صفحه 1:
صفحه 2:
دوره آموزشی
عنوان دوره:
«آشنایی با ده برنامه تحول اداری
و شاخصهای مرتبط با آن»
به انضمام اسناد و مبانی فانونی مرتبط
صفحه 3:
اهداف آموزشی
آشنایی با رئوس» روش ها و محورهای برنامه های تحول اداری
آشنایی با فلسفه و مبانی قانونی برنامه های تحول اداری
2 آشنلیی با آیین نلمه ها و دستورالعمل های اجرایی قانون
مدیریت خدمات کشوری مرتبط با برنامه های تحول اداری
صفحه 4:
مفهوم تحول در نظام اداری
۰ تحول در نظام اداری» تغییر برنامه ریزی شده برای
افزلیش کارلیی و اثربخشی (بهره وری) است که در
تملمی سطوح دستگاههای اجرلیی دولتی» همسو و
هماهنگبا سند چشم انداز» سیاست کلی نظام اداری»
بخش های برنلمه ای توسعه و... برای ایجاد تغییر در
ساختار» تکنولوشی» منلبع انسانی و مادی» قوانین و
مقررات و فرهنگ سازمانی» اجرا و توسط مراجع
فانونی ارزیابی و نظارت می شود.
صفحه 5:
| الزامات تحول در نظام اداری
ایجاد باو اعتقاد و انگیزه در مدیران سطوح مختلف
oO
ل
آگاهی مدیران به ظرفیتهاء قوانين و برنامه هاى تحول
O
بهره مندی مدیران از اختبارات و منابع لازم برای
اجرای برنامه تحول
لا برقراری نظام مدیربت عملکرد و ایجاد سیستم تشویق و
سيد
صفحه 6:
اسناد بالا دستی تحول در نظام اداری
لاسند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران
لا سیاستهای کلی نظام اداری (ابلاغی مقام معظم رهبری)
لاقانون مديريت خدمات کشوری
لاقانون برنامه بنجم توسعه اقتصادی» اجتماعی و فرهنگی
صفحه 7:
سند چشم اندازجمهوری اسلامی ایران
ول
Ge و
Bie as
إقفك ع ورك
1 سند چشم انداز %
2 7
3 ۳۴ 5
0
a
Se
تعامل سازنده و موثر
در روابط بين الملل
صفحه 8:
سیاستهای کلی نظام اداری (ابلاغی مقام معظم رهبری
بند ا: نهادینه کردن فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزشهای اسلامی و کرامت
۱ انسانی و ارج نهادن به سرمایه های انسانی و اجتماعی
دند۲: عدالت محوری در جذب تداوم خدمت و ارتقای منابع انسانی
بند۲:_بهبود معیارها و رو زآمدی روشهای گزینش منلبع انسانی به منظور
جذب نیروی انسانی توانمند؛ متعهد و شایسته و پرهیز از تنگ نظری ها و
نكرش هاى سليقه اى و غیر حرفه ای
بند: دلنش كرليى و شايسته سالارى مبتنى بر اخلاق اسلامى در نصب و
ارتقاى مديران
ال ايجاد زمينه رشد معنوى منلبع انسانى و بهسازى و ارتقاى دانش»
تخصص و مهارتها
بند۶: رعلیت عدللت در نظام پرداخت و جبران خدمتبا تاکید بر عملکرد؛ توانمندی»
و و و و ۱ 1
جتماعی
صفحه 9:
سیاستهای کلی نظام اداری (ابلاغی مقام معظم رهبری)
بند۷: زمینه سازی جذب و نگهداری نیروهای متخصص در مناطق کمتر
توسعه یافته و مناطق محروم
بند/: حفظ کرامت و عزت و تامین معیشت بازنشستگان و مستمری
بگیران و بهره گیری از نظرات و تجارب مفید آنان
دند۹: توجبه استحکام خانواده و ایجاد تعادل بین کار و زندگی افراد
در نظام اداری
بند۱۰: چلبک سازی» متناسب سازی و منطقی سازی تشکیلات نظام
اداری
بندا۱: انعطاف پذیری و عدم تمرکز اداری و سازمانی با رویکرد
افزایش اثربخشی» سرعت و کیفیت خدمات کشوری
بند۱۲: توجمبه آثربخشی و کارلیی در فرآیندها و روش های اداری به
منظور تسریع و تسهیل در ارائه خدمات کشوری
صفحه 10:
سیاستهای کلی نظام اداری (ابلاغی مقام معظم رهبری)
= ۳ عدللت محوری» شفافیت و روزآمدی در تنظیم و تنقیح قوانین و مقررات
اداری
بند ۱۴:کل نگری» همسوسازی» هماهنگی و تعلمل اثربخش دستگاههای اداری به
منظور تحقق اهداف فرابخشی و چشم انداز
بند ۱۵: توسعه نظام اداری الکترونیک و الزام ّن در جهت ارائه مطلوب خدمات
عمومی
بند ۱۶: دلنش بنیان کردن نظام اداری از طییق بکار گیری اصول مدیریت دانش و
یکپارچه سازی اطلاعات مبتنی بر ارزشهای اسلامی
بند ۱۷:_خدمات رسانی بیتر» نیین و کیفی بمنظور ارتقای سطح رضایتمندی و
اعتماد مردم
ند ۱۸: شفاف سازی و آگلهی بخشی نسبتبه حقوق و تکالیف متقابل مردم و نظام
اداری با تاکید بر دسترسی آسان و ضابطه مند مردم به اطلاعات صحیح
بند ۱۹: زمینه سازی برای جذب و استفاده از ظرفیتمای مردمی در نظام اداری
صفحه 11:
سیاستهای کلی نظام اداری (ابلاغی مقام معظم رهبری)
بند ۲۰: قانونگرلیی» اشاعه فرهنگ مسئولیت پذیری اداری و اجتما
داب رو اجب رخآ و ره
بند ۲۱: نهادینه سازی وجدان کاری» انضباط اجت » فرهنگ خودکنترلی»
امانت داری» صرفه جویی» ساده زیستی و حفظ بيت ١
بند ۲۲: تنظیم رولبط و مناسبات اداری بر اسات | امنیت رولنی» اجتماعی»
اقتصادی» بهداشتی» فرهنگی و یز رفاه نسبی آحاد جامعه
بند ۲۳: حفظ ۵ ان خسارتها 0 ده بر اشخا
حقوقی در اثر ا أقدامات حلاف قار ions a و
بند ۲۴: ارتقاي سلامت نظام ادا ss ارزشهاي اخلاقى از طريق اصلا
shel) قانينى و اداری و بکارگیری نظام میثر پیشکیری و رخوره با
ol Ab 908 gags tb aly gaa ۵
و یکپارچه سازی
مه نوآوری و ابتکار و اشاعه وهی مه مس |
2
صفحه 12:
عناوین ده برنامه تحول در نظام اداری کشور
برنامه اول - استقرار دولت الکترونیک
برنامه دوم- عدالت استخدامی و نظام پرداخت
برنامه سوم - ساماندهی نیروی انسانی
برنامه جهارم- تمر کز زدایی
برنامه پنجم - افزايش بهرهوری و استقرار نظام جامع مدبریت عملکرد
صفحه 13:
عناوین ده برنامه تحول در نظام اداری کشور
برنامه ششم- سلامت اداری
برنامه هفتم- اصلاح ساختارها و فرایندها
برنامه هشتم- توانمندسازی و آموزش فرهنگی و تخصصی منابع انسانی
برنامه نهم - تقويت مديريت و توان کارشناسی کشور و ارتقای روحیه
خود کنترلی در کارها
برنامه دهم- خدمات رسانی به مردم و تکریم ارباب رجوع
صفحه 14:
eA ae TF
7[ استقرار دولت الکترونیک بنهای 1۵و95
عدالت استخدامی و نظام پرداخت بندهای ۳:۲ و٩
| تمرکز زدایی
| سلامت اداری
1711| ساماندهى نيروى انسانى
بندهای ۰۲ ۱۳ ۷و ۱۹
بندهای ۰۱۰ ۱۱ و9۹
افزلیش بهرهوری و استقرار نظام
جامع مدیریت عملکرد بندهای ۰۱۲ ۱۳و ۲۵
بندهای ۲۰۱۳ ۸۲۳ ۲6 و ۲۵
171 اصلاج ساخترها و فریندها بندهای ۱۵۱۲۰۱۰
توانمندسازی و آموزش فرهنگی و VITAE cae
تخصصی منابع انسانی n
ت مدیریست وتوان کارشناسی - بندهای > ٩۰۸۵ ۲۱:۱۹
کشور و ارتقای روحیه خود کنترلی
خدمات رسانی به مردم و تگریم ۳ بنتهای ۳۲۳۳5711137
ارباب رجوع
ee تسب
مواد که 4۸ و ۲۳۱
مواد 65 6۸ و ۲۳۱
مواد ۵۰ و 3۵
SAE AAD AE AY مواد
۲۲۶ وبند هماده ۸۲
مواد ۷۱و ۷۹
بندهای ۱6 ۱۷ سیاست
ieee
مواد ۵۳ 06 ۵7 1۲ و
ve
مواد ۲۰و ۲۱
بندههه ماده ۲۲6
مواد ۰3۲ 16 و بند ده
ماده ۲۲6
نمایه ارتباط ده برنامه تحول در نظام اداری با مبانی قانونی
قانون مدیریت خدمات
کشوری
مواد ۰۳۹ ۱۳۷ ۳۸و ۰
مواد ۲۰ 4۱ تاک ۵۱
> تا ۰۸۰ (فصل دهم)
VV 980 AT AY
مواد ۱۳ ۰۱۸ ۲۲ و ۲6
مواد ۰۱۲ ۲۹۰۲6۰۲۱ و
۳
۸۱ ۱۳۲ ۲۰ ۱7 مواد
ar gar
٩۷ و٩۲ ٩۱ ۰۹۰ مواد
مواد ۲6 ۳۱۲۹ ۳۳
۳۷۳
مواد ۸ 28 ۸1۰ 7۱ و
wv
مواد ۱7 ۱۹ ۲۰ ۵۳
عم موه ۷و و ۷۱
مواد ۲۰۲۵ ۲۷ ۲۸
و
صفحه 15:
صفحه 16:
سیاستهای کلی نظام اداری (بندهای مرتبط با برنامه استقرار دولت الکترونیک)
۰ بند۱۵:
۰ توسعه نظام اداری الکترونیک و فرلهم آوردن الزامات آن به
منظور ارائه مطلوب خدمات عمومی
۰ بند 12:
۰ دلنش بنیان کردن نظام اداری از طرییق بکارگیری اصول
مدیییت دلنش و یکبارچه سازی اطلاعات مبتنی بر ارزشهای
اسلامی
صفحه 17:
رئوس» روش ها و محورهای برنامه استقرار دولت الکترونیک
ارائه و ایجاد بایکاههای ارائه خدمات و اطلاعات |
ارتباط و تعامل دو سویه دولت با مردم و مردم با دولت |
رسیدگی به شکایات مردم
ارزیابی عملکرد فر آیندها و سیستم های ارائه کننده خدمات ۱
ایجاد پایگاه ملی اطلاعات ابرانیان (
ایجاد پایگاه اطلاعات و آمار منابع انسانی (مدیران و کارمندان)
اجرای آیین نامه دور کاری ۱
| راه اندازی پیشخوان دولت الکترونیک در سطح بخش» شهرستان و استان |
صفحه 18:
مبانی قانونی
۳ ee ee kl Bd
صفحه 19:
_الف: قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران
ماده ۴۶: بسط و توسعه خدمات دولت الکترونیک
للف) ابجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات و مرلکز داده داخلی لمنبا رعلیت موازین اسلامی و با
استفاده از توان بخش های عمیمی غیر دولتی» خصوصی و تعاینی توسط وزارت ارتباطات و
فناوری (کلیه دستگاه های اجرلیی-تا پایان سال دوم و شصت درصد خانوارها و کلیه کسب و
کارها تا بایان برنامه)
ت) نگهداری و بروز رسانی کلیه اطلاعات در مرلکز داده داخلیبا رعلیت مقررات امنیتی و
استانداردهای لازم» توسط کلیه دستگاهها تا پایان سال دوم برنامه
ج) کلیه دستگاههای اجرایی موظفند:
قدام نسبتبه ارسال و دریلفت الکترونیکی کلیه استعلامات بین دستگاهی و واحدهای تابعه
با استفاده از شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال دوم برنامه
"عرضه خدمات قابل ارائه به صورت الکترونیکی از طریق شبکه ملی اطلاعات تا پایان برنامه
angi” نقشه جامع دولت الکترونیک تا پایان سال اول برنامه توسط دولت
د) تأمين و صدور كارت هوشمند ملی چند منظوره برای آحاد مردم تا پایان برنامه توسط مزارت
کشور (ثبت احوال)
وس
صفحه 20:
الف: فانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران
ماده ۴۸ قانون بر نلمه پنجم توسعه: توسعه دولت الکترونیک» تجارت الکترونیک»
خدمات الکترونیک و اصالت بخشیدن به اسناد الکترونیک و کاهش اسناد کاغذی
*للف- اقدام جه توسعه مراکز صدور گواهی الکترونیکی و کاربرد امضاء
الکترونیکی توسط وزارت بازرگانی
**ب- سند الکترونیکی در حکم سند کاغذی
*ج- تنظیم اوراق با اسناد و همچنین صدور با اعطای مجوزء اخطار و بلاغ مبادله وجه و مانند
آن به صورت الکترونیکی
*#ماده ۲۳۱ قانون برنلمه پنجم توسعه: ارتقای سطح حفاظت از اطلاعات رایانه
ای و امنیت فناوری و اجرای سند امنیت فضای تبادل اطلاعات
**للف - ارتقای برنلمه امنیت فضای تبادل اطلاعات توسط کلیه دستگاهها تا پایان
سال دوم
*ب - اقدامبه اجرای سامانه مدییبت اطلاعات کلیه دستگاههای اجرلیی از سال دوم
برنامه و اجرای دستورالعمل ها و استانداردهای «افتا» از سال اول برنامه
صفحه 21:
ب- قانون مدیریت خدمات کشوری
ماده ۳۶: اجرای فر آیندهای مورد عمل و روش های انجام کار دستگاه اجرلیی با
هدف افزايش بهره وری نیروی انسانی و کار آمدی فعالیت ها
ماده ۳۷: بهبود کیفیت و کمیت خدمات به مردم
اطلاع رسانی الکترونیکی در خصوص شیوهاراه خدمات
"ارائه فرم های مورد نیاز جهت انجام خدمات از طریق ابزار و رسانه های الکترونیکی
"ارائه خدمات به شهروندان به صورت الکترونیکی و حذف لزوم مراجعه حضوری مردم
ماده ۳۸: ایجاد واحدهای خدمات رسانی الکترونیکی از طییق بخش دولتی و
غیردولتی در مرلکز شهرستان حلبه منظور تسریع و سهولت در ارلثه خدمات به
مردم
ماده ۴۰: طراحی پایگاه اطلاعات Lil pf از طییق سازمان ثبت احوال و شرکت
پست جمهوری اسلامی ایران
صفحه 22:
شاخصهای برنامه استقرار دولت الکترونیک در دستگاه اجرایی در طی برنامه ۵ ساله
برنامه پنج ساله دستگاههای اجرایی در قالب برنامه استقرار دولت الکترونیک
عمومی تعداد
ایجاد پایگاه اطلاعات داده اختصاصی
۲ شهرى تعقاد |
واگذاری خدمات به دفاتر روعي
|پشخوان | ۲۱ ۳ ۱ س
اطلاع رسانى تعداد
ارائه خدمات به صورت =
الکترونیکی رک
. تعداهد
دورکاری به روش الكترونيكى ا 8 ١
تعداد
الكترونيكى كردن فرآيندهاى مشترى 1 | |
تعداد
اراته خدمات از طریق پورتال ملی
تعداد
نظر سنجی الکترونیکی
صفحه 23:
صفحه 24:
سیاستهای کلی نظام اداری (بندهای مرتبط با برنامه عدالت
استخدامی و نظام پرداخت)
۰ بند ۱۲
۰ عدالت محوری در جذب تداوم خدمت و ارتقای منابع انسانی
* بند ۳:
بهبود معیارها و روزآمدی روشهای گزینش منلبع انسانی به منظور
جذب نیروی انسانی توانمند» متعهد و شایسته و پرهیز از تنگ نظری
ها و نگرش های سلیقه ای و غیر حرفه ای
۰ بند 1۶
۰ رعلیت عدللت در نظام پرداخت و جبران خدمات با تاکید بر
عمکرد توانمندی» جایگاه و ویژگی های شغل و شاغل و تامین
حداقل معیشت با توجه به شرابط اقتصادی و اجتماعی
صفحه 25:
رئوس» روش ها و محورهای برنامه عدالت استخدامی و نظام پرداخت
J برگزاری آزمون در تمامی استخدام های دولتی و ایجاد فرصتهای یکسان
| توزیع و تخصیص مجوزهای استخدامی با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته
استانداردسازی شرایط جذب و تصدی مشاغل
| طراحی طرح طبقه بندی مشاغل
20 بهبود نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد؛ توانایی و مهارت
| اصلاح و استقرار نظام جبران خدمت کارمندان با رویکرد عادلانه شدن پرداخت
صفحه 26:
تال فطل
بر نامه ۱
عدالت استخدامى و نظام يرداخت
صفحه 27:
الف: قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران
بند «ب» ماده ۲۰: دانشگاه ها و موسسات آموزش عللی دارای مجوز» بدون الزام به
رعلیت قوانین و مقررات عمیمی حلکم بر دستگاه های دولتی» در چارچوب مصوبات و
آیین نامه های مصوب هيأت امنا عمل مى نمايند.
ند «و» ماده ۴۴: بکارگیری حدلقل بیست و پنج درصد نياز استخدامى خود را از ميان
فرزندان شهداء و فرزندان جانبازان پنجاه درصد و باللقر و فرزندان آزادگلنی که حداقل
پنج سال سابقه اسارت دارند به صورت رسمی قطعی توسط دستگاه های اجرایی
ماده۵۰: هیأت وزیرانبه عنوان مرجع تصویب افزلیش سالانه ضریب حقوق کار کنان»
تصویب افزلیش جداول و امتیازات و میزان فوق العادههاء تعیین عیدی و پاداش و تعیین
موارد و سقف کمک های رفاهی مستفیم و غیر مستقیم
ماده ۵۱: ممنوعیت هرگونمبه کارگیری نیروی انسانی رسمی و پیملنی؛ در دستگاه های
اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری
ماده ۸۲: تعیین سقف معافیت مالیلتی هر ساله در بودجه سنواتی موضوع مواد (۸۴) و
(۸۵) قانون مالیات ها ی مستقیم در طول برنامه
صفحه 28:
الف: قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران
ماده ۵۷: موکولبه آزمون عموصی جذب نیروی انسانیبه صورت رسمی یا
پیمانی در قوه مجریه
ماده ۵۸: پرداخت حق الزحمه تشویقی مدیییت برای کارلیی بر مبنای تحلیل
منابع و مصارف و کارایی واحد مربوطه
ماده :۵٩ تابعیت کارکنان دستگاه های مشمول قانون تأمین اجتماعی از قانون
مذکور از جمله شرایط بازنشستگی و سایر مزایا
ماده ۶۰؛: تعیین و اعمال امتیازات شغل و شاغل و فوق العاده های مربوط به
ایثارگران و جانبازان هفتاد درصد و بالاتر
شناد «ب» ماده ۶۵: ممنوعیت هر گونمبه کارگیری افرادی که در اجرای قوانین و
مقررات» بازخییدا بازنشسته شده لند؛.به استئناء مقامات؛ اعضاء هیّت علمی؛
ایثارگران» فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان هفتاد درصد و بالاتر
صفحه 29:
ب: قانون مدیریت خدمات کشوری
ماده ٩۲۰ استقرار نظام پیشنهادات در دستگاههای اجرلییبه منظور ایجاد انگیزه و افزلیش کارایی
و بهره مندی از فکر و انديشه و خلاقیت کارمندان
ماده ۴۱: ورودبه خدمت و تعیین صلاحیت استخدامی افراد داوطلب استخدام در دستگاه های
اجرایی براساس مراتب شایستگی و برابری فرصتها
ماده ۴۲: شرابط عمومی استخدام در دستگاه های اجرابی
ماده ۴۴: به کارگیری افراد در دستگاه های اجرایی با برگزاری امتحان با سابقه تخصصی
ماده ۵1: تعیین مجموع مجوزهای استخدام دستگاه های اجرایی در برنامه های پنج ساله می گردد
مواد ۶۴ تا 3۸۰ حقوق و مزایاافصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری
تبصره | ماده ۸۷: تعبین میزان حقوق و مزایای کارمندانی که یا موافقت دستگاه اجرایی تا یک چهارم
ساعت کار روزانه را تقلیل داده اند.
ماده :٩۳ پرداخت حق الزحمه یا اضافه کاری خارج از وقت اداری یا ایام تعطیل برابر مقررات؛
nd) cole کار گیری بازنشستگان متخصص (با مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر ) در موارد خاص و
پرداخت حق الزحمه این افراد متناسب با ساعات کار هفتگی
ماده ۱۱۷: کلیه دستگاههای اجرلیی-به استنثای نهادها؛ مرسسات؛ تشکیلات و سازمان هلیی که زیر
نظر ستقهم مقام معظم رهبری اداره می شوند» مشمول مقررات قانون مدیریت خدمات کشوری می
شوند.
صفحه 30:
بیص مجوزهای استخدامی مناطق درصد
i
۱- جذب تمام نیروی انسانی مورد نیاز از طریق انتشار آگهی و برگزاری آزمون و با رعایت
سهمیه استخدامی ایثار گران و معلولین
۲- نسبت نیروی انسانی جذب شدهبه وییّه کادر تخصصی جذب شده در مناطق محروم و
کمتر توسعه يافته به کل نیروی انسانی جذب شده
صفحه 31:
صفحه 32:
سیاستهای کلی نظام اداری
(بندهای مرتبط با برنامه ساماندهی نیروی انسانی)
عدالت محوری در جذب تداوم خدمت و ارتقای منابع انسانی
بهبود معیارها و رو زآمدی روشهای گزینش منلبع انسانی به منظور جذب
نیروی انسانی توانمند» متعهد و شایسته و پرهیز از تنگ نظری ها و نگرش های
سلیقه ای و غیر حرفه ای
زمینه سازی جذب و نگهداری نیروهای متخصص در مناطق کمتر توسعه یافته و
مناطق محروم
بند19:
زمينه سازى براى جذب و استفاده از ظرفيتهاى مردمى در نظام ادارى
صفحه 33:
رئوس» روش ها و محورهای برنامه ساماندهی نیروی انسانی
واگذاری تصدی های دولت با اولویت واگذاری امور به تعاونی های متشکل از کار کنان
(موضوع ماده ۱۳ قانون مدیریت خدمات کشوری)
انتقال کار کنان به بخش غیردولتی (موضوع ماده ۱۸ قانون مدیریت خدمات کشوری)
ساماندهی نیروی انسانی از دستگاههای اجرایی پرتراکم به سایر دستگاهها
نتقال نیرو از کلانشهرها به بخش ها و مناطق محروم
انتقال نیرو از ستاد دستگاهها به رده های عملیاتی
حمایت از بخش خصوصی (ماده ۲۲ و ۲۴ قانون مدیریت خدمات کشوری) .
استقرار نظام دور کاری
صفحه 34:
مبانی قانونی
بر نامه ساماندهی نبروی انسانی
صفحه 35:
| الف: قانون برنامه پنجم توسحه جمهوری اسلامی ایران
ماده۵۰: هبت وزیرانجه عنوان مرجع تصویب افزلیش سالانه ضریب حقوق
کار کنان» تصویب افزلیش جداول و امتبازات و میزان فوق العاده هاء تعيين
عیدی و باداش و تعیین موارد و سقف کمک های رفاهی مستقیم و غیر مستقیم
ماده ۶۵: ساماندهی و کاهش نیروی انسانی و کوچک سازی دولت
الف) ممنوعیت هرگونه انتقال به کلان شهرها جز در مورد مقامات و در موارد خاص
ب) ممنوعیت هرگینمبه کارگیری افرادی که در اجرای قوانین و مقررات» بازخوید با
بازنشسته شدهجه استثناء مقامات» اعضا هیّت علمی» ایثارگران» فرزندان شهدا و
فرزندان جانبازان هفتاد درصد و بالاتر در دستگاه های اجرابی
ج)_کلهش سالانه حدلقل دو درصد تعدادکل کار کنان هر دستگاه در تصدی های قابل
واگذاری اعم از رسمی» پیمانی» قراردادی» کار معین و مشخص
د)_ممنوعیت هرگونه انتقال و مأموییت بیش از شش ماه دربیک نیبتیا چند نوبت از
موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی به وزارتخانه هاء موسسات و شرکت های دولتی
صفحه 36:
ب: فانون مدیریت خدمات کشوری
ماده ۱۳: انجام امور تصدی های اجتملعی؛ فرهنگی و خدملتی از طریق توسعه |
بخش تعاونی» خصوصیی نهادها و موسسات عمومی غیردولتی تعیین صلاحیت شده
ماده ۱۸:_شرلیط کارکنان تحت پوشش کارفرمای غیردولتی متصدی انجام امور
| دولتی
ماده ۲۲: اقدامات لازم برای آموزش» سازماندهی» ایجاد تسهیلات و کمکهای
مللی» رفع مولنع اداری و خیید خدمت از بخش غیردولتیبه منظور تقویت و
| حمایت از بخش غیردولتی
ماده ۲۴: اقدمات لازم برای واگذاری وظلیف قلبل واگذاری-به بخش غیردولتی»
کلهش میزان دو درصد تعداد کارمندان دستگاه های اجرلیی در امور غیرحاکمیتی
و استخدام حداکثر معادل یک سوم کارمندان بازنشسته» بازخریدی ستعفی
دستكاه هاى اجرايى
صفحه 37:
شاخصهای برنامه ساماندهی نیروی انسانی در دستگاه اجرایی در طی برنامه ۵ ساله
برنامه پنج ساله دستگاههای اجرایی در قالب برنامه ساماندهی نیروی انسانی
وديف عنوان واحد وضع ۱۳۹۰ ۱۳٩۱ ۱۳۹۲ ۱۳۹۳ ۱۳۹۴ جمع
سنجش . موجود
درصد
انتقال نیرو از ستاد دستگاه به رده های استانی
۲ تعداد
ایجاد یایگاه آمار و اطلاعات منایع انسانی
۱- تعداد نیروی انسانی جابجا شده از تهرانبه شهرستانها (کلهش ۴۰ درصدی پست و نیروی انسانی در
ستاك دستكاههاى مستقر در قهران)
2000 ا ااا اع ie oC SI end
كروههاى خاص مشاغل (برونده الكترونيكى كارمندان)
tS a ca le Pale Ree aE By ol) ed el ad Ti
رعایت ضوابط و برای دوره زمانی مشخص.
صفحه 38:
صفحه 39:
سیاستهای کلی نظام اداری (بندهای مرتبط با برنامه تمرکززدایی)
۰ بند ۱۰:
لاجابك سازی» متناسب سازی و منطقی سازی تشکیلات نظام اداری
۰ بند ۱۱: ۱
انعطاف پذیری و عدم تمرکز اداری و سازمانی با رویکرد
افزایش اثربخشی» سرعت و کیفیت خدمات کشوری
:۱٩ بند
زمینه سازی برای جذب و استفاده از ظرفیتهای مردمی در نظام
اداری
oO
صفحه 40:
صفحه 41:
مبانى قانونى
برنامه تمركز زدايى
صفحه 42:
الف: فانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران
ماده ۶۳: ایجاد نظام تشخیص صلاحیت به منظور استفاده از خدمات کارشناسان و
مشاوران در دستگاه های اجرایی
ماده ۶۴: تنظیم رابطه دیلت و بخشها ی خصوصی و تعاینی که عهده دار وظیفه تصدی
های واگذار شده دولت شده اند.
بند «هس» ماده ۲۲۴: تفییض اختباربه مدیران واحدهای ذییبط استانی در راستای
تسهیل انجام امور و تسربع در خدمت رسانی-به مردم و تمرکززدلیی در تصمیم گیری های
داری
ماده ۱۸۱: سازوکارها و شاخص های لازم برای توسعه متوازن مناطقی ارتقاء توانمندی
های مدیریتی استان ها و انتقال اختیارات اجرلیی-به استان ها و تمرکز امورحاکمیتی در
مرکز به منظور ارتقاء نظام برنامه ریزی کشور
sale ۴ تدیین و اجرای «نظام ارزیلبی رلهبردی محیطی» در سطوح ملی و منطقه
ی
colo ۱۸۶: تدیین برنلمه جلمع نقسیمات کشوری برای ابجاد سطوح تفسیمات کشوری
جدیدبا جهت گیری عدم تمرکز و تفییض اختبار به مدیران محلی و تقیبت نقشس
استانداران
صفحه 43:
ب: قانون مدیریت خدمات کشوری
ماده ۱۶: اقدامات لازم در زمینه استقرار نظام کنترل نتيجه و محصول مبتنی بر
تعیین قیمت تمام شده فعالیت ها و خدمات؛ تعیین شاخصها و استانداردهای کیفی |
خدمات
ماده ۲۱: نحوه عمل با کارمندان رسمی و یا ثابت دستگاه های اجرایی که تمام یا
بخشی از وظایف آنها به بخش غیردولتی واگذار می گردد.
ماده ۴ ۲: اقدامات لازم در زمینه واگذاری وظلیفبه بخش غیردولتی» کاهش
تعداد کارمندانبه میزان دو درصد در امور غیرحاکمیتی» استخدام حداکثر یک
سوم کارمندان بازنشسته و بازخرید شده دستگاههای اجرایی
ماده :۲٩ سازماندهی» طراحی و تنظیم تشکیلات دستگاه های اجرایی
ماده ۳۱: ارسال تشکیلات تفصیلی دستگاه های اجرایی به سازمان و کسب تییدیه
سازمان
صفحه 44:
شاخصهای برنامه تمر کز زدایی در دستگاه اجرایی در طی برنامه ۵ ساله |
| برنامه پنج ساله دستگاههای اجرایی در قالب برنامه تمرکز زدایی
درصد
.باز توزيع فعاليتهاء اختبارات و وظلیف دستگاههای
مرکزی و استانی
انتقال دستگاهها و واحدهای تابعه از مرکز به استان
oc 7
واگذاری وظایف تصدی گری
gol سازماندهى و تنظيم تشكيلات
تعيين مشاغل (يستهاى) حاكميتى
راهنماى تكميل:
۱- تحقق مصوبات شورای عللی اداری در خصوص انتقال وظلیف اجرلیی از حوزه مرکزی به واحدهای
استانى و شهرسانی (بخشنامه شعاره ۴۳۱۸۵-۶۵۳۴۵ مورخه ۲۳/۳/۱۳۸۹ ویس Gasca
۲- انتقال سازمانهاء شركتهاء موسسات آموزشی و پژوهشی از تهران به شهرستان ها بر اساس مصوبات کارگروه
pee eae ae مديريت و سرمایه انسانی رئیس جمهور
۳- اجرلیی نمودن آیین نلمه اجرلیی ماده ۲۴ قانون خدمات کشوری (تصویب نامه شماره
۸ ۵ ک مور خه ۲۱/۱۱/۱۳۸۸)
صفحه 45:
صفحه 46:
سیاستهای کلی نظام اداری (بندهای مرتبط با برنامه افزایش بهره وری و
استقرار نظام جامع مدیریت عملکرد)
۲
توجهبه اثربخشی و کارلیی در فرآیندها و روش های اداری به منظور
تسريع و تسهیل در ارائه خدمات کشوری
بند ۱۳:
عدللت محوری» شفافیت و رو زآمدی در تنظیم و تنقیح قوانین و مقررات
اداری
بند ۲۵:
کار آمدسازی و هماهنگی ساختارها و شیوه های نظارت و کنترل در نظام |
اداری و یکپارچه سازی اطلاعات
صفحه 47:
رئوس» روش ها و محورهای برنامه افزایش بهره وری و
استقرار نظام جامع مدیریت عملکرد
تعیین قیمت تمام شده فعالیت هاء خدمات و محصولات و تعیین شاخصها و
استانداردهاى كيفى خدمات و دادن اختيار به مدير ان در ار زیابی عملکرد
طراحی مدل بهره وری نظام اداری و تعیین شاخص بر اساس سياست
ابلاغی و رصد سالیانه شاخصها
استقرار نظام مدیریت عملکرد در سطح تمام دستگاههای اجرایی با رویکرد
توسعه کار تیمی و ارزیابی دستاوردها به جای ف رآیندها
تعیین جایگاه و میزان پیشرفت کشور در مقایسه با سایر کشهرهای جهان
برگزاری جشنواره شهید رجایی بر محور عملکرد دستگاهها
صفحه 48:
مبانی قانونی
برنامه افزایش بهره وری و استقرار نظام
جامع مدیریت عملکرد
صفحه 49:
الف: قانون برنامه پنجم توسحه جمهوری اسلامی ایران
ماده ۱ ۷: تنظیم ساعت کار نیروی انسانی وبا استفاده از امکانات موجود
در طول شبلنه روز ومیا در دو نیبت کاری فعال و نگهداری آماده خدمت
در راستای بهبود بهره وری نظام اداری» افزلیش رضلیت عمومی و
دسترسی آسان و سریع شهروندان به خدمات عمومی و دولتی
ماده :۷٩ تدیین برنامه جاصح بهره وری کشور شامل شاخص های
استاندارد بهره وری و نظام اجرلیی ارنقاء بهره وری در راستای ارتقاء
سهم بهره وری در رشد اقتصادی
صفحه 50:
ب: فانون مدیریت خدمات کشوری |
آماده ۱۶: اقدامات لازم در زمینه استقرار نظام کنترل نتبجه و محصول مبتنی بر
تعیین قیمت تمام شده فعالیت ها و خدمات؛ تعیین شاخصها و استانداردهای کیفی
| خدمات
ماده ماده ۳۰: استقرار نظام پیشنهادات در دستگاههای اجرلیی به منظور ایجاد انگیزه و
| افزايش كارابى و بهره مندى از فكر و انديشه و خلاقيت كارمندان
ماده ۳۶: اجرای فرآیندهای موره عمل و روش های انجام كار دستكاه اجرلیی با
هدف افزایش بهره وری نیروی انسانی و کار آمدی فعالیت ها
ماده ۰۸۱ ۰۸۲ ۸۳: فصل مربوط جه ارزبلبی عملکرد قانون مدیریت خدمات
|۳۳ 5 ۳
کشوری و استقرار نظام جامع مدیریت عملکرد
صفحه 51:
| شاخصهای برنامه افزایش بهره وری و استفرار نظام جامع مدیربت
عملکرد در دستگاه اجرایی در طی برنامه ۵ ساله
برنامهپنج ساله دستگاههای اجرایی در قالب برنامه افزایش بهره وری و استقرار نظام جامع مدیریت عملکرد
شده فعالیت و خدمات
5
اداره واحدها بر اساس نظام قیمت تمام شده
Ea مستندسازی و اصلاحفرآیندهای مورد عمل
ماهاى ادارى دستاه با دستوالعمل ماده 1" قانون
shai اختصاصی
یاب
7 برکزاری جشنواره شهید رجایی
راهنمای تکمیل:
۱- محلسبه قیمت تملم شدهکل واحدهلیی کمبه عنوان واحد مجری تعبین شدهلند و انعقاد تفاهم
نامه با کلیه واحدهای مجری آیین نامه ماده ۱۶ قانون مدیریت خدمات کشوری
۲- اقدام بر اساس دستورالعمل احرایی ماده ۳۶ قانون مدیریت خدمات کشوری
۳- اقدام بر اساس ماده ۲۰ قانون مدیریت خدمات کشوری
۴- اقدام بر اساس آیین نامه اجرایی مواد ۸۱ و ۸۲ قانون مدیریت خدمات کشوری
صفحه 52:
سلامت اداری
صفحه 53:
سیاستهای کلی نظام اداری (بندهای مرتبط با بنامه سلامت اداری)
۰ بند ۲
+ عدالت محوری» شفافیت و رو زآمدی در تنظیم و تنقیح قوانین و مقررات اداری
۰ بند۲۰:ٍ
۰ قانونگرلیی» اشلعه فرهنگ مسئولیت پذیری اداری و اجتملعی» پاسخگویی و تکریم
ارباب رجوع و اجتناب از برخورد سلیقه ای و فردی در کلیه فعالیتها
3 ۳ يند ٠
٠ حفظ حقوق مردم و جبران خسارتهای وارده بر اشخاص حقیقی و حقیقی در لثر قصور
در تصمیمات و اقدامات خلاف قانون و مقررات نظام اداری
:۲۴ ند ٠
۰ ارتقای سلامت نظام اداری و وشد ارزشهای اخللقی در ن از طریق اصلاح فر آیندهای قانونی
و اداری» بهره گیری از امکانات فرهنگی و بکار گیری نظام پیشگیری و برخورد با تخلفات
۰ بند ۲۵:
۰ کارامدسازی و هماهنگی ساختارها و شبوه های نظارت و کنترل در نظام اداری و
یکپار چه سازی اطلاعات
صفحه 54:
رئوس» روش ها و محورهای برنامه سلامت اداری
صفحه 55:
مبانی قانونی
بر نامه سلامت اداری
صفحه 56:
الف: سند چشم انداز نظام جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴
ایران کشوری است توسعه یافتمبا جایگاه اول اقتصادی» علمی و
فناوری در سطح منطقهسبا هویت اسلامی انقلابی» الهام بخش در
جهان اسلام و با تعامل سازنده و موثر در روابط بین الملل
م 4
برخوردار از سلامت» رفاه» امنيت غذليى» تامين اجتماعى»
فرصتهای برابر» توزیع مناسب در آمد» نهاد مستحکم خانواده» به
دور از فقر» فساد و تبعیض و بهره مند از محیط زیست مناسب
\
صفحه 57:
ب: فرمان هشت ماده ای مقام معظم رهبری
در مورخه ۱۰/۲/۱۳۸۰خطاب به روساى قواى سه كانه
«کار مبارزهبا فساد را چه در دیلت و چه در قوه قضایبهجه افراد مطمئن و
برخوردار از سلامت و املنت بسپارید. دستی که حی خواهدبا ناپلکی در بیفتد»
بلید خود پاک باشد و کسانی کهحی خواهند در راه اصلاح عمل کننده بايد خود
برخوردار از صلاح باشند.»
«بخش های مختلف نظارتی در سه قوه از قبیل سازمان بازرسی کل کشورء دیوان
محاسبات و وزارت اطلاعات باید با همکاری صمیمانه؛ نقاط دجار آسیب در گردش
مالی و اقتصادی کشور را به درستی شناسایی کنند و محاکم قضایی و نیز سئولان
آسیب زدایی در هر مورد را یاری رسانند.»
صفحه 58:
ج: سیاست های کلی برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران
بند ۱۴: اصلاح نظام اداری و قضایی
بند ۱۶: تقهیت و کارآهد کردن نظام بازرسی و نظارت اصلاح
قوانین و مقررات در جهت رفع تداخل مبان وظایف نهادهای نظارتی
و بازرسی
صفحه 59:
د: قانون مدیریت خدمات کشوری
ماده ۹۰: انجام شایسته وظلیف از طرف کارمندان دستگاههای اجرایی و
پاسخگویی به دستگاه ذیربط
ماده :٩۱ ممنوعیت اخذ رشوه و سوء استفاده از مقام اداری
ماده 4۲: برخوردبا متخلفین دستگاههای اجرلیی اعم از مدیران و
کارمندان
ماده ۹۷: رسیدگی به موارد تخلفات کارمندان دستگاه اجرابی
صفحه 60:
شاخصهای برنامه سلامت اداری در دستگاه اجرایی در طی برنامه ۵ ساله
بر نامه پنج ساله دستگاههای اجرایی در قالب بر نامه سلامت اداری
a تدوین شاخصهای سلامت اداری و سنجش سالانه آن . تعداد
فعال نمودن کمیته های ارتقای سلامت اداری و با
کار گروه مبارزه با رشوه و فساد
کاهش زمان رسیدگی به شکایات مردم
راهنمای تکمیل:
او ۲- اقدام بر اساس برنامه ارتقای سلامت نظلم اداری و مقابله با فساد» آیین نامه پیشگیری و
مبارزه با رشوه در دستگاه اجرایی» مواد ٩۲ ۸٩۰ قانون مدیریت خدمات کشوری و آیین نامه
اجرایی مواد ۰۸۴ ۸۸۶ ٩۱ Ae AY و ٩۳ قانون مدیربت خدمات کشوری
۳- محاسبه زمان رسیدگی به شکایات مردم و کاهش آن نسبت به دوره قبل» موضوع نظامنامه
مدیریت پاسخگویی به شکایات مردم
فرصل
صفحه 61:
اصلاح ساختارها و فر آیندها
صفحه 62:
سباستهای کلی نظام اداری
(بندهای مرتبط با برنامه اصلاح ساختار و ف رآیندها)
۰ بند 3۱۰
* چابک سازی» متناسب سازی و منطقی سازی تشکیلات نظام
اداری در جهت تحقق جشم انداز
:۱۲ بند ٠
* توجه جه اثربخشى و كارليى در فرآيندها و روش هاى
اداری به منظورتسریع و تسهیل در ارائه خدمات کشوری
sl¥ بند ۰
کل نگری» همسوسازی؛ هماهنگی و تعامل اثربخش دستگاههای
اداری به منظور تحقق اهداف فرابخشی و چشم انداز
صفحه 63:
رئوس» روش ها و محورهای برنامه اصلاح ساختار و فر آیندها
ساماندهی» طراحی و تنظیم تشکیلات دستگاههای اجرایی
(موضوع ماده ۳۳ ق.م.خ.ک)
کوته نمودن مراحل انجام كار و سلسله مراتب ادارى در سطح عمودی
وافقى مديريتى
اصلاح ساختار تفصیلی دستگاههای اجرایی (ماده ۳۱ قانون مدیریت
خدمات کشوری)
اصلاح فرآیندها و روشهای انجام كار با رويكرد اتوماسيون ادارى
(مواد ۳۶ و ۳۷ قانون مدیریت خدمات کشوری)
صفحه 64:
مبانی قانونی
برنامه اصلاح ساختار و فر آیندها
صفحه 65:
ماده ۵۳: ادغام وزارتخانه ها تا پایان سال دوم بر نامه
ماده ۵۴: اقداملتی-به منظور یکپارچه سازی» ساماندهی و رفع موازی کاری در
نظام آماری کشور
ماده ۵۶: اصلاح ساختار دستگاه هلیی کمبه ساخت و ساز ساختمان های عمومی
دولتی می پردازند.
ماده ۶۲: تشکیل کارگروه بررسی اخذ مجوز فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی و
همچنین شیوه صدوره تمدید» لغو و سایر مقررات ناظر بر آن
ماده ۷۰: نظارت بر امور اخذ و تکمیل و صدور مجوز فعالیت های اقتصادی نیازمند
اخذ مجوز از طییق ایجاد پنجره واحدبه صورت حقیقییا در فضای مجازی با
مشارکت سایر دستگاه های مرتبط
صفحه 66:
ب: قانون مدیریت خدمات کشوری
ماده ۲۴: اقدمات لازم برای واگذاری وظلیف قلبل واگذاریبه بخش غیردولتی»
کلهش میزان دو درصد تعداد کارمندان دستگاه های اجرلیی در امور غیرحاکمیتی
و استخدام حداکثر معادل یک سوم کارمندان بازنشسته. بازخریدی» مستعفی
دستگاه های اجرایی
ماده ۲۹: سازماندهی» طراحی و تنظیم تشکیلات دستگاه های اجرایی
ماده ۳۱: ارسال تشکیلات تفصیلی دستگاه های اجرایی به سازمان و کسب تأییدیه سازمان
ماده ۳۳: تنظیم تشکیلات داخلی واحدهلیی از دستگاه های اجرلیی که براساس
قیمت تمام شده اداره می شوند.
ماده ۳۶: اجرای فر آیندهای مورد عمل و روش های انجام کار دستگاه اجرلیی با
هدف افزایش بهره وری نیروی انسانی و کار آمدی فعالیت ها
ماده ۳۷: بهبود کیفیت و کمیت خدمات به مردم
صفحه 67:
ف رآیندها در دستگاه اجرایی در برنامه ۵ ساله
۳ نامه پنج ساله دستگاههای اجرایی در قالب برنامه اصلاح ساختارها و فرآیندها ۱
طراحی» سازماندهی و تنظیم
تشکیلات
۳۳ تعبین مشاغل (پستهای) حاکمیتی درصد
راهنمای تکمیل:
۱- اجرلیی نمودن ضولبط و شاخصهای سازماندهی» طراحی و تنظیم تشکیلات دستگاههای
اجرایی (ماده ۲۹ ق. م.خ.ک)
۲- اقدام بر اساس تصویب نلعه شماره ۱۶۳۴۶۷/۴۴۹۱۳ مورخ ۲۲/۷/۱۳۸۹ وزبران عضو
کمسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک
صفحه 68:
برنامه هشتم
توانمندسازی و آموزش فرهنگی
و تخصصی منابع انسانی
صفحه 69:
سیاستهای کلی نظام اداری |
(بندهای مرتبط با برنامه توانمندسازی و آموزش منابع انسانی)
بند : نهادینه کردن فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزشهای اسلامی و کرامت انسانی و ارج نهادن
به سرمایه های انسانی و اجتماعی
بند۴: دانش گرایی و شایسته سالاری مبتنی بر اخلاق اسلامی در نصب و ارتقای مدیران
ایجاد زمینه رشد معنوی منابع انسانی و ارتقای سطح دانش تخصص و مهارتهای آنان
توجه به استحکام خانواده و ایجاد تعادل بين کار و زندگی افراد در نظام اداری
بند۱۶: دلنش بنیان کردن نظام اداری از طییق بکار گیری اصول مدیریت دلنش و یکپارچه
سازی اطلاعات با ابتناء بر ارزشهای اسلامی
Vlas نهادینه سازی وجدان کاری» انضباط اجتملعیء فرهنگ خودکنتیلی» امانت داری»
صرفه جوییء ساده زیستی و حفظ بیت المال
بند۲۶: حملیت از روحیه نوآوری و ابتکار و اشلعه فرهنگ بهبود مستمرسبه منظور بويايى نظام
اداری
صفحه 70:
رئوس» روش ها و محورهای برنامه توانمندسازی و آموزش
فرهنگی و تخصصی منابع انسانی
متناسب سازی دانش, مهارت و نکرش کار کنان دولت با شغل مورد نظر در قالب نظام آموزش جدید
ايجاد ارتباط مابين ارتقاى كارمندان و مديران با آموزش و بهره مندی از امیازات آن
ساماندهى بورس ها و دوره هاى آموزشى داخل و خارج براى كاركنان دولت
ارائه آموزش فرهنگی» فنی» محاسباتی» مالى و قانونى به مديران و كارشناسان
ارائه آموزشهاى تخصصى و اختصاصى مربوطه به مديران
ارائه آموزشهاى كاركاهى و مهارتى به مديران و كارمندان
صفحه 71:
مبانی قانونی
برنامه توانمندسازی و آموزش فرهنگی
و تخصصی منابع انسانی
صفحه 72:
الف: قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران
ماده ۲۰: ماده ۲۰: اقداملتیبه منظور زمینه سازی برای تربیت نیروی انسانی"
متخصص و متعهد» دلنش مدا خلاق و کارآفرین منطبق با
نیازهای نهضت نرم افزاری» با هدف توسعه کمی و کیفی
ماده ۲۱: تهیه ساز و کارهای لازم و پیش بینی الزامات اجرلیی به
منظور گسترش شایستگی حرفه ای از طریق افزلیش دانش و
مهارت» اصلاح هرم تحصیلی نیروی کار و ارتقاء و توانمندسازی
سرمایه های انسانی
صفحه 73:
ب: فانون مدیریت خدمات کشوری
ماده ۵۸: برقراری رابطه بین ارتقاء کارمندان و مدیران و آموزش
:۵٩ colo الزام دستگاههابه برنامهریزی آموزش کارمندان و مدیران
براساس نظام باز طراحی شده
ماده ۶۰: بورسهای آموزشی
ماده ۶۱: ممنوعیت اعزام کارمندان دستگاه های اجرلیی برای طی
دوره های آموزشی در داخل و خارج از کشور
ماده ۶۲:الزام تدوین شیوهها و الگوهای لازم برای افزايش توان و
توانسنجی مداوم کارمندان توسط سازمان
صفحه 74:
برنامه پنج ساله دستگاههای اجرایی در قالب برنامه توانمندسازی و آموزش کارکنان .
© آموزش فرهنگی مدیران سرانه
آموزش مهارتی مدیران als
آموزش قوانین و مقررات مالسی؛ محاسباتی سرانه
مدیران
آموزش فرهنگی کارمندان سرانه
| 8 آموزش مهارتی کارمندان سرانه
آموزش قوانین و مقررات ویژه کارمندان سرانه
راهنمای تکمیل:
۱- اجرای دوره آموزشی فرهنگی سلمان برای مدیران
اجرای دوره آموزشی تخصصی ویژه مدیران
- اجرای طرح آموزشی فرهنگی سلمان برای کارمندان
a | - اجرای دوره های آموزشی تخصصی ویژه کارمندان دستگاه
ه- اجراى دوره آموزشى عمومى ابلاغ شده (اصلاح الكوى مصرفء هدفمندسازی پارانه هاء قانون مدیریت
خدمات كشورى وساير قوانين و مقررات) ويزه كارمندان دستكاه
صفحه 75:
برنامه نهم
اليه
تقویت مدیریت و توان کارشناسی کشور
و ارتقای روحیه خودکنترلی در کارها
صفحه 76:
سیاستهای کلی نظام اداری(بندهای مرتبط با برنامه تقویت مدیریت
و توان کارشناسی کشور و ارتقای روحیه خودکنتر لی در کارها)
۰ بندا vite sa گرلیی و شایسته سالاری مبتنی بر اخلاق لسلامی در نصب و ارتقای
مدیران
٠ بندة: ابجاد زمینه رشد معنوی متلبع انسانی و ارتقای سطح دلنش» تخصص و
مهارتهای آنان
۰ بند۸؛_حفظ کرلمت و عزت و تامین معیشت بازنشستگان و مستمری بگیران و
بهره گیری از نظرات و تجارب مفید آنان
۰ بند؟؛ توجمبه استحکام خانواده و ایجاد تعادل بین کار و زندگی افراد در نظام
اداری
۰ بند1۶؛دلنش بنیان کردن نظام اداری از طییق بکارگیری اصول مدیویت دانش
و یکپارچه سازی اطلاعات با ابتناء بر ارزشهای اسلامی
۰ بند!۲: نهادینه سازی وجدان کاری» انضباط اجتملعیء فرهنگ خودکنترلی»
امانت داری» صرفه جویی» ساده زیستی و حفظ بیت المال
صفحه 77:
رئوس روش ها و محورهای برنامه تقویت مدیریت و توان کارشناسی کشور و
ارتقای روحیه خود کنترلی در کارها
ارائه آموزشهای فرهنگی جهت افزایش ایمان و باورهای خودکنترلی ....
اعطای اختبارات لازم به مدیران برای اعمال مدیریت بر واحدهای تحت پوشش ۱
استفاده از خدمات مراکز عمی» آموزشی و پژوهشی موسسات دولتی و خصوصی تایید صلاحیت شده |
ایجاد سازو کار مناسب برای جلب مشار کت کار کنان وبهره مندی از فکر وانديشه آنان درتصمیم گیری ۱
اجرای دستورالعمل نظام انتصاب مدیران حرفه ای بر مبنای تعهد» تخصص, تجربه» توانمندی و ۱
ارزیابی عملکرد \
تربیت مدیران کار آمد و ارزش مدار و استقرار نظام شایستگی و ایجاد ثبات در خدمت مدیران
ایجاد بانک اطلاعات مدیران و حفظ سرمایه انسانی و شناسایی افراد واجد شرایط
صفحه 78:
مبانى قانونى
برنامه تقويت مديريت و قوان كارشناسى كشور
وارتقاى روحيه خودكنترلى در كارها
صفحه 79:
۰ بند هب ماده ۲۲۴:
در راستای تسهیل انجام امور و تسریع در خدمت رسانی به مردم و
تمرکززدایی در تصمیم گیری های اداری و مالی و اجتناب از موازی
کاری و پاسخگویی مدیران اختیارات» وظایف و مسئولیت هایی که در
قوانین و مقررات برای دستگاه های اجرایی يا روسا و بالاترین مقام آنها
پیش بینی شده است حسب مورد به مدیران واحدهای ذی ربط استانی
و ستادی دستگاه های یادش ده براساس شرح وظایف پست های
سازمانی و با احکام انتصاب و با تفویض اختبار قابل تفویض است لکن
در هیچ موردی مسئولیت مدیران استانی با ستادی بادشده رافع اختیار
رئیس يا بالاترین مقام دستگاه نیست.
صفحه 80:
ماده 12: اقدامات لازم در زمينه استقرار نظام كنترل نتيجه و محصول مبتنى بر تعيين |
قيمت تمام شده فعاليت ها و خدمات؛ تعيين شاخصها و استانداردهاى كيفى خدمات
ماده 11: ارتقاى مستمر در كيفيت و كميت ارائه خدمات دستكاه هاى اجرايى
۱ ماده ۲۰: استقرار نظام پیشنهادات در دستگاههای اجرگیی به منظور ایجاد انگیزه و
افزایش کارایی و بهره مندی از فکر و اندیشه و خلاقیت کارمندان
ماده ۵۳: انتصاب و ارتقاء شغلی کارمندان با احراز شایستکی و عملکرد موفق
| ماده ۵۴: استقرار نظام شایستگی و ایجاد ثبات در خدمت مدیران
۱ ماده ۵۵: ایجاد بانک اطلاعات مديران جهت استفاده مقامات و مدیران ذى ربط
ماده ۵۶: تنظیم برنلمه ها و سامانه های اجرلیی مّثر برای آموزش مدیران
متناسب با وظایف و نقش ها مورد انتظار
ماده ۵۷: شرلیط تخصصی و عمیمی پستهای مدیریت حرف های و نحوه ارتقای
۱ ماده ۷۱: امتباز شغلی مدیربت سیاسی (مقامات)
صفحه 81:
برنامه دهم
سم
خدمت رسانی به مردم و تکریم ارباب رجوع
صفحه 82:
(بندهای مرتبط با برنامه خدمت رسانی به مردم و تکریم ارباب رجوع)
| بند ۱۷: بند ۱۷: خدمات رسانی بیتر» نیین و کیفیبه منظور ارتقای سطح رضایتمندی و
اعتماد مردم
سیاستهای کلی نظام اداری
! بند ۱۸: شفاف سازی و آگلهی بخشی نسبتبه حقوق و تکالیف متقابل مردم و ٠
نظام اداری با تاکید بر دسترسی آسان و ضابطه مند مردم به اطلاعات صحیح
"۰ بند ۲۰: قانونگرلیی؛ اشاعه فرهنگ مسئولیت پذیری اداری و اجتماعی»
پلسخگویی و تکویم ارباب رجوع و اجتناب از برخورد سلیقه ای و فردی در کلیه
فعاليتها
٠ بند 79:_تنظيم رولبط و مناسبات ادارى بر اساس امنيت رولفىء اجتماعى»
اقتصادىء بهداشتى» فرهنكى و نيز رفاه نسبى آحاد جامعه
۰ بند ۲۳: حفظ حقوق مردم و جبران خسارتهای وارده بر انخاص حقیقی و
حقیقی در لثر قصوریا تقصیر در تصمیمات و اقدامات خلاف قانون و مقررات
اداری
صفحه 83:
رئوس» روش ها و محورهای برنامه خدمت رسانی به مردم و تکریم
آشنا کردن مردم با حقوق و تکالیف خود به منظور استفاده مناسب از خدمات دستگاههای اجرابی |
اجرای برنامه های مختلف رسانه ای در جهت آسیب شناسی نظام اداری» معرفی حقوق مردم و تکریم
ارباب رجوع
استانداردسازی خدمات ارائه شده به مردم (موارد۲۶ و ۲۷ق.م.خ.ک) . ۱
تاثیرگذاری رضایت و عدم رضایت مردم از عملکرد کار کنان و مدیران در ارتقاء و انتصاب |
تشویق و ترغیب مدیران و کاررکنان خدمتگزار به مردم |
HIB هم ملك دستكاهه در جراق مصوبات اسان به عنوان معیار ارزشیابی ار تقاء و
تثبیت مدیریت
صفحه 84:
مبانی قانونی
برنامه خدمت رسانی به مردم و تکریم
ارباب رجوع
صفحه 85:
| الف: فانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران
ماده ۶۲: تشکیل کارگروه بررسی اخذ مجوز فعالیت اشخاص حقیقی و
حقوقی و همچنین شیوه صدور تمدید؛ لغو و سایر مقررات ناظر بر آن
عهده دار وظیفه تصدی های واگذار شده دولت شده اند.
بند ه ماده ۲۲۴: تفییض اختبار جه مدیران واحدهای ذیربط
استانی در راستای تسهیل انجام امور و تسریع در خدمت رسانی به
مردم و تمرکززدایی در تصمیم گیری های اداری
صفحه 86:
ب: فانون مدیریت خدمات کشوری
ماده ۲۵: خدمت گزاری به مردم با رعایت موازین اخلاق اسلامی و منشور اخلاقی و اداری
ماده ۲۶: آشنا کردن مردمبا حقوق و تکالیف خود در تعلمل با دستگاه های
اجرایی از طریق وسایل ارتباط جمعی
ماده ۲۷: مستند و شفاف سازی زمان و کیفیت و استاندارد ارائه خدمات به مردم
ماده ۲۸: لحاظ کردن رضلیت ارباب رجوع از عملکرد کارمندان در ارتقاء» انتصاب
و تمدید قراردادهای استخدامی و بهره مندی از سایر امتبازات استخدامی
ماده ۳۶: اجرای فر آیندهای مورد عمل و روش های انجام کار دستگاه اجرلیی با
هدف افزایش بهره وری نیروی انسانی و کا رآمدی فعالیت ها
ماده ۴۹: شرایط تمدید قرارداد کارمندان پیمانی
ماده ۹۰: انجام شایسته وظلیف از طرف کارمندان دستگاههای اجرلیی و پاسخگوبی
به دستگاه ذیر بط
صفحه 87:
شاخصهای برنامه خدمت رسانی به مردم و تکریم ارباب رجوع در
دستگاه اجرایی در طی برنامه ۵ ساله
| برنامه پنجساله دستگاه اجرایی درقالب برنامه خدمت رسانی به مردم و تکریم ارباب رجوع |
SRST es,
a آشنا كردن مردم با حقوق و تکالیف خود
وین استانداردهای ارائه خدمات درصد
| 5 | استقرار وراه اندازی سیستم سامد درصد
۳3 ارتقای میزان رضایت مردم ima
تحقق مصوبات سفرهای استانی هيات دولت بر درصد
اساس برنامه زمان بندی
راهنمای تکمیل:
1 - آشنایی مردم با حقوق و تکالیف خود در تعامل با دستكاه از طريق وسايل ارتباط جمعى به ويزه صدا وسیما و ارئه
۴- اراثه خدمات با 000
شود.
صفحه 88:
