علوم مهندسی کامپیوتر و IT و اینترنت

آشنایی با نرم افزار آماری SAS

kargahe_ashnayi_ba_narm_afzare_sas

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آشنایی با نرم افزار آماری SAS”

آشنایی با نرم افزار آماری SAS

اسلاید 1: دانشکده علوم کشاورزیکارگاه آموزشی آشنایی با نرم افزار آماری SASارائه دهنده:حیدر عزیزیاردیبهشت 1393

اسلاید 2: امروزه، اهمیت علم آمار و تجزیه و تحلیل‌ها و استنباط‌های آماری بر کسی پوشیده نیست. کمتر شاخه‌ای از علوم را می‌توان یافت که از آمار به نحو موثری استفاده نکند.از طرف دیگر گسترش و تکامل روزافزون نرم افزارهای آماری نیز کاملاً ملموس می‌‌باشد. در نتیجه می‌‌‌توان گفت که یادگیری و تسلط بر نرم افزارهای آماری برای هر محقق، مدرس و دانشجو امری لازم می‌باشد تا بتواند در کمترین زمان ممکن بیشترین و کاملترین تفسیرهای مورد نیاز خود را از یک سری داده‌های خام، استخراج کند.نرم افزار مورد استفاده در این کارگاه SAS (Statistical Analysis System) می‌باشد که یکی از کاملترین و قویترین نرم افزارهای آماری حال حاضر دنیا می‌باشد.مقدمه

اسلاید 3: شروع کار با نرم افزار SASاولین مرحله برای استفاده از این نرم افزار (SAS 9.0 ) این است که شما این نرم افزار را روی کامپیوتر خود نصب (Set up ) کنید.البته در صورت اینکه ویندوز شما نسخه 32-bit باشد، بدون نیاز به نصب نرم افزار می‌توان از نسخه Portable آن نیز استفاده کرد.

اسلاید 4: روشهای اجرای نرم افزار SAS1- پس از نصب نرم افزار، Shortcut این نرم افزار بر روی Desktop نمایان می شود:با دوبار کلیک بر روی این Shortcut، نرم افزار اجرا می شود و پنجره زیر ظاهر می شود:

اسلاید 5: 2- می توان از طریق گزینه Start وارد قسمتAll Programs شد، از آنجا بعد از انتخاب برنامه SAS، با کلیک کردن روی گزینه The SAS System For Windows 9.0 برنامه را راه اندازی کرد:3- می توان با دوبار کلیک کردن بر روی هر کدام از فایلهای ذخیره شده SAS نیز این برنامه را راه اندازی کرد:فایل برنامهفایل خروجیفایل اطلاعاتی

اسلاید 6: پنجره های SASSAS دارای صفحه ارتباطی گرافیکی است که از سه پنجره LOG، OUTPUT و EDITOR تشکیل شده است:پنجره EDITOR: این پنجره حاوی جملات برنامه SAS و در کل داده هایی است که کاربر وارد آن می کندپنجره LOG: وقتی یک برنامه اجرا می شود، کاری که به ازای هر دستور برنامه انجام شده است و مدت زمانی که انجام هر رویه به طول انجامیده است، در این پنجره ظاهر می شود.پنجره OUTPUT: چنانچه اجرای برنامه حاصلی در بر داشته باشد، نتایج مربوطه در این پنجره ظاهر می شود.توصیه می شود بعد از اجرای هر برنامه و قبل از بررسی محتویات پنجره OUTPUT، محتویات برنامه LOG برای وجود خطاهای احتمالی مورد بررسی قرار گیرد.

اسلاید 7: برنامه های SASهر برنامه SAS از دو بخش DATA step و PROC step تشکیل شده است:اولی داده ها را خوانده و برای استفاده بعدی توسط بخش دوم آماده می سازد.

اسلاید 8: قوانین اصلی زبان SASهر گزاره SAS باید به یک نقطه ویرگول (;) ختم شود.در صورتیکه داده ها در برنامه وارد می شوند، لازم نیست در پایان هر خط آنها از نقطه ویرگول استفاده شود.در یک خط می‌توان چند گزاره را نوشت که با نقطه ویرگول از هم جدا شده‌اند.SAS به حروف کوچک و بزرگ حساس نیست و می توانید از هر دو نوع حروف و یا مخلوطی از آنها استفاده نمایید.کلمات گزاره ها را باید با ایجاد فاصله هایی از یکدیگر جدا نمود.

اسلاید 9: کاربرد SAS در آمار توصیفیمعمولاً اولین کار بعد از جمع آوری یک سری داده و قبل از هر گونه تجزیه و تحلیل آماری، بدست آوردن خلاصه های آماری نمونه می باشد. این خلاصه سازی می‌تواند شامل محاسبه شاخصهای مرکزی، شاخصهای پراکندگی، شاخصهای شکل توزیع، رسم یک چارت و یا جدول فراوانی باشد.بدین منظور می‌توان از رویه های MEANS، UNIVARIATE استفاده کرد.

اسلاید 10: رویه MEANS

اسلاید 11: رویه UNIVARIATEاین رویه تمامی خلاصه های آماری متغیرها را بدون آنکه نیازی به مشخص کردن آنها باشد، را محاسبه می کند.

اسلاید 12:

اسلاید 13: آزمون t برای مقایسه میانگین دو نمونهالف : آزمون t مستقل (غیر جفتی)

اسلاید 14: ب : آزمون t وابسته (جفتی)

اسلاید 15: استفاده از پنجره محاوره ای

اسلاید 16: مثال : اطلاعات مربوط به قد 20 دانشجو

اسلاید 17: محاسبه آماره های توصیفی

اسلاید 18:

اسلاید 19:

اسلاید 20: کاربرد SAS در تجزیه طرحهای آزمایشیتجزیه واریانس در قالب طرحهای آزمایشی، پرکابردترین تجزیه آماری به شمار می رود.اصول کلی تجزیه واریانس توسط رونالد فیشر بنیانگذاری شد و سپس سایر ریاضیدانان و آماردانان جزییات آن را تکمیل کردند.بطور کلی، تجزیه واریانس عبارت است از انجام یک سری عملیات ریاضی که به وسیله آن می توان مقدار کل تغییرات یا اختلافات موجود در یک آزمایش را به اجزای مختلف تقسیم کرد.در این بخش نحوه تجزیه انواع طرحهای آزمایشی و تفسیر نتایج آنها توضیح داده می شود.

اسلاید 21: ورود داده ها در روش برنامه نویسیاساس ورود داده ها در هر نرم افزاری نظم است، بنابراین داده ها بصورت ماتریس وارد می شوند. طوریکه هر ستون و هر سطر معرف مشخصه خاصی است.ستونها شامل تکرار، تیمار و صفت یا صفات خواهند بود و هر سطر معرف یک واحد آزمایشی یا یک فرد مستقل است.بنابراین، هر سطر معرف شماره فرد، یا واحد آزمایشی مستقل است که شماره تکرار و تیمار آن در ستونهای مربوط و نیز اندازه صفات آن در ستون هر صفت خواهد بود.

اسلاید 22: دستورهای اصلی در طرحهای پایهبه جای گزاره Cards می توان از گزاره Datalines نیز استفاده کرد که نتیجه هر دو یکی است ولی اولی قدیمیتر است.از آنجا که تیمار یک متغیر حرفی و نه عددی است، علامت دلار ($) کنار آن قرار داده شده است تا نرم افزار این متغیر را از دیگر متغیرهای عددی متمایز سازد.

اسلاید 23: طرح کاملاً تصادفی متعادل (CRD)

اسلاید 24: طرح کاملاً تصادفی نامتعادل (CRD)

اسلاید 25: مقایسه میانگین تیمارهاتجزیه آماری تمامی طرحهای آزمایشی در دو قسمت انجام می شود:در قسمت اول، تجزیه واریانس طرح با توجه به مدل آماری انجام می شود و هدف آن، آزمون تفاوت معنی دار بین تیمارها از راه آزمون F است، که معنی دار بودن F در این قسمت به مفهوم وجود تفاوت معنی دار بین میانگین حداقل دو تیمار می باشد.در قسمت دوم، با استفاده از یکی از روشهای مقایسه میانگین تیمارها کیفیت تفاوت بین تیمارها مشخص می شود.

اسلاید 26: روشهای مقایسه میانگین تیمارهاآزمون حداقل اختلاف معنی دار (LSD)آزمون چند دامنه ای دانکن یا حداقل دامنه های معنی دار (LSR)آزمون توکی یا اختلاف معنی دار قابل اعتماد (HSD)آزمون استیودنت، نیومن، کلز (SNK)آزمون دانت (D)LSDDuncanTukeySNKDunnett

اسلاید 27: مقایسه میانگین تیمارها با روش دانکن

اسلاید 28: مقایسات گروهی (اورتوگونال)Program

اسلاید 29: Output

اسلاید 30:

اسلاید 31: طرح بلوکهای کامل تصادفی (RCBD)ProgramOutput

اسلاید 32: ؟؟؟آیا می توان در آزمایشهایی که تفاوت بین بلوکها معنی دار نشده است، آزمایش را بصورت طرح کاملاً تصادفی تجزیه کرد؟پاسخ این پرسش منفی است، زیرا تصادفی کردن تیمارها برای تهیه نقشه آزمایش در این دو طرح کاملاً متفاوت است، طوریکه در طرح بلوکهای کامل تصادفی تیمارها بطور جداگانه برای بلوکها تصادفی می شوند، در حالیکه تیمارها در طرح کاملاً تصادفی در کل آزمایش پخش می شوند و از این رو روشهای متفاوت اجرای آزمایش در این دو طرح موجب می شوند که تبدیل تجزیه داده ها صحیح نباشد.

اسلاید 33: طرح بلوکهای کامل تصادفی با یک مشاهده گم شدهProgramOutput

اسلاید 34: طرح مربع لاتین (LS)ProgramOutput

اسلاید 35: طرح کاملاً تصادفی با چند مشاهده در هر واحد آزمایشیProgramOutput

اسلاید 36: آزمایشات فاکتوریل

اسلاید 37: آزمایش فاکتوریل 2 × 2 در قالب طرح کاملاً تصادفیProgramOutput

اسلاید 38: برش دهی اثر متقابلProgramOutput

اسلاید 39: آزمایش فاکتوریل 3 × 3 در قالب طرح بلوک کامل تصادفی با 4 تکرارProgramOutput

اسلاید 40: مقایسه سطوح مختلف B در هر سطح از فاکتور A

اسلاید 41: Output

اسلاید 42:

اسلاید 43:

اسلاید 44: طرح کرتهای خرد شده (Split plot) در قالب طرح کاملاً تصادفیProgram

اسلاید 45: Output

اسلاید 46: طرح کرتهای خرد شده (Split plot) در قالب طرح بلوکهای کامل تصادفیProgram

اسلاید 47: Output

اسلاید 48: طرح کرتهای خرد شده در زماندر این نوع طرح آماری داده ها یا مشاهدات به دست آمده مربوط به زمانهای مختلف می باشند.در این نوع طرح، در عمل کرت فرعی وجود ندارد، بلکه عامل فرعی در زمان است.بدیهی است که مشاهدات مربوط به هر زمان را می توان طبق طرح آماری اجرا شده تجزیه و تحلیل نمود، ولی با این محاسبات نمی توان در مورد تفاوت زمانها و اثر متقابل زمان با عامل مورد بررسی نظری داد.

اسلاید 49: Program

اسلاید 50: Output

اسلاید 51:

اسلاید 52: طرح کرتهای خرد شده فاکتوریل ((Split factorial designدر این طرح سه فاکتور مختلف (A، B، C) بررسی می شود.یک فاکتور به عنوان فاکتور اصلی در کرتهای اصلی و دو فاکتور دیگر بصورت فاکتوریل در کرتهای فرعی پیاده می شوند.

اسلاید 53: Program

اسلاید 54: Output

اسلاید 55:

اسلاید 56: تجزیه مرکب آزمایشها (Analysis of combined experiments)در کشاورزی اغلب لازم است که چند رقم از یک گیاه در چند محل و برای چند سال مورد بررسی قرار گیرند.این قبیل آزمایشها که در آنها چند تیمار (رقم) در سالها و مناطق مختلف مورد بررسی قرار می گیرند را آزمایشهای مرکب می نامند.در این آزمایشها باید محلهای مورد آزمایش تا حد امکان نماینده منطقه ای باشند که نتایج آزمایش قرار است در آنها مورد استفاده قرار گیرد و سالهای مورد آزمایش نیز باید نماینده تغییرات فصلی در هر محل باشند.

اسلاید 57: طرح بلوکهای کامل تصادفی در چند مکانProgram

اسلاید 58: Output

اسلاید 59: برش دهی اثر متقابل رقم در مکان بر اساس مکان

اسلاید 60: طرح بلوکهای کامل تصادفی در چند سالProgram

اسلاید 61: Output

اسلاید 62: تجزیه رگرسیون و همبستگیتجزیه رگرسیون یکی از پرمصرفترین روشهای آماری است که برای تجزیه و تحلیل داده ها مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا روابط بین متغیرها را به سادگی و بصورتی با مفهوم بیان می کند.بطور کلی تجزیه رگرسیون مجموعه ای از تکنیکها و روشهاست که برای کمک به درک رابطه بین گروهی از متغیرها مورد استفاده قرار می گیرد.

اسلاید 63: رگرسیون ساده خطیProgram

اسلاید 64: Output

اسلاید 65: Plot

اسلاید 66: همبستگی (Correlation)Program

اسلاید 67: Output

اسلاید 68: ماتریس

اسلاید 69: ProgramInteraction language matrix

اسلاید 70: Output

اسلاید 71: Programرگرسیون چندگانه

اسلاید 72: Output

اسلاید 73:

اسلاید 74: با سپاس فراوان

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید