سایر گزارش‌های دولتی

آئین نگارش و مکاتبات اداری

aeene_negaresh_va_mokatebate_edari

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آئین نگارش و مکاتبات اداری”

آئین نگارش و مکاتبات اداری

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحيم

اسلاید 2: آئين نگارش و مكاتبات اداري

اسلاید 3: ارتباط چيست ؟درلغت به معني ربط دادن چيزي به چيز ديگر ويا پيوستن دوچيزبه يكديگرمعني شده است

اسلاید 4: اركان ارتباطپيام دهندهپيام گيرندهپياموسيله ارتباطبازخورد ارتباط

اسلاید 5: انواع ارتباطات:الف- انواع ارتباط از نظر كليب - ازديدگاه روش استقرار

اسلاید 6: انواع ارتباط ازنظر كليارتباط با افراد خانوادهارتباط با اجتماعارتباط با سازمان محل خدمتارتباط با دولت

اسلاید 7: انواع ارتباط از ديدگاه روش استقرارارتباط حضوريارتباط غير حضوري

اسلاید 8: وسايل ارتباطي:وسايل اصليوسايل كمكي

اسلاید 9: انواع ارتباط در سازمان:ارتباط عمودي ارتباط افقي

اسلاید 10: مجاري ارتباطات در سازمان

اسلاید 11: نوشته وسيله ارتباط رسمي در سازمانچرا نوشته ؟

اسلاید 12: دلايل اهميت نوشته ويژگيهاي نوشته بعد قانوني نوشته

اسلاید 13: ويژگيهاي نوشته:نوشته آسان ترين كم هزينه ترين مطمئن ترين مَحرم ترين و با دوام ترينوسيله ايجاد ارتباط ما در زمان گذشته و تا اندازه اي‌‌‌حال مي باشد.

اسلاید 14: بعد قانوني نوشته

اسلاید 15: كفايت نوشتهآيا نوشته وسيله مناسبي براي ايجاد ارتباط مي باشد ؟آيا نوشته مي تواند رسالتي را كه برعهده دارد به خوبي انجام دهد ؟

اسلاید 16: پاسخ سئوال اول

اسلاید 17: جدول مقايسه اي ميزان امكانات در پاره اي از انواع ارتباطاتامكانات در اختيار به هنگام استقرار ارتباطامكانات در اختيار به هنگام استقرار ارتباطنوع ارتباطپيام گيرندهپيام دهندهنوع ارتباط1 ـ حضور متقابل ، تبادل نظر2 ـ شنيدن گفتار ، توأم با آهنگ كلام و تن صدا3 ـ ديدن اشارات و درك بيشتر با استعانت از حركات مخصوص4 ـ ديدن شئي يا نمونه مزبور5 ـ استفاده از توضيحات پيام دهنده در جهت درك بيشتر6 ـ طرح سئوالات و دريافت پاسخ و امكاناً طرح سئوال جديد تا رفع ابهام1 ـ حضور متقابل ، تبادل نظر2 ـ گفتار توآم با آهنگ كلام و تن صدا3 ـ اشارات و حركات مخصوص چشم و صورت و دست و 000 ( ژست و مميك )4 ـ ارائه يك تصوير يا شئي يا نمونه اي خاص به عنوان شاهد و مثال5 ـ ديدن تأثير كلام خود در قيا فه پيام گيرنده و افزودن توضيح بيشتر در صورت لزوم6 ـ پاسخ به سئوالات پيام گيرنده در جهت رفع ابهامارتباط حضوري1 ـ شنيدن گفتار توأم با آهنگ كلام و تن صدا ، شنيدن توضيحات اضافي2 ـ دريافت پاسخ سئوال و طرح سئوال جديد1 ـ گفتار توأم با آهنگ كلام و تن صدا ، ارائه توضيحات اضافي در جهت تأثير بيشتر گفتار2 ـ پاسخ به سئوال و رفع ابهام پيام گيرندهارتباط تلفني1 ـ شنيدن گفتار ، توآم با آهنگ كلام و تن صدا2 ـ ديدن اشارات و حركات براي كمك به درك بيشتر3 ـ ديدن شئي مزبور1 ـ گفتار توأم با آهنگ كلام و تن صدا2 ـ اشارات و حركات مخصوص چشم و صورت و دست و 0003 ـ ارائه يك تصوير يا شئي به منظور كمك در فهم مطلبارتباط از طريق تلويزيون1 ـ شنيدن گفتار توأم با آهنگ كلام و تن صدا1 ـ گفتار توأم با آهنگ كلام و تن صداارتباط از طريق راديو1 ـ مطالعه نوشته و بررسي شئي و تصوير پيوست 1 ـ ارائه نوشته به انضمام يك شئي يا تصوير پيوست آن4ارتباط بوسيله نوشته

اسلاید 18: پاسخ سؤال دوم استخدام لازم نيست ايشان در آزمون شركت نمايند .استخدام ، لازم نيست ايشان در آزمون شركت نمايند .استخدام لازم نيست ، ايشان در آزمون شركت نمايند .بخشش لازم نيست متهم زنداني شود .بخشش ، لازم نيست متهم زنداني شود .بخشش لازم نيست ، متهم زنداني شود .

اسلاید 19: اما چه بايد كرد؟

اسلاید 20: اهميت و نقش مكاتبات اداري

اسلاید 21: ايجاد ارتباط براي جريان و انجام امور شامل: اثرات مالي اثرات حقوقي راهنمائي آيندگان در مطالعه و ارا‌ئه جريان كارها تاريخ و قضاوت ها

اسلاید 22: مكتوب بيانگر مفهوم كلي و عام است كه به تمام نوشته هاي تهيه و مبادله شده در جامعه اطلاق مي گردد .مكتوب اداري در سطح سازمان و ادارات و وزارتخانه ها مبادله مي شود .مكتوب و مكتوب اداري

اسلاید 23: مهمترين نوشته هاي اداري نامه ، گزارش ، يادداشت ، بخشنامه ، صورتجلسه ، حكم ، دستورالعمل ، آئين نامه ، اساس نامه ، انواع صورتجلسه و دفاتر اداريبمنظور سهولت يادگيري در دو قسمت : 1 ـ نامه هاي اداري 2 ـ‌ ساير نوشته هاي اداري

اسلاید 24: مشخصات نامه هاي اداري شماره ، تاريخ ، عنوان واحد گيرنده ، عنوان واحد فرستنده ، موضوع و نام و عنوان امضاء كننده نامه و سرانجام امضاي نامه به وسيله شخص صلاحيت دار و فقدان هر يك از اين ويژگيها نامه را از جنبه اداري خارج مي نمايد .

اسلاید 25: اجزاء و اركان نامه هاي اداري 1 ـ سرلوحه 2 ـ عناوين گيرنده ، فرستنده و موضوع نامه 3 ـ متن نامه 4 ـ امضاء‌ نامه 5 - مشخصات امضاء‌كننده 6 ـ گيرندگان رونوشت

اسلاید 26: فوايد استفاده از استاندارد اندازه نامه هاي اداري ـ جلوگيري از ضايعات كاغذ ( صرفه جوئي )ـ هم آهنگي با قطع كاغذها ـ كمك در حفظ و بايگاني كردن بهتر نامه هاـ تبليغ و اشاعه نظم اداري

اسلاید 27: انواع نامه هاي اداري الف ـ ماهيت كار ب ـ سطوح سازماني

اسلاید 28: الف ـ نامه هاي اداري از ديدگاه ماهيت كار :نامه هاي خبرينامه هاي بازدارندهنامه هاي دستوري و درخواستينامه هاي هم آهنگي

اسلاید 29: ب ـ نامه هاي اداري از نظرگاه سطوح ارتباطي 1 ـ ‌نامه هاي داخلي :نامه بين دو واحد هم سطح نامه از واحد بالاتر به واحد پائين تر نامه از واحد پائين تر به واحد بالاترنامه از طرف يك كارمند به عنوان يك واحد نامه از طرف يك واحد به عنوان يك كارمند 2 ـ نامه هاي خارجي : نامه به يك واحد شناخته شده در يك سازمان يا وزارتخانهنامه به يك وزارتخانه يا سازمان در ارتباط با وظايفنامه به يك شخص حقيقينامه به يك شخص حقيقي كه سمت شناخته شده اي در بخش خصوصي

اسلاید 30: ضوابط مورد عمل در تنظيم عنوان نامه1 – ضوابط مربوط به عنوان گيرنده ( به ) و فرستنده ( از ) در نامه هاي داخلينامه از واحد بالاتر به واحد پائين ترنامه در داخل يك سازمان از طرف يك واحد سازماني به عنوان مقام بالاتر نوشته مي شود .نامه در داخل يك سازمان يا مؤسسه از طرف يكي از كاركنان در سطوح مختلف سازماني به عنوان مقام بالاتر نوشته مي شود .نامه هايي كه در داخل سازمان و از طرف يك واحد يا يكي از مسئولان براي كارمند نوشته مي شود .

اسلاید 31: 2 – ضوابط مربوط به عنوان گيرنده (به) و فرستنده (از) در نامه هاي خارجينامه از طرف يكي از واحدهاي سازماني به عنوان يكي از واحدهاي سازماني مشخص و مورد نظر در يك وزارتخانه يا مؤسسه ديگر نوشته مي شود .در مواردي كه امكان تعيين عنوان واحد سازماني واحد تابعه در وزارتخانه يا مؤسسه طرف مكاتبه وجود نداشته باشد نامه به عنوان وزارتخانه يا مؤسسه ديگر نوشته مي شود .نامه از طرف يكي از واحدهاي سازماني يك وزارتخانه يا سازمان به عنوان شخص حقيقي خارج از سازمان نوشته مي شود .

اسلاید 32: 3 – ضوابط مربوط به عنوان (موضوع)

اسلاید 33: يادداشت اداري

اسلاید 34: مراحل تهيه نامه هاي اداريمرحله اولبررسي قبل از نگارشمرحله دومنگارش مقدماتي (تهيه پيش نويس)مرحله سومبررسي پيش نويس

اسلاید 35: بررسی قبل از نگارشآیا میتوان به جای نوشتن از وسائل ارتباطی دیگر استفاده نمود.آیا نوشتن نامه به خاطر آن است که بایگانی نسخه ای از نامه ضروری است.آیا نوشتن نامه سریع ترین و مطمئن ترین وسیله ارتباط در این مورد است.آیا هزینه و زمانی که صرف تهیه نامه خواهد شد،نوشتن آن را ایجاب می کند؟

اسلاید 36: نگارش مقدماتي (تهيه پيش نويس) الف ) آماده نمودن مقدمات : تعيين منابع و تحصيل و فراهم كردن آنها تعيين چارچوب كار و تنظيم فهرست مطالب ب ) تدوين نامه : تنظيم عنوان نامه تنظيم متن نامه

اسلاید 37: فوايد فهرست كردن ـ كار نويسنده را آسان مي سازد . ـ جلوگيري از فرار انديشه هاي پرارزش ـ به ياري حافظه آمده و نخواهد گذاشت مطلبي هر چند ناچيز از ياد برود . ـ تعيين اولويت ها

اسلاید 38: تنظيم متن نامه : مقدمه پيام اصلي اختتام مطلب و نتيجه گيري

اسلاید 39: مقدمه - در برخي از نامه ها كه مسبوق به سابقه مي باشد شماره و تاريخ نامه قبلي مي تواند به عنوان مقدمه مورد استفاده قرار گيرد . - در مورد نامه هايي كه ابتدا به ساكن تهيه مي گردد لازم است در مقدمه انگيزه و هدف از ارسال نامه تصريح شود علت ارسال نامه ممكن است يك تكليف قانوني باشد كه دريافت كننده ملزم به اجراي آن است .

اسلاید 40: چند توصيه براي تهيه پيش نويسپيش نويس بايد با خط خوانا نوشته شود .چنانچه بيش از حد خط خوردگي دارد بهتر است بازنويسي شود .فاصله خط ها از يكديگر 15 ميلي متر يا 5/1 سانتيمتر باشد تا جاي كافي براي اصلاحات يا تغييرات لازم وجود داشته باشد .به اندازه كافي حاشيه در هر چهار طرف نامه اختصاص داده شود .هماهنگي لازم بين لحن و موضوع و هدف نامه وجود داشته باشد .نشان گذاري و آئين آن به خوبي رعايت و به كار برده شود .

اسلاید 41: بخش سوم ساير نوشته هاي اداريبخشنامهصورت جلسهدستورالعملاحكام فرمهاي اداري و دفاتر

اسلاید 42: بخشنامه تعلیم کلی و یکنواخت (به صورت کتبی)که از طرف مقام اداری به مرئوسین برای ارشاد وطرز تطبیق قانون یا آئین نامه داده می شودونباید مخالف قانون یا آئین نامه باشد و مادامی که مخالف صریح باآن نباشد از حیث لزوم پیروی مرئوس از رئیس لازم الاتباع است.

اسلاید 43: هدف از صدور بخشنامهابلاغ قوانین و مقرراتارائه اطلاعات ابلاغ دستورالعمل هادرخواست گزارشابلاغ رویه های کاری به منظور ایجاد هماهنگیارائه آموزش های لازم به منظور اجرای یکنواخت

اسلاید 44: تدوين و تنظيم بخشنامه

اسلاید 45: انواع بخشنامهالف انواع بخشنامه از ديدگاه محتوي مطالببخشنامه هاي درخواستیبخشنامه هاي دستوريبخشنامه هاي هماهنگيبخشنامه براي ابلاغ قوانينبخشنامه براي ابلاغ مصوبات داخليب ) انواع بخشنامه از نظرگاه سطح سازمانيداخلي خارجي

اسلاید 46: انواع بخشنامه هاي داخليالف ) بخشنامه هايي كه بوسيله بالاترين مقام سازماني امضاء مي گردد .ب ) بخشنامه هايي كه توسط واحدهاي داخلي براي ادارات همسطح صادر مي گردد .

اسلاید 47: صورتجلسهالف ) جلسهب ) اركان جلسهاعضاء جلسه دستور جلسه زمان جلسهمكان جلسهسازمان جلسه

اسلاید 48: وظايف دبير جلسه تهيه دعوت نامه براي هر يك از اعضاء و ارسال آن و حصول اطمينان از اينكه دعوت نامه به دست آنان رسيده است .نظارت بر آماده شدن محل جلسه و حصول اطمينان از اينكه لوازم و ابزار كار اعضاء در دسترس است .تنظيم صورتجلسه و به امضاء رساندن آن ارسال نسخه اي از صورتجلسه براي اعضاء جلسهبايگاني سوابق جلسه در صورت لزوم

اسلاید 49: اركان صورت جلسهمشخصات اعضاء شركت كنندهامضاء‌ شركت كنندگاندستور جلسهمطالب مطروحهتصميمات اتخاذ شدهزمان جلسهمكان جلسهتكليف جلسه بعدي

اسلاید 50: انواع صورتجلسه صورتجلسه مشروحصورتجلسه نيمه مشروحصورتجلسه خلاصهصورتجلسه به شكل فرم

اسلاید 51: انواع دستورالعمل دستورالعمل هاي قانوني دستورالعمل هاي اداري دستورالعمل هاي فني

اسلاید 52: شكل هاي دستورالعمل : دستورالعمل هايي كه به صورت متداول و عادي تنظيم مي شود .دستورالعمل هايي كه به صورت فرم و براساس روش هاي پيشرفته تهيه مي گردد

اسلاید 53: اركان دستورالعمل هدف يا اهدافمستندات اعم از قانوني و يا ايجاد جريان كاردستوردهنده يا اعمال كنندهدستور گيرنده يا مجري و يا افرادي كه در اجراي آن نقشي دارند استفاده كنندگان اعم از واحدهاي سازماني در يك سازمان يا در سطح كشور ( دامنه شمول )نحوه و شيوه انجام و اجراقوانين و مقررات موردعملفرمها و جداول مورد عمل

اسلاید 54: نحوه و مراحل تنظيم دستورالعمل برمبناي علميمشخص نمودن هدفمشخص نمودن مستنداتتعيين دامنه شمولتعيين اولويت ها و تنظيم مراحل كارتعيين سرفصلهااطلاعات لازم در زمينه مراحل كارتدوين و تنظيم

اسلاید 55: بخش اول – کلیاتبخش دوم – نامه های اداریبخش سوم – سایر نوشته های اداریبخش چهارم – نگارشبخش پنجم – آماده نمودن نوشتن برای ارائه

اسلاید 56: کلیاتفصل اول :ارتباطات به عنوان فلسفه وجودی نوشتن - ارتباط چیست ؟ - ارکان یا عناصر ارتباطانواع ارتباطات - انواع ارتباط از نظر کلی - انواع ارتباط از دیدگاه روش استقرار

اسلاید 57: وسایل ایجاد ارتباط - کمکی - اصلیسازمان و ارتباطات - گونه های ارتباط در سازمان - ارتباطات عمودی - ارتباطات افقی - مجاری ارتباطات در سازمان - نوشته : - وسیله ایجاد ارتباط رسمی در سازمان - چرا نوشته : - ویژگیهای نوشته - بعد قانونی - ویژگیها و کفایت نوشته : 1- آیا نوشته وسیله مناسبی برای ایجاد ارتباط می باشد ؟ 2- آیا نوشته می تواند رسالتی را که برعهده دارد به خوبی انجام دهد ؟اما چه باید کرد ؟

اسلاید 58: فصل دوم: اهمیت و نقش مکاتبات اداری - ایجاد ارتباط برای جریان و انجام امور

اسلاید 59: نامه های اداریمکتوب , نامه , دست خطمکتوب اداری

اسلاید 60: فصل اول : شناخت نامه های اداری - مشخصات نامه های اداری - اجزاء و ارکان نامه های اداری

اسلاید 61: فصل دوم :انواع نامه های اداری و ضوابط مورد عمل در تدوین آنهاانواع نامه های اداری - نامه های اداری از دیدگاه ماهیت کار - نامه های اداری از ذظرگاه سطوح ارتباطی : - نامه های داخلی - نامه های خارجیضوابط مورد عمل در تنظیم عنوان نامه : - ضوابط مربوط به عنوان گیرنده (به) و فرستنده (از): - در نامه های داخلی - در نامه های خارجی

اسلاید 62: فصل سوم :مراحل تهیه نامه های اداری :بررسی قبل از نگارشنگارش مقدماتی (تهیه پیش نویس) - آماده نمودن مقدمات : - تعیین منابع و تحصیل و فراهم کردن آنها - تعیین چهارچوب کار و تنظیم فهرست مطالب - تدوین نامه : - تنظیم عنوان نامه - تنظیم متن نامه : 1- مقدمه 2- پیام اصلی 3- اختتام و نتیجه گیری

اسلاید 63: سایر نوشته های اداریفصل اول :بخشنامههدف از صدور بخشنامهتدوین و تنظیم بخشنامه : - مقدمه - پیام اصلی - اختتام و نتیجه گیریانواع بخشنامه : - از دیدگاه محتوی مطالب - از نظرگاه سطح سازمانی

اسلاید 64: فصل دوم :صورتجلسهجلسهارکان جلسهطرح با چارچوب صورتجلسهانواع صورتجلسه : - صورتجلسه مشروح - صورتجلسه نیمه مشروح - صورتجلسه خلاصه - صورتجلسه به شکل فرمتنظیم صورتجلسه

اسلاید 65: فصل سوم :دستورالعملفصل چهارم : احکام – فرمهای اداری - دفاتر

اسلاید 66: نگارشفصل اول : شیوه ی نوشتنفصل دوم : نشان گذاری

اسلاید 67: آماده نمودن نوشتن برای ارائهفصل اول : ویرایشفصل دوم : پردازشفصل سوم : بهره گیری از منابع و تکمیل نوشتهروشهای بهره گیری از ماخذ و انعکاس آن در نوشتهرعایت نکات لازم در جهت کمال نوشته

اسلاید 68: نمونه هاي ديگري از مكتوبات ادارياحكامفرمهاي اداريدفاتر

اسلاید 69: احكامالف – احكام استاندارد شدهب – احكام غيراستاندارد

اسلاید 70: اركان احكامنام و مشخصات گيرنده و يا اجرا كننده حكمموضوع حكمتاريخ شروع و پايان دستوري كه داده شدهنام و مشخصات و امضاء مقام صلاحيت دار (دستوردهنده)شماره و تاريخ دفتر انديكاتور سازمان ذيربط

اسلاید 71: فوايد استفاده از فرمهاي اداريكمك به مديريت و كاركنان درباره اتخاذ تدابير صحيح اداري به هنگام نگارش و انتقال اطلاعاتجلوگيري از سرگرداني ارباب رجوع درباره طي مراحل و تشريفات كارتسريع در جريان امورايجاد هماهنگي در روش هاي انجام كارسهولت در ضبط و جمع آوري اطلاعات به صورت مكتوبصرفه جوئي در وقت و هزينه ها

اسلاید 72: انواع فرمهافرمهاي عموميفرمهاي اختصاصيفرم نامهفرمهاي ويژه

اسلاید 73: نگارششيوه نوشتننشان گذاري

اسلاید 74: مراحل ساخت جملهانتخاب واژهتنظيم واژه . تركيب جملهتطبيق با دستور زبان

اسلاید 75: فوايد نشان گذاريايجاد سهولت در امر برقراري ارتباط صحيح از نظرگاه تفهيم و تفهمانتقال صحيح پيام از پيام دهنده به پيام گيرندهانتقال و انعكاس آهنگ گونه هاي گفتار به نوشتهآراستن شكل ظاهري نوشته براي ايجاد جاذبه لازم در امر مطالعهتصحيح متون قديمي و تبديل آن به سبك متداول روز

اسلاید 76: نشان هاي رايج( . ) يك نقطه( ، ) سركج – مكث – درنگ كوتاه( ؛ ) سركج نقطه( : ) دو نقطه( - ) خط فاصل( ـــ ) خط پيوند( ـــــــ ) خط كشيده( ؟ ) نشان پرسش( ! ) نشان شور و احساسات( ) گريز نما[ ] افزوده نما“ “ نشان نقل قولافتادگي نما/ مميز // بازهم* يك ستاره** دو ستاره*** سه ستارهخط پيكان يا خط راهنما

اسلاید 77: موارد استفاده از يك نقطهدر پايان جمله هاي خبريدر پايان هر جمله كامل و مستقل آورده مي شود .بعد از كلماتي كه به جاي جمله مورد استفاده قرار مي گيرند .پس از حروف اختصاري كه بيان گر سالها و ... مي باشد آورده مي شود .

اسلاید 78: موارد استفاده از سركج – مكث – درنگ ( ، )عطف بيان با علامت مكث از جمله جدا مي شود .به جاي « واو » عطف مكرر از نشان مكث استفاده مي شود .براي جدا كردن واژه هايي كه داراي شرايط دستوري مساوي باشد.براي راهنمايي خواننده به درست خواندن جمله و درك مقصود واقعي نويسنده استفاده مي شود .براي تفكيك دو كلمه مكرر استفاده مي شود .

اسلاید 79: موارد استفاده از دو نقطهبعد از كلماتي كه معمولاً پس از آنها توضيح مي دهند و يا تعريف مي كنند و يا براي شمارندهقبل از نقل قول يعني پيش از آنكه عين گفته ديگري را ميان سخن خود آورده اند ، دو نقطه مي گذارند و آنگاه قول منقول را در ميان علامت « » مي آورند .براي نشان دادن ساعات كار ، ساعات حركت ، عنوان تلگرافي ، اوقات پذيرايي ، آدرس ، تاريخ و تلفن به كار برده مي شود .در نامه هاي بازرگاني ، پس از عنوان دو نقطه گذارده مي شود .

اسلاید 80: موارد استفاده از خط فاصلبراي پيوستن واژه هادر جمله اي كه يك كلمه با افزودن توضيحي تكرار مي گردد .هنگام نگارش مكالمه ميان دو نفر ، سخن هر يك با خط فاصله شروع مي شود .براي نمايش مقطع بودن گفتار يا مكرر بودن كلمه يا لكنت زباندر برشماري ، هرگاه معدود بسيار باشد ، به جاي نشانه مكث (،) از خط فاصله استفاده مي شود .به هنگام نگارش نام دو منطقه در كنار هم پس از شماره ترتيب هاي مطالبي كه بايد برشماري شوند .در مواردي كه مطلب بايد تفكيك و به سر سطر احاله گردد .

اسلاید 81: موارد استفاده از خط پيوندبراي قطع كردن مطلب و قيد جمله معترضهبراي تكرار يا تشريح مطلب براي جمع كردن و فشردن مطلب

اسلاید 82: موارد استفاده از خط كشيدهدر مواردي كه در نامه يا گزارش بخواهيم اهميت قسمتي از نوشته را به مخاطب منعكس نمائيم ، زير آن قسمت را خط ممتد مي كشيم .در مواردي كه نوشته يا نامه يا گزارش را مورد مطالعه قرار داده باشيم و بخواهيم آن را جهت مطالعه و بررسي به ديگري بدهيم ، زير قسمت هاي مهم كه بايد مورد توجه قرار گيرد ، خط ممتد رسم مي كنيم .

اسلاید 83: موارد استفاده از نشان پرسشبعد از جملات سؤالي و يا سؤال مستقيم نشانه پرسش كه ميان پرانتز ( دو قوس ) بعد از تاريخ يا عبارتي مي آيد ، بيان كننده شك ، ترديد ، حدس ، گمان ، طعنه يا كنايه نسبت به آن تاريخ يا عبارت مي باشد .

اسلاید 84: موارد استفاده از نشان شور و احساساتبعد از هر كلمه يا عبارتي كه تعجب آور باشد .بعد از هر كلمه يا عبارتي كه بيان كننده آرزو ، ترس ، شفقت ، تحسين ، قسم ، نفرين ، امر ، استمداد ، توهين ، تحذير و ... باشد .

اسلاید 85: موارد استفاده از گريزنمابراي توضيح اضافي يا ذكر جمله اي كه از بحث خارج است و نيز جدا كردن بعضي از كلمات يا جملاتاشاره به واژه متروكاشاره به شهرت پيشيناشاره به واژه هايي كه هنوز متداول نشده است .ترجمه ي كلماتجمله هايي كه مبين دعا و نفرين در نوشته آورده مي شود .علامت يا اشاره هاي اختصاري

اسلاید 86: موارد استفاده از افزوده نمابه هنگام تصحيح متوان كهن در هنگام تنظيم فيلم نامه يا نمايش نامه

اسلاید 87: موارد استفاده از نشان نقل قولدر آغاز و پايان سخني كه مستقيماً از شخص يا منبعي نقل مي شود .در آغاز و انجام اصطلاح هاي تازه يا جعلي و واژه هاي مورد تأكيد جمله ها قرار مي گيرد .براي استهزا يا تعريفي كه خواسته باشيم تأكيد بيشتري بر آن نمائيم .هنگام ذكر عنوان مقاله ها و رساله هاي نامستقل و سخنرانيها و فصل هاي كتاب ، براي مشخص كردن آنها از اين علامت استفاده مي شود .

اسلاید 88: افتادگي نماچند نقطه ( ........... )سه نقطه ( ... )نشانه حذف

اسلاید 89: موارد استفاده از سه نقطهبه هنگام حذف يك كلمه ، به جاي كلمه محذوف استفاده مي شود .در معني واژه هايي مانند « و غيره » و «الخ » استفاده مي شود.در زماني كه نخواسته باشيم كلمه اي را – به دليل نداشتن وجاهت ادبي – عيناً بكار بريم و بخصوص اين كلمه زيبا هم نباشد .

اسلاید 90: موارد استفاده از چند نقطهبراي حذف يك يا چند بيت شعر و احياناً يك يا چند سطرنثرهرگاه بخواهند از صراحت چشم پوشيده و قضاوت تفكر را برعهده خواننده بگذارند .

اسلاید 91: موارد استفاده از مميزجداكردن تاريخ هاي شمسي و قمرينشان دادن كلمه هاي معادل كه تنها در حرف يا حروفي از آنها ابدالي يا تخفيفي صورت گرفته است .جدا كردن دقيقه از ساعت و اعلام آن

اسلاید 92: موارد استفاده از بازهمصرفه جويي در وقتاحتراز از تكرار كلمات مشابه كه به طور ستوني در ذيل يكديگر نوشته مي شوند .

اسلاید 93: موارد استفاده از خط پيكان يا خط راهنمابه هنگامي كه نويسنده بخواهد نظر خواننده را به شكل و يا مطلب خاصي جلب كند و يا او را به بخش معيني از نوشته ارجاع دهد .در مواقعي كه خواسته باشيم مراحل انجام كار را براي ارباب رجوع و يا متقاضي يك امر مشخص نمائيم .

اسلاید 94: مراحل ويرايش نوشته هاي اداريبه گزيني واژه هارعايت قواعد املاي فارسيرعايت اصول دستور زبان فارسياستفاده مناسب از نشان گذاريرعايت آئين جمله بنديبرطرف نمودن كمبودهاي نوشتهحذف زوائد و موارد تكرار شدهرفع نارسايي ها و برش هاي غير لازممراقبت در كفايت منطقي اجزا در نوشته نحوه استفاده از منابع و مأخذ

اسلاید 95: پردازشحاشيه گذاريتنظيم فاصله بين سطرهارعايت آئين پاراگراف بندينشان گذاري منطقي

اسلاید 96: نكاتي درباره كمال نوشتهبررسي اوليهانتخاب واژه ها و تدوين جملات مطلوب و به جامشخص بودن هدفقاطعيت و صراحت نامهروان و روشن نويسيدر نظر گرفتن موقعيت خواننده ( مخاطب نامه )تقسيم بندي منطقيپايان نامه

اسلاید 97: با آرزوی موفقیت برای شما عزیزان سید محمد حسینی طامه

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید