معماری و عمرانعلوم مهندسیمهندسی شهرسازی

آشنایی با اصول و ضوابط روسازی ، بهسازی معابر و پیاده رو سازی

صفحه 1:

صفحه 2:
boas ei ag ‏ه رکارمهمّی که 2 الرحمن الرحیم» آغاز نشود‎ ‏بی‌فرجام است‎

صفحه 3:
مدت هاست تردد در پیاده روها برای بسیاری از شهروندان مشکل ساز وسیب شده شهروندان در كلان شهرها از ابتدايى ترين حقوق خود كه سهولت در رفت وآمد است ا ل ‎REE Sp en eon aire‏ ا م ‎tes a‏ ۱ شبکه سواره وپیاده رو ء ایجاد آسایش روحی روانی و امنیت خاطر شهروندان میباشد را دچار نوعی عقب ماندگی کند. وجود مشکلاتی چون سطوح نامتقارن وناصاف ۰ سنگفرش امناسب و غیر استاندارد که آن هم به پار کینگ موتورسیکلت ها دوچرخه ها و گاری دستفروشان تبدیل شده ؛خود ‎MB Ne eens en cl‏ ا ال 2 ‎te LA SS RCD ed eat Be Reel hee aCe)‏

صفحه 4:
در نظام شهرسازی ایران ؛ دو نوع مسیر پیاده وجود داشته است؛ یکی بازارها که به ee eee DEN ee ae eI eal ‏اصلی فضای شهری را تشکیل میداده اسست؛ و دیگری خیابانهای پیاده با عملکرد‎ | اما با ورود خودرو تغییرات اساسی در ساختار شهرها بوجود آمد و در حال حاضر ‎er ie sie sie eee‏ 1 است که با احداث سه محور متمایز و شاخص پیاده (خیابان تربست. خیابان استاد | ‏لا‎ SEN Coe Y ee pa

صفحه 5:

صفحه 6:
مفهوم محدوده پیاده (پیاده راه) BS eeecan tan were wren peers eT reer ery ويقّه عمدتا به خاطر دارا بودن برخى بتانسيلهاى خاص و در تمام يا بخشى از ساعات شبانه روز كاملا بر روى حركت سواره بسته شده و بطور کامل به حرکت عابران پیاده اختصاص می‌یابند.

صفحه 7:
پیاده رو سازی : به تمامی راههای ارتباطی کنار محوطه ساختمانها و راههای ارتباطی دسترسی که عبور امین الا برروی آن مجاز نباشد پیاده رو گویند .

صفحه 8:
جه پیرسانی 1-1

صفحه 9:

صفحه 10:
روسازی : روسازی برای محافظت و پوشش پیاده روها در مقابل و فرسایش صورت می گیرد.

صفحه 11:
پیاده رو سازی (شهرسازی و معماری): در کل ک ده رو ناد دارای پهنای کافی باشد تا بتواند چهار حوزه فرضی را متمایز می نماید: ل ل ا مبله كردن و محوطه أرايى را فراهم حوزه عبور“ كه حداقل يهناى عا” فوت (معادل ۱۰۲ متر) را برای ‎G0 0106 Gwyiws‏ 135 هوزه جداره" که فاصله بین هوزه" Dee ee Bs ‏.مشخص می نماید‎

صفحه 12:
پیاده رو سازی در معابر محلی : حداقل پهنای پیشنهادی برای پیاده رو در معابر محلی, 4 فوت معادل 1.2 متر انست.

صفحه 13:
اده رو سازی در معابر شهری : حداقل پهنای پيشنهادی راهنا زراك بان رو در معابر شهری ,10 فوت معادل 3 متر است, برای حداکثر پهنای پیاده رو استاندارد مشخصی وجود ندارد.

صفحه 14:

صفحه 15:
#راه بند / تیرک يا استایر: ۶تیرک ها به عنوان موانع کاربردی برای خودروها و عابرین, و همچنین جدا نمودن و شخصیت دادن به فضاهای مختلف شهری به کار می روند. ارتفاع تیرک ها بر حسب نیاز بین 60 تا 90 سانتیمتر متغیر می باشد. ۲استقرار موانعی مانند تیرک و راه بند , فاصله 1.5 متری از یکدیگر توصیه می شود رنگ های زنده و روشن در بین دیگر رنگ ها ارجحیت داشته و استفاده از رنگ های خنثی به خصوص در زنجیر, برای عابرین بی توجه یا دارای ضعف بینایی بسیار خطرناک است. تبرک جزئی از مجموعه کف سازی به حساب آمده که علاوه بر القای حس ایستایی, ایمنی, زیبایی و کابرد بایستی خصوصیات بصری کف سازی در هنگام طراحی و انتخاب آن مد نظر قرار گیرد.

صفحه 16:

صفحه 17:
6( | هم راستا نبودن محل قرارگیری استایرها ‎oad‏ 5 : 5 .م 4

صفحه 18:
‎x‏ بعد از پخی تقاطع قرار داشتن ‎x‏ نداشتن کف سازی مجزا ‎ ‎

صفحه 19:
6 [بعد از یخی تقاطع قرار داشتن ‎x‏

صفحه 20:
رد ‎Tey See yer‏ تعامل میان شهروندان و شهر کمک میکند. es nS Slag BRS Seen es one eer) ee ‏بهبود کیفیت محیط شهرها انجام میگیرد و خود موجب کاهش آلودگیهای محبطی صوتی‎ 1 ۱ (UNS منطقه تا خود به بهبود كالبدى محيط شان ببردازند.

صفحه 21:
‎ee EL ae ny ke S ae See‏ ير ‎pve rr Carpet ear er es]‏ ا ال ‎Peer toe icy‏ ل ‎Br‏ ‎nen gre enc‏ ۱ ‎coe See hee ate Pe OLS eee te ht ae se ee nen eed ‏ی‎ ‎Fee Pye) eee ar ve el con ne coe aan e een ee oe) Pea rre ers ee sere em eee Biren ere ‎ee re ees ene eb Sty Tart‏ ا ‏سازى معابر به جاى آجر جاليزى اشاره كرد .جرا كه بيشتر تاسيسات شهرى در كف ا برداشتن و كا ركذاشتن است. در واقع نوع مصالح و كفبوش اين معابر بايد به كوته اى باشد ‎ee ey ree ann eres‏ ۳ ‎

صفحه 22:
همچنین براساس ضوابط شهرسازی پلکان ساختمانها نباید داخل پیادهروها تجاوز کند طوری که مانع عبور عابران پیاده شوده علاوه بر این فاصله سطح پیاده روها از خیابان نیز دارای استانداردهایی است که متاسفانه در بسیاری از معاپر شهری وعایت نشده است. ضمن اینکه 1 امکانپذیر باشد اما به علت محدودیت فضا معمولا این سطح را از وسط پیاده رو آغاز میکنند كه براساس ضوابط شهرسازى ممنوع است. بايد توجه داشت كه عرض مفيد بياده رو آن ‎ee‏ ل ا ال ا ا ا ا 0 اندازه ‎٠.‏ متر از كنار ديوار فاصله ميكيرد. بس اين ‎٠.8‏ متر جزء عرض مفيد بياده رو نيست و از فضاهای مرده به حساب می آید. در صورتی که پیادهرو در کنار مغازه های تجاری ‎ers eer one eRe ee Cn es ae nel ac‏ ‎res ney ener fencer terre rnin‏ 1 سطل زباله و ...نیز حدود ۰.۶ متر از عرض مفید پیاده رو می کاهد.

صفحه 23:
ارگیری مصالح مشابه و هماهنگ میتواند نقش مهمی در منسجم نمودن منظر خیابانی ای ‎ER Ne ch cr ee tes‏ 5 یک حس امتداد پین قسمت های گوناگون بوجود بیاورد؛ بخصوص در جایی که یک نوع 00 حاشيه ها و كانال ها بكار رفته است. سنگلرش میعواند یک مه ا ا 1 1 ‎rele ere errr eae‏ | ee US eS eae ne aren ete eer ya ine Sas ero OPE ‏ا‎ Cee eee it tee ee ۱ ny yer rom ete esr ares Sra Se BENE ene a os) Ronee ‏ا ا ا‎ ‏وهای ی وا کهنه و نو میتواند فورا به یک ناحیه تازه سنگفرش شده قوام‎ ‏بخشد. همواری یا نا همواری ها در سطح يتواند به نوع حركت عابرين بستكى‎ داشته باشد.

صفحه 24:
ا ا ل ل ل م عر است. ولی به مراقبت بیشتری نیاز دارد. با توجه به نوع استفاده از هر مکان پیاده رو اگر سنگ فرش هم تغییر کند. زیبایی آن چند برابر ميشود. مثلا در محل نشستن» مدخل عبوری مغازه هاء مکان توقف و انتظار» محل رسیدن به تقاطعها (برای هشدار به پیاده ها) و... هر کدام ‎OSe‏ ل ‎Be care Se rere nee en pele Oc‏ ‎ee Srnec omeoen erg (Ee en Ee COE) eee POETS He‏ ۱ اشود. زيرا هم ارزانتر است و هم در هنكام ساخت بياده روى اصلى و دائمى؛ راحتتر كندة ‎ann Ce Ped‏ ا ل ا ال ل ال ا 0 ‎Fo ear‏ ا ا 00 0 ا ا لم ‎OLE sie‏ لل ‎ee‏ ‏كمتر دوستدار محيط زيست هستند.

صفحه 25:

صفحه 26:
انواع پیاده راهها

صفحه 27:
پیاده راه موقت

صفحه 28:
9

صفحه 29:
پیاده راههاي دايمي

صفحه 30:
اجراي اصلاحات در

صفحه 31:
لك مي

صفحه 32:
بياده راه مقطع يا بلا

صفحه 33:
پهاده راه ممند

صفحه 34:
تقاطع هاي غير همسطح ويزه عابران اده

صفحه 35:

صفحه 36:
صرورت احدات بهاده روا

صفحه 37:
با توجه به اين واقعيت يشنهاد ميشود كه در طول و عرض تمام خیابانها .گذر گاههای پیاده با معیارهای مناسبی برای عبور عابرین احداث 00 Wen va eee پیاده روی را به خصوص در مراکز شهر ها گسترش داد و از تراکم ترافیک در Pepe ar geo ep ome pe aarti EN erat ‏ميان كذ ركاههاى عابر بياده ميباشد.‎ به طور كلى ميتوان اولويت هاى لازم را براى احداث كذ ركاههاى استاندارد براى

صفحه 38:
els Rare ree wees eines in eae eC eee an —Y ‏توسط‎ ecg . ‏مناسبی برخوردار باشد‎

صفحه 39:
كذركاههاى عابر بياده از روشنايى كافى برخوردار بوده و ترجيحا به صورت مسیرهای مستقیم طراحی شوقد. ۵- ده Reo ‏ا‎ ree ne ye ‏او نقل عمومی فراهم نمایند.‎

صفحه 40:
مسیرهای عابر پیاده فضای مناسب و جذایی را برای عبور عابران پیاده فراهم نماید. eee ese ree CPS ‏ا‎ Tr ee tie nee ene nels See Conran ۱ ESPN OCH BO Poe eT Pore CR Cts

صفحه 41:
- توسعه و ایمن سازی پیاده روها باید به عنوان بخشی از سیاست های مدیریت شهری در نظر گرفته شود. ری سب ی رم ی ی رب وت 0 ‏ا‎ eed - پیوستگی مسیرهای عابران پیاده به عنوان بخشی از مدیریت شهری لازم است مدنظر قرار گیرد.

صفحه 42:
به طور كلى در قسمتهايى از معابر شهرى كه عابرين بياده ناجار به عبور از عرض معابر هستندباید گذرگاه مناسب (همسطح یا غیر هم سطح وابسته به شرایط)برای | res eee es - در صورتبکه سرعت حرکت وسایل نقلیه بالا باشد لازم است تجهیزات آرام سازی ترافیک در معابر شهری برای عبور ایمن عابران پیاده استفاده گردد. - بطور كلى در كليه معابر حتى اككر حجم عابرين يباده بسيار كم باشد بايد نسبت به به احداث يباده رو اقدام كردد.بياده رو هاى ساخته شده را ميتوان توسط جوى رترافيكك

صفحه 43:
محل احدا پیاده رو

صفحه 44:
عوامل متعددی بر احداث پیاده رو در دو طرف یا یک طرف خیابان تاثیر می ‎ney ce‏ | مواردى كه بنا به دلايلى در مناطق مسكونى و خيابانهاى محلى امكان احداث پیاده رو فقط در یک سمت خیابان وجود داشته باشد باید وضعیتهای کاربریهای ‎CEN cre Come reso ee ieee‏ | 1۳ An Ce eC 0 es) ‏احداث شود. به طور کلی پیشنهاد میشود در کلیه معابر شهری پیاده رو در دو‎ ‏طرف خیابان احداث گرددو تنها در معابر محلی مسکوئی با حجم ترده بسیار کم‎ ‏وسايل نقليه در صورتى كه امكان احداث بياده رو در دو طرف خيابان وجود‎ ‎on‏ ل ل ال ل ا ‎

صفحه 45:

صفحه 46:
‎TO RC eee wen‏ ا ا پیاده رو های واقع در مناطق کم تراکم مناسب میباشد . رشد ریشه های گیاهان ل ل ‎Be pee en Fea eae BE pee |e‏ حفظ و نگهداری پیشتری نیاز دارد . در مواردی که رشد ریشه گیاهان و درختان ‎SCOR ne ee Re eee eer‏ ‎er S rere Mc ont Sein Pees‏ ا ا ‎See‏ | ‎۱ Ley) BE eee ne yee ae MSS eno nc ager ‏پوششهای خاص مثل سنگفرش آجر سیمان رنگی و غیره استفاده شود. ‏ل ا ا ا ا ا ‎Belt ere ee els eB ey tee ‏ا‎ yew ‎

صفحه 47:
جداسازي پیاده رو از سطح سواره رو

صفحه 48:
on ee a a re el ols rc arco) ‎ee a ee a lea)‏ اك ‏فضا باعث افزایش ایمنی و راحتی استفاده کنند گان از کریدورهای عابر پیاده می ‎

صفحه 49:

صفحه 50:
در محلهايى كه به علت عدم وجود فضاى كافى امكان احداث فضاى حائل بين پیاده رو و سطح سواره رو وجود ندارد باید با استفاده از تجهیزات ایمنی (نرده) و ۳ aceite

صفحه 51:
Soa eI enn Cent ee He en one EEN ‏رو آورده شده است.‎ ree en eee eae es) - جداسازی تردد عابرین پیاده از ترافیک وسایل نقلیه عبوری از سطح خیابان - امکان هدایت آب باران و آبهای سطحی پیاده رو بطرف باغچه 0 OCs Eres erent Pree e ne eae ree 00 SUE nee ee lees tO) Roma ‏ا‎ 1 ee CS Ce)

صفحه 52:
- وجود فضای سبز باعث زیبایی محیط پیاده رو و جذب عابران پیاده میگردد . - در صورتیکه عرض باغچه به اندازه کافی باشد امکان کاشت درخت فراهم میشود Bie ora eee ce eel ‏ل ا ا ا‎ cee ta) ‏زمستان مورد استفاده عابرین قرار گیرد حداقل عرض مناسب حائل بین پیاده رو و‎ ‏سطح سواره رو برای کاشت درخت ۱|۵ متر میباشد.‎ - در صورت وجود فضاى كافى روش كم هزينه اى براى جدا كردن يياده رو از ‎are‏ 00

صفحه 53:
00 - يا توجه به نوع درختان و كياهانى كه در باغجه كاشت ميشود بايد به طور مرتب ‎yee nes) eS ees TOT‏ | eee rene Ses ent eee sey Oe ene er درختان هرس نكردد باعث ايجاد مانع شده و مشكلات ايمنى براى عابرين بوجود ار ee Neen ee ere Reade as nC eee aia

صفحه 54:
جدول و جوى لب واقع در حاشيه بياده رو علاوه بر اينكه آب باران و ابهاى سطحی رابه فاضلاب هدایت میکند باعث جداسازی پیاده رو از مسیر سواره رو میگردد. وجود جدول وجوی آلب به موازات معابر شهری و در امتداد ‎iene ee wy Sissy ere aC nee‏ بین عابرین پیاده و تردد وسایل نقلیه عمل میکنند . ‎ey Ces eas‏ كت میشود رانند گانی که اتومیبل خود را در حاشیه خیابان پاک میکنند نتوانند به ‎ee ieee AMY Tn ea‏ | مانع فيزيكى در خيابان هاى شهرى عمل ميكنند و نصب جدول در معابر ‎۱ ‏ا‎ a an eed ‎

صفحه 55:
رل ویژه دوچرخه باعث افزایش ایمنی و راحتی عابرین میگردد . معمولا پیاده رو ‎ares Oe ese CnC remnant‏ | rhe NGeel see ICE RC Ie wee ae eed BET ‏ا‎ Roepe re Sle reel etd een TSI mee Sp Cee en پیاده نیز در نظر گرفته شود.

صفحه 56:

صفحه 57:
در طراحى سيستم هاى روشنايى خيابانهاى جديد يا تغيير واصلاح سيستم هاى موجود باید نیازهای عابرین پیاده در نظر گرفته شود تجربه نشان میدهد استفاده از | nee ne ‏ا‎ رضایت عابرین پیاده میگردد.در بسيارى از موارد استفاده از نور اضافى در تقاطع ها و گذر گاههای عرضی عابرین پیاده بعنوان مکمل سیستم روشنایی موجود ضرورت دارد. | Ce Ree ee eo roo

صفحه 58:
تابله ها ‎oe ei eRe Seen Meee ie‏ ا ‎=e‏ ا ل ا ‎anor‏ 00 معمولا قبل از كذركاههاى عرضى عابر بياده لازم است از تابلوهايى كه هشدار ‎ee Sh‏ ا ا ا اا م Bree ieee ea Ca Or ee ees) eee ee ae ee eset emer enn ‏ا‎ ‎Pee tee ee rae Fe J Fe peo epee ‏ا و‎ ‏بهتر است كه تابلوهاى خاصى را كه مراكز عمده جذب سفر (ياركها كتابخانه ها‎ eters aCe ae. ‏ل ال‎ Ce sna SY نمود.

صفحه 59:
در این تابلوها باید اطلاعاتی در زمینه فاصله تا مررکز جذب و متوسط زمان پیاده روى قا اين مراكز ارائه شود . وجود نقشه عاى بياده روي كه حاوى اطلاعات در ‎ocant core ev‏ م ‎eer‏ ‏بياده براى بيدا كردن مسيرها و ايستكاههاى حمل ونقل عمومى در محيط هاى ‎e oe‏ ل ل ا ل لت ۱ پیاده رو ها تصب میشوند. Fe ‏م‎ a eee) tad ra ۰ ‏ل ا‎ ا ل ا ‎Stee ae‏ يهترى مود نوشته ها و نمادهای تابلوها باید برای اکثر شهروندان و افراد خارجی نیز مفهوم ا 1 وه ا ا ‎In Cs‏ ۱

صفحه 60:
1 ‎Peon s) Ey er ye Urea re enn‏ ل ‏مسیرهای عبور عابران پیاده ضوابط زیر را رعایت نمایند. ‎

صفحه 61:
در مراكز تجارى شهرها لازم است كذ ركاههاى بياده روى مناسبى طراحى ‎ee Can ere)‏ ا ل ا ‎Pesca‏ ‎ro ee ean SoC tee‏ ا ل ال ee ee Ree oe pe Ree SS Se ie ee een eye طراحی ونصب گردد ضروری است . - در طراحی گذرگاههای پیاده روی در مراکز تجاری شهرها به توسعه آتی گذرگاههای عابرپیاده و تبدیل آنها به شبکه کامل پیاده روی به طوری که نقاط

صفحه 62:
- ایجاد مسیرهای مناسب برای عابران پیاده در نواحی توسعه شهری (قطبهای جدید درون شهری و شهرک های اقماری )به عنوان پیشگامان تغییر الگوی مصرف و مطرح شدن به عنوان پروژه های نمونه توجه گردد. - طراحی مسیرهای عبوری عابران پیاده متناسب با خطوط تمایل سفر و یا مسیرهای با ‎ES al‏ ا ‎Oe CSE ee‏ - تلاش در ایجاد مسیرهای عابر پیاده به منظور اتصال محل زندگی به جاذبه های مهم مناطق تفریحی ایستگاهها و پایانه ها و مراکز خرید در دستور کار قرا

صفحه 63:
| OLS ICS Soe So ae ‎E nn ae eee ene i‏ ا ال ل محل عبور وسايل نقليه موتورى طراحى شوند. ‏-كف سازى بياده رو لازم است با استفاده از مصالح سخت و غير لغزنده صورت سرد ‏- دربوشهاى به كار رفته در سطح بياده رو بايد همسطح ساير قسمتها نصب كردد. - ايجاد اختلاف سطح بين بياده رو و سطح سواره رو الزامى ميباشد. ‎

صفحه 64:
- طرف آزاد پیاده رو باید با استفاده از جدول از سطح خیابان و یا باغچه کناری مجزا گردد ‎eater eed‏ ا ‎Cow eer Mey Mure eare es ea‏ 0 1 نسبت به كف سازى سطح بياده رو مشخص كردند. | ‏ا ل ا ل‎ re ere اختلاف ارتفاع بیشتر لازم است سطح شيبدار احداث كردد. ‎Ee See eSNG an ania‏ ا ۱ ودر صورت وجود يلهاى فلزى شياردار لازم است فاصله شيارها ير شوند.

صفحه 65:
- عرض کریدورهای عابر پیاده باید با توجه به کاربریها و حجم عبوری عابران پیاده طراحی شود و رشد آینده و توسعه آتی مراکز تجاری(معمولا برای ۵ سال آینده) در ا ل لك 0022000000000 ‎eee ene‏ ا ا ا 0 به آنها اشاره شده است و لازم است مورد توجه قرار كيرند. - حداقل عرض مورد نياز براى مسيرهاى عابر بياده در نقاط مختلف شهری ۲ مت

صفحه 66:
- عرض کلیه گذ رگاههای پیاده روی و تغییر مسیر پياده روی نباید از ‎٩۰‏ سانتی متر برای عبور يكك صندلى جرخدار و ‎18٠‏ سانتى متر براى عبور ‎١‏ صندلى جرخدار از كنار هم ‎mines‏ - در طول مسیرهای پیاده روی لازم است برای تغییر جهت و چرخش صندلی های جرخدار فضاهايى تعبيه شود. بدين منظور هر كاه طول بياده رو از ‎٠١‏ متر تجاوز نمايدا ‎a‏ اا ا ا ا ‎ee‏ ال ۳ ا ا ا ا ا ‎Bren Se ee‏ - پل های ارتباطی بین پیاده رو و سواره رو حداقل بایددارای عرض ‎٩۰‏ سانتی مترباشند. 7 باشد و حداقل عرض يلهاى عمود بر مسير بياده رو بايد ‎4٠‏ سانتى متر طراحى كردد. 1 ‏م ا ال ا‎ ca

صفحه 67:
در مسيرهاى عبر عايران بياده لازم آمست از طول شيب دراسر بالابى ها كاسته شر رشب ماس بترصط در م رهاى عور عابران ينلد (الادر سد بى هذ ‎ace‏ ا 1 ‎ge‏ ل حداکثر شیب عرضی پیاده رو نباید پیش از ۲ درصد طراحی شود. هر كاه اختلاف سطح در طول بياده رو و سواره رو وجود داشته باشد » مى توان از سطح شیبدار استفاده نمود در این صورت لازم است اولا رمپ ها دارای شیب ملايمى باشند وثانيا ورودى رصب بايد به وسيله رنكك و يا به كمكك علامت مخصوص مشخص گردد.

صفحه 68:
حداكثر شيب رمب جدول بايد كمتر از ‎١8‏ درصد و رمبهايى كه داراى بريدكى در دو طرف هستند حداکثر شیب این بریدگی ها باید ۱۰ درصد باشد, هر گاه پیاده رو دارای شیب باشد و مقدار این شیب نیز کمتر از شیب مجاز (۵ | ‎ence ee eee oe‏ | صورتى كه مجبور به اجراى جنين شيبى باشيم , اين فاصله را مى توان به نسبت کاهش داد تا جایی که برای شیب ۸ درصد » این محل را باید در فواصل ۱۰ تری اختبار نز

صفحه 69:
بح زاشرة 520720 POR PICS ‏ا‎ eer a Cap FE cen een ae Re ep re Ree ‏ا‎ ness

صفحه 70:
- لازم است در معابر جمع و پخش کننده و محلی به منظور افزایش ایمنی لا ا ل ا ل ال ا ل ‎leer‏ ا ‎eee‏ ‏عرضی عابر پیاده به منظور کاهش سرعت وسایل نقلیه صورت پذیرد. استفاده از ا بر - احداث رفوژ میانی با عرض مناسب در خیابانهای عریض به منظور ایجاد ا ل ۱ ی ور از رح ی پاپ 5

صفحه 71:
- آرامسازی جریان ترافیک در مکانهایی که به علت قرار گیری کاربری های تجارى و نقاط داراى جاذبه كردشكرى افراد زيادى را به خود جذب مينمايد و افراد بنا بر ماهیت کاربری مناطق مذکور تمایل دارند به صورت پیاده در آن محدوده ‎enone‏ ۱ ٩ tear re perce Fa er ey - روشنایی مناسب و کافی لازم است در گذرگاههای عبوری عابران پياده تامین

صفحه 72:
ج- ضوابط مربوط به نصب مبلمان شهری و تابلوهای راهنما در مسیرهای عبوری عابران پیاده

صفحه 73:
- كلدانها سطلهاى زباله لوازم تزئيتى و كليه مبلمان شهرى نبايد در مسير بياده رو واقع شوند . - پیشامدگی اشیا نصب شده بر روی دیواره پیاده رو مانند تلفن و ... که لبه ‎ces eee ar Se eee‏ 5 ا ‎Ciel‏ تابلوهای تبلیغاتی و سایر مولنع نصب شده در مسیر عابران بياده نبايد در ارتفاع کمتر از ۲۱۰ سانتی متر از سطح زمین واقع شوند.

صفحه 74:
0 ‏ال‎ meee er ecm eae | e are oe tee eo ered ۱۳ ‏در تقاطع های دارای چراغ راهنمایی زماندار لازم است خط کشی مخصوص‎ ‏ل‎ 1 وزارت کشور تهیه شده است )ترسیم گردد. ب ا ا ا ‎Ar oe ree‏ م ل ا ۱[ حجم بالای وسایل نقلیه سر فاصله زمانی ایمن برای تردد عابران پیاده از عرض معبر بوجود نمی آید پیشنهاد میگردد.

صفحه 75:
** در معابر عريض يا معابرى كه سرحت وشايل نقليه در آنها زياد مباشد در ل ‎Senne Sat‏ ** ارتباط متاسب و ييوستكى در مسيرهاى عبور غابران يناده (بباده روها بباده راهها گذرگامهای عرضی عابر پیاده و گذر گاههای غیر هم سطح عابران بياده )لازم است ايجاد شود. ۶ طراحی ا 1۱ مقاصد مختلف حداقل گردد.(برای این منظور نسبت طول واقعی مسیر به ‎ec cree ee eee ere ee np‏ 1۱ 3

صفحه 76:
** تقاطع هاى شهرى بايد طورى طراحى شوند تا ايمنى عابران بياده تامين كردد. (در طراحی تقاطعهای شهری مساله عبور عابران پیاده باید به عنوان یک عامل اصلی در نظر گرفته شود) ** احداث يل هاى ارتباطى بين بياده رو و سواره رو در امتداد خط كشى عابر بياده الزامى ميباشد. 0 است اين مكانها بايد با علامت عبور افراد معلول مشخص گردد. * باز شدگی جزیره و جدول وسط خیابان در محل خط کشی عابران پیاده باید برای عبور صندلی چرخدار طراحی گردد.(حداقل عرض باز شدگی ‎٩۰‏ ‏سانتی متر در نظر گرفته میشود)

صفحه 77:
8 5-5 مسيرهاى عبور عابران بياده لازم است ارتباط مناسبى با ايستكاههاى وسايل نقليه عمومى در طول مسير داشته باشند. Per ‏ل‎ CPE P on es | eer ‏ا‎ estos) ate Ces oe Meee se Sse ens ey on ‏مد نظر قرار گیرد.(زیبایی محیط اطراف تغییر محیط اطراف امنیت محیط‎ 8 53-5 و منظرهایی که در دید مسیر قرار دارد).

صفحه 78:
* استفاده از معابر فرعی و خیابانهای باریک و تبدیل آنها به پیاده راه دریافت مرکزی پر تراکم به منظور کوتاه تر نمودن مسیر حرکت عابران پیاده پيشنهاد ‎oe‏ ** پیشنهاد میشود در جهت مطلوب ساختن پیاده روی و مشکل نمودن حرا م ل ل ا ل ا ل 5210009 0 ‏ی‎ ‏تت‎ aa ats Seen aero

صفحه 79:
طراحی شهرى بايداربه عنوان علمى جوان در حوزه زندكى روزمره در فضاهاى شهرى, مىتواند نقشى اساسى درارتقاى سلامت شجروندان يخا تمايد. سلامت وبهداشت درروند تكامل تاريخى بشراززمان باستان تاكنون به عنوان موضوعى مطرح بوده كه جوامع همواره باآن درتعامل بودداند؛ به طورى كه سلامت ورفاه مردم يك شهر, شاخص مهمی بای نشان ذادن ميزان موفقيت سياست هاى توسعه بايدارآن شهراست. دراين رابطه؛ يكى ازفضاهابى كه شاهد حضو بررنك مردم وهمجنين نمود فعاليتهاى فيزيكى آنهادر شهرها هستيمببادهروهاى شهرى مى باشد كه عضوجدايى نابذيرخبابانها بوده وتعامل انسان رادر كنار ساخته هايش (يعنى اتومبيل ها) ممكن ساخته است. نكته قابل تأمل اين است که سلامت عابران تنها به بعد جسمانى ودر ارتباط با خطرات و مضرات ناشی از سوی اتومبیل‌ها محدود نمی‌شود, بلكه بسبارى ازعوامل ديكر نيزدر محيط بيادهرو ‎wold ge‏ برسلامت عابران تأثير بكذارند. با اين توصيف. ضرورى است نا اقداماتى براى حفظ و تقويت سلامت عابرين بياده در تمامى ابعاد آن صورت كيرد

صفحه 80:
2 ِ 0 1 1 عتاصر نرم ‎oftware)‏ اجزاو عناصرپیادهروها به تفکیک عناصرسخت ونرم اجزا و عناصر پیاده‌روها مصالح کف. مصالح نماء په‌هاء رمب تغيير سطح. پیش آمدگی پیاده در معبر سواره. جزایر پناهدهنده پیاده عقب نشستگی ساختمان‌ها نسبت به معبرء کنسول و جلوآمدگی طبقه نخست ساختمان‌هاء لاین دوچرخه. تسهیلات مدیریت جریانات آب‌های سطحی: پارکینگ ویژه معلولین: مصالح نشیمن گاه‌ها ستدلى و تيمكت (شیم گام ويترين متازمظظ دستكاتهاى خودكارة سرویس بهنفشتی مستكامهاى واكسزنى خودكار. ايستكادهاى حمل ونقل همكانى (مترو_اتوبوس تاكسى). ياركومتر. محل توقف دوجرخه. سطلهاى آتشنشائى يا ماسه. سطل زباله. حصارهاى محافظ. شبكمهاى آهنى يوشش دهنده. علاتم و تالوهای راهتمایی, کیوسک‌های اطلاعات.تالوهای تبلیتانی,تابلوهای نقشه شهر. صتدوق وستى: صتدوق صدقه. باجه تلفن. کیوسک روزنامه فروشی. شیرهای آب آتش‌نشانی. ميلمها و يرجمها. تابلوهای آگهی و اعلانات. میزهای بازی شطرنج. میز پینگ بنگ. چراغ راهنمایی (سواره و پیاده). آبخوری‌ها حوضچه‌های آبتتی کودکان. ایستگاه‌های ‎(BOR) hy‏ سایبان مغازه‌ها. «کمه‌های فشاری ویژ بکوی جلوی خانه‌هاء یاکس کنترل چراغ راهتمایی؛ رواق. مجسمه‌هاءتابلوهای نوشتن يادكارى. آسانسور يا زيركدرها. بيادمهاء يست برقء هست تلفن. درختان. باغجههاى حاشيه. سبدهاى كل. كلدانهاء كياهان داربستى. درختجههاى كلدانى. ‎las‏ كاربرىئهاى حاشيه دستفروشان. يساطىهاى موقتء خطوط بازى روى سطح زمين: كلشىهاى ‎asi Gly bob‏ روشتايى خيابان و بيادمرو. نورافكنها. روشنابىهاى تزئيتى. علائم جراغانى شده. نوريردازى درختان: علائم روشتايى در كف. آبتماها. نقاشىهاى ديوار و كف ((31 ع (21). صداى محيط و فضاء كيفيت هواى محيط. نشاندهاى لمسى يافتدار. صوتى و ارتعاشى. بوى محيط و فضاء نامكتارى ‏متشعب از بوادمرو ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 81:
چگونگی تأثیر عناصرییاده‌روهای شهری بر مقلفه‌های سلاعت عابرانٍ عناصرییاده‌رو جكونكى تأثيربرمؤلفه هاى سلامت نحوه طراحی الکوی کف‌سازی: جنس مصالح استفاده شده و همچتین ‎Shad ap SoS sag lc a geste ya ln fs es‏ فعالیتهای جسماتی, فعالیت‌های شدید و ملایم ورزشی و پیاده روی تفریحی مصالع کف ترفیب نماید و برمیزن و کیفیت این اقداماتتأثیبگذاد. همچبین مصاح |کف‌سازی مناسب یاعت ایجاد احساس راحتی: آسایش و آزامش درعابران می‌شود. در ايجاد محيط فيزيكى با كيفيت و مناسب و ایجاد حس هوبت برای یک مصاح‌ننا بیادهروراستفاده از مصالح همکون و هم‌خانوده در جدار‌های سرزندگی حاصل ازأن وهمچنین احسانس رغیت و شادی در عابرین پیاده نمی مهم دارد تأتیریل‌ها در پیاده‌رو بیشتر چسمانی بوده و برفعلیت‌های ملایم و شدید عابرییاده.میزان تمایل او برای بیدهروی. انجام حرکات ورزشی و زاتوزدن پله‌ها برروی یله یا خم شدن برای عبورازآن را در پی دار یلههای غیراستاندرد می‌تواتد حس خستگی زیادی ر درعابرین پیاده ایجادنماید دمب تقییر سح در تکمیل بلهبه کار می‌رود و باعت ارتقای کیفیت ترس فعالیت‌های ورزتی و میزان پیاده‌روی می‌شود. همچنین استفاده از رمب أبراى اقراد ناتوان وداراى معلوليت جسمى: ايمنى بيشترى را در یی دارد. اين عنصر موجب مىشود تا ميدان ديد عابرين و رانندكان در تقاطعها فرایش يايد و برخورد احتمالى عابرو سواره ريه حداقل مىرسائد. قضاى .وسيع ایجاد شده توسط اين عنصرمى تواند مكانى براى قرا ملاقات ها باشد به طورى كه فعاليت هاى اجتماعى رابه همراه مى أورد. آمدگی پیاده درمعبر

صفحه 82:
جزاير يناهدهنده يياده عقب نشستگی ساختمان‌ها کنسول وجلوآمدگیطبقه ال ‎byl‏ این دوچرخه ات جریان‌های آب‌های موجب ايمنى عابر بياده در حين عبور ازخيابان و تقاطع مى شود كه به همراه خود: رامش واحساس راحتى رابرلى عابر كلرنده يد ‎Joab‏ فضای ایجاد شده در پاده‌ر:عاهبرتآمین کیفیت‌های شهری: باعت اج و تقویت فعالیت‌ها و برخوردهای اجتماعی در سطح پیا راج درو مى شود, مىتواند به دليل حضور ول اجتماعى برمسير بياددرو و خيابان أ لين فضا خارج از مسي راصلى حركت عابران بوده يررنك مردم درقضا. انسجام أب وهوايى مانند برف باران ونور مستقيم خورشيد راكنتول مى كند. فضاى خشك ايجاد شده در زيراين كنسول در مواقع بارانى و يرفى. عابران ا لزسر غوردن ومشكلات يعدارلن درلمان اكه مى دارد. وجود آن در يياددروها نشان از فرهدك بالاى طراح و مجری و همچنین جامعه دارد. موجب تقويت فعاليتهاى جسمانى ملايم وشديد. محافظت إجرخه سواران. واج فکار و فرهنگ سالم دوچرخه عابران از يرخورد با د سوارى واحساس ‎Gals‏ و راحتى دوجرخه سواران واسكيت سواران مامد طراحی مناسب و استاندردآن باعت افزایش فعالیت‌های جسمالی و بياددروى دريياده روهامى شود عابران را ازخطرتداخل باجوى ها محافظت مىكند و به دليل عدم رويت فاضلاب و زبالههاى احتمالى (كندآب) درآن. محیطی ازنظ رکیفیت فضایی وآسایش مطلوب را برایعابرانایجاد می‌کند. Pho M27 كدو

صفحه 83:
مصالح نشیم گاه‌ها صدلی وتيمكت (تشيمنكاة) دستگاه‌های خودکار افكار اجتماعي و بألا رفتن جايكاه فرد معلول نرد ديكوان مى شود. مطمثناً یاعت آسایش و راحتی.امنیت,احساس هویت وارامش براى فرد معلول می‌شود. مضالح تخیمی‌گاه صثللی‌ها و نیدکت‌ها عامل اصلی در تمایل مردم به استفاده از این مبلمان‌های شهری است. کیفیت آنها در هنگام بارندگی (خیس نشدن). تيش مسقيم آفتاب (داغ نسدت) وبا روزهای سرد زمستان (استفاده از مصالح گرم) می‌تواند حضور و قعایت بیاده‌روی عابران را در بیادهرو نقوبت نماید. متعاقباراحتی و آسایش عابران در هدكام حضور در فضا را حریی دارد وجودداشتن وحن تحوه جای‌گذاری صندلی و تیمکت درفضای ب می‌تواند بر سلامت اجتماعی و رواتی مابرین تأتیر یکتارد: باسث. اليت‌ها و انسجام اجتماعی در پنیادهرو: آسایش. شادی و احسناین هویت مکانی برای عابرین: می‌شود: سرزندگی: فضا بالا می‌زود و یه علت حضور مردم و مدت زمان بیشعر حور آنان در پیاده رو: ۷ اچتماهن وانزیی هار il ‏یکی از چشمان تاظرپواهروها محسوب می‌شونده‎ alan Gay ‏باعت انسجام و کنرل اجتناعی؛احساس راستی و آسایش غابرین و آمنیت‎ ‏می‌شوند, روش بودن وبترین مغازهها باعت لقای سوزندکی فتاه کستوش‎ ‏خمالیت‌های اجتماعی و افرایش مدت حصور مردم در یادهرو می‌شو‎ ‏عابرين بياده تنها اظران و تماشائران ویترین مغازه‌ها هستند. گرافیک و‎ ‏طراحی مناسب ويترينها مى توائد به شادى عابرين نيز منجرشود.‎ اين دستكاءها نيازهاى عايران ‎ool‏ نآمين م كددد . بدابرلين باعت ترطيب. هابران به ده روی می‌شنوند و یه نوم خجمات :تلامت چیاده و ملام ‎s‏ ‎Mr‏ Ps ‏مدید‎ sas M2 Mas $12 sas M2 Mae Ms Sp8 Ps.

صفحه 84:
سرویس بهداشتی (تاکسیو...) طواحی مداسب واستاندارد سرویس‌های بهداهتی, دسترسی بهآب وه سالم در پیاده‌روها ( باعث می‌شوند. در نتیجه موجپ حضور پیشتر و پیاده‌روی طولانتر عابرين در فضا مى شرند. مكان و سيماى بصرى سرویس‌ها وهمچنین تأسیسات هراکش آها می‌تاند بر سلامت ابا ثربگذارد این مبلمان می‌توانددرمواقعقلیمی نامناسب. محلی برای حفاظت غابرا. تأمین فضای مناسب برای انتظار مسافران. نان راز خطر محسوب شو برخورد با سواره ايمن مىكند واحساس آسايش عابران را درپی درد حضور مسافران دراين ايستكاهها. مى تواند علاوه برايجاد يك رابطه اجتماعى كوتاه مدت با ديكران, كنعرل اجتماعى برديكرافراد بياده را نيزبه ارمغان أورد. استفاده از بركومعر به نوعى باعث ارنقاى فرهنك جمعى رانندكان ورواج افکار سالم در زمینه برنامهريزى حمل ونقل مىشود و انسجام و كنترل اجتماعى را ذريك جامعه به مروربالا مى برد. محل توقف دوجرخه علاوه برترغيب به استفاده از دوجرخه و افزايش فعاليتهاى جسمانى. باعث مى شود تا دوجرخهسوار با اطمينان خاطراز منیت وسیله خود وأرامش حاصل ازآنء به حركت بياده خود ببردازد

صفحه 85:
سطل زاله حصارهای محافط. شبکه‌های آهبی پوشش علائم وتایلوهای راهتمایی کیوسک‌های اطلاعات تابلوهای‌تبلیغاتی صتدوق سدق سرویس بد موقع و جای‌کذاری مناسب و استانداردآن ماعت دسترسی یه آب‌وهوای سالم در بمادهرووپیاده‌روی لذت يخم مى ضود. ينابراين باصت رواحافکارسالم. کسترش فعالیت‌های اجتماعی ومدت زمان آن و افزایش احساس راحتی و آسایش در عابرین یباده می‌شود. عااوه بر ایجاد ایمنی از خطرات احتمالی برخورد با سواره (حصار عمودی). محاففلت دربرابرتفیرات اقلیمی (حصارافقی) را نبزیامت می‌شوند. نهیتاً به بيادهروى وفعاليت جسمانى ‎late‏ و بیشتردر یبادهرو منجرمی‌شود. مىتواند بد بيادهروى بيشر. فماليت جسمانى منظمترو بى خطر يوشش اکوجک نرین قرورقتگی‌ها در سرا عابرین پیاده و همچنین کاهش تأثیر تغییرت اقلیمی (برروی جاله‌های آب گرفته و ...)کمک کند. می‌توانه به سجام و کندرل اجتماعی:رواج افکار سالم و فرهنگ‌سازی: ایجاد امنیت. احساس هویت و سرزندگی درفضا و در صورت طراحی مناسب وهنرمندانه ‏ ياعث سلامت معنوی افراد نیز بشود. علیه بر روج آفار سانم و کنترل اجتامی: میتیند مدجر یه فمالیت. دایطلبانه عبرین در فملیت‌های اجتماعی و اویش خودحکرفاییآنان طراحی مناسب و هنرمندانهآان و مطالبی که برروی آنان درج می‌شود: می‌تواند ارات اجتماعی مطلوب و به موجب آن احسانن هویت. آسایش و شادی را ايجاد كند. منجر به سلامت روانى و معنوى عابران مى شود. بيان احساسات به طرق مغيت, احساس هويت. أرامش و شادى عابران درهنكام انجام عمل خير. باعت ارتقاى ارتباط با ماوراء. فعاليت معنابخش و زمانى براى فكر كردن می‌شود.

صفحه 86:
کیوسک روزنامه فروشی قابلوهاى أكهى واعلانات ميزهاى بازى وسركرمى (شطرنج و...) مشابه كيوسك اطلاعاتى. بررجنبههاى اجتماعى سلامت کمک می‌کند؛ تبليفات ومحصولات آن مىتواند به رواج افكار سالم و انسجام و كنشرل اجتماعی منجر شود. محیط فیزیکی مناسب و داای امنیت و احساس هویت ناشی از حضور چنین کانون‌های اجتماعی درفضاء موجب احساس آرامش وشادی می‌شود. نمادها و گرافیک‌های استفاده شده در آنها باعث احساس هوبت وسرزندگی دربین عابران و شادی آنان می‌شود. استفاده ازعلائم ونوشته‌های مذهبی ومعنوی می‌تواد ابا در فک فو برد و بعت ارتباط ب ماوراء و قدرت بی‌نهایت شوند. مطالب مندرج بر روي آنان و رنكها و شکل‌هایی که در نها استفاده مي‌شود. می‌تواند منجر به رواج افکار سالم: انسجام اجتمامی: فرست خودشکوفایی وفعاليت هاى كروهى عابران وساكنان شود. فعاليتهاى سركرم کننده. نخست افزايش فعاليتهلى جسمائى ملايم وشديد. خم شدن و زانوزدن و دوم ارتقاى فعاليتهاى اجتماعى و جمع شين عبان جورهم و نظاره يك فعاليت دليذي ركه اغلب توسط كوذكان و نوجوانان انجام مىكيرد را باعث مىشود. بهوجودأمدن محيط زندكى مناسب. إحساس هويت کاربران فضا و شادی آنان نیزمشاهده می‌شود.

صفحه 87:
جراغ راهدما وسواره .بيادم). (Box) ally ‏ايستكاههلى‎ سایبان مغازه‌ها ذكمدهاى قشارى ويه يباددها سکوی جلوی خانه‌ها el بمنی عابین از خطرمی‌شود. پیادهروی و فعالیت جسمی در رانسهیل می‌بخشد و آرامش بیاده‌روی رارقا می‌دهد. عصراصلی مورد نیز برای یک پیادهروی راحت و مطلوب می‌ياشد. نیاز عابران ويه خصوص ورزشكاران در هنكام فعاليت به آب أشاميدنى بسيار بالا مى رود که وجودآیخوری در فواصل مناسب می‌تواند این فعلیت راداو بخشد. همچنین درروزهای گرم؛ این عنصر به شدت مورد نیازمی‌باشد. طراحی مناسب مکانی و کینیآنها(دربسته ویه دورازمکان نعستن». نیز ر هنكام حضور در ييادهرو و فعاليت هاى جسمى رابه خویی پاسخ ‎ag‏ فیزیگی مناسب مر کنیچةزغایت اسغالهأردغاني ‎ap lop‏ این عنصر: سرزندگی ورواج فرهنگ و افکارسالم ا دربی دارد سایبان مغازهها یه نوغی ضبیه کنسپل طبقه اول ساختمان‌ها عمل مي‌نماید و نقش اصلی آن در حفافلت عابرین در مقیل تقسیرات افلیمی مىباشد كه خود موجب تسهیل پیادهروی بیشترمی شود استفاده از دکمه فشاری مخصوض ‎oily‏ در تقاطع‌هاء ایمبی جسمی را موجب می‌شود که خود. پیاده‌روی بیشتر. روج فکار و فرهنگ سالم شهری. کنترل اجتماعی واحساس راحتی وآراسش رابرایعابرپیاده راتنده دریی دارد علاوه بردشستن وبرخواستن ونفس گرفتن درهنگامپیاده روی, نطاره کردن دیگرعابران و فضای شهری و دورهم جمع شدن مردم وعابرن بای مدتی درکنار هم که خودباعث اتسجام اجتماعی نیزمی شود را باعث می‌گردد. Phi Pho Phs. مرو ‎Phas‏ ‎Phe.‏ ‏53-5 Pho Pas $23 M36 Ph3 Phe. Phe. Pho Phs ‏رو‎ جم 5 $45

صفحه 88:
همانند کنسول و سایبان مغازه‌ها. در حفاظت اقلیمی دارد که خود باعث ای بیشتردرپیدهرو می‌شود. مجسمه (هترهای شهری) موجب جذب مردم می‌شود که سیک و ایدم | bbs ‏ادی.‎ آن می‌توند به. ت‌های معنایخش منجر ک ماوراء. فرصت خودشكوفايى ى اجتماعى در نزديكى هنرهاى شهرى به وقور مشاهده كسعرش فعالیت: مي تود این عنصرشهری که به تا براى عابرين يه منظور لحظاتى يا خوديود كردن و خالی کردن احساسسات خود می‌باشد. طراحی مناسب آن میتوند به کنترل اجتماعی و کسترش فعالیت و حضور اجتماعی موثر منجر احساس هويت عابر, سرزندئى بي عابرين. فرصت خودشكوفاتى. زماتي بدون نجام فعاليتهاى معنابخش همكى مىتواند نتيجه استفاده ازاين مبلمان شهری باشد. شهرهای ارويا وآمريكا ديدة مىشود. يك وتامل لضاف سارت ارتباط امن براى كذر ازعرض سواره و همچنین وجودامکانات مناسب. تغميرارتفاع. علاوه برايمنى جانى ازخطر و احساس راح: حضور عابران بياده و فعاليتهاى جسمى و ورزشى آنان مى دهده جون ديكر نكرانى و سختى خاصى براى انتقال ازطرفين خيابان وجود ندار

صفحه 89:
باغچه‌های حاشیه کلدان‌ها ودرختچه‌های كلداتى درختان و به طور كلى يوشش كياهى. بيشترين نقش وتأثير را در تأمين سلامت عابران بياده دارند. تأمين هواى سالم. محافظت در برا تفييرات يدن راسد بواميري ملولايين أحتبانن راحص و ایو :سمل ‎gab Al plano Mise chad ay cask ually‏ آرپیاد: ‎ ‏باغچه‌های حاشیه وگیاهان و گل‌کاری‌های داخل آن, بیشتراثوات درختان برسلامت رادار می‌باشند. جدول‌کشی کناره ین باغجه‌ها و محدودیتی که در عبورعابر از نها و ورود به سوه ایجاد می‌کنند همانند ردیف بوته‌های ‎ ‏ترون و غسشك]: ايسدى عابر يباه را نیز برخورد با سوار تأمین می‌کدد. در قسمت‌هایی که جلوی خاندها و مغزه‌ها قا دارند. می‌تواند موجب فعالیت‌های اجتماعی محيط تمزباشد. ‎ ‏أوطلبانه مردم و حتى عابران براى دليذيرتو كردن ‎ ‏اين كباهان كه معمولاً در تركيب با رواقها استفاده مىشوند. علاوه بر ‎ ‏حفاظت اقلیمی وتآمین هوای مناسب چیادهروء احساسن هویت: سرز ‎ ‏و راحتى و أسايش را به عبر یبد الق می‌کند. ‎ ‏كلدان هاود رخنجه ها ىكلدانى علاوه برداشتن اثرات باغجه هاى حاشيها ‎ ‏به دليل قابليت جابجايى وكانونى بودن آنها. فعاليت هاى اجماعى ومد: ‎ ‏زمان حضورآن رانيزاقزايش مى دهد. جون معمولاًكرههاى اجتماعى بيشعر در اطراف اين مبلمان كه قابليت نشسعن هم دارند. انفاق مىافعد. نارای فرصتى را تيز براى فك ركردن وا ‎ ‎ ‎ ‏م ‎M23‏ ‎Ms‏ ‏او ‎Spos ‎Pho ‎Po ‎Phs. ‎M ‏مود ‎ ‎Ms ‎ ‎M23 ‏مود‎ ‏کر ‎Ph7-8‏ ‎S245‏ ‎Mi3‏ ‎MSs‏ ‎Sp1s6 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 90:
كاربرى هاى حاشيه دست‌فروشان وبساملی‌های رنك مصالح (رنك فضاى بيادهرو) علاوه برتأثيرات اجتماعى و روانى فراوان ماتند جذب مردم به بيادهرة, افزايش فعالیت‌های اجتماعی و مدت زمان آن: احسامن هویت. سندگی,آرامش و ۵ ایستی جانى عابان نيز بشود (استفاده از رنگ‌های شدید مقل قرم بای خطر, به خصوص برای الرادی که بینایی اکمیدارند. همچنین رنک فضای پیادهروومصالح آنمی‌ونتأثیزیادی برفعالیت‌های معتابخش ذهنی.ارتباط با ماواء و تفکرعمیق عابرپیده ای ناشی ازآن: می‌تواند كابر هاى حاشيه باعث ج اجعماهی ومیزان پیادهرونی و فمالیت‌های جسمانی می‌شود. حضو رکاربری حاسیه پیده رو علاود بر ایجاد کانون‌هایی برای حضوراجتماع: می‌توند سطح امنیت, سرزندگی, آرامش و شادی پیاده رو نیزبالا ببرد. همچنین 3 مسجد. حسینیه. فرهنگی و ...) می‌تونند باعت ارتياط ما صاوراء. أيجاد. فرست‌های خودشکوفایی و عالیت‌های حمایتی گروهی شوتد. بری‌هایی که به نوعی با مذهب و یاورهای انسانی ارتباط دارند (مئل که خود پاعت فا زجب ماقم هک از ریش میزان پیادهروی می‌شود. حضور دستفروشان در فصا می‌تواند کانین‌های اجتماعی مناسبی را در بیادهروبه وجود بباورد. همچنین دست‌فروشان به عنوان چشمان ناظر خیابانی. انسجام. امنيت و كنترل اجتماعى رادربيادهروهاتأمين موكنند. "6 Pas. 82 sis MI3 ‏مود‎ Ps. ss Ms

صفحه 91:
ماني وى عاك ومين روشنایی خیابان وپیاد‌رو تورافکن‌ها روشنایی‌های‌ترئیتی علائم جراغانی شده این تجهیزات همانندمیزهای بازی وسرگرمی عمل کرده و تمامی جنبههای سلامت انسان را تحمتتأثير قرار مىدهتد همانند افزايش فعاليتهاى جسمانى (ملايم و شديد) و بيادهروى. انسجام و فعاليتهاى اجتماعى. الجا انيت وعويت در قدا ‎Gees, SEU EG) Ag‏ ‎as‏ روشتایی قضا ‎g gtd Pah Sack gad ys guage ay‏ امتیت هابران می‌شرد: در نتیجه میزانپیادهروی افایشن مییاد و فملیت‌های اجتدامی و سدت زمان کسترش آنها نيز ازتقا ید می‌کند. احساسی راحتی و آسایش: سوزنگی وآامت ازدیگرنتیج یک روشنایی مطلوب و مناسب اسست. بانورزيادي که تم می‌کنند, کسترهفعلیت‌های اجتماعی و مت زمان, ‎sige‏ قضا يا بالا مىبرن- همجين تأمين كندده ايمنى جلنى مابران ليزم باشدد كه نود يلمت بالازقان امنيت وأامش در بيات هرو مىشولة البعدطراحئ نادريت أيها مسعن اسبت باصت دارايي مابران وحعی سا کنان اه یمرو وه روشنایی تزئینی بر جنبه‌های اجتماعی,روانی و معنوی سلامت. تأثیر می‌گذارند. احساس شادی. آراسش. ایجاد هویت در پیادهرو.افزایش فتارهای اجعماعی باجذب جمعبت ,فرصت خوشکوفایی عابراز تعایج این عنصربرسلامت می‌باشد. همانند روشنایی‌های توئینی می‌باهید که اسدیت و سوزندگی محیط پیاده رو رانیتقویت می‌کند. Phias ‏جرم‎ ‎si-s ‎Mia ‎257 ‏دلوق‎ ‎Sp7-8 Phis ‏و‎ ‏هو‎ M23 Phs 84-5 M34 M7 sias Mis M78 Sp2s8 52 s4s Maa Mos

صفحه 92:
نورپردازی درختان علائم روشنایی در کف آینماها نقاشی‌های دیور وکف (20 مدع همانند موارد روشنايى هاى تزثينى وعلاثم جراغانى شده. به علت تركيب با درختان که عنصری معنوی محسوب مى شوند. ارتباط با ماوراء را درعاير ارتقامىيخشند. وييؤكى ممعازى كه ايين عنصر داد مسيرهاى نوراتى در كف كه می‌تواند بامث اطلاع و آگاهی عابران از خطر شود. همچنین جذاییت‌های کف برفعالیت جسسی و پیدهروی طولایتر منجرمی‌شود. یر در سلاست جسمیء با ایجاد آینماها یکی از عناصری است که به تاژگی در پیاده‌روهابه کار می‌رود (خبه ‎thay cag pt psn gal lng gaat‏ چنتبی با یجاه هوای سالم. افزايش فعالیت‌های ملایم ورزشی و بياددروى طولانىتر بد طیل‌سنایی که دی ججریه مسیط پرادیروبی‌بشانده دارم ابجاه اکانون‌های قوی اجتماعی و اسجام و كنترل ناشى ازآن. احساس راحتى وآسایش. شادی أوامش. هويت وسرزندكى و همجنين فرصتى بای توق ونتستن كنارآن وتفكرعميق. ازائرات بسيار مفيد اين مبلمان شهرى در پیادهروهاست. تقاقی ها دیهاری وک که تسه یدیآ به تا در کش وهای رمیات وآمريكابى رواج بيدا كرده و نظرهمگان را نیزبه خود جلب کرده. یکی از عناصر نرم جذاب و مطلوب پیاده‌روها محسوب می‌شود. این نقاشی‌ها ذهن عابرين بياده رابه خود دركير م ىكند وباعث احساس هویت. سوزندگی و شادی عابر پیاده می‌شود. همچنین انواع معنوی و مشهومی آن می‌تواند فرصت خود‌شکوفایی و فعالیت‌های معنابخش را براى عابرين فراهم كند و موجب ارتقاى سلامت معنو ىآنان شود. 5م82 مد مرو ‎Sp58‏ ‎Phi‏ ‎PROS‏ ‎ss‏ ‎M368‏ Phi-2 Phs PhI-8 ‏35و‎ مور قار ‎Spos‏ S12 sas MI 85-6 Ms p25 5p8-9

صفحه 93:
صدای محیطط وف کیفیت هوای محيط نشاته هاى لمسى ياقت دار صوتى وارتعاشى بو سمط رهسا asta gal پیشتر عناصر قبل, با حس بینایی درک می‌شدند. صدای محیط كه ‎the‏ درک آن بر دیاین ای درز فد شم متا یدام کید مىتوائد باعث افزايش ميزان بيادهروى و فعاليت هاى جسمانى در شود. كسترش فعاليتهاى اجتماعى و مدت زمان آنها به دليل جاذيدها و کیفیت‌های صوتی محیط. احساسی راحتى و آسایش محیطی. آرامش و امکان تفکر عمیق با صداهای مطلوب و ملایم. از رات صدای محیط بر سلامت عبر است. لیفیت هوا هم دارای ویژگی‌های صدای محیط است و از طریق حس لامسه درف مى شود. كيفيت أن ‎٠‏ ميزان فعاليت هاى ملايم و دید ورزشی و بياددروى راتحت تأثير قرار مىدهد و سرزتدكى فضاى يبادهرو نيزازآن ناشى می‌شود. استفاده رها حدود پنج سال است درشهرهای مهم کشور(تهران مشهدو ) دیده می‌شود. می‌توند سلامت چسمی نبینابان و کم بینایان را ازطریق. حفظ ایمنی جانی آنها و ترضب آنها به عالیت‌های ورزصی و پیادهروی تأمين نمايد. انواع نشانه هاى لمسبی صوتی وارتعاشی ‎PSE‏ ‏كشورهاى ديكر«نظير لندن) به صورت أزمايشى مورد استفاده قوارم كيرد ‎sala‏ صدا وهواى محبط مىياشد كه ازطريق حس يويابى درک می‌شود و بيشترير ابعاد اجتماعى: روائى و معنوى سلامت تأثير دارد. بوى محيط م ىتوائد باعت ارتقاى ارنباط با ماوراء نيز يخود واحساس هويت ذهنی و اشادى را درعابريياده ايجاد كند. ‎ ‏نامكذارى معابركة بمشعريه منظر ذغدئ عايرين مربوط می‌شود.می‌تواند بر رواج افكارسالم . انسجام اجتماعى وتقويت احساس هويت عابرين ‎Subs‏ ‏انتخاب اسامی با معتاء با مشهوم. مرتبط با تاريخ گذه. ‎ ‎ ‎ ‎Pia ‎Pas. ‎M23 ‎M7 ‎sps-6 ‏انام ‏مک ‎sis‏ ‎M236 ‎Sp37 ‎Pai ‎Pas ‎sas ‎Mea ‎Mss ‎ ‎spls7 ‎Sp5.7 ‎siz ‎MI ‎MS ‎ ‎5 ‎ ‏«سلامت جسمانی: ۳۸‏ سلامت اجتماعی: 5‏ سلامت روانی: 98 سلامت معنوی: 80 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 94:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
24,000 تومان