آشنایی با مبانی کارآفرینی
اسلاید 1: 1صورت پروژه درس مبانی کارآفرینی دانشجویان مهندسی شهرسازیمدرس: دکتر علی شکوهی
اسلاید 2: هدف پروژهدانشجویان گرامیهدف از انجام این پروژه، آشنایی شما با نحوه نگارش طرح کسب و کار می باشد.در این پروژه شما می بایستی یک طرح کسب و کار برای شغل مد نظر (شغلی که به آن علاقه داشته و در آن دارای مزیت نسبی هستید) تهیه نمایید.مراحل اولیه انجام این پروژه در کلاس جبرانی روز 1/4/93 ساعت 30/16 انجام شده و سپس جهت ارائه نهایی در مهلت معین بایستی تکمیل گردد.
اسلاید 3: 3 راهنماي نگارش طرح كسب و كار ( مراحل راه اندازي کسب و کار ) تهيه و تنظيم : دكتر مهدي زاهديدانشگاه صنعتي شريف
اسلاید 4: 4مخاطبين : اساتيد ، فراگيران و نويسندگان طرح كسب و كارهدف :مخاطبين با استفاده از اين راهنماي آموزشي مي توانند يك طرح كسب و كار كامل بنويسند.
اسلاید 5: 5شرح برنامه اين مجموعه راهنماي نگارش طرح كسب و كار است. كتب و منابع مختلفي كه در زمينه طرح كسب و كار موجود مي باشند با توجه به زمينه مورد استفاده و ميزان تخصص مخاطبين بسيار متنوع مي باشد. در اين راهنما با استفاده از چندين منبع آموزشي مختلف و تجربيات تهيه كننده آن، كامل ترين فرم تهيه طرح كسب و كار به صورت كاربردي و مرحله به مرحله ارائه شده است. اين برنامه به صورت نرم افزار نمايشي پاورپوينت بوده و كاربرد آن بسيار آسان ميباشد. مخاطبين مي توانند با استفاده از اين برنامه بعد از مرحله ايده يابي كسب و كار، با توجه به راهنمايي هاي ارائه شده، يك طرح كسب و كار كامل، جهت ارائه به هر مرجعي، تهيه نمايند.
اسلاید 6: 6طريقه استفاده از برنامه برنامه حاضر از 60 اسلايد تشكيل شده است. در اين اسلايدها كليه مطالب لازم براي تكميل طرح شما از ابتدا تا انتها آورده شده است. دقت كنيد كه نوشته هاي قرمز رنگ با اطلاعات شما جايگزين مي شوند و نوشته هاي آبي رنگ، بخش آموزشي و به صورت پرسش هايي است كه پاسخ هاي شما به آن پرسش ها موجب تكميل شدن طرح خواهد شد. توضيحات comments ( به صورت مربع هاي BP ) در اسلايدها قرار داده شده تا در هنگام استفاده، مورد استفاده مخاطب قرار گيرد. بعضي از اين توضيحات، به صورت مختصر بوده و مي توانيد از منابع آموزشي در اين زمينه يا با كمك استاد خود اطلاعات بيشتر را بدست آوريد.
اسلاید 7: 7تذكر 1 : با وجوديكه در اين برنامه كليه اطلاعات مورد نياز يك طرح كسب و كار وجود دارد ولي نمي تواند بطور كامل بخش هاي تخصصي را آموزش بدهد و مخاطب نياز دارد از ساير منابع آموزشي اطلاعات بيشتر را بدست بياورد .تذكر 2 : هر طرح كسب و كاري بر اساس موضوع آن ، متفاوت با ساير طرح ها مي باشد و ممكن است در طرحي بعضي از اسلايد ها مورد استفاده قرار نگيرد و يا موارد بيشتري را شامل شده، همچنين فهرست عناوين بايد متناسب با مطالب هر طرحي تغيير داده شود.تذكر 3 : تهيه كننده هر طرح بر اساس سليقه خود مي تواند رنگ زمينه ، رنگ و فونت متون ، تصاوير ، حركت ، صوت و ... را به طرح بيافزايد.
اسلاید 8: 8مراحل راه اندازی مرکز کسب وکارايده اوليه (Idea)سنجش بازار : آيا ايده شما عملي است؟ ( (Marketing Researchبرنامه ريزي طرح تجاري Business Plan ) )برنامه بازاريابي (Marketing Plan)تأمين بودجه (Funding)راه اندازي (Establishment)تبليغات (advertisment)ارزيابي محصول يا خدمات - سنجش نقاط ضعف و قوت (Evaluation)اعمال تغييرات بر اساس نظر مشتري ( Feed Back Process )
اسلاید 9: بسم الله الرحمن الرحيم
اسلاید 10: عنوان طرح كسب و كار ........................................ لوگو يا آرم تجاري (توجه: طراحی مناسب لوگو و آرم برای شرکت فرضی شما الزامی بوده و دارای بارم امتحانی می باشد) ..................................
اسلاید 11: 11فهرست عناوين شرح كسب و كار امكان سنجياهدافمأموريتكليدهاي موفقيتمحصولات/ خدماتمنابع انسانيمنابع فيزيكيطرح بازاريابيطرح مالينمودارهاجدول زمان بنديضمايم
اسلاید 12: 121 – فهرست مطالبشرح كسب و كارامكان سنجياهدافمأموريتكليدهاي موفقيت
اسلاید 13: 136. محصولات/ خدماتشرح محصولات/خدماتهدف از توليدويژگي هاي محصولات / خدماتمحدوديت هاي محصولات / خدماتتعهدات شركتمجوز و حقوق قانوني2 - فهرست
اسلاید 14: 147. منابع انسانيساختار مديريتينيروي انساني مورد نيازچگونگي استخدامنمودار سازماني3 – فهرست مطالب
اسلاید 15: 158. منابع فيزيكيفرآيند توليدتجهيزاتفهرست تجهيزات ( توليد)فهرست تجهيزات ( اداري)مكان كسب و كاركروكي استقرار تجهيزاتمواد اوليهتوسعه كسب و كار4 – فهرست مطالب
اسلاید 16: 169. طرح بازاريابيمشخصات رقبابازار هدف و مشتريان شيوه قيمت گذاريقيمت محصولات / خدماتكانال توزيع محصولات/ خدماتتبليغاتخدمات پس از فروشمكان فروش5 – فهرست مطالب
اسلاید 17: 176 – فهرست مطالب10. طرح ماليروش تامين منابع ماليوام بانكيبدهي هادارايي هاهزينه استهلاكهزينه هاصورت حساب هزينه هاقيمت محصولات / خدماتتحليل نقطه سر به سرپيش بيني ميزان درآمدپيش بيني ميزان سودترازنامه شركت
اسلاید 18: 1811. نمودارهانمودار فروشنمودار هزينه هانمودار سود12. جدول زمان بندي13. ضمايم7 – فهرست مطالب
اسلاید 19: 19شرح كسب و كار مشخص كنيد ايده شما چيست؟ آيا فكر اين كسب و كار، عملي است ؟ ايده كسب وكار دقيقا آن چيزي است كه مي خواهيد انجام دهيد . در اين قسمت، خواننده بايد دقيقا بفهمد كه ايده كسب و كار شما چيست؟شکل کسب و کار نوع کسب و کار نوع محصولات يا خدماتجنبه هاي منحصر به فرد و خصوصيات ويژه
اسلاید 20: 20امكان سنجيبا پاسخ به سؤالات زير، توجيه اقتصادي و اجرايي براي ايده خود خواهيد داشت:ايده شما چه نيازي را برآورده يا چه مشكلي را حل مي كند؟ ( ارزش موضوع )چه كساني مشتري شما خواهند بود ؟ ( بازار هدف )از چه طريقي درآمد به دست خواهيد آورد ؟كسب و كار شما با كسب و كارهاي مشابه در بازار چه تفاوتي دارد؟موانع ورود شما به اين كسب و كار چيست ؟در بازار، چند رقيب داريد و كيفيت كار آنها چطور است ؟فكر مي كنيد چند درصد بازار را مي توانيد به دست بياوريد ؟اين كسب و كار، چه نوع خصوصيات منحصر به فردي خواهد داشت؟هزينه هاي راه اندازي چقدر است ؟آيا براي استفاده از وام ها و كمك هاي دولتي و خصوصي برنامه اي داريد؟
اسلاید 21: 213 يا 4 هدف اين كسب و كار را بنويسيد . اين اهداف بايد قابل اندازه گيري باشند. براي مثال : - ميزان فروش از اين محصول روزانه 200 عدد خواهد بود.- ميزان سود در پايان ماه 100000 تومان خواهد بود.- پس از گذشت 6 ماه ميزان توليد به 2 برابر افزايش خواهد يافت.اهداف
اسلاید 22: 22آرمانهاي كسب و كار خود را توصيف كنيد. درباره مزايايي كه به مشتريان خود ارايه خواهيد داد، كاركنانتان و خودتان به عنوان صاحب كسب و كار بنويسيد. براي مثال؛ اگر عقيده داريد رضايت مشتري و خدمات به مشتريان برايتان مهم است، اگر رشد و سود بيشتر مهم است، اگر مي خواهيد كاركنانتان منصفانه برخورد كنند يا اگر خلاقيت در كارشان پاداش دارد، اينها را بنويسيد.مأموريت
اسلاید 23: 23كليدهاي موفقيت سه يا چهار برتري كسب و كار خود نسبت به سايرين را بنويسيد. چه عواملي باعث موفقيت كسب و كار شما خواهد شد؟ كليدهاي موفقيت براي هر كسب و كاري متفاوت است؛ مثلا در ارايه خدمات تعميرات و عيب يابي كامپيوتر، سريع بودن يا شبانه روزي بودن خدمات يا نگرفتن هزينه اياب و ذهاب ممكن است كليد موفقيت شما باشد.
اسلاید 24: 24محصولات/ خدماتشرح محصولات/ خدمات محصولات يا خدماتي كه در اين كسب و كار ارايه مي شود عبارتند از: ..............................
اسلاید 25: 25هدف از توليد محصولات/خدماتهدف از توليد محصولات / خدمات شما چيست؟آيا محصولات / خدمات شما سودي به حال مشتريان دارد؟محصولات / خدمات شما مشكل خاصي را حل مي كند يا فرصت جديدي را بوجود مي آورد؟آيا محصولات / خدمات شما جزو اقلام ضروري است يا جزو اقلام لوكس و غير ضروري است؟
اسلاید 26: 26ويژگي هاي محصولات / خدماتخصوصيات ويژه محصولات / خدمات شما از لحاظ هزينه، طراحي، كيفيت و ... چيست؟آيا در بازار كنوني مشابه دارند؟ تفاوت آنها با نمونه هاي موجود چيست؟
اسلاید 27: 27محدوديت هاي محصولات / خدماتمحدوديت هاي محصولات / خدمات خود را شرح دهيد.نقاط ضعف محصولات / خدمات را بنويسيد.مشكلات احتمالي، هنگام ارايه محصولات / خدمات به بازار چيست؟
اسلاید 28: 28تعهدات شركتشركت شما در قبال ارايه اين محصولات / خدمات به مشتري، چه تعهداتي را قبول خواهد كرد؟ ( گارانتي ها)
اسلاید 29: 29مجوزها و حقوق قانوني1- براي توليد اين محصولات يا ارايه خدمات به چه مجوزهاي قانوني دولتي نياز داريد و چگونه بايد آنها را به دست آوريد؟ آيا شرايط دريافت اين مجوزها را داريد؟به چه مداركي نياز است؟چه مراحلي بايد طي شود و چه مدت زمان مي برد؟2- آيا براي ارايه محصولات خود نياز به امتيازات قانوني( مانند ثبت اختراع ، حق امتياز و ... ) داريد؟
اسلاید 30: 30منابع انسانيساختار مديريتيساختار مالكيت كسب و كار را شرح دهيد.اعضاي هيات مديره (و يا مشاوران كليدي خارج از كسب و كار مانند حسابداران و وكلا و ... ) چه كساني هستند؟كاركنان كليدي تيم مديريتي چه كساني هستند و صلاحيت هاي فني و حرفه اي آنها كدام است؟روش پرداخت مزايا و پاداش به تيم مديريتي چگونه است؟
اسلاید 31: 31نيروي انساني مورد نياز دستمزدسابقهتخصص / مهارتتحصيلاتسمترديفXريالمجموع هزينه دستمزدهامجموع هزينه دستمزدهامجموع هزينه دستمزدهامجموع هزينه دستمزدهامجموع هزينه دستمزدها
اسلاید 32: 32چگونگي استخدامدر اين بخش در مورد تخصص هاي مورد نياز نيروي انساني و چگونگي انتخاب و استخدام هر يك توضيح دهيد.
اسلاید 33: 33نمودار سازماني
اسلاید 34: 34منابع فيزيكيفرآيند توليددر اين قسمت، به شرح كامل مراحلي كه به توليد محصولات يا ارايه خدمات منجر مي شود بپردازيد.آيا كليه مراحل در داخل شركت انجام مي شود يا بخش هايي به ديگران واگذار خواهد شد؟ميزان توليد ماهانه را بنويسيد.
اسلاید 35: 35تجهيزات تاسيسات، تجهيزات مورد نياز توليد چيست؟هزينه خريداري اين تجهيزات در مجموع، چه ميزان خواهد بود؟ ( سرمايه گذاري ثابت )چه تجهيزات اداري ديگري مورد نياز است؟
اسلاید 36: 36فهرست تجهيزات بخش توليد
اسلاید 37: 37فهرست تجهيزات بخش اداري
اسلاید 38: 38مكان كسب و كارمكان لازم براي توليد محصولات يا ارايه خدمات را شرح دهيد.هزينه مورد نياز براي اين مكان چقدر است؟
اسلاید 39: 39كروكي استقرار تجهيزاتنقشه اي بكشيد كه محل استقرار تجهيزات و امكانات اين كسب و كار را در محل مورد نظر نشان دهد.
اسلاید 40: 40مواد اوليهمواد اوليه مورد نياز چيست و از كجا تامين خواهد شد؟به چه ميزان مواد اوليه متناسب با توليدتان نياز داريد؟هزينه مورد نياز براي تهيه اين ميزان مواد اوليه چقدر است؟هزينهمواد اوليهرديف ريالمجموع هزينه مواد اوليهمجموع هزينه مواد اوليه
اسلاید 41: 41توسعه كسب و كارآيا محصولات / خدمات وابسته مشابه يا فرعي ديگري وجود دارد؟آيا امكان توسعه محصولات / خدمات شما در آينده وجود دارد؟چه محصولات / خدمات ديگري را تصميم داريد در آينده ارايه دهيد؟
اسلاید 42: 42طرح بازاريابيمشخصات رقبابازار هدف و مشتريان شيوه قيمت گذاريقيمت محصولات / خدماتكانال توزيع محصولات/ خدماتتبليغاتخدمات پس از فروشمكان فروش
اسلاید 43: 43مشخصات رقبارقباي موجود در بازار را شناسايي كرده و چگونگي جمع آوري اين اطلاعات را شرح دهيد.( تحقيق بازار يابي)مشخصات رقباي خود را شرح دهيد.( توسعه – بزرگي بازار- قيمت- ميزان فروش و ... )
اسلاید 44: 44بازار هدف و مشتريانبازار هدف محصولات يا خدمات شما چيست؟مشخصات مشتريان احتمالي خود را از نظر سن، طبقه اجتماعي، محل و فرهنگ/ مذهب شرح دهيد.مشتريان شما احتمالا چه واكنشي به محصولات / خدمات شما نشان خواهند داد؟
اسلاید 45: 45شيوه قيمت گذاريشيوه قيمت گذاري محصولات / خدمات خود را شرح دهيد.چرا از اين روش استفاده مي كنيد؟
اسلاید 46: 46كانال توزيعاز كدام كانال هاي توزيع براي ارايه محصولات يا خدمات خود استفاده مي كنيد؟
اسلاید 47: 47تبليغاتاز كدام روش ها و رسانه هاي تبليغاتي استفاده مي كنيد؟هزينه تبليغات چقدر است؟يك نمونه از تبليغات(توجه: ارائه تبلیغات در قالب وبلاگ و کارت ویزیت برای شرکت فرضی شما الزامی بوده و دارای بارم امتحانی می باشد)
اسلاید 48: 48روش هاي بهبود فروشبه غير از تبليغات، از چه روش هاي ديگري براي افزايش فروش و جذب مشتريان استفاده خواهيد كرد؟
اسلاید 49: 49خدمات پس از فروشضمانت نامه ها و خدمات محصولات شما پس از فروش چه خواهد بود؟
اسلاید 50: 50مكان فروشمحل فروش كجاست و چه اهميتي در بازار يابي دارد؟
اسلاید 51: 51طرح ماليروش تامين منابع ماليبراي تامين منابع مالي خود از چه روشي استفاده خواهيد كرد؟تا اين تاريخ چه ميزان سرمايه جذب كرده ايد و منابع تامين آن كدام است؟سرمايه هاي جذب شده را چگونه باز پرداخت خواهيد كرد؟
اسلاید 52: 52وام بانكيدر صورت برنامه ريزي براي دريافت وام شرح كاملي آورده شود:وام دهندهشرايط و مدارك لازمميزان وامچگونگي بازپرداخت وام
اسلاید 53: 53بدهي هابدهي هابدهي هاريالاسناد پرداختني بستانكاران
اسلاید 54: 54ميزان سرمايهسرمايهسرمايه- پس انداز شخصي- قرض - وام بانكي- وام قرض الحسنه...ريالمجموع
اسلاید 55: 55دارايي هادارايي هاي جاريدارايي هاي جاريدارايي هاي ثابتدارايي هاي ثابتريالصندوق ( بانك)مواد اوليهموجودي كالاملزوماتبدهكاراناسناد دريافتنيريالزمينساختمانتجهيزات/ماشين آلاتاثاثه اداريوسيله نقليه
اسلاید 56: 56هزينه استهلاك ارزش اسقاط ................ ريال – قيمت تمام شده دارايي ................ ريالسال هاي عمر مفيد ............. سال هزينه استهلاك =
اسلاید 57: 57هزينه هاريالهزينه هاي ثابتهزينه هاي ساختمان تاسيسات كارخانه حقوق مديراندستمزد (بخش اداري)ريالمجموعريالهزينه هاي متغيركليه هزينه هاي توليد:مواد اوليهدستمزد (بخش توليد)آب و برق و ... هزينه استهلاكريالمجموعمجموع هزينه ها= هزينه هاي ثابت + هزينه هاي متغير
اسلاید 58: 58 صورت حساب هزينه هاريالعنوانهزينه دستمزد هاهزينه اجاره هزينه تلفنهزينه آب هزينه برق هزينه سوختهزينه آگهي/ تبليغاتريالمجموع هزينه هاريالهزينه دستمزدمديرانمعاونانكارگران كاركنان...ريالهزينه دستمزدها
اسلاید 59: 59قيمت محصولات / خدمات
اسلاید 60: 60تحليل نقطه سر به سر هزينه هاي ثابت ................ ريالهزينه هاي متغير................ ريال – فروش كل ................ ريالنقطه سر به سر =
اسلاید 61: 61پيش بيني ميزان درآمد
اسلاید 62: 62پيش بيني ميزان سود
اسلاید 63: 63نام شركتتراز نامهتاريخنام شركتتراز نامهتاريخبدهي ها :بستانكاراناسناد پرداختنيجمع بدهي هاسرمايهدارايي ها :صندوقمواد اوليهتجهيزاتزمينساختمانبدهكاران
اسلاید 64: 64نمودار فروشپيش بيني هاي فروش را براي سه سال آينده شرح دهيد.آيا اين پيش بيني ها صحيح است ؟ اين اطلاعات را چگونه و از چه منابعي بدست آورديد؟
اسلاید 65: 65نمودار هزينه هاپيش بيني هاي فروش را براي سه سال آينده شرح دهيد.آيا اين پيش بيني ها صحيح است ؟ اين اطلاعات را چگونه و از چه منابعي بدست آورديد؟
اسلاید 66: 66نمودار سودپيش بيني هاي سود را براي سه سال آينده شرح دهيد.آيا اين پيش بيني ها صحيح است ؟ اين اطلاعات را چگونه و از چه منابعي بدست آورديد؟
اسلاید 67: 67جدول زمان بنديدر اين قسمت بايد كليه مراحل راه اندازي كسب و كار از ابتدا تا مرحله فروش را فهرست كرده و هر يك را زمان بندي نماييد. مثال :
اسلاید 68: 68ضمايمتصوير مدارك مربوط به :دريافت وام(توجه: ضروری نیست) مجوز هالغت نامه تخصصينقشه ها و اطلاعات تخصصي ديگر
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.