صفحه 1:

صفحه 2:
ای با رادیو مال ‎Odd‏ رادیو در ایران آغاز به کار کرد و یکسال ت وزیران تصویب نامه ای صادرکرد که فروش دستگاهها: گيرنده موسوم به رادیو برای دریافت صدا مجاز اعلام شود درسال 19072) سازمانی با عنوان پرورش و افکار به منظور راهنمایی افکار عمومی تاسیس شد و اساسنامه آن در هیئت وزیران تصویب شد .ریاست اين سازمان برعهده وزیر فرهنگ بود و این سازمان دارای کمیسیونهای مطبوعا ت و کتاب و .سخنرانی و نمایش و رادیو و موسیقی بود جالب اينکه در اساسنامه آمده است: کمیسیون رادیو مامور است اخبار و نطق ها و موسیقی را برای پرورش رعمومی از طریق رادیو پخش نماید.‌همچنین در مراکز هایی در اماکن عمومی برای شنیدن رادیو ند

صفحه 3:
برنامه سازی برای رادیو هایانسانی‌لازم به مدد تکنیک‌های‌خاصر ادیویی ثر خوبو شنیدنین ائل‌شود برنامه ساز دلشته باشيم قبلاز هر مدلخله بهدلشتیو -2 از نوع وسیله ارتباط جمعی‌مورد نیاز لگاهیدل

صفحه 4:

صفحه 5:
بسرنامه رادیویییا پ یامیمعینب رلی‌گروهی از شنوندگان قالبلیدم هایی‌مختلفبه وسیله برنامه ساز -2 8 به صورت یک اثر منطفی شام ۳۰ ات» گفتار و نغمه های جذاب وجلب کننده است

صفحه 6:
د هایدیگریوجود دارد که بیشتر و بهتر مارا به - ساند؟ نا زار تباطی ی عنی رادیو متناس ار ۲ لین‌برنامه چه گروهی‌هستند و چه لنتظارلتی‌دارند از لحاظ رفتار / باور و نگرشچه خصوصیا

صفحه 7:
وه طرح سوا-كىتعمقو يافتن جولبدر لمر لست قحقيق نام دارد مارا در شناختاینمجهو لاتک مککند

صفحه 8:

صفحه 9:
» باید ببینیم آنچه می خواهیم ارائه کنیم در ک برنامه رادیویی» اثربخش تر از هر وسیله ای

صفحه 10:
بن‌مرحله لازم لستطریقه و قالبارلنه برنامه بطور مثا لب رنامه به صورنگفتا

صفحه 11:
برنامه ساز رادیوییب رآورد مالی‌هزینه ه كراررة لمكاناتفنىلازم لست »مجريان» هنرييشكان»موزيكو وسايلة

صفحه 12:
و رنامه را به حدلالب رسا ند

صفحه 13:
.و اجرای برنامه تجسم ایده ها و مفاهيم ذهنى ما به

صفحه 14:
کفترل و بازشنوی؟ دقتاز آغاز می‌سنود و صدلهایلضافه و گفتار زكرا حذفمیک ند اوم منطقیب ینب خش‌هاء مختلف برنامه را ودر نهایتب رنامه برلءی خش‌لمادم می‌شود

صفحه 15:
| که فرستنده رادیویی» پخش و توسط گیرنده | ده می شود برنامه رادیویی نام دارد نا رادیویی» دو گروه عمده اند

صفحه 16:

صفحه 17:
به ياد داشته باشیم گفتاری رادیو نباید بیشتر ان ده دقيقه طول » زیرا تجربه نشان داده که مغز» شنونده بیش از 4 مطلب یکنواخت نیست و خسته می شود ن برنامه های طولانی مدت. باعت تشویش ذهن می مطالب اولیه نیز فراموش میشوند. البته اين نکته نامه های عمومی است و در برنامه های

صفحه 18:

صفحه 19:
مهای مختلف رادیویی نیز در آنها بکار گرفته مثل گفتار و مصاحبه» گفتار و گزارش, گفتار و

صفحه 20:
ساده به شمار می روند؛ اما چند فرم را و ربرتاز. قطعات نمایشی ۳۱

صفحه 21:

صفحه 22:
هاى رايج در رادیو است که ريشه در سنت اصل در یک سخنرانی» رعایت فکر اصلی و مطالب ارائه شده و یافتن لحن صحیح و برای سخنران است

صفحه 23:
به ياد داشته باشیم آنیها از بهترین و خطیب ترین کارشناسان» را انتخاب کنیم که صدای دلپذیرتربی داشته با نوع سخنرانی در رادیو» ساده ترین و موجزترین نوع سخنرانی آن است که از روی نوشته» خواند نده در برابر القائات رسمیء روحیه مقاوم.

صفحه 24:
میزگره از قالبهای برنامه های رادیویی است که بعضا ک جزو برنامه های گفتاری به شمار میرود برنامه معمولا دو پا چند متخصص همراه مجری ۰ مسئله پا مشکلی را که مبتلابه عموم مردم یا گروه. اعی خاص است» مطرح میکنند ۵ گونه موارید. نیاز به مجری مسلطى داريم كه به برا و بتواند اندیشه های مطرح شده را با پیوندی رعایت تسلسل فکری دنبال کرده و نتیجه

صفحه 25:
انواع گفتارهای رادیویی است که در آن یک پا کارشناس مطلع وآگاه همراه با مجربی به مسئله می پردازد احبه بدون اطلاع قبلی یا با اطلاع قبلی صورت می كير

صفحه 26:
عبارت است از بررسی؛تعریف و تشریح وا نامه چگونگی ان حوادث و وقایع برای شنوندگان می شود چه اطلاعات گزارشگر. کاملتر باشد گزارش بهتری خو

صفحه 27:
000 شدن برنامه کمک می 3 و موسیقی همواره نسبت ‎٩۵9)‏ دارند ه که بعد از. 1960 کلمه می توان از یک مو: ای استفاده کرد مطلب برنامه سختتر باشد و فهم ان مشکل باشد د

صفحه 28:
رادیویی می تواند در حضور تماشاچی یا بد

صفحه 29:
بايد بديع و جالب باشند طورى طراحى شوند كه ضمن دوری از پیچ غير لازم؛ فكر شنونده را به كار بياندازد د بومى و منطقه اى را رعايت كنيد سوالات» هدف گذاری کنید

صفحه 30:
اصلی درام» متاثر از زندگی انسان است ع درام بايد جذاب انتخاب شود ه با شنیدن آن احساس طبیعی بودن کند ف درام متشخص باشد اده و مناسب داشته باشد

صفحه 31:
هر چیزء بايد به موسیقی نمایشمان فکرکنيم» به ط 1 نامه پزشعی می توان از موسیتی ۲ لی سینا اقتباس کرد

آشنایی با رادیو درسال 1311رادیو در ایران آغاز به کار کرد و یکسال بعد هیئت وزیران تصویب نامه ای صادرکرد که فروش دستگاههای .گیرنده موسوم به رادیو برای دریافت صدا مجاز اعالم شود درسال 1317سازمانی با عنوان پرورش و افکار به منظور راهنمایی افکار عمومی تاسیس شد و اساسنامه آن در هیئت وزیران تصویب شد .ریاست این سازمان برعهده وزیر فرهنگ بود و این سازمان دارای کمیسیونهای مطبوعا ت و کتاب و .سخنرانی و نمایش و رادیو و موسیقی بود جالب اینکه در اساسنامه آمده است :کمیسیون رادیو مامور است برنامه ای جامع تنظیم و به تصویب دولت برساند که به ترتیب منظمی اخبار و نطق ها و موسیقی را برای پرورش افکارعمومی از طریق رادیو پخش نماید.همچنین در مراکز کشور بلندگوهایی در اماکن عمومی برای شنیدن رادیو نصب .خواهد شد برنامه سازی برای رادیو ف999ردیک999ه 9ب999ا ب999ه9ره 9گ999یریاز ع9وا9ملمعنویو ف999رهنگی1- و ن99یر9وهایا9نسانیال9زم 9ب999ه 9مدد ت999کنیکهایخ9اصرادیویی ی99ک9ثر خ9وبو ش99نیدنین99ائلش99ود ب999رنامه 9س99از ب999ه 9خلق ا .رادیو ا9ست ب999ه 9ی99اد دا9شته 9ب999اشیم 9ق99بلاز هر 9مدا9خله 9ب999ه9دا9شتیو 2- آ9موزشیاز ن99وع وسیله 9ارتباط جمعیمور9د ن99یاز ا9گاهیدا9شته9 .ب999اشیم9 اصول برنامه سازی رادیویی هدفب999رنامه1- 9 ت999حقیقدر ب999اره 9ب999رنامه2- 9 طرح ب999رنامه3- 9 ب999رآورد ما99لی4- آ9مادگ9یوتمرین 5- ض99بط وا9جر9ا 6- ب999ازشنویو ک999نترل7- هدف برنامه هدفب999رنامه 9در رادیو عبارتا9ستاز ق99صد ی99ا منظور از 1- ارا9ئه 9ی99کب999رنامه 9رادیوییی99ا پ999یامیمعینب999ر9ا9یگ999روهی .مشخصاز ش99نوندگان هدفدر ق99ا99لبا9یده 9هاییمختلفب999ه 9وسیله 9ب999رنامه 9س99از 2- توسعه یافته و به صورت یک اثر منطقی شامل مجموعه ای .از اصوات ،گفتار و نغمه های جذاب وجلب کننده است پرسش :به این پرسشها پاسخ دهید هست 1- آ9یا ا9یده 9ت999انب999ه 9ا9ندازه 9ک999افیج9ا99لب ؟ آ9یا ا9یده 9هایدیگریوجود دارد ک999ه 9ب999یشتر و ب999هتر ما را ب999ه2- 9 هدفب999رساند؟ 9ست 3- آ9یا ا9ینا9یده 9ب999ا ک999انا99لارتباطیی99عنیرادیو متناسبا ؟ ش99نوندگانا9ینب999رنامه 9چه 9گ999روهیهستند و چه 9ا9نتظارا9تیدارند؟ 4- ش99نوندگانما از ل99حاظ رفتار /ب999اور و ن99گرشچه 9خصوصیاتی5- دارند؟ تحقیق ب999ر9ا9یپ999اسخ 9ب999ه 9س99وا99التمطرح ،پ999یشنه9اد ت999حقیقمیدهیم1- 9 9وا99ل ت999عمقو ی99افتن ج9وا9بدر 9ا9مریک999ه2- 9 جستجو ،طرح س، 9 ن99اشناخته 9ا9ستت999حقیق ن99ام 9دارد هرعاملیک999ه 9ما را در ش99ناختا9ینمجه9والتک999مکک999ند منبع3- 9 ت999حقیقا9ست منابع تحقیق ک999تابخانه1- 9 دا9نشگاه2- 9 ا9نجمنه9ایعلمی3- موسسه 9هایعلمی4- وزارتخ9انه 9ها 5- مرا9کز ف999رهنگی6- مرا9کز آ9مار 7- ا9ینترنت8- ا9شخاصآ9گاه9- 9 انتخاب رسانه پس از 9مر9حله تحقیق و حصول اطمینان از توفیق نسبی ایده مطرح شده باید ببینیم آنچه می خواهیم ارائه کنیم در قالب .یک برنامه رادیویی ،اثربخش تر از هر وسیله ای است طرح برنامه درا9ینمر9حله 9ال9ز9م 9ا9ستطریقه 9و ق99ا99لبارا9ئه 9ب999رنامه 9را 1- مشخصک999نیم 9ب999طور مثا99لب999رنامه 9ب999ه 9ص99ورتگ999فتاری س99اده 9ب999اشد ویا در ق99ا99لبمیز9گرد ،مصاحبه ، 9ن99مایشی99ا .مجموعه 9ب999اشد ا9نتخابت999یتر و عنوا9نمناسب(آرم )9از دیگر 9ن99کاتک999لیدی2- .طرح ا9ست برآورد مالی و فنی از وظایفب999رنامه 9س99از رادیویی،ب999رآور9د ما99لیهزینه 9های1- .ب999رنامه 9و ب999رآورد ا9مکاناتف999نیال9زم 9ا9ست طرح وبرنامه 9هرشبکه 9موظفب999ه 9پ999ذیرشی99ا رد ب999رنامه2- 9 ا9ست ب999رآورد ف999نیدر ی99کب999ر9نامه 9رادیوییمیت999وا9ند ش99امل3- ت999عیینحقوقن99ویسنده 9ی99ا .ن99ویسندگان،مجریان،هنرپیشگان،موز9یکو وسایلف999نیب999اشد تمرین ت999مرینو آ9مادگ9ین99قشس99ازنده 9و موثریدر ک999یفیتا9جرا9ییو 1- .ص99حتا9نجام 9ب999ر9نامه 9هایرادیوست ت999مرینص99حیح میت999وا9ند از میزا9نا9شتباه 9و ک999ندیدر 2- .ر9وند ا9جرا9ییب999رنامه 9را ب999ه 9ح9دا9قلب999رسا ن99د ضبط و اجرا ضبط و اجرای برنامه تجسم ایده ها و مفاهیم ذهنی ما به .صورت یک تر9کیب صوتی است کنترل و بازشنوی پ999ساز ض99بط ب999رنامه ، 9ت999هیه 9ک999ننده 9ن99وار ض99بط ش99ده1- 9 را ب999ا دقتاز آ9غاز میش99نود و ص99دا9هایا9ضافه 9و گ999فتارهای .ت999کراریرا ح9ذفمیک999ند همچنینت999داوم 9منطقیب999ینب999خشهایمختلفب999رنامه 9را ا9یجاد 2- .میک999ند ودر ن 9ه9ایتب999رنامه 9ب999را9یپ999خشآ9ماده 9میش99ود برنامه های رادیویی آنچه را که فرستنده رادیویی ،پخش و توسط گیرنده رادیویی .شنیده می شود ،برنامه رادیویی نام دارد :برنامه ر9ادیویی ،دو گروه عمده اند ب999رنامه 9هایزنده ،9ک999ه 9ب999یشتر ا9طالع رسانیف999وریدارند 1- ب999رنامه 9هایت999ولیدی2- فرم برنامه های ساده رادیویی ب999رنامه 9هایگ999فتاری1- س99خنرا9نی2- میزگرد 3- مصاحبه4- 9 گ999زارش5- به یاد داشته باشیم برنامه های گفتاری رادیو ،نباید بیشتر 9از 9ده دقیقه طول بکشند ،زیر9ا تجربه نشان داده که مغز ،شنونده بیش از ده .دقیقه مطلب یکنواخت نیست و خسته می شود همچنین برنامه های طوالنی مدت ،باعث تشویش ذهن می شود و مطالب اولیه نیز فراموش میشوند ،البته این نکته برای برنامه های عمومی است و در 9بر9نامه های تخصصی .برعکس است برنامه ها ی مرکب رادیویی مجموعه ای از فر9م های مختلف رادیویی که به تناسب ،در .یک قالب عرضه شوند ،برنامه ترکیبی نام دارد برنامه های مجله ای ساده برنامه هایی هستند که عالوه بر گفتار 9و موسیقی ،یک یا دو فرم از 9فرمهای مختلف رادیویی نیز 9در آنها بکار گرفته شده اند ،مثل گفتار و مصاحبه ،گفتار و گزار9ش ،گفتار 9و قطعات نمایشی برنامه های مجله ای مرکب همانند فرم ساده به شمار می روند ،اما چند فرم رادیویی مثل .گزارش مصاحبه ،ر9پرتاژ ،قطعات نمایشی دارند برنامه های گفتاری این نوع بر9نامه ها ،خسته کننده ترین برنامه های رادیو هستند، بنابراین بهتر 9است این گفتار ،خرد شود سخنرانی .از فرمهای ر9ایج در 9ر9ادیو است که ریشه در سنت ما دارد عمده تر9ین اصل در 9یک سخنرانی ،رعایت فکر اصلی و تداوم منطقی مطالب ارائه شده و یافتن لحن صحیح و .مناسب برای سخنران است به یاد داشته باشیم در سخنر9انیها از بهتر9ین و خطیب تر9ین کار9شناسان ،استفاده .کنیم .افرادی را انتخاب کنیم که صدای دلپذیرتر9ی داشته باشند بهترین نوع سخنرانی در رادیو ،ساده ترین و موجزترین آن .است بدترین نوع سخنرانی آن است که از روی نوشته ،خوانده شود زیرا شنونده در برابر القائات ر9سمی ،روحیه مقاوم .می یابد میزگرد میزگرد از 9قالبهای برنامه های رادیویی است که بعضا کاربرد .دارد و جزو برنامه های گفتاری به شمار میرود در 9این بر9نامه معموال دو یا چند متخصص همراه مجری برنامه ،مسئله یا مشکلی را که مبتالبه عموم مردم یا گروه .اجتماعی خاص است ،مطرح میکنند در این گونه موار9د ،نیاز به مجری مسلطی دار9یم که به برنامه آشنا باشد و بتواند اندیشه های مطرح شده را با پیوندی منطقی و با رعایت تسلسل فکر9ی دنبال کر9ده و نتیجه گیری .کند مصاحبه مصاحبه از انواع گفتارهای رادیویی است که در آن یک متخصص یا کارشناس مطلع وآگاه ،همر9اه با مجر9ی به .طر9ح مسئله می پردازد مصاحبه بدون اطالع قبلی یا با اطالع قبلی صورت می گیرد گزارش گزارش عبارت است از برر9سی،تعریف و تشریح وقایعی که در زمان و مکان دیگری غیر از استودیو روی می دهد.در این برنامه چگونگی ان حوادث و وقایع برای شنوندگان .بازگو می شود هرچه اطالعات گزارشگر 9کاملتر باشد گزار9ش بهتری خواهد .شد گفتار و موسیقی .موسیقی به جذاب شدن برنامه کمک می کند .گفتار 9و موسیقی همواره نسبت %50دارند ثابت شده که بعد از 150 9کلمه می توان از یک موسیقی .فاصله ای استفاده کرد هر9چه مطلب بر9نامه سختتر باشد و فهم ان مشکل باشد باید .فواصل موسیقی کمتر شود برنامه های ترکیبی .برنامه های ترکیبی قالب های منفاوت دارند سرگرمی:با ایجاد فضای شاد طراحی می شوند مثل کمدی یا .طنز مسابقه:مسابقه و از9مایش های هوش و در نهایت جایز9ه دادن از برنامه هایی است که می تواند در یک برنامه مرکب .کاربر9د داشته باشد مسابقات ر9ادیویی می تواند در حضور تماشاچی یا بدون ان .برگزار شود نکات مسابقه .پرسشها باید بدیع و جالب باشند سوالها ،طوری طراحی شوند که ضمن دوری از پیچیدگی .های غیر الزم ،فکر شنونده را به کار بیاندازد .شر9ایط بومی و منطقه ای را رعایت کنید .برای سواالت ،هدف گذاری کنید .از پراکندگی موضوع بپرهیزید .جوایزی اختصاص دهید درام رادیویی .درام ،همان نمایش رادیویی است اعم از کمدی یا غم انگیز .سرچشمه اصلی درام ،متاثر از زندگی انسان است .موضوع درام باید جذاب انتخاب شود .شنونده با شنیدن آن احساس طبیعی بودن کند .هدف درام مشخص باشد .زبان ساده و مناسب داشته باشد .طوالنی و خسته کننده نشود موسیقی نمایش بیش از هر 9چیز ،باید به موسیقی نمایشمان فکرکنیم ،به طور مثال برای برنامه پزشکی می توان از 9موسیقی سلایر .ابو علی سینا اقتباس کرد

51,000 تومان