Niyaz

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آشنایی با مفهوم نیاز”

آشنایی با مفهوم نیاز

اسلاید 1: بنام خداوند لوح و قلم حقيقت نگار وجود و عدم

اسلاید 2:

اسلاید 3: اهداف آموزشی فرایند تعیین نیازهای آموزشی توضیح داده شود.انواع نیاز ها گفته شود.منابع استخراج نیازها بیان شود.تحلیل موقعیت بحث شود.معیارهای اولویت بندی نیازها نام برده شود.

اسلاید 4: مدل مراحل پذيرش رفتارآنها از وجود مشكل مطلع مي شوند سپس راه حل هاي آن را مي شناسند آنها تصميم مي گيرند كه رفتارشان را تغيير دهند سعي مي كنند كه انجام رفتار جديد را انجام دهند در نهايت ، انجام رفتار جديد در يك مدت طولاني را مي پذيرند قبل از انديشيدن آنديشيدنقصد كردن عمل كردن حفظ و دوام رفتار

اسلاید 5: نياز سنجي آموزشي اگر سوار موج تغييرات نشويد ناگزير خود را زير موج خواهيد يافتباميد روزي كه از برنامه روزيبرسيم به برنامه ريزي

اسلاید 6: تعربف = وضع مطلوب - وضع موجود. بنابراين آنچه که فراگيربايد بداند - آنچه که فراگير ميداند نیازآموزشی مبنای یادگیری است برای این منظور اهداف را بر حسب یادگیری به سه دسته تقسیم میشوند.1-must learn2-useful to learn3-nice to learn

اسلاید 7: نياز:چيزي است كه براي ارضاي و تحقق يك هدف قابل دسترس ضروري يا مفيد است تعاريف متعدد از نياز: 1- نياز به معناي خواسته؛ نظرات افراد و يا ترجيحات 2- نياز به عنوان نقص يا مشكل 3- نياز به عنوان فقدان يا ضرورت 4- نياز به عنوان فاصله يا شكاف 5- برداشت تركيبي از نياز

اسلاید 8: 1- نياز به معناي خواسته؛ نظرات و يا ترجيحاتالف- اولين انتقاد وارده به اين برداشت از نياز به مسئله ذهني بودن نيازهاست. در حاليكه نياز يك وضعيت عيني است نمي تواند مترادف خواست باشد زيرا افراد ممكن است برخي چيز ها را بخواهند ولي به آن نياز نداشته باشند و در عين حال ممكن است برخي چيز ها نياز داشته باشند ولي آنها را ترجيح ندهند

اسلاید 9: 2- نياز به عنوان نقص يا مشكل و كمبود3- نياز به عنوان فقدان يا ضرورتنياز عبارت از چيزها و يا وضعيت هايي كه وجود ندارند و ضرورت وجود آن احساس مي شود4- نياز به معناي شكاف و فاصلهمطلوب ترين تعريف است كه قابل سنجش است زيرا فاصله بين آنچه بايد باشد و آنچه هست برداشتي با كاربرد وسيع است

اسلاید 10: وضع موجود وضع مطلوب آنچه هست آنچه بايد باشد فاصله فاصله

اسلاید 11: انواع نياز ها نياز هاي هنجاري:فاصله بين وضع موجود و استاندارد تعيين شده نياز هنجاري تلقي ميشودنياز احساس شده:مترادف با خواستن و نيازي است كه در طي زمان و در حين كار توسط فرد يا گروه احساس مي شودنياز هاي بيان شده يا مورد تقاضا: نياز از نظر اقتصادي عبارت است از آنچه كه فرد تقاضا مي كند مثلا ممكن است مديري براي بهبود عملكرد خود تقاضا نمايد كه مهارت هاي رهبري او را افزايش دهند

اسلاید 12:

اسلاید 13:

اسلاید 14: و نيازهاي بيان شده به وضعيتي اشاره دارد كه فرد راسا براي برطرف نمودن نيازي كه احساس مي كند اقدام نمايد نياز هاي مقايسه اي : تفاوت هاي بين گروه هاي همگن را نياز مقايسه گويند. نياز هاي پيش بيني شده يا مورد انتظار: نياز هاي آينده نياز معياري : نياز هايي كه بيانگر وضع مطلوب است و رسيدن به وضعيت مطلوب و يا انجام احسن شغل يا وظيفه مستلزم و منوط به تحقق آنهاست نيازهاي آموزشي:نياز هايي هستند كه از طريق آموزش قابل رفع هستند اينگونه نياز ها در حوزه دانشي؛ مهارتي و نگرشي مطرح مي شوند

اسلاید 15: قلمرو نيازسنجي1- نياز سنجي در سطح جهان2-نياز سنجي در سطح ملي3-نياز سنجي در سطح استاني4-نياز سنجي در سطح منطقه اي5-نياز سنجي در سطح موسسه يا مدرسه6-نياز سنجي در سطح درس يا دوره

اسلاید 16: خدا قوت

اسلاید 17: فنون نيازسنجي1ـ مرور و ارزيابي اسناد2ـ مصاحبه با افراد كليدي 3ـ انجام بررسي در جامعه 4ـ بحث گروهي متمركز 5 ـ مشاهده 6 ـفن دلفي7- فيش باول8- تل استار9- فن رويداد هاي مهم

اسلاید 18: 10- تجزيه و تحليل خطا ها11- تجزيه و تحليل مشاغل12- مشاهده13- مصاحبه14- خود توصيفي15- پرشسنامه16- فهرست نويسي شغلي17- يادداشت هاي روزانه18- نشست متخصصان19- روش اسمي كاغذي20- سمپوزيوم و فوريوم21- شبيه سازي22- استاد- شاگردي

اسلاید 19: 23- آموزش همجواري24- آموزش حين كار25- گردش شغلي26- توسعه شغلي27- غني سازي شغل28- تحليل وظيفه29- ارزشيابي عملكرد30- تحليل سازمان

اسلاید 20: انسان بدون برنامه انسان بدون كارنامه استتاريخ مثل آسياب انسان هاي فسيل را له مي كندگذشته خوب است كمربند را محكم مي كند اما كافي نيستگذشته را بايد خواند اما نبايد در گذشته ماند

اسلاید 21: انواع نيازهاي سازمانينياز هاي آموزشي سازماني: شكاف بين نتايج حاصل و اهداف تعيين شده كه ناشي از كمبود دانش؛مهارت يا كاستي درنگرشها ست را نياز آموزشي سازماني گويند.نياز هاي آموزشي بين فردي: در اين حالت دانش؛ مهارت و نگرش هاي فرد؛ الزامات شغلي و وظايف مقايسه مي شود شكاف بين قابليت هاي فرد و الزامات انجام شغل ووظايف را نياز آموزشي فردي گويند

اسلاید 22: نياز هاي آموزشي فرا كنشي و واكنشي: نيازهاي آموزشي فراكنشي نيازهايي هستند كه پيش از آنكه اوج بگيرند شناسايي و رفع مي شوند ولي نيازهاي واكنشي در واقع پاسخ به مشكلات حاد گذشته تا حال استنيازهاي آموزشي آشكار و پنهان: نيازهايي هستند كه آشكار بوده و نياز به بررسي و تحقيق ندارند مانند استخدام. نيازهاي پنهان نيازهايي هستند كه نياز به بررسي و تحقيق دارند مثل تشخيص اينكه چه كساني نياز به آموزش و به چه آموزشي هايي نياز دارندنياز هاي نگهداري و توسعه: نيازهاي نگهداري جهت حفظ عملكرد سازمان و نيازهاي توسعه اي جهت توسعه سازمان ضروري هستند

اسلاید 23: نيازسنجي آموزشي:عبارت است از شناسايي نيازها( فاصله ميان آنچه هست و آنچه كه بايد باشد)؛درجه بندي آنها به ترتيب اولويت و انتخاب نيازهايي كه بايد كاهش يافته و يا حذف شوند به عبارت ديگر به فرآيند و يا جرياني اشاره دارد كه نتيجه آن عبارت است از مجموعه اي از نيازها كه بر اساس اولويت تنظيم شده اند و بايد براي كاهش يا برطرف كردن آن اقدامات اساسي صورت پذيرد.

اسلاید 24: مراحل نياز سنجيشناسائي نيازتجزيه و تحليل نيازاولويت بندي نيازهاپاسخگويي به نيازها

اسلاید 25: 1- شناسائي نياز2- وضعيت موجود را با وضعیت مطلوب مقایسه می کنیم.شكاف بين وضعيت موجود و مطلوب همان نياز است1- براي شناسائي نياز بايد هدف کلی را مشخص کرد و تحليل موقعيت نمود.2- تجزيه و تحليل نياز يعني كاركنان در رابطه با نياز شناسائي شده چه مقدار آگاهي دارند و چه نگرشي دارند و چه مهارتهائی برای بروز رفتار مورد نظر ندارند یا دارند .

اسلاید 26:     3- اولويت‌بندي نيازها ■ شيوع ( آيا مشكل شايع است؟ )■ شدت ( آيا مشكل ايجاد هزينه زياد يا ناتواني مي‌نمايد ؟ )■فراواني يك مشكل■ وسعت يا پوشش مسأله ( چه كسي تحت تأثير قرار مي‌گيرد و چه جامعه‌اي پوشش داده مي‌شود؟ )■ اصلاح پذير بودن در اثر مداخله ■ هزينه -مشروعیت قانونی – حمایت مدیریت – محدودیت زمانی و . ..

اسلاید 27:    تعيين اولويت‌ها روش كافمن: نياز باتوجه به هزينه‌اي كه براي رفع آن مصرف مي‌شود و رابطه آن را با هزينه‌هايي كه بر اثر چشم‌پوشي و عدم رفع نياز به وجود خواهد آمد، اولويت‌بندي مي‌گردد. مثال ، اگر هزينه راه ‌اندازي تجهيزات آزمايشگاهي بسيار بالا باشد ولي آثار استفاده از آن چندان چشمگير نباشد، نياز به ايجادآزمايشگاه اولويت كمتري دارد.

اسلاید 28: روش سوم : اولويت بندي آنها بر اساس طول و مدت زماني كه يك نياز وجود داشته، تعداد افرادي كه در ارتباط با آن نياز هستند . چه تعداد افراد به آموزش خاصي نياز دارند؟ زمان لازم براي رفع يك نياز و سودمندي حاصل از رفع نياز و نيز ارتباط نياز با خط مشي‌ها و سياست‌هاي جاري سازمان مي باشد .

اسلاید 29:

اسلاید 30: نياز سنجي طراحي و تدوين برنامه هاي آموزشي اجراي آموزش ارزشيابي ـ تحليل سازمان ـ تحليل شغل ـ تحليل فرد اهداف آموزش طراحي دوره هاي آموزشي انتخاب، طراحي و سازماندهي برنامه هاي درسي تدوين برنامه هاي اجرايي اجراي آموزش ارزشيابي تدوين معيارها و ملاك هاي ارزشيابي

اسلاید 31: دوره های آموزشی نظام آموزش کارکنان دولت بازآموزی نوآموزی آماده سازی شغلی بهبود مديريت فرهنگ و توانائيهایعمومیتوجيهیشغلیبهبود مديريت فرهنگ و توانائيهایعمومیشغلیبهبود مديريت شغلیتوانائيهای عمومی شغلی گواهينامه ی مهارتی گواهينامه تخصصی گواهينامه ی تخصصی ِپروهشیبهبود مديريت شغلی بهبود مديريت

اسلاید 32: انواع آموزش در نـظام:آموزشهاي نوآمـوزيارائه دانش، مهارت و توسعه بينش و نگرش كاركنان و مديران براي اولين بار در معرض اينگونه محتوا قرارمي گيرند .آموزشهاي بـازآمـوزيرفع كاستي هاي دانشي، مهارتي و نگرشي كاركنان اين آموزشها در امتداد آموزشهاي قبل استآموزشهاي آمـاده سازيبر مبناي نتايج ارزشيابي است

اسلاید 33: انواع نيازسنجي1- آلفا : براي بررسي ؛ تهيه و تنظيم و اجراي سياست ها و خط مشي ها مي پردازد2- بتا : هدف شناسايي شكاف بين عملكرد فعلي و وضع مطلوب است3- گاما: ناظر بر اولويت بندي اهداف و مقاصد است4- دلتا: در پي بررسي راه هاي مختلف عمل با هدف مشخص كردن بهترين شيوه كار مي باشد5- اپسيلون : به تعيين شكاف بين نتايج حاصل و اهداف تعيين شده مي پردازد.6- زتا : گردآوري و تجزيه و تحليل اطلاعات در باره طراحي؛ اجرا و ارزشيابي برنامه مي پردازد

اسلاید 34: اهداف نياز سنجيكشف : شناسايي نياز هاآزمون نيازها در پرتو تغييرات پيشنهادي و مقايسه آنهاتشخيص بهترين راهارزشيابي

اسلاید 35: اصول نياز سنجي1 - اصل تداوم و استمرار2-اصل جامعيت3-اصل مشاركت4-اصل عينيت5-اصل افزايشي بودن6-اصل توجه نابرابربه منابع برنامه7-اصل واقع گرايي8-اصل پويايي9-اصل تعهد10- اصل توجه به شمول وفراگيري

اسلاید 36: 1-اصل تداوم و استمرار: مجموعه تغييرات و تحولات در مشاغل؛ روش ها؛ ايده آل ها استمرار نيازسنجي را مي طلبند 2-اصل جامعيت: ديد سيستمي ؛ پژوهشي وكل نگري در ابعاد و اركان نظام و جامعه 3- اصل مشاركت:مشاركتي بودن نيازسنجي با كثرت گرايي در فرآيند برنامه ريزي ارتباط دارد در كثرت گرايي چندين مركز قدرت و اقتدار وجود دارد كليه ذينفع ها در قدرت تصميم گيري دخالت دارند4-اصل عينيت: تاكيد بر داده هاي سخت دارد5-اصل افزايشي بودن نيازسنجي:محدود شدن نيازها باعث وسيع شدن نياز ها مي شود

اسلاید 37: 6- اصل توجه نابرابر در نيازسنجي: در وزن دهي به منابع بعضي منابع با توجه به نياز داراي وزن بيشتر و بعضي وزن كمتري دارند7- اصل واقع گرايي : نيازسنجي بايد مبتني بر اطلاعات دقيق؛ عملي و سودمند باشد8- اصل پويايي: يعني فرآيندي است پويا و اين پويايي در تمام مراحل طراحي؛ اجرا و ارزشيابي است9- اصل تعهد: شناخت؛ ايمان و عمل به برنامه است

اسلاید 38: الگوي منطقي -مفهومي وضع مطلوب نظام آموزش كاركنان نظام آموزش كاركنان دولت ارزشيابي نظام آموزشياجزاي داخلي نظام آموزشياجزاي داخلي نظام آموزشيدروندادفرآيند محصولپيامد

اسلاید 39: الگوي منطقي- مفهومي وضع مطلوب نظام آموزش كاركنان نيازسنجي آموزشيتدوين برنامه هاي آموزشياجراي برنامه هاي آموزشيارزشيابي برنامه هاي آموزشي فرآيند

اسلاید 40: توسعه حرفه اي : 1- توسعه حرفه اي يك موضوع تك بعدي و ناگهاني نيست و حتي آنرا پاداشي جهت ارائه خدمات بهتر نميدانند . 2- آن نوعي چاره انديشي بهتر براي كاركناني است كه به منظور مداوم به پيشرفت عملكرد مطلوب ميانديشند . 3- توسعه حرفه اي فرايند كسب دانش ها ، مهارتها و نگرش هايي است كه باعث افزايش شايستگي و اثر بخشي حرفه اي كاركنان ميگردد . 4- آن ابزارهاي ارزشندي را براي سنجش و تشخيص نياز هاي عاطفي ، اجتماعي ، فني و علمي فراهم ميآورد تا تجربيات غني و نتيجه بحشي را خلق كنند توسعه حرفه اي ، توسط كاركنان ، تيم ها وتوسعه سازمان است . 5- آن پلي را بين وضعيت فعلي كاركنان و آينده آنان ايجاد ميكند . 6- فرايندي پويا ، مستمر ، دايمي و مادام العمر است . 7- توسعه حرفه اي بايد پاسخي برنامه ريزي شده و انعطاف پذير به نيازهاي كاركنان وسازمان باشد .

اسلاید 41: 1- مشاهدات همكار يا همكاران 2- آموزش هاي نمايشي 3- كارگاهها 4- گروههاي كوچك طراحي 5- جلسات 6- سمينارها 7-جلسات سخنراني 8- بورس هاي تحصيلي 9- گرد همايي ها 10- فرصت هاي باز انديشي 11- مطالعه ادبيات حرفه اي 12- طراحي هاي گروهي 13- مشاهده عملكردكاركنان ارشد 14- ارائه دانشكده اي و دپارتماني 15- مربي گري و ارائه فرصت هاي مطالعاتي 16- آموزش هاي چند رديفي با استفاده از اشخاص كليدي 18- تشكيل گروههاي پژوهشي و نگارش پروژه هاي تحقيقاتي 19- گروههاي رهبري 20- استفاده از مجلات و روز نامه هاي آموزشي 21- برنامه هاي ويديويي و استفاده از ارائه هاي ويديويي 22- نوار هاي ديداري و تله كنفرانس ها و باز خورد ها از كنفرانس ها و سميمنارها ست.

اسلاید 42: الگويي براي نيازسنجيتشكيل و آموزش كميته نياز سنجي آموزشياعضاي كميته ترجيحا:1- كارشناس مسئول آموزش نيروري 2-معاونين 3- سرگروه ها5- چند نفر از كاركنان

اسلاید 43: 6- جند نفر از متخصصين انتخاب دبير اجرايي ترجيحا مسئول آموزش نيروي انسانيبرنامه ريزي براي نيازسنجي( تعيين نوع اطلاعات مورد نياز؛منابع مورد نياز؛ابزار هاي سنجش نياز؛ زمان مورد نياز؛ نحوه پردازش داده ها؛ روش نمونه گيري)جمع آوري اطلاعات( مصاحبه هاي انفرادي؛گروهي؛ پرسشنامه؛ مدارك مستند؛ ساير روش ها)تعيين اهداف

اسلاید 44: مراحل برگزاري دوره هاي آموزش ضمن خدمت1-تعيين اهداف دوره2- تعيين استاندارهاي آموزشي3- انتخاب و سازماندهي محتوا و تنظيم مطالب درسي4- طرح ريزي عناصر برنامه درسي(مشخص كردن نوع توالي و نظم؛ جدول اهداف؛ مطالب؛ روش هاي تدريس )5- برنامه ريزي عناصر برنامه درسي( تهيه فهرست فصل ها؛واحد هاي ماده درسي؛ پيش بيني معلمان مورد نياز؛ تدارك تجهيزات؛ وسايل كمك آموزشي)6- اعتبار بخشي ماده درسي

اسلاید 45: 7-اجراي برنامه درسي 8- ارزشيابي برنامه درسي 9- بازنگري و بازتاب و مهندسي مجدد در برنامه

اسلاید 46: پايانتهيه و تنظيم وبا احترام و ارادت_ دكتر خديوي

29,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید