دازه اي امك ان ارض اي آنها را فراهم مي كنند.، ادامه بينش‌يابي بيمار تكانه ها را ازطريق اين كنترل هاي جديد،ه دايت مي كند و ازدفاعها و نشانه هاي ناپخت ه دس ت مي كش د طرفداران فرويد ،استفاده از دفاعهاي جديد و افزايش هشياري را تغييرات ساختاري درشخصيت مي دانن د ك ه طي آن انرژي هائي كه درگير تعارض هاي پيش تناس لي بودند اكنون دراختيار خود ( ) Egoپخته تر فرد قرار دارند. فرايندهاي ديگر : اغلب روانكاوان تصديق مي كنند كه تجربه هاي عاطفي اصالحي مي توانند به ويژه درروان رنجوريهاي آسيب زا، به كاهش موقتي نشانه ها منجر شوند. با اين حال پااليش رواني ،حتي اگر روانكاو ازآن استفاده كرده باشد ،بخشي از فرايند روانكاوي محسوب نمي شود. ادامه فرآیند های دیگر درروانكاوي فقط يك فرايند تغيير اساسي وجود دارد ك ه آن هم افزايش دادن هش ياري اس ت تمام مراح ل روانكاوي بخشي ازاين فرايند هستند. محتواي درمان اوي درجريان درمان تعارض هاي درون فردي :روانك برتعارضهاي درون فردي تمركز مي كند ب ه طوريك ه ب ه تعارضهاي درون فرد ازجمله تكانه ها ،اضطراب و دفاعها توجه خاصي ميشود مشكالت مي توانند درسطح ميان فردي نمايان شوند ،ما فقط از طريق تحليل تعارض هاي درون رواني فرد ،مي توان به علت اين گونه مشكالت و چگ ونگي رف ع آنها، دست يافت. اضطرابها و دفاع ها فرويديها ،فرض اضطراب آغازين را مطرح مي كنن د ك ه علت آن ضربه تولد است به طوريكه طي آن كودك غرق درتحريكات محيطي مي شود. اضطراب آغازين مبناي جسماني وحشت است،كه منظور از آن تهديد ب ه غرق ش دن در تحريك غريزي هنگ ام بزرگسالي است. ادامه اضطراب‌ها و دفاع‌ها درروان درماني،اضطراب نيروي برانگيزنده اي است كه بخاطر ويژگيهاي ناخوشايندش فرد را وا مي دارد درصدد كاهش آن برآيد. با اين حال ،روانكاو درجريان درمان بايد مراقب باشد تكانه ها را خيلي سريع برمال نكند چون ممكن است فرد دچار وحشت شود و ازدرمان بگريزد يا احساس روان پريش درهم كوبيده شدن كند. ادامه اضطراب‌ها و دفاع‌ها يكي از داليل اص لي كن د پيش رفتن درمان،اض طراب است،چرا كه وقتي فرد به تداعي هاي خطرن اك نزديك مي شود اضطراب به او عالمت مي دهد مقاومت خ ود را بيشتركند ،و علت ديگر اين است كه درمانگران احساس مي كنند كه خود‌هاي ناپخته نمي توانند زيربار اض طراب زياد تاب بياورن د .دفاعها يا مق اومت نيمي از محت واي روانكاوي هستند. عزت نفس عزت نفس هيچگاه محتواي اصلي روانكاوي نبوده اس ت. با اين حال فقدان عزت نفس واقعي حاص ل مش كالت شخصيت است نه علت اين مشكالت ،بهترين كاري ك ه مي‌توان انجام داد اين است كه ب ه بيماران كم ك ش ود خود را بازسازي كنند و به سطح كاركرد تناسلي برسند و فقط دراين صورت است ك ه افراد مي توانن د از عزت نفس پايدار برخوردار شوند. مسئوليت ازلحاظ نظري درروانك اوي هيچ اراده آزاد يا انتخ ابي وجود ندارد و ازاين رو نبايد مسئوليتي هم وج ود داش ته باشد. ماورر( )1961مي گويد ” :فرويد ما را از نس ل روان رنجوران رهانيد و نسل جامعه س تيزان را ب ه ما بخش يد ”است. تعارض هاي ميان فردي : از ديدطرفداران پياژه ،تجربه هاي ميان فردي اوليه شخص با والدين ،به طرحواره هاي دروني شده اي مي انجامند. مفهوم فرويدي تثيبيت مي گويد افراد ناپخته ،تجربه هاي خود را به گون ه اي تحريف مي كنن د ك ه با تص ورات دروني شده آنها بخواند. خصومت : فرويديها ،خش ونت درعصر شهرنش يني ما را بازت اب خصومت فطري درانسانها مي دانند مطالعه نظريه فرويد از غريزي بودن خشونت و ويرانگري درانسان خبر مي دهد درمورد افراد روان رنجوري بهترين راه اين است ك ه خصومت مفرهائي چون رق ابت ،جسارت ،يا ش كاركه ازنظر اجتماعي مقبول ترند ،هدايت شود. كنترل : رقابت براي كنترل ميان فردي ،اغلب به اين صورت است كه دفاعهاي چه كسي بررابطه حاكم خواهد شد. افرادي كه ديگران را چيزي جز هدفي براي ارض ا كردن اميال كودكانه خود نمي بينند نيز انتظ ار دارن د رواب ط را كنترل كنند. ادامه كنترل هر يك از تيپ هاي شخصيت پيش تناسلي روش خاصي براي كنترل كردن ديگران دارد :شخص يت‌هاي دهاني با چسبيدن به ديگران ،شخصيت هاي مقع دي با لجاجت محض و شخصيت هاي آلتي با اغواگري،كنترل مي كنند. ادامه كنترل شديددٌا كنترل كننده ،شخصيت هاي مقع دي هس تند افراد شدي كه به خانواد ه هاي بيش از حد كنترل كننده تعل ق دارن د مؤثرترين روش كنترل تقابلي روانكاو ،سكوت است. تعارض هاي ميان فرد و جامعه : سازگاري دربرابر فراروندگي :فرويد معتق د ب ود ك ه بين نياز سازمان يافته جامعه به مقررات و نياز فرد به ارض اي ف وري اميال اساس ي ب دون مالحظ ه نيازهاي ديگران تعارض اساسي و حل نشدني وجود دارد. اين تعارض درواقع ،فرامن دربرابر نهاد ،يا اص ل واقعيت دربرابر اصل لذت را نشان مي دهد. فراسوي تعارض به سوي خرسندي يافتن معني درزندگي :اگر چه فرويد معتق د ب ود ك ه ما نمي توانيم به فراسوي تعارض برويم اما اظهار داشت ك ه مي توانيم درميان تعارض به مع ني زن دگي دس ت يابيم معني درعشق و كار يافت مي ش ود ،ك اريكي از به ترين كانالهاي جامعه براي وااليش بخشيدن به غرايز ماست. فرد ايده آل : فرد ايده آل و ه دف نهائي روانك اوي كس ي اس ت ك ه تثبيت ها و تعارضهاي پيش تناس لي را ب ه ان دازه ك افي تحليل كرده باشد به طوريك ه بتوان د ب ه س طح ك اركرد تناسلي و نگه داشتن آن برسد. رابطه درماني : رابطه بيمار – روانكاو دو جزدارد كه دو وظيفه مختلف را دردرمان برعهده دارند اتحاد كارآم د برنگرش هاي نسبتٌا غيرروان رنجور ،منطقي و معقول بيمار نسبت به روانك او استوار است. اين اتحاد ،شرط الزم براي روانكاوي موفقيت آميز است. گزينه هاي اصلي روانشناسي خود ،روابط شي ء و روان درماني تحليل گرا اغلب پيروان جديد فرويد بيش تر ب ه روانشناس ي خ ود، روابط شي و روان درماني تحليل گرا گرايش دارن د ت ا روانكاوي كالسيك ،تأكي د روانك اوي برنهاد و تعارض هاي درون رواني ،درروان پويش گرائي به تأكيد برخود و تعارض هاي ميان فردي تبديل شده است. روانشناسي خود : روانشناس ي خ ود فرض مي كن د ك ه خ ود ،داراي فرايندهائي مثل حافظه ،ادراك ،و هماهنگي حركتي اس ت كه فطري هستند و انرژي مجزا از نهاد دارند خ ود دراين ديدگاه جايگاهي فارغ از تعارض دارد و سازگاري فرد با واقعيت و تسلط برمحيط ازجمله آن هستند. نظريه روابط شي ء : روانكاوان خود ،اصل سازمان دهن ده را خ ود مي دانن د، حل مسائل مرب وط ب ه خودمث ل اعتماد ،خودمخت اري و ابتكار ،شيوه زندگي فرد را تعيين مي كند. نظريه پردازان روابط شيء مانند پرب يرن – كرن ب رگ و كوهات ،اصل سازمان دهنده زندگي افراد را رواب ط ميان خود و اشياء مي دانند. روان درماني تحليل گرا گاهي روانكاوان غيرسنتي نوآوريهائي دردرمان ايجاد كرده اند كه همكاران سنتي آنها را نپذيرفت ه ان د ،اب داع ان واع انعطاف پذيرتر درمان تحليل گرا ب ه عن وان گزين ه هاي مقبول تر درروانكاوي معموٌال به فرانزالكساندرو همكاران او نسبت داده مي شود. روان درماني پويشي كوتاه مدت درمانهاي روان پويشي با وجود تفاوتهايي كه باهم دارن د درچند ويژگي مشتركند: -1تعيين محدوديت زماني براي درمان معم وًال 12ت ا 40 جلسه -2هدف قراردادن مشكل ميان فردي درچند جلسه اول ادامه روان درماني پويشي كوتاه مدت -3اتخاذ موضع درماني فعالتريا كمترخنثي -4برقراري اتحاد كارآمد سريع و نيرومند -5استفاده از تعبيرو تعبيرانتقال نسبتٌا سريع انتقادهائي از روانكاوي شديددٌا از روانكاوي ازديدگاه رفتاري :رفتارگرايان بارها و شدي به عنوان يك نظريه بسيارذهني و غ يرعلمي انتق اد كرده اند .مفاهيم روانكاوي فرايندهاي ناهش يار خ ود ،دفاعها، تقريبا به طور كامل ذهن گرايانه هستند و نمي توانن د ب ه گونه اي درزنجيره رفتار قابل مشاهده قرار گيرن د ك ه ب ه صورت عيني قابل اندازه گيري و اثبات داشته باشند. ادامه انتقادهائي از روانكاوي رفتارگرايان نظريه روانكاوي را اص ٌال قب ول ندارن د آنها معتقدند تا وقتي كه مؤسسه هاي روانك اوي ب ه ص ورت تجربي ثابت نكرده باشند كه روش درمان آنها چيزي بيش از پالسيبوست ،ما هم چنان به اين نظام ك ه زماني مانن د يك دايناس وردرماني برروانشناس ي حاكم ب ود اعتن ائي نخواهيم كرد. ازديدگاه وجودي : روانكاوي ب رخالف نظررفتارگرايان ،ب راي وجودنگرها كامًال عيني است. البته نه از لحاظ تجربي ،بلك ه از لحاظ نظري و عملي. روانكاوي انسانها را به صورت اشيائي درنظر مي گيرد كه صرفا مخازن انرژي غريزي و دفاعي هستند. ازديدگاه بافتي ديدگاه بافتي ك ه برتأثيرعوام ل سيس تمي ،جنس يتي و فرهنگي درافراد تأكيد مي ورزد شديدًٍا به روانكاوي حمله د. مي كن اوٌال دردرمان روانك اوي ب ه بافت اجتماعي گس ترده توجهي نشده است. ادامه از دیدگاه بافتی تمركز صرف برساخت درون رواني فرد ،ازخود به عن وان زيرنظام خانواده غفلت مي كند اختاللها و تثبيت ها ب ه تعارضهاي دروني نسبت داده شده اند ن ه ب ه كژك اري خانواده يا مشكالت اجتماعي. ازديدگاه يكپارچه نگر: روانكاوي كالسيك ب ه عن وان يك نظ ام درماني ،ب راي طرفداران يكپارچه نگري بسيار جزمي ( دگماتيك ) شده است.روان درماني تحليل گرا ث ابت نكرده اس ت ك ه از درمانهاي ديگر مؤثرتر است وقتي كه روانكاوي كالسيك طوالني ترين و گران ترين گزينه است مطمئنا كسي نمي تواند توصيه كردن آن به درمانجويان را توجيه كند. پایان

35,000 تومان