آشنایی با ارزیابی ۳۶۰ درجه در سازمان ها رو
اسلاید 1: ارزیابی عملکرد 360 درجهتهیه کننده : نسیبه نیک فرد
اسلاید 2: تعریف ارزیابیارزیابی یا بازخورد (Feedback) ارزانترین و قدرتمندترین ابزار ممکن برای سنجش وضعیت عملکرد افراد است که با این حال کمترین استفاده از آن میشود. بازخورد به افراد کمک میکند از کیفیت عملکرد خود و دیگران آگاه شوند. مزیت این آگاهی در این است که به افراد انگیزه و انرژی داده و متعاقبا سبب رضایت و بهرهوری آنها میشود. طبعا این خواستهی همه ما است که از عملکردمان در محیط کار، اگر خوب است قدردانی شود و اگر خوب نیست، زنگ خطری باشد برای بهتر شدن. ارزیابی عملکرد یکی از ابزارهایی است که این امکان را برای ما فراهم میکند. گذشته از این، آگاهی محض از نگرش دیگران نسبت به عملکردمان، اطلاعات مهمی را در اختیار ما قرار میدهد که میتواند به بالا بردن ما از هر سطحی که در آن هستیم، کمک کند
اسلاید 3: ارزیابی عملکرد 360 درجه از میان روشهای ارزیابی موجود، سیستم ارزیابی ۳۶۰ درجه با ارزیابیهای سنتی عملکرد بسیار تفاوت دارد، از این جهت که در این سیستم، بازخوردهای جامعی از منابع متعدد از قبیل مدیران، همکاران، همتایان و سرپرستها جمعآوری میشود. در این سیستم، عملکرد مدیران نیز توسط کارمندان ارزیابی میشود. به همین دلیل در دنیای رقابتی تجارت، استفاده از این سیستم ارزیابی به سرعت در حال رشد است
اسلاید 4: ارزیابی ۳۶۰ درجه چیست؟این ارزیابی آگاهی دربارهی مهارتها و رفتارهای مطلوب در سازمان برای به انجام رساندن مأموریت، تحقق بخشیدن به رؤیاها و زندگی مطابق ارزشها را بالا میبرد. این ارزیابی ریشه در رفتارهایی دارد که انتظار میرود سطح آنها از سطح انتظارات مشتری بالاتر باشد.افرادی که معمولا با مشارکت سازمان و کارمندان، به عنوان ارزیاب انتخاب میشوند، به صورت منظم با فردی که دریافتکنندهی بازخورد است، در تماس هستند.هدف دیگر ارزیابی ۳۶۰ درجه، شناساندن نقاط قوت و ضعف افراد به آنها و آگاهی رساندن دربارهی جنبههایی از کارشان است که به پیشرفت حرفهای نیاز دارد.
اسلاید 5: ارزیابی ۳۶۰ درجه چیست؟در دنیای سازمانها، بحثهای مختلف بر سر پرسشهای زیر مطرح است:چگونه ابزار و فرایند ارزیابی را انتخاب کنیمچگونه ارزیابها را انتخاب کنیمچگونه از ارزیابی استفاده کنیمچگونه ارزیابی را نقد کنیمچگونه فرایند را مدیریت کنیم و آن را با یک سیستم بزرگتر مدیریت عملکرد ادغام کنیمارزیابی ۳۶۰ درجه، یک ضمیمهی مثبت به سیستم مدیریت عملکرد شما است و اگر درست آموزش داده شود و با دقت اجرا شود، افراد را قادر میسازد بهتر از قبل به مشتریان خدماترسانی کنند و در کار خودشان پیشرفت کنند. با وجود این، اگر صرفا بخاطر باب شدن ارزیابی ۳۶۰ درجه، ناشیانه از آن استفاده کنید، فاجعهای رخ میدهد که برای نجات از آن به ماهها و شاید سالها زمان احتیاج است.
اسلاید 6: جنبههای مثبت ارزیابی ۳۶۰ درجهارزیابی ۳۶۰ درجه جنبههای مثبت و طرفداران بسیاری دارد. گزارش وضعیت صنایع سال ۱۹۹۹، از سوی انجمن آموزش و توسعه امریکا (ASTD)، روال آموزشی بیش از ۷۵۰ شرکت را بررسی کرد. پنجاه و پنج شرکتی که ASTD به عنوان پیشتاز در رویکردهای آموزشی توصیف کرد، بسیار به ارزیابی کارمندان متکی بودند، از جمله ارزیابیهای ۳۶۰ درجه و انتقاد همتایان، برای طرحهای توسعهی فردی و بررسیهای سالانهی عملکرد.طبق گزارش ASTD، حدود ۷۵ درصد این شرکتها در سال ۱۹۹۸ برای اغلب کارمندانشان، طرحهای توسعهی فردی و ۳۳ درصد آنها، ارزیابی ۳۶۰ درجه را اجرا کردند که این ارقام در مقایسه با سال ۱۹۹۷، به ترتیب ۵۰ درصد و ۱۰ درصد بوده است.سازمانهایی که از مؤلفهی ۳۶۰ درجه در سیستم مدیریت عملکردشان راضی هستند، ویژگیهای مثبت این ارزیابی را در فرایندی که به خوبی مدیریت و با سیستم ادغام شده باشد، اینگونه توصیف میکنند:
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.