علوم مهندسی معماری و عمران

آشنایی با سیستم ساختمانی ترونکو

@maghalatememari (7)

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

  1. متین فرد

    من دانلود کردم معماری یونان اومد!!!!

نظر خود را بنویسید

آشنایی با سیستم ساختمانی ترونکو

اسلاید 1: آشنایی با سیستم ساختمانی ترونکوتهیه کنندگان:حسین بیگلیعلی عزیزی

اسلاید 2: واژه ترونکو ، در زبان اسپانیایی به معنی الوار است. طرح اصلی سیتم بر گرفته از همان ساختمان های چوبی سنتی آمریکا و کانادا است. در سیستم ترونکو عنصر اصلی را قطعات لوله از جنس فولاد گالوانیزه تشکیل می دهد. لوله های گالوانیزه مورد استفاده در این سیستم ، شبیه همان الوارهای خانه های قدیمی ، با مقطع دایره هستند.با این تفاوت که این لوله ها توخالی هستند و به دلیل وجود هوا در داخل لوله ها عایق حرارتی مناسبی نیز به شمار می روند.البته قطر این لوله های گالوانیزه حدود 20سانتیمتر و کمتر از قطر الوار های چوبی متداول است. معرفی سیستم

اسلاید 3: سیستم ترونکو ابتکاری مدرن با الهام از خانه های چوبی

اسلاید 4: نکته اساسی در طراحی پلان در این سیستم آن است که زوایا در پلان باید 90 درجه باشند (هر چند قطعاتی برای ایجاد زوایای دیگر نیز موجود است). بر اساس برخی آیین نامه ها حد اکثر دهانه باربر ثقلی 4 متر و حداکثر ارتفاع ناخالص (با احتساب ضخامت سقف) 3/6 متر برای هر طبقه است. حد اکثر طبقات این سیستم برای ساختمان های آموزشی یک طبقه و برای ساختمان ها بااهمیت متوسط دو طبقه اعلام شده است.در دیگر کشور های جهان حداکثر طبقاتی که با این سیستم ساخته شده 3طبقه می باشد.امکان اجرای انواع نازک کاری و نما بر روی این سیستم موجود می باشد.ویژگی های معماری

اسلاید 5: در این سیتم هیچ ستونی وجود ندارد. برای تامین مقاومت سیستم در برابر بار های جانبی از مهار بندی های تسمه ای استفاده می شود. روش های دیگری مانند قرار گرفتن دیوار های بتنی در امتداد دیوارهای اصلی ساختمان نیز می تواند پایداری ساختمان در برابر نیرو های جانبی را تامین نماید.سیستم سازه ای

اسلاید 6: اجزای اصلی سیستم لوله های گالوانیزه ((metalogلوله های گالوانیزه توسط دستگاه های مخصوص از ورق های گالوانیزه در طول های مورد نظر و قطر 20 سانتی متر در محل اجرای پروژه، ساخته می شوند. به دلیل ضخامت کم ورق لوله ها و هوای موجود در داخل لوله ها، تبادل حرارتی نیز در این روش بسیار کم است.

اسلاید 7: اتصالات معمولی ((connectorاتصال دو لوله با زاویه 90 درجه، توسط این نوع اتصالات(که اتصال معمولی نامیده می شود) انجام می شود.اجزای اصلی سیستم

اسلاید 8: اتصالات دو تایی(double connector) از این نوع اتصال در تقاطع دو دیوار استفاده استفاده می شود.اجزای اصلی سیستم

اسلاید 9: پوشش انتهایی (end cap)در صورتی که پوشش انتهایی در داخل پروفیل در یا پنجره قرار گیرد، یا به طور کلی در انتهای لوله ها از قطعات اتصالی استفاده نشود،انتهای لوله با این اعضا پوشیده می شود.اجزای اصلی سیستم

اسلاید 10: صفحه اتصال (anchoring plate) به منظور اتصال سیتم به پی ، داخل پی صفحات فولادی با میلگرد های مهارشده درون بتن قرار داده می شود و اولین گروه لوله ها به این صفحات جوش داده می شوند.اجزای اصلی سیستم

اسلاید 11: مهار بندی صفحاتصفحات سازه ای قائم تشکیل شده در سیستم مذکور، توسط تسمه های فولادی (که مهار بندی تسمه ای نامیده می شوند)،در دوجهت مهاربندی می شوند تا در برابر نیرو های جانبی مقاومت کنند.این تسمه ها فولادی و از نوع گالوانیزه هستند و به وسیله پیچ و اتصال دهنده ، به سازه ساختمان متصل می شوند.سایر اجزای سیستمنگهدارنده های عمودینگهدارنده های افقیتیرهای اصلینگهدارنده های لوله ای گالوانیزه

اسلاید 12: بررسی سازهدیوار های ساختمان در سیستم ترونکو، درحکم سازه ی نگهدارنده ی ساختمان و پوشش نما است.وزن متوسط هر متر مربع سازه فولادی 15-16 کیلوگرم است. در این سیستم سقف و دیوار ها به صورت یکپارچه عمل می کنند.این امر مانع تمرکز تنش در اتصالاتی که معمولا در زلزله آسیب پذیرند، می شود.تیر وستون در این سیستم وجود ندارد، زیرا همه اجزا از یک عنصر اساسی ساخته می شوند که مشابه همان تیر وستون با مقطع دایره هستند. این الوارها به صورت افقی روی هم قرار گرفته اند ودر گوشه ها به هم متصل می شوند.سرعت ساخت این سیستم بسیار زیاد است. 300 متر مربع سقف و دیوار در یک روز کاری 8ساعته با 10 نفر نیروی انسانی .حمل مواد اولیه از کارخانه به محل تولید یعنی محل پروژه به خاطرحجم کم مواد اولیه بسیار آسان و کم هزینه است . تجهیزات تولید لوله ها اندازه ای بزرگتراز یک میز تحریر ندارد و به راحتی قابل قابل حمل اند.این تجهیزات شامل دستگاه ژنرا تور و کمپرسور نیز می باشند که در یک محفظه جای گرفته اند.

اسلاید 13: بررسی سازهلوله های گالوانیزه به علت سبکی راحتی قابل حمل اند و یک کارگر به راحتی درهردست یک لوله را حمل می کند.افراد دست اندر کار کافی است 4 – 5 نفر باشند. یک نفر اپراتور دستگاه تولید ، یک نفر متخصص کارهای فلزی و مابقی افراد بومی بدون هیچ تجربه ساخت وساز می باشند. در یک پروژه نهایتا ً20 -15 نفر مسؤل خواهند بود، که گروهی به تولید لوله ها پر داخته و گروهی به طور موازی و همزمان مشغول نصب آنها خواهند بود.دهانه تیر های اصلی حد اکثر 4 متر است ودر جهت دیگر محدودیتی وجود ندارد. البته با یک تیر میانی می توان طول دهانه راافزایش داد. برای مثال در مدرسه ای که ساخته شده با استفاده از تیر میانی دهانه ای 7متری ایجادشده استسیستم ترونکو به دلیل وزن کم ساختمان در برابر باد وزلزله بسیار مقاوم است و قابلیت ساخت در مناطقی با خاک ضعیف و حتی بر روی بنا های ساخته شده را ممکن می سازد.

اسلاید 14: روش اجرابرای اجرای این سیستم ابتدا در روی زمین متراکم شده یک سکوی بتنی ساخته می شود،پس از آماده شدن سکو دیوارها بر روی آن قرار می گیرند.در داخل سکو شبکه ای از میلگرد قرار می گیرد.در صورتی که مقاومت خاک به مقدار کافی نباشد، بهتر است ابتدا پی اجرا وسپس سطح نهایی به صورت یک سکو برای کار آماده گردد.همزمان با اجرای پی با بتن مسلح ،صفحات فلزی در لبه ها در بتن کار گذاشته می شوند.در مرحله بعد سازه به آنها مهار می شود.این صفحات در محل هایی که از قبل تعیین شده قرار می گیرند.این نقاط محل تقاطع دیوار های خارجی و نیز محل باز شوهای اصلی می باشند .

اسلاید 15: در دیوار های خارجی ،پس از نصب یونولیت ورابیتس ، اجرای هر گونه اجرای هر گونه نمای سنتی یا صنعتی ممکن می باشد.می توان با استفاده ازمصالح ضد آب مانند مرمریت ، که به صورت خمیری روی یونولیت مالیده می شود ،نمای ساده ای اجرا کرد.یا می توان روی یونولیت سیمان پاشید.برای نما سنگ و آجر هم قابل اجرا است.مناسب ترین و ساده ترین راه پوشش نما ، استفاده از پانل های عایق پلی استایرین با چسب سیمان است که در یک طرف صاف و در طرف دیگر مواج هستند. پوشش های دیگر می توانند از رنگ ،جلا،چوب، سیمان،آجر وسایر مصالح نما باشند . این موضوع به شکل گیری معماری بومی کمک می کند .نما سازی

اسلاید 16: انطباق با آیین نامه ها و مقررات ساختمانیمصالح مصرفی در این سیستم غیر قابل اشتعال ومقاوم در برابر آتش سوزی هستند و الزامات مربوط به حفاظت در برابر حریق وآین نامه ای ASTM را برآوریه می سازند.سبکی و یکپارچگی سیستم مزیت اساسی این سیستم در برابر زلزله است.این سیستم باید با رعایت آیین نامه 2800 ایران طراحی و اجرا گردد.سیست ترونکو از مؤسساتی مانند،NEC، BOCA ،ICBO گواهینامه و مجوز دریافت کرده است.

اسلاید 17: بررسی سیستم از نظرهزینه و زمان ساختهزینه نهایی تولید و اجرای سیستم ترونکو در مجموع،از سیستم های سنتی کم تر است،زیرا با انتقال خط تولید به محل پروژه ،هزینه حمل و نقل و جابجایی اجزا ،تا حد چشمگیری کاهش می یابد .در این سیستم دستگاه ها به صورت رایانه ای قطعات را بر اساس اطلا عات وارد شده به طور کاملاً دقیق برش می دهند . ماده اولیه به صورت ورق گالوانیزه به سایت منتقل می شود .این امر هزینه حمل ونقل را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد (حجم ورق 1/200حجم پروفیل ساخته شده است).هرچند هزینه تامین مصالح در اول زیاد است ،اما به دلیل مدت کوتاه زمان ساخت این هزینه بالا جبران می شود و استفاده بهینه از مصالح صرفه اقتصادی ایجاد می کند.

اسلاید 18: بررسی سیستم از نظر انرژی و عایق بندی صداسیستم ترونکو از نظر صر فه جویی در مصرف انرژی دارای مزایای بسیاری است ، زیرا اجزای اصلی پدید آورنده سیستم ، یعنی لوله ها به دلیل تو خالی بودن و وجود هوا درون آنها ،عایق حرارتی مناسبی هستند.به علاوه با استفاده از عایق حرارتی ، یعنی نصب عایق پلی استایرین که در یک طرف موج دار و در طرف دیگر صاف است بر روی دیوار های خارجی و سقف ، می توان این سیستم ها را در سردترین مناطق اجرا کرد. همچنان که تعداد قابل توجهی از ساختمان های مسکونی در مناطق سردسیر کشور کانادا با این سیستم اجرا شده است. به دلیل ساختار توخالی لوله ها این سیستم از مقاومت بالایی در برابر صدای هوابرد برخوردار است ،ولی در برابر صدای کوبه ای مقاومت مناسبی ندارد. البته با استفاده از پوشش بر روی لوله های گالوانیزه (متالوگ ها)مقاومت سیستم در برابر هر نوع صدا افزایش می یابد.

اسلاید 19: کاربرد های مناسبمناسب ترین کاربردهای سیستم ترونکو ، شامل بنا های مسکونی یک یا دوطبقه و بنا های دیگر مانند مدارس ، درمانگاه ها ، مهد کودک ها ، خوابگاه ها یا ساختمان های اداری و تجاری با طبقات محدود است.

اسلاید 20: محدودیت هاسیستم ترونکو از نظر طراحی های معماری دارای محدودیت هایی است که از آن جمله باید به ضرورت استفاده از اتصالات 90 درجه اشاره کرد.هرچند که در بعضی کشور ها اتصالات 30و60درجه وحتی دایره هم اجرا می شود.حد اکثر تعداد طبقات قابل اجرا با این سیستم دو طبقه و در موارد خاص تا سه طبقه است. این سیستم در دهانه های کوچک قابل اجرا است .این سیستم برای سالن های اجتماعات ، مساجد ، فضا های وسیع مانند سالن های ورزشی و یا انبارها مناسب نیست.

اسلاید 21: ارزیابی و نتیجه گیریسیستم ساختمانی ترونکو برای ساختمان های یک الی دو طبقه روش کاملا مناسبی است. این سیستم متشکل از قاب های ساختمانی ساده با اعضای فلزی سرد نورد شده شامل اعضای قائم و عناصر افقی لوله ای یا قوطی شکل و بادبندی های ضربدری است که در دیوارهای ساختمان نصب می شوند .سقف این سیستم متشکل از لوله های فلزی (متالوگ) به همراه قطعات پوشش دهنده است. لوله های متالوگ ، به طور معمول لوله های فلزی گالوانیزه با قطر حدود 206 میلیمتر و ضخامت 0/53 میلیمتر هستند که به عنوان عناصر تشکیل دهنده ی سقف طراحی شده و در مواردی نقش قالب بندی برای دال بتنی سقف را ایفامی کنند.

اسلاید 22: از توجه شما سپاسگزارم پایان

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید