Psychopathology_asib_shenasiye_ravani

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آسیب شناسی روانی”

آسیب شناسی روانی

اسلاید 1: نام درس:آسِِیب شناسی روانی(1) psychopathology 3واحد نظریاز کتاب دکتر دهستانیرشته:روان شناسی عمومیتهیه کننده:حسن عبداله زاده (عضو هيات علمی روان شناسی دانشگاه پیام نور مرکز بهشهر)به نام آرامش دهنده دلهااینجا کلیک کنید

اسلاید 2: اهداف درس1- آشنایی دانشجویان با نشانه ها و علایم اختلالات روانی2- تشخیص به موقع و درست اختلالات روانی3- آشنایی با روشهای درمانی و مداخله ای در اختلالات روانی

اسلاید 3: آسیب شناسی روانی از دروس مهم و تخصصی رشته روان شناسی به حساب می آید که در امر مشاوره و فعالیتهای کلینیکی وبهداشت روانی برای کارشناسان روان شناسی اهمیت زیادی دارد.

اسلاید 4: طرح درسفصل دوم:پارادایمهای کنونی در آسیب شناسی و درمانفصل سوم:طبقه بندی و تشخیصفصل اول:ملاحظات تاریخی و علمی

اسلاید 5: طرح درسفصل چهارم:روشهای سنجش بالینیفصل پنجم:اختلالات اضطرابیفصل ششم:اختلالات جسمانی شکل و گسستیفصل هفتم:اختلالات روانی فیزیولوژیایی و تندرستیاختلالات خلقی و اختلالات تغذیه نیز از منابع دیگر تدریس می شود

اسلاید 6: --گزارش یک مورد بالینی ( ارنست ایچ ) – علت اصلی مراجعه – کودکی ارنست و تارخچۀ خانوادگی – تاریخچۀ تحصیلی و ارتباطی وی– شک و تردید های بدون دلیل – سوءمصرف الکل و مشکلات زناشویی و ارتباطی

اسلاید 7: آسیب شناسی روانی یعنی چه؟ psychopathology رشته ای که با ماهیت و شکل گیری رفتار ، افکارو احساسات نا بهنجار سرو کار دارد آسیب شناسی روانی و پرداختن به آن نیازمند ظرفیت روانی و شخصی بالائی است.

اسلاید 8: _ رفتار ناهنجار: - abnormal behavior جنبه ها و دیدگاه های متنوع در مورد رفتار ناهنجار :- ندرت وقوع آماری – منحنی طبیعی - تخطی از هنجارهای اجتماعی و فرهنگی – ایراد => موضوع تخلف از هنجارها صراحتاً نا هنجاری را (در زمان ها و مکان های مختلف) مفهومی نسبی می سازد.

اسلاید 9: - پریشانی شخصی : خود فرد احساس درد، ناراحتی و رنجش کند. ایراد=> افراد جامعه ستیز علی رغم نا بهنجاری، پریشانی شخصی ندارند.

اسلاید 10: - نا توانی یا بد کاری : زمانی که فرد در حیطه های زندگی مثل شغل ، تحصیل و روابط دچار نا توانی شود:ایراد=>فقط در برخی اختلالات صادق است مثلاً در مورد مبدل پوشی جنسی با وجود اینکه فرد ناتوانی یا بد کاری ندارد ولی رفتارش نا بهنجار می شود.- پیش بینی ناپذیری: پاسخهای فرد غیر منتظره و غیر قابل انتظارند.

اسلاید 11: تاریخچه آسیب شناسی روانی ( علل ایجاد رفتارهای انحرافی ):- دیو شناسی قدیم : اعتقاد به وجود و تسخیر موجودی از اهریمن در بدن فرد. برای درمان => جن گیری - بدن زاد انگاری:=> تأثیر علتهای طبیعی در بیماریها- آسیب مغزی علت رفتار ناهنجار است=>اختلال در فکر و عمل نتیجه وجود نقص بدنی است( در مقابل روان زاد انگاری).

اسلاید 12: بقراط--دسته بندی اختلالات روانی از دیدگاه بقراط: شیدایی – مالیخولایی - التهاب ( تب مغزی) -- توازن دقیق مزاجهای چهارگانه بدن(خون – صفرای سیاه – صفرای زرد و بلغم ) منجر به عملکرد طبیعی مغز و انسان می شود.

اسلاید 13: قرون تاریکی و دیو شناسی تعقیب و آزار جادوگران جادوگری و بیماری روانی : - گسترش تیمارستانها : بیماریتانهای روانی بیت اللحم(1243 میلادی) و انگلستان(1547 میلادی) فرضیه ها و درمانهای بنجامین راش پدر روان پزشکی آمریکا

اسلاید 14: اقدامات فیلیپ پینل(1745-1826):آغازدرمانهای انسان دوستانه در مورد بیماران روانی - نظام اولیه طبقه بندی : کراپلین ( اعتقاد وی به بدن زادانگاری ) : به کار بردن اصطلاح نشانگان یا سندرم به معنای گروه معینی از نشانه ها به علت همایندی و ظهور با هم بیانگر اختلال خاصی هستند.

اسلاید 15: طبقه بندی اولیه کراپلین از بیماریهای روانی شدید:1- زوال عقل پیش رس ( اصطلاح اولیه اسکیزوفرنی)2-روان پریشی شیدایی – افسردگی.

اسلاید 16: مسمر و شارکو پیشگامان کاربرد هیپنوتیزم در درمان بیماریهای روانی ( بویژه اختلالات هیستری). یافته های بروئر در روش پالایشی : به این نتیجه رسید هیجانات آغازین بیماربیرون ریخته شود .

اسلاید 17: تعریف پالایش: احیای یک ضایعۀ عاطفی قبلی و رها سازی تنش هیجانی ناشی از افکار فراموش شده مربوط به رویداد مورد نظر (cathartic) مفهوم پارادایم :یک چهارچوب یا رویکرد مفهومی است که دانشمند در درون آن کار می کند. به اعتقاد کوهن پارادایم مجموعه فرضیاتی بنیادی است که با تعیین انواع مفاهیم و روشهای مجاز برای جمع آوری و تفسیر داده ها، خطوط جستار علمی را روشن می کند.

اسلاید 18: فصل دومپارادایمهای کنونی در آسیب شناسی و درمانتهیه کننده:حسن عبداله زاده (عضو هيات علمی روان شناسی دانشگاه پیام نور مرکز بهشهر)

اسلاید 19: پنج پارادایم مهم : زیستی – روانکاوی(روان تحلیل گری) – انسانگرایی و وجودی – یادگیری– و شناختی (+ رویکرد یکپارچه نگر => پارادایم بیماری پذیری ارثی – فشار روانی ).

اسلاید 20: پارادایم زیستی ( الگوی پزشکی یا الگوی بیمارنگر ) : اختلالات به علت بهم ریختگی فرایند زیستی و بد نی یا کارکرد نابهنجار آن بوجود می آید. - رویکردهای معاصر و دو حوزه پژوهشی مربوط به پارادایم زیستی:--الف ) وراثت شناسی رفتار.-- ب)زیست شیمی.

اسلاید 21: تعریف وراثت شناسی رفتار : مطالعه تفاوتهای فردی در رفتار که می توان آن را تا حدی به ساخت ژنتیکی اسناد داد . نسخ ارثی ( ژنو تایپ) : به ژنهای مورثی ی ساختار ژنتیکی هر فرد که غیر قابل مشاهده است گویند نسخ پدیداری( فنو تایپ) : به مجموعه ویژگیهای رفتاری فرد که قابل مشاهده است گویند.

اسلاید 22: - روش پژوهش در خانواده و مقایسه اعضای خانواده– مقایسه دوقلوها– بررسی فرزند خوانده هاروشهای بررسی در وراثت شناسی رفتار :

اسلاید 23: – تحلیل پیوند:اگر بروز شکلی از آسیب روانی در میان خویشاوندان با بروز ویژگی دیگری که مورثی بودن آن (شاخص ارثی ) معلوم است همراه باشد ،نتیجه می گیریم که ژن زمینه ساز آسیب روانی روی همان کروموزوم است و مکان مشابهی را اشغال می کند واین دو ژن به هم پیوند خورده اند.

اسلاید 24: - زیست شیمی دستگاه عصبی : نورون و چگونگی شکل گیری یک تکانه عصبی. - انتقال دهنده عصبی: مواد شیمیایی که عبور تکانه عصبی از سیناپس رامیسر می سازد. - چند انتقال دهنده عصبی مهم: نوراپی نفرین=> ایجاد حالات بر انگیختگی و تحریکی بالا( اختلالات اضطرابی )( افزایش نوراپی نفرین ) شیدایی .- سرو تونین=> مؤثر در افسردگی دوپامین=> مؤثر در اسکیزوفرنی. بوتریک اسیدآمینوگابا =>بازداری برخی از تکانه های عصبی ( اختلالات اضطرابی )( کمبود گابا)(GABA)

اسلاید 25:

اسلاید 26: مراحل رشد روانی جنسی : شخصیت از طریق چهار مرحله مجزا رشد می کند .1- مرحلۀ دهانی(تولد تا 18 ماهگی):لبها ، دهان و زبان کانون ارضای لیبیدویی هستند.(ORAL) 2- مرحله مقعدی (18 ماهگی تا 3 سالگی):دفع و نگهداری مدفوع منبع اصلی لذت جویی کودک است.(ANAL)

اسلاید 27: 3- مرحله احلیلی (3 تا 6سالگی):حداکثر ارضا در ناحیه تناسلی است.(PHALIC) 4- مرحله نهفتگی (6 تا 12 سالگی):این مرحله تکانه های نهاد نقش عمده ای در بر انگیختن نهاد ندارند. (LATANCY)5-مرحله تناسلی ( بزرگسالی ): تمایل به جنس مخالف. (GENITAL)

اسلاید 28: تثبیت در مراحل و عوارض آن- عقده اودیپ و الکترا - اضطراب واقعی و اضطراب روان رنجور

اسلاید 29: مکانیسم دفاعی : => راهبردی ناهشیار برای حفاظت من در برابر اضطراب اضطراب روان رنجور را می توان با استفاده از یک مکانیزم دفاعی و تحریف ناهشیار مهار کرد.

اسلاید 30: - انواع مکانیسم های دفاعی : - واپس رانی (repression)– انکار (denial)– فرافکنی (projection)– واکنش وارونه (reaction formation)– واپس روی (regression)– دلیل تراشی (rationalization)- جابجایی(displacment)- والایش(sublimation)

اسلاید 31: * چشم انداز های روان پویشی نوفرویدی: - روان شناسی تحلیلی یونگ - گرایش گوستا ویونگ به نظریه های انسان گرایی *مفهوم ناهشیارجمعی * توجه به نیازهای معنوی و مذهبی وهمچنین نیروهای مثبت و خلاق * ابعاد شخصیتی درون گرایی و برون گرایی *توجه به نماد گرایی با سمبولیسم مذهبی.

اسلاید 32: - روان شناسی فردی آلفرد آدلر: عقده حقارت و تلاش برای برتری . تلاش آدلر برای بیماران در تغییر افکار و انتظارات غیر منطقی مقدمه ای بر رفتار درمانی شناختی است.

اسلاید 33: درمانهای زیستی : دارو درمانی درمان رایج زیستی به حساب می آید. هدف : ایجاد توازن در میزان و تأثیر انتقال دهنده های عصبی یا مواد شیمیایی در بدن مثال : افزایش دوپامین=> بروزاسکیزوفرنی => استفاده از داروهای ضد روان پریشی=> کاهش فعالیت دو نورونهای دو پامینی و تنظیم آن .

اسلاید 34: ارزیابی :نقطه مثبت : پیشرفتهای گسترده در زمینه تبیین روابط مغزو رفتار و علت شناسی اختلا لات ، انتقاد: کاهش گرایی ( کاهش پاسخهای پیچیده روانی و هیجانی به مبانی زیستی ساده ).در حوزه روان شناسی ناهنجاری مسایلی مثل باورهای هذیانی، نگرش های بدکار و شناختهای فاجعه نگر را نمی توان به صورت کامل به شیوه زیستی و مولکولی تبیین کرده .

اسلاید 35: - پارادایم روانکاوی ( روان پوشی ): زیگموفروید(1859-1936 (فرض اصلی : آسیب روانی به دلیل تعارضات ناهشیار فرد است. ساختار ذهن از دیدگاه فروید:(id-ego-superego) نهاد – من – فرامن- لیبیدو : اصطلاحی که فروید برای انرژی غرایز و گشاننده های زندگی انتخاب کرده است.

اسلاید 36: - نهاد : از هنگام تولد وجود دارد – خواستار لذت فوری و ارضای نیازهای اساسی ( مثل گرسنگی ، جنسی و...) است – تابع اصل لذت است – اگر نیاز کودک ارضا نشود تنش ایجاد می شود و کودک بااستفاده از فرایند تفکر اولیه شروع به خیال پردازی و تصویر سازی می کند تا موقتاً نیاز اساسی خود را ارضا کند.

اسلاید 37: - من ( الگو ) : قسمتی از ذهن که هشیار است – براساس اصل واقعیت عمل می کند با استفاده از فرایندتفکر ثانویه ( مثل برنامه ریزی و تصمیم گیری معقول ) ، بین خواسته های واقعیت و ارضای فوری امیال نهاد میانجی گر می کند و سپس عمل می کند.

اسلاید 38: - من برتر ( سوپر ایگو ) : وجدان همانطور که من از نهاد سر چشمه می گیرد ، من برتر نیز از من نشأت می گیرد. من برتر، تبلور خواسته های اخلاقی محیط و بویژه والدین است

اسلاید 39: کودک برای جلب تأیید والدین شروع به پذیرش و جذب ارزشهای والدین می کند. به تعامل میان نهاد، من و فرامن پویه های روانی شخصیت اطلاق می شود.

اسلاید 40: نوعی درمان بینشی که سعی می شود واپس رانیهای قبلی رفع شود و بیمار با تعارض دوران کودکی مواجه شود و بتواند در بزرگسالی این تعارض را حل و فصل کند. ( استعاره ماموت پشمالو => ماهیت درمان روانکاوی ).درمان روانکاوی:

اسلاید 41: - فنون درمان روانکاوی : - تداعی آزاد – تحلیل رویا – تفسیر – تحلیل انتقال. درمان روانکاوی:

اسلاید 42: تحلیل من ( ایگو) : کارن هورنای ، آنافروید اریک اریکسون دیوید راپاپورت هانیرهارتمن از چهره های اصلی هستند. - درمانها روانکاوی معاصر :

اسلاید 43: => تأکید بر توانایی شخص در کنترل محیط و انتخاب زمان و روش ارضای سائقها .اهمیت ایگو به اندازه نهاد است . تأکید بر شرایط زندگی کنون فرد ( تا گذشته ) . دیدگاه مثبت به جامعه و تعاملات اجتماعی دارند( برخلاف فروید).- درمانها روانکاوی معاصر :

اسلاید 44: * درمان روان پویشی کوتاه مدت و انگیزه های درمان کوتاه مدت.* درمان روان پویشی بین فردی: تأکید بر تعامل و روابط بیمار و محیط اجتماعی : هری استاک سالیوان

اسلاید 45: ارزیابی پارادایم روانکاوی : انتقادها: نتایج بر گرفته از جلسات درمانی است و بیماران فروید هم نمونه کوچک و محدود را شامل می شده – علایق شخصی فروید – مفاهیم روانکاوی عینی نیستند.

اسلاید 46: تآثیرات مهم فروید بر روان شناسی ناهنجاری : - تأثیر تجارب کودکی بر شخصیت– تأثیر عوامل ناهشیار بر رفتار– مکانیسمهای دفاعی راهی برای مهاراضطراب – علل رفتار انسان همیشه آشکار نیست. هیچ یک از پژوهشگران رفتار انسان به اندازه فروید مورد تحسین و انتقاد قرار نگرفته است.

اسلاید 47: درمانهای انسانگرا و وجودی:رفتارهای مختل به خاطر فقدان بینش اند و بهترین درمان عبارت از افزایش آگاهی فردی از نیازها و انگیزه ها. آزادی انتخاب اصلی ترین مشخصه انسان است.

اسلاید 48: درمانهای انسانگرا و وجودی:بر خلاف روانکاوی (که اعتقاد داشت:طبیعت بشری ، نیاز به مهار دارد ) برای اجتماعی شدن باید میان محیط و تکانه های اساساً ضد اجتماعی آشتی برقرار کرد.

اسلاید 49: درمان مراجع محوری کارل راجرز همدلی در درمان راجرزی اهمیت دارد و شامل: الف : همدلی مقدماتی ب:همدلی پیشرفته شباهت دیدگاه وجودی با انسان گرایی : هر دو بر رشد و کمال انسان تأکید می ورزند.

اسلاید 50: تفاوت دیدگاه وجودی یا انسان گرایی:پیامهای دیدگاه انسان گرا که ماهیتی خوش بینا نه و تقریباً پر شور و نشاط دارند ولی دیدگاه وجودی را در بهترین حالت می توان نگرش کلی دانست که برخی درمانگران راجع به طبیعت بشری دارند.

اسلاید 51: گشتالت درمانی که در اثر مساعیهای فردریک پرلز حاصل شده، عناصر انسان گرا و وجودی را یکجا دارد و بر جنبه های خلاق و گویای انسان تأکید دارد. هدف گشتالت درمانی : به بیماران کمک کنند تا نیازها و امیال و ترسهای خویش را درک کرده ومتوجه باشند که چطور شخصاً مانع دستیابی به اهداف شخصی و ارضای نیازهایشان هستند. در گشتالت درمانی توجه به زمان حال

اسلاید 52: شیوه های کنونی گشتالت شامل : زبان من ، صندلی خالی ، فرافکنی احساسات ، توجه به علایم غیر کلامی ،استفاده از استعاره.

اسلاید 53: پارادایم های یادگیری : رفتارناهنجار را پاسخی می دانند که همچون سایر پاسخهای اکتسابی یاد گرفته شده اند. در اثر تلاشهای جان ، بی ، واتسن، مرکز ثقل روان شناسی از تفکر به سوی یادگیری چرخید. رفتارگرایی: رویکردی که به جای هشیاری به بررسی رفتار قابل مشاهده می پردازد.

اسلاید 54: سه نوع یادگیری که روان شناسان را به سوی خود جلب کرد : شرطی سازی کلاسیک سر مشق دهی شرطی سازی کنشگر

اسلاید 55: پارادایم های یادگیری مبتنی بر متغیرهای میانجی :- عقیده دارد که محرکهای محیطی مستقیماً باعث واکنش آشکار نمی شوند ، بلکه این کار از طریق فرآیند مداخله ای ، یا یک میانجی ، مانند ترس یا تفکر ، تحقق می پذیرد این میانجی یک پاسخ درونی است.

اسلاید 56: در دهه 1950روش جدیدی برای درمان آسیب روانی به نام رفتار درمانی یا اصلاح رفتار ظهور کردتلاش رفتار درمانی : برای تغییر رفتار ، افکار ،احساسات نابهنجار از طریق به کارگیری روشها

اسلاید 57: تمایز بین سه رویکرد نظری: شرطی سازی تقابلی و مواجهه شرطی سازی عاملی سرمشق دهی

اسلاید 58: دیدگاه یادگیری اهمیت عوامل زیستی را ناچیز می شمارد و در عوض به تبین فرآیند های یادگیری ای که ممکن است منجر به رفتار ناسازگارانه شود می پردازد .

اسلاید 59: پارادایم شناختی : شناخت واژه ای است که تمامی فرآیند های روانی نظیر ادراک ، باز شناسی ، قضاوت ، تصور، استدلال رادر بر می گیرد. پارادایم شناختی به نحوه سازمان دهی تجربیات افراد ، معنا دهی و پیوند دادن تجارب فعلی با تجارب ذخیره شده در حافظه توجه دارد.

اسلاید 60: مبانی نظریه شناختی: شخص یادگیرنده را تفسیر کننده فعال موقعیت تلقی می کنند ، موقعیتی که در آن ، دانش قبلی یادگیرنده دریچه ادراک او از تجربه کنونی است.یادگیرنده ، اطلاعات جدید را درون شبکه ای سازمان یافته از دانش انباشته شده قبلی خویش که طرحواره یا آمایۀ شناختی نامیده می شود ، قرار می دهد.

اسلاید 61: اینجا کلیک کنید

اسلاید 62: رفتار درمانی شناختی ترکیبی از پارادایم های شناختی و یادگیری است. توجه رفتاردرمانگران شناختی به وقایع درونی،افکار،ادراک، قضاوتها ،گفتگو با خود،پیش فرضهای ناهشیار. بازسازی شناختی: یک اصطلاح کلی برای تغییر الگوهای فکری است که تصور می رود علت هیجان یا رفتار آشفته است.رفتار درمانی شناختی:( CBT)Cognitive behavior therapy

اسلاید 63: آرون بک،از درمانگران پیشرو درمان شناختی هدف اصلی درمان بک:بیمار به تجربیاتی در بیرون و درون جلسات مشاوره دست یابد که باعث تغییر طرحواره های منفی اش شود.

اسلاید 64: درمان عقلانی – هیجانی الیس :(REBT)آلبرت الیس: واکنش های هیجانی پایدار هر کس ناشی از اظهارات درونی است که فرد برای خود تکرار می کند و این گفتگودرونی گاهی بیانگر فرضهای ناگفته – باورهای غیر عقلانی در مورد چیزهایی است که فرد آنها را برای زندگی معنا دار ضروری می داند. => حذف باورهای خود شکن

اسلاید 65: ارزیابی پارادایم شناختی: مفاهیمی که این پارادایم شناختی بر آن استوار است مثل طرحواره که تا اندازه ای بی ثیات است تعریف دقیقی از آن نمی شود. وجه شاخص پارادایم شناختی : افکار را عامل اصلی در آسیب شناسی هستند،یعنی،افکار باعث سایر ویژگی های اختلال مانند غمگینی می شوند.تبیین های شناختی درباره آسیب روانی معمولاً بیشتر بر تعیین کننده های کنونی اختلال تأکید بیشتری دارند که بنیان گذار شناخت درمانی آرون بک نیز هست.

اسلاید 66: تبیین های شناختی درباره آسیب روانی معمولاً بیشتر بر تعیین کننده های کنونی اختلال و نقش افکار تأکید بیشتری دارند که بنیان گذار شناخت درمانی آرون بک نیز هست.

اسلاید 67: پیامدهای اتخاذ یک پارادایم :دانشجویی که در درس آسیب شناسی روانی از یک پارادایم خاص پیروی می کند اساساً از قبل تصمیم می گیرد که چه نوع داده هایی را جمع آوری و چگونه آنها را تفسیر خواهد کرد غالباً یکی از شیوه های معقول برای بررسی داده ها، توجه به علت چند گانه آنهاست .

اسلاید 68: پارادایم بیماری پذیری – فشار روانی بیماری پذیری:اشاره به آمادگی سرشتی برای یک بیماری دارد.فشار روانی:به برخی از محرکهای محیطی ناخوشایند یا مضر اطلاق می شود که موجب آسیب روانی می گردد، مثل بیکار شدن، طلاق ، مرگ همسر.

اسلاید 69: پارادایم بیماری پذیری – فشار روانی پارادایمی یکپارچه که عوامل زیستی، روانشناختی و محیطی را به هم ارتباط می دهد. تعامل بین آمادگی بیماری پذیری و آشفتگیهای محیطی مانند فشار روانی که هر دو برای ظهور اختلالات لازم است.

اسلاید 70: التقاط گرایی در رواندرمانی :اکثر درمانگران پیرو مکتب التقاطی هستند و آرا و فنون درمانی متعلق به مکاتب مختلفی را به کار می گیرند.

اسلاید 71: فصل سومطبقه بندی و تشخیصتهیه کننده:حسن عبداله زاده (عضو هيات علمی روان شناسی دانشگاه پیام نور مرکز بهشهر)

اسلاید 72: « طبقه بندی و تشخیص» تشخیص یک جنبه مهم در روان شناسی نابهنجاری است.تشخیص افتراقیراهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی(DSM)(diagnostic and statistical manual of mental disorder) نسخه چهارم از این راهنما به DSM-IV معروف است.تاریخچه نظام طبقه بندی اختلالات روانی

اسلاید 73: طبقه بندی سازمان بهداشت جهانی WHO به نام ICDانجمن روانپزشکی آمریکا راهنمای آماری و تشخیصی اختلالات روانی را در سال 1952 منتشر کرد. دومین راهنمای انجمن روانپزشکی آمریکا مشابه به نظام WHO بود.

اسلاید 74: در 1980 انجمن روانپزشکی امریکا سومین راهنمای آماری و تشخیصی DSM-III را چاپ کرد.در 1987 نسخه سوم مورد تجدید نظر قرار گرفتDSM-III-Rدر 1994 DSM-IV منتشر شد و نسخه چهارم که مورد تجدید نظر قرار گرفت به DSM-IV-TR شهرت یافت.

اسلاید 75: محورI: تمام مقوله ای تشخیصی به جز اختلالات شخصیت و عقب ماندگی ذهنی.محورII:اختلالات شخصیت و عقب ماندی ذهنی. محورIII:مشکلات پزشکی عمومیمحورIV :مشکلات روانی – اجتماعی و محیطی.محورV:سطح کارکرد کنونی . پنج محور DSM-IV

اسلاید 76: جداسازی محور I,II به این قصد بوده تا متخصصان توجه کنند که وجود چند اختلال همزمان در محور I.II معمولاً بدان معناست که درمان مشکلات فرد دشوارتر خواهد بود. در محورIII درمانگر کلیه مسائل پزشکی را که تصور می رود به نحوی با اختلال روانی مورد نظر ارتباط داشته باشد مشخص می کند .مثال => وجود ناراحتی قلبی در فردی که تشخیص افسردگی گرفته تلویحات مهمی از لحاظ درمان وی دارد،بعضی دارهای ضد افسردگی می توانند ناراحتی قلبی وی را تشدید کنند

اسلاید 77: مثال برای محور IV:مشکلات شغلی واقتصادی،مسائل بین فردی با اعضای خانواده ومشکلات متعلق به سایر حوزه های زندگی که بر کار کرد روانی فرد تاثیر داشته باشد .

اسلاید 78: مثال برای محور V:درمانگر سطح کارکرد انطباقی کنونی فرد را ثبت می کند. حوزه های گوناگون زندگی که مورد توجه قرار می گیرد. روابط اجتماعی ،کار کرد شغلی ، استفاده از اوقات فراغت.

اسلاید 79: اختلالاتی که معمولاً اولین بار در دوران طفولیت،کودکی یا نوجوانی تشخیص داده می شوند شامل: اختلال اضطراب جدایی،اختلالات سلوک،کمبود توجه یا بیش فعالی ، عقب ماندگی ذهنی ، فراگیر رشد ، اختلالات یادگیری.

اسلاید 80: اختلالات مرتبط با مواد : زمانی این اختلال تشخیص داده می شود که مصرف ماده ای مثل تریاک امفتامین و....رفتار را آن قدر تغییر می دهد که درکار کرد شغلی یا اجتماعی فرد اختلال به وجود آید.

اسلاید 81: اسکیزو فرنی: برای این افراد برقراری و تماس با واقعیت دشوار است، در هنگام صحبت کردن از این شاخه به آن شاخه می پرند،هذیانهایی دارند،اغلب گرفتار توهمات می شوند ، صداهایی می شنوند .

اسلاید 82: اختلالات خلقی: افسردگی عمده:غمگینی، کاهش وزن و افکار خودکشی و سرزنش خود .شیدایی یا مانی: فردی سر خوش،تحریک پذیر،دارای اعتماد به نفس کاذب و غیر واقعی .دو قطبی : فرد هم دوره هایی از شیدایی ، و هم افسردگی دارد.

اسلاید 83: اختلالات اضطرابی :anxiety disorder فوبی وحشتزدگی آگورا فوبی اضطرابی فراگیر وسواس فکری – عملیفشار روانی پس آسیبی فشار روانی حاد

اسلاید 84: اختلالات جسمانی شکل: somatoform disorder جسمانی کردن تبدیلی دردخود بیمارانگاری بدریختی بدن.

اسلاید 85: اختلالات گسستی : dissociative disorderیادزدودگی ( فراموشی) گسستی گریز گسستی هویت گسستی دگرسان بینی خود .

اسلاید 86: اختلالات جنسی و هویت جنسیزیاده دوستیها : منابع ارضای جنسی ( مثل عورت نمائی ، آزار دوستی ) از نوع نامعمول و غیر متعارف .بد کاری جنسی : ناتوانی در حفظ نعوظ ، انزال زودرس و باز داری از اوج لذت جنسی . هویت جنسی : از جنسیت خود شدیداً ناراضی هستند و خودشان را عضوی از جنس مقابل می دانند.

اسلاید 87: اختلالات خوابخواب پریشی: خواب از نظر میزان ، کیفیت ، زمانبندی به هم می ریزد.بد خوابی : حوادثی غیر معمول رخ می دهد مثل=> کابوس ، خوابگردی.

اسلاید 88: اختلالات خوردن بی اشتهایی عصبی:شخص به خاطر ترس شدید از فربه شدن و افزایش وزن از خوردن امتناع می کند.پر اشتهایی عصبی( جوع):دوره های مکرر پر خوری همراه با تهوع، خود القایی، استفاده از ملین ها .

اسلاید 89:

اسلاید 90: اختلال انفجاری متناوب : دوره هایی از رفتار خشونت باروجود دارد که منجر به آسیب دبدن دیگران می شود .جنون دزدی( دزدی بیمار گون ) : شخص دزدی می کند اما نه بخاطر ارزشهای مادی .اختلالات مهارتکانه :

اسلاید 91: جنون اتش افروزی:فردعمداً تولید حریق می کند و از آن لذت می برد.قمار بیمار گون : فرد نسبت به قمار اشتغال ذهنی دارد و نمی تواند جلوی خود را بگیرد.وسواس موکندن : شخص نمی تواند در برابر میل کندن موهای خود مقاومت کند.اختلالات مهارتکانه :

اسلاید 92: اختلال های شخصیت اختلالا ت شناختی ارزش طبقه بندی: طبقه بندی به تشخیص،علت شناسی و درمان صحیح و مناسب کمک زیادی می کند.

اسلاید 93: سنگ بنای نظام تشخیصی => پایاییمثال ابزار ناپایا ( فاقد پایایی) => خط کش انعطاف پذیر و لاستیکی که طول آن در هر بار استفاده تغییر می کند .مثال پایا=> خط کش چوبی یا فلزی استاندارد ، نتایج همسانی بدست می دهد. اولین ملاک برای قضاوت در مورد هر نوع نظام طبقه بندی ، پایایی است.

اسلاید 94: اعتبار سازه به تشخیص DSM سازه گفته می شود زیرا آنها پدیده هایی استنباطی هستند نه اثبات شده مثال=> تشخیص اسکیزو فرنی همان وضعیتی را ندارد که دیابت دارد.

اسلاید 95: دلگرم کننده ترین موضوع در مورد DSM این است که سعی آن برای صراحت قواعد تشخیصی باعث می گردد تا کار جستجوی مشکلات این نظام تشخیصی ساده تر شود.

اسلاید 96: فصل چهارمروشهای سنجش بالینیتهیه کننده:حسن عبداله زاده (عضو هيات علمی روان شناسی دانشگاه پیام نور مرکز بهشهر)

اسلاید 97: روشهای سنجش بالینی دو مفهوم اصلی در سنجش: 1- پایایی (reliability) 2- اعتبار(vlidity)انواع پایایی : پایایی بین ارزیاب:به میزان توافق دو ناظر یا دو داور مستقل در مورد مسوله اشاره دارد.

اسلاید 98: پایایی باز آزمایی:میزان همسانی افرادی که دوبارمورد مشاهده قرار گرفته اند را می سنجد.پایایی فرم موازی:میزان همسانی نمرات در دو فرم ازمون . - همسانی درونی:ارتباط ماده های یک آزمون .

اسلاید 99: اعتبار محتوا:اشاره دارد به این که آیا یک اندازه به قدر کافی نمونه ای از بعد مورد نظر را به دست می دهد یا نه.اعتبارملاکی یا اعتبار همزمان:میزان ارتباط یک اندازه با اندازه دیگر( ملاک ) یا میزان همزمانی روابط. اعتبار سازه:آزمون را شاخص یک ویژگی یا سازه تعبیر کنیم. انواع اعتبار:

اسلاید 100: فنون سنجش روانی به منظور تعیین عوامل شناختی،هیجانی، شخصیتی و رفتاری در آسیب روانی . سنجش روانی مصاحبه : (interview) ویژگی مصاحبه های بالینی:-مصاحبه گر به نحوه پاسخ یا عدم پاسخ طرف مقابل به سوالات توجه دارد. -پارادیمی که مصاحبه گربراساس آن عمل می کند،نوع اطلاعات مورد کنکاش،نحوه به دست آوردن آن وچگونگی تفسیر آن را تحت تأثیر قرار می دهد.

اسلاید 101: انواع مصاحبه:1- مصاحبه ساخت دار 2-مصاحبه بدون ساختار 3- مصاحبه نیمه ساختار یافتهپایایی مصاحبه های ساخت دار در مجموع خوب است.

اسلاید 102: استاندارد کردن یا هنجاریابی آزمونهای روانیآزمونهای روانی: سه نوع آزمون روانی : 1- پرسشنامه های شخصیتی مبتنی بر خود سنجی2- آزمونهای شخصیتی فرافکن 3- آزمونهای هوش

اسلاید 103: مشهوترین:پرسشنامه شخصیت سنج چند وجهی مینه سوتا (MMPI) می باشد که توسط هنه وی و مکینلی ابداع شده است. - این پرسشنامه از اعتبار و پایایی کافی برخوردار است.پرسشنامه های شخصیتی:

اسلاید 104: علاوه بر مقیاسهای روایی در پرسشنامه MMPI که شامل(?,L,F.K) می شود/مقیاسهای بالینی این پرسشنامه عبارتند از:1- خودبیمارانگاری(HS) 2- افسردگی(D) 3- هیستری(HY) 4- انحراف اجتماعی(PD) 5-مردانگی زنانگی(MF) 6-پارانویا(PA) 7-ضعف روانی(PT) 8-اسکیزوفرنیا(SC) 9-مانی(MA) 10-درون و برونگرایی اجتماعی(SI) .

اسلاید 105: فرضیه فرافکن =>چون ماده های در نظر گرفته شده مبهم و بدون ساخت معینی هستند،پاسخهای فرد به دست فرایند های ناهشیار تعیین می شوند و بیانگر نگرشها،انگیزشها،وشیوه های رفتاری واقعی وی خواهد بود به این تصور فرضیه فرافکنی گفته می شود . آزمون های فرافکن:

اسلاید 106: آزمون های فرافکن: دو نوع آزمون فرافکن => 1- ازمون لکه های جوهر رورشاخ 2- آزمون اندر یافت موضوع (TAT).-- فنون فرا فکن از پارادایم روانکاوی بدست آمده است.

اسلاید 107:

اسلاید 108: تعریف:وسیله ای است استاندارد برای سنجش توان ذهنی فعلی فرد. مقیاس هو ش و کسلر برای بزرگسالان (WAIS) - مقیاس هو ش و کسلر برای کودکان(WAIC) – آزمون هوش استنفورد بینه –آزمون هوش ریون –آزمون های هوش I.Q=intelligence quotient

اسلاید 109: -برای تشخیص ناتوانی یادگیری جهت برنامه ریزی تحصیلی.- تعیین عقب ماندگی ذهنی فرد.- شناسایی کودکان سر آمد هوشی.- به صورت بخشی از ارزیابی عصب – روان شناختی .موارد کاربرد آزمون هوش:

اسلاید 110: سنجش (SORC):S :محرکها یا موقعیتهای محیطیO :عوامل ارگانیسمیR :معادل پاسخهای آشکارC :متغیرهای پسایند سنجش رفتاری و شناختی :

اسلاید 111: روش جمع آوری اطلاعات سنجش رفتاری و شناختی: _ مشاهده مستقیم رفتار در زندگی واقعی و موقعیتهای مصنوعی – خویشتن نگری – مصاحبه آزمون خود سنجی

اسلاید 112: مشاهده مستقیم رفتار : به مشاهده امور پرداخته و رویدادها را در چارچوبی همسان با نقطه نظرهایشان قرار می دهند.مثال گزارش موردی کوین

اسلاید 113: خویشتن نگری : رویکرد خود پایی سنجش بوم شناختی فوری EMA :جمع آوری داده ها در زمان رخ دادن یک واقعه محصول طبیعی خود پایی=> ظاهر فریبی است که عبارت است از این که رفتار به خاطر تحت مشاهده بودن تغییر می کند .

اسلاید 114: رویکردهای خاص به سنجش شناختی : مصاحبه ها و پرسشنامه های خود سنجی :روشهای مورد استفاده برای سنجش شناختی :پرسشنامه خودسنجی مقیاس نگرش بد کار(DAS) روش تولید افکار در موقعیت های شبیه سازی شده (ATSS)– روش فهرست بندی افکار

اسلاید 115: مغز نگاری: « دیدن مغز » .- توموگرافی محوری کامپیوتر CT SCAN- تصویر برداری رزونانس مغناطیسی MRI(FMRI)- توموگرافی با نشر پوزیترون یا اسکن PETسنجش زیستی

اسلاید 116: روش رایج در سنجش عصبی – شیمیایی => بررسی متابولیک های انتقال دهنده های عصبی که توسط آنزیمها تجزیه شده اند .تعریف متا بولیت=> معمولاً یک اسید است و زمانی تولید می شود که انتقال دهنده های عصبی نا فعال باشد .سنجش عصبی – شیمیایی:

اسلاید 117: تفاوت بین متخصص اعصاب و عصب روان شناس: آزمونهای عصب و روان شناسی:مجموعه آزمونهای رایتن سه نوع آزمونهای رایتن:1- آزمون عملکرد بساوشی – زمان . 2-آزمون عملکرد بساوشی – حافظه.3-آزمون ادراک اصوات گفتار سنجش عصب- روان شناختی:

اسلاید 118: روانشناسی فیزیولوژیک:تغییرات بدنی همراه با رخداد های روانشناختی را مورد بررسی قرار می دهد.انداره گیری فعالیت دستگاه عصبی خود مختار :1- پاسخ برقی پوست با هدایت پوستی 2- نگاره برقی قلب (EKG) سنجش روان- فیزیولوژیابی

اسلاید 119: برای سنجش زیستی باید :- ماهیت ناقص ابزارهای سنجش زیستی .– دانش ناکافی ما از نحوه کار کرد واقعی مغز . – عوامل مربوط به تجربه .– تواناییهای بیمار در هنگام وقوع آن واقعه را در نظر داشته باشیم.

اسلاید 120:

اسلاید 121: سو داری فرهنگی در کار سنجش :عوامل فرهنگی ونژادی در سنجش بالینی نقش دارند. سوداری فرهنگی باعث می شود که مشکلات روانی اعضای سایر فرهنگها را کمتر یا بیشتر بر آورد کنیم. تفاوتهای فرهنگی زیاد ممکن است موجب سو داری فرهنگی شود.گونا گونی فرهنگی و سنجش بالینی

اسلاید 122: - والتر میشل:رفتار آدمیان غالباً از یک موقعیت به موقعیت دیکر همسان نیست. مثال بیمار پارانویید -اپستاین :روش مناسب تر برای اندازه گیری همسانی رفتار عبارت است از میانگین گیری رفتار درگستره ای از موقعیت ها . همسانی و تغییر پذیری رفتار

اسلاید 123: - توجه بندورا به مفهوم تابعیت و کارکرد داشتن رفتار در موقعیتهای مختلف متغیرتر از آنی است که نظریه پردازان سنتی شخصیت تصور می کردند و استوارتر از آن چیزی است که بسیاری از دست اندرکاران رفتارگرایی بدان معتقدند.

اسلاید 124: فصل پنجماختلالات اضطرابی

اسلاید 125: - مطالعه موردی:اضطراب شدید پسرک نه ساله از معلم ورزش و کلاس ورزش. - مفهوم روان رنجوری=> نوروز - اختلاف اضطرابی هنگامی تشخیص داده می شود که تجربه ذهنی احساس اضطراب به وضوح وجود داشته باشد. - همایندی مرضی در اختلالات اضطرابی«اختلالات اضطرابی» anxiety disorder

اسلاید 126: 1- فوبی و هراس (phobia) 2- اختلال وحشتزدگی (panic) 3- اختلال اضطراب فراگیر(generalized anxiety disorder-GAD-) 4- اختلال فشار روانی حاد(acute stress) 5- اختلال وسواس فکری- عملی (OCD)6- اختلال فشار روانی پس آسیبی(PTSD) شش طبقه عمده اختلالات اضطرابی درDSM IV-TR

اسلاید 127: - نوعی اجتناب ناراحت کننده و ناشی از ترس است که تناسبی با میزان خطر موجود در یک شی یا یک موقعیت خاص ندارد و بیمار آن را بی پایه می داند و به قدری ناراحت کننده باشد که منجر به آشفتگی زندگی شخص شود.فوبی (phobia)

اسلاید 128: - رایج ترین فوبی ها:فوبی از مکان های بستهآگورافوبی یا ترس از مکان های عمومیفوبی از ارتفاعات فوبی (phobia)

اسلاید 129: - فوبی های خاص (especific phobia) ترس نا موجهی هستند که در اثر حضور یا پیش بینی یک موضوع یا موقعیت خاص به وجود می آیند. درDSM-IV-TR فوبی های خاص به چند نوع فرعی تقسیم شده است: خون- جراحت- تزریق – موقعیتها -حیوانات و محیط طبیعی

اسلاید 130: - فوبی اجتماعی : ترس غیر منطقی و پایداری که معمولاً به خاطر دیگران به وجود می آید،شدیداً توانکاه است،نرخ خود کشی در میان این افراد بالاتر از سایر اختلالا ت این طبقه است .

اسلاید 131: - فوبی اجتماعی : این افراد سعی می کنند از موقعیت خاصی که در آن ممکن است مورد ارزیابی و قضاوت قرار گیرند اجتناب ورزند. فوبی اجتماعی بسته به دامنه موقعیتهایی که ترس و اجتناب را فرا می خواند دو نوع است: اختصاصی و فراگیر.

اسلاید 132: -نظریه های روانپویشی -- فروید اولین کسی بود که تلاش کرده به طور نظامدار ابتلا به رفتار فوبیایی را تبین کند. -- فوبیها نوعی دفاع در برابر اضطراب حاصل از تکانه های واپس رانده شده ی نهاد است.-- تعارضات واپس رانده دوران کودکی-- نمونه : ترس هانس کوچولو از اسب ها به خاطر ترس شدید او از پدرش. سبب شناسی فوبیها:

اسلاید 133: (( فوبی ها از راه یادگیری کسب می شوند)) -- شرطی شدن اجتنابی : -- فوبی در اثر دو مجموعه یادگیری مرتب به هم ایجاد می شود : الف) از طریق شرطی سازی کلاسیک ب) شرطی سازی کنشگر نظریه های رفتاری :

اسلاید 134: الف) از طریق شرطی سازی کلاسیک فرد می آموزد که محرک خنثی (cs) در صورت همایندی یا رویداد تهدید کننده یا دردناک (ucs) بترسد . ب) فرد یادمی گیرد با فرار از محرک خنثی، ترس شرطی شده را کاهش دهد.((شرطی سازی کنشگر)) ترس البرت کوچولو نظریه های رفتاری :

اسلاید 135: - سرمشق دهی : - ترس با تقلید واکنش های دیگران آموخته می شود. به این نوع یادگیری، یادگیری جانشینی می گویند . - آمادگی برای یادگیری : - برخی محرک های خنثی موسوم به محرکهای آماده نسبت به سایر محرکها به احتمال بیشتری به محرک شرطی تبدیل می شوند. نمو نه: تداعی مزه با حالت تهوع در موش ها. - کاستی مهارتهای اجتماعی در فوبی های اجتماعی

اسلاید 136: --این دیدگاه بر این نکته توجه دارد که فرایند های فکری آدمیان چگونه می تواند آنها را بیمار کند.--نکته اصلی در این نظریه: آیا این شناختها هستند که باعث اضطراب می شوند یا اضطراب موجب آنها می شود . نظریه های شناختی:

اسلاید 137: -- عصبی خود مختار -- عوامل ارثیعوامل زمینه ساز زیستی:

اسلاید 138: رویکرد روانکاوی: -- پرده برداری از تعارضات واپس رانده ای که فرض می شود زیر بنای ترس و اجتناب شدید است .-- استفاده از روش تداعی آزاد :بیمار سخنانش را بدون سانسور و هر چه که به فکرش برسد را بازگو می کند . -- روان تحلیل گران معاصر ایگو:تجربه عاطفی اصلاحی و مواجهه بیمار با موضوع ترس آور درمان های فوبی :

اسلاید 139: -- حساسیت زدایی منظم(ولپی):تصور مجموعه ای از صحنه های ترس آور در حالت آرمیدگی بیمار.-- آموزش مهارتهای اجتماعی: -- سرمشق دهی : -- غرقه سازی :(منبع هراس با حداکثر شدت ارائه می شود). رویکرد رفتاری: --پدیده نفع ثانوی: جبران ناتوانی فرد فوبی از سوی دیگران و در نهایت تقویت فرد به خاطر داشتن فوبی

اسلاید 140: -- استفاده از دیدگاه بک و الیس -- درمان رفتاری-شناختی -- تلفیق رویکردهای شناختی با روش مواجهه با موقعیتهای ترس آور بسیار موثر است.Cognitive-behavior therapy(CBT)رویکرد شناختی :

اسلاید 141: --داروهای ضد اضطراب(باربیوتوراتها ، پروپاندیولها و بنرودیازپین ها) -- استفاده از ضد افسردگی ها در درمان اختلالات اضطرابی : مثل منوآمین اکسیداز (MAO)درمان رویکرد زیستی مشکل اساسی در استفاده از دارها => در صورت قطع دارو احتمال بازگشت بیماری فراوان است

اسلاید 142: -- ملاکهای تشخیص براساس DSM IV-TR شامل: حملات وحشتزدگی مکرر ناگهانی و غیرمنتظره . -- دست کم این نگرانی به مدت یک ماه از وقوع حملات بیشتر وجود داشته باشد یا نگرانی از وقوع این حمله در آینده یا پیامدهای ان با تغییرات رفتاری ناشی از این حملات .اختلال وحشت زدگی :پانیک

اسلاید 143: -- تنگی نفس – طپش قلب – حالت تهوع- درد سینه- احساس خفگی – سر گیجه – تعریق واحساس مرگ قریب والوقوع. -- دگر سان بینی خود (DEPRSONALIZATION)-- دگر سان بینی محیط( DEREALIZATION)علائم اختلال وحشتزدگی:(حملات وحشتزدگی نشانه دار، حمله برخوردار از زمینه موقعیتی حملات فاقد نشانه)

اسلاید 144: حمله عصبی (ataque de nervios)آگورافوبی (agoraphobia) => ترس از مکان های عمومی. => اجتناب از موقعیت هایی که ممکن است حملاتشان خطر ساز بوده و یا باعث شرمندگی آنان شوند. اختلال وحشت زدگی(همراه با آگورافوبیا یا بدون آن) در زنان بیشتر است.

اسلاید 145: سبب شناسی اختلال وحشت زدگی : نظریات زیست شناختی: فعالیتهای نورآدرنژیک: فعالیت افراطی نورآدرنژیک – توجه به یکی از هسته های پل مغزی یه نام لوکوس سرولئوس.

اسلاید 146: سبب شناسی اختلال وحشت زدگی : اشکال در نورون های گابا (GABA)ایجاد حملات و وحشت زدگی به صورت آزمایشی : نفس نفس زدن:فعال شدن دستگاه عصبی خود مختار به خاطرنفس نفس زدن – تاثیراسید لاکتیک.

اسلاید 147: نظریه های روان شناختی : فرضیه ترس از ترس => آگورافوبی ترس از مکانهای عمومی نیست بلکه از بیم وقوع حمله وحشتزدگی در ملأ عام است.

اسلاید 148: نظریه های روان شناختی : حملات وحشتزدگی وقتی پدیدار می شود که فرد متوجه بعضی از احساسهای بدنی خود می شود و آن را علامتی دال بر وقوع یک فاجعه می داند. نگرانی از وقوع یک حمله وحشتزدگی دیگر احتمال ورود حمله را سرعت می بخشد

اسلاید 149: درمانهای مخصوص اختلالات وحشتزدگی و آگورافوبی: درمان های زیستی:استفاده از داروهای ضد افسردگی ها(پروزاک و توفرانیل) ضد اضطرابی ها(آلپرازولام یا زاناکس) .درمان های روان شناختی: درمان مبتنی بر مواجهه بیمار-درمانهای خانواده مدار

اسلاید 150: سه مؤلفه اصلی در درمان مهار وحشتزدگی (PCT) ( بارلو و همکارانش):1-آموزش آرمیدگی. 2- تلفیقی از ملاحظات رفتاری – شناختی بک والیس 3-مواجهه با نشانه های درونی ای که ماشه چکان وحشت زدگی هستند

اسلاید 151: اختلال اضطراب فراگیر(GAD) ملاکهای تشخیص براساس DSM IV-TR شامل: نگرانی و اضطراب مفرط فرد احساس کند تسلط و مهار این نگرانی دشوار است. اضطراب و نگرانی آنها دست کم سه تا از این علائم را دارا است:بی قراری،به راحتی خسته شدن،مشکلی در تمرکز، تحریک پذیری،تنش عضلانی،دشواری در خواب رفتن.

اسلاید 152: سبب شناسی اختلال اضطراب فراگیر : دیدگاه روانکاوی: منبع اضطراب را تعارض نا هشیار من با تکانه های نهاد می داند . منبع اضطراب => ناهشیار است. تکانه ها ماهیت جنسی یا پرخاشگرانه دارند.

اسلاید 153: دیدگاه رفتاری- شناختی: افراد مبتلا به GAD غالبا رویدادهایی عادی نظیر عبور از خیابان را بد دریافت می کنند و آنرا تهدید آمیز می بینندتفسیر و برداشت نادرست از محیط و وقایع.نظریه پردازان یادگیری=> علت اضطراب محیط است.

اسلاید 154: دیدگاه زیست شناختی : علت ارثی نرخ همگانی بین دو قلوها MZ بالاتر از DZاست.عملکرد گیرنده های بنزودیازپینی در مغز و ارتباط با اسیدگاماآمینو بوتریک(GABA)

اسلاید 155: درمان اختلال اضطراب فراگیر : رویکرد روانکاوی : -- مواجهه با منابع واقعی تعارضات واپس رانده روش اصلی است. -- در رویکرد روان پوشی بر تعا رضات بین فردی متعلق به زندگی قبلی و فعلی بیمار تأکید می شود و تلاش برای انطباق بهتر.

اسلاید 156: - رویکرد رفتاری:آموزش آرمیدگی عمیق- رویکرد شناختی-رفتاری- رویکرد زیستی

اسلاید 157: اختلال وسواس فکری- عملی:ملاکهای تشخیص براساس DSM IV-TR شامل: افکار – تکانه ها یا تصوّرات عود کننده مزاحم و مداومی که منجر به اضطراب می شوند.obsessive رفتارهای تکراری و اعمال ذهنی که فرد به قصد رهایی از ناراحتی و پریشانی مجبور به انجام آنهاست.compulsive

اسلاید 158: سن شروع وسواس در زنان و مردانوسواس های عملی که معمولاً گزارش می شود :=>کوشش برای پاکیزگی و نظم=> اجتناب از اشیای خاص => وارسی کردن=> مبادرت به اعمال تکراری.

اسلاید 159: سبب شناسی اختلال وسواس فکری -عملی:-نظریه روانکاوی : وسواس از نیروهای جنسی و پرخاشگری سر چشمه می گیرد.-آلفرد آدلر: این اختلال را ناشی از احساس بی کفایتی می داند -نظریه رفتاری و شناختی : آنها را رفتارها ی آموخته شده ای می دانند که از طریق کاهش ترس تقویت شده اند.

اسلاید 160: عوامل زیست شناختی : -التهاب مغز ( آنسفالیت)-قطعه پیشانی مغزعقده های پایه => مجموعه ای از هسته های مغزی شامل هسته دمی، پوسته مغز و گلوله کمرنگ و بادامه است. انتقال دهنده های عصبی(سروتونین)

اسلاید 161: درمان اختلال وسواس فکری – عملی: درمان روانکاوی: شبیه به درمان اضطراب فراگیری و فوبی است یهنی رفع واپس رانی و مواجه ساز بیمار .

اسلاید 162: درمان اختلال وسواس فکری – عملی: - مواجهه وبازداری از تشریفات (ERP ) -مشارکت خانواده مواجهه تجسمی رفتار درمانی عقلی – عاطفی شناخت درمانی بک

اسلاید 163: درمان زیست شناسی: استفاده از داروهای چون SSRIs(بالا بردن سطح سروتونین) روش دیگربرای درمان اختلال وسواس => سینگولاتومی ( تخریب دو یا سه سانتی متری از ماده سفید در سینگولوم) سینگولوم =>شکنج کمری ناحیه ای نزدیک به جسم پینه ای) .

اسلاید 164: اختلال فشار روانی پس آسیبی PTSD-ملاکها تشخیص:مواجهه بارویداد آسیب زا ترس شدید ایجاد می کند تکرار رویداد ناراحت کننده مرتب در ذهن،اجتناب از محرکها مربوط به رویداد طول مدت نشانه های بیشتر از یک ماه است.

اسلاید 165: - سبب شناسی اختلال فشار روانی پس آسیبی عوامل خطر ساز:=> وجود تهدیدی برای زندگی،مونث بودن، جدایی زود هنگام از والدین- سابقه ارثی و...برخورداری از هوش بالا => عامل محافظت کننده در برابر این عوامل .میزان بالای حمایت اجتماعی می تواند خطر اختلال را کاهش دهد.

اسلاید 166: نظریه های روان شناختی :در اثر شرطی شدن ترس به روش کلاسیک ایجاد می شود ،مثل زنی که به او تجاوز شده و او از قدم زدن دربرخی محلّه ها می ترسد نظریه دو عاملی اجتناب آموزی

اسلاید 167: درمان اختلال فشار روانی پس آسیبی : اهمیت نظریات فروید و پیرژانهآگاهسازی از فشار روانی در لحظات بحرانی و مشاوره سوگ توسط تیم بهداشت روانیبهترین خدمت به افراد بعد از این فاجعه : حمایت اجتماعی از سوی خانواده و جامعه .فاصله گذاری میان واقعه و درمان

اسلاید 168: رویکردهای متعلق به دوران جنگ: رویکرد شناختی و رفتاری: اصل بنیادی رفتار درمانی=> مواجهه با چیزی که بیمار شدیداً از ان دوری می کند.تاثیر مواجهه در درمان اختلال PTSDرویکرد چند وجهی به درمان(آرمیدگی،عقلانی-هیجانی،آموزش مساله گشایی)

اسلاید 169: رویکرد روانکاوی :بحث از دفاع و واکنشهای انتقالی بیمارروان پویشی هورووتیس(1990-1998) بر شیوه تعامل آسیب با شخصیت پیش مرضی بیمار تأکید دارد.رویکرد زیستی: تجویز داروهای ضد افسردگی و آرام بخش ها.

اسلاید 170: فصل ششم اختلالات جسمانی شکل و گسستیsomatoform,dissociative disordersتهیه کننده:حسن عبداله زاده (عضو هيات علمی روان شناسی دانشگاه پیام نور مرکز بهشهر)

اسلاید 171: اختلالا ت جسمانی شکل: -- مشکلات روانی شکل جسمانی به خود گرفته و فرد از نشانه های بدنی که اشاره به نوع بدکاری و نقص جسمانی دارند شکایت می کند.

اسلاید 172: اختلالا ت جسمانی شکل: -- 1-اختلال تبدیلی 2-اختلال جسمانی کردن 3-اختلال درد4- اختلال بدریختی بدن 5-خود بیمار انگاری

اسلاید 173: اختلال درد pain disorder فرد به دردی دجار می شود که موجب پریشانی و اختلال شدید در عملکرد می شود. عوامل روانشناختی نقش مهمی دارند.

اسلاید 174: اختلال بد ریختی بدن body dysmorphic disorderفرد به یک نقص اغراق آمیز یا تخیلی در ظاهر خویش اشتغال ذهنی دارد.

اسلاید 175: اختلال خود بیمار انگاری hypochondriasisاشتغال فکری به ترس از داشتن یک بیماری جدی

اسلاید 176: اختلال تبدیلی : conversion disorderملاکهای تشخیص براساس DSM IV-TR شامل: 1- نشانه های حسی و حرکتی که حاکی از یک عارضه عصبی یا طبی است.2-نشانه ها متعاقب تعارض یا فشار روانی آشکار می شوند3-نشانه ها به صورت عمدی ایجاد نمی شوند و با یک عارضه پزشکی هم قابل توجیه نیست.

اسلاید 177: اصطلاح هیستری بی حسی – نابینایی – فلج کامل یا جزیی – لالی حنجره ای – دید تونلی و ...تشخیص افتراقی با تمارض و اختلالات ساختگی اهمیت دارد.

اسلاید 178: اختلال جسمانی کردنملاکهای تشخیص براساس DSM IV-TR شامل: 1-سابقه شکایتهای جسمی متعدد که تا چند سال دوام یافته2-چهار نشانه درد در نقاط مختلف بدن:دو نشانه معدی-روده ای،یک نشانه جنسی(بی تفاوتی جنسی)و یک نشانه شبه عصب شناختی.3-(اختلال تبدیل،اشکال در بلع یا احساس لقمه در گلو،فلج یا ضعف موضعی).

اسلاید 179: سبب شناسی اختلا ل جسمانی شکل سبب شناسی اختلال جسمانی کردن: دیدگاه رفتاری:تمامی دردها،ناراحتیها و بد کاریها گوناگون تظاهرات بدنی یک اضطراب غیر واقعی بینانه است .

اسلاید 180: _ نظریه روانکاوی اختلال تبدیلی _ نظریه رفتاری اختلال تبدیلی _ عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر در اختلال تبدیلی _ عوامل زیستی مؤثر در اختلال تبدیلی (نیمکره راست مغز)

اسلاید 181: درمان اختلالا ت جسمانی شکل پالایش در هنگام مواجهه بیمار با خاستگاه کودکانه واپس رانیتداعی آزاد درمان روان پویشی کوتاه مدتدرمان برگزیده اختلال وسواس فکری – عملی ( مواجهه و باز داری از پاسخERP )

اسلاید 182: درمانهای ویژه اختلال جسمانی کردن در مورد اعتبار شکایت های جسمی با بیمار بحث نمی شود و استفاده از دارو را به حداقل می رساد. توجه بیمار را به منابع اضطراب و افسردگی تغییر داده می شود. فنونی نظیر آموزش آرمیدگی و شکلهای متنوع شناخت درمانی و پسخواندزیستی در بیماران مبتلا به اختلال جسمانی شکل مؤثر بوده است.

اسلاید 183: درمانهای مؤثر در اختلال درد:-اعتبار بخشیدن به اینکه درد مزبور واقعی است و صرفاً در ذهن بیمار قرار ندارد.- آموزش آرمیدگی.- پاداش به فرد به خاطر رفتار به شیوه مغایر با درد.

اسلاید 184: اختلالات گسستی ( تجزیه ای )انواع اختلال گسستی 1- یادزدودگی ( فراموشی) گسستی:(نقصان حافظه در خلال یک دوره زمانی محدود بدنبال یک تجربه تنش زا مانند شاهد مرگ عزیزان بودن) . 2- گریز گسستی:(نقصان حافظه بدنبال ترک خانه و کار و اتخاذ هویت جدید )

اسلاید 185: 3- هویت گسستی :(شخص حد اقل دو حالت ایگو مجزا یا دو شخصیت فرعی داشته باشد) 4- دگرسان بینی خود:(ادراک و تجربه شخصی از خودش به گونه ای نگران کننده و اذیت کننده تغییر می کند).

اسلاید 186: سبب شناسی اختلالات گسستی(DID)آزار شدید جسمی یا ذهنی دوران کودکی و هیپنوتیزم پذیرینوعی ایفای نقش اجتماعی آموخته شده

اسلاید 187: درمان اختلالات گسستی اهمیت دیدگاه روانکاوی همایندی با اختلالPTSD (تشویق بیمار به فکر کردن به رویدادهای آسیب زا بویزه آزارهای دوران کودکی و بر خورداری از محیط امن)آموزش شیوه های بهتر کنار آمدن با چالشهای روزمره

اسلاید 188: اختلال های روانی فیزیولوژیایی و روان شناسی تندرستی فصل هفتمتهیه کننده:حسن عبداله زاده (عضو هيات علمی روان شناسی دانشگاه پیام نور مرکز بهشهر)

اسلاید 189: اختلال های روانی فیزیولوژیایی و روان شناسی تندرستی ملاک های تشخیص برای عوامل روان شناختی تاثیر گذار بر شرایط طبی: 1-وجود بیماری طبی2-عوامل روان شناختی که بر سیر بیماری تاثیر می گذارد.مقایسه اختلالات روانی فیزیولوژیکی با تبدیلی

اسلاید 190: فشار روانی یا استرس stressهانس سلیهنشانگان انطباق عمومی یا GAS و مراحل سه گانه(واکنش هشدار- مقاومت – فرسودگی)

اسلاید 191: فشار روانی یا استرس stress) محرک های تنش زا =>1- عمده major(مرگ عزیزان)2-جزئی minor(گرفتاری در راهبندان )3-حادacute( مردود شدن درامتحان )4-مزمنchronic( محیط کاری نا خوشایند )

اسلاید 192: کنار آمد ن و فشار روانی کنار آمدن با روش مسئله مدار (problem-focused)کنار آمدن با روش هیجانی (Emotion-focused) کنار آمدن به روش اجتنابی(avoidance coping)

اسلاید 193: مقیاس های اندازه گیری فشار روانی: => مقیاس رتبه ای سازگاری مجدد اجتماعی SRRS هولمز و راههسنجش تجارت روز مره (ADE)سنجش شیوه های کنار آمدن

اسلاید 194: عامل مهم در کاهش عوارض فشار روانی =>حمایت اجتماعی انواع حمایت اجتماعی 1- ساختاری(اشاره به شبکه اصلی روابط اجتماعی فرد دارد )2- کارکردی(کیفیت روابط شخص)

اسلاید 195: نظریه های مربوط به به ارتباط فشار روانی و بیمارینظریه های زیستی=> به منزله یک جزء طبیعی و متعارف از پاسخ دهی به فشار روانی.

اسلاید 196: نظریه ضعف جسمانی :عوامل ارثی ،بیماری های قلبی ،تغذیه ممکن است یک دستگاه اندامی را دچار مشکل کند. نظریه واکنش اختصاصی:افراد به شیوه خاص خودشان در برابر فشار روانی پاسخ می دهند.

اسلاید 197: پاسخ های زیستی عمده در برابر فشار روانی :ترشح هورمونها و فعال شدن دستگاه عصبی سمپاتیک و عملکرد هیپوتالاموس–هیپوفیز-غدد فوق کلیوی.تاثیر فشار روانی بر دستگاه ایمنی بدن و افزایش خطر عفونت ها

اسلاید 198: نظریه های روان شناختینظریه های روانکاوی: تعارضات اختصاصی و حالات هیجانی منفی همراه با آنان موجب ظهور اختلالهای روانی فیزیولوژیایی می شوند.-آلکساندر نظریه خشم ابراز نشده یا خشم فرو خورده را صورت بندی کرد. عوامل شناحتی و رفتاری

اسلاید 199: اختلالهای قلبی – عروقی 1- فشار خون اساسی(فشار خون انقباضی (سیستو لیک) و انبساطی (دیاستولیک)-عوامل زمینه ساز-خشم) 2- بیماری شریان اکلیلی قلب(اختصاص صدری (آنژیناپکتوریس) (anginapectoris )

اسلاید 200: اختلالهای قلبی – عروقی نشانه ها:دردهای ادواری سینه که معمولا در پشت جناق سینه قرار دارد. علت اصلی این درد => انتقال ناکافی اکسیژن به قلب (کم خونی موقت)

اسلاید 201: آنفارکتوس عضلات قلبی و فشار روانی- رایج ترین مورد محرک های تنش زا =>خستگی یا فشار شغلی .بیماری پذیری روانی و الگوی رفتاری سنخ الف یا تیپ D,Aبیماری پذیری زیستی

اسلاید 202: « تنگی نفس»مجاری هوا در ریه ها باریک می شوند و باعث میشود تنفس پر زحمت شود .حمله های تنگی نفس به شکل نا پیوسته رخ میدهد،گاهی به صورت روزانه و گاهی هفته ها و یا ماه ها یک بار . در ساعات اولیه صیح فراوان ترند - فرد مبتلا نسبت به حالت عادی بازدم طولانی تری دارد -

اسلاید 203: آسیب شناسی تنگی نفس:عوامل حساسیت زا عوامل عفونی عوامل روان شناختی و علل محیطی.(تاثیر فشار روانی و سطح تجربه و ابراز هیجانات منفی و نقش خانواده)عوامل زمینه ساز فیزیولوژیک

اسلاید 204: ایدز(نشانگان اکتسابی کاستی ایمنی) AIDSهمه گیر شناسی بیماری است که دستگاه ایمنی بدن در آن شدیدا به وسیله ویروس HIV در هم میریزد و فرد را در معرض ابتلا به بیماری هایی چون سارکوما کاپوزی که شکل نادری از سرطان لنفاوی است قرار می دهد.شیوه گسترش بیماری

اسلاید 205: راههای پیشگیری- آموزش همگانی- مداخله در رفتار و روابط افراد پر خطر(مثل استفاده از کاندوم)-آموزش مهارتهای اجتماعی و زندگی و جرات آموزی جنسی

اسلاید 206: جنسیت و تندرستی: مردان بیش از زن ها می میرند.نرخ بیماری قند- کم خونی-اریقا توزوس سیستمیک (درون بدنی) و.. در زنان بالاتر است.استروژن در زنان باعث حمایت فرد در برابر بیماری قلبی – عروقی می شود.علت اختلاف نرخ بیماری در زنان و مردان

اسلاید 207: درمان اختلالهای روانی- فیزیولوژیایی:نظر درمان گران در کاهش این اختلالات:کاهش اضطراب افسردگی و خشم بهترین راه است.درمانگران با گرایش روانکاوانه :--فنون تداعی آزاد --تحلیل رؤیا.

اسلاید 208: درمان اختلالهای روانی- فیزیولوژیایی:درمانگران رفتاری و شناختی:-- حساسیت زدایی منظم -- مواجهه زنده --جرات آموزی.

اسلاید 209: درمان پر تنشی و کاهش خطر پسخوراند زیستی biofeedback آدمیان می توانند روی رفتارهایی کنترل داشته باشند که غیر ارادی هستند مثل ضربان قلب و دمای بدن. درمان استاندارد =>دریافت پسخوراند در خصوص کشیدگی عضلات پیشانی.

اسلاید 210: اداره و مهار فشار روانی :مجموعه ای از فنون درمانی است که برای کمک به کسانی که بندرت برچسب بیمار میگیرند به کار می رود.کاهش برانگیختگیبازسازی شناختیآموزش مهارتهای رفتاریرویکرهای مبتنی بر تغییر محیط

اسلاید 211: مهار و اداره درد:دردی که حالت غیر انطباقی دارد=>یعنی دردی که تناسبی با موقعیت نداشته باشد و امکان زندگی معنا دار را محدود می سازد .حواس پرتی و توجه مجدد درد حاد درد مزمن (نمونه ای از درد مزمن=>درد قسمت پایینی کمر) تهیه کننده:حسن عبداله زاده (عضو هيات علمی روان شناسی دانشگاه پیام نور مرکز بهشهر)سالم و تندرست باشیدE-MAIL:abdollahzadeh2002@yahoo.comWEB: http://psychologyinfo.blogfa.comاینجا کلیک کنید

32,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید