مراقبت‌های بهداشتیپزشکی و سلامت

آئیـن نـامه بهداشت محیط مـدارس

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
آماده ۱: 7 Cie OLY ‏ا‎ Cy ‏بر ما و ره‎ ‏جمعیتی و تواحی مسکونی و آموزشی بوده در مالکیت‎ ‏آموزش و پرورش و داخل محدوده شهری یا روستا‎ ۰ ‏قرار داشته » امکان دسترسی به تاسیسات مانند آب‎ . ‏برق » تلفن و گاز داشته باشد‎ )2 مس ا

صفحه 4:
ادامه ا ا ا كت ‎EES‏ ات ر ‎Tee ee ere‏ ات ‎ee ALE Ye en Ree ede ec SECS ESE‏ ‎Pere er aa ocean etry sey seers Mees‏ ‎De ree kote eee LIES ee er tore rey‏ گرد و غبار نماید قرار داشته باشد . ‏يبب 00

صفحه 5:
1۱ aD EO ee es eae Ere en RO eR Ee nny ‏زندان » خطوط راه آهن » بزرگراهها قرارنداشته وخارج از حریم کابلهای فشار قوی‎ ۳ Tee aie er Ge eae Dey فشارقوى » يمد بنزين » محل عرضه و فروش كيسولهاى كاز ‎٠‏ انبارهاى مواد محترقه » منفجره » ترکیبات شیمیائی مانند : کاغذ ۰ پارچه ۰ پلاستیک » چوب الیاف | ICCD ears ES ei) يسبب 0

صفحه 6:
Efe pad ‏در صورتى كه احداث مدرسه در نزديك محيطهاى ذكر شده‎ ©0000 ‏در ماده ) اجتناب نايذير و اجبارى باشد ء بايد حداقل‎ متر با مراكز فوق فاصله داشته باشد . قبصره [ : ‎Seer‏ ا ا ا له ا متر. ) تامدرسه ریا رعایت نمایند ‏5 ع

صفحه 7:
2¥ ool | معیار محاسبه مساحت زمینمورد نیاز به منظور احداث مدرسه ‏ تعداد دانش آموزانی خواهد بود که در آن مدرسه به تحصیل اشتغال خواهند داشت و متناسب با دوره های ابتدایی » راهنمائئ و متوسطه 0 ا ع

صفحه 8:
ادامه و بر اساس سرانه بنا و محوطه با اخذ نظرات معاونت تربيت بدنى و تندرستى ‎DEE sey] Cn oop eb‏ ل ل لس ‎Co ere SS Ee SEI ete ICS ee rat BY‏ ‎Ed‏ ار کر رات مت BY ee ee ta ES ce) سوبي 00

صفحه 9:
قيصره | : ا كار و دائش حسى مورد علاوه بر زمين اشاره شده در ماده ©ائين نامه بايد زمينه كافى جهت احداث کارگاه » آزمایشگاه اختصاصی ۰ فضاهاى ا ا ا ا ال شود . 0 ا ع

صفحه 10:
* تعداد طبقات مدارس برای دوره های ابتدایی و راهنمایی حتی الامکان دو طبقه م ا ۱ و حرفهای و کار و دانش حداکثر چهارطبق مجاز است. 00

صفحه 11:
1 ل ا ل 0 سردخانه » بوفه » حمام » سرويسهاى بهداشتى و .... بر اساس آئين نامه ماده 10 قانون مواد خوراکی ‏ آشامیدنی » آرایشی و بهداشتی و ضوابط و معیارهای طراحی فضاهای آموزش و پرورش سازمانی انوسازى » توسعه و تجهيز مدارس كشور رعايت كردد. 00

صفحه 12:
ماده : دیوارهای کلاسها باید کاملاً خشک » بدون درز » صاف و حداقل تا ارتفاع كف ينجره ها از سنك متاسب استفاده شده و بقيه سطح ديوار مطابق با جدول رنك فضاهاى آموزش و جداول نازك كارى رئك ‎eB]‏ ا ا اك مجاور انجام شود يسبب 0

صفحه 13:
ماده 8: كف كلاسها » راهروها و يله ها بايد مقاوم » مسطح و قابل شستشو بوده و لغزنده نباشد ,

صفحه 14:
Hay) ‏ميان الك د طن ا 911 ورد رركم‎ ‏ا ا‎

صفحه 15:
ار ۵ See Ve pele ‏ا ا‎ nye ere Dee) ‏قرار داشته و در معرض دید کامل دانش آموزان و به رنگ سبز‎ 5 Spee Neste eyere eerste ete a LETS SEB oS ab A ASG) 46 ‎a‏ ع

صفحه 16:
29 ضوابط ار گوتومی برای داتش آموزنان دوربه های مختلف لا ‎Prete‏ لا رت نوسازی مدارس ومرکز سلامت محيط و كار منطبق باشد .

صفحه 17:
ماده ۱۰: پله های مشرف به پرتگاه در« مدارس باید لغزنده نبوده و به نریده مناسب مجهز باشد .

صفحه 18:
ماده ‎:١١‏ ‏حداكثر ارتفاع يله در مدرسه ©0 سانتيمتر و حداقل عرض آن 00)© ا ل ا 0

صفحه 19:
7 ماده ۱۲: نفشه مدارس استتنایی » طبق ضو ابط و استانداردهای موجود برای. ‎eS Ey ene ay‏ ۱

صفحه 20:
eo ‏در و پنجره های مشرف بهافضای خارج » برای جلوگیری از ورود‎ ‏حشرات باید به توری سیمی مناسب مجهز باشند و پنجره های طبقات‎ ‏ل ا ل ا كي‎ eo ii

صفحه 21:
ماده ‎1١‏ : - کرد

صفحه 22:
: 18 ‏ماده‎ ١ . ‏ایجاد هر گونه بالکن و تراس مرتبط باکلاس ممنوع است‎

صفحه 23:
A arr) oll ‏سالن اجتماعات » کارگاه ۰ آزمایشگاه ۰ مکانهای ورزشی و‎ ‏ترس طررى منظرر تود‎ A pe ‏اتاكباى‎ كه مزاحمتى براى كلاسهاى درس بوجود نياورد . 0 .

صفحه 24:
۲ ماده ۱۷: ۳ 5 SEM oN BBC DeLee EEC eer TOES nite Tew ‏ره‎ arc ar eran erent ‏تفت دو ملیقه ه طرفیت 6 نفر باشد ( برای هر نقر 6 متر مریم‎ سطح در نظر كرفته شود ). 111 يبب 00

صفحه 25:
۲ ماده ۱۸: کف آزمایشگاه و سطح میزهای آن باید قابل شستشو و نسبت ‎De eee eae)‏

صفحه 26:
ماده 19 : لا ل ی زر 00 7 ‎SCE]‏ ا ا ‎che RE‏ ۱

صفحه 27:
زر( در روستاهایی که آب لوله کشی دارند باید مدرسه به شبکه آب روستا 0 ۵۵ در مدارسی که از آب لوله کشتی برخوردار نیستند و یا با قطع آب ‎PR rca‏ 1 ذخيره آب,مور نياز شرب و ساير مصارف بهداشتى با رعايت ضوابط و برای هر دانش آموز حداقل 46 0 براى مدارس شبانه روزى حداقل ميزان آب مصرفى يكصد ليتر براى 0 ند د 5

صفحه 28:
تبصره ۳ + EAL) See Geer an FEE CTR ‏ا ا‎ i ss ‏2م‎ دویار لبه ابخوری بایستی از جنس قابل شستشو ( نظیر iy IRN ge yc eae. mien ... ‏کاشی » سر‌امیک » سنگ و‎ ‎ne‏ ع

صفحه 29:
Bee ‏اران بايد با شر ار ییا‎ oy Ao ‏كن مجهز كردد وحداقل براى هر,©:6 نفر يك شير آبخورى‎ پیش بينى شرداء ارتفاع شير أن متناسب باسن دانش أموزان در دوره هاى مختلف اتسصيارة ز 0 کنرسیتر ) از سطى زيل بر آبخوری باید خارج از سرویسهای بهداشتی و با رعایت شرایط ‎er)‏ ا 00

صفحه 30:
ماده ١؟:‏ ا ا ا ا ل لكت ل ا ل ل ا شود .

صفحه 31:
‎as)‏ دفع فاضلاب بایستی بر استانداردهای موجود از نظر بهداشتی »طراحی و اجربا شود . ‎eS ‏مناطقى كه سيستم دفع فاضلاب (اكُو)ندارند»دفع فاضلاب به چاههای جاذب و یا سپتیک تانک طبق اضول بهداشتی انجام گرفته و طرح آن بایستی طبق ضو ابط و معیار های طراحی فضای آموزشی و پرورشی سازمان نوسازی ۰ توسعه وتجهیز مدارس کشور تهیه واجرا گردد . ‎ ‎12524 3

صفحه 32:
1 كلاسها بايد حتى الامكان طورى ساخته شوند كه از نو رطبيعى استفاده نمایند ترجیحا پنجره ها در سمت چپ داتش آموزان تعبیه شود و آنها حدود يك ينجم مساحت كلاس باشد . در سورد ا ل استفلاه ا 0 ا باشد که ایجاد خیرگی در دانش آموزان ننماید.میزآن نور ر اهرو ها 10060-1610لوکس بر ختکنتو التها و دستشوییها حداقل ,60)0)-(لوکس درنظر گرفته شده است .

صفحه 33:
7 eres ie (ho Noni Saree ep BEES) ‏رطوبت (6)0©-(9090 مى باشد.‎ = در مورد تامین گرمای کلاسها باید ضوابط زیر رعایت شود: ا را رز را ‎By,‏ ا رز كلاس هدايت شود تاحداقل اکسیژن را برای سوخت کامل مصرف كند . خطر.آتش سوزى وجود نداشته باشد وفضاى كلاس را بطور ‎ce‏ 0 12524

صفحه 34:
کلیه مراکز آموزشی مشمول این آیین نامه باید مجهز به وسائل اعلام و اطفاء حریق بوده و از نظر طراحی بایستی پیش بینی های لازم جهت تامین راههای ورودی خروجی اضطراری با توجه به ظرفیت مدرسه و تعداد طبقات بعمل می آید .این راهها بایستی با علائم ویژه وبا رنگ سبز مشخص گردد تا محل ‎Ps ay ai Is‏ حداقل دوبزاة"فرار براى مواقع اضطرارى كه از هر نقطه داخل ساختمان قابل ات الت ال ا ا ی 50 كردد و اجزاء سازه هاى مسيرهاى فرار در مقابل حريق مقاوم باشند 12524

صفحه 35:
Sein yh VIE, A ce Ure en us 1 20 sare eed wey eee es DES ‏قار ای زبله دان بهداشتی در بدار‎ uc 8) ‏اك‎ Le cece See kamen ear oS ۱ ۳ "-- 12524

صفحه 36:
© ديوارها و كف كاركاه و آزمايشكاه بايستى از جنس مقاوم و قابل تستشو(کاشی سّامیک» موز اییک و....)باشد و کف لخزنده تبوده ودارای ع ‎eke‏ | 0 ee ee DEE eres) آزمایشگاه و کار گاه بای دارای دستگاه تهویه متناسب باحجم سالن جهت تهویه هوا باشد 12/23/24 8

صفحه 37:
هر مدرسه بايستى داراى اتاق خدمات بهداشتى مجهز به تجهيزات ۱ درمانی داتش آموزان شامل بیماریابی »بینایی سنجی شنوایی سنجی و يايش رشد - آموزش بهداشت و تغذيه به كاركنان و دانش آموزان - كمكهاى اوليه در مواقع بروز حادثه و ...) باشد. i

صفحه 38:
برای هر 18) مدرسه همجوار » یک مدرسه که مرکزیت دارد بعنوان ا ال ا ا ال ‎rm Ce‏ ا 0 0 7 0 3 2اتاق)جهت انجام معاينات تخقضصى دانش آموزان با كليه لوازم و تجهیز ات.مورد نیاز اختصاص داده شود . = ا ‎ey ESS eer rw NUN‏ نیز می توان به عنوان پایگاههای سلامت بر ای مدارس همجوار استفاده کرد 12524 cs

صفحه 39:
در هر مدرسه بايد به ازاء هر دانش آموز 00/6 متر مربع فضاى سبز در نظر كرفته شود BNO eter ‏ال ار‎ ee Seuss) ‏باآسفالت يا بتون كف و نظاير آن مفروش كردد.‎ 12524 8

صفحه 40:
2 go کلیه مراکز آموزشی اعم از پیش دبستان ‏ دبستان » مدرسه ا 0 » مراکز پیش دانشگاهی و مدارس فنی و حرفهای و کار و دانش مرتبط با آموزش وپرورش و امتال آن مشمول این آیین نامه می باشند اخذ صلاحیت بهداشتی جهت احداث و تاسیس مدرسه طبق قانون ماده ©) مواد ‎ee ele Bere Tei ad‏ لا ات كار امووش يزشكى لازم الاجن | ست ‎١‏ 12524

صفحه 41:
‎Beene re)‏ کو دور کل ردیر تربهه 66/0/09 به تاييد.وزراى آموزش و يريورش و ‎Ae‏ ی اجرای آن توسط واحدهای ذیریط آموزش و پرورش و نظارت ‎aes)‏ رل ا ل ‎ee eee‏ آموزش بر ‎0

صفحه 42:
24

03/16/25 1 آئیـن نـامه بهداشت محیط مـدارس 2 03/16/25 ماده : 1 محلی که برای احداث مدرسه در نظر گرفته میشود : باید در فاصله و موقعیت مناسبی نسبت به مراکز جمعیتی و نواحی مسکونی و آموزشی بوده در مالکیت آموزش و پرورش و داخل محدوده شهری یا روستا قرار داشته ،امکان دسترسی به تاسیسات مانند آب ، برق ،تلفن و گاز داشته باشد . 3 03/16/25 ادامه بر اساس مطالعات اقلیمی منطقه ،در هنگام احداث ساختمان مدرسه ،رعایت نکات زیر ضروری است . با توجه به تعیین جهت وزش باد ،زمین انتخابی نباید در مسیر و مجاورت عوامل آلودگی زا مانند کارخانجات صنعتی ،شیمیائی ،محلهای دفن زباله ،فاضالب شهری ،دامداری ،مرغداری دباغ خانه ها ،کشتارگاهها ،کوره های آجرپزی ،محل انباشت کود و سایر مراکزی که به نحوی ممکن است ایجاد دود ،بو و گرد و غبار نماید قرار داشته باشد . 4 03/16/25 نکته مهم باید دقت شود تا محل احداث مدرسه در جوار بیمارستان ،تیمارستان ،گورستان ، زندان ،خطوط راه آهن ،بزرگراهها قرارنداشته وخارج از حریم کابلهای فشار قوی برق( هوایی یا زمینی )خطوط اصلی و فرعی گاز رسانی ،پستهای زمینی فشارقوی ،پمپ بنزین ،محل عرضه و فروش کپسولهای گاز ،انبارهای مواد محترقه ،منفجره ،ترکیبات شیمیائی مانند :کاغذ ،پارچه ،پالستیک ،چوب ،الیاف بافت و غیره و نیز در مسیر حوزه های آبریز فرعی و اصلی رودخانه واقع نشود. 5 03/16/25 تبصره : 1 در صورتی که احداث مدرسه در نزدیک محیطهای ذکر شده درـ ماده 1اجتناب ناپذیر و اجباری باشد ،باید حداقل 500 متر با مراکز فوق فاصله داشته باشد . تبصره : 2 درـ صورـتی که ابتدا مدرسه احداث شده باشد سایر مراکز باید فاصله مناسب(حداقل 500مترـ ) تامدرسه رـا رعایت نمایند . 6 03/16/25 ماده : 2 معیار محاسبه مساحت زمین مورد نیازـ به منظور احداث مدرسه ،تعداد دانش آموزانی خواهد بود که در آن مدرسه به تحصیل اشتغال خواهند داشت و متناسب با دوره های ابتدایی ، رـاهنمائی و متوسطه 7 03/16/25 ادامه و بر اساس سرانه بنا و محوطه با اخذ نظرات معاونت تربیت بدنی و تندرستی به لحاظ زمنیهای ورزشی مورد نیاز و نیز فضاهای بهداشتی به ازاء هر دانش آموز طبق ضوابط و معیارهای طراحی فضاهای آموزشی و پژوهشی سازمان نوسازی ،توسعه و تجهیز مدارس و استاندارد ملی 2086موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران خواهد بود. 8 03/16/25 تبصره : 1 برای احداث مدارس فنی حرفه ای ،مدارس شبانه روزی و مدارس کار و دانش حسی مورد عالوه بر زمین اشاره شده در ماده 2آئین نامه باید زمینه کافی جهت احداث کارگاه ،آزمایشگاه اختصاصی ،فضاهای ورزشی ،خوابگاه ،سالن غذا خوری ،آشپزخانه وانباردر نظر گرفته شود . 9 03/16/25 :تبصره 2 ‏ 10 تعداد طبقات مدارس برای دوره های ابتدایی و راهنمایی حتی االمکان دو طبقه و در صورت ضرورت حداکثر سه طبقه و برای دبیرستانها و هنرستانهای فنی و حرفهای و کار و دانش حداکثر چهارطبق مجاز است. 03/16/25 تبصره : 3 ضوابط احداث خوابگاه ،سالن غذا خوری ،آشپزخانه ،انبار ، سردخانه ،بوفه ،حمام ،سرویسهای بهداشتی و ....بر اساس آئین نامه ماده 13قانون مواد خوراکی ،آشامیدنی ،آرایشی و بهداشتی و ضوابط و معیارهای طراحی فضاهای آموزش و پرورش سازمانی نوسازی ،توسعه و تجهیز مدارس کشور رعایت گردد. 11 03/16/25 ماده : 4 دیوارهای کالسها باید کامالً خشک ،بدون درز ،صاف و حداقل تا ارتفاع کف پنجره ها از سنگ مناسب استفاده شده و بقیه سطح دیوار مطابق با جدول رنگ فضاهای آموزش و جداول نازک کاری رنگ آمیزی گردد و تمهیدات الزم جهت جلوگیری از انتقال صوت به کالس مجاور انجام شود . 12 03/16/25 ماده : 5 کف کالسها ،راهروها و پله ها باید مقاوم ،مسطح و قابل شستشو بوده و لغزنده نباشد . 13 03/16/25 ماده : 6 سقفـ کالسها باید صاف ،بدون درز و شکاف و به رـنگ روشن باشد . 14 03/16/25 ماده :7 تابلو کالس درس باید در محلی مناسب که نور کافی به آن می رسد قرار داشته و در معرض دید کامل دانش آموزان و به رنگ سبز مناسب و غیر براق باشد تا از ایجاد خیرگی بر اثر بازتاب نور جلوگیری گردد .فاصله تابلو کالس درس از اولین ردیف دانش آموزان نباید از 2/2متر کمتر باشد . 15 03/16/25 ماده : 9 ضوابط ارگونومی برای دانش آموزـان دورـه های مختلف تحصیلی باید برـ اساس معیارها و ضوابط طراحی سازمان نوسازی مدارس ومرکز سالمت محیط و کارـ منطبق باشد . 16 03/16/25 ماده : 10 پله های مشرف به پرتگاه درـ مدارـس باید لغزـنده نبوده و به نرـده مناسب مجهز باشد . 17 03/16/25 ماده : 11 حداکثر ارتفاع پله در مدرسه 18سانتیمتر و حداقل عرض آن 30 سانتی متر و طول آن حداقل 1/3متر باشد . 18 03/16/25 ماده : 12 نقشه مدارس استثنایی ،طبق ضوابط و استانداردهای موجود برای معلولین بوده و کالسها در طبق همکف در نظر گرفته شود . 19 03/16/25 ماده : 13 در و پنجره های مشرف به فضای خارج ،برای جلوگیری از ورود حشرات باید به توری سیمی مناسب مجهز باشند و پنجره های طبقات فوقانی مشرف به پرتگاه عالوه بر مورد فوق دارای نرده محافظ یا کتیبه ثابت باشد . 20 03/16/25 ماده : 14 کالس دانش آموزان خردسال باید در طبقات پایین تر ساختمات قرار گیرد . 21 03/16/25 ماده : 15 ایجاد هر گونه بالکن و تراس مرتبط باکالس ممنوع است . 22 03/16/25 ماده :16 سالن اجتماعات ،کارگاه ،آزمایشگاه ،مکانهای ورزشی و اتاقهای عمومی در نقشه ساختمانی مدرسه طوری منظور شود که مزاحمتی برـای کالسهای درس بوجود نیاورد . 23 03/16/25 ماده : 17 در مدارس شبانه روزی مساحت اتاق خواب باید مطابق استانداردهای طراحی فضای سازمان نوسازی ،توسعه و تجهیز مدارس و مرکز سالمت محیط و کار ،برای هر اتاق خواب حدود 40متر مربع با 4 تخت دو طبقه به ظرفیت 8نفر باشد ( برای هر نفر 5متر مربع سطح در نظر گرفته شود ). 24 03/16/25 ماده : 18 کف آزمایشگاه و سطح میزهای آن باید قابل شستشو و نسبت به حرـارت و مواد شیمیایی و غیره مقاوم باشد . 25 03/16/25 ماده : 19 آب مورد مصرف باید با استاندارد ملی 1053و 1011موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مطابق داشته باشد . 26 03/16/25 تبصره : 1 در روستاهایی که آب لوله کشی دارند باید مدرسه به شبکه آب روستا متصل شود . تبصره : 2 در مدارسی که از ّآب لوله کشی برخوردار نیستند و یا با قطع آب شبکه مواجه می باشند ،الزم است با استفاده از منبع آب بهداشتی ، ذخیره آب مور نیاز شرب و سایر مصارف بهداشتی با رعایت ضوابط و برای هر دانش آموز حداقل 15لیتر در روز تامین گردد .ضمنا ً برای مدارس شبانه روزی حداقل میزان آب مصرفی یکصد لیتر برای هر نفر در نظر گرفته شود . 27 03/16/25 تبصره : 3 آبخوری عمومی آموزشگاه باید دارای شرایط زیر باشد : الف – کف محوطه آبخوری قابل شستشو و دارای شیب کافی و مناسب به طرف مجرای فاضالب باشد . ب – دویارـ لبه آبخوری بایستی از جنس قابل شستشو ( نظیر کاشی ) بوده و دارای شیب مناسب بطرفـ مجرای فاضالب باشد . ج – دیوار اطراف آبخوری از جنس قابل شستشو ( نظیر کاشی ،سرامیک ،سنگ و ) ...باشد . 28 03/16/25 د – آبخوری عمومی دانش آموزان باید با شیرهای مناسب یا ّآر سرد کن مجهز گردد وحداقل برای هر 45نفر یک شیر آبخوری پیش بینی شود . ارتفاع شیر آن متناسب باسن دانش آموزان در دوره های مختلف تحصیلی ( 75 -100سانتیمتر ) از سطح زمین باشد . هـ -آبخوری باید خارج از سرویسهای بهداشتی و با رعایت شرایط بهداشتی و با فاصله حداقل 15متر احداث گردد . 29 03/16/25 ماده : 20 تعداد توالتها در مدرسه به ازاء هر 40نفرـ حداقل یک چشمه توالت و هر 60نفر یک دستشوئی در نظر گرفته شود . 30 03/16/25 :ماده 21 نحوه دفع فاضالب بایستی برـ استانداردهای موجود از نظر بهداشتی ،طراحی و اجرـا شود . تبصره 1: مناطقی که سیستم دفع فاضالب (اگو)ندارند،دفع فاضالب به چاههای جاذب و یا سپتیک تانک طبق اصول بهداشتی انجام گرفته و طرح آن بایستی طبق ضوابط و معیارهای طرـاحی فضای آموزـشی و پرورـشی سازمان نوسازی ، توسعه وتجهیز مدارس کشور تهیه واجرا گردد . 31 03/16/25 ماده 22: کالسها باید حتی االمکان طوری ساخته شوند که از نورطبیعی استفاده نمایند ترجیحا پنجره ها در سمت چپ دانش آموزان تعبیه شود و سطح آنها حدود یک پنجم مساحت کالس باشد . تبصره 1 در مورد کالسهای شبانه و یا کالسهایی که اجبارا از نور مصنوعی استفاده مینمایند شدت روشنایی بایستی برابر 300-500لوکس بوده و نحوه تابش طوری باشد که ایجاد خیرگی در دانش آموزان ننماید.میزان نور راهروها 100-150لوکس ،رختکن،توالتها و دستشوییها حداقل 50-100لوکس درنظر گرفته شده است . 32 03/16/25 :ماده 23 درجه حرارت مناسب جهت کالسها بین 21-18درجه سانتی گراد و رطوبت %60-50می باشد. تبصره در مورد تامین گرمای کالسها باید ضوابط زیر رعایت شود: وسایل گرمایشی بخصوص بخاریهای گازی مدارس باید استاندارد بوده وگازهایحاصل از سوخت دستگاههای مولد حرارت به خارج از کالس هدایت شود تاحداقل اکسیژن را برای سوخت کامل مصرف کند .خطر آتش سوزی وجود نداشته باشد وفضای کالس را بطور یکنواخت گرم نماید . 33 03/16/25 :ماده 24 کلیه مراکز آموزشی مشمول این آیین نامه باید مجهز به وسائل اعالم و اطفاء حریق بوده و از نظر طراحی بایستی پیش بینی های الزم جهت تامین راههای ورودی خروجی اضطراری با توجه به ظرفیت مدرسه و تعداد طبقات بعمل می آید .این راهها بایستی با عالئم ویژه وبا رنگ سبز مشخص گردد تا محل فرار اضطراری مشخص گردد . تبصره1 حداقل دو راه فرار برای مواقع اضطراری که از هر نقطه داخل ساختمان قابل رویت باشد الزم است وبایستی امکان تخلیه ساکنین در کوتاهترین زمان میسر گردد و اجزاء سازه های مسیرهای فرار در مقابل حریق مقاوم باشند 34 03/16/25 :ماده 25 کلیه کالسها ،راهروها ،قسمتهای اداری ،خوابگاه ،ناهار خوری ،آشپز خانه ،توالت و دستشویی ،محوطه سالن ورزشی ،کارگاه و آزمایشگاه باید دارای زباله دان بهداشتی دربدار ،ضد زنگ با ظرفیت و تعداد مناسب باشند و روزانه تخلیه و به موقع شستشو و تمیز گردند . :ماده 26 وجود هرگونه حوض و حوضچه در محوطه مدارس ممنوع است . 35 03/16/25 :ماده 27 دیوارها و کف کارگاه و آزمایشگاه بایستی از جنس مقاوم و قابل شستشو(کاشی ،سرامیک ،موزاییک و)....باشد و کف لغزنده نبوده ودارای شیب مناسب به طرف کف شوی باشد . تبصره1 آزمایشگاه وکارگاه بایستی مجهز به دستشویی و صابون مایع باشد . تبصره2 آزمایشگاه وکارگاه باید دارای دستگاه تهویه متناسب باحجم سالن جهت تهویه هوا باشد 36 03/16/25 :ماده 28 هر مدرسه بایستی دارای اتاق خدمات بهداشتی مجهز به تجهیزات کامل جهت انجام فعالیتهای بهداشتی تغذیه ای (معاینات بهداشتی درمانی دانش آموزان شامل بیماریابی ،بینایی سنجی ،شنوایی سنجی و پایش رشد – آموزش بهداشت و تغذیه به کارکنان و دانش آموزان – کمکهای اولیه در مواقع بروز حادثه و )...باشد. 37 03/16/25 :ماده 29 برای هر 15مدرسه همجوار ،یک مدرسه که مرکزیت دارد بعنوان مدرسه پایگاه سالمت دانشآموز در نظر گرفته شود .در مدرسه پایگاه سالمت ،فضایی به مساحت حداقل 30متر مربع (شامل 3اتاق)جهت انجام معاینات تخصصی دانش آموزان با کلیه لوازم و تجهیزات مورد نیاز اختصاص داده شود . تبصره از درمانگاههای دانش آموزی یا فرهنگیان و مراکز بهداشتی درمانی نیز می توان به عنوان پایگاههای سالمت برای مدارس همجوار استفاده کرد 38 03/16/25 :ماده 30 در هر مدرسه باید به ازاء هر دانش آموز 0/5متر مربع فضای سبز در نظر گرفته شود. :ماده 31 به منظور جلوگیری از ایجاد گرد و غبار در محیط مدرسه ،محوطه مدرسه باید باآسفالت یا بتون کف و نظایر آن مفروش گردد. 39 03/16/25 :ماده 32 کلیه مراکز آموزشی اعم از پیش دبستان ،دبستان ،مدرسه راهنمایی ،دبیرستان ،مراکز پیش دانشگاهی و مدارس فنی و حرفهای و کار و دانش مرتبط با آموزش وپرورش و امثال آن مشمول این آیین نامه می باشند :ماده 33 اخذ صالحیت بهداشتی جهت احداث و تاسیس مدرسه طبق قانون ماده 13مواد خوردنی ،آشامیدنی ،آرایشی و بهداشتی از سوی مرکزسالمت محیط و کار وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی الزم االجرا است . 40 03/16/25 کالم آخر این آیین نامه در 33ماده و 25تبصره در تاریخ 84/1/16به تایید وزرای آموزش و پرـورش و بهداشت ،درـمان و آموزـش پزـشکی رسید و اجرای آن توسط واحدهای ذیرـبط آموزش و پرورش و نظارت بر حسن اجرای آن برـ عهده واحدهای بهداشتی آموزشو پرـورش و وزارت بهداشت ،درـمان و آموزش .پزشکی است 41 03/16/25 03/16/25 42

51,000 تومان