آشنایی با فرآیند پرستاری
اسلاید 1: آشنایی با فرآیند پرستاریمهران حقگو
اسلاید 2: زمینه تاریخیفرآیند پرستاری بر مبنای تئوری خانم اورلاندو در اواخر دهه 1950 شکل گرفت.خانم اورلاندو پرستاری را در عمل مورد مشاهده قرار داد و دید که پرستاری «خوب» و پرستاری «بد» وجود دارد.خانم اورلاندو متوجه شد بیمار میبایست در مرکز فعالیتها باشد و اقدامات پرستاری در جهتی هدایت شوند که نتایج آن را بیمار درک کند.
اسلاید 3: فرآیند پرستاری چیست؟فرآیند پرستاری روشی منظم برای ارائه مراقبتهای پرستاری است. فرآیند پرستاری چهارچوب منظمی را برای برنامهریزی، انجام و ارزشیابی مراقبتهای پرستاری ایجاد میکند. فرآیند پرستاری بر اساس روش علمی «حل مسأله» پایهگذاری شده است.
اسلاید 4: مراحل روش علمی حل مسألهتشخیص مسألهجمع آوری اطلاعاتفرضیه سازیبرنامه عملیاتیآزمون فرضیهتفسیر نتایجارزشیابی یافتهها
اسلاید 5: مراحل فرآیند پرستاری
اسلاید 6: 1- بررسی (Assessment)فرآیندی است سازمانیافته و نظاممند برای جمعآوری دادهها از منابع مختلف به منظور ارزیابی سطح سلامت مددجواولین و مهمترین مرحله از فرآیند پرستاری است و زیربنای سایر مراحل فرآیند محسوب میشود.از دیدگاهی کلنگر انجام میشود.یک فرآیند پیوسته است.
اسلاید 7:
اسلاید 8: مثالخانمی 35 ساله با ضعف، بیحالی و سرگیجه به بیمارستان مراجعه کرده و با تشخیص کمخونی فقر آهن در بخش بستری شده است.ضعفبیحالیHb: 6.7رنگ پریدگیتحریک پذیریکاهش سطح آهنمورمور شدن انگشتانسرگیجهHR: 105تنگی نفس با فعالیتRR: 24بیاشتهاییکاهش وزنعدم تمرکزسردرد
اسلاید 9: مثالخانمی 35 ساله با ضعف، بیحالی و سرگیجه به بیمارستان مراجعه کرده و با تشخیص کمخونی فقر آهن در بخش بستری شده است.ضعفبیحالیHb: 6.7رنگ پریدگیتحریک پذیریکاهش سطح آهنمورمور شدن انگشتانسرگیجهHR: 105تنگی نفس با فعالیتRR: 24بیاشتهاییکاهش وزنعدم تمرکزسردردHb: 6.7رنگ پریدگی
اسلاید 10: 2- تشخیص پرستاری (Nursing Diagnosis)تشخیص پرستاری عبارتی است که وضعیت فعلی سلامتی بیمار و نگرانیهای وی را به صورتی که با اقدام پرستاری قابل حل شدن باشد نشان میدهد. تشخیصهای پرستاری در حقیقت مشکلات بالفعل و بالقوه مربوط به سلامتی بیمار هستند که با مداخلات پرستاری قابل حل شدن هستند.تشخیص پرستاری قضاوت پرستار در مورد وضعیت سلامتی مددجو است. تشخیص پرستاری خط دهنده اقدامات پرستاری است.
اسلاید 11: فرمولبندی تشخیص پرستاریســــــــبب(etiology)مشــــــــــکل(problem)در ارتباط با(Related to)در معرض خطر صدمه در ارتباط با ضعف بینایی و کاهش حرکت
اسلاید 12: جزء اول تشخیص پرستاری: مشکلمشکل مربوط به سلامتی یا پاسخ بیمار را توصیف میکند.چند مثال:اضطرابدر معرض خطر آسپیراسیونعدم تحمل فعالیتاحتمال افزایش حجم مایعدر معرض خطر ضربهشیردهی موثرسندرم ضربه تجاوزبه منظور سهولت تعیین تشخیصهای پرستاری و کاهش اشتباه در تعیین آنها یک زبان مشترک بینالمللی ایجاد شده است. (NANDA)
اسلاید 13: تشخیصهای پرستاری NANDA بر حسب الگوهای سلامت عملی 2014-20121- الگوی درک و کنترل سلامت:Altered health maintenance: تغییر در مراقبت سلامت Altered protection: تغییر در ایمنی Ineffective management of therapeutic regime: مدیریت ناکارآمد رژیم درمانیInfection: عفونتHigh risk of injury: ریسک بالای جراحتHigh risk of poisoning: ریسک بالای مسمومیتHigh risk of suffocation: ریسک بالای خفگی 2- الگوی تغذیه و متابولیسم:High risk of altered nutrition: intake exceeds the body’s needs: ریسک بالای تغییر در تغذیه: جذب مواد فراتر از نیازهای بدن صورت می گیرد.Altered nutrition: intake exceeds the body’s needs: تغییر در تغذیه: جذب مواد فراتر از نیازهای بدن صورت میگیرد.Altered nutrition: eating less than the body needs: تغییر در تغذیه: غذا خوردن کمتر از نیازهای بدن صورت میگیرد.Effective breastfeeding: شیردهی مؤثرIneffective breastfeeding: شیردهی ناکارآمدInterrupted breastfeeding: شیردهی با وقفهIneffective infant feeding pattern: الگوی ناکارآمد تغذیه کودکHigh risk of aspiration: ریسک بالای آسپیراسیونSwallowing disorder: اختلال در بلعیدنAltered oral mucosa: تغییر در مخاط دهان High risk of fluid volume deficits: ریسک بالای کمبود حجم مایعات بدنFluid volume deficits: کمبود حجم مایعات بدنExcess fluid volume: حجم بیش از حد مایعات بدنHigh risk of impaired skin integrity: ریسک بالای اختلال در تمامیت پوستImpaired skin integrity: اختلال در تمامیت پوستImpaired tissue integrity: اختلال در تمامیت بافتHigh risk of altered body temperature: ریسک بالای تغییر دمای بدنIneffective thermoregulation: تنظیم ناکارآمد دمای بدنHyperthermia: هایپرترمیHypothermia: هایپوترمی3- الگوی دفع:Constipation: یبوستConstipation perceived: یبوست تشخیص داده شدهColonic constipation: یبوست کولونیDiarrhea: اسهالBowel incontinence: بی اختیاری رودهایAltered urinary excretion: تغییر در دفع ادرارFunctional incontinence: بی اختیاری عملکردیStress incontinence: بی اختیاری استرسیUrge incontinence: بی اختیاری فوریتیTotal incontinence: بی اختیاری کلیReflex incontinence: بی اختیاری رفلکسیUrinary retention: احتباس ادرار 4- الگوی فعالیت و حرکت:Activity intolerance: عدم تحمل فعالیتInability to sustain spontaneous breathing: عدم توانایی در حفظ تنفس خودبخودیHigh risk of activity intolerance: ریسک بالای عدم تحمل فعالیتHigh risk for peripheral neurovascular dysfunction: ریسک بالای اختلال نورو واسکولار محیطیImpaired physical mobility: اختلال در تحرک فیزیکیHigh risk of syndrome of disuse: ریسک بالای سندرم عدم استفاده از اندامFatigue: خستگیForgot Unilateral: عدم تحرک یک طرفه بدنSelf-care deficit: bathing / hygiene: ناتوانی در مراقبت از خود: استحمام / رعایت بهداشت Self-care deficit: dressing / under: ناتوانی در مراقبت از خود: ناتوانی در لباس پوشیدن Self-care deficit: feeding: ناتوانی در مراقبت از خود: تغذیهSelf-care deficit: evacuation: ناتوانی در مراقبت از خود: دفعDeficit recreation: ضعف در تفریح و سرگرمیHousehold altered: تغییر در منزلIneffective cleaning air: تنفس ناکارآمد هوای تازهIneffective breathing pattern: الگوی ناکارآمد تنفسAltered gas exchange: تغییر در تبادل گازیDecreased cardiac output: کاهش خروجی قلبAltered tissue perfusion (renal, cerebral, cardiac, gastrointestinal, peripheral): تغییر در خون رسانی به بافت (کلیه، مغز، قلب، گوارش و محیطی)High risk of trauma: ریسک بالای تروما 5 – الگوی خواب و استراحت:Altered sleep patterns: تغییر در الگوهای خواب 6- الگوی ادراک و شناخت:Pain: دردChronic Pain: درد مزمنAlterations sensory / perceptual (visual, auditory, kinesthetic, gustatory, tactile, olfactory): تغییر حسی / ادراکی (بینایی، شنوایی، حرکتی، لامسه، بویایی)Unilateral oblivion: فراموشی یک طرفهKnowledge deficits: کمبود آگاهیAltered thought processes: تغییر در فرایندهای تفکرDifficult decision: تصمیم دشوار 7- الگوی خود ادراکی و خود پنداری:Fear: ترسAnxiety: نگرانیDespair: یأسSense of powerlessness: حس بی قدرتیBody image Disorder: اختلال در تصویر بدنیHigh risk of automutilation: خطر بالای قطع عضو توسط خودPersonal identity disorder: اختلال در هویت فردیDisorder of self-esteem: اختلال در عزت نفسChronic low self-esteem: اعتماد به نفس پایین مزمنSituational low self-esteem: اعتماد به نفس پایین موقعیتی 8- الگوی عملکرد و ارتباط:Anticipatory grief: غم و اندوه قابل پیش بینیDysfunctional grieving: غمگینی غیرکارکردیAltered performance of the function: تغییر در عملکرد بدنTension in the role of caregiver: تنش در نقش پرستارHigh risk of stress on the role of caregiver: ریسک بالای استرس در نقش پرستارSocial isolation: انزوای اجتماعیImpaired verbal communication: اختلال در ارتباط کلامیHigh risk of violence: ریسک بالای خشونت 9- الگوی رابطه جنسی و تولید مثل:Sexual dysfunction: اختلال در عملکرد جنسیAltered patterns of sexuality: تغییر در الگوهای جنسیRape trauma syndrome: سندرم ضربه پس از تجاوز جنسی 10- الگوی تحمل تنش و تطابق:Ineffective individual coping: تطابق ناکارآمد فردیIneffective family coping: تطایق ناکارآمد خانوادهDefensive coping: تطابق دفاعی11- الگوی ارزشها و اعتقادات:Spiritual Distress: تنش معنوی
اسلاید 14:
اسلاید 15: انواع «مشکل» در تشخیصهای پرستاریواقعی (Actual)خطر(Risk/High Risk)احتمالی (Possible)سلامتی(Wellness)سندرم (Syndrome)
اسلاید 16: انواع «مشکل» در تشخیصهای پرستاریواقعی (Actual): مشکلی که در حال حاضر توسط بیمار تجربه میشود.اختلال در تغذیه: کمتر از نیاز بدنپاکسازی ناموثر راههای هواییاین نوع تشخیصها میبایست توسط علایم و نشانهها تایید شوند.خطر(Risk/High risk): مشکلی که به علت وجود برخی عوامل خطرزا در آینده اتفاق خواهد افتاد؛ مگر اینکه با یک سری اقدامات از وقوع آن پیشگیری شود. خطر کمبود حجم مایعخطر اختلال در تمامیت پوستاین نوع تشخیصها توسط وجود عوامل خطرزا تایید میشوند.
اسلاید 17: جزء دوم تشخیص پرستاری: سببیک یا چند علت احتمالی مشکل را بیان میکند. به منظور پیشگیری از وقوع یک مشکل، کاهش اثرات آن یا حل مشکل میبایست عوامل ایجاد کننده یا خطرزای آن مشکل را شناخت. این جزء از تشخیص پرستاری با واژه «در ارتباط با» (related to) به جزء اول (مشکل) متصل میشود. اختلال در تغذیه کمتر از نیاز بدن در ارتباط با تهوعخطر کمبود حجم مایع در ارتباط با استفراغ طولانی مدتخطر اختلال در تمامیت پوست در ارتباط با بیحرکتینقص در مراقبتهای شخصی در ارتباط با وجود IV در دست راست
اسلاید 18: مثالتغییر در تغذیه کمتر از نیاز بدن در ارتباط با مقدار ناکافی آهن در جیره غذاییدر معرض خطر صدمه در ارتباط با اختلالات شناختیتغییر در حس و شناخت در ارتباط با هایپوکسی سیستم عصبیعدم تحمل فعالیت در ارتباط با عدم تعادل بین عرضه و تقاضای اکسیژن
اسلاید 19: 3- برنامه ریزی (Planning)چگونه میتوان مشکل را برطرف کرد؟برنامهریزی، نحوه رویکرد به مشکل بیمار در جهت کاهش اثرات یا برطرف کردن آن را بیان میکند.
اسلاید 20: الف- اولویتبندیالگوی تنفسی نامناسب در ارتباط با اثرات داروهای بیهوشیسازگاری ناموثر در ارتباط با تشخیص نامعلوم بیماری12
اسلاید 21: مثال1-2-3-4-5-6-7-اختلال در الگوی خواب در ارتباط با سرفههای مکررعدم تحمل فعالیت در ارتباط با سرفههای مکررپاکسازی ناموثر راه هوایی در ارتباط با ترشحات غلیظکمبود حجم مایع در ارتباط با از دست دادن اشتهااضطراب در ارتباط با تغییر در عملکرد نقشتغییر در تغذیه کمتر از نیاز بدن در ارتباط با کاهش اشتهاالگوی تنفسی ناموثر در ارتباط با ضعف و خستگی
اسلاید 22: ب- تعیین هدفنتیجهای مشخص و قابل اندازهگیری که به گونهای تعیین میشود تا بازتابی از سطح سلامت بالاتر بیمار باشد.اهداف تعیین شده میبایست واضح و مشخص، قابل اندازهگیری، قابل دستیابی، واقعی و دارای زمان مشخص باشند.بیمار از روز چهارم بعد از عمل اظهار کند که دردی نداردبیمار تا دو روز آینده تقاضای داروی مسکن نکندبیمار در طول مدت بستری دچار عفونت نشود.بیمار در طی مدت بستری در بخش روزانه حداقل 6 لیوان مایعات مصرف کند.دمای بدن بیمار در پایان شیفت در محدوده طبیعی باشد.
اسلاید 23: ج- طراحی اقدامات پرستاریتعیین اقدامات یا فعالیتهایی که در جهت رسیدن به هدف ضروری است.برای طراحی اقدامات به جزء دوم تشخیص پرستاری (اتیولوژی) نگاه کنید.احتمال اختلال در سلامت پوست در ارتباط با استراحت طولانی در تختبرای هر بیمار اختصاصی است.از کتابهای راهنما کمک بگیرید.
اسلاید 24: مثالعدم تحمل فعالیت در ارتباط با عدم تعادل بین عرضه و تقاضای اکسیژنبیمار در حالتی که احساس راحتی بیشتری میکند قرار گیرد.از اطرافیان یا وسایل کمکی مثل عصا برای راه رفتن کمک بگیرد. در بین فعالیتها زمانهایی را برای استراحت در نظر بگیرد.از تمرینات ورزشی فعال یا غیر فعال برای تقویت ماهیچهها استفاده کند.از انجام کارهای غیر ضروری خودداری کند.فعالیتها را تدریجاً زیاد کند....
اسلاید 25: 4- اقدامات (Implementations)اجرای مستقیمکمک به اجرانظارت بر اجراآموزشتحت نظر گرفتن بیمار از نظر عوارض یا بیماری
اسلاید 26: 5- ارزشیابی (Evaluation)مقایسه وضعیت سلامتی بیمار بعد از انجام اقدامات پرستاری با اهداف تعیین شده.اگر هدفگذاری صحیح نباشد، ارزشیابی بسیار سخت و گاه غیر ممکن میشود.3 حالت ممکن است اتفاق بیفتد:مشکل حل میشود.مشکل نسبتاً حل میشود.مشکل باقی میماند.
اسلاید 27:
اسلاید 28:
اسلاید 29: بیمار میگوید من پوست و استخوان هستم.پوست مرطوب اما سالم است.پوست تحلیل رفته است.قد: 177 سانتیمتروزن: 55 کیلوگرمخطر اختلال در تمامیت پوست در ارتباط با بیحرکتی، تعریق و سوء تغذیهاز ساعت 7 تا 14 روز 18 تیر نشانهای از زخم و قرمزی پوست مشاهده نشود.هر 2 ساعت یکبار وضعیت بیمار تغییر کرد.در طول شیفت 2 بار ملحفههای زیر تنه بیمار صاف شد.پوست بیمار تمیز و خشک شد.یکبار در طول شیفت از تخت پایین آمد. تشویق به مصرف مایعات شد.به بیمار توصیه شد از غذاهای پر پروتیین، پر ویتامین و پر کربوهیدرات استفاده کند.هیچ نشانهای از زخم و قرمزی مشاهده نشد. بیمار میگوید: «من میدانم زخم بستر چقدر زجرآور است، قبلاً هم گرفتارش بودهام و دیگر نمیخواهم دوباره دچارش شوم»ICUاصغر اصغری68اکبر اکبری91/4/25صبح
اسلاید 30:
اسلاید 31: چون روایتی را شنیدید، آن را بفهمید و عمل کنید، نه بشنوید و نقل کنید؛ زیرا راویان علم فراوان و عمل کنندگان آن اندک هستند.حضرت علی (ع)
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.