کسب و کارمدیریت و رهبریفروش و بازاریابی

آشنايی با مدل مبنا (تجزيه و تحليل ذینفعان)

صفحه 1:
به نام خدا عنوان درس ششم: (تجزیه و تحلیل ذي‌نفعان)

صفحه 2:
شرکت مدیریت و برنامه‌ریزی صنایع و اترژی مینا 1 ‎es‏ سا ی کم ‎Ne‏ ‏۸۷ ۷ ۱۷ ۷۰۸ ۵۵۵۱۵۰ 6۵

صفحه 3:
پایان مطالعه این درس خواهید 5 lee *علت پیدایش مقوله ذی‌نفعان و ضرورت توجه به آن را بیان کنید. ۴انواع رویکردها در قبال تتوری ذی‌نفعان را تشریم کنید. *ذی‌نفعان سازمانی را تعریف و طبقه‌بندی نمایید. با مدلی عملی برای تجزیه و تحلیل ذی‌نفعان آشنا شوید. *مدل دایره‌ای و ماتریسی شناخت ذی‌نفعان را تشریم کنید. *ماتریس قدرت-تمایل در تحلیل ذی‌نفعان را تشریم کنید.

صفحه 4:
مجموعه آماده‌سازي تدوین

صفحه 5:
منشا ظهور بحث ذي‌نفعان چه كسي باید شرکت را کنترل کند؟ چگونه؟ و براي رسیدن به چه اهدافي ؟ از قدیم الایام. شرکت‌ها توسط مالکین هود و براي نیل به اهداف اقتصادي اداره شده است. اما با کسترش تئوري‌هاي ذي‌نفعان, کنترل از طریق مالکیت تضعیف شد و با بزرگتر شدن ابعاد سازمان‌ها. فعالیت اقتصادي شرکت‌ها. آثار « تبعات اجتماعي زيادي به دنبال آورده است. سازمان‌هاي بزرگ از کنترل مستقیم مالکان خارج شده است و مفهوم مسؤوليتيذيري اجتماعى يعني توجه داوطلبانه به اهداف اجتماعي در کنار اهداف اقتصادي. پایه و اساس فعاليت‌هاي شرکت‌ها شد. هنري مینتزبرگ

صفحه 6:
تئوري ذي‌نفعان ‎(Gtokeholder theory)‏ رويكردهاي مختلف در قبال تئوري ذي‌نفعان - رويكرد ارزش سهامداران (عامس لامج - رويكرد ارزش ذيتفعان ‎(stakeholder vohie)‏ - رویکرد مديريتي یا نظریه هد واسم متدولوژي‌هاي مختلف تئوري ذي‌نفعان - متدولوژي توصيفي (۶سعطه) - ارزش سهام‌داران - متدو لوژي هنجاري (عسسسم)- آرزش ذي‌نفعان - متدولوژي ابزاري (اعععصعه) - مديريتي

صفحه 7:
AS? تعاریف ذي‌نفع 19 » ذي نفعان را شامل دو گروه تولیدکنندگان محصول و مصرف‌کنندگان نهايي ممصول مي‌دانستند. اما به نظر مي‌رسد امروزه بايستي نگرش ما نسبت به این مقوله وسیعتر شده و ذي‌نفعان را افرادي تلقي كنيم که دانش. مهارت یا نیاز آنان در موفقیت کسب و کار سازمان اثرگذار است". ‎ie‏ ف دوم: , افراد یا سازمان‌هايي هستند که به نوعي از فعاليت‌هاي سازمان متأثر مي‌شوند و مي‌توانند. تقویت‌کننده یا مانع موفقیت سازمان شوند. ذي‌نفعان ممکن است برنده یا بازنده باشند و نیز مي‌توانند بفشي از تصمیم‌گیرندگان, کاربران. مصرف‌کنندگان و فعالان سازمان باشندء تعریف سوم: آذي‌نفع قانوني, شخص یا گروهي است که براي مشاركت در فعاليتها و مشخص كردن جهت‌گيري‌هاي سازمان. داراي دانش كافي است و سهم و منفعت آن در سازمان بالاست " ذي‌نفعان, افراد 1 عند كه براي به بخشي از اهداف با نيا 1 ‎a‏ ‏سازمان وابستهائد و سازمان. ع نيز به نويه خود به آنها اعت 1 ازآ 0

صفحه 8:
- عرضه‌کنند گان ‎ab‏ ‏- گرو‌های مشتری المناقع ‎sda‏ ‏- رسانه‌ها سیاسی - دیگر سازمن‌های 1 - كاركتان - مقتریان - مره کنندگان - ربا اقتصادی - هیأت‌دیره - سهلرداران - اعتراردهنا کان -بنک مرکزی - ش رکای دولتی - سازمان محیط زیست - بوريس ادي يدي قانون گذاری انواع اثرات فی‌نفعان بر سازمان مالکیت Stay ‏اقتصادی‎ ple! ‎homie tae‏ و وک ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 9:
تجزیه و تحلیل ذي‌نفعان در مدل مبنا فعالیت اول: شناسایی ذی‌نفعان كليدي ”بركزاري سمينار آموزشي به منظور توجيه مديران با مقوله و تتوريهاي ذينفعان 8 ”شناسايي ذينفعان سازمان از طريق مدل دايرهاي (ييش از بركزاري جلسه كميته راهبري) و طرم آن در جلسه کمیته راهبري "نظرسنجي در مورد ذي‌نفعان شناسايي نشده (از طریق فرم یا طوفان ذهني) و نهايي کردن گروه‌هاي خي‌نفع اثرگذار بر سازمان

صفحه 10:

صفحه 11:
۳ ۳ تجزبه و تحلیل ذي‌نفعان در مدل مبنا تشد : طبقه‌بندي ذي‌نفعان و تعیین روش‌هاي برخورد با آن‌ها high 6 Keep Satisfied Power A B Minimal Keep Effort Informed low low high Level of Interest

صفحه 12:
2 قبي قبرس و ‎fist‏ متابع قدرت ذی‌نفعان فی‌نفعان داخلی ذی‌نفعان خارچی مترل بر منابع استراتدیک مثل یک مراتب قدرت کنترل بر منایع استراتژیک مثل د تامین کننده اتحصاری بودن شخص يا كروه مشاور در اجرا ۹ 8 شحص را 9 و قدرت غیررسمی مثل سبك رهبری خاص 1 استراتژی‌ها کنترل داشتن بر منابع خاص استراتژیک داشتن دانش و مهارث دا دانش و مهارت کنترل داشتن بر محیط مقل داشتن شبکه‌ای از روابط با ذىنفعان جدول: اتواع متابع قدرت ثی‌نفعان

صفحه 13:
مجموعه آماده‌سازي تدوین

صفحه 14:
AS? فهرست منابع و مراجع ]0[ ‏:.().ل حصفح()‎ )۵0009/10(0 665 )://,۹1۵: P CGTOKELOLOERG COO IGEDEE DPDPEEDEDL PPPLIC@PMOODG, Griwestera ‏رل(‎ 0۰ ]6[ ‏,سس‎ ۰: )6)00۲10 ۵0۵001۹۵0 00 0010۷ 87 ) 69061, ۳۵0600۵01۳1, ‏و اسطو)‎ warketicy. Curt wniversiy of ‏رسمه‎ 0۰ ]6[ ‏رام‎ ٩۷,۰: ۲۵۱۹۵0۵/۵۵ )00۵)00)600601۲, ‏وه‎ ‎Revhtes, , )۳ 0۰ [P]Oar LO. & Ouker, G.; GPOKELOLOER POOER, Persevs Bvvks Gray, COO [G]Weay Ontzbery, The Ree ood Pu of Girateyic Phrociag, Precice Wal, 999 0 *7 )را ,)6۲ ۱۷۵۵۵0 9005) )۳۵۵ :.0) ۰ ,تط»[6] ‎OOS.‏ ,۲سا 9000

به نام خدا عنوان درس ششم: آشنايي با مدل مبنا (تجزيه و تحليل ذي‌نفعان) نقشه راهنماي مدل مبنا در پايان مطالعه اين درس خواهيد :توانست ذينفعان و ضرورت توجه به آن را بيان کنيد. ‏علت پيدايش مقوله ‌ ذينفعان را تشريح کنيد. ‏انواع رويکردها در قبال تئوري ‌ طبقهبندي نماييد. ‌ ذينفعان سازماني را تعريف و ‌  ذينفعان آشنا شويد. ‏با مدلي عملي براي تجزيه و تحليل ‌ ذينفعان را تشريح کنيد. ‏مدل دايره‌اي و ماتريسي شناخت ‌ ذينفعان را تشريح کنيد. ‏ماتريس قدرت-تمايل در تحليل ‌ مجموعه آماده‌سازي تدوين ‏SW OT ‏PESTL E منشا ظهور بحث ذي‌نفعان چه کسي بايد شرکت را کنترل کند؟ چگونه؟ و براي رسيدن به چه اهدافي ؟ از قديم االيام ،شرکت‌ها توسط مالکين خود و براي نيل به تئوريهاي ‌ اهداف اقتصادي اداره‌شده است .اما با گسترش ذينفعان ،کنترل از طريق مالکيت تضعيف شد و با بزرگتر شدن ابعاد ‌ سازمانها ،فعاليت‌ اقتصادي شرکت‌ها ،آثار و تبعات اجتماعي زيادي ‌ سازمانهاي بزرگ از کنترل مستقيم مالکان ‌ به دنبال آورده است. خارج شده است و مفهوم مسؤوليت‌پذيري اجتماعي يعني توجه داوطلبانه به اهداف اجتماعي در کنار اهداف اقتصادي ،پايه و اساس فعاليتهاي شرکت‌ها شد. ‌ هنري مينتزبرگ تئوري ذي‌نفعان ()Stakeholder theory ذينفعان رويکردهاي مختلف در قبال تئوري ‌ رويکرد ارزش سهام‌داران ()shareholder valueذينفعان ()stakeholder value رويکرد ارزش ‌ رويکرد مديريتي يا نظريه حد واسطذينفعان متدولوژيهاي مختلف تئوري ‌ ‌ متدولوژي توصيفي ( – )descriptiveارزش سهام‌دارانذينفعان متدو لوژي هنجاري ( -)normativeارزش ‌ -متدولوژي ابزاري ( - )instrumentalمديريتي ذينفع تعاريف ‌ تعريف اول: "در گذشته ،ذي‌نفعان را شامل دو گروه توليدکنندگان محصول و مصرف‌کنندگان نهايي محصول ميدانستند .اما به نظر مي‌رسد امروزه بايستي نگرش ما نسبت به اين مقوله وسيعتر شده و ‌ ذينفعان را افرادي تلقي کYنيم که دانش ،مهارت يا نياز آنان در موفقيت کYسب و کار سازمان ‌ اثرگذار است". تعريف دوم: " ذي نفع ،افراد يا سازمان‌هايي هستند کYه به نوعي از فعاليت‌هاي سازمان متأثر مي‌شوند و ميتوانند ،تقويت‌کننده يا مانع موفقيت Yسازمان شوند .ذي‌نفعان ممکن است Yبرنده يا بازنده ‌ باشند و نيYز مي‌توانند بخشي از تصميم‌گيرندگان ،کاربران ،مصرف‌کنندگYان و فعاالن سازمان باشند". تعريف سوم: "ذينفع قانوني ،شخص يا گروهي است که براي مشارکت Yدر فعاليYت‌ها و مشخص کردن ‌ گيريهاي سازمان ،داراي دانش کافي است و سهم و منفعت آن در سازمان باالست جهت‌ ‌ " ذي‌نفعان ،افراد و گروه‌هايي هستند که براي رسيدن به بخشي از اهداف يا نيازهاي خود به سازمان وابسته‌اند و سازمان نيز به نوبه خود به آنها وابسته است و از آنها متاثر مي‌‌شود". طبقهبندي ذي‌نفعان ‌ تجزيه و تحليل ذي‌نفعان در مدل مبنا ذينفعان کليدي فعاليت اول :شناسايي ‌ ‏برگزاري سمينار آموزشي به منظور توجيه مديران با مقوله و تئوري‌هاي ذي‌نفعان ‏شناسايي ذي‌نفعان سازمان از طريق مدل دايره‌اي (پيش از برگزاري جلسه کميته راهبري) و طرح آن در جلسه کميته راهبري ‏نظرسنجي در مورد ذي‌نفعان شناسايي نشده (از طريق فرم يا طوفان ذهني) و نهايي کردن گروه‌هاي ذي‌نفع اثرگذار بر سازمان تجزيه و تحليل ذي‌نفعان در مدل مبنا فعاليت دوم :شناسايي خواسته‌ها و انتظارات کليدي ذي‌نفعان تجزيه و تحليل ذي‌نفعان در مدل مبنا فعاليت سوم :طبقه‌بندي ذي‌نفعان و تعيين روش‌هاي برخورد با آن‌ها تعيين قدرت و تمايل مجموعه آماده‌سازي تدوين ‏SW OT ‏PESTL E و مراجع:فهرست منابع [1] Weiss J.W.; BUSINESS ETHNICS: A STAKEHOLDERS AND ISSUES MANAGEMENT APPLICATIONS, Southwestern Publications, 2002. [2] Frost, F.; GENERIC PROMOTION OF DAIRY PRODUCTS: A STAKEHOLDER PERSPECTIVE, School of marketing. Curtin university of Technology, 2001. [3]Mintzberg, H.; "STAKEHOLDER MANAGEMENT", Dagmar Recklies, www.themanager.org, April 2001. [4]Marr J.W. & Walker, S.; STAKEHOLDER POWER, Perseus Books Group, 2001 [5]Henry Mintzberg; The Rise and Full of Strategic Planning, Prentice Hall, 1996 [6]Kelsey, K. D.; "WHO ARE YOUR STAKEHOLDERS?" AGED 6224, Lesson4, 2002.

51,000 تومان