صفحه 1:
بنام خداوند لوح و قلم حقيقت نكار وجود و عدم

صفحه 2:

صفحه 3:
* فرایند تعیین نیازهای آموزشی توضیح داده شود. ‎٠»‏ انواع نياز ها كفته شود. ۰ منابع استخراج نیازها بیان شود. ال ا را ۰ معیارهای اولویت بندی نیازها نام برده شود.

صفحه 4:
مدل مراحل پذیرش رفتار ‎Cc)‏ ‏سس )> ‎Cc‏ Cc >— ‏نز‎ تا

صفحه 5:
نیاز سنجي آموزشي ‎SOU ۰ 9 ۰‏ باميد روزي كه از برنامه روزي بر ی ‎ee‏ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 6:
رای رز رب وب ‎gal‏ مبنایپلگیری اس برای این منظرر ادف را بر حسب پلگیری به سسه لسئه تقسيم ميشولك, ‎mustleam-4‏ 2auseful fo leam dice to lea

صفحه 7:
نياز:جيزي است كه براي ارضاي و تحقق يك هدف قابل دسترس ضروري يا مفيد است تعاريف متعدد از نياز: زا ا ار 2- نیاز به عنوان نقص یا مشکل نیاز به عنوان فقدان با ضرورت ا عنران تاملك شکاف 5 رز تیار

صفحه 8:
»- نیاز به معناي خواسته؛ نظرات و یا ترجیحات الف- اولين انتقاد وارده به اين برداشت از نياز به مسئله ذهني بودن نيازهاست. در حاليكه نياز يك ضعت عش انك نس تواند ‎Pet pe‏ ‎mE penn‏ ل 01 بخواهند ولي به آن نیاز نداشته باشند و در عین حال ممکن است برخي چیز ها نیاز داشته باشند ولي آنها را ترجیح ندهند

صفحه 9:
نیاز به عنوان نقص یا مشکل و کمبود 9 نياز به عنوان فقدان يا ضرورت نياز عبارت از جيزها و يا وضعيت هايي كه وجود ندارند و ضرورت وجود أن احساس مي شود ‎ts‏ رس را ‎EC eM ‏ار‎ ‎19 ere ee eee erie ee fom ‎Cus)

صفحه 10:
3 en Rete cetyl ‎rere eel‏ 0 بايد باشد

صفحه 11:
انواع نياز ها "ا نياز هاي هنجاري:فاصله بين وضع موجود و استاندارد ا ا لك ل ا ‎eon re Cen cog‏ ال ل 0 ا ا ا 02 شود " نياز هاي بيان شده يا مورد تقاضا: نياز از نظر اقتصادي عبارت است از انجه كه فرد تقاضا مي كند مثلا ممكن است مديري براي بهبود عملكرد خود تقاضا نمايد كه مهارت هاي رهبري او را افزايش دهند

صفحه 12:

صفحه 13:

صفحه 14:
و نيازهاي بيان شده به وضعيتي اشاره داريد كه فرد راسا براي برطرف نمودن نيازي كه احساس مي كند اقدام نمايد "" نياز هاي مقايسه اي : تفاوت هاي بين كربوه هاي همكن را نياز مقايسه كويند. " نياز هاي بيش بيني شده يا مورد انتظار: نياز هاي آينده " نياز معيارري : نياز هايي كه بيانكر وضع مطلوب است و رسيدن به وضعيت مطلوب و يا انجام احسن شغل يا وظيفه مستلزم و منوط به تحفة ‎Calg‏ " نيازهاي آموزشي:نياز هايي هستند كه از طريق آموزش قابل رفع هستند اینگونه نیاز ها در حوزه دانشي؛ مهارتي و نگرشي مطرح مي شوند

صفحه 15:
۲ ۱ . 8 ۲

صفحه 16:

صفحه 17:
ناسا مس سر تسه در ۳ لاندن شر 7- فيش باول fey) Sa ee eed

صفحه 18:
0 تجزیه و تحلیل خطا ها 01 تجزيه و تحليل مشاغل ‎IG‏ مشاهده “06 خود توصيفي 6 پرشسنامه 18 فیرست نويسي شغلي 2 یادداشت هاي روزانه ص ‎jects eats‏ 10 روش اسمي كاغذي ‎OO‏ سمپوزیوم و فوریوم 0 شبیه سازي ‎2S‏ استاد- شاگردي ‎ ‎

صفحه 19:
رت آمرزش همجواري ‎CP‏ آموزش ‎JS oe‏ ‎2S‏ گردش شغلي ©©- توسعه شفلي ‎ge OP?‏ سازي شغل © تحليل وظيفه ©6- ارزشيابي عملكرد (20- تحليل سازمان

صفحه 20:
انسان بدون برنامه انسان . يدون كارنامه است 0 ‏اا‎ oll af fley eg 0 ee _ eo eee 7. ad 08 ۱

صفحه 21:
و "" نياز هاي آموزشي سازماني: شكاف بين نتايج حاصل و اهداف تعيين شده كه ناشي از كمبود دانش؛مهارت يا كاستي ‎ye Cpe‏ ا ا 0 "ا نياز هاي آموزشي بين فريدي: در اين حالت دانش؛ مهارت و نكرش هاي فرد؛ الزامات شغلي و وظايف مقايسه مي شود شكاف بين قابليت هاي فرد و الزامات انجام شغل لل كت

صفحه 22:
* نيان هاي أموزشي فرا كنشي و واكنشي: نيازهاي أموزيشي فراكنشي نيازهايي هستند كه ييش از آنكه اوج بكيرند شناسايي و رفع مي شوند ولي نيازهاي واكنشي در واقع ياسخ به ‎OC‏ ا ا 0 ا ‏"" نيازهاي آموزشي آشكار و ينهان: نيازهايي هستند كه آشكار ا ا ا ا لات ‎ely‏ ا ا ا ‎cre ee ee‏ دارند مثل تشخيص اينكه جه كساني نياز به أموزش و به جه آموزشي هايي نياز دارند ‏نیاز هاي نگهداري و توسعه: نيازهاي نگهداري جهت حفظ عملكرد سازمان و نيازهاي توسعه اي جهت توسعه سازمان ‎eee De‏ ‎

صفحه 23:
*نیازسنجي آموزشي:عبارت است از شناسايي نیاز ها( فاصله ميان أنجه هس 7 باشد)؛درجه بندي آنها ۳ تیب او ۳ ‎ren rl‏ نياز هايي كه بايد كاهش ياقته و يا حذف شونه به عبارت ديكر به فرآيند و یا جرياني اشاره دارد که نتیجه آن عبارت است از مجموعه اي از 1 براي کاهش یا برطرف کردن آن اقدامات اساسي صورت پذیرد.

صفحه 24:
مراحل نیاز سنجي * شناسائي نیاز © تجزيه و تحليل نياز © اولويت بندي نيازها * پاسخگويي به نیازها

صفحه 25:
0- شناسائي نياز ‎aja -©‏ و تحليل نياز

صفحه 26:
2- اولويت‌بندي نیازها 9 شیوع ( آیا مشکل شايع است؟ ) » شدت ( آيا مشكل ايجاد هزينه زياد يا ناتواني مي‌نماید ؟ ) سفراواني يك مشكل وسعت يا بوشش مسأله ( جه كسي تحت تأثير قرار ميكيرد و چه جامعه‌اي پوشش داده مي‌شود؟ ) « اصلاح پذیر بودن در اثر مداخله ۵ هزینه -مشروعیت قانونی - حمایت مدیریت - محدودیت زمانی و . ..

صفحه 27:
تعیین اولویت‌ها روش کافمن: * نیاز باتوجه به هزينه‌اي که براي رفع آن مصرف مي‌شود و رابطه آن را با هزينه‌هايي که بر اثر چشم‌پوشي و عدم رفع نیاز به وجود خواهد آمد» اولويت‌بندي مي‌گردد. * مثال » اگر هزینه راه اندازي تجهیزات آزمايشگاهي بسیار بالا باشد ولي آثار استفاده از آن چندان چشمگیر نباشد» نیاز به ایجادآزمایشگاه اولویت كمتري دارد.

صفحه 28:
روش سوم : اولویت بندي آنها بر اساس طول و مدت زماني که يك نیاز وجود داشته» تعداد افرادي که در ارتباط با آن نیاز چه تعداد افراد به آموزش خاصي نیاز دارند؟ زمان لازم براي رفع يك نیاز و سودمندي حاصل از رفع نیاز و نیز ارتباط نیاز با خط مشي‌ها و سياست‌هاي جاري سازمان مي باشد .

صفحه 29:

صفحه 30:
هت تحلیل سازمان 20 ‎ted‏ ۳1 -تحلیل فرد ملاك هاى ارزشيايى — 0 آموزشی تدوین برنامه های اجمرایی

صفحه 31:

صفحه 32:
| :انواع آموزش در نظام

صفحه 33:
انواع نيازسنجي 0- آلفا : براي بررسي ؛ تهيه و تنظيم و اجراي سياست ها و خط مشي ها مي يردازد © بتا : هدف شناسايي شكاف بين عملكرد فعلي و وضع ‎eae ts‏ 9 گاما: ناظر بر اولویت بندي اهداف و مقاصد است <4- دلتا: در يي بررسي راه هاي مختلف عمل با هدف مشخص کردن بهترین شیوه کار مي باشد © اپسیلون : به تعیین شکاف بین نتایج حاصل و اهداف تعیین شده مي پردازد. زتا : گردآوري و تجزیه و تحلیل اطلاعات در باره طراحي؛ اجرا و ارزشيابي برنامه مي پردازد

صفحه 34:
اهداف نياز سنجي ‎٠‏ آزمون نيازها در يرتو تغييرات ييشنهادي و مقايسه آنها » تشخيص بهترين رياه * ارزشيابي

صفحه 35:
3 ay ek \ Serre ‏اصا‎ - ‏ل جامعیت‎ ۳

صفحه 36:
»-اصل تداوم و استمرار: مجموعه تغییرات و ار ا د ايده آل ها استمرار تواز سك 4 ون 0 ابعاد و ارکان نظام و جامعه ا ‎TESS‏ 15ت در فرآيند برنامه ريزي ارتباط دارد در كثرت كرايي جندين مركز قدريت و اقتدار وجود دارريد كليه ذينفع ها در قدرت تصميم كيري دخالت دارند <6-اصل عينيت: تاكيد بر داده هاي سخت دارد ©-اصل افزايشي بودن نيازسنجي:محدود شدن نيازها باعث وسيع شدن نياز ها مي شود

صفحه 37:
9- اصل توجه نابرابر در نيازسنجي: در وزن دهي به منابع بعضي منابع با توجه به نیاز داراي وزن بيشتر و بعضي وزن كمتري دارند 0 ی : نيانسنجي بايد مبتني بر اطلاعات دقيق؛ عملي و سودمند باشد ©- اصل يويايي: يعني فرآيندي است يويا و اين يويايي در 5 ©- اصل تعهد: شناخت؛ ايمان و عمل به برنامه است

صفحه 38:
الگوی منطیتی -منهومی وضع مطلوب نظام آموزش کارکنان | نظام آموزش کارکنان دولت اجنرای داخلی نظام آموزشی اجنرای داخلی نظام آموزشی

صفحه 39:
الگوی منطتی - مفهومی وضیع مطلوب نظام آموزش كاركنان

صفحه 40:
1- توسعه حرفه اي يك موضوع تك بعدي و ناكهاني نيست و حتي آنرا باداشي جهت ارائه خدمات بهتر نمیدانند . ۳ 0 ۳ ‎ae Tele)‏ به ييشرفت ‏عملکرد مطلوب میاند بشند . ‎Ne See Oe on Nee remem ert Cer eer i‏ ا شايستكي واثر ‎NCE Sad‏ ۱ ‏4- آن ابزارهاي ارزشندي را براي سنجش و تشخیص نیاز هاي عاطفي . اجتماعي ۰ فني و علمي فراهم میآورد تا تجربیات غني و نتیجه بحشي را خلق کنند توسعه حرفه اي . ۱1 ۳ ‏6- فرايندي پویا . مستمر . دايمي و مادام العمر است . ‏7- توسعه حرفه اي باید ۱ وسازمان باشد . ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 41:
1- مشاهدات همکار با همکاران ‎eS eee One Sy ky‏ 4- كروههاي كوجك طراحي 5 جلسات 6- سمینارها 1 ‏ا‎ ‎PRA RU IR Soyer) 1 ‏مطالعه ادبیات حرفه اي‎ -1 [Oe aad 3- مشاهده عملکرد کار کنان ارشد ‎Peper re Cen Nis]‏ ‎oe‏ ig tae ‏و استفاده از ارائه هاي ويديويي‎ 01

صفحه 42:
۳9 | ‎ee ede‏ م ال ا ‎TREE ye SE ner‏ ©-معاونين ‏©- سركروه ها ‏©- جند نفر از كاركنان

صفحه 43:
0 ا 7 ل ا 20 2 "ا برنامه ريزي براي نيازسنجي( تعيين نوع اطلاعات مورد نياز؛منابع مورد نياز؛ابزار هاي سنجش نياز؛ زمان مورد نیاز؛ نحوه پردازش داده ها؛ روش نمونه گيري) # جمع آوري اطلاعات( مصاحبه هاي انفرادي؛گروهي؛ پرسشنامه؛ ا ‎OTD IS‏ 5 | تعیین اهداف

صفحه 44:
مراحل برگزاري دوره هاي آموزش ضمن خدمت )تعیین اهداف دوره - تعیین استاندارهاي آموزشي - انتخاب و سازماندهي محتوا و تنظیم مطالب درسي <- طرح ريزي عناصر برنامه درسي(مشخص کردن نوع توالي و نظم؛ جدول اهداف؛ مطالب؛ یر 6- برنامه ريزي عناصر برنامه درسي( تهيه فهرست فصل هاءواحد هاي ماده درسي؛ بيش بيني معلمان مورد نياز؛ تدارك تجهيزات؛ وسايل كمك أآموزشي) 2- اعتبار بخشي ماده درسي

صفحه 45:
ماري برنامه درسي ere ‏تت‎ ‎| ‏ل‎ MR TES SB NEC o)

صفحه 46:

بنام خداوند لوح و قلم حقيقت نگار وجود و عدم اهداف آموزشی • • • • • فرایند تعیین نیازهای آموزشی توضیح داده شود. انواع نیاز ها گفته شود. منابع استخراج نیازها بیان شود. تحلیل موقعیت بحث شود. معیارهای اولویت بندی نیازها نام برده شود. مدل مراحل پذيرش رفتار آنها از وجود مشكل مطلع مي شوند سپس راه حل هاي آن را مي شناسند قبل از انديشيدن آنديشيد ن آنها تصميم مي گيرند كه رفتارشان را تغيير دهند قصد كردن سعي مي كنند كه انجام رفتار جديد را انجام دهند عمل كردن در نهايت ،انجام رفتار جديد در يك مدت طوالني را مي پذيرند حفظ و دوام رفتار نياز سنجي آموزشي اگر سوار موج تغييرات نشويد ناگزير خود را زير موج خواهيد يافت باميد روزي كه از برنامه روزي برسيم به برنامه ريزي نياز:چيزي است كه براي ارضاي و تحقق يك هدف قابل دسترس ضروري يا مفيد است تعاريف متعدد از نياز: -1نياز به معناي خواسته؛ نظرات افراد و يا ترجيحات -2نياز به عنوان نقص يا مشكل -3نياز به عنوان فقدان يا ضرورت -4نياز به عنوان فاصله يا شكاف -5برداشت تركيبي از نياز -1نياز به معناي خواسته؛ نظرات و يا ترجيحات الف -اولين انتقاد وارده به اين برداشت از نياز به مسئله ذهني بودن نيازهاست .در حاليكه نياز يك وضعيت عيني است نمي تواند مترادف خواست باشد زيرا افراد ممكن است برخي چيز ها را بخواهند ولي به آن نياز نداشته باشند و در عين حال ممكن است برخي چيز ها نياز داشته باشند ولي آنها را ترجيح ندهند -2نياز به عنوان نقص يا مشكل و كمبود -3نياز به عنوان فقدان يا ضرورت نياز عبارت از چيزها و يا وضعيت هايي كه وجود ندارند و ضرورت وجود آن احساس مي شود -4نياز به معناي شكاف و فاصله مطلوب ترين تعريف است كه قابل سنجش است زيرا فاصله بين آنچه بايد باشد و آنچه هست برداشتي با كاربرد وسيع است  وضع موجود آنچه هست فاصله وضع مطلوب آنچه بايد باشد فاصله انواع نياز ها نياز هاي هنجاري:فاصله بين وضع موجود و استاندارد تعيين شده نياز هنجاري تلقي ميشود نياز احساس شده:مترادف با خواستن و نيازي است كه در طي زمان و در حين كار توسط فرد يا گروه احساس مي شود نياز هاي بيان شده يا مورد تقاضا :نياز از نظر اقتصادي عبارت است از آنچه كه فرد تقاضا مي كند مثال ممكن است مديري براي بهبود عملكرد خود تقاضا نمايد كه مهارت هاي رهبري او را افزايش دهند نیاز احساس شده نیازآینده نیازواقعی نیازکنونی تحلیل وظیفه نظر خواهی نیاز تحلیل سازمان ارزشیابی عملکرد و نيازهاي بيان شده به وضعيتي اشاره دارد كه فرد راسا براي برطرف نمودن نيازي كه احساس مي كند اقدام نمايد نياز هاي مقايسه اي :تفاوت هاي بين گروه هاي همگن را نياز مقايسه گويند. نياز هاي پيش بيني شده يا مورد انتظار :نياز هاي آينده نياز معياري :نياز هايي كه بيانگر وضع مطلوب است و رسيدن به وضعيت مطلوب و يا انجام احسن شغل يا وظيفه مستلزم و منوط به تحقق آنهاست نيازهاي آموزشي:نياز هايي هستند كه از طريق آموزش قابل رفع هستند اينگونه نياز ها در حوزه دانشي؛ مهارتي و نگرشي مطرح مي شوند قلمرو نيازسنجي -1نياز سنجي در سطح جهان -2نياز سنجي در سطح ملي -3نياز سنجي در سطح استاني -4نياز سنجي در سطح منطقه اي -5نياز سنجي در سطح موسسه يا مدرسه -6نياز سنجي در سطح درس يا دوره فنون نيازسنجي 1ـ مرور و ارزيابي اسناد 2ـ مصاحبه با افراد كليدي 3ـ انجام بررسي در جامعه 4ـ بحث گروهي متمركز 5ـ مشاهده 6ـفن دلفي -7فيش باول -8تل استار -9فن رويداد هاي مهم -10تجزيه و تحليل خطا ها -11تجزيه و تحليل مشاغل -12مشاهده -13مصاحبه -14خود توصيفي -15پرشسنامه -16فهرست نويسي شغلي -17يادداشت هاي روزانه -18نشست متخصصان -19روش اسمي كاغذي -20سمپوزيوم و فوريوم -21شبيه سازي -22استاد -شاگردي -23آموزش همجواري -24آموزش حين كار -25گردش شغلي -26توسعه شغلي -27غني سازي شغل -28تحليل وظيفه -29ارزشيابي عملكرد -30تحليل سازمان انسان بدون برنامه انسان بدون كارنامه است تاريخ مثل آسياب انسان هاي فسيل را له مي كند گذشته خوب است كمربند را محكم مي كند اما كافي نيست گذشته را بايد خواند اما نبايد در گذشته ماند انواع نيازهاي سازماني نياز هاي آموزشي سازماني :شكاف بين نتايج حاصل و اهداف تعيين شده كه ناشي از كمبود دانش؛مهارت يا كاستي درنگرشها ست را نياز آموزشي سازماني گويند. نياز هاي آموزشي بين فردي :در اين حالت دانش؛ مهارت و نگرش هاي فرد؛ الزامات شغلي و وظايف مقايسه مي شود شكاف بين قابليت هاي فرد و الزامات انجام شغل ووظايف را نياز آموزشي فردي گويند • نياز هاي آموزشي فرا كنشي و واكنشي :نيازهاي آموزشي فراكنشي نيازهايي هستند كه پيش از آنكه اوج بگيرند شناسايي و رفع مي شوند ولي نيازهاي واكنشي در واقع پاسخ به مشكالت حاد گذشته تا حال است نيازهاي آموزشي آشكار و پنهان :نيازهايي هستند كه آشكار بوده و نياز به بررسي و تحقيق ندارند مانند استخدام. نيازهاي پنهان نيازهايي هستند كه نياز به بررسي و تحقيق دارند مثل تشخيص اينكه چه كساني نياز به آموزش و به چه آموزشي هايي نياز دارند نياز هاي نگهداري و توسعه :نيازهاي نگهداري جهت حفظ عملكرد سازمان و نيازهاي توسعه اي جهت توسعه سازمان ضروري هستند •نيازسنجي آموزشي:عبارت است از شناسايي نيازها( فاصله ميان آنچه هست و آنچه كه بايد باشد)؛درجه بندي آنها به ترتيب اولويت و انتخاب نيازهايي كه بايد كاهش يافته و يا حذف شوند به عبارت ديگر به فرآيند و يا جرياني اشاره دارد كه نتيجه آن عبارت است از مجموعه اي از نيازها كه بر اساس اولويت تنظيم شده اند و بايد براي كاهش يا برطرف كردن آن اقدامات اساسي صورت پذيرد. مراحل نياز سنجي ‏ ‏ ‏ ‏ شناسائي نياز تجزيه و تحليل نياز اولويت بندي نيازها پاسخگويي به نيازها -1شناسائي نياز -1براي شناسائي نياز بايد هدف کلی را مشخص کرد و تحليل موقعيت نمود. -2وضعيت موجود را با وضعیت مطلوب مقایسه می کنیم. شكاف بين وضعيت موجود و مطلوب همان نياز است -2تجزيه و تحليل نياز يعني كاركنان در رابطه با نياز شناسائي شده چه مقدار آگاهي دارند و چه نگرشي دارند و چه مهارتهائی برای بروز رفتار مورد نظر ندارند یا دارند . -3اولويت‌بندي نيازها ( آيا مشكل شايع است؟ ) ■ شيوع ( آيا مشكل ايجاد هزينه زياد يا ناتواني مي‌نمايد ؟ ) ■ شدت ■فراواني يك مشكل ■ وسعت يا پوشش مسأله ( چه كسي تحت تأثير قرار مي‌گيرد و چه جامعه‌اي پوشش داده مي‌شود؟ ) ■ اصالح پذير بودن در اثر مداخله ■ هزينه -مشروعیت قانونی – حمایت مدیریت – محدودیت زمانی و .. . تعيين اولويت‌ها روش كافمن: نياز باتوجه به هزينه‌اي كه براي رفع آن مصرف مي‌شود و رابطه آن را با هزينه‌هايي كه بر اثر چشم‌پوشي و عدم رفع نياز به وجود خواهد آمد، اولويت‌بندي مي‌گردد. مثال ،اگر هزينه راه‌اندازي تجهيزات آزمايشگاهي بسيار باال باشد ولي آثار استفاده از آن چندان چشمگير نباشد ،نياز به ايجادآزمايشگاه اولويت كمتري دارد. روش سوم :اولويت بندي آنها بر اساس طول و مدت زماني كه يك نياز وجود داشته ،تعداد افرادي كه در ارتباط با آن نياز هستند . چه تعداد افراد به آموزش خاصي نياز دارند؟ زمان الزم براي رفع يك نياز و سودمندي حاصل از رفع نياز و نيز ارتباط نياز با خط مشي‌ها و سياست‌هاي جاري سازمان مي باشد . جمع کل هزینه اصالح پذیر بودن در اثر آموزش شدت شیوع ارزشيابي اجراي آموزش طراحي و تدوين برنامه هاي آموزشي نياز سنجي ـ تحليل سازمان ـ تحليل شغل ـ تحليل فرد تدوين معيارها و مالك هاي ارزشيابي طراحي دوره هاي آموزشي اهداف آموزش تدوين برنامه هاي اجرايي ارزشيابي اجراي آموزش انتخاب ،طراحي و سازماندهي برنامه هاي درسي دوره های آموزشی نظام آموزش کارکنان دولت بازآموزی نوآموزی فرهنگ و بهبود توجيهی شغلی توانائيهای عمومی مديريت وم عم مد ي ري ای ه ائي وان ی ت شغلی به ب ود ت شغلی گواهينامه ی گواهينا مه مهارتی تخصص گواهينامه ی تخصصی ی ِپروهشی بهبود مديريت شغلی فرهنگ و بهبود توانائيهای مديريت عمومی آماده سازی ی غل ش شغلی بهبود مديريت نـظام در نـظام آموزش در :انواع آموزش :انواع آموزشهاي نوآمـوزي ارائه دانش ،مهارت و توسعه بينش و نگرش كاركنان و مديران براي اولين بار در معرض اينگونه محتوا قرارمي گيرند . ـوزي آموزشهاي بـازآمـ رفــع كاســتي هاي دانشــي ،مهارتــي و نگرشــي كاركنان ايــن آموزشهــا در امتداد آموزشهاي قبل است ـاده سازي آموزشهاي آمـ بر مبناي نتايج ارزشيابي است انواع نيازسنجي -1آلفا :براي بررسي ؛ تهيه و تنظيم و اجراي سياست ها و خط مشي ها مي پردازد -2بتا :هدف شناسايي شكاف بين عملكرد فعلي و وضع مطلوب است -3گاما :ناظر بر اولويت بندي اهداف و مقاصد است -4دلتا :در پي بررسي راه هاي مختلف عمل با هدف مشخص كردن بهترين شيوه كار مي باشد -5اپسيلون :به تعيين شكاف بين نتايج حاصل و اهداف تعيين شده مي پردازد. -6زتا :گردآوري و تجزيه و تحليل اطالعات در باره طراحي؛ اجرا و ارزشيابي برنامه مي پردازد اهداف نياز سنجي • كشف :شناسايي نياز ها • آزمون نيازها در پرتو تغييرات پيشنهادي و مقايسه آنها • تشخيص بهترين راه • ارزشيابي اصول نياز سنجي - 1اصل تداوم و استمرار -2اصل جامعيت -3اصل مشاركت -4اصل عينيت -5اصل افزايشي بودن -6اصل توجه نابرابربه منابع برنامه -7اصل واقع گرايي -8اصل پويايي -9اصل تعهد -10اصل توجه به شمول وفراگيري -1اصل تداوم و استمرار :مجموعه تغييرات و تحوالت در مشاغل؛ روش ها؛ ايده آل ها استمرار نيازسنجي را مي طلبند -2اصل جامعيت :ديد سيستمي ؛ پژوهشي وكل نگري در ابعاد و اركان نظام و جامعه -3اصل مشاركت:مشاركتي بودن نيازسنجي با كثرت گرايي در فرآيند برنامه ريزي ارتباط دارد در كثرت گرايي چندين مركز قدرت و اقتدار وجود دارد كليه ذينفع ها در قدرت تصميم گيري دخالت دارند -4اصل عينيت :تاكيد بر داده هاي سخت دارد -5اصل افزايشي بودن نيازسنجي:محدود شدن نيازها باعث وسيع شدن نياز ها مي شود -6اصل توجه نابرابر در نيازسنجي :در وزن دهي به منابع بعضي منابع با توجه به نياز داراي وزن بيشتر و بعضي وزن كمتري دارند -7اصل واقع گرايي :نيازسنجي بايد مبتني بر اطالعات دقيق؛ عملي و سودمند باشد -8اصل پويايي :يعني فرآيندي است پويا و اين پويايي در تمام مراحل طراحي؛ اجرا و ارزشيابي است -9اصل تعهد :شناخت؛ ايمان و عمل به برنامه است ارزشيابي نظام آموزشي الگوي منطقي -مفهومي وضع مطلوب نظام آموزش كاركنان نظام آموزش كاركنان دولت اجزاي داخلي نظام آموزشي اجزاي داخلي نظام آموزشي پيامد محصول فرآيند درونداد الگوي منطقي -مفهومي وضعـ مطلوب نظام آموزش كاركنان فرآيند ارزشيابي برنامه هاي آموزشي اجراي برنامه هاي آموزشي تدوين برنامه هاي آموزشي نيازسنجي آموزشي :توسعه حرفه اي -1توسعه حرفه اي يك موضوع تك بعدي و ناگهاني نيست و حتي آنرا پاداشي جهت ارائه خدمات بهتر نميدانند . -2آن نوعي چاره انديشي بهتر براي كاركناني است كه به منظور مداوم به پيشرفت عملكرد مطلوب ميانديشند . -3توسعه حرفه اي فرايند كسب دانش ها ،مهارتها و نگرش هايي است كه باعث افزايش شايستگي و اثر بخشي حرفه اي كاركنان ميگردد . -4آن ابزارهاي ارزشندي را براي سنجش و تشخيص نياز هاي عاطفي ،اجتماعي ،فني و علمي فراهم ميآورد تا تجربيات غني و نتيجه بحشي را خلق كنند توسعه حرفه اي ، توسط كاركنان ،تيم ها وتوسعه سازمان است . -5آن پلي را بين وضعيت فعلي كاركنان و آينده آنان ايجاد ميكند . -6فرايندي پويا ،مستمر ،دايمي و مادام العمر است . -7توسعه حرفه اي بايد پاسخي برنامه ريزي شده و انعطاف پذير به نيازهاي كاركنان وسازمان باشد . -1مشاهدات همكار يا همكاران -2آموزش هاي نمايشي -3كارگاهها -4گروههاي كوچك طراحي -5جلسات -6سمينارها -7جلسات سخنراني -8بورس هاي تحصيلي -9گرد همايي ها -10فرصت هاي باز انديشي -11مطالعه ادبيات حرفه اي -12طراحي هاي گروهي -13مشاهده عملكردكاركنان ارشد -14ارائه دانشكده اي و دپارتماني -15مربي گري و ارائه فرصت هاي مطالعاتي -16آموزش هاي چند رديفي با استفاده از اشخاص كليدي -18تشكيل گروههاي پژوهشي و نگارش پروژه هاي تحقيقاتي -19گروههاي رهبري -20استفاده از مجالت و روز نامه هاي آموزشي -21برنامه هاي ويديويي و استفاده از ارائه هاي ويديويي -22نوار هاي ديداري و تله كنفرانس ها و باز خورد ها از كنفرانس ها و سميمنارها ست. الگويي براي نيازسنجي ‏ تشكيل و آموزش كميته نياز سنجي آموزشي اعضاي كميته ترجيحا: -1كارشناس مسئول آموزش نيروري -2معاونين -3سرگروه ها -5چند نفر از كاركنان -6جند نفر از متخصصين انتخاب دبير اجرايي ترجيحا مسئول آموزش نيروي انساني برنامه ريزي براي نيازسنجي( تعيين نوع اطالعات مورد نياز؛منابع مورد نياز؛ابزار هاي سنجش نياز؛ زمان مورد نياز؛ نحوه پردازش داده ها؛ روش نمونه گيري) جمع آوري اطالعات( مصاحبه هاي انفرادي؛گروهي؛ پرسشنامه؛ مدارك مستند؛ ساير روش ها) تعيين اهداف مراحل برگزاري دوره هاي آموزش ضمن خدمت -1تعيين اهداف دوره -2تعيين استاندارهاي آموزشي -3انتخاب و سازماندهي محتوا و تنظيم مطالب درسي -4طرح ريزي عناصر برنامه درسي(مشخص كردن نوع توالي و نظم؛ جدول اهداف؛ مطالب؛ روش هاي تدريس ) -5برنامه ريزي عناصر برنامه درسي( تهيه فهرست فصل ها؛واحد هاي ماده درسي؛ پيش بيني معلمان مورد نياز؛ تدارك تجهيزات؛ وسايل كمك آموزشي) -6اعتبار بخشي ماده درسي -7اجراي برنامه درسي -8ارزشيابي برنامه درسي -9بازنگري و بازتاب و مهندسي مجدد در برنامه • پايان • تهيه و تنظيم و • با احترام و ارادت_ دكتر خديوي

51,000 تومان