صفحه 1:
آشنایی با قوانین مالی و محاسباتی
ویژه دوره بدو خدمت کارکنان دولت
صفحه 2:
ماده (0©ق .م.ع.ک.اعمال نظارت بر خرج وزارتخانه ها وموسسات
وشرکتهای دولتی را از نظر انطباق پرداختها با قوانین ومقررات بر عهده
وزارت امور اقتصادی ودارایی تعریف میکند .
ماده 00 ق . م.ع.ک.دررابطه با خرج خلاف قانون :چنانچه ذیحساب انجام
هزینه ای را بر خلاف قانون تشخیص دهد .مراتب رابا ذکرمستندات قانونی
کتبا به اطلاع مقام صادر کننده دستور میرساند .مقام صادرکننده دستورپس از
وصول گزارش ذیحساب اگر دستوررا قانونی تشخیص دهد باذکر دلایل قانونی
به ذیحساب اعلام ودستور پرداخت صادر می نماید .ذیحساب مکلف به پرداخت
هزینه بوده لذاوجه سند هزینه مربوط را پس ازضمیمه نمودن دستور کتبی قبول
مسئولیت مراتب را باذکر دلایل ومستندات به وزارت اموراقتصادی ودارایی
ورونوشت آن به دیوان محاسبات کشورگزارش میدهد .اگر وزارت
اموراقتصادی ودارایی مورد راخلاف تشخیص داد مراتب راجهت اقدام قانونی
به دیوان محاسبات کشور اعلام خواهدداشت .
صفحه 3:
۱ - آشنایی با مفاهیم پایه ای مالی و محاسباتی
۲- آشنایی با دستگاههای نظارتی
۳- آشنایی با برخی قوانین و مقررات مالی و محاسباتی
صفحه 4:
* آشنایی با مفاهیم پایه ای مالی و محاسباتی
تعریف بودجه : طبق ماده ۱ قانون محاسبات عمومی کشور بودجه برنامه مالی دولت
برأى يك سال مالی که حاوی پیش بینی درآمدها وسایر متابع تامین اعتبار و برآورد
هزینه های جهت نبل سیاست ها و اهداف قانونی که خود شامل سه قسمت است
الف) بودجه عمومی
ب) بودجه شرکتهای دولتی و بانکها
ج) بودجه موسساتی که تحت عناوین غیر از عناوین فوق در بودجه منظور
می گردد مانند نهادها
- سال مالی طبق ماده ۶ قانون م ع کشور یک سال هجری شمسی است که از اول
فروردین ماه آغاز و به پایان اسفند ماه ختم می يابد.
- اعتبار : طبق ماده ۸ ق م ع عبارتست از مبلغی که برای مصرف یا مصارف معین به
منظور نیل به اهداف و اجرای برنامه های دولت به تصویب مجلس شورای اسلامی
می رسد.
- هزینه : عبارتست است پرداختهای که به طور قطعی به ذینفع درقبال تعهد یا تحت
عنوان کمک يا عناوین مشابه بارعایت قوانین و مقررات مربوط صورت می گیرد.
(طبق ماده ۲۳ ق م ع)
صفحه 5:
هزینه شامل مراحل ذیل می باشد :
۱- تشخیص : عبارتست از تعیین و انتخاب کالا و خدمات و سایر پرداختهائی که تحصیل یا انجام آنها برای
نیل به اجرای برئامه های دستگاه اجراتی ضروری است ( بر عهده بالاترین مقام اجرائی )
۲- تامین اعتبار: اختصاص دادن تمام یا قسمتی از اعتبار مصوب برای هزینه معین
۳- تعهد : ایجاد دین بر ذمه دولت ناشی از تحویل کالای خریداری شده یا اجرای قراردادها
۴- تسجیل : تعین میزان بدهی قابل پرداخت به موجب اسناد و مدارک مثبته
۵- حواله : اجازه کتبی خرج که از محل اعتبارات مربوط عهده ی ذیحساب و در وجه ذینفع پرداخت می
گردد.
۶- درخواست وجه : سندی است ذیحسابی برای دریافت وجه به منظورپرداخت حواله های صادره به خزانه
ارسال می نماید.
۷-هزینه «پرداخت قطمی در وچه ذیتفع
صفحه 6:
مراحل بودجه بندی دولتی
۱- پیشنهاد بودجه توسط دولت ( قوه مجریه )
1 تصويب يؤذاجه توسط مجلس ( قوه مقننه )
۳- اجرای بودجه
۱-۲) ابلاغ بودجه
۲-۳) مبادله موافقتنامه
(TY تخصیص اعتبار
؟- نظارت بر اجراى بودجه ۰ ۱-مالی قبل و حين خرج
د عملياتن پس از خرج
۴-صورتهای مالى پس از خرج
۱-۴) نظارت برخود وزارت اموراقتصادی و alo
۲-۴) نظارت قضائی سازمان بازرسی
۳-۴) نظارت پارلمانی ( تفریغ بودجه ) مجلس دیوان محاسبات
صفحه 7:
انواع پرداختها
۱- هزینه قطعی < عبارتست از پرداختهانی که به طور قطعی به ذینفع درقبال تعهد یا تحت عنوان کمک یا
و تایه با رعایت قوانس| و مق 99 چورت می گیرد
پرداخت : پرداختی کف از محل اعتبارات مربوط. قبل از انجام تعهد و با اخذ ضمانتنامه معتبرانجام گیرد.
۳- علی الحساب : قسمتی از وجه تعهد انجام شده که با تشخیص مقامات مجاز پرداخت آن انجام می شود.
۴- تنخواه گردان شامل :
الف) تنخواه گردان خزانه : عبارتست از اعتبار بانکی در حساب درآمد عمومی نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی
ایران که به موجب قانون اجازه استفاده از آن به میزان معین برای رفع احتیاجات نقدی خزانه در همان سال
به وزارت آمور اقتصادی و دارائی داده می شود. (حداکثر تا ۸۳ کل بودجه عمومی دولت)
ب) تنخواه گردان استان : وجهی که خزانه از محل اعتبارات مصوب به منظور ایجاد تسهیلات لازم در پرداخت
هزینه های جاری و عمرانی دستگاههای اجرائی محلی . تابع نظام بودجه ی استانی در اختیار نمایندگی های
خزانه درمرکز دراستان قرار می دهد.
صفحه 8:
ج).تتخواه گرذان حسابداری : وجومی که خزانه استانٌ از محل اعتبارات مصوب یرای انجام بعضی از هژینه هی سال
جاری و تعهدات قابل پرداخت؛ سال های قبل در اختیار ذیحساب قرار می دهد تا درقبال حواله های صادر شده
واریز و با صدور درخواست وجه مجدد دریافت گردد.
د) تنخواه كردان رداخت : وجوهی که از محل تنخوله ردان حسابداری از طراف ذیحساب با تلی ویر با رئیس
موسسه و مقامات ممجاز در اختیار واحدها و یا مامورینی که به موجب قانون مجاز به دریافت تنخواه گردان
هستند. به جهت. انجام برخی از هزینه هاء لسناد هزینه تحویل و مجدداً وجه دریافت می نمایند.
انواع معاملات
فروش
hy ua cute .تمغ ۴۹۰۰۰۰۰۰ یال در سال ۱۳۸۹
خويف hae يصورثاستعلام: از ٩ رل در سال۱۳۸۹
ريال در سال 1544
صفحه 9:
جزتى : . کارپرداز
فروش موس حراج
کلان : . مزایده
مناقصه عمومی : ۱) یک مرحله ای ۲) دومرحله ای
انواع مناقصات ۰-77 مناقصه محدود : ٩ یک مرحله ای ۲ دومرحله ای
ترک تشریفات مناقصه
عدم اعزام به مناقصه
اعتبار مصوب : یک اجازه کلی قانونی است که از طرف قوه مقننه به قوه
مجریه داده می شود تا برای تحقق آهداف خود از اين محل اقدام به خرید
کالا یا خدمت نمایند.
تخصیص اعتبار : اجازه ای که دولت به واحدهای تابعه خود می دهد تا از
تمام یا قسمتی از اعتبار مصوب بودجه كل اه استفاده نمایند.
تامين اعبار : اختصاص دادن تمام یا قسمتی از اعتبارات تخصیص یفته
براى خرج معين
صفحه 10:
* نکته : طبق ماده ۵۰ قانون محاسبات عمومی کشور . وجود اعتبار به خودی
خود براى اشخاص اعم از حقيقى يا حقوقی ایجاد حق نمی کند و استفاده از
اعتبارات باید با رعایت مقررات مربوط بخود به عمل آید.
طبق ماده ۵۲ ق م عمومی پرداخت هزینه های به ترتیب پس از طی مراحل
تشخیص . تامین اعتبار و تعهد و تسجیل و حواله و با اعمال نظارت مالی به
عمل خواهد آمد
صفحه 11:
فصول هزینه اعتبارات جاری
فصل اول :جبران خدمت کارکنان شامل :
حقوق وفوق العاده ها"اضافه کار وپاداش وعیدی و sare
0 -فصل دوم :استفاده از کالا وخدمات شامل :
ماموریت » تعمیرات جزئی وخرید کالاوخدمت وحقوق
پرسنل غیر رسمی وپیمانی
9-هزینه اموال ودارایی :شامل اجاره وکرایه وسود
وکارمزد بانکی
<-فصل چهارم :یارانه ها شامل :کمک زیان شرکتهاو...
صفحه 12:
9فصل پنجم :کمک های بلاعوض :شامل
کمک به سازمانهای بین المللی وبه سایر سطوح دولتی و...
0-فصل ششم :رفاه اجتماعی شامل :
حق بیمه وکمک رفاهی کارکنان و
۲ سایر هزینه هاشامل :
عوارض اجباری وبازخریدودیون و sees
صفحه 13:
**آشنایی با برخی قوانین مالی ومحاسباتی
ماده 2قانون محاسبات عمومی کشور :
ذیحساب ماموری است که به موجب حکم وزارت امور
اقتصادی ودارایی از بین مستخدمین رسمی واجد شرایط به
منظوراعمال نظارت وتامین هماهنگی لازم دراجرای
مقررات مالی ومحاسباتی دروزارتخانه ها وموسسات
وشرکتهای دولتی ودستگاههای اجرایی محلی وموسسات
ونهادهای عمومی غیر دولتی به این سمت منصوب میشود
وانجام سایر وظایف زیر را بر عهده خواهد داشت .
صفحه 14:
ماده 20 قانون م.ع.ک. عامل ذیحساب
ماموری است ازبین مستخدمین رسمی واجد شرایط که با
موافقت ذیحساب وبه موجب حکم دستگاه اجرایی به اين
سمت منصوب میگردد وانجام قسمتی از وظایف ماده 00
"ذيحساب "به اومحول ميكردد.
کارپردازان و سایرماموران که به موجب ماهیت کار خود
تنخواه بگیر از ذیحساب می باشند ازلحاظ قانون مربوط به
واریز تنخواه مانند عامل ذیحساب می باشند.
صفحه 15:
ماده ۳۵2 قانون دیوان محاسبات :دیوان محاسبات کشور
برای انجام وظایف خود میتواند درتمامی امور مالی
کشورتحقیق وتفحص نماید .تمام مقامات جمهوری اسلامی
وقوای سه گانه وسازمانها وادارات تابعه وکلیه افخاص
وسازمانهایی که به نحوی ازانحاء از بودجه کل کشور
استفاده می نمایند .مکلف به پاسخگویی مستقیم میباشند حتی
درمواردی که از ق .م. ع.کشورمستثنی شده باشند.
صفحه 16:
آشنایی با برخی از دستگاههای نظارتی درکشور
وزارت امور اقتصادی ودارایی کشور
سازمان بازرسی کل کشور
9- سازمان حسابرسی کشور
“6-ديوان محاسبات كشور
صفحه 17:
نظارت مالی وزارت امور اقتصادی ودارایی
انطباق هزینه ها با قوانین مالی ومحاسباتی طبق ماده 90
ق.م.ع.ک.که به صورت مستمر وحین خرج توسط
ذیحسابان اعمال میگردد.
تنظیم صورتحساب دریافت وپرداخت در پایان هر ماه
توسط ذیحساب و تحویل نسخه اول با اصل اسناد ومدارک
به دیوان محاسبات ونسخه دوم بدون مستندات به وزارت
امور اقتصادی ودارایی ارسال میگردد.(تفریغ بودجه )
اموردریافت وواگذاری تنخواه گردان توسط خزانه
صفحه 18:
اهم وظایف سازمان بازرسی کل کشور
)-نظارت مستمر :در قالب برنامه های سالانه
2 نظارت موردی :به دنبال شکایات
-O نظارت فوق العاده :این رسیدگی معمولا با دستور
مستقیم مقام ولایت فقیه وروسای قوا وگاهی با دستور
ریاست سازمان بازرسی کل کشور انجام میگیرد.
صفحه 19:
وظایف مهم سازمان حسابرسی کشور
0)- حسابرسی وبازرسی قانونی
8 خدمات مالی ومقاوره آق
3 تدوین اصول وضوابط حسابداری وحسابرسی
-P آموزش وتحقیقات وانتشارات
صفحه 20:
برخی وظایف عمده دیوان محاسبات کشور
0 کنترل مالی کلیه دستگاههای دولتی که از بودجه دولتی
استفاده میکنند .
2- بررسی وحسایرسی وجوه مصرف شده ودرآمدها.
0 تهیه وتدوین گزارش تفریغ بودجه به انضمام نظرات
خود وارائه آن به مجلس شورای اسلامی .
-P بررسی تخلفات واشکلات احتمالی از طریق هیئت