آسفالت
اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحيم
اسلاید 2: آسفالت
اسلاید 3: استاد:شهبازیگرد آورنده:علیرضا براتی
اسلاید 4: تعریف آسفالتآسفالت مادهای سیاه، چسبناک و بسیار چسبنده یا شبه جامد میباشد. آسفالت مادهای ترکیبی است که از مخلوط کردن شن و ماسه و قیر ساخته میشود و در ساخت جاده، باند فرودگاه و پشت بام ساختمانها به کار گرفته میشود.آسفالتبر طبق تعریف جامعه اروپا و ایران مخلوط سنگدانه های معدنی با مواد قیری آسفالت نامیده می شود. آسفالت بهصورت عام به مایع غلیظ، شبه جامد یا جامدی اطلاق میشود که عمدتاً از هیدروکربنها و مشتقات آنها تشکیل شده است و در کربن دیسولفید بهطور کامل حل میشود.
اسلاید 5: عوامل موثر در انتخاب نوع آسفالت نوع روكش و آسفالت را مي توان به سادگي با توجه به حجم ترافيك شهري در خيابان و نوع خاك انتخاب نمود.باید از آسفالت خيابانها طوري محافظت شود كه در زمستانها در اثر برف و يخبندان آسيبي نبيند و در تابستان هم آلودگي و كثيفي بر آن تاثير گذار نباشد. اگر آسفالت اين گونه باشد بديحي است كه مقرون به صرفه، بادوام و دائمي خواهد بود و همچنين نگهداري از آن نيز راحتتر ميباشد.
اسلاید 6: انواع آسفالتآسفالت حفاظتی آسفالت سردآسفالت گرم
اسلاید 7: ترک های آسفالت:تركهاي عرضي تركهاي بلوكي تركهاي طوليتركهاي سوسماري تركهاي لبه تركهاي لغزشی
اسلاید 8: تركهاي عرضي (Transverse Cracking)ترکهاي عرضي نوعي ترك انقباضي است كه غالباً در مناطق با تغييرات دماي زياد رخ ميدهند. وقوع اين خرابي عمدتاً به دليل افت درجه حرارت است بدين صورت كه با كاهش دما تنش كششي در مصالح روسازي ايجاد شده و افزايش اين تنش شكست روسازي را در پي خواهد داشت.
اسلاید 9: ترک های طولی (Longitudinal cracking)بروز اين نوع ترك اغلب تحت تأثير ترافيك ميباشد. عدم اجراي صحيح درز طولي بين دو باند آسفالت و انعكاس تركهاي لايههاي زيرين روسازي به رويه هم ميتوانند از علل به وجود آورنده اين نوع خرابي ميباشند.
اسلاید 10: تركهاي پوست سوسماري (Aligator Cracking)وقوع اين خرابي نشانگر جا به جايي زياد يك يا چند لاية زيرين روسازي در اثر بارگذاري و يا خستگي بيش از حد لايه رويه آسفالتي در اثر تكرار بارهاي وارده است.روسازيهاي آسفالتي كه بر روي بستر تراكمپذير با مقاومت كم و با قابليت شكلپذيري زياد احداث شدهاند، همچنين لايههاي اساس و زيراساس با تراكم كم ميتواند عامل بروز اين خرابي باشند.
اسلاید 11:
اسلاید 12: تركهاي بلوكي یا موزاییکی (Block cracking)وجود این تركها بيانگر اين واقعيت است كه قير مصرفي در آسفالت به ميزان قابل ملاحظهاي سفت شده است. ترك هاي بلوكي معمولاً ناشي از بارگذاري ترافيك نبوده و تنها تحت تأثير عوامل جوي مي باشند، لذا اين گونه ترك ها را در نواحي كه تحت بار ترافيك نبوده نيز مشاهده مي شود.
اسلاید 13: تركهاي لغزشي (Slippage Cracking)این تركهاي هلاليشكل هنگامي بوجود ميآيند كه ترمزگيري يا گردش چرخها باعث لغزيدن يا تغييرشكل قشر روية روسازي ميشوند. اين خرابي معمولاً هنگامي اتفاق ميافتد كه پيوستگي بين لايه رويه و لايه زير آن ضعيف است.
اسلاید 14: تركهاي لبه به موازات لبه خارجي روسازي و معمولاً حد فاصل 30 تا 60 سانتيمتري از آن امتداد پيدا ميكنند. سير خرابي در اثر بارگذاري ترافيكي تسريع ميشود و علت آن فقدان پايداري و استقامت برشي خاك و يا مصالح كنارههاي روسازي راه است.
اسلاید 15:
اسلاید 16:
اسلاید 17:
اسلاید 18: شنزدگي (هوازدگي)طي اين نوع خرابي دانههاي روسازي دچارجداشدگي مي شوند که علت آن كمبود قير در روسازي است.
اسلاید 19:
اسلاید 20: با سپاس از توجه شما
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.