آشنایی با سبک های بازی های رایانه ای (استراتژی)
اسلاید 1: آشنایی با سبکها بازیهای رایانهایجلسه چهارماستراتژی
اسلاید 2: بازی استراتژی چیست؟عموم چالشهای بازی از نوع استراتژیک یا راهبردی هستند.در بیشتر لحظات بازی، گیمر امکان انتخاب بین کارهای بسیار متنوع و گوناگونی را دارد. پیروز شدن در یک بازی استراتژی از طریق برنامهریزی و تصمیمگیریهای مدیریتی حاصل میشود نه اکشن و سرعت واکنش بالا. شانس هیچ نقشی در پیروزی ندارد.هر کدام از شش نوع چالش مرسوم در این بازیها ممکن است وجود داشته باشند. اما چالشهای چالاکی نقش کمرنگتری را دارند.
اسلاید 3: بازی استراتژی چیست؟بازیهای استراتژی از بازیهای کاغذی و Board Gameها ریشه گرفتهاند.روند بازی در بیشتر مواقع تشکیل شده از ساخت و ساز یک پایگاه اصلی و تولید یگانهای ریز و درشت و حمله به دشمن.برای انجام هر کار نیاز به منابع مشخصی هست که تا منابع کافی فراهم نباشند گیمر نمیتواند به هدف خود برسد.هر بازی استراتژی بین دو یا چند جناح (Faction) انجام میشود. جناحها ممکن است با هم متحد یا علیه هم باشند. یگانهای رزمی هر جناح با دیگری متفاوت است اما یگانها طوری طراحی میشوند که تعادل قدرت به هم نخورد.
اسلاید 4: فعالیتهای اصلی در بازیهای استراتژیفتح و تصرفاکتشاففعالیت اقتصادی
اسلاید 5: چالشهای عمومی بازیهای استراتژیدرگیری استراتژیکدرگیری بین گروههای مختلف یا یگانها (Unit)های مختلف است.کارخانهها یگانهای مختلف را تولید میکنند.گیمر میتواند از بین گونههای مختلفی یگان حق انتخاب داشته باشد.به جز درگیریهای مستقیم از دیپلماسی و جاسوسی هم استفاده میشود.
اسلاید 6: چالشهای عمومی بازیهای استراتژیگشت و گذار و اکتشافبازیکننده در نقشهها به اکتشاف میپردازند تا نقاط ناشناخته را کشف کنند.«مه جنگ» (Fog of War) نقاط کشف نشدهی نقشه را میپوشاند. اقتصادیبازیکنندهها برای تولید یگانهایشان نیاز به منابع (Resources) مختلف دارند.«مه جنگ» (Fog of War) نقاط کشف نشدهی نقشه را میپوشاند. اگر سیستم اقتصادی پیچیده باشد بازی تبدیل میشود به ترکیبی از سبکهای استراتژی با مدیریتی و ساخت و ساز.
اسلاید 7: ویژگیهای بازیهای استراتژیهمهی کارهای بازی از طریق دستور دادن انجام میشوند. بازیکننده به یگانهای مختلف دستور انجام کارهای مختلف را میدهد. دستورها عموما شامل این موارد هستند:- حرکت از جایی به جای دیگر- حمله کردن- ایستادن (متوقف شدن)- مراقبت از یک منطقه- شکل دادن یک آرایش خاص- تولید نیرو (یگان)های جدید
اسلاید 8: انواع بازیهای استراتژیاستراتژیهای نوبتی کلاسیکاستراتژیهای مدرن همزمانبازیهای استراتژی خاص عموما نوبتی هستند – وقتی دو بازیکننده روبهروی هم بازی میکنند معمولا حرکات نوبت بعدیشان را با هم انتخاب میکنندبرای سادهتر شدن این سبک پس از استراتژیهای نوبتی ساخته شدند – در بازیهای همزمان تنش تصمیمگیری سریع پررنگتر است
اسلاید 9: حال و هوای بازیهای استراتژیاستراتژیهای تاریخیاستراتژیهای مدرناستراتژیهای علمی تخیلیاستراتژیهای فانتزی
اسلاید 10: طراحی یگانهایگانها کلاسهای مختلف دارند. کلاسها طوری طراحی میشوند که یگانهای هر کلاس خصوصیات کلی مشترکی داشته باشند.هر یگان باید خصوصیات فردی خاص و منحصر به فردی داشته باشد.یکی از قدیمیترین روشهای طراحی یگان برای بازیهای استراتژی روش «سنگ، کاغذ، قیچی» است.- ایراد این روش این است که برای سیستمهای پیچیده جواب نمیدهد و نمیشود آنرا متعادل کرد.- شرایط میدان نبرد را نمیشود با این روش شبیهسازی کرد.
اسلاید 11: طراحی یگانهادر بازیهای استراتژی مدرن تواناییهای هر یگان را با اعدادی که به خصوصیات هر یگان نسبت داده میشود تعریف میکنند.خصوصیات رایج یگانها که برایشان عدد تعریف میشود:- نوار سلامت- سلاحها- برد- سرعت یا قدرت حمله/شلیک- دقت- جاخالی دادن- سرعت- سرعت چرخش- وزن (شتاب)- محدودهی دید
اسلاید 12: طراحی یگانهاویژگیهای خاصی که ممکن است برای یگانها تعریف شود:- استتار - پرواز کردن در هوا / حرکت در آب- تعمیر کردن- جابهجا کردن- ساختن سازهها و یگانهای متحرک- رهبریبرای هر ویژگی خاص هر جناح باید یک ویژگی معادل / ویژگی خاص ضد آن را برای جناح مقابل طراحی کرد.
اسلاید 13: طراحی یگانهاقوانین لنکستر:قانون خطی لنکستر: در نبرد تنبهتن، نسبت توان هر جناح متناسب است با تعداد یگانها آنهاقانون مجذوز لنکسر:در نبرد از راه دور که یگانها میتوانند آتش متمرکز داشته باشند، نسبت توان هر جناح متناسب است با مجذور تعداد یگان آنها
اسلاید 14: طراحی یگانهادر بازیهایی که دستههای کوچک دارند یا «قهرمان» (Hero) دارند، یگانها طوری طراحی میشوند که شخصیت داشته باشند و سرنوشت آنها برای گیمر اهمیت پیدا کند.در بعضی بازیها یگانها ارتقا پیدا میکنند. این ارتقا ممکن است فردی یا گروهی باشد.
اسلاید 15: ارتقاها و درخت فناوریمعمولا برای به دست آوردن یک ارتقا باید ابتدا جناحها «تحقیق» انجام بدهند.ارتقاها را میشود روی یک یگان خاص، روی یک کلاس خاص یا همهی یگانها اعمال کرد.ارتقاها ممکن است همیشگی یا موقتی باشند.ارتقاها ممکن است از روی درخت فناوری انتخاب بشوند.
اسلاید 16: فرآیندهای آمادی (Logistics)فعالیتهای آمادی شامل «مدیریت منابع»، «تولید»، «توزیع»، «نگهداری» و «جایگزینی افراد و تجهیزات» است.در بازیهای استراتژی هیچوقت فعالیتهای آمادی مانند دنیای واقعی شبیهسازی نمیشوند.معمولا منابع در نقشه پراکنده هستند و جناحها برای ساخت و ساز و فعالیت نیاز به برپا کردن یک خط انتقال دارند تا منابع را به مرکز برساند. بازیکنندههای سبک استراتژی از مدیریت خرد منابع خوششان نمیآید.
اسلاید 17: زاویهی دوربینبازیهای استراتژی عموما از زاویهی دوربین همارتفاع استفاده میکنند. زیرا بازیکننده باید بتواند بیشترین دید را بر روی میدان نبرد داشته باشد. دیدن تکتک یگانها و ساختمانها باید امکانپذیر باشد. یعنی چیزی جلوی دید گیمر را نگیرد.
اسلاید 18: واسط کاربریبازیکننده باید بتواند در هر لحظه کارهایی مانند دستور دادن به یگانها، مدیریت منابع و ارتقاها یا دستور ساخت و ساز بدهد. اطلاعات باید به صورت مختصر و مفید به مخاطب ارایه بشوند. گیمر باید آمار ساخت و سازها و وضعیت آنها را بتواند ببیند. بهتر است از رنگهای روشن و تاریک برای نشان دادن وضعیت بخشهای مختلف استفاده شود.طراحی آیکونها باید کاملا گویا باشد تا گیمر برای انتخاب دستورهای مورد نظرش گیج نشود.نقشه باید مهمترین اطلاعات را به گیمر بدهد.
اسلاید 19: واسط کاربریدر همهی بازی استراتژی دستور دادن به طور مستقیم به یگانها انجام نمیشود و گیمر دخالتی در کار یگانها ندارد. بلکه با ارقام و آمار یا منوها سر و کار دارد و در دنیای آن بازی دخالت میکند. مانند بازیهای «تایکون». طراحی هنری و فنی منوها اهمیت بسیار زیادی دارند. این منوها هم باید توجه گیمر را از نظر هنری جلب کنند و هم اطلاعات را به صورت دستهبندی شده و قابل فهم در اختیارش قرار دهند.
اسلاید 20: تمرینبه عنوان تمرین دو بازی استراتژی Civilizations و Warcraft را به عنوان دو نمونهی بازی استراتژی تحلیل کنید. متن تحلیلی باید شامل این موارد باشد:واسط کاربری- حال و هوای بازینوع مبارزاتانواع چالشهاکلاسهای مختلف یگانهاانواع منابع و نحوهی جمعآوری منابعدرخت فناوری
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.