علوم انسانی و علوم اجتماعیسیاست و قانون‌گذاری

آشنایی با تشکیلات دولت جمهوری اسلامی ایران

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
*سازمان تشریک مساعی و همکاری گروهی از افراد به منظور نيل به هدف يا هدفهای ‎Seat os‏

صفحه 4:
*وظایف اصلی سازمانها يا جوامع اولیه حل و فصل دعاویجلوگیری از هرج و مرج و ایجاد نظم و استقرار امنیت بود.

صفحه 5:

صفحه 6:
مناطق چهار گانه سازمان تعیین خط مشی و سیاست های سازمان و نظارت y ‏عالی‎ با همکاری معاونین خود بر اجرای یک یا چند وظیفه بدون دخالت در تعیین خط مشی کلی سازمان

صفحه 7:
* واحدهایی که در جهت نیل ‎٠‏ به واحدهایی که وظایف به اهداف اصلی سازمان به مکی را برای واحدهای وجود می آیند. صف در جهت تحقق * مثل واحد آموزش در اهداف سازمان انجام ل خكا ۱ ا جح صادرات در بازرگانی امور مالی »اداربی»طرح و برنامه

صفحه 8:
انواع ستاد ستاد مشورتی:ارائه طرح و برنامه در زمینه های مختلف و کمک به مدیریت در امر برنامه ‏ ستاد کمکی:لماده نمودن و سایل و ابزار کار ریزی‌سازماندهی»هماهنگی»کنترل و نظارت ‏ برای انجام امور سازمان در کلیه قسمتها 0 طرح و برنامه ) تشکیلات و روشها 9) آموزش و بهسازی انسانی ) بهره وری و تحول اداری ) مطالعات و پژوهشهای علمی

صفحه 9:
۰ اواین بار نظریه تفکیک قوا توسط ارسطومطرح و سپس توسط مقتسکیو تثبیت شد.

صفحه 10:
ل سطح اول وزير يا بالاترين مقام دستكاه اجترایی سطح دوم معاونت سطح سوم اداره کل,دفترو مدیریت سطح چهارم اداره ءگروه»

صفحه 11:
۶ چهارمین سطح سازمانی است که یا چند فعالیت متجانس از فعالیتهای اصلی یک سطح سازمانی بالاتر با عنوان اداره كل و يا مديريت در آن منظور میگردد.در راس آن رئیس _ قرار دارد.ماهیت فعالیتهای آن اجرایی است * چهارمین سطح سازمانی است که چند فعالیت از فعالیتهای اصلى دفترءمديريت يا فعاليتهاى مطالعاتى و تحقيقاتى را عهده دار میگردد.در راس آن رئیس قرار دارد.

صفحه 12:
* دفتر بسطح سازمانی است که متضمن یک یا چند فعالیت اصولی از وظیفه یا وظایف تشکیل دهنده معاونت مربوط میباشد.وجه غالب وظایف آن مطالعاتی تحقیقاتی است. 2020 :سطح سازمانى است كه متضمن يك يا جند فعاليت اصولى از وظيفه يا وظايف اساسى تشكيل دهنده معاونت مربوط ميباشد.وجه غالب وظايف آن اجرايى است. :سطح سازمانى است كه متضمن يك يا جند و ظيفه از وظايف معاونت مربوط يا موسسه ميباشدءاين وظايف ميتواند مطالعاتى يا اجرايى باشد.

صفحه 13:
سازمانی تابعه ای است که وظایف آن معطوف به برنامه ریزی و اجرای متمرکز فعالیتهای تحقیقاتی یا آموزشی است و یا مرتبط با ارایه برخی خدمات تخصصی بوده که انجام آن وظایف مستلزم برخورداری از اختیارات مالىءادارى و پشتیبانی بالنسبه بیشتری از سایر واحدهای ‎an.‏ باشد.در رياس اين واحد رئيس مركز ‎whe obi‏

صفحه 14:
واحد سازمانی تابعه وزارتخته است که کلیه اختیارات وزارت خانه در سطح استان در آن تجمیع میگردد.سطح آن از اداره کل و دفتر بالاتر است و عزل و نصب دستگاههای اقماری وزارتخانه در استان بر عهده رئيس سازمان است.رئیس سازمان از معاون وزیر پانین تر و از مدیر كل بالتر است

صفحه 15:

صفحه 16:

صفحه 17:
ارکان قوه مجریه وزراء

صفحه 18:
لاریاست قوه مجریه(نظارت بر كار وزراءءتعيين خط مشی های دولت»هماهنگ ساختن تصمیمات وزراء) [سامسئولیت معاونت توسعه مدیریت و معاونت برنامه ریزی لاامضاء عهدنامه ها و مقاوله نامه هاء‌موافقت نامه ها لساامضاء استوارنامه های سفراء ایران و پذیرش استوارنامه های سفیران خارج در ‎dbz!‏ لساعزل و نصب وزراء ساتعیین سرپرست برای وزارتخانه های بدون وزیر

صفحه 19:
تصویب لوایح قانونی لا لآ اتصميم كيرى در خصوص دعاوی مربوط به اموال عمومى و دولتی لاتصويب آيين نامه ها و تصویب نامه ها لاحل اختلاف يا تداخل کاری دستگاههای دولتی

صفحه 20:
* تقدیم لوایح قانونی به مجلس و استرداد آنها # در خواست تشکیل جلسه غیر علنی از مجلس #*حضور در مجلس #*وضع آیین نامه و صدور بخشنامه

صفحه 21:
* واحد سازمانی مشخصی است که به موجب قانون» ایجاد شده يا میشود و با داشتن استقلال حقوقی»بخشی از وظایف و اموری را که بر عهده یکی ازقوای سه گانه و سایر مراجم قانونی می باشد انجام می دهد. ‎٠‏ سازمان حفاظت محیط زیست.سازمان بازرسی و دیوان محاسبات نمونه هایی از موسسات دولتی

صفحه 22:
لاسازمان حفاظت محیط زیست 301 انرژی اتمی الاكتابخانه ملى جمهورى اسلامى ايران الانهاد رياست جمهورى

صفحه 23:
© موسساتی هستند که وظایف هر یک از انها بخشی از وظایف یک وزارتخانه به خصوص است که بنا به دلایل و تحت شرایط مشخصی از بدنه اصلی وزار تحانه مندرح و در کنار وزارتخانه در قالب یک انگاره تشکیلاتی علیحده سازماندهی و اداره می گردد.اين موسسات در عین حال كه دارای استقلال اداری و مالی اند»ءچون معمولا رنیس آنها توسط وزیر. وزارتخانه مربوط انتخاب میشود و به طور غير مستقيم تحت نظارت عالیه وی قرار دارد‌نوعی وایستگی به آن وزارتخانه دارد.

صفحه 24:

صفحه 25:
در حال حاضر و بعد از ادغام برخی از وزارتخانه ها با یکدیگر تعداد وزارتخانه ها هیجده میباشد.وزارتخانه ها سازمان مشخصی هستند که تحقق یک یا چند هدف از اهداف دولت را بر عهده دارند و به موجب قانون ایجاد شده و میشود و توسط وزیر اد اره ..ميسود

صفحه 26:
لا امور فنی و عمرانی:وزارت نیروءراه و شهرسازیجهاد کشاورزی»وزارت ارقاطات لا امور صنعتی و تولیدی:وزارت صنایع و بازرگانی»ءوزارت نفت؛ لا امور فرهنگی و آموزشی:وزارت آموزش و پرورش»وزارت علوم و آموزش عالى يوز ارت فر هنف و ركد إسائس] لا امور سياسى و دفاعى:وزارت كشور:وزارت امور خارجه»وزارت اطلاعات» وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ‎El‏ مور اجساعی و اتصد ی ورارت فاد و دارایی ورارت کار رفاه و تعاون»ءوزارت بهداشت در مان و آموزش پزشکی» وزارت ورزش و جوانان

صفحه 27:
هدف ۰ فراهم آوردن موجبات حداثر استفاده از منابع انرژی و آب کشور و همچنین تهیه و تامين انرژی و آب کشور و تهیه و تامين انرژی و آب برای انواع مصارف اعم از صنعتی»کشاورزی»روستایی؛ءشهری و حمل و نقل. سازمانهای اقماری *** شرکتهای برق منطقه ای ** شرکت سهامی تولید و انتقال برق *#* شرکت سهامی خدماتمهندسی برق ** شرکت خدمات مهندسی آب * شرکت سهامی ساختمان سد و تاسیسات آبیاری *** شرکت سهامی ساخت و تهیه کالای برق ايران *** سازمان تحقيقات منابع آب

صفحه 28:
هدف تامین راههای ارتباطی کشورو اداره امور ترابرى كشورءتامين مسكن و توسعه و بهبود استانداردهاى كيفى و كمى مسكن با توجه به هدفها و مقتضيات اقتصادى و اجتماعى كشورءايجاد تعادل مطلوب بين جمعيت و وسعت شهرها در کشور؛ 0۵ م ۵ م 0۵ ۵ ۵ 0۵ م م ۵ ۵ ۲ سازمانهای اقماری سازمان هواشناسی سازمان هابيمايى كشور راه آهن أزمايشكاه فنى و مکالیک خاک شركت حمل و نقل هواپیمایی جمهوری اسلامی خدمات هوایی آسمان سازمان ملی زمین و مسکن شرکت سهامی تاسیسات ساختمتی شرکت کارخانجات خانه سازی ایران شرکتهای عمران شهر های جدید مرکز تحقيقات ساختمان و مسكن سازمان مجری ساختمنها و تاسیسات دولتی و عمومی

صفحه 29:
. ۱ هدف 1 سازمانهای اقماری * شفراهم آوردن تسهیلات لا مخابرات لازم به منظور استفاده ‎O‏ پست عمومى از. وسایل پستی و لا مركز سنجش از دور ايران مخابراتیبرای برقراری لا پست بانک ارتباط داخلی و ارتباط با کشورهای خارجی

صفحه 30:
هدف ۶ فراهم اوردن موجبات توسعه پایدار کشاورزی و منابع طبیعی و افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی درجهت امین امنیت غذایی»رشد سرمایه گذاری»عمران و توسعه روستاها و مناطق عشایری. 3 3 سازمانهاى اقمارى سازمان تحقيقات أموزش و ترويج كشاورزى ‎edit eas‏ شرکت خدمات حمایتی کشاورزی شرکت هواپیمایی خدمات ویژه شیلات امور عشاير يشتييانى امور دام كشور شركت سهامى صنايع شير ايران سازمان جنگلها و مراتع کشور شرکت توسعه نيشكر و صنايع جانيى أن سازمان دامپزشکی كشور موستهمزم‌ساری راوی.

صفحه 31:
هدف فراهم اوردن موجبات توسعه و پیشبرد امور صنعتی در چارچوب سیاستهای اقتصادی کشورو همچنین توسعه و بهبود امور بازرگانی کشور. VVVVVV VV VV VV سازمانهای اقماری مرکز توسعه صادرات ایران سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران شرکت ملی فولاد ایران شرکت ملی صنایع مس ایران استاندارد دخانيات شهركهاى صنعتى موسسه مطالعات و بزوهشهاى بازركانى شركت سهامى فرش ايران سازمان حمايت از مصرف كننده و توليد كننده سازمان گسترش خدمات بازر گانی شركت سهامى فرش ايران

صفحه 32:
-اعمال اصل مالکیت و حاکمیت دولت بر ذخایر و منابع نفت و گاز کشورو صنایع و تاسیسات نفت و گاز کشورو صنایع و تاسیسات نفت»گاز پتروشیمی. سازمانهای اقماری آساشرکت ملی نفت ایران لاگاز ساپتروشیمی خدمات هلیکوپتری ایران لاپالایش و پخش فراورده های نفتی ایران

صفحه 33:
هدف * تعلیم و تربیت کلیه افراد واجب التعلیم کشورو فراهم اوردن موجبات ان با توجه به اخرین پیشرفتهای حاصله در روشهای تعلیم و تربيت. سازمانهاى اقمارى کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 7 سازمان نوسازى و توسعه و تجهيز مدارس كشور سازمان ملى يرورش استعداد هاى درخشان اموزش و برورش كودكان استثنايى انجمن اولياء و مربيان جمهورى اسلامى ايران سازمان نهضت سواد اموزى

صفحه 34:
هدف ۶ کمک به بهبود اموزش و پرورش و محتوی برنامه های علمی و اموزشی در این وزارتخانه است. سازمانهای اقماری لا پژوهشگاه علوم انسانی لا شرکت سهامی انتشارات علمی و فرهنگی لا پژوهشگاه مواد و انرژی صندوق های رفاه دانشجویان سازمان سنجش اموزش کشور

صفحه 35:
هدف ۰ رشد فضایل اخلاقی و تامین استقلال فرهنگی و مصونیت جامعه از نفوذ فرهنگ اجانب و همچنین اعتلای اگاهیهای عمومی-رواج فرهنگ و هنر اسلامی»گسترش مناسبات فرهنگی با ملل و اقوام مختلف و فراهم اوردن موجبات وحت میان سازمانهای اقماری > خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران << سازمان حج و زیارت خ اوقاف و امور خیریه سازمان چاپخانه و اتشارات << ایرنگردی و جهانگردی ۶ میراث فرهنگی مرکز مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی

صفحه 36:
هدف ۶ حفظ امنیت و آسایش عمومی و تعمیم دموکراسی و هماهنگ ساختن فعالیتهای سازمانهای دولتی»ملی و محلی در سراسر کشورو فراهم آوردن موجبات اعمال سیاستهای عمومی در اقصی نقاط کشور است. سازمانهای اقماری الا سازمان ثبت احوال لا نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ايران لا سازمان حفاظت اطلاعات نيروى انتظامى الا سازمان شهرداريهاى كشور لا سازمان بحران

صفحه 37:
هدف تنظیم سیاستهای اقتصادی و مالی کشورایجاد هماهنگی در امور مالی کشور»اجرای سیاستهای مالیاتی»تنظیم و اجرای برنامه های اقتصادی و سرمایه گذاری های مشتر با کشور ‎Gla‏ خارجی است. سازمانهای اقماری سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی و اقتصادی ایران شرکت سهامی چاپخانه دولتی ایران سازمان حسایرسی جمهوری اسلامی ایران بانک مرکزی سایر بانکها شرکتهای بیمه گمرک سازمان امور مالياتى

صفحه 38:
هدف * فراهم آوردن موجبات تامين بهداشت و درمان کلیه افراد کشور از طریق تعمیم و گسترش خدمات بهداشتی»درمانی و آموزشی, سازمانهای اقماری انستیتو پاستور ایران لا انتقال خون آسآشرکت سهامی دارویی کشور ماشرکت سهامی تجهیزات پزشکی ایران لادانشكاههاى علوم يزشكى

صفحه 39:

صفحه 40:
ساصلاحیت علمی و اجتهاد ساصلاحیت اخلاقی (عدالت و نقوا) ساصلاحیت سیاسی»اجتماعی و مدیریتی 0)بینش صحیح سیاسی و اجتماعی )مدیریت و تدبیر 9)قدر ت و شجاعت

صفحه 41:
ا ..... .077۰ لادر قانون 00 از دو روش پذیرش مردم و انتخاب توسط خبرگان استفاده شده بود. فاص اصلاحی قانون اساسی(پنجم) (زمان غیبت حضرت ولی عصردر. جمهوری اسلامی ایران ولایت امر و امامت امت بر عهده فقیه عادل و با نقویآگاه به زمان.شجاع»‌مدیر و مدبر است که طبق اصل یکصدوهفتم عهده دار آن میگردد)

صفحه 42:
* قانون مربوط به تعداد و شرایط خبرگان»کیفیت انتخاب آنها و آیین نامه داخلی جلسات آنها برای نخستین دوره باید دی ‎alte‏ لبن زات كيان تيد ري لتر ينا راج آنان تصويب شود و به تصویب نهایی رهبر انقلاب برسد.از. آن پس هر گونه تغيير و تجدید نظر در اين قانون و تصويب سایر مقررات مربوط به وظایف خبرگان در صلاحیت خود آنان است.

صفحه 43:
‎٠‏ شرایط خبرگان ‏اشتهار به دیانت وثوق و شایستگی اخلاقی ‏2اجتهاد در حدی که قدرت استنباط بعضی مسایل فقهی را ل د ال ‎ees‏ ‏تشخيص دهند. ‏9.بینش سیاسی و اجتماعی و آشنایی با مسایل روز ‏.نداشتن سوابق سوابق سوء سیاسی و اجتماعی...

صفحه 44:
آساانتخاب رهبر توسط خبرگان طولی است.یعنی بر اساس اولویت های زیر به عنوان رهبر انتخاب ميشود. اعلم به احکام و موضوعات فقهی اعلم به مسایل سیاسی و اجتماعی #دارای مقبولیت عامه #*واجد برجستگی خاص در یکی از. صفات مذکور در اصل یکصدو نهم

صفحه 45:
سا بر اساس اصل یکصدو یازدهم قانون اساسی چنانچه رهبر شرایط لازم را از دست داده از مقام خود برکنار خواهد شد.تشخیص این امر به عهده خبرگان است.معمولا ختم دوران رهبری به صور زیر صورت می پذیرد. * ناتوانی از انجام وظایف قاونی خود ** فقد یکی از شرایط لازم برای رهبری ۶ احراز عدم وجود یکی از شرایط رهبری از ابتدای امر تصدی مقام رهبری *** فوت ۶ كنار كيرى

صفحه 46:
لاوظايف رهبر مربوط به كل نظام لاوظايف و اختيارات رهبرنسبت به قواى سه كانه لاوظايف و اختيارات رهبر نسبت به ساير نهادهاى قانونى

صفحه 47:
لاتعيين سیاستهای کلی نظام پس از مشورت با مجمع لانظارت بر حسن اجرای ساستهای کلی نظام ‎LS‏ اختلاف ر تنظیم رو ابظط قر ای سه گانه ‎Ja‏ معضلات نظام که از طریق عادی قابل حل نیست» از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام ‎

صفحه 48:

صفحه 49:
لافرمان همه پرسی لسانصب و عزل و قبول استعفای فقهای شورای نگهبان سااظهار نظر شورای نگهبان بر اساس نظرات رهبری

صفحه 50:
و اختیارات رهبر نسبت : نهادهای قانونی v شورای بازنگری قانون اساسی ۷ تعبین ائمه جمعه اموراوقاف و وجوه شرعیه بنيادها و سازمانهای غبر دولتی ”امور حج ۷ مرجعیت تقلید ” رهبر مسلمين جهان

صفحه 51:
سااستفاده از واژه استقلال به جای تفکیک قوا لانقطه اتصال قوای سه گانه در ایران رهبری است و جهت گیری این قوا را سیاستها و ابتکارات عملی وی تعيين لساتداخل قوا در ایران جنبه استثناء بر اصل دارد.

صفحه 52:

صفحه 53:
5 )قاضی موظف به اجراء ‎(pil of‏ مصوب قوه مققنه * 0رسیدگی قوه مقننه به شکایات مردم از قوه قضاییه. ° ©-تصويب بودجه قوه قضاییه توسط قوه مقننه ۰ تحقیق و تفحص در امور قوه قضاییه توسط مجلس شورای اسلامی

صفحه 54:
۶ .حق حضورریس جمهور معاونان و مشاوران ایشان در مجلس و لزوم استماع مطالب ایشان ۰ 0-پیشنهاد توقف انتخابات در زمان جنگ توسط رییس جمهور ۰ 3-امضاء مصوبات مجلس شورای اسلامی پس از تایید شورای نگهبان ۰ -تصویب اییین نامه های قوانین و تصویبنامه ها

صفحه 55:
* -لوایح قضایی پس از تصویب هیات وزیران به مجلس ارایه میگردد. ‎٠‏ بودجه قوه قضایبه توسط لایحه پیشنهادی قوه مجریه به قوه مقننه فراهم ميكردد.

صفحه 56:
‎٠‏ قوه قضاییه بر قوه مجریه نظارت مینماید. ‏۶۰ 0رسیدگی به اموال رییس جمهورمعاونان»وزیران »همسر و فرزندان آنها ‎٠‏ ©-بيشنهاد وزیر دادگستری به رییس جمهور ‏۰ *-ابطال ایين نامه های دولتی خلاف قانون و رسیدگی به شکایات مردم ‏۰ ۴»رسیدگی به جرایم مسئولین قوه مجریه ‎٠‏ نظارت بر انتخابات از طریق شورای نگهبان

صفحه 57:

صفحه 58:
توسط مردم از طریق آراء مستقیم بر مبنای آراء مخفی

صفحه 59:
,تعداد نمایندگان مجلس در حال حاضردویست و نودو پنج نفر میباشد لاهر ده سال یکبار افزایش می یابد. السابيست نفر ثابت افزایش می يابد. لاصدو ينجاه هزار نفر جمعيت الاعوامل سياسى »جغرافيايى و نظاير آنها

صفحه 60:
۰ ۰ } > سوه ‎aes‏ & نمایندگان در ایغای وظیفه نمایندگی در اظهار نظر و رای خود کاملا آزادند و نمیتوان آنها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده اند یا .آرایی که در مقام ایفای نمایندگی خود داده اند تعقیب یا توقیف کرد مصونیت در این اصل صرفا در بیان رآی و نظر استذا مصونیت مطلق نیست. بنابراین هر گوته اقدامی نظیر ضرب و شت و اهانت بو ... خارج از موضوع مصونیت میباشد

صفحه 61:
انتخاب كنندكان: تابعیت کشور ابران ©-هيجده سال تمام ©-عاقل بودن ل انتخاب شوندگان »عتقاد و القزام عملی به اسلام و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه 0تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران 0.-براز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه -حداقل مدرک تحصیلی فوق لیسانس یا معادل ©-نداشئن سوء شهرت در حور 0سلامت جسمی در حد برخورداری از نعمت بینایی؛شنوایی و گویایی ج»حداقل سن سی سال تمام و حداکثرهفتاد و پنج سال تمام اعلام داوطلبی

صفحه 62:
لاانتخابات 0-بركزارى انتخابات»شامل تشكيل هيات هاى اجرايى:تعيين محلهاى استقرار شعب ثبت نام و اخذ رای در مرکز حوزه انتخابیه و انتشار اگهی انتخابات نه روز قبل ازروز اخذ رای هتوقف انتخابات - شورای نگهبان موضوع را تایید نماید. لانظارت بر انتخابات - توسط شورای نگهبان بر اساس اصل 00 قانون اساسی - توسط مجلس شورای اسلامی از طریق بررسی و تصویب اعتبارنامه ها

صفحه 63:
© جلسات مجلس با حضور. دوسوم مجموع نمایندگان رسمیت می یابد.مگر در موارد خاص که قانون اساسی نصاب خاصی را تعیین نموده است. ۰ جلسات دارای دستور کار هفتگی است.توسط هیئت رئیسه و روسای کمیسیونها تهیه و توزیع و بر لوحه مخصوص نصب میگردد. * دستور کار قابل تغییرنیست مگر با درخواست دولت یا پانزده نفر از نمایندگان مجلس و تصویب مجلس

صفحه 64:
نت رئیسه سنی ( 2 ئيسه موقت ‎ae‏ ‏هيدت ردئيسه موا هيئت رئيسه دايم

صفحه 65:
لاکمیسیون های دائم وظیفه آن امور مستمر مجلس در موضوع خاص آن کمیسیون است و تشکیل آنها نوعا متناسب با کارهای اجرایی کشور میباشد. لاکمیسیون های موقت - موقت خاص:در مورد طرحها و لوایحی که ارتباط اساسی آن به کمیسیون معینی روشن نباشد. - موقت مشترک:به دو کمیسیون ارتباط اساسی دارد. - موقت ویژه:در مورد مسائل مهم و استثنایی که تشکیل کمیسیون ویژه ای برای رسیدگی و گزارش ضرورت پیدا میکند.به پیشنهاد 16) نفر از نمایندگان مجلس

صفحه 66:
شرایط اشطراری + تقاضای رئیس جمهور یا یکی از وزراء یا ده نفر از نمایندگان ‎٠‏ حضور شورای نگهبان در آن + تصویب مصوبات توسط سه چهارم مجموع نمایندگان

صفحه 67:
انقضاء مدت استعفا:نماینده میتواند استعفا دهد مشروط به دلیل موجه و پذیرفتن مجلس»همچنین درصورت عجز نماینده از ایفای وظیفه نمایندگی به درخواست سی نفر از نمایندگان مجلس و تصویب دو سوم نمایندگان کار ل لكر الساغيبت:غيبت غير موجه بيش از يكصد ساعت متوالى و يا دويست و ينجاه ساعت غير متوالى ظرف يكسال و يا غيبت بيش از Ape PAGS Pecos jen dilly ‏کال‎ A Ab he

صفحه 68:
تا بح مسرب ای اب که از برف ترات برای تس بصورت قانون به مجلس ارائه میگردد.منشا پیشنهاد لایحه یکی از مراجع ذیل باشد. ۰ دولت ‎٠‏ رئيس قوه قضائيه ‎٠‏ شوراى عالى استانها ‏لاطر 7پیشنهادی که توسط حداقل پانزده نفر از نمایندگان مجلس و یا شورای عالی استانها به مجلس ارائه میگردد.

عنوان دوره:آشنایی با تشکیالت دولت جمهوری اسالمی ایران مدرس:میلکی سازمان • سازمان تشریک مساعی و همکاری گروهی از افراد به منظور نیل به هدف یا هدفهای تعیین شده میباشد. فلسفه وجودی سازمان • وظایف اصلی سازمانها یا جوامع اولیه حل و فصل دعاوی،جلوگیری از هرج و مرج و ایجاد نظم و استقرار امنیت بود. ساختار سازمان شکل ظاهری و رسمی سازمان که در آن مجاری ارتباطی قسمتهای .مختلف سازمان مشخص شده است مناطق چه6ار گ6انه سازمان منطقه مدیرا6ن اداری(عالی) تعیین خط مشی و سیاست های کلی سازمان و نظارت عالی منطقه مدیران اجرایی(میانی) با همکاری معاونین خود بر اجرای یک یا چند وظیفه بدون دخالت در تعیین خط مشی کلی سازمان منطقه مدیران سرپرست (عالی) منطقه عملیات مسئولیت حسن اجرای وظایف و عملیات کارکنان تحت .سرپرستی را به عهده دارند .تولید محصول و ارائه خدمات را به عهده دارند اصطالحات اصلی سازمان صف ستاد • واحدهایی که در جهت نیل • به واحدهایی که وظایف کمکی را برای واحدهای به اهداف اصلی سازمان به صف در جهت تحقق وجود می آیند. اهداف سازمان انجام • مثل واحد آموزش در میدهند،گفته میشود.مثل آموز6ش و پرورش یا واحد امور مالی ،ادار6ی،طر6ح و صادرات در بازرگانی برنامه انواع ستاد ستاد مشورتی:ارائه طرح و برنامه در زمینه های مختلف و کمک به مدیریت در امر برنامه ریزی،سازماندهی،هماهنگی،کنترل و نظارت )1 )2 )3 )4 )5 طرح و برنامه تشکیالت و روشها آموزش و بهسازی انسانی بهره وری و تحول اداری مطالعات و پژوهشهای علمی ستاد کمکی:آ6ماده نمودن و سایل و ابزا6ر کار برای انجام امور سازمان در کلیه قسمتها )1 )2 )3 )4 )5 )6 کارگزینی امور مالی امور اداری کارپردازی خدمات دبیرخانه تقسیم کار و سازماندهی کالن دولت • اولین بار نظریه تفکیک قوا توسط ارسطومطرح و سپس توسط منتسکیو تثبیت شد. ‏قوه مقننه ‏قوه مجریه ‏قوه قضائیه آشنایی با تشکیالت دولت سطح اول وزیر یا باالترین مقام دستگاه اجترایی سطح دوم معاونت سطح سوم اداره کل،دفترو مدیریت سطح چهارم اداره ،گروه، سطح چهارم اداره گروه • چهارمین سطح سازمانی است که یا چند فعالیت متجانس از فعالیتهای اصلی یک سطح سازمانی باالتر با عنوان اداره کل و یا مدیریت در آن منظور میگردد.در راس آن رئیس قرار دارد.ماهیت فعالیتهای آن اجرایی است • چهارمین سطح سازمانی است که چند فعالیت از فعالیتهای اصلی دفتر،مدیریت یا فعالیتهای مطالعاتی و تحقیقاتی را عهده دار میگردد.در راس آن رئیس قرار دارد. سطح سوم دفتر:سطح سازمانی است که متضمن یک یا چند فعالیت اصولی از وظیفه یا وظایف تشکیل دهنده معاونت مربوط میباشد.وجه غالب وظایف آن مطالعاتی تحقیقاتی است. اداره کل:سطح سازمانی است که متضمن یک یا چند فعالیت اصولی از وظیفه یا وظایف اساسی تشکیل دهنده معاونت مربوط میباشد.وجه غالب وظایف آن اجرایی است. مدیریت:سطح سازمانی است که متضمن یک یا چند و ظیفه از وظایف معاونت مربوط یا موسسه میباشد،این وظایف میتواند مطالعاتی یا اجرایی باشد. مرکز واحد سازمانی تابعه ای است که وظایف آن معطوف 6به برنامه ریزی و اجرای متمرکز فعالیتهای تحقیقاتی یا آموز6شی است و یا مرتبط با ارایه برخی خدمات تخصصی بوده که انجام آن وظایف مستلزم برخورداری از اختیارات مالی،اداری و پشتیبانی بالنسبه بیشتر6ی از سایر واحدهای .تابعه باشد.در 6ر6اس این واحد رئیس مرکز قر6ار 6دار6د سازمان واحد سازمانی تابعه وزارتخانه است که کلیه اختیارات وزارت خانه در سطح استان در آن تجمیع میگردد.سطح آن از اداره کل و دفتر باالتر است و عزل 6و نصب دستگاههای اقماری وزارتخانه در استان بر عهده رئیس سازمان است.رئیس سازمان از معاون وزیر .پائین تر و از مدیر کل بالتر است .واحد هایی که مستقیما با باالترین مقام دستگاه کار میکنند قوه مجریه ارکان قوه مجریه ص6الحیت های سیاسی و اداری رئیس جمهور ‏ر6یاست قوه مجریه(نظارت بر 6کار وزراء،تعیین خط مشی های دولت،هماهنگ ساختن تصمیمات وزر6اء) ‏مسئولیت معاونت توسعه مدیر6یت و معاونت برنامه ریز6ی ‏امضاء عهدنامه ها و مقاوله نامه ها،موافقت نامه ها ‏امضاء استوارنامه های سفراء ایر6ان و پذیرش استوارنامه های سفیران خارج در 6ایر6ان ‏عز6ل و نصب وزر6اء ‏تعیین سرپرست برای وزارتخانه های بدون وزیر6 وظایف هیات وزیران برخی مقامات مثل معاونین رئیس جمهور،رئیس بانک مرکزی و رئیس سازمان .صدا و سیما و ....در جلسات هیئت دولت بدون حق رای حضور دارند ‏تصویب لوایح قانونی ‏تصمیم گیری در خصوص دعاوی مر6بوط به اموال عمومی و دولتی ‏تصویب آیین نامه ها و تصویب نامه ها ‏حل اختالف یا تداخل کاری دستگاههای دولتی اختیارات وزراء ‏تقدیم لوایح قانونی به مجلس و استرداد آنها ‏درخواست تشکیل جلسه غیر علنی از مجلس ‏حضور در مجلس ‏وضع آیین نامه و صدور بخشنامه موسسه دولتی • واحد سازمانی مشخصی است که به موجب قانون، ایجاد شده یا میشود و با داشتن استقالل حقوقی،بخشی از وظایف و اموری را که بر عهده یکی ازقوای سه گانه و سایر مراجع قانونی می باشد انجام می دهد. • سازمان حفاظت محیط زیست،سازمان بازرسی و دیوان محاسبات نمونه هایی از موسسات دولتی میباشند. موسسات وابسته به قوه مجریه ‏سازمان حفاظت محیط زیست ‏سازمان انرژی اتمی ‏کتابخانه ملی جمهوری اسالمی ایران ‏نهاد ریاست جمهوری موسسات دولتی وابسته • موسساتی هستند که وظایف هر یک از انها بخشی از وظایف یک وزارتخانه به خصوص است که بنا به دالیل و تحت شرایط مشخصی از بدنه اصلی وزارتخانه منتزع و در کنار وز6ارتخانه در قالب یک انگار6ه تشکیالتی علیحده ساز6ماندهی و اداره می گردد.این موسسات در عین حال که دارای استقالل ادار6ی و مالی اند،چون معموال ر6ئیس آنها توسط وز6یر 6وزارتخانه مربوط انتخاب میشود و به طور غیر مستقیم تحت نظارت عالیه وی قرار دارد،نوعی وابستگی به آن وزارتخانه دار6د. شرکت دولتی بنگاه اقتصادی است که به موجب قانون برای انجام قسمتی از تصدی های دولت به موجب سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی،جزء وظایف دولت محسوب میگردد،ایجاد و بیش از پنجاه در صد سرمایه و سهام آن .متعلق به دولت میباشد وضعیت وزارتخانه ها در تشکیالت موجود دولت در حال حاضر و بعد از ادغام برخی از وزارتخانه ها با یکدیگر تعداد وزارتخانه ها هیجده میباشد.وزارتخانه ها سازمان مشخصی هستند که تحقق یک یا چند هدف از اهداف دولت را بر عهده دارند و به موجب قانون ایجاد شده و میشود و توسط وزیر اد اره ..میشود طبقه بندی وزارتخانه امور فنی و عمرانی:وزارت نیرو،راه و شهرسازی،جهاد کشاورزی،وزارت ارتباطات امور صنعتی و تولیدی:وزارت صنایع و بازرگانی،وزارت نفت، امور فرهنگی و آموزشی:وزارت آموزش و پرورش،وزارت علوم و آموزش عالی،وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی امور سیاسی و دفاعی:وزارت کشور،وزارت امور خارجه،وزارت اطالعات،وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح امور اجتماعی و اقتصادی:وزارت اقتصاد و دارایی،وزارت کار،رفاه و تعاون،وزارت بهداشت در مان و آموزش پزشکی ،وزارت ورزش و جوانان وزارت نیرو هدف سازمانهای اقماری • فراهم آوردن موجبات حداثر استفاده از منابع انرژی و آب کشور و همچنین تهیه و تامین انرژی و آب کشور و تهیه و تامین انرژی و آب برای انواع مصارف اعم از صنعتی،کشاورزی،روستایی،شهری و حمل و نقل. شرکتهای برق منطقه ای شرکت سهامی تولید و انتقال برق شرکت سهامی خدماتمهندسی برق شرکت خدمات مهندسی آب شرکت سهامی ساختمان سد و تاسیسات آبیاری شرکت سهامی ساخت و تهیه کاالی برق ایران سازمان تحقیقات منابع آب وزارت راه و شهرسازی هدف • تامین راههای ارتباطی کشورو اداره امور ترابری کشور،تامین مسکن و توسعه و بهبود استانداردهای کیفی و کمی مسکن با توجه به هدفها و مقتضیات اقتصادی و اجتماعی کشور،ایجاد تعادل مطلوب بین جمعیت و وسعت شهرها در کشور، سازمانهای اقماری ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ سازمان هواشناسی سازمان هاپیمایی کشور راه آهن آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک شرکت حمل و نقل هواپیمایی جمهوری اسالمی خدمات هوایی آسمان سازمان ملی زمین و مسکن شرکت سهامی تاسیسات ساختمانی شرکت کارخانجات خانه سازی ایران شرکتهای عمران شهر های جدید مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن سازمان مجری ساختمانها و تاسیسات دولتی و عمومی وزارت ارتباطات هدف • شفراهم آوردن تسهیالت الزم به منظور استفاده عمومی از 6وسایل پستی و مخابراتیبرای بر6قراری ارتباط داخلی و ارتباط با کشورهای خار6جی سازمانهای اقماری مخابرات پست مرکز سنجش از دور ایران پست بانک وزارت جهاد کشاورزی هدف • فراهم اوردن موجبات توسعه پایدار کشاورزی و منابع طبیعی و افزایش کمی و کیفی محصوالت کشاورزی درجهت تامین امنیت غذایی،رشد سرمایه گذاری،عمران و توسعه روستاها و مناطق عشایری. سازمانهای اقماری ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی تعاون روستایی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی شرکت هواپیمایی خدمات ویژه شیالت امور عشایر پشتیبانی امور دام 6کشور شرکت سهامی صنایع شیر ایران سازمان جنگلها و مراتع کشور شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی آن سازمان د6امپزشکی کشور موسسه سرم سازی رازی وزارت صنایع و تجارت هدف فراهم اوردن موجبات توسعه و پیشبرد امور صنعتی در چارچوب سیاستهای اقتصادی کشورو همچنین توسعه و بهبود امور بازرگانی کشور. سازمانهای اقماری ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ مرکز توسعه صادرات ایران سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران شرکت ملی فوالد ایران شرکت ملی صنایع مس ایران استاندارد دخانیات شهرکهای صنعتی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی شرکت سهامی فرش ایران سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده سازمان گسترش خدمات بازر گانی شرکت سهامی فرش ایران وزارت نفت هدف – اعمال اصل مالکیت و حاکمیت دولت بر ذخایر و منابع نفت و گاز کشورو صنایع و تاسیسات نفت و گاز کشورو صنایع و تاسیسات نفت،گاز پتروشیمی. سازمانهای اقماری شرکت ملی نفت ایران گاز پتروشیمی خدمات هلیکوپتری ایران پاالیش و پخش فراورده های نفتی ایران وزارت آموزش و پرورش هدف • تعلیم و تربیت کلیه افراد واجب التعلیم کشورو فراهم اوردن موجبات ان با توجه به اخرین پیشرفتهای حاصله در 6روشهای تعلیم و تربیت. سازمانهای اقماری ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور سازمان ملی پرورش استعداد های درخشان اموزش و پرورش کودکان استثنایی انجمن اولیاء و مربیان جمهوری اسالمی ایران سازمان نهضت سواد اموزی وزارت علوم و اموزش عالی هدف • کمک به بهبود اموز6ش و پرورش و محتوی برنامه های علمی و اموزشی در کلیه سطوح هدف اصلی این وزار6تخانه است. سازمانهای اقماری پژوهشگاه علوم انسانی شرکت سهامی انتشارات علمی و فرهنگی پژوهشگاه مواد و انرژی صندوق های رفاه دانشجویان سازمان سنجش اموزش کشور وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی هدف • رشد فضایل اخالقی و تامین استقالل فرهنگی و مصونیت جامعه از نفوذ فرهنگ اجانب و همچنین اعتالی اگاهیهای عمومی،رواج فرهنگ و هنر اسالمی،گسترش مناسبات فرهنگی با ملل و اقوام مختلف و فراهم اوردن موجبات وحت میان مسلمین. سازمانهای اقماری ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ خبرگزاری جمهوری اسالمی ایران سازمان حج و زیارت اوقاف و امور خیریه سازمان چاپخانه و اتشارات ایرنگردی و جهانگردی میراث فرهنگی مرکز مدارک فرهنگی انقالب اسالمی وزارت کشور هدف • حفظ امنیت و آسایش عمومی و تعمیم دموکراسی و هماهنگ ساختن فعالیتهای سازمانهای دولتی،ملی و محلی در سراسر کشورو فراهم آوردن موجبات اعمال سیاستهای عمومی در اقصی نقاط کشور است. سازمانهای اقماری سازمان ثبت احوال نیروی انتظامی جمهوری اسالمی ایران سازمان حفاظت اطالعات نیروی انتظامی سازمان شهرداریهای کشور سازمان بحران وزارت اقتصاد و دارایی هدف • تنظیم سیاستهای اقتصادی و مالی کشور،ایجاد هماهنگی در امور مالی کشور،اجرای سیاستهای مالیاتی،تنظیم و اجرای برنامه های اقتصادی و سرمایه گذاری های مشتر با کشور های خارجی است. سازمانهای اقماری ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی و اقتصادی ایران شرکت سهامی چاپخانه دولتی ایران سازمان حسابرسی جمهوری اسالمی ایران بانک مرکزی سایر بانکها شرکتهای بیمه گمرک سازمان امور مالیاتی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی هدف • فراهم آوردن موجبات تامین بهداشت و درمان کلیه افراد کشور از طریق تعمیم و گسترش خدمات بهداشتی،درمانی و آموز6شی. سازمانهای اقماری انستیتو پاستور ایران انتقال خون شرکت سهامی دارویی کشور شرکت سهامی تجهیزات پزشکی ایران دانشگاههای علوم پزشکی رهبری شرایط و ص6فات رهبری درقانون اساسی ‏صالحیت علمی و اجتهاد ‏صالحیت اخالقی (عدالت و تقوا) ‏صالحیت سیاسی،اجتماعی و مدیریتی )1بینش صحیح سیاسی و اجتماعی )2مدیریت و تدبیر )3قدرت و شجاعت انتخاب رهبر در قانون اساسی ‏در 6قانون 58از 6دو ر6وش پذیرش مردم و انتخاب توسط خبرگان استفاده شده بود. ‏اصل اصالحی قانون اساسی(پنجم) (زمان غیبت حضرت ولی عصردر 6جمهوری اسالمی ایران والیت امر و امامت امت بر عهده فقیه عادل و با تقوی،آگاه به زمان،شجاع،مدیر و مدبر است که طبق اصل یکصدوهفتم عهده دار آن میگر6دد) تعریف و مشخصات خبرگان • قانون مربوط به تعداد و شرایط خبرگان،کیفیت انتخاب آنها و آیین نامه داخلی جلسات آنها برای نخستین دوره باید بوسیله فقهاء اولین شورای نگهبان تهیه و با اکثریت آر6اء آنان تصویب شود و به تصویب نهایی رهبر 6انقالب برسد.از 6آن پس هر گونه تغییر 6و تجدید نظر در این قانون و تصویب سایر مقررات مربوط به وظایف خبرگان در صالحیت خود آنان است. عده نمایندگان خبرگان در حال حاضر 84نفر میباشد و برای مدت هشت سال انتخاب میشوند. • شرایط خبرگان .1اشتهار به دیانت وثوق و شایستگی اخالقی .2اجتهاد در حدی که قدرت استنباط بعضی مسایل فقهی ر6ا داشته باشند و بتوانند ولی فقیه واجد شرایط رهبر6ی را تشخیص دهند. .3بینش سیاسی و اجتماعی و آشنایی با مسایل روز6 .4نداشتن سوابق سوابق سوء سیاسی و اجتماعی... نحوه انتخاب رهبر توسط خبرگان ‏انتخاب رهبر توسط خبر6گان طولی است.یعنی بر اساس اولویت های زیر 6به عنوان رهبر انتخاب میشود. ‏اعلم به احکام و موضوعات فقهی ‏اعلم به مسایل سیاسی و اجتماعی ‏دارای مقبولیت عامه ‏واجد برجستگی خاص در یکی از 6صفات مذکور در اصل یکصدو نهم نصب و برکناری و نظارت بر رهبر بر اساس اصل یکصدو یازدهم قانون اساسی چنانچه رهبر شرایط الزم را از دست داده از مقام خود برکنار خواهد شد.تشخیص این امر به عهده خبرگان است.معموال ختم دوران رهبری به صور زیر صورت می پذیرد. ناتوانی از انجام وظایف قاونی خود فقد یکی از شرایط الزم برای رهبری احراز عدم وجود یکی از شرایط رهبری از ابتدای امر تصدی مقام رهبری فوت کناره گیری وظایف واختیارات رهبر در قانون اساسی ‏وظایف رهبر مربوط به کل نظام ‏وظایف و اختیارات رهبرنسبت به قوای سه گانه ‏وظایف و اختیارات رهبر نسبت به سایر نهادهای قانونی وظایف رهبر مربوط به کل نظام ‏تعیین سیاستهای کلی نظام پس از مشور6ت با مجمع تشخیص مصلحت نظام ‏نظارت بر حسن اجرای ساستهای کلی نظام ‏حل اختالف و تنظیم روابط قوای سه گانه ‏حل معضالت نظام که از طریق عادی قابل حل نیست،از6 طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام وظایف و اختیارات رهبر نسبت به قوای سه گانه قوه مجریه ‏ • • • • • امور اجرایی نظامی و انتظامی -1فرماندهی کل نیروهای مسلح -2اعالن جنگ و صلح و بسیج نیروها -3نصب و عزل و قبول استعفاءفرمانده کل سپاه پاسداران انقالب اسالمی -4نصب و عزل و قبول استعفاء فرماندهی عالی 6نیروهای نظامی و انتظامی -5تصویب مص6وبات شورای عالی امنیت ملی قوه مجریه امور اجرایی عادی -1تایید صالحیت داوطلبان ریاست جمهوری در دوره اول -2امضاء حکم ریاست جمهوری پس از انتخاب مردم -3عزل رءیس جمهور -4قبول استعفای رییس جمهور -5موافقت با تصدی معاون اول رییس جمهور در شرایط خاص -6پاسخ به استفتائات مجریان قوه مقننه ‏فرمان همه پرسی ‏نصب و عزل و قبول استعفای فقهای شورای نگهبان ‏اظهار نظر شورای نگهبان بر اساس نظرات رهبری وظایف و اختیارات رهبر نسبت به سایر نهادهای قانونی صدا وسیما مجمع تشخیص مصلحت نظام شورای بازنگری قانون اساسی تعیین ائمه جمعه اموراوقاف و وجوه شرعیه بنیادها و سازمانهای غیر دولتی امور حج مرجعیت تقلید رهبر مسلمین جهان روابط قوا در ایران ‏استفاده از واژه استقالل به جای تفکیک قوا ‏نقطه اتصال قوای سه گانه در ایران رهبر6ی است و جهت گیری این قوا را سیاستها و ابتکارات عملی وی تعیین میکند. ‏تداخل قوا در ایران جنبه استثناء بر اصل دارد. تداخل و نفوذ قوه مقننه در قوه مجریه قوه مجریه مجری قوانین مصوب توسط قوه مقننه است.6 قوه مقننه به طرق مختلف بر قوه مجریه نظارت 6مینماید،از قبیل -1 تذکر،سوال،استیضاح -2 نظارت مالی از طریق قانون بودجه و نیز دیوان محاسبات کشور -3 رسیدگی مجلس شورای اسالمی به شکایات مردم از قوه مجریه -4 نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان -5 تحقیق و تفحص در امور اجرایی توسط مجلس 6شورای اسالمی تداخل و نفوذ قوه مقننه در قوه قضاییه • • • • -1قاضی موظف به اجراء قوانین مصوب قوه مققنه میباشد. -2رسیدگی قوه مقننه به شکایات مردم از قوه قضاییه. -3تصویب بودجه قوه قضاییه توسط قوه مقننه -4تحقیق و تفحص در امور قوه قضاییه توسط مجلس شورای اسالمی تداخل و نفوذ قوه مجریه در قوه مقننه • • • • -1حق حضوررییس جمهور معاونان و مشاور6ان ایشان در مجلس و لزوم استماع مطالب ایشان -2پیشنهاد توقف انتخابات در زمان جنگ توسط رییس جمهور -3امضاء مصوبات مجلس شورای اسالمی پس از تایید شورای نگهبان -4تصویب اییین نامه های قوانین و تصویبنامه ها تداخل و نفوذ قوه مجریه در قوه قضاییه • -1لوایح قضایی پس از تص6ویب هیات وزیران به مجلس ارایه میگردد. • -2بودجه قوه قضاییه توسط الیحه پیشنهادی قوه مجریه به قوه مقننه فراهم میگردد. تداخل و نفوذ قوه قضاییه در قوه مجریه • • • • • • -1قوه قضاییه بر قوه مجریه نظارت مینماید. -2رسیدگی به اموال رییس جمهور،معاونان،وز6یران ،همسر و فرزندان آنها -3پیشنهاد وزیر دادگستری به رییس جمهور -4ابطال ایین نامه های دولتی خالف قانون و ر6سیدگی به شکایات مردم -4رسیدگی به جرایم مسئولین قوه مجریه -5نظار6ت بر انتخابات از طریق شورای نگهبان قوه مقننه شروط اساسی انتخاب نمایندگان مجلس تعداد نمایندگان و نحوه اضافه شدن آنها .تعداد نمایندگان مجلس در حال حاضردویست و نودو پنج نفر میباشد ‏هر ده سال یکبار افزایش می یابد. ‏بیست نفر ثابت افزایش می یابد. ‏صدو پنجاه هزار نفر جمعیت ‏عوامل سیاسی ،جغرافیایی و نظایر آنها مصونیت نمایندگان اصل 86قانون اساسی نمایندگان در ایفای وظیفه نمایندگی در اظهار نظر و رای خود کامال آزادند و نمیتوان آنها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده اند یا .آرایی که در مقام ایفای نمایندگی خود داده اند تعقیب یا توقیف کرد مصونیت در این اصل صرفا در بیان رآی و نظر است.لذا مصونیت مطلق نیست .بنابراین هر گونه اقدامی نظیر ضرب و شتم و اهانت .و ...خارج از موضوع مصونیت میباشد مراحل انتخابات انتخاب کنندگان: -1تابعیت کشور ایران -2هیجده سال تمام -3عاقل بودن انتخاب شوندگان - 1اعتقاد و التزام عملی به اسالم و اصل مترقی والیت مطلقه فقیه -2تابعیت کشور جمهوری اسالمی ایران - 3ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی والیت مطلقه فقیه -4حداقل مدرک تحصیلی فوق لیسانس یا معادل -5نداشتن سوء شهرت در حوزه انتخابیه - 6سالمت جسمی در حد برخورداری از نعمت بینایی،شنوایی و گویایی -7حداقل سن سی سال تمام و حداکثرهفتاد و پنج سال تمام اعالم داوطلبی انتخابات - 1برگزاری انتخابات،شامل تشکیل هیات های اجرایی،تعیین محلهای استقرار شعب ثبت نام و اخذ رای در مرکز حوزه انتخابیه و انتشار اگهی انتخابات نه روز قبل ازروز اخذ رای -2توقف انتخابات صرفا در زمان جنگ و اشغال نظامی صورت میگیرد. پیشنهاد توقف انتخابات توسط رئیس جمهور صورت میگیرد. تصویب سه چهارم نمایندگان -شورای نگهبان موضوع را تایید نماید. ‏نظارت بر انتخابات توسط شورای نگهبان بر اساس اصل 99قانون اساسی -توسط مجلس شورای اسالمی از طریق بررسی و تصویب اعتبارنامه ها تشکیل جلسات • جلسات مجلس با حضور 6دوسوم مجموع نمایندگان رسمیت می یابد.مگر در موارد خاص که قانون اساسی نصاب خاصی را تعیین نموده است. • جلسات دارای دستور کار هفتگی است.توسط هیئت رئیسه و روسای کمیسیونها تهیه و توزیع و بر لوحه مخصوص نصب میگر6دد. • دستور کار قابل تغییرنیست مگر با درخواست دولت یا پانزده نفر از نمایندگان مجلس و تصویب مجلس هیات رئیسه مجلس کمیسیونهای مجلس ‏کمیسیون های دائم وظیفه آن امور مستمر مجلس در موضوع خاص آن کمیسیون است و تشکیل آنها نوعا متناسب با کارهای اجرایی کشور میباشد. ‏کمیسیون های موقت موقت خاص:در مورد طرحها و لوایحی که ارتباط اساسی آن به کمیسیونمعینی روشن نباشد. موقت مشترک:به دو کمیسیون ارتباط اساسی دارد. موقت ویژه:در مورد مسائل مهم و استثنایی که تشکیل کمیسیون ویژه ای برایرسیدگی و گزارش ضرورت پیدا میکند.به پیشنهاد 15نفر از نمایندگان مجلس انواع جلسات جلسات علنی جلسات غیر علنی شرایط اضطراری• تقاضای رئیس جمهور یا یکی از وزراء یا ده نفر از نمایندگان • حضور شورای نگهبان در آن • تصویب مصوبات توسط سه چهارم مجموع نمایندگان پایان نمایندگی ‏انقضاء مدت ‏استعفا:نماینده میتواند استعفا دهد مشروط به دلیل موجه و پذیرفتن مجلس،همچنین درصورت عجز نماینده از ایفای وظیفه نمایندگی به درخواست سی نفر از نمایندگان مجلس و تصویب دو سوم نمایندگان حاضر،نماینده مزبورمستعفی شناخته میشود. ‏غیبت:غیبت غیر موجه بیش از یکصد ساعت متوالی و یا دویست و پنجاه ساعت غیر متوالی ظرف یکسال و یا غیبت بیش از چهارماه ظرف یکسال بدلیل بیماری ،نماینده مستعفی شناخته میشود. کیفیت قانونگذاری در مجلس ‏الیحه:مصوبه ای است که از طرف دولت برای تصویب بصورت قانون به مجلس ارائه میگردد.منشا پیشنهاد الیحه یکی از مراجع ذیل باشد. • دولت • رئیس قوه قضائیه • شور6ای عالی استانها ‏طرح:پیشنهادی که توسط حداقل پانزده نفر از نمایندگان مجلس و یا شورای عالی استانها به مجلس ارائه میگردد.

51,000 تومان