آسانسور
اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم
اسلاید 2: نام درس:ساختمان2موضوع:آسانسوراستاد:مهندس حسن پورارایه دهندگان:داود حسین بر
اسلاید 3: فهرست مطالبمعرفی آسانسور و اجزای آنآسانسور کششیآسانسور هيدروليکیمراحل اجرادتايل های اجرايیاستاندارد ها
اسلاید 4: معرفی آسانسور و اجزای آن:اجزای آسانسور کششی:ترمزتابلوی کنترل آسانسورفلکه ی کششسيستم محرکهگاورنرسيم بگسلکفشک راهنمای کابينسيستم محرکه ی درکابينپاراشوتمحافظ پاکابل متحرکجهت نمادر طبقهشستی احضار طبقاتریل راهنمای وزنهوزنه ی تعادلسوئيچ های حدضربه گير کابينفلکه ی کششی ته چاه
اسلاید 5:
اسلاید 6:
اسلاید 7: اجزای آسانسور: هيدروليکیکابينیوک وکالسکهپيستونلوله واتصالاتشير های هيدروليکریل راهنمای کابينتانک، پمپ، موتورسيلندر
اسلاید 8: مزايای آسانسورهای هيدروليکی:-1 هزینه اوليه تجهيزات و تعمير و نگهداری آن به ميزان چشمگيری کمتر است.-2 بهره برداری مؤثر تر از فضای ساختمان-3 کاربرد در ظرفيت های بالا-4 پایين آمدن بدون مصرف انرژیمحدودیت های آسانسور های هيدروليکی1 سرعت و ارتفاع کم-2 حفر زمين برای جای گذاری جک در سيستم های مستقيم-3 توليد حرارت به هنگام پایين آمدن-4 مصرف انرژی به دليل نداشتن وزنه تعادل
اسلاید 9: تنوع در نحوه ی استقرار و انتقال نيرو به کابين:روش مستقيممستقيما به کابين متصل شده سرعت و مقدار حرکتجک همواره با حرکت کابين برابر است.الف- مستقيم کناریجک مستقيما به کنار یوک بالای کابين متصل ميگرددب- مستقيم مرکزیجک مستقيما زیر کابين متصل می گردد.روش غير مستقيمدر این روش پيستون باعث حرکت یک پولی می شود.اینپولی از طریق چند سيم بکسل که یک سر آنها بهکابين و سر دیگر به کف چاله مهار گردیده باعثحرکت کابين می شود. ولذا بدیهی است که مقدارحرکت کابين دو برابر حرکت پيستون است. (سرعتو حرکت کابين دو برابر روش مستقيم) به همين دليلاین روش به سيستم 1:2 معروف گردیده. به لحاظحفظ استانداردهای ایمنی علاوه بر شير اشمنی ازسيستم پاراشوت نيز استفاده می شود. در این روشهمواره جک کنار کابين است.
اسلاید 10: آسانسور های پانوراما (نمادار)موارد استفادهدر نمای ساختمانهای با ارتفاع متوسط (مانندمجتمعهای تجاری، رستورانها و ...)در داخل فروشگاههای زنجيره ای چند طبقهدر داخل ساختمانهای مسکونی بسيار لوکس،تریپلکس و بالاتردر هتلها و مکانهای لوکس مانند تالارهادر سایر ساختمانهایی که آسانسور در نما در نظرگرفته شده است.آسانسور های پانوراما با سيستم هيدروليکدر آسانسورهای پانوراما همواره سعی ميگردد تا تجهيزات مکانيکی و برقی درمعرض دید قرار نگيرند که در سيستم های هيدروليک به دليل عدم نياز به سيم بکسل و وزنهی تعادل زیبایی بيشتری در آسانسور وجود دارد.آسانسور های پانوراما با سيستم کششیمحدودیتهای سيستم هيدروليک در ارتفاع و سرعت، لزوم استفاده از سيستم کششی رادر ساختمانهای بيش از 4 یا 5 طبقه نمایان می کند. اگر چه سيستمهای کششی دارای سيمبکسل و وزنه تعادل هستند ولی با انجام ترفندهای تجهيزات مکانيکی و برقی کمتر به چشم می آیند
اسلاید 11:
اسلاید 12: تعاريفبالاسری کف بالا ترین توقف تا زیر سقف چاهآسانسورسيستم ترمز ايمنی (سيستم پاراشوت) سيستممکانيکی واقع درقسمت زیرین یا بالای چهارچوپ (یوک) کابين ی اوزنه ی تعادل با وظيفه ی توقف کردن کابين یا وزنهی تعادل در صورت افزایش غير عادی سرعتچاهک فاصله ی قائم بين پایين ترین توقف تا کف چاهآسانسورشير اطمينان شير هيدروليکی با وظيفه ی جلوگيریاز سقوط یا افزایش سرعت کابين در آسانسورهایهيدروليککابين جزئی از آسانسور که مسافر یا بار یا هر دو اردر خود جای ميدهد.
اسلاید 13:
اسلاید 14: نگهدارنده ی ريلها متصل کننده ی ریل ها به سازه و دیواره یچاه آسانسورکليد آتش نشان کليدی که در مواقع ضروری توسط آتش نشان (راهبر داخل کابين) فعال شدهتا کارایی آسانسور با حذف توقف های غير ضروری بيشتر شود.يوک کابين قاب نگهدارنده که کف کابين، ترمز های ایمنی، کفشک ها و سيم بگسل ها به آنمتصل می شود.سيم بگسل جبراندرساختمانهای مرتفع وقتی کابين در بالا یا پایين طبقه قرار می گيرد مجموع وزن سيم بکسلها که مقدار قابل ملاحظه ای است به یک سمت فلکه ی کشش منتقل ميشود و مشکلاتی مانندسر خوردن روی فلکه ی کشش، گرم کردن موتور، مصرف انرژی زیاد را به وجود میآورد. برای جلوگيری از این موارد سيم بگسل یا زنجيری هم وزن سيم بگسل ها، از تير پایينیوک کابين به تير پایين وزنه ی تعادل متصل ميشود، که اضافه وزن به وجود آمده توسط سيمبگسل ها را جبران می نماید.
اسلاید 15: موتور خانهفضایی برای قرار گيری موتور گير بکسو تابلوی کنترل با ابعاد استانداردتابلو کنترل آسانسورمجموعه ای شامل مدارهای فرمان و قدرت با وظيفهی کنترل حرکت کابين و پاسخگویی به احضارکنترل کننده مکانيکی سرعت (گاورنر) وسيله ی مکانيکیوصل به سيستم پاراشوت کابين یا وزنه ی تعادل از طریق سيمبکسل یا زنجير، با وظيفه ی قطع کردن برق موتور آسانسور وفعال کردن سيستم ترمز ایمنی در موقع افزایش سرعت
اسلاید 16: فلکه کششی ته چاهنيرو محرکهقلاب جابه جايی تجهيزات قلابی که جهت جا به جاییتجهيزات در مرکز چاه آسانسور زیر سقف موتور خانهتعبيه می شودريلهای راهنما اجزای فلزی با مقطع سه پری برایهدليت کابين یا وزنه ی تعادل
اسلاید 17: وزنه ی تعادل برای متعادل کردن وزن کابين و بخشی ازظرفيت آسانسورسيستم محرکه در کفشک راهنمای کابين
اسلاید 18: محافظ پا کابل متحرک
اسلاید 19: سوئيچ های حد شامل سه سوئيچ متوالی در بالای چاه آسانسور که در شستی احضارطبقاتصورت متوقف نشدن کابين در بالا ترین طبقه با قطع برق، کابين رامتوقف کرده و در صورت عمل نکردن هر یک از سوئيچ ها، بعدیعمل می نماید.شستی احضاردر طبقاتضربه گير (بافر) وسيله ای ارتجاعی برای جلوگيری از اصابت کنترل نشده کابين و یا وزنه ی تعادل به کف چاهک
اسلاید 20:
اسلاید 21:
اسلاید 22: انواع ضربه گير هاضربه گير لاستيکی تا سرعت 1 متر برثانيه1 متر بر ثانيه / ضربه گير فنر حلقوی تا سرعت 6ضربه گير هيدروليک برای هر سرعتیسيستم اضافه بار يا سيستم اور لود در زير کابينحسگری برای جلوگيری از اضافه بار. اعلام کننده خبر و جلو گيری کننده از حرکتآسانسور تا تخليه بار اضافی
اسلاید 23: سيم اتصال به زمينجعبه تقسيم طبقاتکليد قارچی يا کليد توقف چاه فضای حرکت کابين و وزنه ی تعادل
اسلاید 24: روشنايی چاه زير کابين
اسلاید 25: مراحل اجرا:مرحله ی فونداسيون چاهک آسانسورمرحله ی آهن کشیمرحله ی قرار دادن در و ریلمرحله ی نصب موتور و کابينمرحله ی فونداسيون چاهک آسانسور
اسلاید 26: مرحله ی آهن کشیچاهک آسانسور قبل از بتون ريزی
اسلاید 27: اتصال تير آهن اطرا ف چاه به کف طبقات در ساختمان اسکلت بتنیاتصال کلاف افقی به تير آهن اطراف چاهاتصال دو تير آهن به هم
اسلاید 28: قلاب جابجايی موتور در سقف موتور خانهموتورخانه و اتصالات تير آهن سقف چاهک
اسلاید 29: انواع براکت و نحوه ی اتصال آن به سازه ی بتنی و فولادی
اسلاید 30:
اسلاید 31: زدن دار بست برای نصب ريل هانمای بيرونی چاه آسانسورنحوه ی اتصال ريل ها به يکديگر
اسلاید 32: مرحله ی نصب موتور و کابينکف چاهک پس از بتون ريزی سقف چاهک پس از بتون ريزی
اسلاید 33: اتصال سيم بکسل به کابيناتصال سيم بکسل به ورنهروشنصب بستهای سيم بگسل
اسلاید 34: محفظه روغنمتصل به ریل با وظيفه چرب کردن ریلها به هنکام حرکت کابينکليه اتصالات برق آسانسور قرار گيری موتور محرکه روی سقف چاهک
اسلاید 35: اتصالات در طبقات به کفنازک کاری
اسلاید 36:
اسلاید 37: دتايل های اجرايی استانداردهاالزام تعبيه آسانسور در ساخنمانهای بيش از 4 چهارطبقه (حداکثر طول مسير بيش از 5متر )در ساختمانهای 8 طبقه حداقل نياز به دو دستگاه آسانسور است.قرارگيری آسانسور در مرکز یا مراکز حرکتی و ترافيکی ساختمانحداکثر فاصله ی پياده روی از در ورودی ساختمان یا در آپارتمانها برای سوار شدن بهآسانسور ها در هر طبقه 45 متر استسازه ها و ديوار و سقف چاه آسانسوسقف چاه آسانسور :تحمل کننده ی کل بارهای قطعات ثابت و معلق + ظرفيت آنهامحاسبه و طراحی سازه و سقف چاهپرکردن برجستگيهای داخلی چاه با زاویه ی 60 درجه، عدموجود برجستگی یا فرورفتگی در سمت ورودی طبقاتپوشاندن سطح داخلی دیوارها (پرکردن خلل و فرج): سيمانکاری و سفيد کاریعدم عبور هر گونه لوله، کابل، سيم و تجهيزاتجدا بودن مدار پریز ها و چراغهای داخل چاه از مدار آسانسور در صورت قطع مدارآسانسور
اسلاید 38: روشنايی داخل چاهبقيه ی چراغها با فاصله ی حد اکثر 7 متر، با حفاظ و و قابليت کنترل از موتورخانه وچاهکنصب دو عدد چراغ به فاصله ی 50 سانتيمتر از بالا ترین و پایين ترین نقطه چاهموتورخانه: بهترین جا برای موتور خانه بالای چاه آسانسور است دارای امکان جا دادنتجهيزات و فضای مناسب جهت تردد ایمن افارد مجاز و تعميارت احتمالی
اسلاید 39: نیاز مردم به شما نعمت خداست بر شما...از این نعمت خشته نشوید!امام حسین(رض)
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.