آشنایی با مدل مبنا (۴)
اسلاید 1: به نام خداعنوان درس چهارم: آشنايي با مدل مبنا (فاکتورهاي بحراني موفقيت)
اسلاید 2: نقشه راهنماي مدل مبنا
اسلاید 3: در پايان مطالعه اين درس خواهيد توانست: مفهوم فاکتورهاي بحراني موفقيت (CSF) را شرح دهيد. تمايز ميان فاکتورهاي بحراني موفقيت سازماني و عملياتي را تشريح کنيد.انواع منابع ايجادکننده فاکتورهاي بحراني موفقيت را تشريح کنيد.مدل کاربردي براي شناسايي فاکتورهاي بحراني موفقيت سازمانها تشريح کنيد
اسلاید 4: مجموعه شناخت و آمادهسازي مدل مبنا
اسلاید 5: تعريف CSFتعريف طبق اصل پارتو: 20 درصد از عواملي که 80 درصد موفقيت يا شکست سازمان را تعيين ميکندساير تعاريف استاندارد:فاکتورهاي بحراني موفقيت، فعاليتهاي بادوامي را تعريف ميکنند که سازمان بايد در طول زمان به خوبي انجام دهد تا در راه رسيدن به مأموريت موفق شود. فعاليتهاي کليدي که کسب نتايج مطلوب در آنها کاملاً براي نيل به اهداف بلندمدت ضروري است.سطوح کليدي که در آنها کارها بايد درست انجام شود تا کسب و کار رشد و نمو يابد.فعاليتهاي کليدي که مديريت بايد همواره توجه دقيقي بدان نمايد.
اسلاید 6: تاريخچه پيدايشاولين کسي که از اين عنوان استفاده کرد رونالد دنيل (Ronald Daniel) بود.وي از اين مفاهيم براي حل بحران اطلاعات مديريت استفاده کرد.بحران اطلاعات مديريتتصميمگيري اثربخشفيلتر کردن اطلاعاتCSF
اسلاید 7: اهداف در مقابل فاکتورهاي بحراني موفقيتمأموريتاهداف کلان و کيفياهداف کمّي عملياتياهداف کمّي عملياتياهداف کمّي عملياتيفاکتورهاي بحرانيموفقيتاثرگذار و تقويتکنندهفعاليتهاي عملياتي
اسلاید 8: منابع و ريشههاي CSF
اسلاید 9: Industry CSFsCSF ناشي از صنعتي که سازمان در آن رقابت ميکند و حيات داردهر سازمان, مجموعهاي از شرايط و مشکلات عملياتي دارد که منحصر به صنعتي است که در آن کسب و کار ميکند. همين امر باعث ايجاد مجموعهاي منحصر به فرد از CSFهايي ميشود که سازمانها در يک صنعت خاص بايد بدان دست يابند تا موقعيت رقابتي خود را حفظ کنند يا افزايش دهند تا به اهداف و مأموريت خود برسند. - کاهش هزينه به ازاي هر مايل مسافر- ارايه خدمات بموقع- کنترل و مراقبت از اوضاع و احوال سياسي و قانونگذاريCSF نوع صنعتCSFهاي سازماني
اسلاید 10: Peer CSFsاين دسته از CSFها, مختص موقعيت منحصر به فرد سازمان نسبت به گروه همتايان يا رقبا در صنعتي است که در آن عمل يا رقابت ميکند. سازمان ممکن است در صنعت خود پيشتاز يا عقب باشد. اگر سازمان در صنعت خود پيشتاز باشد، CSFهايي دارد که هدفش تضمين بقا يا افزايش سهم بازار است. اگر سازمان را در صنعت خود عقب مانده فرض کنيم ممکن است CSFهايي با هدف کاهش فاصله با رقبا و بهبود موقعيت رقابتي داشته باشد .- کاهش هزينه به ازاي هر مايل مسافر- ارايه خدمات بموقع- کنترل و مراقبت از اوضاع و احوال سياسي و قانونگذاريCSF نوع صنعت- کاهش مستمر هزينه - جلب فرصتهاي خريد و ادغام- افزايش ميزان مشارکت در تأمين سرمايهCSF نوع رقباCSFهاي سازماني
اسلاید 11: Environmental CSFsيک سازمان براي موفقيت بايد متوجه محيط کلاني باشد که در آن فعاليت ميکند. در نتيجه سازمان بايد فاکتورهاي محيطي را که ميتواند بر توانايي آن در رسيدن به مأموريت اثر گذارد، شناسايي کند. - کاهش هزينه به ازاي هر مايل مسافر- ارايه خدمات بموقع- کنترل و مراقبت از اوضاع و احوال سياسي و قانونگذاريCSF نوع صنعتCSFهاي سازماني- کاهش مستمر هزينه - جلب فرصتهاي خريد و ادغام- افزايش ميزان مشارکت در تأمين سرمايهCSF نوع رقبا- برطرف کردن آثار سوء تروريستافزايش ارتباط مناسب با رهبران اتحاديه جديد کارگريCSF محيطي
اسلاید 12: Temporal CSFsشرايط موقتي ميتواند منجر به CSFهاي موقتي شود. CSFهاي موقتي يعني سطوحي که سازمان بايد در آن به صورت موقت, عملکردي رضايتبخش داشته باشد تا توانايي خود در نيل به مأموريت را تضمين کند.- کاهش هزينه به ازاي هر مايل مسافر- ارايه خدمات بموقع- کنترل و مراقبت از اوضاع و احوال سياسي و قانونگذاريCSF نوع صنعتCSFهاي سازماني- کاهش مستمر هزينه - جلب فرصتهاي خريد و ادغام- افزايش ميزان مشارکت در تأمين سرمايهCSF نوع رقبا- برطرف کردن آثار سوء تروريست- افزايش ارتباط مناسب با رهبران اتحاديه جديد کارگريCSF محيطي- افزايش نام و نشان تجاري- رفع مشکل کاهش مشتريان بواسطه خطرات امنيتيCSF موقتي
اسلاید 13: Management layer CSFs- برطرف کردن آثار سوء تروريست- افزايش ارتباط مناسب با رهبران اتحاديه جديد کارگري- کاهش هزينه به ازاي هر مايل مسافر- ارايه خدمات بموقع- کنترل و مراقبت از اوضاع و احوال سياسي و قانونگذاريCSF نوع صنعتCSFهاي سازماني- کاهش مستمر هزينه - جلب فرصتهاي خريد و ادغام- افزايش ميزان مشارکت در تأمين سرمايهCSF نوع رقباCSF محيطي- افزايش وام و نشان تجاري- رفع مشکل کاهش مشتريان کبواسطه خطرات امنيتي CSF موقتي- کنترل کردن برنامه فرودگاه- مديريت کردن بودجه- بهينهکردن تقاضاي مشتريانCSF لايه مديريتي
اسلاید 14: سلسله مراتب CSF و رابطه ميان آنهاCSF سازمانيCSF عملياتيCSF عملياتيCSF بخشيCSF يک مديرCSF يک مديرCSF يک مديرCSF يک مديرCSF يک مديرCSF يک مديرCSF عملياتيCSF عملياتيCSF يک مديرCSF سازمانيCSF بخشيCSF عملياتيCSF يک مديراثرگذاراثرگذاربرطرفکنندهبرطرفکنندهبرطرفکنندهبرطرفکننده
اسلاید 15: مدل شناسايي فاکتورهاي بحراني موفقيت: متد CSFمتد CSF ابزاري براي استخراج فاکتورهاي بحراني موفقيت سازمان است. اين متد ميکوشد تا با روشي اصولي، CSFهاي سازمان را استخراج کرده و طبقهبندي کند. تعريف حوزه شناسايي CSFجمعآوري دادههاتحليل دادههاشناسايي CSFهاتحليل CSFها
اسلاید 16: فعاليت اول: تعريف حوزه CSFسازماني ياعملياتيساختار سازمانيهدف از استخراجپيچيدگي عمليات
اسلاید 17: فعاليت دوم: جمعآوري دادهسوالات مصاحبهمأموريت و نقش منحصر به فرد شما در سازمان چيست؟مهمترين اهداف کيفي و کمّي شما در سازمان چيست؟در حال حاضر، فاکتورهاي بحراني موفقيت شغل شما شامل چه مواردي است؟ (اين سوال در صورتي مطرح شود که مخاطب، با مفهوم فاکتورهاي بحراني موفقيت آشنايي دارد)درچه سطح يا سطوحي، شکست خوردن در انجام کارها، بيشترين صدمه يا لطمه را به شما وارد خواهد کرد؟شما در چه موارد و موضوعاتي از اين که کارها به صورت اشتباه و نادرست انجام شوند، بسيار عصباني و ناخرسند ميشويد؟فرض کنيد در جاي دورافتادهاي که هيچ دسترسي به کانال ارتباطي نداريد گير کردهايد. زماني که از اين بنبست خلاص شده و به سازمان خود بازميگرديد، در مواجهه با يکي از همکاران خود، اولين سؤالي که در ارتباط با کار مطرح ميسازيد، چيست؟سه مانع بزرگ و اصلي انجام کار شما چيست؟
اسلاید 18: فعاليت سوم: تحليل دادهها
اسلاید 19: يادداشت مصاحبه – آقاي باقريسوال 1 : ، شکست خوردن در انجام کارها، درچه سطح يا سطوحي بيشترين صدمه يا لطمه را به شما وارد خواهد کرد؟ پاسخ 1 : خوب، ما بايد مواظب باشيم که بودجههاي عمومي رو غير اصولي و ناصحيح خرج نکنيم. ماليات دهندگان، خوششون نمياد اگه بدونن پولشون داره هدر ميره و اصراف ميشه. به همين دليله که ما بايد حواسمون به بودجه باشه و عاقلانه اون رو مديريت کنيم. ضمناً ما يک مدير مالي خوب هم داريم که ميتونيم با وجود اون، مطمئن باشيم که به تعهدات مالي مون عمل ميکنيم. تصورات و استنباط عموم مردم نيز نسبت به مؤسسه ما خيلي مهمه. اگر ما از ديدگاه مردم .....استفاده مناسب و صحيح از بودجه عمومينظارت و مديريت بودجه دپارتمانهاحفظ مديران شايسته ماليحفظ استنباط مثبت عمومي از مؤسسه...............................بيانيههاي فعاليتمثال از نحوه استخراج بيانيه فعاليت
اسلاید 20: مديريت کردن گذار از سيستمهاي قانوني و ميراثي ايجاد جايگاه براي IT به عنوان حامي کسب و کارها و واحدهاي عملياتيايجاد اثربخشي در ارايه خدمات از طريق تجارت الکترونيکپياده سازي تکنولوژيهاي جديد براي نيل به نيازهاي مأموريتايجاد جايگاه براي IT به عنوان توانمندساز خلاقيتها و استراتژيهاي جديدافزايش تعداد خدمات تجارت الکترونيک تا سقف 15 درصدمديريت اثربخشي و بهرهوري با استفاده از سيستمهاي جديدنگريستن به IT به عنوان يک سرمايه نه يک هزينه زايدايجاد گروههاي وابستگي گروه وابستگي 1: استفاده از تکنولوژي به عنوان عامل تقويت کننده
اسلاید 21: ايجاد تمهاي پشتيبان
اسلاید 22: فعاليت چهارم: استخراج CSFهامثال : سه تم پشتيبان جذب کارکنان با کيفيت عالي از نيروي کار موجودتوسعه، آموزش، و آمادهسازي کارکنان براي مشارکت آنها در سازمانتوانمندسازي کارکنان براي مسووليت پذيري بيشتر آنانCSF : جلب و توسعه منابع انسانيمثال : سه تم پشتيبان متناسب و يکپارچه کردن تکنولوژي اطلاعات با برنامهريزي استراتژيکتوسعه خدمات توزيع از طريق تجارت الکترونيکحرکت به سمت تکنولوژيهاي جديدتر CSF : استقرار استراتژيک تکنولوژي اطلاعات
اسلاید 23: مدل کلي استخراج CSFهانتهاي مصاحبهمستنداتبيانيههاي فعاليتگروه هاي وابستگيتم هاي پشتيبانCSFCSFگروه هاي وابستگيتم هاي پشتيبانتم هاي پشتيبانتم هاي پشتيبانتم هاي پشتيبانگروه هاي وابستگي
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.