علوم پایه آمار

آزمون فرضیه چیست؟

azmone_farziye_chist

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آزمون فرضیه چیست؟”

آزمون فرضیه چیست؟

اسلاید 1: آزمون فرضیه چیست؟اطلاعات نمونه می تواند برای بدست آوردن برآورد پارامترهای جامعه مورد استفاده قرار گیرد.متناسباً، اطلاعات نمونه می تواند برای آزمون پیش بینی ها یا ادعایی که درخصوص پارامترهای جامعه مطرح می شود مورد استفاده قرار گیرد.

اسلاید 2: تعریف :1- یک فرضیه ادعایی درباره پارامتر یک یا چند جامعه می باشد.2- آزمون فرضیه یک فرآیند تصمیم گیری است که این فرآیند مبتنی بر ذهنیاتی که از طریق مشاهده مستقیم و ساده اطلاعات بدست می آید نبوده، بلکه براساس عینیتی است که با محاسبه احتمال وقوع فرضیات مختلف حاصل می شود.

اسلاید 3: مثال:1- در طبقات محروم جامعه مادران نوزادان کم وزن بدنیامی آورند .2- فرزندانی که والدین آنها مبتلا به بیماری قلبی هستند ، اندازه کلسترول آنها نسبت به سایر همسالانشان بالاتر است .

اسلاید 4: 3- کارگرانی که با پنبه نسوز کار می کنند بیشتر به بیماری ریوی مبتلا می شوند .4- داروی جدید A عوارض کمتری نسبت به داروی B در درمان بیماری آرتریت روماتوئید دارد .

اسلاید 5: یک آزمون فرضیه روشی است که: فرضیه ای که باید آزمون شود را بیان می کند . از اطلاعات نمونه استفاده کرده و یک قاعده تصمیم گیری را فرمول بندی می کند. بر مبنای نتیجه قاعده تصمیم گیری یک فرضیه به صورت آماری پذیرفته یا رد می شو د .

اسلاید 6: یک آزمون فرضیه اغلب به صورت دو فرضیه بیان می شود :فرضیه صفر (Null Hypothesis) (H0): فرضیه ای که باید مورد آزمون قرار گیردو عدم تفاوت و یا یکسان بودن را در جامعه نشان می دهد .

اسلاید 7: مثال 1: میانگین وزن نوزادان در طبقات محروم جامعه با مقدار استاندارد در جامعه یکسان است .مثال 2: میزان عوارض داروی A و داروی B یکسان است .

اسلاید 8: فرضیه جانشین : (H1) (Alternative Hypothesis)این فرضیه درست برخلاف فرضیه H0 بیان می شود وادعای محقق را نشان می دهد .

اسلاید 9: مثال 1: میانگین وزن نوزادان در طبقات محروم جامعه کمتر از استاندارد است .مثال 2: میزان عوارض داروی A و B یکسان نیست .

اسلاید 10: فرضیه یک طرفه (one-tailed Hypothesis) :اینکه یک پارامتر جامعه کوچکتر یا بزرگتر از مقداری است را نشان می دهد .فرضیه دو طرفه : (Two-tailed Hypothesis)اینکه یک پارامتر جامعه مخالف مقداری از پیش تعیین شده را بیان می کند.

اسلاید 11: خطاها در آ زمون فرضیه : چون آزمون فرضیه بر مبنای داده های نمونه می باشد بنابراین ممکن است در تصمیم گیری دچار خطا شویم .

اسلاید 12: دو نوع خطا در آزمون فرضیه داریم:1- خطای نوع اول، رد فرضیه H0 وقتی آن درست می باشد .2- خطای نوع دوم، قبول فرضیه H0 وقتی آن غلط می باشد . ماکزیمم احتمال ارتکاب خطای نوع اول را با نشان می دهیم و سطح معنی داری نیز گفته می شود .- احتمال ارتکاب خطای نوع دوم را با نشان می دهیم .

اسلاید 13:

اسلاید 14: بهترین آزمون فرضیه آزمونی است که با ثابت دارای مینیمم باشد . برای کاهش احتمالات هر دو خطای نوع اول و دوم ما نیاز به افزایش حجم نمونه داریم. نکته :

اسلاید 15: مراحل زیر را برای انجام یک آزمون فرضیه طی می کنیم :1- به صورت دقیق فرضیه ها را بیان می کنیم .2- یک آماره آزمون مناسب را با توجه به پارامتر مورد بررسی مشخص کرده و توزیع احتمال آن را نیز مشخص می کنیم .

اسلاید 16: 3- سطح معنی داری آزمون را مشخص می کنیم .4- داده های نمونه را جمع کرده و با توجه به آن آماره آزمون را محاسبه می کنیم .

اسلاید 17: 5- با توجه به فرضیه H1 و مقدار و توزیع احتمال آماره آزمون ناحیه رد و قبول فرضیه H0 را مشخص می کنیم.6- اگر مقدار آزمون در ناحیه قبول H0 قرار گرفت فرضیه H0 را می پذیریم در غیر این صورت فرضیه H0 را رد می کنیم.

اسلاید 18: مشخص نمودن آماره آزمون و توزیع احتمال آن :- قاعده تصمیم برای آزمون فرضیه بر مبنای آماره آزمون می باشد . - آماره آزمون و توزیع احتمال مرتبط با آن براساس 2 معیار زیر تعیین می شود . با فرض اینکه داده هادارای توزیع نرمال می باشد.

اسلاید 19: معیار: 1- حجم نمونه2- انحراف معیار جامعه معلوم است یا خیر.آماره آزمون به صورت زیر محاسبه می شود : (مقدار پارامتر با قبول H0 – آماره در نمونه) (خطای معیارآماره نمونه )

اسلاید 20: آزمون فرضیه مقایسه میانگین جامعه باعدد ثابت در این حالت فرضیه های صفرو مقابل یکی از حالتهای زیر می توان باشد:معلوممجهول(واریانس جامعه)

اسلاید 21: الف-وقتی واریانس جامعه معلوم و داده ها توزیع نرمال دارند :آماره آزمون ب-وقتی واریانس جامعه مجهول و داده ها توزیع نرمال دارند :آماره آزمون انتخاب آماره آزمون

اسلاید 22: قاعده تصمیم گیری برای 1: قاعده تصمیم گیری برای 2: قاعده تصمیم گیری برای 3:

اسلاید 23: قاعده تصمیم گیری برای 1: Z1.645ناحیه ردناحیه قبول

اسلاید 24: قاعده تصمیم گیری برای 2: Z-1.645ناحیه ردناحیه قبول

اسلاید 25: قاعده تصمیم گیری :فرض H0 رد می شود اگر و یا اگر مقدار آماره آزمون در ناحیه رد قرار گیرد فرضH0 ردمی شود .Z1.96-1.96ناحیه ردناحیه قبولناحیه رد

اسلاید 26:

اسلاید 27:

اسلاید 28: , σ = 10 (معلوم) عددبحرانیزیرا

اسلاید 29: استفاده از P-value برای انجام آزمون فرضیه : :P-value کوچکترین سطح معنی دار که باتوجه به داده های نمونه بدست میآوریم.یا P : مقدار را می توان به عنوان احتمال اینکه آماره آزمون (با توجه به فرضیه H1) کوچکتر یا بزرگتر از مقدار مشاهده شده آن به شرط درست بودن فرضیه H0 .

اسلاید 30: اگر مقدار P-value کمتر از سطح معنی داری باشد چون آماره آزمون در ناحیه رد H0 می افتد بنابراین فرضیه H0 رد می شود اگر مقدار P-value بزرگتر از سطح معنی داری باشد بنابراین فرضیه H0را می پذیریم.

اسلاید 31: در مثال قبلی :

اسلاید 32: مثال: میانگین سطح کراتینین در 12 بیمار، 24 ساعت پس از دریافت یک نوع آنتی بیوتیک جدید 2/1 میلی گرم می باشد. اگر میانگین و انحراف معیار کراتینین در کل جامعه به ترتیب برابر 1 و 4/0 میلی گرم باشد آیا در سطح معنی داری 5 درصد میانگین کراتینین این بیماران با کل جامعه اختلاف دارد؟ مقدار P-value چقدر است؟

اسلاید 33: فرضیات صفر و مقابل عبارتند از:از جدول توزیع نرمال یا برابر 96/1 می باشد .

اسلاید 34:

اسلاید 35: آزمون فرضیه مقایسه میانگین جامعه با عدد ثابت وقتی نامعلوم است .فرضیات صفرو مقابل تفاوتی با قسمت قبل (σ معلوم) ندارد و آماره آزمون عبارت است از:Tدرجه آزادی = n-1

اسلاید 36: قاعده تصمیم گیری :فرضیه یک طرفه t-1.7959ناحیه ردناحیه قبولn = 12,α=0.05

اسلاید 37: t2.625ناحیه ردناحیه قبولn = 15 , α=0.01فرضیه یک طرفه

اسلاید 38: فرضیه دو طرفهt2.1448-2.1448ناحیه ردناحیه قبولناحیه ردn = 15 , α=0.05

اسلاید 39: مثال: یک روش درمانی جدید برای جلوگیری از نوزادان کم وزن ابداع شده است. دریک مطالعه اولیه بر روی 20 خانم باردار که از این دارو استفاده کرده بودند، میانگین وزن نوزادان متولد شده 3500 گرم با انحراف معیار 500 گرم بود. اگرمیانگین وزن نوزادان کم وزن درکل جامعه برابر 2800 گرم باشدآیامی توان ادعا نمودکه این داروباعث افزایش وزن نوزادان شده است؟

اسلاید 40: زیرا

اسلاید 41: مقایسه نسبت جامعه با یک عدد ثابتاستنباط در مورد پارامتری است که برای صفات کیفی به کار می رود.فرضیات صفرو مقابل عبارتند از:

اسلاید 42: در حالتی که حجم نمونه به اندازه کافی بزرگ باشد 5np> و 5n(1-P)> آماره آزمون عبارت است از :

اسلاید 43: ناحیه رد برای آزمون یک طرفه :ناحیه رد برای آزمون دو طرفه :

اسلاید 44: پيش از آن كه برنامه مصون سازي سرخچه در بخش مديترانه اي صورت گيرد، مطالعه اي نشان مي دهد كه 150 نفر از ميان 500 كودك دبستاني در بخش مزبورعليه اين بيماري مصون سازي شده اند. آيا داده ها با اين اعتقاد كه حدود 50 درصد از كودكان دبستاني در بخش مديترانه اي عليه سرخچه مصون شده اند سازگار است؟ مقدار فرض شود.مثال :

اسلاید 45: زیرا

اسلاید 46: مثال: نسبت چندقلوزایی بطور تقریب 1 درصد می باشد تصور می شود که چند قلوزایی تحت تاثیر عواملی مانند سن، نژاد، رتبه تولد می باشد. برای آزمون تاثیر سن بر چندقلوزایی تعداد 2000 نفر از زنان باردار که سن آنها زیر 20 سال بوده است را مورد بررسی قرار دادیم و ده مورد چند قلوزایی مشاهده گردید. در مورد تاثیر سن بر چند قلوزایی چه می توان گفت؟

اسلاید 47: زیرا

اسلاید 48: آزمون فرضیه مقایسه میانگین دو جامعه (تفاوت میانگین دوجامعه)- آزمونهای قبلی براساس یک نمونه از جامعه بوده اند. - در آزمونهای دو جامعه (دو نمونه ای ) پارامترهای موردنظر دردو جامعه متفاوت مقایسه می شوند .

اسلاید 49: مثال: میانگین سطح کلسترول در بچه هایی که والدین آنها بیماری قلبی دارند بیشتر از افراد سالم است؟- آیا داروی A باعث کاهش فشارخون می شود . کودکانی که در مناطق نزدیک کارخانه سرب زندگی می کنند ، سطح سرب خون آنها بالاتر از سایر کودکان است.

اسلاید 50: در این حالت فرضیات مورد بررسی به صورت زیر فرمول بندی می شوند :

اسلاید 51: دوحالت برای آزمون مقایسه میانگین دوجامعه وجود دارد :1- دو نمونه منتخب از دو جامعه وابسته اند.یعنی هرعضو نمونه اول باعضوی منحصر به فردازنمونه دوم جور شده باشد. مانند:- اندازه پاسخ قبل و بعد از دارو- اندازه پاسخ در چشم راست و چپ- آگاهی قبل و بعد از آموزش

اسلاید 52: 2- دو نمونه منتخب از دو جامعه مستقل می باشند :یعنی نمونه ها از دو جامعه متفاوت اند و ارتباطی بهم ندارند مانند : - پاسخ به درمان در افراد بیمار و سالم- فشار خون در مردان و زنان

اسلاید 53:

اسلاید 54: مقایسه میانگین دو نمونه ازدوجامعه وابستهدر این حالت داده ها به صورت وابسته مثلاً قبل و بعد ارائه می شود برای انجام آزمون:1- اختلاف مشاهدات قبل و بعد را محاسبه می کنیم.2- میانگین و انحراف معیار تفاوتها را بدست می آوریم .

اسلاید 55: با استفاده از آزمون t مقدار آماره ازمون رامحاسبه می کنیم:بقیه مراحل مشابه حالتهای قبل می باشد.

اسلاید 56: مثال: جدول زیر اندازه های فشارخون قبل و بعد از شش ماه مصرف قرصهای OC را در زنان 45-15 سال نشان می دهد. آیا می توان ادعا نمود مصرف قرصهای OC باعث افزایش فشارخون می شود .

اسلاید 57:

اسلاید 58: زیرا

اسلاید 59: مقایسه میانگین دو جامعه مستقل:1- دو نمونه تصادفی انتخاب شده از دو جامعه مستقل می باشند .2- جامعه ها دارای توزیع نرمال می باشند. واریانسهای دو جامعه مجهول الف-مساوی هستندب-مساوی نیستند

اسلاید 60:

اسلاید 61: آزمون فرضیه مساوی بودن واریانس دو جامعه= حجم نمونه از جامعه اول= واریانس نمونه از جامعه اول= حجم نمونه از جامعه دوم= واریانس نمونه از جامعه دوم

اسلاید 62: آزمون فرضیه مساوی بودن واریانس دو جامعهآماره Fو دارای توزیع فیشر با 1-n1 (درجه آزادی صورت) و 1-n2 (درجه آزادی مخرج) است . به صورت نسبت واریانس های دو نمونه تعریف می شود:RH0

اسلاید 63: مطالعه اي به منظور مشاهده اثر مواجهه مداوم با سرب بر IQ طراحی گردید. بدین منظور يك گروه از کودکان یک منطقه كه در معرض سرب بودند و يك گروه كنترل از كودكان همان منطقه مشخص گرديدند . آزمايش IQ بر روي 34 كودك 5 ساله و بالاتر در در معرض سرب و 36 كودك همسن آنها درگروه كنترل انجام شد كه اطلاعات آن درجدول زير داده شده است . مثال :الف-مساوی بودن واریانسها را آزمون کنید ب-آیا میانگین نمره هوش در دو گروه متفاوت است

اسلاید 64: گروهاندازه نمونهانحراف معیارمیانگین IQدر معرض سرب3413/7496/4کنترل3617/87103/29V1= 36-1=35V2= 34-1=331.75≈ (33و35و975/0.)F

اسلاید 65: مقایسه میانگین دو جامعه الف- در صورتی که فرض مساوی بودن واریانسها پذیرفته شود := حجم نمونه از جامعه اول= میانگین نمونه از جامعه اول= واریانس نمونه از جامعه اول= حجم نمونه از جامعه دوم= میانگین نمونه از جامعه دوم= واریانس نمونه از جامعه دوم

اسلاید 66: گروهاندازه نمونهانحراف معیارمیانگین IQجذب کننده سرب3413/7496/4کنترل3617/87103/29

اسلاید 67: P-value=2(1-0.95)=0. 1

اسلاید 68: مقایسه میانگین دو جامعه الف- در صورتی که فرض مساوی بودن واریانسها پذیرفته نشود := حجم نمونه از جامعه اول= میانگین نمونه از جامعه اول= واریانس نمونه از جامعه اول= حجم نمونه از جامعه دوم= میانگین نمونه از جامعه دوم= واریانس نمونه از جامعه دوم

اسلاید 69: مثال: مطالعه ای به منظور بررسی اثر فامیلی بر سطح کلسترول تعداد 70 کودک زیر 14 سال را که پدرانشان به بیماری قلبی مبتلا بوده اند و تعداد 74 کودک که پدرانشان ازنظر بیماری قلبی سالم بوده اند در نطر گرفته شدند. از نظر سن و جنس دو گروه همسان بوده اند. نتایج اندازه گیری در جدول زیر ارائه شده است .آیا ارتباطی بین بیماری قلبی پدر و سطح کلسترول فرزندان وجود دارد؟(α=0.01)

اسلاید 70: 1/68≈ (73و99و995/0.)F فرض مساوی بودن واریانس جامعه رد می شود

اسلاید 71: P-value<2(1-0.995)=0.01

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید