آشنایی با مفهوم دانش
اسلاید 1: فصل اول: دانش
اسلاید 2: 2این کتاب، مبانی مدیریت دانش در پارادایم همافزا را ارائه میدهد تا فهم کاملی از مفاهیم و کاربردهای مدیریت دانش حاصل شود. مخاطبان این کتاب جویندگان علم هستند، در سطوح و کسوتهای مختلف؛ بهویژه:کسانی که میخواهند به افزایش کارایی و اثربخشی فعالیتهای علمی خود و دیگران کمک کنند؛کسانی که میخواهند وقتشان در پیچوتاب انبار شلوغ و بههمریخته مطالب منتشرشده در رسانهها (از مقالات و کتابها گرفته تا وب) تلف نشود؛کسانی که نیاز به یک مرجع یکپارچه، دقیق، بهنگام، صحیح و آشکار برای کسب دانش را احساس کردهاند؛کسانی که میخواهند در یک فضای علمی با دیگران در ارتباط باشند و بهنگام بمانند.کتاب مبانی مدیریت دانش همافزا عنوان: مبانی مدیریت دانش همافزا 38990www.hamafza.ir/مؤلف: سید رضا فاطمیامین www.hamafza.ir/fatemiناشر: همافزا؛ 1393شماره کتابشناسی ملی: ۳۷۴۰۹۱۴شابک: 9786009516308
اسلاید 3: 3فهرست مطالب فصل اول
اسلاید 4: 4مفهوم دانشعلم (دانش) انسان «الگوی ذهنی او از جهان خارج از ذهن» اوست. ذهن از شئون نفس است.«ذهن» استعداد نفس در اکتساب علم است.در برخی از فلسفههای معاصر غربی، «نفس» مورد شکّ قرار گرفته و «ذهن» جایگزین آن شده است.
اسلاید 5: 5مفهوم دانشسه فضا را می توان از یکدیگر تفکیک کرد: واقعیت (جهان خارج از ذهن)، ذهن، رسانهدانش در فضای ذهن قرار می گیرد.
اسلاید 6: 6مفهوم دانشسه فضا را می توان از یکدیگر تفکیک کرد: واقعیت (جهان خارج از ذهن)، ذهن، رسانهدانش در فضای ذهن قرار دارد.فضای واقعیت دربردارنده موجودات است: شما، درختها، کشور ایران و... فضای رسانه دربردارنده کتابها، فیلمها، صحبتها و ... است.
اسلاید 7: 7مفهوم دانشمفهوم علم و تفکیک فضاهای واقعیت، ذهن و رسانه نکات مهمی دربردارند که عبارتاند از:تفکیک اطلاعات از دانش؛ تفکیک واژهها از مفاهیمرویکرد سامانهای در دانش و اطلاعاتتقلیل یافتگی دانش نسبت به موجودات و اطلاعات نسبت به دانشعدم ارتباط مستقیم بین واقعیت و رسانهوابستگی دانش به افراد
اسلاید 8: مفهوم دانشبرخی از افراد برای واژههای «دانش» و «علم» دو مفهوم متفاوت قائل هستند؛ دانش را معادل واژه knowledge و علم را معادل science قرار میدهند. تمایز مفهوم science از knowledge در دورهای از تاریخ مغرب زمین برای تفکیک ادعاهای دانشی قابلپذیرش از چیزهای بیپایه و اساس، شکلگرفته است.هرچند باید بین ادعاها به لحاظ کیفیت، تمایز قائل شد؛ اما این تمایز را نباید با تمایز بین واژههای دانش و علم ایجاد کرد، زیرا واژه علم (و همینطور واژه science) بار ارزشی گستردهای دارند که نباید منحصر به بخش کوچکی از دانش شوند.دو واژه «دانش» و «علم» مفهوم یکسانی دارند.
اسلاید 9: 9مفهوم دانشکارکردهای علم برای بشر عبارتند از:امکان مداخله در جهان؛ تفسیر وقایع و تصمیم گیریارضای حس کنجکاوی و کسب لذت فهمیدن علم شامل هستها و بایدها است.الگوی علّی (علت و معلولی) رابطه بین هستها و بایدها را برقرار میکند.
اسلاید 10: 10مفاهیم مرتبط با دانشمفاهیم متعددی با مفهوم دانش ارتباط دارند، برخی از آنها عبارتاند از:داده، اطلاعات، فناوری، سرمایه فکری، عمل، تصمیم، جهل، عقل (خرد)، دروغ، قلب، فؤاد، فکر، درک، فهم، زبان، ذهن، صدر، حافظه، هوش، مغز، ظن، یقین، دین، ایمان، حکمت، فلسفه، هنر، مهارت، غیب، شهود، هیجان، تقوا، شعور، نفس، حس، تجربه، صبر، غفلت، فطرت، الگو، پارادایم، نظریه و ...
اسلاید 11: 11مفاهیم مرتبط با دانشمفاهیم متعددی با مفهوم دانش ارتباط دارند، برخی از آنها عبارتاند از:داده، اطلاعات، فناوری، سرمایه فکری، عمل، تصمیم، جهل، عقل (خرد)، دروغ، قلب، فؤاد، فکر، درک، فهم، زبان، ذهن، صدر، حافظه، هوش، مغز، ظن، یقین، دین، ایمان، حکمت، فلسفه، هنر، مهارت، غیب، شهود، هیجان، تقوا، شعور، نفس، حس، تجربه، صبر، غفلت، فطرت، الگو، پارادایم، نظریه و ... دادهمحتوایی پردازش نشده و بدون زمینه
اسلاید 12: 12مفاهیم مرتبط با دانشمفاهیم متعددی با مفهوم دانش ارتباط دارند، برخی از آنها عبارتاند از:داده، اطلاعات، فناوری، سرمایه فکری، عمل، تصمیم، جهل، عقل (خرد)، دروغ، قلب، فؤاد، فکر، درک، فهم، زبان، ذهن، صدر، حافظه، هوش، مغز، ظن، یقین، دین، ایمان، حکمت، فلسفه، هنر، مهارت، غیب، شهود، هیجان، تقوا، شعور، نفس، حس، تجربه، صبر، غفلت، فطرت، الگو، پارادایم، نظریه و ... اطلاعاتاطلاعات، داده با یک زمینه مشخص
اسلاید 13: 13مفاهیم مرتبط با دانشمفاهیم متعددی با مفهوم دانش ارتباط دارند، برخی از آنها عبارتاند از:داده، اطلاعات، فناوری، سرمایه فکری، عمل، تصمیم، جهل، عقل (خرد)، دروغ، قلب، فؤاد، فکر، درک، فهم، زبان، ذهن، صدر، حافظه، هوش، مغز، ظن، یقین، دین، ایمان، حکمت، فلسفه، هنر، مهارت، غیب، شهود، هیجان، تقوا، شعور، نفس، حس، تجربه، صبر، غفلت، فطرت، الگو، پارادایم، نظریه و ... فناوریتوانایی عمل
اسلاید 14: 14مفاهیم مرتبط با دانشمفاهیم متعددی با مفهوم دانش ارتباط دارند، برخی از آنها عبارتاند از:داده، اطلاعات، فناوری، سرمایه فکری، عمل، تصمیم، جهل، عقل (خرد)، دروغ، قلب، فؤاد، فکر، درک، فهم، زبان، ذهن، صدر، حافظه، هوش، مغز، ظن، یقین، دین، ایمان، حکمت، فلسفه، هنر، مهارت، غیب، شهود، هیجان، تقوا، شعور، نفس، حس، تجربه، صبر، غفلت، فطرت، الگو، پارادایم، نظریه و ... سرمایه فکریدارایی ناملموس، دانش یکی از مهم ترین مولفه های سرمایه فکری است.
اسلاید 15: 15مفاهیم مرتبط با دانشمفاهیم متعددی با مفهوم دانش ارتباط دارند، برخی از آنها عبارتاند از:داده، اطلاعات، فناوری، سرمایه فکری، عمل، تصمیم، جهل، عقل (خرد)، دروغ، قلب، فؤاد، فکر، درک، فهم، زبان، ذهن، صدر، حافظه، هوش، مغز، ظن، یقین، دین، ایمان، حکمت، فلسفه، هنر، مهارت، غیب، شهود، هیجان، تقوا، شعور، نفس، حس، تجربه، صبر، غفلت، فطرت، الگو، پارادایم، نظریه و ... عقلتوانایی تشخیص وزن گزینهها؛ توانایی قضاوت
اسلاید 16: 16مفاهیم مرتبط با دانشمفاهیم متعددی با مفهوم دانش ارتباط دارند، برخی از آنها عبارتاند از:داده، اطلاعات، فناوری، سرمایه فکری، عمل، تصمیم، جهل، عقل (خرد)، دروغ، قلب، فؤاد، فکر، درک، فهم، زبان، ذهن، صدر، حافظه، هوش، مغز، ظن، یقین، دین، ایمان، حکمت، فلسفه، هنر، مهارت، غیب، شهود، هیجان، تقوا، شعور، نفس، حس، تجربه، صبر، غفلت، فطرت، الگو، پارادایم، نظریه و ... هوشسرعت تحلیل
اسلاید 17: 17مفاهیم مرتبط با دانشمفاهیم متعددی با مفهوم دانش ارتباط دارند، برخی از آنها عبارتاند از:داده، اطلاعات، فناوری، سرمایه فکری، عمل، تصمیم، جهل، عقل (خرد)، دروغ، قلب، فؤاد، فکر، درک، فهم، زبان، ذهن، صدر، حافظه، هوش، مغز، ظن، یقین، دین، ایمان، حکمت، فلسفه، هنر، مهارت، غیب، شهود، هیجان، تقوا، شعور، نفس، حس، تجربه، صبر، غفلت، فطرت، الگو، پارادایم، نظریه و ... تقواتصمیم برای انجام رفتارهایی که مغایر با خواسته نفس است.
اسلاید 18: 18تقسیمبندی علومعلوم را با معیارهای متعددی میتوان تقسیمبندی کرد. برخی از تقسیمات عبارتند از:با معیار قابلیت بیان: نهفته، آشکاربا معیار تمایز عالم و معلوم: حضوری، حصولیبا معیار تناظر با واقعیت: انضمامی، انتزاعیبا معیار سلسلهمراتب تأثیر: هستیشناسی، نظریهها، طرحهابا معیار موضوع: رشتههای فیزیک، شیمی، زیستشناسی، جامعهشناسی و ...با معیار پارادایم: پارادایمهای طب سوزنی، طب سنتی ایرانی و ...
اسلاید 19: 19تقسیمبندی علومعلوم را با معیارهای متعددی میتوان تقسیمبندی کرد. برخی از تقسیمات عبارتند از:با معیار قابلیت بیان: نهفته، آشکاربا معیار تمایز عالم و معلوم: حضوری، حصولیبا معیار تناظر با واقعیت: انضمامی، انتزاعیبا معیار سلسلهمراتب تأثیر: هستیشناسی، نظریهها، طرحهابا معیار موضوع: رشتههای فیزیک، شیمی، زیستشناسی، جامعهشناسی و ...با معیار پارادایم: پارادایمهای طب سوزنی، طب سنتی ایرانی و ... نهفته، آشکاردانشی که قابلبیان نیست دانش نهفته نامیده میشود.آن بخش از دانش که با استفاده از زبان (گفتاری، نوشتاری و ...) قابلتبدیل به اطلاعات است؛ دانش آشکار است.
اسلاید 20: 20تقسیمبندی علومعلوم را با معیارهای متعددی میتوان تقسیمبندی کرد. برخی از تقسیمات عبارتند از:با معیار قابلیت بیان: نهفته، آشکاربا معیار تمایز عالم و معلوم: حضوری، حصولیبا معیار تناظر با واقعیت: انضمامی، انتزاعیبا معیار سلسلهمراتب تأثیر: هستیشناسی، نظریهها، طرحهابا معیار موضوع: رشتههای فیزیک، شیمی، زیستشناسی، جامعهشناسی و ...با معیار پارادایم: پارادایمهای طب سوزنی، طب سنتی ایرانی و ... حضوری، حصولیعلم حضوری یعنی علمی که عین واقعیت معلوم پیش عالم (نفس یا ادراک کننده دیگری) حاضر است و عالم شخصیت معلوم را می یابد؛ مانند علم نفس به ذات خود و حالات وجدانی و ذهنی خود.علم حصولی یعنی علمی که واقعیت معلوم پیش عالم حاضر نیست، فقط مفهوم و تصویری از معلوم پیش عالم حاضر است؛ مثل علم نفس به موجودات خارجی از قبیل زمین، آسمان، درخت، انسانهای دیگر
اسلاید 21: 21تقسیمبندی علومعلوم را با معیارهای متعددی میتوان تقسیمبندی کرد. برخی از تقسیمات عبارتند از:با معیار قابلیت بیان: نهفته، آشکاربا معیار تمایز عالم و معلوم: حضوری، حصولیبا معیار تناظر با واقعیت: انضمامی، انتزاعیبا معیار سلسلهمراتب تأثیر: هستیشناسی، نظریهها، طرحهابا معیار موضوع: رشتههای فیزیک، شیمی، زیستشناسی، جامعهشناسی و ...با معیار پارادایم: پارادایمهای طب سوزنی، طب سنتی ایرانی و ...انضمامی، انتزاعیمفاهیمی که شیای متناظر با آنها در فضای واقعیت وجود ندارد، مفاهیم انتزاعی هستند. این مفاهیم و گزارههایی که بر اساس آنها شکل میگیرند، معلومات انتزاعی هستند.مثال: مفاهیمی مانند: «درخت، خورشید، امام خمینی (ره)» انضمامی بوده و مفاهیمی مانند: «سه، آنتروپی» انتزاعی هستند. هیچکس تاکنون «سه» را ندیده است!
اسلاید 22: 22تقسیمبندی علومعلوم را با معیارهای متعددی میتوان تقسیمبندی کرد. برخی از تقسیمات عبارتند از:با معیار قابلیت بیان: نهفته، آشکاربا معیار تمایز عالم و معلوم: حضوری، حصولیبا معیار تناظر با واقعیت: انضمامی، انتزاعیبا معیار سلسلهمراتب تأثیر: هستیشناسی، نظریهها، طرحهابا معیار موضوع: رشتههای فیزیک، شیمی، زیستشناسی، جامعهشناسی و ...با معیار پارادایم: پارادایمهای طب سوزنی، طب سنتی ایرانی و ...
اسلاید 23: 23تقسیمبندی علومعلوم را با معیارهای متعددی میتوان تقسیمبندی کرد. برخی از تقسیمات عبارتند از:با معیار قابلیت بیان: نهفته، آشکاربا معیار تمایز عالم و معلوم: حضوری، حصولیبا معیار تناظر با واقعیت: انضمامی، انتزاعیبا معیار سلسلهمراتب تأثیر: هستیشناسی، نظریهها، طرحهابا معیار موضوع: رشتههای فیزیک، شیمی، زیستشناسی، جامعهشناسی و ...با معیار پارادایم: پارادایمهای طب سوزنی، طب سنتی ایرانی و ...رشتههاجهان بسیار گسترده و پیچیده است و برای فهم و مداخله باید آن را به قسمتهای متعددی تقسیم نماییم که هر قسمت موضوعی برای علم خواهد بود.با این رویکرد، رشتههایی مانند فیزیک، شیمی، الکترونیک، هواشناسی، زیستشناسی، جامعهشناسی، اقتصاد و ... از یکدیگر تفکیک میشوند.
اسلاید 24: 24تقسیمبندی علومعلوم را با معیارهای متعددی میتوان تقسیمبندی کرد. برخی از تقسیمات عبارتند از:با معیار قابلیت بیان: نهفته، آشکاربا معیار تمایز عالم و معلوم: حضوری، حصولیبا معیار تناظر با واقعیت: انضمامی، انتزاعیبا معیار سلسلهمراتب تأثیر: هستیشناسی، نظریهها، طرحهابا معیار موضوع: رشتههای فیزیک، شیمی، زیستشناسی، جامعهشناسی و ...با معیار پارادایم: پارادایمهای طب سوزنی، طب سنتی ایرانی و ...پارادایمهر پارادایم دارای مفاهیم و گزارههای بنیادی است که دیدگاه متمایزی به واقعیتها پدید میآورد. مثال:نظریه انگیزش ایکس و ایگرگتی و تیمثبت
اسلاید 25: 25تقسیمبندی علومعلوم را با معیارهای متعددی میتوان تقسیمبندی کرد. برخی از تقسیمات عبارتند از:با معیار قابلیت بیان: نهفته، آشکاربا معیار تمایز عالم و معلوم: حضوری، حصولیبا معیار تناظر با واقعیت: انضمامی، انتزاعیبا معیار سلسلهمراتب تأثیر: هستیشناسی، نظریهها، طرحهابا معیار موضوع: رشتههای فیزیک، شیمی، زیستشناسی، جامعهشناسی و ...با معیار پارادایم: پارادایمهای طب سوزنی، طب سنتی ایرانی و ...تقسم بندی چند معیاریمعمولا هر یک از قسمتها شامل چند نوع علم (بر مبنای سایر معیارها) میشوند.مثال: علم فیزیک، شامل محتواهای انتزاعی و انضمامی است.
اسلاید 26: 26علم و عملعلم و عمل بر یکدیگر تأثیر میگذارند:اثر علم بر عمل: انجام اعمال اختیاری نیازمند علم است. اثر عمل بر علم: عمل نهتنها محتوای علم را بالفعل میکند، بلکه به ارتقای علم نیز میانجامد.
اسلاید 27: 27علم و عملعلم و عمل بر یکدیگر تأثیر میگذارند:اثر علم بر عمل: انجام اعمال اختیاری نیازمند علم است. اثر عمل بر علم: عمل نهتنها محتوای علم را بالفعل میکند، بلکه به ارتقای علم نیز میانجامد.برای تشخیص درست و انجام درست «عمل» آگاهی از وضعیت مؤلفهها و آثار آنها بر یکدیگر لازم است هرچند کافی نیست.
اسلاید 28: 28علم و عملعلم و عمل بر یکدیگر تأثیر میگذارند:اثر علم بر عمل: انجام اعمال اختیاری نیازمند علم است. اثر عمل بر علم: عمل نهتنها محتوای علم را بالفعل میکند، بلکه به ارتقای علم نیز میانجامد.عمل، دانش را با تجربه پیوند داده و آن را اصلاح یا غنی میسازد. برخی از آثار عمل بر علم عبارتاند از:در بسیاری از موارد تا عمل انجام نشود اطلاعات به دانش تبدیل نمیشود و یا حداقل فهم درستی شکل نمیگیرد؛ در بسیاری از موارد، زوایا و نکات نهفته در اطلاعات، با قرار گرفتن در موقعیت مناسب کشف میشوند.در بسیاری از مواقع وزن گزینهها بدون داشتن تجربه، بهخوبی تشخیص داده نشده و با تعقل ضعیف، نتایج نادرستی حاصل میشود.
اسلاید 29: 29دانش و ارزشنسبتهای بین ارزش و دانش عبارتاند از:ارزشها بخشی از دانشارزشها مؤثر بر دانشاگر پیشفرضهای ارزشی، بهطور آشکار بیان شوند، کیفیت دانش ارتقا مییابد، اما هیچگاه نمیتوان ارزشها را از دانش جدا کرد.
اسلاید 30: 30دانش و ارزشنسبتهای بین ارزش و دانش عبارتاند از:ارزشها بخشی از دانشارزشها مؤثر بر دانشاگر پیشفرضهای ارزشی، بهطور آشکار بیان شوند، کیفیت دانش ارتقا مییابد، اما هیچگاه نمیتوان ارزشها را از دانش جدا کرد.دانستن «هستها» برای انجام فعالیتهای اختیاری کافی نیست و آگاهی از «بایدها» نیز لازم است. حالت یا حالتهایی که ترجیح بالاتری دارند، همان بایدها هستند؛ بهعبارتدیگر، ارزشها، بایدها را مشخص میکنند.
اسلاید 31: 31دانش و ارزشنسبتهای بین ارزش و دانش عبارتاند از:ارزشها بخشی از دانشارزشها مؤثر بر دانشاگر پیشفرضهای ارزشی، بهطور آشکار بیان شوند، کیفیت دانش ارتقا مییابد، اما هیچگاه نمیتوان ارزشها را از دانش جدا کرد.ارزشها بر همه فعالیتها اثر میگذارند، ازجمله فعالیتهای دانشی. محورهای اثرگذاری ارزشها بر تولید، انتقال و بهرهبرداری از علم عبارتاند از:حدسها، ایدهها، نامگذاریهاجهتگیریها و اولویتهامفروضات ارزشی متفاوت، حدسها و ایدههای متفاوتی درباره واقعیت پدید میآورند که نتیجه آن صورتبندیهای متفاوتی از واقعیت است؛ این تکثر ممکن است برای تولید دانش در مرزها مفید باشد، اما در هنگام عمل باعث سرگردانی یا گمراهی میشود.
اسلاید 32: 32ارزش علمعلم در زندگی فردی و اجتماعی نقش بسیار مهمی دارد و باید نسبت به کسب، انتشار، تولید و بهرهبرداری از دانش اهتمام ویژهای داشت.سخن معروف رسول اکرم (ص): «ز گهواره تا گور دانش بجوی»، گناه بودن دروغ (که جهل را بهجای دانش مینشاند)، «بهتر بودن یک ساعت تفکر از هفتادسال عبادت» و ... همه حاکی از ارزش والای علم هستند.آثار علم محدود به زندگی فردی نیست؛ ارجحیت جامعه دانشبنیان، اقتصاد دانشبنیان و شرکتهای دانشبنیان، همان ارجحیت بروز یافته دانش است.
اسلاید 33: 33ارزش علمدانش در طول تاریخ همواره یک منبع مهم محسوب شده؛ اما در دوران معاصر اهمیت بسیار بیشتری یافته است؛ زیرا رقابتها افزایشیافتهاند؛ اطلاعات بیشتر و پراکندهتر شدهاند، حافظهها مخدوشتر و رؤیاها برجستهتر شدهاند، قدرت نرم مهمتر شده است و ...
اسلاید 34: 34ارزش علماگر تنها ابعاد اقتصادی تأثیر دانش را در نظر بگیریم، نقش بالا و فزاینده دانش در داراییهای یک بنگاه یا یک کشور میتوان مشاهده کرد. سهم دارایی نامحسوس در کل دارایی در برخی شرکتهای پیشرو، حدود 90% است؛ یعنی ساختمانها، تجهیزات، مواد اولیه و سایر داراییهای محسوس در این شرکتها تنها ده درصد دارایی این شرکتها را تشکیل میدهند. دانشی که در ذهن کارکنان جای گرفته، در فرایندها ساختارها تعبیهشده، به محصولاتی رقابتی یا حق امتیازهایی ارزشمند تبدیلشده، در تصمیمات اثربخش و عملکردهای کارا بروز یافته؛ سهم بسیار بالایی در تشکیل داراییهای نامحسوس و کسب برتری دارد.
اسلاید 35: 35ارزش علمسهم دارایی نامحسوس در کشورهای پیشرو (به لحاظ اقتصادی) نیز بسیار بالا است.بر اساس محاسبات انجام شده توسط بانک جهانی برای تعیین ثروت ملل: در 66 کشور ثروتمند که 78 درصد ثروت دنیا را در اختیاردارند، به طور متوسط 80 درصد ثروت مربوط به منابع نامحسوس بوده و منابع فیزیکی و طبیعی هریک به ترتیب 16 و 3 درصد سهم دارند. این وضع در 43 کشور کم درآمد که تنها یک درصد ثروت جهان را در اختیار دارند به گونهای متفاوت است؛ یعنی سهم منابع نامحسوس 50 درصد؛ منابع فیزیکی، 14 درصد و منابع طبیعی، 36 درصد است.ترکیب انواع داراییها در ایران از این قرار است: طبیعی: 59%، ساخته شده: 14% و نامحسوس: 27%
اسلاید 36: 36ارزش علمسهم دارایی نامحسوس در کشورهای پیشرو (به لحاظ اقتصادی) نیز بسیار بالا است.بر اساس محاسبات انجام شده توسط بانک جهانی برای تعیین ثروت ملل: در 66 کشور ثروتمند که 78 درصد ثروت دنیا را در اختیاردارند، به طور متوسط 80 درصد ثروت مربوط به منابع نامحسوس بوده و منابع فیزیکی و طبیعی هریک به ترتیب 16 و 3 درصد سهم دارند. این وضع در 43 کشور کم درآمد که تنها یک درصد ثروت جهان را در اختیار دارند به گونهای متفاوت است؛ یعنی سهم منابع نامحسوس 50 درصد؛ منابع فیزیکی، 14 درصد و منابع طبیعی، 36 درصد است.ترکیب انواع داراییها در ایران از این قرار است: طبیعی: 59%، ساخته شده: 14% و نامحسوس: 27%سهم پایین داراییهای نامحسوس، همان مفهومی است که با عنوان بهرهوری پایین، رقابتپذیری ضعیف، نامناسب بودن محیط کار و... به آن اشاره میشود؛ همه اینها ناشی از نقش پایین دانش در فعالیتهای اقتصادی دارد.ایران منابع طبیعی سرشاری داشته و از زیرساختهای فیزیکی مناسبی برخوردار است، اما در زیرساختهای نرم دچار مسائل اساسی است. مسائل کشور ما بیشتر از جنس نرم هستند و رفع آنها بیش از آنکه نیاز به منابع مالی داشته باشد، نیاز به تولید، انتقال و بهرهبرداری از دانش دارد. «نقطه عطف اقتصاد ایران تمرکز بر دانش است» اگر این نکته طلایی بهخوبی فهمیده شده و به کار گرفته شود با صرف منابع اندکی، شاهد پیشرفتی گسترده و سریع خواهیم بود.
اسلاید 37: 37کیفیت علمهنگامی محتوایی به عنوان دانش پذیرفته میشود که از کیفیت قابل قبولی برخوردار باشد. البته قانع شدن از کیفیت، بستگی به مخاطب دارد؛ بهعبارتدیگر افراد و جوامعی که ادعاهای دانش را ارزیابی میکنند، تعیینکننده علمی یا غیرعلمی بودن یک ادعا هستند؛ البته برای تشخیص قابلیت اتکا به محتوای عرضهشده ممکن است معیارهای مانند ابطالپذیری و عملی بودن را بهکارگیرند.مثال: ادعای کشف یک داروی جدید با آزمایشهای متعدد ارزیابی میشود و به لحاظ مخاطرات بالا در مراحل اولیه برای درمان بیماران تجویز نمیشود؛ اما یک ایده جدید برای بازاریابی پس از تحلیل و کسب نظر خبرگان به اجرا گذاشته میشود و با سعی و خطا تکامل مییابد.
اسلاید 38: 38کیفیت علممؤلفههای کیفیت دانش عبارتاند از:جامعیت: پوشش دادن همه مواردی که نقش مهمی دارند.یکپارچگی: ارتباط بین معلومات بهگونهای که هر جزء بخشی از سامانه بزرگتر محسوب شوند.صحت: تطابق داشتن گزارهها با واقعیت.دقت: دربرداشتن مشخصههای کافی.آشکاری: معلوم بودن ارزشها و پیشفرضهامعمولاً مؤلفه صحت بهشدت موردتوجه قرار میگیرد و به سایر مؤلفهها بیتوجهی میشود. دانشی که صحت بالایی داشته اما دقت کافی نداشته باشد؛ کیفیت پایینی دارد و بهعبارتدیگر قابلیت چندانی برای استفاده ندارد.
اسلاید 39: 39کیفیت علمبرخی از خطاهای جدی بهویژه در علوم انسانی عبارتاند از:همافزایی پایین بین معلوماتعدم توجه و یا پنهان بودن ارزشهابیتوجهی به مفاهیمتولید محتوای صوری
اسلاید 40: 40کیفیت علمبرخی از خطاهای جدی بهویژه در علوم انسانی عبارتاند از:همافزایی پایین بین معلوماتعدم توجه و یا پنهان بودن ارزشهابیتوجهی به مفاهیمتولید محتوای صوری
اسلاید 41: 41کیفیت علمبرخی از خطاهای جدی بهویژه در علوم انسانی عبارتاند از:همافزایی پایین بین معلوماتعدم توجه و یا پنهان بودن ارزشهابیتوجهی به مفاهیمتولید محتوای صوریباید موشکافانه به ورود و جهتدهیهای ارزشها توجه داشت. بهکارگیری محتواهای ارائهشده، بدون توجه به ارزشهای نهفته در آن تناقضهای زیادی پدید میآورد.
اسلاید 42: 42کیفیت علمبرخی از خطاهای جدی بهویژه در علوم انسانی عبارتاند از:همافزایی پایین بین معلوماتعدم توجه و یا پنهان بودن ارزشهابیتوجهی به مفاهیمتولید محتوای صوری
اسلاید 43: 43کیفیت علمبرخی از خطاهای جدی بهویژه در علوم انسانی عبارتاند از:همافزایی پایین بین معلوماتعدم توجه و یا پنهان بودن ارزشهابیتوجهی به مفاهیمتولید محتوای صوری
اسلاید 44: 44کتاب مبانی مدیریت دانش همافزا نشر همافزاتلفن: 44745489 021 وب: www.hamafza.ir/nashrehamafza فروش اينترنتي:38990 www. hamafza.ir/برای ارتباط با مولف، بحث درباره محتوای کتاب، دریافت اسلایدها، فیلم آموزشی و نرمافزار مدیریت دانش همافزا به این نشانی مراجعه نمایید:38990www. hamafza.ir/
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.