کسب و کار مدیریت و رهبری

آشنایی با سیستم های مدیریت دانش

ashenaee_ba_systemhaye_modiriate_danesh

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آشنایی با سیستم های مدیریت دانش”

آشنایی با سیستم های مدیریت دانش

اسلاید 1: سمينار آشنايي با سيستم‎هاي مديريت دانشمجريان : سعيد امامي، محمّد كيهانيخرداد ماه 1386انجمن انفورماتيك ايران

اسلاید 2: خرداد 13862آشنايي كلي با مديريت دانشتاريخچه مديريت دانشمعرفي برخي از مدل‎هاي مديريت دانشفرايندهاي مديريت دانشآنتولوژي و طبقه‌بندي مديريت دانشفناوري‌هاي مديريت دانشفرهنگ‌سازي و توسعه سازماني براي مديريت دانشرايانش اجتماعيفهرست مطالب

اسلاید 3: خرداد 13863آشنايي كلي با مديريت دانش

اسلاید 4: خرداد 13864سلسله مراتب دانش در چهار مرحله به پیش می‌رود داده Data اطلاعات Information دانش (دانايي) Knowledge خرد Wisdomداده – اطلاعات – دانش - خردآشنايي كلي با مديريت دانش

اسلاید 5: خرداد 13865سلسله‌مراتب دانشآشنايي كلي با مديريت دانش

اسلاید 6: خرداد 13866سلسله‌مراتب دانشآشنايي كلي با مديريت دانش

اسلاید 7: خرداد 13867تبديل داده و اطلاعات به يكديگر به واسطه فناوري اطلاعات صورت مي‌گيرد ولي فناوري اطلاعات گزينه ناتواني براي تبديل «اطلاعات» به «دانش» است. عوامل اجتماعي، «دانش» و «اطلاعات» را بهتر به يكديگر تبديل مي‌كنند اما همين عوامل در تبديل «داده» به «اطلاعات» كند هستند.تمايز «داده»، «اطلاعات» و «دانش» مشكل است. تنها از طريق مفاهيم بيروني يا از ديدگاه كاربر مي‌توان بين «داده»، «اطلاعات» و «دانش» تفاوت قائل شد. داده – اطلاعات – دانش - خردآشنايي كلي با مديريت دانش

اسلاید 8: خرداد 13868داده – اعداداطلاعات – الگــوی خــاص به داده‌هادانش – اطلاعاتی که می توان به آن عمل کردخرد – اقداماتی که منجر به تصمیم‌گیری و بهبود می‌گرددداده – اطلاعات – دانش - خردآشنايي كلي با مديريت دانش

اسلاید 9: خرداد 13869 داده ها، حقایق و اعدادی هستند که از آنها اطلاعات به دست می‌آید. برای مثال داده می‌تواند شامل آمار، فهرست اقلام و فهرستی از اسامی و آدرس‌ها باشد.دادهآشنايي كلي با مديريت دانش

اسلاید 10: خرداد 138610زمانی که داده ها به منظور خاصی بشکلی منطقــی سازمانـــدهی می شوند تبدیل به اطلاعات مي‌گردند.اطلاعاتآشنايي كلي با مديريت دانش

اسلاید 11: خرداد 138611ميزان صحيح اطلاعات در زمان مناسب يك عامل مهم براي انجام انواع كارها مي‎باشد. دو برابر شدن اطلاعات موجود در هر 6 تا 9 ماه يكبار بر ابعاد اين معضل مي‌افرايد. حجم زياد اطلاعات موجود داخلي و خارجي امروزه مديران اجرايي, دربارة غرق شدن در دريايي از اطلاعات صحبت مي‌كنند.اطلاعاتآشنايي كلي با مديريت دانش

اسلاید 12: خرداد 138612دانش استنتاج کردن و شناخت الگوهای نامعمول، روندهای پنهان و استثنائات داده و اطلاع است. دانش ایجاد یک مدل ذهنی از الگو یا روند است که می تواند با درجه‌ای از قابلیت اعتماد و پیش‌بینی در یک زمینه خاص به کار گرفته شود.مفهوم دانشآشنايي كلي با مديريت دانش

اسلاید 13: خرداد 138613دانش : مخلوط سیالی از تجربیات، ارزش ها، اطلاعات موجود و نگرش‌های کارشناسی نظام یافته است که چارچوبی برای ارزشیابی و بهره گیری از تجربیات و اطلاعات جدید به دست می‌دهد. دانش، در ذهن دانشور به وجود آمده و به کار می‌رود. دانش در سازمان‌ها نه تنها در مدارک و ذخایر دانش، بلکه در رویه‌های کاری، فرآینــدهای سازمانی، اعمال و هنجارها مجسم می‌شود. (داونپورت و پروساک)مفهوم دانشآشنايي كلي با مديريت دانش

اسلاید 14: خرداد 138614دانش ایده‌ها، فهم‌ها و درس آموخته شده ما در طول زمان است. درس‌ها و ایده‌هایی که با کنار هم نهادن اطلاعات دریافتی از منابع مختلف و درگذر زمان به آن دست یافته‌ایم.(ماهنامه مدیریت دانش سازمانی – آبان 83)مفهوم دانشآشنايي كلي با مديريت دانش

اسلاید 15: خرداد 138615دانش فردي براي توسعه دانش پايه سازماني ضروري است؛ هر چند دانش سازماني حاصل جمع ساده‌اي از دانش‌‌هاي فردي نيست. (بات، 2000)ايجاد دانش به توانايي سازمان‌ها در ايجاد ايده‌ها و راه‌حل‌هاي نوين و مفيد اشاره دارد (ماراكاس، 1999). سازمان‌ها با توسعه و تجديد ساختار دانش قبلي و كنوني با روش‌هاي مختلف به خلق واقعيت‌ها و مفاهيم جديد مي‌پردازند.ايجاد دانش فرآيند مهمي است كه در آن انگيزه، تلقين، تجربه، و شانس، نقش مهمي ايفا مي‌كنند (لين و ديگران، 1996). معيار سنجش دانش نو، نقش مؤثر آن در حل مسائل جاري و نوآوري در بازار است. توصيه نمي‌شود كه سازمان‌ها بكوشند تحت هر شرايطي، دانش جديد ايجاد نمايند. روش‌هاي مختلفي وجود دارد كه با آنها مي‌توان تجربيات را دوباره آزمود. (بات، 2000).مفهوم دانشآشنايي كلي با مديريت دانش

اسلاید 16: خرداد 138616دانش، مجموعه كل شناخت‎ها و مهارت‎هايي است كه افراد براي حل مسئله به كار مي برند. دانش هم نظريه‎ها و هم قواعد و دستورات عملي را شامل مي‎شود. دانش بر داده و اطلاعات پايه‎گذاري مي‎شود امّا بر خلاف آنها هميشه محدود به انسان‌ها است. دانش به وسيله افراد ساخته مي‎شود و باورهاي افراد درباره روابط علّي را نشان مي‌دهد.تعريف دانشآشنايي كلي با مديريت دانش

اسلاید 17: خرداد 138617وقتی که دانش برای تصمیم‌گیری و بهبود تصمیمات، فرآیندها و بهره‌وری یا سودآوری به کار گرفته می‌شود تبدیل به خرد می‌شود. برای خردمند بودن، افراد نه تنها باید دانش کسب کنند بلکه باید فهم کاملی از اصول حاکم برآن دانش را نیز داشته باشند.خرد (معرفت)آشنايي كلي با مديريت دانش

اسلاید 18: خرداد 138618دادهاطلاعاتدانشخردقابل کدگزاری، واضحبراحتی قابل انتقالبشری، قضاوتیمفهومی, ضمنیفراگیری انتقال الزاماتآشنايي كلي با مديريت دانش

اسلاید 19: خرداد 138619ايجاد دانش به توانايي سازمان‌ها در ايجاد ايده‌ها و راه‌حل‌هاي نوين و مفيد اشاره دارد (ماراكاس، 1999). ايجاد دانش فرآيند مهمي است كه در آن انگيزه، تلقين، تجربه، و شانس نقش مهمي ايفا مي‌كنند (لين 1996). در راستای اعتباربخشی به دانش، اغلب تقابل مداوم بين فناوري، فنون و افراد براي سنجش اعتبار دانش مورد نياز است (بات، 2000) اعضاي سازمان با مجموعه‌هايي از شيوه‌ها سرو كار دارند. بنابراين يك سازمان ممكن است استانداردهاي برنامه‌ريزي يكساني ايجاد نمايد و يا از الگوهاي يكساني براي ارائه «داده»، «اطلاعات» و «دانش» بهره گيرد.معيار ارزيابي در مفيد بودن دانش معمولاً مشخص نيست. در عين حال، اگر سازماني دانش را در كارها و فعاليتهاي رايج خود مفيد دانست بايد ترتيبي اتخاذ نمايد كه گروههاي كاري بتوانند به سنجش و ارزيابي دانش بپردازند. (كوليس و مونتاگومري، 1995). به كارگيري الگوهاي تعامل بين اعضا، فناوري‌ها، و فرهنگ يك سازمان مي‌تواند با شرايط دشوار روبرو شود. «ويك» و «روبرتس» اين الگوي تعاملي را مجموعه عقل‌هاي سازمان ناميده‌اند. مديريت دانشآشنايي كلي با مديريت دانش

اسلاید 20: خرداد 138620مدیریت دانش شامل تصرف دانش، خرد، تجربیات با ارزش افزوده کارکنان سازمان، آسان کردن بازیابی دوباره و نگهداری آن به عنوان دارایی سازمان است. مدیریت دانش کوششی برای تبدیل دانش کارکنان (سرمایه انسانی) به دارایی مشترک سازمانی (سرمایه فکری ساختاری) است.مديريت دانشآشنايي كلي با مديريت دانش

اسلاید 21: خرداد 138621در واقع مدیریت دانش آن اقداماتیست که انجام می‌دهیم تا سازمان، سریعتر و اثربخش‌تر به اهداف خود برسد.ارائه دانشی درست، در قالبی درست، در زمان درست، برای اشخاص درست و با هزینه‌ای درست ماهیت عملکرد درست مدیریت دانش است.مدیریت دانش جمع آوری دانشی است که از تجربیات موجود بدست آمده‌اند. مديريت دانشآشنايي كلي با مديريت دانش

اسلاید 22: خرداد 138622فرآيند ايجاد، تأييد، ارائه، توزيع و كاربرد دانش ايجاد توان ومهارت در تغيير از طريق دانششکل دادن به الگوهاي تعامل ميان فناوري‌ها، فنون و افراد تعبير و سازماندهي اطلاعات از جهات مختلف مديريت دانش و توسعه مستمر = ايجاد فرهنگ جديد مروري بر مديريت دانشآشنايي كلي با مديريت دانش

اسلاید 23: خرداد 138623فرایند های نامنظم دانشفرایند های سیستماتیک اطلاعات و دانش دانش انسانی و شبکه پایکاه داده ها و شبکه های فنیآشنايي كلي با مديريت دانش

اسلاید 24: خرداد 138624عدم توجه به قواعد پايه روانشناسي منجر به شكست مديريت دانش مي‌گردد (در اختيار ديگران گذاشتن دانش، اعتماد مي‌طلبد)دانش هميشه در ارتباط با انسان‌هاستراه‌حل‌هاي استانداردي در رابطه با مديريت دانش وجود نداردمديريت دانش بدون طراحي گام‌هاي سنجيده محكوم به شكست استبا روش‌هاي سنتي نمي توان دارايي‌هاي فكري شركت را مديريت كردچند نكته در مديريت دانشآشنايي كلي با مديريت دانشفقدان ابزارهاي مديريتي براي مديريت دانش

اسلاید 25: خرداد 138625آشنايي كلي با مديريت دانش

اسلاید 26: خرداد 138626تاريخچه مديريت دانش

اسلاید 27: خرداد 138627تاريخچه مديريت دانشتاريخچه مديريت دانش

اسلاید 28: خرداد 138628مديريت دانش: موضوعي بين‌رشته‌ايتاريخچه مديريت دانش

اسلاید 29: خرداد 138629معرفي برخي از مدل‎هاي مديريت دانش

اسلاید 30: خرداد 138630بعضي مدل‌ها براي فهميدن مديريت دانش هستندبعضي مدل‌ها براي پياده‌سازي مديريت دانش هستندبعضي مدل‌ها براي هر دو مي‌باشندمدل‌هاي ساده‌تر معروف‌ترند معرفي برخي از مدل‌هاي مديريت دانش

اسلاید 31: خرداد 138631مدل Nonaka و TakeuchiSocializationانسان‌ها با يكديگر صحبت مي‌كنند و دانش رد و بدل مي‌كنندTacit knowledgeTacit KnowledgeInternalizationافراد بعد از مطالعه مستندات و مطالب موجود در رايانه آن را ياد گرفته و مورد استفاده قرار مي‌دهندTacit knowledgeExternalizationفرد دانش را از طريق مستنداتي مانند كتاب، مقاله، نامه، گزارش و... منتقل مي‌كندTacit knowledgeExplicit knowledgeCombinationدانش موجود به شكل مستند يا ذخيره شده در رايانه با هم تركيب شده و ارتباطاتشان تعريف مي‌شودExplicit knowledgeExplicit knowledgeExplicit knowledge

اسلاید 32: خرداد 138632مدل ZackDeclarative Knowledge (Know-About) : the ability to recognize and classify concepts, things and states of the worldProcedural Knowledge (Know-How) : the understanding of an appropriate sequence of events or the ability to perform a particular set of actionsCausal Knowledge (Know-Why) : an understanding of why something occursRelational Knowledge (Know-With) : an understanding of the relationships among or between these types of knowledge

اسلاید 33: خرداد 138633مدل فرايند‌هاي دانايي Probst et alKnowledge acquisitionKnowledge identificationKnowledge retentionKnowledge developmentKnowledge sharing/distributionKnowledge utilizationKnowledge goalsKnowledge assessmentFeedback

اسلاید 34: خرداد 138634مدل‌هاي ديگر فرايند‌هاي مديريت دانش

اسلاید 35: خرداد 138635مدل Firestone و McElroy

اسلاید 36: خرداد 138636مدل Fraunhofer IPK

اسلاید 37: خرداد 138637مدل StankoskyM U L T I P L E D I S C I P L I N E SKNOWLEDGE MANAGEMENTThe Architecture of Enterprise EngineeringSystems EngineeringOrganization DevelopmentOrganization BehaviorSystems ManagementE-mailData WarehousingSearch EnginesDecision SupportProcess ModelingManagement ToolsCommunicationsTECHNOLOGYTECHNOLOGYBPR - Processes - ProceduresMetricsMBOTQM/LWorkflowCommunicationsORGANIZATIONORGANIZATIONBusiness CultureStrategic Planning - Vision and GoalsClimateGrowthSegmentationCommunicationsLEADERSHIPLEADERSHIPIntuitionInnovation vs. InventionLearning CommunityVirtual TeamsShared ResultsExchange ForumsCommunicationsLEARNINGLEARNINGEnvironmental InfluencesSocialPolitical GovernmentalEconomic

اسلاید 38: خرداد 138638CapacityAttentionCognitive abilityPrevious knowledgeBeliefs, values, expectationsAbility to structurePerceived knowledgeInnovationIntelligenceCapability to actMake decisionSolve issuecompetitivenessCapacityStructuringProcessing timeProcessing powerStored and structured informationIntelligenceInformationsensesSensorsData entryمعرفي برخي از مدل‌هاي مديريت دانش

اسلاید 39: خرداد 138639فرايندهاي مديريت دانش

اسلاید 40: خرداد 138640فرايندهاي مديريت دانش

اسلاید 41: خرداد 138641دانـشبکارگیری و اعتبار بخشی به دانشکسب دانشخلق دانشذخیره سازی دانشتجزیه و تحلیل وتفسیــر داده هاانتقال و انتشار دانشفرايندهاي مديريت دانش

اسلاید 42: خرداد 138642Knowledge acquisitionKnowledge identificationKnowledge retentionKnowledge developmentKnowledge sharing/distributionKnowledge utilizationKnowledge goalsKnowledge assessmentFeedbackفرايندهاي مديريت دانشمدل پروبست

اسلاید 43: خرداد 138643شناسايي دانش (Knowledge identification)كسب دانش – اكتساب دانش (Knowledge acquisition)توسعه دانش (Knowledge development)اشتراك و توزيع دانش(Knowledge sharing/distribution) بهره‌گيري از دانش (Knowledge utilization)نگهداري دانش دانش (Knowledge retention)فرايندهاي مديريت دانش

اسلاید 44: خرداد 138644هر كسي قادر به دانستن هر چيزي نيستاما ما بايد بدانيم هرآنچه را كه نياز داريم در كجا بيابيمدانستن به خودي خود كافي نيستبا اين دانش چه كاري مي‌توانيم بكنيم؟فرايندهاي مديريت دانش1 - شناسايي دانش

اسلاید 45: خرداد 138645مقالات تخصصيياداشت‌هاگزارش‌هاي فنينامه‌هاي الكترونيكيفرايندهاي مديريت دانشطغيان اطلاعاتدعوت به همايش‌ها دسترسي به پايگاه‌هاي اطلاعاتنظام‌هاي اطلاعاتيجهان گسترده اينترنتمديران!!! من بجز آنچه كه بدان نياز دارم, همه نوع اطلاعاتي دارم

اسلاید 46: خرداد 1386461- شناسايي مهارت‌هاي كاركنان2 – كتابجه‌هاي راهنماي متخصصان3 – نقشه‌هاي دانشمكان‌شناسي دانش - منابع دانش – دارايي دانش – سيستم‌هاي اطلاعات جغرافيايي – منبع دانش4 –ماتريس‌هاي دانش دروني/ بيروني – جديد/ قديم – آشكار/ ضمنيفرايندهاي مديريت دانشبرخي ابزارها براي شفاف‌سازي دانش

اسلاید 47: خرداد 138647شفافيت به هر قيمتي نمي ارزداحترام به زندگي شخصيآشكارسازي دانش متخصصان هميشه كار درستي نيستشفافيت مي‌تواند آسيب‌رسان باشددشمنان طبيعي شفافيتفرايندهاي مديريت دانشمواردي كه بايد رعايت شود

اسلاید 48: خرداد 138648 با تفسیر داده ها، سازمان ها قادر خواهند بود به داده های خود مفهوم بخشند. با کشف الگوها و مدل های جدید، کارکنان می توانند اطلاعات مورد نیاز خود را به منظور تدوین استراتژی ها تدوین نمایند.تجزيه و تحليل و تفسير داده‌هافرايندهاي مديريت دانش

اسلاید 49: خرداد 138649 طبقه‌بندی و گروه‌بندی خلاصه‌سازی اطلاعات مدل‌سازی شناسایی انحراف معیاراز متــدولوژی‌های تفسیر داده‌ها می‌توان به مواردی مثل درخت تصمیــم‌گیری، رگرسیـــون و طبقه‌بندی غیر خطی و مدل‌های گرافیکی نام برد.مراحل تفسير داده‌هافرايندهاي مديريت دانش

اسلاید 50: خرداد 138650سازمان ها پشتــوانه دانش خــود را با جمع‌آوری اطلاعات از منابع داخلی و خارجی می‌سازند.یکـی از روش‌های اصلی و قدیمی جهت کسب دانش، آموزش می‌باشد.2 - كسب دانشفرايندهاي مديريت دانش

اسلاید 51: خرداد 138651تخصص‌ها، حافظه‌ها (خاطرات)، اعتقادات و فرضیات کارکنان از منابع اصلی دانش به‌صورت داخلی است.2 - كسب دانش از منابع داخليفرايندهاي مديريت دانش

اسلاید 52: خرداد 1386522-1- دانش كاركنان بيروني2-2- دانش شركت‌هاي ديگر2-3- دانش ذي‌نفعان مانند مشتريان2-4- توليد دانش2 - كسب دانش از منابع بيرونيفرايندهاي مديريت دانش

اسلاید 53: خرداد 138653 استخدام (قابليت‌هاي مورد نياز)جنگ براي بدست آوردن بهترين‌هااستخدام متنوعشكار مغزهاقراردادهاي محدودمشاوران تخصصي و عمومي2-1- دانش كاركنان بيرونيفرايندهاي مديريت دانش

اسلاید 54: خرداد 138654 روش‌هاي مشاركتتصاحب كارگاه‌هاي پررونقتصاحب به منظور مسدود كردن شكاف‌هاي دانشپرهيز از تصاحب خصمانهپيوندهاي استراتژيك (مشاركت و همكاري)الگوبرداري2-2- دانش شركت‌هاي ديگرفرايندهاي مديريت دانش

اسلاید 55: خرداد 138655 شناخت مشتري (اطلاعات تحقيقات بازار)آنچه كه مشتري مي‌داند (اعتقادات و ايده‌ها)استفاده از مشتريان (دعوت به كارگاه‌هاي آموزشي)درگيرشدن در فعاليت‌هاي مشتريدرگير كردن مشتري (خصوصا“ ناراضي) در فرايند توسعهپروژه‌هاي آزمايشي (انتشار نسخة بتا)فهم زبان مشتري (اصطلاح شناسي زبان مشتري)2-3- كسب دانش از مشتريانفرايندهاي مديريت دانش

اسلاید 56: خرداد 138656دانش ثبت شدهكسب اموال فكري (نتايج تحقيق)جايگزيني نرم‌افزارهاكسب طرح‌هاي ساخت، نفشه‌هاي چاپينسخه برداري قانوني (نمايشگاه‌ها)مهندسي معكوسكسب وسايل فني ذخيره‌سازي2-4- اكتساب توليدات دانشفرايندهاي مديريت دانش

اسلاید 57: خرداد 138657توسعه دانش شامل همة آن تلاش‌هاي مديريتي مي‌شود كه سازمان از طريق آن آگاهانه تلاش مي‌كند تا به كسب قابليت‌هايي بپردازد كه خود فاقد آنهاست، يا به خلق قابليت‌هايي بپردازد كه هنوز در درون و بيرون شركت وجود ندارد3 - توسعه دانشفرايندهاي مديريت دانش

اسلاید 58: خرداد 138658دانش از طریـق فرآیندهای متعدد و متنوعی ایجاد می‌شود که می‌تواند طیف وسیعی از نــوآوری‌های متهورانه تا کوشش‌های تحقیقاتی مداوم و پرزحمت را دربرگیرد.3 - توسعه دانش (خلق دانش)فرايندهاي مديريت دانش

اسلاید 59: خرداد 138659آموزش تراش‌كاري به يك نوآموز براي سازمان توسعه نيستهدف نوعي يادگيري فردي است كه باعث نوآوري شود3 - توسعه دانش افرادخلاقيت يكي از ويژگي‌هاي مهم و نابرابر افراد استفرايندهاي مديريت دانش

اسلاید 60: خرداد 138660تشكيل زمينه (اطاق كنفرانس با رنگ‌هاي تحريك كننده – يورش فكري -تشويق بحث و گفتگو)دادن اختيار (رد كردن ايده تازه، ده برابر ساده‌تر از توسعه درست آن است)رهايي از ديگر فعاليت‌ها (دادن فرصت مطالعاتي)سازگاري علايق (توجه به انگيزه افراد)مدارا با اشتباهات (در فرهنگي كه بايد به هرقيمتي از اشتباهات اجتناب شود، نوآوري خفه مي‌شود)شرايط حمايت از نوآوريفرايندهاي مديريت دانش

اسلاید 61: خرداد 138661یادگیری از طریق عملحل سیستماتیک مسئله آزمودن یادگیری از تجارب گذشتهپيشنهاد كاركنان 3 – راه‌هاي خلق دانش (كمك به نوآوري)فرايندهاي مديريت دانش

اسلاید 62: خرداد 138662این رویکرد خلق دانش عبارتست از کارکردن بر روی مسائل و مشکلات واقعی، با تمرکز بر روی یادگیری کسب شده و سپس پیاده سازی و به کارگیری راه حل‌هايادگيري از طريق عملفرايندهاي مديريت دانش

اسلاید 63: خرداد 138663در ارایه راه حلها نباید صرفاً به برنامه ها و ابزارهای موجود و مستقیم اکتفا نمود. کارکنان باید دائماً بر صحت و درستی داده‌ها تاکید کرده و در پی شناسایی مسائـل و پدیــده‌های ماورا نشانه‌های آشکار باشند. حل سيستماتيك مسئلهفرايندهاي مديريت دانش

اسلاید 64: خرداد 138664این روش منشا حرکت خود را از موقعیت‌های کنونی یا مشکلات نمی‌گیرد، بلکه از فرصت‌ها و افق‌های گسترده پیش‌رو الهام می‌گیرد.آزمونفرايندهاي مديريت دانش

اسلاید 65: خرداد 138665 سازمان‌های یادگیرنده از طریق مرور و بررسی موفقیت‌ها و شکست‌های خود، ارزیابی سیستماتیـک آنــها و ثبت آموخته‌های حاصل از مسیری که طی شده، می‌آموزند.يادگيري از تجارب گذشتهفرايندهاي مديريت دانش

اسلاید 66: خرداد 138666اگر يك شركت داراي فرهنگ سنتي مقاومت در برابر نوآوري باشد. قراردادن صندوق پيشنهادات فايده كمي خواهد داشت مگر اينكه از ابتدا كاركنان متقاعد شوند كه دادن ايده‌هاي جديد مجاز است.پيشنهاد كاركنانفرايندهاي مديريت دانش

اسلاید 67: خرداد 138667برخي از انواع نوآوري توسط افراد قابل تحقق نيست، بلكه تنها تيم قادر به تحقق آن‌ها مي‌باشددانش فردي تنها در صورتي مي‌تواند به دانش گروهي تبديل شود كه تعامل، ارتباط، شفافيت و انسجام وجود داشته باشد3 - توسعه دانش گروهيفرايندهاي مديريت دانش

اسلاید 68: خرداد 138668تعامل/ ارتباط(تعامل اولين عامل اصلي در توسعه هوش سازماني است)شفافيت(متخصصاني كه عمدي يا غيرعمدي ناديده گرفته مي‌شوند ممكن است حالت دفاعي بگيرند)انسجام(سومين عامل كليدي در توسعه دانش گروهي، انسجام مهارت‌هاي فردي و اجزاء دانش در يك كل كاركردي است)3 - توسعه دانش گروهيفرايندهاي مديريت دانش

اسلاید 69: خرداد 138669انتقال و انتشار دانش عبارتست از حرکت و جابجایی سازمانی و تکنولوژیکی اطلاعات، داده ها و دانش. ظرفیت یک سازمان برای انتقال دانش، در واقع ظرفیت سازمان برای انتقال قدرت و به اشتراک گذاشتن آن است.4 – اشتراك و توزيع دانشفرايندهاي مديريت دانش

اسلاید 70: خرداد 138670عمدی، شامل انتقال مکانیکی، الکترونیکی و شخصی اطلاعات و دانش از قبیل گزارشات، آموزش، جلسات توجیهی، تورها و ...غیر عمدی از قبیل گردش مشاغل و شبکه های غیر رسمی4 – روش‌هاي انتقال دانشفرايندهاي مديريت دانش

اسلاید 71: خرداد 138671هر قدر شرکت پیچیده تر و بزرگتر باشد، احتمال اینکه بتوانیم بهترین اطلاعات مورد نیاز خود را از اتاق یا دفتر همجوار به دست آوریم، کمتر خواهد بود. هر قدر سازمان ما بزرگتر باشد، احتمال وجود دانش مورد نیاز ما در شرکت بیشتر و در عین حال احتمال تعیین زمان و مکان کسب دانش مورد نظر کمتر خواهد شد.4 – روش‌هاي انتقال دانشفرايندهاي مديريت دانش

اسلاید 72: خرداد 138672 چهار عامل اصلی می تواند انتقال دانش را محدود سازد : هزینه ظرفیت ادراک واحدهای دریافت کننده دانش تاخیر در ارسال اطلاعات، به دلیل اولویت بندی ارسال تغییر و دگرگونی محتوی و مفهوم پیام به صورت عمدی یا غیر عمدی4 – موانع بازيابي و انتقال دانشفرايندهاي مديريت دانش

اسلاید 73: خرداد 138673انتقال دانش تنها در صورتی با حداکثر اثربخشی اتفاق خواهد افتاد که از تکنولوژی مناسب استفاده شود. تکنولوژی که دانش را در هر مکان، هر زمان و به هر شکل و قالب در دسترس قرار دهد.4 – انتقال دانش از بعد تكنولوژيكفرايندهاي مديريت دانش

اسلاید 74: خرداد 138674بازیابی و بهره‌گیری خلاق دانش و تجارب ارزشمند سازمان موجب ایجاد دانش جدید و بالارفتن ظرفیت سازمان می گردد.5 – بهره‌گيري از دانش (اعتبار بخشي دانش)فرايندهاي مديريت دانش

اسلاید 75: خرداد 138675در صورت به کارگیری دانش و تجربیات در موقعیت های جدید، آن تجربیات پایش و اصلاح شده و مجموعه جدیدی به دست می آید. گام نهایی در فرآیند مدیریت دانش تسخیر این بهترین تجربیات و اضافه کردن آن به کارکردهای مدیریت دانش است.5 – بهره‌گيري از دانش (اعتبار بخشي دانش)فرايندهاي مديريت دانش

اسلاید 76: خرداد 138676 برای ذخیره‌سازی دانش ابتدا باید دانست که چه دانشی برای نگهداری مهم است و بعد اینکه چگونه می توان آن را به بهترین نحو نگهداری نمود.6 – نگهداري دانش (ذخيره‌سازي دانش)فرايندهاي مديريت دانش

اسلاید 77: خرداد 1386771- قابلیت‌های افراد (توانایی‌های کارکنان، مشاوران و راهنمایی کنندگان سازمان)2- درس‌هایی که آموخته شده(چک لیستی از موفقیت‌ها، اشتباهات و شکست‌هايی که ممکن است در سایر پروژه‌ها کاربرد داشته باشند)3- اطلاعات رقبا و تامین کنندگان (دریافت مستمر اطلاعات به روز شده درباره مجموعه شرکت ها و اخبار تجاری و خدمات عمومی، دریافت گزارشات شفاهی از فروشندگان، اطلاعات مربوط به کنفرانس ها و سایر منابع اطلاعاتی)4- تجارب و سیاست‌های شرکت (نظام نامه، مدارک سیستم، نقشه فرآیند، برنامه‌ها، استانداردها، اندازه‌گیری عملکرد)5- محصولات و فرآیندهای شرکت (تکنولوژی‌ها، نوآوری‌ها، داده‌ها، جزئیات فرآیندها)6 – پنج گروه عمده براي نگهداري دانش فرايندهاي مديريت دانش

اسلاید 78: خرداد 138678 ساختار یافته باشد تا سیستم بتواند آن را به سرعت پیدا کرده و به طرز صحیحی عرضه نماید. طبقه‌بندی و سازماندهی شده باشند تا از طریقی کوتاه و روشن به استفاده کننده عرضه شوند. برای کسانی که به آن نیاز دارند، به صورت یکپارچه و به موقع، در دسترس باشد.6 – ويژگي‌هاي سيستم نگهداري دانشفرايندهاي مديريت دانش

اسلاید 79: خرداد 138679 با نگهداري دانش، سازمان‌ها قادر خواهند بود دانش خود را بازیابی نمایند، به گونه‌ای که با خروج نیروها از سازمان، دانش سازمانی از سازمان خارج نشود.6 – نگهداري دانش (نتيجه)فرايندهاي مديريت دانش

اسلاید 80: خرداد 138680آنتولوژي و طبقه‌بندي مديريت دانش

اسلاید 81: خرداد 138681انتولوژي‎ها شامل مفاهيم، ويژگي‌ها، روابط و قوانين هستند.مثال انتولوژي در Visual Thesaurusانتولوژي مي‌تواند قوي يا ضعيف باشد.انتولوژي معمولاً با كمك متخصصين و مهندسين دانايي (KEs) ساخته مي‌شود.انتولوژي‌هاي دقيق به راحتي قابل تبديل به Database هستند.انتولوژي ها ابزار مناسبي براي كاهش فاصله ميان رايانه‎ها و انسان‎ها هستند.ساختاردهي دانش با استفاده از انتولوژي‌هاآنتولوژي و طبقه‌بندي مديريت دانش

اسلاید 82: خرداد 138682فناوري‌هاي مديريت دانش

اسلاید 83: خرداد 138683Ontology of KM Technologyفناوري‌هاي مديريت دانش

اسلاید 84: خرداد 138684فناوري‌هاي جزء (Component Technologies)نرم‌افزارهاي مديريت دانش (KM Software)نرم‌افزارهاي مرتبط با مديريت دانش (KM Related Software)سيستم‌هاي نرم‌افزاري سازماني (Enterprise Systems)فناوري‌هاي مديريت دانش

اسلاید 85: خرداد 138685ذخيره‌سازي (Storage): مانند پايگاه‌هاي داده (Databases)، انبارهاي داده (Data Warehouses)، فايل سرورها (File Servers) و...اتّصال (Connectivity): مانند شبكه، شبكه‌هاي بي‌سيم (Wireless)، امنيّت شبكه، تصديق هويت (Authentication)، اتّصال نفر به نفر (Peer-to-Peer) و...تأليف (Authoring): ماننند برنامه هاي Office ، نرم‌افزارهاي گرافيكي و صوتي- تصويري، و... تعامل و ارتباطات (Collaboration & Communication): پست الكترونيكي (e-mail)، گروه‌هاي بحث الكترونيكي، چت (Chat)، ويكي‌ها (wikis)، كنفرانس‌هاي صوتي-تصويري، VOIP، به اشتراك‌گذاري فايل (File Sharing)، جلسات الكترونيكي، پشتيباني از تصميم‌گيري گروهي (Group Decision Support) و...توزيع (Distribution): مانند اينترانت، اكسترانت، وب، پورتال‌ها، روش‌هاي Syndication مانند RSS و Atom و...فناوري‌هاي جزء مديريت دانشفناوري‌هاي مديريت دانش

اسلاید 86: خرداد 138686جستجو و مرورگري (Search & Browsing): موتورهاي جستجو، نمايه‌نويسي (Indexing)، واژه‌نامه‌ها، تزاروس‌ها (Thesauri)، تاكزونومي‌ها (Taxonomies)، هستي‌شناسي‌ها (Ontologies)، و...تحليل (Analytics): گزارش‌هاي آماري، تحليل‌هاي چند بعدي، OLAP و...گردش كار و مديريت فرآيندها (Workflow & Process Management): مدلسازي فرآيندها، موتورهاي فرآيندي(Process Engines) و...آموزش الكترونيكي (e-learning): محتواي صوتي-تصويري آموزشي، سمينارهاي الكترونيكي، شبيه‌سازي،‌ اشياء يادگيري (Learning Objects) و...انجمن‌ها و جوامع الكترونيكي (Community): مديريت انجمن‌ها، وبلاگ‌هاي گروهي، شبكه‌هاي اجتماعي (Social Networks) و تحليل آنها (SNA)، و...سازماندهي افكار و خلاقيّت (Creativity): مدلسازي ادراك (Cognitive Mapping)، توليد ايده (Idea Generation) و...فناوري‌هاي جزء مديريت دانشفناوري‌هاي مديريت دانش

اسلاید 87: خرداد 138687داده‌كاوي (Data Mining): تكنيك‌هاي آماري، تحليل‌هاي چند بعدي، شبكه‌هاي عصبي، و...متن‌كاوي (Text Mining): تحليل معنايي (Semantic Analysis)، استنتاج بيزي (Bayesian Inference)، پردازش زبان طبيعي (Natural Language Processing) و...وب‌كاوي (Web Mining): Collaborative Profiling، Intelligent Agents و...نمايش (Visualization): مرورگري دو بعدي و سه بعدي، نگاشت جغرافيايي (Geographic Mapping) و...سازماندهي (Organization): توسعه هستي‌شناسي (Ontology Development)، تاكزونومي، تزاروس، واژه نامه و...استدلال (Reasoning): سيستم‌هاي خبره قانون-محور (Rule-based Expert Systems)، استدلال مورد-محور(Case-based Reasoning)، يادگيري ماشين‌ها (Machine Learning)، منطق فازي (Fuzzy Logic) و...فناوري‌هاي جزء مديريت دانشفناوري‌هاي مديريت دانش

اسلاید 88: خرداد 138688مديريت مستندات (Document Management)مديريت محتوا (Content Management)پشتيباني گروه (Group Support) پشتيباني انجمن‌ها و جوامع (Community Support)پشتيباني تصميم‎گيري (Decision Support) و هوشمندي كسب و كار (Business Intelligence)نرم‌افزارهاي مديريت دانشفناوري‌هاي مديريت دانش

اسلاید 89: خرداد 138689مديريت پروژه (Project Management)مديريت فرايندهاي كسب و كار (Business Process Management)مهندسي سيستم‌ها (Systems Engineering)مديريت داده‌هاي محصول (Product Data Management)نرم‌افزارهاي مرتبط با مديريت دانشفناوري‌هاي مديريت دانش

اسلاید 90: خرداد 138690مديريت روابط با مشتري (CRM)مديريت زنجيرة تأمين (SCM)برنامه‌ريزي منابع سازماني (ERP)سيستم‌هاي نرم‌افزاري سازماني مرتبط با مديريت دانشفناوري‌هاي مديريت دانش

اسلاید 91: خرداد 138691سازمانEnterpriseسيستمهاي برنامه ريزي منابع سازمان (ERP)سيستمهاي مديريت ارتباط با مشتري (CRM)سيستمهاي مديريت زنجيره توليد (SCM)سيستمهاي مديريت دانش (Knowledge Management)فناوري‌هاي مديريت دانش

اسلاید 92: خرداد 138692فرهنگ‌سازي و توسعه سازماني براي مديريت دانش

اسلاید 93: خرداد 138693 بسترسازيهای فرهنگي – آموزشي بسترسازيهای لازم برای نصب و راه اندازی سيستم طراحي سيستم جامع و ترسيم دورنمای مورد نظر برنامه ريزی و فازبندی مراحل اجرايي رهبری مدرن به عنوان ضروري‎ترين پيش‎نيازفرهنگ و توسعه سازماني براي مديريت دانش

اسلاید 94: خرداد 138694سرويسهای حمايت کنندهمديريت دانشKnowledgeManagementفرهنگزيربنای فناوری اطلاعاتمعماری دانشعوامل مؤثر بر موفقيت يك سيستم مديريت دانشفرهنگ و توسعه سازماني براي مديريت دانش

اسلاید 95: خرداد 138695فرهنگ و توسعه سازماني براي مديريت دانش

اسلاید 96: خرداد 138696رايانش اجتماعي

اسلاید 97: خرداد 138697رايانش اجتماعيSocial Computingرويكردي متفاوت به مديريت دانشپرچمداران اين رويكرد جديد:به سختي تلاش مي‎كنند تا هيچ پيش فرضي درباره اينكه كارها چطور بايد انجام شود يا اينكه خروجي‎ها چگونه بايد طبقه‎بندي يا ساختاردهي شوند، اعمال نكنند. در عوض آنها ابزارهايي ارائه مي‎دهند كه اجازه دهد اين جنبه‎هاي كار دانش محور, خود به خود بيرون بيايند و آشكار شوند. (مكافي، 2006)رايانش اجتماعي

اسلاید 98: خرداد 138698رايانش اجتماعي

اسلاید 99: خرداد 138699BlogsSyndicationWikisTaggingSocial bookmarkingSocial networksفناوري‌هاي رايانش اجتماعيرايانش اجتماعي

اسلاید 100: خرداد 1386100چابك‌ترآسان‌ترپوشش بهترنوآوري بيشترانگيزه‌مندسازي بيشترامّا...مزاياي رويكرد رايانش اجتماعي به مديريت دانشرايانش اجتماعي

اسلاید 101: خرداد 1386101جبهه موافق Enterprise 2.0Andrew Mcafeehttp://blog.hbs.edu/faculty/amcafee/index.phpجبهه نه‎چندان خوشبين نسبت به اهميت Enterprise 2.0 Thomas Davenporthttp://www.tomdavenport.com/رايانش اجتماعي

اسلاید 102: خرداد 1386102نكته مهم درباره Enterprise 2.0به اندازه كافي آسان هست و اين موضوع ثابت شده است. The Product Is The Change Agentرايانش اجتماعي

اسلاید 103: خرداد 1386103 منابع1 – عدلي، فريبا (1384) ”مديريت دانش: حركت به فراسوي دانش“ انتشارات فراشنتختي انديشه2 – افرازه، عباس (1384) ”مديريت دانش: مفاهيم، مدل‌ها، اندازه‌گيري، و پياده‌سازي“ انتشارات دانشگاه صنعتي اميركبير3- جعفري مقدّم، سعيد (1383)‌ ”مستندسازي تجربيات مديران“ موسسه تحقيقات و آموزش مديريت4 – پروست، گ، روب، ا، و رومهاردت، ك (1385) ”مديريت دانش“ ترجمه علي حسيني‌خواه، نشر يسطرون5- نوناكا، ا، و تاكوچي، ه (1385) ”شركت‌هاي دانش‌آفرين“ ترجمه علي عطلافر، جبار اسلامي، آناهيتا كاوه، سعيد انالويي، نشر سماء قلم

اسلاید 104: خرداد 1386104I. Tuomi, Data is more than knowledge: implications of the reversed knowledge hierarchy for knowledge management and organizational memory, Journal of Management Information Systems 16 (3), 1999/2000, pp. 103-117 Gordon R & Grant D 2005 Knowledge management or management of knowledge? Why people interested in knowledge management need to consider Foucault and the construct of power, Tamara: Journal of Critical Postmodern Organization Science, vol.3, no.2, pp.27-38. Maier, R., Hadrich, T., & Peinl, R., “Enterprise. Knowledge Infrastructures” Springer-Verlag 2005. Zack, M.H. If Managing Knowledge is the Solution, then Whats the Problem? In Malhotra, Y. (Ed.), Knowledge Management and Business Model Innovation, 2001, Hershey, PA: Idea Group Publishing. Probst, G., S. Raub, and K. Romhardt, Managing Knowledge: Building Blocks for Success. 2000: John Wiley & Sons.منابع

اسلاید 105: خرداد 1386105Saito, A., K. Umemoto, and M. Ikeda, A Strategy-Based Ontology of Knowledge Management Technologies. 2006.Firestone, J.M. and M.W. McElroy, Key Issues in the New Knowledge Management. 2003: Butterworth-Heinemann.P. Heisig , J. Vorbeck , and K. Mertens, Knowledge Management: Best Practices in Europe, Springer-Verlag New York, Inc., Secaucus, NJ, 2000 Stankosky, M., editor (2004), Creating the Discipline of Knowledge Management: The Latest in University Research, Butterworth-Heinemann, ISBN 0-7506-7878-X منابع

اسلاید 106: خرداد 1386106با تشكر از حوصله شماEMAMI@KCMC.ir emamisaeid@yahoo.com 1245953-0912m.kaihani@gmail.com4057794-0912

29,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید