آسیب شناسی ماهواره
در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونتها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.
- جزئیات
- امتیاز و نظرات
- متن پاورپوینت
امتیاز
آسیب شناسی ماهواره
اسلاید 2: آسیب شناسی ماهواره آسیب شناسی شبکه های فارسی زباننعمت اله کرم الهیدانشگاه باقرالعلوم(ع)
اسلاید 3: شکل گیری عصر ماهوارهدیدگاه جان فیسک (نظریه پرداز عرصه فرهنگ و ارتباطات) درباره ماهواره : برنامه های ماهواره ای، در بطن خود حاوی تلقی جدیدی از انسان است. این تلقی جدید نگاه تازه ای به انسان، هنر، ارزش و... دارد که به همراه ماهواره در سراسر جهان گسترده خواهد شد، اخبار و تحلیلهای مردم را جهت خواهد داد و مدل جدیدتری از تفکر سیاسی اجتماعی را در آنها خواهد پروراند؛ هنرها، فیلمها و برنامه های سرگرم کننده، رفتارهای اجتماعی، اخلاق و علائق و ارزشهای جوامع گوناگون را متأثر خواهد کرد و از مدل لباس پوشیدن و آرایش زنان و مردان تا نحوه ارتباط برقرار کردن و تنظیم روابط اجتماعی را متحول خواهد ساخت.سؤالات اساسی: تلقی جدید از انسان که توسط ماهواره در سراسر جهان گسترده خواهد شد، متأثر از کدام فرهنگ است؟ آیا این تلقی از انسان، هنر، ارزش... با فرهنگ دینی و اسلامی ما سازگار است؟تکرار مجدد سؤالی که پیشتر مطرح شد: آیا ما با ماهواره کار داریم یا ماهواره با ما کار دارد و اگر ما به او نپردازیم او به ما می پردازد یا خیر؟
اسلاید 4: تاریخچه ماهوارهاولین ماهواره در 1957 توسط شوروی و دومین آن توسط امریکا در 1958 به فضا پرتاب و در مدار زمین قرار گرفت.رقابت بین شوروی سابق و امریکا در دوره جنگ سرد منجر به رشد تکنولوژی ماهواره شد.راه اندازی اولین ماهواره پخش مستقیم در سال 1976 توسط امریکا و کانادا
اسلاید 5: ورود شبکه های ماهواره ای به ایرانورود ماهواره به ایران از سال 1372سپری شدن دو دهه از ورود ماهواره به فضای ارتباطات رسانه ای کشورمان طبقاتی بودن استفاده از ماهواره در ابتدای امر: آغاز از خانواده های مرفه نقاط مرزی، نصب آنتنهای بشقابی در نقاط مرفه نشین تهران، مناطق متوسط نشین شهر تهران و...آغاز به کار اولین شبکه ماهواره ای فارسی زبان مخالف جمهوری اسلامی ایران با نام NITV (شبکه کاملا سیاسی و لس آنجلسی) در سال 1378
اسلاید 6: نگاهی آماری به وضعیت شبکه های ماهواره ای در ایرانتعداد ماهوراه تلویزیونی فعال در جهان: 203تعداد ماهواره فعال در ایران: 100تعداد شبکه های ماهواره ای قابل دریافت در ایران: 18000 شبکهتعداد شبکه های ماهوراه ای قابل دریافت با رسیورها و دیشهای معمولی در ایران با کیفیت بالا: حدود 2000 شبکه ماهواره های با بیننده بیشتر در ایران: هاتبرد، ترک ست، عرب ست، تله استار 12، یوتل ست 1، 3، 6 ، سایروس، نایل ست و یاه ست.تعداد شبکه اختصاصی موسیقی: 380 تعداد شبکه هایی که علاوه بر شبکه های اختصاصی موسیقی، در خلال برنامه های خود کلیپ و شوهای موزیکال پخش میکنند: 1200 تعداد شبکه حوزه کودک و نوجوان قابل دریافت در ایران: 250 شبکهتعداد شبکه فارسی زبان قابل دریافت در آسمان ایران: 100 9 شبکه سیاسی، 20 شبکه قومی و تجزیه طلب، 23 شبکه سرگرمی، 6 شبکه موسیقی، 11 شبکه فیلم و سریال، 8 شبکه تبلیغی، 15 شبکه مذهبی، 4 شبکه افغانی و 4 شبکه پورنو اروتیک به زبان فارسی برنامه پخش میکنند.نکته: تخصصی شدن شبکه ها: آشپزی، مستند، فیلم و سریال، هنری، کودک، ورزشی، تجاری، دینی ...
اسلاید 7: وضعیت شبکه های ماهواره ای به ایرانگرچه آمارهای متفاوتی درباب میزان مخاطبان ماهواره در ایران وجود دارد، اما میتوان گفت، براساس نظرسنجیهای موجود در کلان شهرها نسبت مخاطبان ماهواره حدود 50 درصد است، این نسبت در تهران بیشتر برآورد شده است. در دهههای 70 و 80 با ماهواره به صورت منفعل برخورد شد (تصویب قانون ممنوعیت در سال 1373).سال 87 آغاز تحولات مهم در زمینه شبکههای فارسی زبان ماهواره بوده که برخی از آنها از داخل تاسیس و حمایت شدهاند. تأسیس شبکههای پرمخاطب فارسی زبان «ام.بی.سی فارسی»(عربستان با همکاری آمریکا و امارات)، «بی بی سی فارسی»، در سال 87، «فارسی وان» (مرداک) در سال 88، «پی ام سی خانواده»، «من و تو» و «یورونیوز فارسی» در سال 89 و...
اسلاید 8: گونه شناسی شبکه های ماهواره ای فارسی زبانگونه شناسی شبکه های ماهواره ای فارسی زبان:شبکه های خبری ـ سیاسیشبکه های سرگرمی(عمومی)شبکه های موسیقیشبکه های فیلم و سریالشبکه های قومی /تجزیه طلبیشبکه های مذهبیشبکه های تبلیغاتی و بازاریابیشبکه های اروتیک
اسلاید 9: شبکه های سیاسی خبریمحتوای اصلی خبر، تفسیر و گزارش خبری است.وجود 9 شبکه خبری و سیاسی فارسی زبانویژگیهای این شبکه ها: دلایل جذابیت: ورود به حوزه های امنیتی که صدا و سیمای ملی به آن حوزه ها وارد نمیشود، سرعت بسیار بالای انتقال خبر، بی طرفی، خبرنگار شهروندی، قالبهای خبری جذاب و تعاملی و...استفاده کارامد از شگردها و تکنیک های رسانه ای با هدف اختلاف افکنی، ایجاد شبهه و تفرقه و مبارزه با جمهوری اسلامیپخش جهت دار اخبار داخلیهدف این شبکه ها تأثیرگزاری سیاسی و اجتماعی بر مخاطبان استحمایت از سوی بنگاه های خاص(انگلستان، آمریکا، اتحادیه اروپا...)شبکه بی بی سی فارسی تأثیرگزارترین شبکه خبری در میان شبکه های خبری فارسی زبان: استفاده از روشهای نرم و بسیار ملایم در انتقال پیام. تلاش برای بی طرف و دلسوز نشان دادن خود. تولید برنامه های محتوایی اجتماعی و فرهنگی و علمی (برنامه های نرم) در بین برنامه سیاسی(برنامه سخت). برخورداری برنامه های نرم از لایه های القایی بسیار اثربخش تر و مخرب تر از برنامه های جدی خبری. شبکه صدای آمریکا(وی ا ُای): زمخت و سخت بودن پیامهای سیاسی و ضدیت آشکار با جمهوری اسلامی ایران، فقدان فضای برنامه های نرم.شبکه های سلطنت طلب و سایر شبکه های مخالفان: اتخاذ مواضع خصمانه و ایجاد دافعه در مخاطب نسبت به شعارهای بی مایه آنها.
اسلاید 10: شبکه های سیاسی و خبری فارسی زبانخط و مشی اصلیسال تأسیسمالک/ محل پخشنام شبکهپخش اخبار جهت دار داخلی با نیت اختلاف افکنی و ایجاد شبهه و تفرقه در کشور1387دولت انگلستان/ انگلستانبی بی سی فارسیهدف جذب تمام مخاطبان فارسی زبان. پوشش سراسر خاورمیانه، اروپا و مدیترانه1390اتحادیه اروپا/ فرانسهیورو نیوزبه شدت مخالف نظام، پخش جهت دار اخبار داخلی با نیت براندازی1379امیر شجره/امریکاپارس تی ویپخش اخبار ضد دولتی(احمدی نژاد) با ظاهر وفاداری به نظام و قانون اساسی، پخش اخبار زندانیان سیاسی1388جنبش سبز/آمریکارسا تی ویمتعلق به سنیهای ایرانی، پرداختن به مسائل سیاسی و مذهبی، تلاش برای ایجاد تفرقه شیعه و سنی، شبهه نسبت به اساس مذهب تشیع و ولایت فقیه، تحریف تاریخ صدر اسلاماین شبکه را میتوان در شمار شبکه های مذهبی نیز دسته بندی کرد1390هاشم عقیلی/اماراتکلمه فارسیپخش اخبار جهت دار داخلی با نیت براندازی جمهوری اسلامی1385دولت امریکا/امریکاصدای آمریکا(وی اُ ای)مخالفت شدید با جمهوری اسلامی، پخش اخبار جهت دار داخلی با نیت براندازی1383داور و هخا/امریکارنگارنگ
اسلاید 11: شبکه های سرگرمی(عمومی)برنامه های این شبکه ها ژانر مشخصی نداشته و در حوزه های سرگرمی برنامه های گوناگون ورزشی، کودکان، خانواده، مسابقات تفریحی، شوها و تاک شوهای گوناگون در زمینه های هنری، سینمایی، ورزش، ویدئو کلیپ های ایرانی و خارجی و نیز فیلم و سریال پخش میکنند.خط و مشی اصلیسال تأسیسمالک/ محل پخشنام شبکهپخش سریالهای سوپ اپرا و سریالهای روز به صورت دوبله شده وپخش فیل و ویدئوکلیپها به عنوان برنامه حاشیه ای. زیر مجموعه شبکه های راپرت مرداک/ داشتن بالاترین بیینده در سال 89 اما افت بیننده در حال حاضر/ پیش بینی برخی کارشناسان به اتمام عمر این شبکه1388سعد محسنی/هنگ کنگفارسی وانپخش سریالهای خارجی(عمدتا ترکی و برزیلی). بیشتر بودن میزان پخش ویدئو کلیپ ایرانی و پخش کارتون دوبله شدهاستقبال بالای مخاطبان ایرانی از سریالهای این شبکه/ بالاترین مخاطب را در بین شبکه های سرگرمی دارد/نزدیکی سبک زندگی ارائه شده در سریالهای ترکی به ایران1385انگلستان/گروه موسیقی و سرگرمی عمومی بریتانیاجم کلاسیکGEM CLASICپخش ویدئوکلیپ های موسیقی، تاک شوهای گوناگون و فیلمهای ایرانی، بیشتر برنامه های این شبکه در راستای ترویج فرهنگ برهنگی استمهران عبدشاهآی پی انIPNپخش ویدئوکلیپهای موسیقی، سریالهای داخلی، تاک شوهای گوناگون و فیلمهای ایرانی. توک شوهای این شبکه در زمینه های هنری، سینمایی، ورزشی... است. این شبکه خط و مشی خود را غیرسیاسی و غیرمذهبی معرفی میکند.حمید شب خیز/آمریکاآی تی انITNالقای سبک زندگی غربی و سکولار به خانواده های ایرانی و پاک کردن الگوی زندگی اسلامی از اذهان عمومیتعلق این شبکه به بنگاه خبرپراکنی بی بی سی، تعیین جهت گیری از سوی سرویس اطلاعات خارجی انگلیس، 1389کیوان و مرجان عباسی/انگلستانمن و تو 1Manoto 1
اسلاید 12: شبکه های سرگرمی(عمومی)خط و مشی اصلیسال تأسیسمالک/ محل پخشنام شبکهشبکه آشپزی و شناخت خوراکیهای مختلف و آموزش پخت غذاها و دسرهای خارجی(اغلب استرالیایی).1389اماراتام ای چیفME Chefمعروف به تلویزیون مهاجر، پخش ویدئوکلیپهای موسیقی عمدتا ساخت داخل، سریالهای ایرانی، تاک شوهای گوناگون و فیلمهای ایرانی1384حسن آرپناهیام آی تی ویMI TVپخش ویدئوکلیپهای موسیقی، سریالهای ساخت داخل، تاک شوهای گوناگون و فیلمهای ایرانیحمید شب خیز/آمریکاپی ای انPENبیشتر برنامه های این شبکه سریالهای مربوط به زنان (عموما فیلمهای دوبله کلمبیایی و کره ای) است. متعلق به مرداک. ظاهری جدیدتر از فارسی وان، بیشتر مورد توجه جوانان/حدود دو ماه است که تعطیل شده است1390زیدمحسنی/اماراتزمزمه تی ویZemzeme TVپخش برنامه های متنوع گزارشی، هنری، ادبی(نمایش، سینما، کنسرت...) با دو رویکرد ایرانی و جهانی. پخش مستندهای بسیار جذاب 1390سوئدکهکشان تی ویKahkeshan TVپخش سریالهای ترکیه ای با دوبله فارسی و زیرنویس فارسی1389ترکیهایران ای تی وی وانIran ATV1
اسلاید 13: شبکه های موسیقی و شوپخش موسیقی و ویدئوکلیپ های عمدتا غربی و موسیقی هایی که به صورت غیرمجاز در ایران تهیه میشوند. اساس این شبکه ها بر پخش ویدئوکلیپ و برنامه های تاک شو با موضوعات پزشکی، هنری، سینمایی، مهاجرت و سرمایه گذاری، مشاوره و مسائل اجتماعیپخش شبانه روز نماهنگ(معمولا فاقد ارزش هنری) مشحون از حرکات سبک و رقص غربی و تماس مردان و زنانی که نقش معشوقه های یکدیگر را بازی میکنند6 شبکه فارسی زبان و 120 شبکه موسیقی غیرفارسی: موسیقی های سیاسی/ اخبار جهانی موسیقی/ترکیب موسیقی و رقص/میزان برهنگی و رفتارهای جنسی در کلیپهای این شبکه ها رو به فزونی است.خط و مشی اصلیسال تأسیسمالک/ محل پخشنام شبکهپخش ویدئوکلیپهای ایرانی و خارجی1385 گروه موسیقی و سرگرمی بریتانیا/انگلستانجم موزیکGem Musicپخش شبانه روز موسیقی با رویکرد سرگرمی و تجاری. پخش برنامه هایی درباره زیبایی، تناسب اندام و سلامتی1385امریکاای بی سیABC 1پخش ویدئوکلیپ های موسیقی عمدتا ساخت داخل. پخش سریالهای ایرانی، تاک شوهای گوناگون و فیلمهای ایرانی1390 میلاد عزیززاده/آلمانایران بیوتیIran Beautyپخش ویدئوکلیپ های موسیقی عمدتا ساخت داخل. پخش سریالهای ایرانی، تاک شوهای گوناگون و فیلمهای ایرانی1385دانیال عزیززادهایران موزیکIran Musicاغلب برنامه ها پخش کلیپهای ایرانی و خارجی1389شرکت رسانه فارسی/اماراتپی ام سی موزیکPMC Music
اسلاید 14: شبکه های فیلم و سریالبسیاری از فیلم های پخش شده این شبکه ها حاوی خشونت و روابط غیراخلاقی است.خیانت گفتمان غالب این شبکه هاست.دارا بودن برنامه های نمایشی متنوع وجود 531 شبکه فیلم سینمایی. 165 شبکه آن در ایران قابل دریافت است.11 شبکه نمایشی با دوبله فارسی در ایران قابل دریافت است(فارسی وان را می توان در این دسته نیز قرار داد)خط و مشی اصلیسال تأسیسمالک/ محل پخشنام شبکهپخش فیلم های ایرانی قبل و بعد از انقلاب1382حمید احمدی/امریکاآی سی سی- اچ بیپخش 24 ساعته فیلمهای هالیوودی و سریالهای خارجی به صورت دوبله یا زیرنویس. داشتن یک برنامه سرگرمی در مورد هنرپیشه های هالیوود. زیر مجموعه شبکه ام بی سی آل سعود1387ولید ابن ابراهیم/عربستانام بی سی پرشین یا پرشین سی آپخش فیلمها و سریالهای خارجی و ایرانی1389بلژیکمووی وانبیشتر برنامه های آن پخش سریالهای خارجی است1389شرکت رسانه فارسی/اماراتپی ام سی فامیلیپخش روزانه 6 سریال ایرانی و خارجی به همراه دو کارتون و موسیقی داخلی و خارجی؛. شعار آن شبکه خانوادگی است1389بیست تی وی
اسلاید 15: شبکه های تجزیه طلب قومیاین شبکه ها با پوشش قومی در قالب شبکه های کردی، ترکی، عربی و ترکمن فعالیت میکنند. تبلیغ پان کردیسم، پان ترکیسم، پان عربیستم20 شبکه قومیخط و مشی اصلیسال تأسیسمالک/ محل پخشنام شبکهشبکه تجزیه طلب قومی1388حزب کومولهکومولا تی ویاولین شبکه جهانی کرد زبان1378حزب دمکرات کردستان/عراقکردستان تی ویشبکه تجزیه طلب آذربایجانی. مواضع آن در تضاد با منافع ایران است.پخش موسیقی، برنامه های سیاسی و گفتگوهای زندهآمریکاگوناز تی ویشبکه ماهواره ای برای انتقال و ترویج فرهنگ خشونت در کردستان. عضو گیری پژاک از طریق این شبکه1386پ ک ک /عراقنوروز تی وی
اسلاید 16: شبکه های تبلیغاتی و بازاریابیتبلیغ محصولات خانگی، صوتی و تصویری، مشاغل سیاحتی، آرایشی و زیبایی، ورزشی، غذایی و..وجود 8 شبکه تبلیغاتی کار دوبله برنامه های این شبکه ها، توسط دوبلرهای سرشناس ایرانی انجام میشودایجاد گرایش به تبلیغ کالاهای خارجی و رونق بخشیدن به فعالیت کمپانی های خارجیتأثیر فرهنگی این شبکه ها تغییر تدریجی سبک زندگی و ایجاد نیازهای کاذب و افزایش گرایش به مصرف کالالهای لوکستوضیحاتسال تأسیسمالک/ محل پخشنام شبکهاین شبکه با انتخاب کالاها و خدمات مورد نیاز عامه مردم و با استفاده از تلویزیون، خریداران را در جریان ویژگیهای محصولات و خدمات خویش قرار میدهد1382حمید عابدی/انگلستانکال شاپCall Shopشبکه خرید تلویزیونی1383اماراتویستا شاپینگVista Shoppingهدف گذاری این شبکه روی بازار خرید ایرانیان است. ارمنستانپرشین تی وی مارکتشبکه های تبلیغی با هدف عرض مستقیم محصولاتانگلستانتک تی ویTAK TV
اسلاید 17: شبکه های پورنو و اروتیک4 شبکه فارسی زبان عمدتا به پخش فیلهای هرزه نگارانه اقدام میکنند100 شبکه کاملا پورنو با فیلمهای داستانی پورنو/ فیلم انیمیشنی پورنو/...عمده ترین خطر این شبکه ها افزون بر آثار سوء اخلاقی، برانگیختن هیجانات جنسی و ایجاد گرایش همجنس خواهی در بین مخاطبان مرد و زنتمرکز برخی از شبکه های اروتیک غیرفارسی زبان بر روی مخاطبان ایرانی (نشان دادن پرچم کشور ایران به منظور ارائه شماره تلفن خاص ایرانیان در هنگام دعوت به گفتگوی جنسی، دعوت از مخاطبان ایرانی برای گفتگوی جنسی با عبارات فارسی، اشاره به فضای سیاسی و اجتماعی ایران در برخی از گفتگوها)
اسلاید 18: شبکه های مذهبیتبلیغ ادیان و مذاهب گوناگونقالب برنامه های این شبکه ها عمدتا برنامه های گفتگو محور و سخنرانی استوجود 15 شبکه مذهبی فارسی زبانشبکه های تبلیغ مسحیت(محبت، نجات، امید ایران، ست سون پارس...) شبکه های تبلیغ شیعه(الزهراء، سلام، امام حسین، ثامن، ولایت ...)برخی از شبکه های شیعی مانند شبکه سلام و اهل بیت، به ترویج اسلام مخالف با مرجعیت و ولایت فقیه می پردازندشبکه های تبلیغ اهل سنت(الرحمه، اقرا، نور، وصال فارسی، وصال حق، کلمه 1 و 2...)
اسلاید 19: شبکه های دینی فارسی زباننام شبکهگرایش دینی(دین)تاریخ تأسیسمؤسساهدافکشورنوراسلام ـ تسننمرداد 1387_____1. پیوند تمدن اسلامی با سایر تمدنها بر اساس رهنمودهای نبوی و با بهرهگیری از شاخصهای جامعه مدنی2. نشر ارزشهای اخلاقی و اسلامی3.گشودن دریچه تفاهم، گفتگو و پیوند دینی به روی تمام مخاطبان4. ارائه برنامههای متنوع برای تمامیسنین5. دوری از تمامیمعیارهای مغایر با وحدت جهان اسلام-ابتعاد از دخول به چالشهای سیاسیبرخی از برنامه های این شبکه ها در ماه های اخیر: ورود این شبکه به موضوعات سیاسی با حمایت صریح از ارتش ازاد سوریه و مخالفت صریح با ایران و حزب الله/مقاسیه تفکرات آخرالزمانی امامیه با تفکرات یهودیت/رد فضیلت ماه رجب/بدعت و دروغ دانستن فضائل ماه شعبان/شرک دانستن غذاهای نذیری/توطئه دانستن طرح موضوع نیابت امام زمانانگلستان وصال فارسیوهابیت و بهائیت1390 ابو منتصر بلوچی هدف این شبکه تأثیرگذاری بر مناطق عرب زبان جنوب ایران، حمله به جمهوری اسلامی، تخریب چهره های مذهبیبرخی برنامه ها: تحریک اهل سنت به تحریم انتخابات، حمله به محور مقاومت، موهوم دانستن مهدویت/توهین به مراجع تقلید/ توهین به امام خمینی/بی ارتباط دانستن ارتباط روحانیت شیعه به اهل بیتکویت
اسلاید 20: شبکه های دینی فارسی زباننام شبکهگرایش دینی(دین)تاریخ تأسیسمؤسسبرخی از برنامه های این شبکهکشوراهل بیت (ع)اسلام ـ شیعی1389حسن الهیاریتمسخر خلفا و توهین مکرر به آنها/ انتساب ولایت فقیه به ولایت ابلیس /تمسخر قیام امام خمینی/ادعای نجس و گمراهی بودن عرفانامریکا
اسلاید 21: شبکه های دینی فارسی زباننام شبکهگرایش دینی(دین)تاریخ تأسیسمؤسساهدافکشورستسون پارسمسیحیت----هرمز شریعتاشاعه مسیحیت ـ ارتباط با پیرواناکثر برنامه ها تاک شو است. پخش برنامه ای مختلف برای تعلیم دین مسیحیت، موزیکهای مسیحی، کارتونهای مذهبی مسیحی، کلیسا هفت(تبلیغ کلیساهای خانگی یا خانوادگی..)قبرسنجاتمسیحیت1385رضا صفااشاعه مسیحیت-ارتباط با پیروانامریکامحبتمسیحیت----خسرو خدادادی1. طرح دیدهای مشروع، معتبر و مختلف مسیحی در جوی آزاد2. بشارت مسیح به همه جهانیان و تقویت مسیحیان ایماندار3. پخش برنامه با محوریت جوانان و خانواده با شعار دوستی باخداامریکا
اسلاید 22: آسیب شناسی شبکه های دینی
اسلاید 23: آسیب شناسی شبکه های دینیتفاوت سؤال، شک و شبههشبهه آفرینی شبکه های دینی/ مبانی اعتقادی/ایجاد تردید نسبت به اساس تشیعکم کاری ما در انتقال معارف و مبانی نظری تشیع به جوانان/ عدم آشنایی عقلی و استدلالی جامعه به ویژه جوانان با تشیع/جوان ما از تشیع غیر از احساسات چیز دیگری ندارد/الف: شبکه های مسیحی:تلاش شبکه های مسیحی برای ارائه چهره ای بسیار لطیف، محبت آمیز و آرمانی از دین مسیحیت، با بیان بسیار نرم مجریان برنامه هایشان. برقراری ارتباط با مخاطبان دچار تردید و ضعف عقیدتی و جذب آنان به مسیحیتمجریان شبکه های مسیحی، مسلمانان تحصیل کرده ای هستند که به دین مسیحیت گرویده اند. آنان با پوچ نمایی اعتقادات مسلمانان و حمله به کتب مقدس مسلمانان و به ویژه شیعیان در پوشش برنامه های تفسیری، آئین مسیحیت را تبلیغ میکنندپخش برنامه برای کلیه سطوح سنی(حتی کودکان) ب: شبکه های وهابی:اصلی ترین شبهه این شبکه ها علیه تشیع: جداسازی حساب تشیع از اهل بیتدر این شبکه ها نه تنها به اهل بیت توهین نمی شود بلکه به آنها بسیار احترام گذاشته میشود/ با سریالهایی تاریخی نیز قصد دارند که اهل بیت را به عنوان فرزندان پیامبر و متعلق به خودشان نشان دهند/ استفاده از کارشناسان سنی مذهب سید
اسلاید 24: آسیب شناسی شبکه های دینیطرح و تکرار شبهه یهودی ساز بودن تشیع: این شبکه ها با جعل تاریخ ادعا میکنند که به دلیل این که یهودی ها از مسلمانان شکست خوردند، برای انتقام، فردی یهودی به نام عبد الله ابن سبأ را مأمور تشکیل فرقه رافضی کردند تا به این وسیله در صف مسلمین تفرقه ایجاد کنند شبهات این شبکه ها سطح بندی شده اند مثلا شبکه کلمه 1 شبهه های سطح عوام را مطرح میکند و شبکه کلمه 2 که به نوعی شبکه فرهیختگان محسوب میشود شبهات نخبگانی را طرح میکند.این شبکه ها در راستای این شبهه اصلی یعنی زیر سؤال بردن اصل تشیع و جداسازی اهل بیت از آنها، سایر شبهات خود درباب اعتقادات و شعائر شیعه را مطرح میکنند شبهه نسبت به :امامت، عصمت و علم امامان، تعداد امامان، امام زمان و مهدویت(تشبیه اعتقاد تشیع به امام زمان با اعتقاد یهودیان به منجی/ مقایسه ویژگیهای امام زمان شیعیان و منجی یهود/ با این مقایسه ها نتیجه میگیرند که تفکر مهدویت مانند اصل تشیع یک تفکر یهودی است)، غدیر، عزاداری مذهبی، عاشورا و قیام امام حسین، گریه، توسل، زیارت، ادعیه، ....کار مفصل این شبکه ها بر روی تک تک شبهات فوق
اسلاید 25: آسیب شناسی شبکه های دینیزیر سؤال بردن حکومت دینی و ولایت فقیه. طرح این شبهه که خود امامان شیعه حکومت نکرده اند و بیشتر نقش ارشادی داشته اند و بر این اساس، ولایت فقیه و مهدویت را ساخته و پرداخته روحانیت شیعه میدانند که برای دستیابی به قدرت و منفعت این اندیشه را مطرح کرده اند/تفکیک علما به حکومتی و ضد حکومتی: آیت الله وحید، سید محمد شیرازی، سید صادق شیرازی.... ضد حکومتی/ مکارم، نوری همدانی، جوادی آملی.... حکومتیکار مفصل بر روی روحانیون منبری (دانشمند، حسینی قزوینی، احمدی اصفهانی ، لارستانی ...) و گرفتن آتو از سخنان آنان(انجام این کار توسط شبکه وصال حق)ج: شبکه شیعی اهل بیت:ویژگی این شبکه توهین شدید و صریح به خلفا و توهین به نظام ایران و ولایت فقیه و شخص ولی فقیه است./دامن زدن به تفرقه بین تشیع و سایر مذاهب اسلامی/طرح شبهه نسبت به انقلاب و ولایت فقیهبراساس نظر سنجی ها بیشترین میزان بییننده(حدود 6 درصد) متعلق به این شبکه است. این شبکه متعلق به یک طلبه افغانی است که ابتدا در قم راه اندازی و توسط برخی از علما حمایت شد، به دلیل زاویه گرفتن از نظام دفاترش در قم بسته شد، بعد به امریکا رفت./نکته : با توجه به استقرار دفتر شبکه اهل بیت در امریکا و دسترسی تقریبا راحت وهابیت و تکفیریها به آمریکا و در عین حال به رغم توهین شدید و آشکار این شبکه نسبت به خلفا و صحابه، مزاحمتی برای او ایجاد نمیشود میتوان احتمال دستهای توطئه پشت آن را مطرح کرد)
اسلاید 26: معرفی آسیب شناختی شبکه های فیلم و سرگرمیمن و تو، فارسی وان و زمزمه
اسلاید 27: شبکه من و توراه اندازی در آبان 1389 در همسایگی بی بی سی فارسی در لندن، همزمان با شبکه فارسی زبان یورونیوز در فرانسه(مسؤول شبکه فارسی زبان یورونیوز خانم ماریا سرسالاری است که سردبیر و تهیه کننده برنامه های مختلف بی بی سی فارسی مانند برنامه نوبت شما است)تعلق به شرکت «شبکه تلویزیونی مرجان» (کیوان و مرجان عباسی مدیران اصلی گروه تلویزیونی مرجان هستند./دارا بودن گرایش به بهائیت) ارتباط مؤثر گوگوش با شبکه من و تو؛ چه در مرحله تأسیس این شبکه و چه به عنوان سرمایه گذاری تجاری و تبلیغی برای آکادمی موسیقی خود،
اسلاید 28: راهبرد شبکه من و تو: ترویج سبک زندگی غربی و سکولار در پوشش ایجاد سرگرمی و تفریح این راهبرد به سهولت از بررسی اجمالی برنامه های این شبکه به دست می آید:برنامه بفرمایید شام: انتخاب افراد شرکت کننده از گونه های مختلف اجتماعی برای ایجاد همذات پنداری مخاطب و کاسته شدن از قبح برخی از رفتارها،مثلا: گفتن عبارت «بوسش کن با تو هستم آقا» در زمانی که یک مرد درحال ورود به خانه ای است که یک خانم در را برای او باز کرده است. کادو آوردن مشروبات الکلی توسط برخی از مهمان ها برای میزبان و سایر مهمانها و رقابت ضمنی مهمانها در انتخاب مارک و برند مشروبات. خوردن غذای ایرانی و به ویژه سنتی به همراه مشروبات الکلی با هدف قبح زدایی و عادی سازی آن برای مخاطب ایرانی(مثلا خوردن قورمه سبزی یا دیزی با مشروبات الکلی،/استفاده از شراب در تهیه سس سالاد..)/ ترویج همجنس گرایی/عادی سازی رابطه محرم و نامحرم/ابتذال در پوشش/بیان مطالب غیر اخلاقی/ ترویج روابط نامشروع دختر و پسر/ترویج مهمانی گرفتن به سبک غربی/ترویج استفاده از غذاهای حرام...برنامه زرشک: تلاش برای رفع مشکل خانمهای شاغل در مورد پخت غذا با وجود گرفتاریهای شغلی، قبح زدایی از رابطه با جنس مخالف، رابطه غیرعادی با همسایه، نوع آشپزی و خوراک ...برنامه به زندگی من خوش آمدید: تلاش برای معرفی افراد موفق متناسب با شاخصهای الگوی زندگی غربیبرنامه ثروتمندان: معرفی افراد ثروتمند و راه ثروتمند شدن و ترویج سبک زندگی اشرافی پرسیدن پرسشهای مختلف در تیزر معرفی برنامه، پرسیدن پرسش اصلی مورد نظر صاحبان رسانه: اگر یکی از ثروتمندترین های جهان بودید، چه سبک زندگی ای را انتخاب میکردید؟برنامه دنیای سگ ها: این برنامه با قبح زدایی از نجاست سگ، آن را به عنوان حیوانی که بهترین دوست انسانها و بخشی از زندگی خانوادگی آنهاست معرفی میکند. برنامه در تبعید: معرفی خوانندگان فراری و الگوسازی آنها برای نسل جوان
اسلاید 29: تاکیتکهای شبکه من و تو برای تحقق راهبرد1ـ بهره گیری از تاکتیک دیپلماسی مشاهیر(Celebrity Diplomacy) برای جذب مخاطبنوعی دیپلماسی عمومی برای جذب و تأثیر بر مخاطب از طریق استفاده از مشاهیر و هنرمندان موسیقی، سینما، ورزش و... برنامه های آکادمی موسیقی گوگوش و یا مصاحبه با خوانندگان لس آنجلسی، شاعران و آهنگ سازان آنها و... در برنامه greatest hits هر هفته با معرفی یک آهنگساز یا ترانه سرا، 10 اثر از کارهایش را گلچین و پخش میکند تا بییندگان با چهره پشت آثاری که سالها با آنها ارتباط داشته اند، آشنا شوند(معرفی داریوش، ابی ...)2ـ ایجاد هیجان در مخاطب با القای حس اثرگذاری بر یک رقابتبرنامه آکادمی گوگوش: در این برنامه انتخاب بهترین خواننده نه بر عهده هیئت ژوری مانند برنامه «نکست پرشین استار» شبکه «تی وی پرشیا وان» بلکه با دریافت رأی مستقیم مخاطبان از طریق تلفن و پیامک است. بنا بر ادعای این شبکه در هفته اول پخش این برنامه، نزدیک به نیم میلیون تماس و در هفته پایانی نزدیک به سه میلیون تماس با این شبکه برقرار شده است که 75 درصد آن از داخل ایران بوده است
اسلاید 30: تاکتیکهای شبکه من و تو3ـ تلاش برای حداکثر تعامل با مخاطب و تولید برنامه های تعاملی(Interactive): استفاده از تلفن، پیامک، ای میل و اعلام نظر و رأی از طریق شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر و...، هر برنامه این شبکه بر روی شبکه های اجتماعی صفحه عضویتی دارد که مخاطب ضمن آگاهی از اخرین تصمیمات برنامه سازان آن، با نظرات دیگر مخاطبان نیز آشنا میشود و افزون بر امکان مباحثه با آنها درباب نقاط قوت و ضعف آن برنامه، نظر و رأی خود در مورد جزئیات آن برنامه را اعلام و تأثیر نظر خود را نیز در فرایند برنامه ریزی می بیند.4ـ سبک نوین خبردهی در برنامه اتاق خبر، دوربین به جای ثابت شدن بر چهره یک مجری، به درون تحریریه اتاق خبر میرود و کارشناسان و مجریان به طور مستقیم و خودمانی درباره خبرها حرف میزنند نه این که خبر رسمی بدهند.این برنامه جای یک بخش خبری رسمی را به بهترین شکل پر میکند و در عین حال چهره سیاسی «من و تو» را تا اندازه زیادی پنهان میکند. گرچه این شبکه می کوشد همانند دیگر شبکه های انگلیسی، مواضع سیاسی خود را در لا به لای برنامه های سرگرم کننده پنهان و به مخاطب القا کند، اما در این برنامه نوع گزینش اخبار، نوع بیان خبر، اولویت انتخاب و منابع خبری گویای نوع رویکرد سیاسی این شبکه و معاندت آن با جمهوری اسلامی است.مثال: مصاحبه با فرید زلاند(آهنگساز کارهای معروف خوانندگانی مانند داریوش، ابی، گوگوش...) در برنامه greatest hits: بالاخره روزی مردم ایران پیروز خواهند شد و به آزادی مورد نظرشون خواهند رسید... آن زمانها مثل الان نبود که مردم را بگذارند کنار دیوار و با مسلسل به رگبار ببندند، ساواک که ما را گرفت، ابتدا سعی می کرد با توصیه و نصیحت ما را به حذف بخشی از شعر مجاب کند...
اسلاید 31: شبکه فارسی وانتأسیس: مرداد 1388 / زیر مجموعه شبکه های راپرت مرداک/ مالک سعد محسنی /مدیر اجرایی زید محسنیاولین شبکه تلویزیونی سرگرمی عمومی متعلق به شرکت پخش خاورمیانه (Broadcast Middel East)؛ این شرکت حاصل سرمایه گذاری مشترک و مساوی بخش آسیایی نیوز کورپوریشن متعلق به راپرت مرداک(یهودی استرالیایی تبار) و گروه رسانه ای موبی متعلق به سعد محسنی(استرالیایی افغانی تبار معروف به مرداک افغانستان، سی و پنجمین نفر پرنفوذ جهان از میان 100 شخصیت پرنفوذ به انتخاب مجله تایمز در سال 2011) مهمترین رسانه های تحت مالکیت نیوز کورپوریشن: روزنامه وال استریت ژورنال، دیلی تلگراف، ساندی تایمز، روزنامه تایمز لندن، روزنامه نیویورک پست، فاکس نیوز، فاکس قرن بیستم، گروه سرگرمی های فاکس، سخن پراکنی بریتانیایی اسکای نیوز، شبکه اجتماعی مای اسپیس...پخش سریالهای سُپ اپرا و سریالهای تفریحی و خانوادگی به صورت دوبله شده و پخش موزیک ویدئو غالبا با مضامین جنسی و خشونت. آثار سُپ اپرا: این مفهوم در دهه 80 در آمریکا مطرح شد و در مقابل آثار فاخر، به آثار آبکی و دم دستی اطلاق میشود که سوژه معمولی دارند و به صورت انبوه تولید میشوند. دنبال کردن این نوع آثار دقت و اندیشه چندانی نمیخواهد، سریالهای سُپ اپرا به شدت عامه پسندند و تأثیر بالایی بر سبک زندگی دارند.داشتن بالاترین بیننده در سال 89 اما افت بیننده در حال حاضر/ پیش بینی برخی کارشناسان به اتمام عمر این شبکه/پیشتاز بودن شبکه جم در جذب مخاطب
اسلاید 32: شبکه فارسی وانراهبرد اصلی: حیاءزدایی و تضعیف باورهای دینی و فروپاشی نهاد خانوادهویژگیهای ظاهری شبکه:الف: دوبله و پخش آثار نمایشی روز اروپا، امریکا و آسیای جنوب شرقی برای نخستین بارب: پخش سریالهای طولانی مدت و دنباله دار خانوادگی و تفریحی معمولی که هدف اصلی آن خانواده استج: استفاده از وله های خاص غالبا با غلبه رنگ صورتی. رنگ صورتی خصوصا در کنار رنگهای تیره(مشکی) از رنگهای ویژه و مورد توجه شبکه های پورنو بوده و به شدت در تولیدات بصری(مجله ها، سایت ها...) با موضوعات جنسی به کار میرود. از نظر روان شناسی رنگ، رنگ صورتی به ویژه در مجاورت رنگ تیره برانگیزاننده حس و غریزه جنسی مخاطب است
اسلاید 33: مضامین و درون مایه های برنامه های فارسی وان:ترویج خانواده های بی سامان و لجام گسیخته در مقابل ساختار سنتی خانوادهترویج و عادی جلوه دادن خیانت زن به شوهر و بالعکسبی اهمیت جلوه دادن احترام به والدینعادی جلوده دادن رابطه جنسی دختر و پسر قبل از ازدواج تا حد باردار شدن دخترعادی جلوه دادن سقط جنین برای دختران قبل از ازدواج به عنوان راه حلی طبیعی برای رفع دلهره های احتمالی در روابط جنسی دختر و پسرهویت زدایی از مفهوم خانواده به عنوان بنیادی ترین واحد اجتماعی مؤثرتعصب زدایی از کانون خانواده و ترویج بی تفاوتی نسبت به حریم خانواده(غیرت، ناموس، حیا...)ترویج هم بالینی(زندگی مشترک بدون ازدواج)ترویج فمینیسم و کم رنگ کردن نقش مرد در جامعه در حد کسی که تنها جهت رفع نیاز جنسی زن خلق شده استمخدوش ساختن رابطه فرزندان پسر و دختر در خانوادهافزایش تأثیرپذیری جنسی و خشونت در جوانان و نوجوانان به خصوص از طریق پخش موزیک ویدئوهای خاص، پی ریزی و ایجاد آمادگی ذهنی تفکر شیطان پرستی در نوجوانان و جوانان
اسلاید 34: تحلیل محتوای سریالهای شبکه فارسی وان از سال 1388 تا 1390 از حیث سوژه
اسلاید 35: شبکه زمزمهتأسیس سال 1390؛ افتتاح در روز 18 تیر؛ دفتر مرکزی شبکه در دبی قرار دارد، حدود دو ماه است که پخش این شبکه متوقف شده است.مدیر شبکه زید محسنی برادر سعد محسنی استخواهر شبکه فارسی وان؛(این شبکه نیز محصول سرمایه گذاری مشترک گروه رسانه ای موبی و کمپانی نیوز کورپوریشن است)هدف گذاری ویژه برای قشر زنان به عنوان مخاطب خاص: جاهد محسنی برادر سعد محسنی: ما در پی تغییرات اجتماعی هستیم، کلیدواژه ما هم تأکید بر روی زنان است... فکر نکنید صحبت زن و مرد به صورت دوستانه در رسانه چیز معمولی است، بلکه این سرآغاز تحول اجتماعی است که آرام آرام حرکت میکند اما مؤثر است.موضوع و سوژه اصلی سریالهای دو شبکه فارسی وان و زمزمه: خیانت، رابطه های آزاد جنسی، فرزند نامشروع، طلاق، دوستیها و ارتباطات نامشروع، حیازدایی از زن و مرد..
اسلاید 36: شبکه زمزمهرویکرد فرهنگی 1ـ ترویج سبک زندگی غربی با ظاهری شرق پسندانتخاب سریالهای تولید کشور آمریکا اما با زبان اسپانیولی(هدفمند بودن انتخابها بر اساس سبک زندگی خاص کشورهای اسپانیولی زبانترویج مد و پوشش های مبتذل به سبک آمریکایی2ـ القای پیام های لیبرال فمینیستیسوژه اولین سریال این شبکه (کافه پرنس) که کاملا هدفمند گزیش و پخش شده است، دختری است که به واسطه فعالیتش به عنوان پیک موتوری و کلاه ایمنی بر سر، مرد تشخیص داده میشود و از جمع های زنانه طرح میشود(فمینیسم لیبرال قائل به برابری و تساوی زن و مرد است)مثبت نمایاندن تمایل دختری که از رابطه ای نامشروع باردار شده است(سریال ارورا)؛ الگوسازی از دختری روستایی که به واسطه فرار از منطقه زندگی اش به اروپا به بزرگترین قاچاقچی مواد مخدر اروپا بدل میشود(سریال ملکه جنوب)، ارزش گذاری زنی که دو برادر برای تصاحب او با هم می جنگند(سریال تاوان)3ـ قبح زدایی و ترویج گرایشهای همجنس گرایانهبه توجه به هدف گذاری زنان به عنوان مخاطب شبکه، به بهانه وجود مخاطب زن تصاویری از شوخی های غیراخلاقی، در آغوش گرفتن هم دیگر، رقص... زنان با همدیگر به نمایش در می آید.
اسلاید 37: آسیب شناسی شبکه های سرگرمی وخانوادگیهدف اصلی ماهواره ای ایجاد تغییر در لایه های بنیادین و هویت ساز فرهنگ جامعه و نیز دستکاری عوامل و سلولهای بنیادین جامعهجهت گیری شبکه های سرگرمی و فیلم به سوی خانواده ، زن، سبک زندگی«لذت» و «مصرف» دو کلید واژه اصلی در بیشتر برنامه ها، فیلم ها و سریالهایی است که در شبکه های ماهواره ای برای مخاطبان ایرانی ترویج میشود.نکته: مقدمه اول: با عنایت به کاهش نرخ رشد جمعیت در ایران، بر اساس گزارش بخش جمعیت سازمان ملل در سال 2050 میلادی/1430 شمسی میانگین سن جمعیت ایران از 25/9 سال (2010 میلادی/1389 شمسی) به 40/6 سال خواهد رسید.مقدمه دوم: بر اساس براوردها تا 40 سال آینده تمام منابع کنونی ثابت شده نفت پایان می یابد. نتیجه: در 40 سال آینده با جمعیتی میانسال رو به رو خواهیم بود که دیگر نفتی برای فروش ندارند.با عنایت به نتیجه فوق، آنچه از الان تا چهل سال آینده باید مورد توجه باشد: تغییر سبک زندگی ایرانی با هدف تولید بیشتر، مصرف کمتر و زاد و ولد هدفمندآنچه از شبکه های ماهواره ای فارسی زبان پخش میشود: ترویج اختلاط جنسی، ارتباط آزاد، اباحه گری، مصرف بیشتر، لذت طلبی فزون تر، تنوع طلبی، مدکرایی، ...
اسلاید 38: آسیب شناسی شبکه های سرگرمی وخانوادگیسانسور شدن فیلمها و سریالهای شبکه های فارسی این سانسور به بدترین شکل ممکن انجام میشود و دو پیامد اصلی دارد: نخست، باز شدن گارد مخالف خانواده: خانوادهها با توجیه این که سریال سانسور شده است، گارد مخالف خود را باز میکند و به تماشای آن می نشیند. اگر سریال حاوی صحنه های صریح اروتیک باشد، عموم خانواده ها از تماشای ان به ویژه توسط فرزندان خود جلوگیری میکنند. مثلا زمانی که یک سریال آمریکایی سانسور نشده باشد خانواده از تماشای آن خودداری میکند، اما اگر همان سریال سانسور شد خانواده به تماشای آن می نشیند. دوم، ایجاد درگیری ذهنی و عاطفی در مخاطب: چون سانسور انجام شده به گونه ای است که تقریبا تمام زوایای پیام مورد نظر در آن وجود دارد و تنها صحنه های پایانی را حذف میکنند، بنابراین برای مخاطب درگیری ذهنی ایجاد میکند و بقیه داستان را مخاطب در ذهن خودش می سازد. تعریف درگیر ذهنی و عاطفی: درگیری ذهنی میزان توجه، تمرکز و تلاش فکری برای بازشناسي ابعاد آشنا و ناآشناي محتوا از يکديگر و مرتبط سازي محتوا با دانش قبلي،. درگيري عاطفي از طريق ابراز واکنش احساسي به پيام، مانند ترس، شادي، نفرت و تمايل، نمود مي يابد. آثار درگیری ذهنی و عاطفی با سوژههای ضد اخلاق: الف؛ ماندگاری آثار پیام و نفوذ آن پیام به اعماق ذهن و روح مخاطب ب؛ زمینه سازی ارتکاب زنای ذهنی توسط مخاطب. مخاطب با همذات پنداری با بازیگران بقیه داستان را در ذهن خویش بازسازی میکند. پس از افزایش زنای ذهنی در مخاطب، قبح زنای واقعی نیز در او کاسته شده و گرایش به انجام آن در او ایجاد میشود.
اسلاید 39: آسیب شناسی شبکه های سرگرمی وخانوادگی: آثار فرهنگی، اجتماعی و روانی1. ايجاد خانوادههای بیقید در برابر خانوادههای سنتی(به ویژه سنتهایی که ریشه دینی دارد)ضرورت برخورداری مادر و دختر از پوشش مناسب در خانواده: نباید به این بهانه که مادر و خواهر از محارم هستند، در مقابل پسر خانواده هر طور که میخواهند بگردند. در بسیاری از موارد ورود ماهواره به خانواده باعث شکسته شدن قبح نوع پوشش در برابر پسر شده اند.لزوم وجود ارتباط حساب شده بین دختر و پسر در محيط خویشاوندی(نامحرم و نامحرمتر): در سریالهای ماهواره ای به اسم ميهمانيهاي شبنشيني بين خویشاوندان نامحرم ارتباطهايي در حال برقرار شدن است كه نمايش مكرر آن باعث شكسته شدن قبح آن ميشود.محوریت جایگاه پدر و مادر در خانواده سنتی و ضرورت احترام به آنها: تنزل جایگاه پدر در حد یک کارگر برای تأمین مخارج و مادر هم در حد یک خادم برای انجام وظایفی مانند آشپزی و رخت شستن و اتو کشیدن.. در برنامه های ماهواره ای. در شبکههای ماهوارهای یکی از اصلیترین کارها معرفی والدین در اندازۀ زمینهساز تولد است؛ یعنی پدر و مادر کسانی هستند که به جهت قانون طبیعت زمینهساز تولد فرزند هستند و باز هم به جهت همین قانون طبیعت باید تا مدتی که فرزند توانایی مراقبت از خویش و پاسخ به نیازهای روزمرۀ خود را ندارد، از او مراقبت کنند اما وقتی که فرزند از آب و گل درآمد، دیگر نقش تربیتی در قبال او بر عهده ندارند. دیگر رضایت و احترام والدین هم از دغدغههای فرزند مدرن نیست، این دغدغه برای انسانهای عقب افتادهای است که نمیخواهند تغییر زمانه را بپذیرند؛
اسلاید 40: آسیب شناسی شبکه های سرگرمی وخانوادگی: آثار فرهنگی، اجتماعی و روانی2. ترویج و عادی جلوه دادن خیانت زن و شوهر به یکدیگريكي از اصلي ترين شگردهای شبکه های ماهواره ای براي به هم ريختن خانواده سنتي، ترويج خيانت زن و شوهر به هم ديگر و عادي جلوه دادن اينها به ويژه خيانت زن به شوهر استاگر زن متوجه شد شوهرش به او خيانت كرده است يك حق مسلم و طبيعي اوست كه او هم به شوهر خيانت كرده و انتقام بگيرد و اين يك حق طبیعي است. در سریال نیز زن و شوهر بعد از فهميدن اين خيانتها به راحتي با هم زندگي مي كنند. يكي از اهداف اصلی ماهواره براي فروپاشي خانوادههاي مذهبي و سنتي، عادی جلوه دادن ارتباطها در بین اعضای خانواده با یکدیگراست. و این یعنی تبدیل امن ترين جای دنیا برای دختران به ناامن ترين جا.
اسلاید 41: آسیب شناسی شبکه های سرگرمی وخانوادگی: آثار فرهنگی، اجتماعی و روانی3. عادی جلوه دادن ارتباط دختر و پسر پیش از ازدواج تا حد باردار شدنتبلیغ در شبكههاي ماهوارهاي درباب این که اولا،حساسیت به عصمت دخترانه يك باور عصر قجري است ثانيا، با ترويج سقط جنين، بارداری دختران را امری عادی جلوه می دهند و این که اگر دختري باردار شد، اشكالي ندارد! كاملا به طور عادي، طبيعي و پزشكي بنا بر اقتضاي زمانه رفتار كرده و سقط جنين ميكند.4. هویت زدایی از مفهوم خانوادهتلاش شبکه های ماهواره ای برای زیر سؤال بردن هويت خانواده. با ایجاد شبهاتی مانند: اصلا خانواده يعني چي؟ چرا با ازدواج براي خودتان مسئوليت درست ميكنيد؟ شما نياز به جنس مخالف داريد، يك زندگي خارج از چارچوب ازدواج براي خودتان فراهم كنيد، چرا ازدواج ميكنيد؟ چرا برای خود مسؤولیتی متقابل و مضاعف ایجاد میکنید؟ بالا بودن نرخ زندگی های غیررسمی/هم بالین(Cohabition) در غرب، بالا بودن نرخ موالید ناشی از این قبیل ازدواج ها. در برخی موارد تا بیش از 40 درصد موالید متعلق به زوجهای هم بالین است
اسلاید 42: آسیب شناسی شبکه های سرگرمی وخانوادگی: آثار فرهنگی، اجتماعی و روانی5. ارزشزدایی از مفهوم غیرتغيرت در چارچوب دين يك ويژگي در مردان و از اصلی ترین عوامل صیانت از عفاف است. ناموس یکی از واژههای آشنا در فرهنگ ما است. حتی کسانی که متدین هم نیستند، نسبت به ناموس خود حساسیت داشته و دارند. این غیرت و حساسيت یکی از موانع اصلی انحراف در جامعه است. اگر مردی حساسیت خود را نسبت به ناموس خویش از دست داد، خود ميتواند زمینهساز انحرافاتی در خانواده شود.6. ترویج فیمینیسم و ایجاد حس رقابت در میان زنان و مردانیکی از اصليترين گامهای موفقیت در زندگی مشترک قرار دادن زن و مرد در جایگاه مشخص هستی است. وقتی زن و مرد از جایگاهی که خداوند برای آنان مشخص کرده است، خارج شدند، دیگر نمیتوانند در کنار هم احساس خوشبختی کرده و مایۀ آرامش یکدیگر باشند.در شبکههای ماهوارهای به شدت روی این مسأله تکیه میشود که زن و مرد رفیق هم نیستند؛ بلکه رقیب یکدیگرند که اگر زن اندکی غافل شده یا کوتاه بیاید، عقب میافتد و قافیه را میبازد. در تعریف قوانین این رقابت، قانونی را به صورت زیرکانه به زنان آموزش میدهند که اگر همسر تو در حق تو خیانت کرد و با جنس مؤنث دیگری غیر از تو ارتباط برقرار کرد، این حق تو است که با او مقابله کنی و خیانت او را با خیانت پاسخ دهی. این کار نه تنها زشت نیست؛ بلکه حقی است که تو بدون احساس عذاب وجدان میتوانی از آن استفاده کنی.
اسلاید 43: آسیب شناسی شبکه های سرگرمی وخانوادگی: آثار فرهنگی، اجتماعی و روانی7. ایجاد حس رقابت در میان زنان و دختران برای جلب توجه مرداندر تفکر رسانهای غرب که در شبکههای ماهوارهای نمود یافته، تأهل و ازدواج كردن مانعی برای هوسرانی نیست.جامعۀ مورد نظر غرب، جامعهای است که فضای آن صحنهای برای رقابتهای هوس آلود است. گردانندگان اصلی این رقابت هم بايد زنان باشند. ابزار اصلی گردانندگان این رقابت هم خودآرایی است. خودآرایی هم باید بر محور تحریک امیال جنسی مردان باشد. 8. ایجاد بلوغ زودرس جنسیوجود غدد جنسی در هر انسانی و فعال شدن طبیعی آنها در يك سن مشخص. جامعۀ ایدهآل، جامعهای است که پسرها و دخترها در سنینی با مفهوم غریزۀ جنسی آشنا شوند که اندکی پس از آن ازدواج میکنند. يعني فاصله اين حس با ازدواج زياد نباشد. در حال حاضر سن بلوغ جنسی در بسیاری از دختران و پسران ما پایینتر از حد طبیعی است. کم نیستند پسرانی که در سن 12 سالگی و دختراني كه در 9 سالگي به بلوغ جنسی رسيدهاند. دو نكته اساسي در باب بلوغ زودرس: الف؛ عدم بلوغ عقلی برای مدیریت غريزه جنسي. ب؛ در فاصله میان بلوغ جنسی تا زمان ازدواج، شبكههای ماهواره ای دائما در حال القاي بسياري از مفاهيم جنسي و شكستن قبح آن هستند.
اسلاید 44: آسیب شناسی شبکه های سرگرمی وخانوادگی: آثار فرهنگی، اجتماعی و روانی9. ایجاد روحیۀ تنوع طلبی جنسیقرار گرفتن مداوم یک مرد یا زن در معرض انواع و اقسام روابط میان مردها و زنها، به صورت ناخودآگاه باعث ایجاد روحیۀ تنوع طلبی جنسی در او میشود. تنوع طلبی جنسی باعث از دست دادن حس خویش تنداری در مسائل جنسی و ایجاد نارضایتی جنسی میشود.يكي از نكات القاء شده از سوی شبکه های ماهواره ای اين است كه اين تنوعطلبي يك حق است و نبايد آن را زشت شمرد. یکی از اصلیترین وظایف این صحنهها از نگاه روانشناسی، سیری ناپذیر کردن مخاطب نسبت به مسائل غریزی است. مردی که مخاطب این صحنهها شده از همسر خود همان توقعی را دارد که در این فیلمها دیده، به طور حتم همسر او نمیتواند پاسخگوی این توقعات باشد، به همین دلیل هم بین این دو اختلاف میافتد.
اسلاید 45: آسیب شناسی شبکه های سیاسیبی بی سی و صدای آمریکا
اسلاید 46: آسیب شناسی شبکه های سیاسی این شبکه ها با هدف قرار دادن مخاطبان ایرانی و غیرایرانی تلاش خود را مصروف شکل دهی به افکار عمومی داخل و خارج ایران (دوست، رقیب یا متخاصم با ایران) میکنند.ابتناء فعالیت این شبکه ها بر گفتمان شرق شناسی و تلاش برای بازنمایی انقلاب اسلامی به عنوان انقلابی ارتجاعی و نظام جمهوری اسلامی به عنوان نظامی بنیادگرا، متعصب و خشونت طلب.از ابتدای انقلاب تاکنون، ایران تحت عناوین اسلام گرا، افراطی، تروریست، دشمن، تهدیدی برای غرب و صلح جهانی ... مورد حمله قرار میگرد.نحوه بازنمایی ایران و ایرانی و اسلام و مسلمانان در مستندهای تلویزیونی، اخبار و گزارش خبری، کلیپ های تبلیغاتی، گفتگوها و میزگردهای تلویزیونی: خشونت گرا، جنگ طلب، افراط گرای دینی، حمایت از تروریسم و ارتکاب تروریسم، ظلم و تبعیض در قبال زنان، ارتجاع و عقب ماندگی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و...
اسلاید 47: آسیب شناسی فعالیت شبکه های بی بی سی فارسی و صدای امریکا علیه ایران(منبع آذری، 1391)
اسلاید 48: آسیب شناسی فعالیت شبکه های بی بی سی فارسی و صدای امریکا علیه ایراناشتراکات بی بی سی فارسی و صدای آمریکا در پرداختن به ایران:اشتراک در راهبرد: براندازی یا ایجاد تحولات ساختاری در نظام جمهوری اسلامیاشتراک در تکنیک: الف: مهمترین تکنیک؛ سیاه نمایی وضعیت ایران(سیاسی اقتصادی و اجتماعی)، ساختار سیاسی ایران،عملکرد مسؤولان نظام و نوع نگاه جامعه جهانی و جامعه مدنی و مردم ایران به نظام حاکمب: بدبازنمایی(بازنمایی بالا و سوء) رویدادها و مسائل ایران (عادی و مستمر بودن دیدن چینش اخباری چون افزایش بیکاری در ایران، وخامت فزاینده وضعیت اقتصاد در ایران، افزایش آسیبهای اجتماعی در ایران، افزایش اعدامها در ایران و... تنها در یک بخش خبری از این دو شبکه)ج: سکولار بودن/پوشش ندادن اخبار دینی و معنوی (پرداختن به اخبار سکولار مانند موفقیتهای ورزشی، جشنواره های فیلم، طرحهای اقتصادی و عمرانی و...)د: تأکید بر اخبار و اطلاعات فن اوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی (وجود برنامه ای مجزا در زمینه فن اوریهای مذکور در هر دو شبکه، پوشش اخبار مربوط به اینترنت در ایران، فیلترشکنها، پرداختن به نقش رسانه های اجتماعی در آشوبهای پس از انتخابات سال 88، مقایسه علمکرد این رسانه ها در ایران با سایر کشورها مانند مصر و تونس، ارسال عکس ها و ویدئوهای مخاطبان و..)
اسلاید 49: آسیب شناسی فعالیت شبکه های بی بی سی فارسی و صدای امریکا علیه ایرانتفاوت در تاکتیک:بسیار آشکار و ابتدایی بودن صدای آمریکا: نوع موضوعات در دستور کار، بیان آشکار ارتباط این شبکه با وزارت امور خارجه آمریکا(برنامه همیشگی دیدگاه واشنگتن)، استفاده از کارشناسان یک دست و اغلب معاند نظام جمهوری اسلامی و جهت دهی آشکار به آنها، استفاده از روشهای ابتدایی برای تحقیر و تمسخر سوژه، انواع توهین های اشکار و مکرر به امام و رهبری و سایر مسؤولان نظام و بسیاری از اصول جمهوری اسلامی و...برخی از تکنیکهای پروپاگاندا که در اخبار و گزارش های خبری صدای آمریکا وجود دارد: چینش هدفمند اخبار، اغراق، شایعه، پرهیز از ذکر چرایی، توسل به منابعی که امکان ارزیابی اعتبار آنها وجود ندارد، القای وضعیت بحرانی، اهریمن سازی،تعمیم، سیاه نمایی، قطبی سازی و...پوشیده و حرفه ای بودن، جلب مخاطبان با تحصیلات بالا و حرکت تدریجی و آرام بی بی سی فارسی: دارا بودن تیم حرفه ای با سابقه فعالیت رسانه ای حرفه ای و آموزش حرفه ای مداوم (اغلب این افراد سالهای اخیر از کشور خارج شده و به این شبکه پیوسته اند)، داشتن ادعای بی طرفی (برای جاانداختن این ادعا از تکینکهای پروپاگاندایی پیچیده و متنوع استفاده میکند)، تنوع در قالبهای برنامه ای(برنامه های مستند، نمایشی و...)، تلاش برای ارائه پیام های غیرمستقیم و دارای دلالت ضمنی به مخاطب و پرهیز از پرداختن مستقیم به بسیاری از مسائل، بدبازنمایی آرام و تدریجی مسائل ایران و...برخی از تکنیکهای پروپاگاندای بی بی سی فارسی: کلی گویی، پاره حقیقت گویی، برجسته سازی، استفاده از افراد عضو جامعه هدف، اهریمن سازی، کلیشه سازی(براساس گفتمان شرق شناسی کلیشه های شرقی شامل بی قانون، عقب مانده، ابژه برای شناخت، بنیادگرا و... است)
اسلاید 50: جمع بندی آسیب های شبکه های ماهواره ایتقریبا هیچ حوزهای از مسائل جامعه ایران را نمیتوان شناسایی کرد که نسبتی با مقوله ماهواره نداشته باشد الف: روانی ـ تربیتی: میل به بی نظمی/ بلوغ زودرس/گسترش بحران هویت ...ب:فکری ـ دینی: ترویج اندیشهها، هنجارها و کنشهای انحرافی، سکولاریستی و اباحهگرایانه/ زایل سازی حیا و عفت /ترویج شبهات اعتقادی نسبت به دین اسلام و مذهب تشیع/ایجاد تفرقه میان مذاهب اسلامی/ تخریب رابطه نهادهای مذهبی و کارکردهای آنها (هیات، عزاداری و...)ج: اجتماعی ـ فرهنگی: شدتیافتن سقوط اخلاقی فرد و جامعه، بروز تغییرات وسیع در سبک زندگی،(پوشش، معماری، تفریحات، تغذیه و...)/ تضعیف بنیانهای خانواده و بروز نابسامانیهای جنسی/گسست نسلی/تاثیرگذاری بر فرآیند الگوسازی در جامعه/ مدگرایی/ تجمل گرایی/ جذب هنرمندان و فعالان فرهنگی داخلی(مستندساز، دوبلور، مجری ...)د: سلامت: تبلیغ کالاها و محصولات فاقد ضمانت سلامتی/ح: سیاسی ـ امنیتی: سیاه نمایی/ ایجاد شکاف بین مردم و مسؤولان/بی اعتمادسازی مردم به حاکمیت/ زمینه سازی ترور و ناامنی...و: قومیتی ـ تجزیه طلبانه : تقویت گرایشهای قومی و خرده فرهنگی و ایجاد واگرایی قومی و مذهبیز: منطقه ای و جهانی: تخریب چهره مسلمان و ایرانی/ ناامیدسازی طرفداران انقلاب اسلامی/ .
اسلاید 51: جمع بندی آسیبهای ماهوارهتقریبا هیچ حوزهای از مسائل عمومی (و خصوصی) موجود در جامعه ایرانی را نمیتوان شناسایی کرد که نسبتی با مقوله ماهواره نداشته باشد گونه شناسی آسیبهای ماهواره: الف: روانی ـ تربیتی: افزایش میل به بی نظمی/ بلوغ زودرس/گسترش بحران هویت ...ب:فکری ـ دینی: ترویج اندیشهها، هنجارها و کنشهای انحرافی، سکولاریستی و اباحهگرایانه/زایل سازی حیا و عفت / شبهه آفرینی/ تخریب رابطه نهادهای مذهبی و کارکردهای آنها ...ج: اجتماعی ـ فرهنگی: شدتیافتن سقوط اخلاقی فرد و جامعه، بروز تغییرات وسیع در سبک زندگی، پوشش، معماری، تفریحات و.../ تضعیف بنیانهای خانواده و بروز نابسامانیهای جنسی/گسست نسلی/ تاثیرگذاری بر فرآیند الگوسازی در جامعه/ مدگرایی/تجمل گرایی/ جذب هنرمندان و فعالان فرهنگی داخلی مانند مستندساز، دوبلور، مجری ...د: سلامت: تبلیغ محصولات بهداشتی فاقد ضمانت/ح: سیاسی ـ امنیتی: ایجاد شبهه نسبت به اصل حکومت/ایجاد شکاف میان مردم و حاکمیت/ بدبین سازی مردم به مسؤولان/افزایش ناامیدی مردم نسبت به شرایط موجود/ سیاه و بحرانی نشان دادن شرایط جامعه...و: قومیتی ـ تجزیه طلبانه : گسترش نفرت در میان اقلیتهای قومی و مذهبی/ دامن زدن به خشونت گرایی قومی/ز: منطقه ای و جهانی: تخریب چهره مسلمان و ایرانی/ ناامیدسازی طرفداران انقلاب اسلامی/
اسلاید 52: برنامه های شبکه های ماهواره ایتحولات آینده :دسترسی/ فنی
خرید پاورپوینت توسط کلیه کارتهای شتاب امکانپذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.
در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.
- پاورپوینتهای مشابه
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.