آشنایی با نظام پیشنهادها با تاکید بر نحوه بررسی پیشنهادها
اسلاید 1: عنوان سخنراني:آشنايي بانظام پيشنهادها با تاكيد بر نحوه بررسي پيشنهادها ) سعيد فتح الهي رادمرداد 90
اسلاید 2: فهرست ۱. توضيحاتي در زمينه نظام پيشنهادها 2. نگاهی به جایگاه فرآیند بررسی در نقشه فرآیندهای نظام پیشنهادها3. موضوعات غیر قابل طرح به عنوان پیشنهاد4. رويکردهاي لازم براي بررسي پيشنهاد5. چالشهاي بررسي پيشنهاد6. نظارتهای دبیرخانه ای بر بررسی پیشنهادها7. نگاهی به موضوع درخواست تجدید نظر در بررسی پیشنهاد8. پارامترهای تعیین نتیجه بررسی9. مروری بر استانداردهای بررسی پیشنهاد10. نقش مديران در نظام پيشنهادها
اسلاید 3: 1) شناخت نظام پيشنهادها (فرايند،فلسفه،اهداف،ضرورت ، تاريخچه و...)
اسلاید 4: نظام پيشنهادها نظامي است كه طبق آن فرايندهايي براي: -ارائه و دريافت - بررسي و اعلام نتيجه - اجراي پيشنهادهاي مصوب - و پاداش دهي و انگيزش در سازمان ايجاد مي شود و دبيرخانه (ستادي) براي انجام فعاليتهاي : -آموزشي - ترويجي - نظارتي و گزارش دهي(ارزيابي عملكرد واحدها/افراد) ايجاد مي شود ضمنا سيستم اطلاعاتي براي مكانيزه كردن فرمهاي نظام پيشنهادها و تهيه گزارشات بروز استقرار مي يابد.نظام پيشنهادها چيست؟
اسلاید 5: ماموريت اصلي نظام پيشنهادهاماموريت اصلي نظام پيشنهادها ايجاد فضايي در سازمان است كه كليه كاركنان را ترغيب نمايد تا در زمينه كاري خويش گامهاي كوچك مستمر رو به جلو بردارند.
اسلاید 6: مسير حركتي نظام پيشنهادهابهبودهاي كوچكدر حيطه كار خود
اسلاید 7: اهداف استقرار نظام پيشنهادها۲) بهبود فرهنگ سازمانی - ارتقای روحيه مشارکت فردی و گروهی کارکنان در بهبود سازمانی - همسو نمودن منافع فردی کارکنان با منافع سازمانی - افزایش دانش شغلی کارکنان - ايجاد بستر مناسب برای تبلور خلاقيت و استعدادهای کارکنانکسب مزاياي اقتصادي-صرفه جويي اقتصادی از طريق حذف اتلافها -بهبود فرآیندهای کاری در سازمان با اجرای پيشنهادهاي مفيد کارکناناهداف استقرار نظام پيشنهادها۳)ايجاد بانک اطلاعاتي قابل دستيابي همگاني به گامها و فرصتهاي بهبود
اسلاید 8: مزایای مورد انتظار از استقرار نظام پيشنهادها در شركتمزایای برای سهامداران و مدیران: -مزایای اقتصادی ناشی از رفع اتلافها،کاهش هزینه ها -جلب رضایت بیشتر مشتریان بابت رفع مسائل و سرعت بخشی به انجام کارها-بهبود شگرف در فرهنگ سازمانی و رضایتمندی شغلی کارکنان مزایای برای کارکنان-ایجاد فرصتی ارزشمند برای طرح نظرات و پیشنهادها -دریافت پاسخ مستدل ،قدرشناسانه و سریع به پیشنهادها از مسئولین مربوطه-وجود امکان درخواست تجدید نظر در بررسی پیشنهاد -امکان کسب رضایتمندی و غرور شغلی از مشاهده مزایای به اجرا رسیدن پیشنهادها-امکان کسب درآمد بیشتر از منشا فکر و خلاقیت برای کارکنان بعنوان پاداش پیشنهادهای پذیرفته و اجرا شده-افزایش شادابی،جذابیت و مفرح بودن محیط کاری-نهادینه شدن روحیه عارضه بینی ،تحلیل گری ، مشارکت جویی و مسئله ستیزی در کارکنان بجای روحیه خمودگی و مسئله گریزی-بازآفرینی روحیه دانش اندوزی و افزایش دانش و آگاهیهای شغلی کارکنان به واسطه جستجوی همیشگی کارکنان برای یافتن زمینه های بهبود در کار خود و ارائه پیشنهاد
اسلاید 9: جهان:. اجراهاي موردي و نادر طي دو قرن گذشته( فولاد سازي كروپ آلمان: 1867- كالازمو انگليس 1908 و ...) . بكارگيري موفق در صنايع ژاپن طي دهه هاي 1950 ميلادي به بعد. صدور به سازمانهاي غربي از نيمه دوم دهه 1970 ميلادي . فراگير شدن در جهان از دهه 1980 ميلاديايران:. آغاز در 4 سازمان ايراني در سال 1368 در بخش صنعت طي پروژه اي وزارت صنايع و گسترش آن به ساير سازمانها.اعطاي ماموريت گسترش نظام پيشنهادها در سازمانهاي دولتي به سازمان مديريت دولتي.ايجاد الزام استقرار نظام پيشنهادها در سازمانهاي دولتي توسط هيات وزيران ( سال 1372).آغاز همايشهاي ساليانه نظام پيشنهادها ( از ابتداي دهه 1380).ايجاد رويكرد جديد (كايزني/مدرن) نظام پيشنهادها در سازمانهاي پيشرو و گسترش آن به ساير سازمانها. رواج بكارگيري سيستم اطلاعاتي نظام پيشنهادها در سازمانها از نيمه دوم دهه 1380. ايجاد انجمن نظام پيشنهادها.الزام به استقرار نظام پيشنهادها طي ماده 20 قانون خدمات كشوري.ايجاد جايزه ملي نظام پيشنهادها از سال 1387 در كشورتاريخچه نظام پيشنهادها
اسلاید 10: ويژگيهاي نظام پيشنهادهاي مدرن/کايزني و تفاوتهاي آن با نظام پيشنهادهاي سنتيکايزني بودن پيشنهاد ها(کوچک،مستمر و مرتبط با کار خود)بهره گيري از سيستم اطلاعاتي تحت تفويض اختيار در بررسي پيشنهادهاسهولت اجرا(اغلب پيشنهادها نياز به منابع زيادي ندارند و توسط پيشنهاددهنده اجرا مي شوند پيوند نظام پيشنهادها با ساير نظامهاي سازمانسيستم هدفگذاري کمي شاخصهايمشارکت توسط مديريتwebبهره گیری از موتور رقابت برای فعال کردن مدیران و کارکنان برای اداره نظام پیشنهادها استقرار دبیرخانه پویا و پرتحرک
اسلاید 11: محورهاي فعاليت دبيرخانه پوياي نظام پيشنهادهافعاليتهاي نظارتيآموزش و فرهنگسازيفعاليتهاي نظارتيعارضه يابي و بهبودبرنامه ريزيگزارش دهي و اطلاع رساني
اسلاید 12: ارتباط نظام پيشنهادها با سايرنظامهانظام بازبيني سبك رهبري نظام ارزيابي عملکرد افرادنظام ارزيابي عملکرد مديراننظام آکوردنظام ارتقا کارکنانارتباط نظام پيشنهادها با ساير نظامها
اسلاید 13:
اسلاید 14: www.themegallery.comتصويري از سيستم اطلاعاتي: فرم ارائه پيشنهاد
اسلاید 15: www.themegallery.comتصويري از فرم بررسي پيشنهاد
اسلاید 16: www.themegallery.comتصويري از فرم اجراي پيشنهاد
اسلاید 17: فرآِیند 1:ارائه و دریافت پیشنهادفرآیند 2:بررسی پيشنهادهاو اعلام نتیجهفرآیند3:اجرای پیشنهادهافرآیند 10: برنامه ریزی و بودجه بندیفرآیند ۸: عارضه يابي و بهبود نظام پيشنهادها فرآیند۷: پیوند با سایرنظامهای سازمانی مرتبطفرآیند۹: هدفگذاری کمی، پایش و گزارش دهی میزان تحقق آننقشه فرآیندهای نظام پیشنهادها – سطح اول(۱0 فرآیند سطح ۱)فرآیند ۶: آموزش و ترویج فرآیند ۵: نظارتفرآیند۴:انگيزش
اسلاید 18: فرآِیند 1:ارائه و دریافت پیشنهاد1-1)اعلام موضوعات فراخوان2-1)تعیین محدوده مشارکت۱-۳)دريافت پيشنهاد از ذينفعانفرآیند 2:بررسی پيشنهادهاو اعلام نتیجه1-2)بررسی پيشنهادهاي دريافتي2-2)برنامه ریزی اجرای پیشنهاد3-2)ارزشیابی پیشنهادهای قابل قبولفرآیند3:اجرای پیشنهادها1-3)زمینه سازی اجرا(در صورت لزوم به اخذ تاییدیه و اختصاص منابع براي اجرا)2-3) اجرای پیشنهادفرآیند 10: برنامه ریزی و بودجه بندی1-10)برنامه ریزی سالیانه برای تحقق اهداف 2-10)بودجه ریزی سالیانه نظام پیشنهادهافرآیند ۸: عارضه يابي و بهبود نظام پيشنهادها۸-۱) نظرسنجي از ذينفعان در زمينه نظام پيشنهادها(مديران،کارکنان،دبيران) ۸-۲) بهينه کاوي ۸-۳) عارضه يابي ،تحليل و بازنگري فرآیند۷: پیوند با سایرنظامهای سازمانی مرتبط۷-۱) پيوند مشارکت افراد در سیستم ارزیابی عملکرد کارکنان ۷-۲)محاسبه و اعمال کارنامه مشارکت واحدها در سیستم ارزیابی عملکرد مدیران۷-۳) محاسبه و اعمال کارنامه مشارکت سالیانه افراد در سیستم ارتقا ۷-۴)محاسبه و اعمال کارنامه مشارکت واحدها در سیستم ممیزی مدیریتفرآیند۹: هدفگذاری کمی، پایش و گزارش دهی میزان تحقق آن۹-۱)هدفگذاری کمی پاخصهای نظام پیشنهادها ۹-۲)اندازه گیری و انتشار دستیابی به اهداف(سازمان،واحدها و افراد)نقشه فرآیندهای نظام پیشنهادها – سطح دوم(۳0 فرآیند سطح 2)فرآیند ۶: آموزش و ترویج۶-۱) آموزش ۶-۲)گزارش دهی و اطلاع رسانی ۶-۳) ترویج و تبلیغات فرآیند ۵: نظارت۵-۱) نظارت بر کيفيت بررسي و ارزشيابي پيشنهادها در کميته ها ۵-۲)نظارت بر بررسي بموقع پيشنهادها ۵-۳) نظارت بر اجراي بموقع ۵-۴)نظارت بر پيشنهادهاي دريافتي ۵-۵) نظارت بر اجراي پيشنهادها(صحه گذاري اجرا) ۵-۶) نظارت بر تداوم اجراي پيشنهادها فرآیند۴:انگيزش1-4) محاسبه و پرداخت پاداشهاي پيشنهاددهندگان،بررسي کنندگان و مجريان2-4) انتخاب،معرفی و پاداش دهی به برترینهای نظام پیشنهادها
اسلاید 19: 2-نگاهی به جایگاه فرآیند بررسی پیشنهادها در نقشه فرآیندهای نظام پیشنهادها
اسلاید 20: فرآِیند 1:ارائه و دریافت پیشنهادفرآیند 2:بررسی و اعلام نتیجه فرآیند3:اجرای پیشنهادهای پذیرفته شدهفرآیند4:پاداش دهی (به پیشنهاددهنده،بررسی کنندگان ، مجریان و برترینهای نظام پیشنهادها)فرآیند 8: برنامه ریزی و بودجه بندیفرآیند 5: آموزش و ترویجفرآیند6:پیوند با سایرنظامهای سازمانی مرتبط (ارزیابی عملکرد،آکورد،ارتقا،ممیزی مدیریت و ... )فرآیند7: هدفگذاری کمی ، پایش و گزارش دهی میزان تحقق آننقشه فرآیندهای نظام پیشنهادها – سطح اول (8 فرآیند سطح 1)
اسلاید 21: فرآِیند 1:ارائه و دریافت پیشنهاد1-1)اعلام موضوعات فراخوان2-1)تعیین محدوده مشارکتفرآیند 2:بررسی و اعلام نتیجه1-2)بررسی 2-2)برنامه ریزی اجرای پیشنهاد3-2)ارزشیابی پیشنهادهای قابل قبولفرآیند3:اجرای پیشنهادهای پذیرفته شده1-3)زمینه سازی اجرا( در صورت لزوم تامین منابع و اخذ تاییدیه)2-3) اجرای پیشنهادفرآیند4:پاداش دهی (به پیشنهاددهنده،بررسی کنندگان ، مجریان و برترینهای نظام پیشنهادها)1-4) محاسبه و پرداخت پاداشها 2-4) انتخاب،معرفی و پاداش دهی به برترینهای نظام پیشنهادهافرآیند 8: برنامه ریزی و بودجه بندی1-8)برنامه ریزی سالیانه برای تحقق اهداف 2-8)بودجه ریزی سالیانه نظام پیشنهادهافرآیند 5: آموزش و ترویج1-5) آموزش 2-5)گزارش دهی و اطلاع رسانی 3-5) ترویج و تبلیغات فرآیند6: پیوند با سایرنظامهای سازمانی مرتبط (ارزیابی عملکرد،آکورد،ارتقا،ممیزی مدیریت و ... )1-6)محاسبه و اعمال کارنامه مشارکت افراد در سیستم ارزیابی عملکرد کارکنان2-6)محاسبه و اعمال کارنامه مشارکت واحدها در سیستم ارزیابی عملکرد مدیران3-6) محاسبه و اعمال کارنامه مشارکت سالیانه افراد در سیستم ارتقا4-6)محاسبه و اعمال کارنامه مشارکت واحدها در سیستم ممیزی مدیریتفرآیند7: هدفگذاری کمی، پایش و گزارش دهی میزان تحقق آن1-7)هدفگذاری کمی پاخصهای نظام پیشنهادها 2-7)اندازه گیری و انتشار دستیابی به اهداف(سازمان،واحدها و افراد)نقشه فرآیندهای نظام پیشنهادها – سطح دوم(20 فرآیند سطح 2)
اسلاید 22: 3-موضوعات غیر قابل طرح در قالب پیشنهادها
اسلاید 23: چه موضوعاتي نمي تواند تحت عنوان پيشنهاد در نظام پيشنهادها مطرح شود 1-انتقاد از روش و استاندارد انجام كاري بدون ارائه راه حل 2- شكايت(اشخاص يا واحدهاي خاص) 3-هنگامي كه پيشنهاد جنبه تذكر و يادآوري صرف براي انجام روش كار ي باشد 4-موضوع پيشنهاد، وظايف جاري و مورد پيگيري پيشنهاددهنده باشد 5-درخواستهاي اداري و ملزومات 6 -درخواستهاي سخت افزاري و همچنين درخواستهاي نرم افزاري كه تنها براي پيشنهاددهنده مورد كاربرد باشد
اسلاید 24: 4-رويكردهاي صحيح بررسي پيشنهاد
اسلاید 25: با پيشنهاددهنده گان برخوردي محترمانه و قدر شناسانه و مثبت داشته باشيمبرخورد مثبت و مناسب با پيشنهاددهندهارائه پيشنهادهاي بيشتر
اسلاید 26: برخورد مناسب با پيشنهادهندههر برگه پيشنهاد را همانند هديه اي گرانقدر از پيشنهاددهنده پاس بداريد
اسلاید 27: در نظام پيشنهادها پذيرش پيشنهاد ارزش است-بررسي كننده پيشنهاد همواره مي بايستي در تعامل فكري با پيشنهاددهنده پيشنهاد را به سمت تكميل و پذيرش هدايت كند-درصد بالاتر پذيرش و اجراي پيشنهاد در واحدهاي سازمان توفيق است
اسلاید 28: 5-چالشهاي بررسي پيشنهادها
اسلاید 29: چالشهاي بررسي پيشنهاد1-تاخير در بررسي پيشنهادها توسط كميته هاچالشهاي بررسي پيشنهاد
اسلاید 30: چالشهاي بررسي پيشنهاد2-كارشناسي ضعيف در بررسي پيشنهادچالشهاي بررسي پيشنهاد
اسلاید 31: چالشهاي بررسي پيشنهاد3-اجتناب از پذيرش پيشنهاد بدليل ايجاد كار جديد
اسلاید 32: چالشهاي بررسي پيشنهاد4-تاخير در اجراي پيشنهادهاي پذيرفته شدهچالشهاي بررسي پيشنهاد
اسلاید 33: چالشهاي بررسي پيشنهاد۵- بي عدالتي در بررسي پيشنهادها(دخالت دادن سمت،واحد کاري و ... پيشنهاددهنده در تعيين نتيجه بررسي)چالشهاي بررسي پيشنهاد
اسلاید 34: 6-نظارتهای دبیرخانه ای بر بررسی پیشنهادها
اسلاید 35: ابعاد نظارتي دبيرخانه نظام پيشنهادهاصحت امتيازدهيبررسي بموقع پيشنهادهااجراي بموقع پيشنهادهاتداوم اجراي پيشنهادهاصحه گذاري اجرامحاسبات صرفه جويي پيشنهادهاي ويژهنظارت بر کيفيت پيشنهادهاي دريافتيکيفيت بررسی پيشنهادهاي رد شده
اسلاید 36: 7-نگاهی به موضوع درخواست تجدید نظر در بررسی پیشنهاد
اسلاید 37: تعداد دفعات مجاز درخواست بررسی مجددمرجع بررسی درخواستهای بررسی مجددمهلت بررسی درخواستهای بررسی مجددنکاتی در زمینه درخواست تجدید نظر
اسلاید 38: 8-انواع گزینه های تعیین نتیجه بررسی پیشنهادها
اسلاید 39: الف ) قابل قبول و قابل اجراب) غيرقابل قبولب ـ 1) پيشنهاد تكراري استب ـ 2) پيشنهاد در راستاي سياستهاي سازمان يا واحد نيستب ـ 3) پيشنهاد در سازمان جاري استب ـ 4) اجراي پيشنهاد امكان پذير نيستب ـ 5) اجراي پيشنهاد از نظر تحليل هزينه فايده به نفع سازمان /واحد نيست ب-6)پيشنهاد تعريف شده (بطور مستند)و در برنامه كاري سازمان/واحد قرار داردب-7)موضوع پيشنهاد ؛وظيفه پيشنهاددهنده استب-8)موضوع در قالب پیشنهاد قابل طرح نمی باشدانواع گزینه های معمول بررسی پیشنهادها
اسلاید 40: ملاک اول : پیشنهاددهنده و همچنین کمیسیون بررسی کننده پیشنهاد می توانند با پرسش سوال ذیل وظیفه را از پیشنهاد تمیز دهند: «آیا انجام اقدام مندرج در پیشنهاد توسط مقام مافوق تعیین شده و عدم انجام آن فرد را مورد سوال وی قرار می دهد؟» اگر پاسخ سوال مثبت باشد اقدام یا بهبود مندرج در پیشنهاد وظیفه پیشنهاددهنده بوده و در قالب پیشنهاد قابل قبول نمی باشد و بالعکس ملاک دوم : وظايف افراد ،انجام فعاليتهاي مقرر مطابق با استانداردهاي موجود يا تعيين شده توسط مقام مافوق است.بدين ترتيب پيشنهادها نمي توانند در مورد اجراي فعاليت تعيين شده با روش مقرر باشند لكن هر تغييري در مورد فعاليتها و يا استانداردهاي انجام آنها با هدف بهره وري بيشتر مي تواند بعنوان پيشنهاد مورد قبول باشد.ملاکهای تمیز پیشنهاد از وظیفه
اسلاید 41: 9-مروری بر استانداردهای بررسی پیشنهادها
اسلاید 42: 1-بررسی بموقع پیشنهادها طبق آیین نامه2-بررسی گروهی پیشنهادها3-دعوت از پیشنهاددهنده در جلسه بررسی(در صورت امکان) و یا حداقل برقراری تماس با وی در صورت وجود ابهام در پیشنهاد4-همفکری و تلاش جهت تکمیل، تغییر و یا تعدیل پیشنهاد جهت اجرایی شدن(در صورت نیاز)5-ثبت نتایج بررسی در قالب فرم بررسی پیشنهادها در قالب جملاتی مودبانه و قدرشناسانه از پیشنهاددهنده6- ذکر دلایل منطقی و مستدل در حالت غیر قابل قبول اعلام نمودن پیشنهاد7-تعیین مسئول و مهلت اجرا در حالت قابل قبول اعلام نمودن پیشنهاد8-ارزشیابی و تعیین دقیق امتیاز پیشنهادهای قابل قبول طبق دستورالعملمروری بر استانداردهای بررسی پیشنهادها
اسلاید 43: 10- نقش مديران در نظام پيشنهادها
اسلاید 44: ارکان نظام پیشنهادها ۴-کارکنان و فرهنگ سازماني۲-مديريت نظام پيشنهادها۱-رويکرد و حمايت مديريتي۳-وضعيت طراحي نظام پيشنهادها و آيين نامه
اسلاید 45: نقش مديران در بازار پيشنهادهااز سوي كاركناناز سوي مديراننظام پيشنهادهاتقاضاي پيشنهادعرضه پيشنهاددر بازارها همواره عرضه به دنبال تقاضا حركت مي كند.
اسلاید 46: دیدگاه های موثر در جلب مشارکت کارکنان توسط مديران مشارکت کارکنان چهار اصل فکري که ضامن جلب مشارکت کارکنان توسط مديران استسازمان براي بقا و توسعهنياز به جريان دائمي بهبود و تغيير استرضايتمندي از وضعيت موجود بزرگترين دشمن بهبود و تغيير است جلب مشارکت کارکنان باعث رضايت بيشتر آنها و بهبود در انجام کارها ميشودکارکنان بالقوه داراي تواناييهاي فکري بي انتها هستند و وظيفه مديريت به بالفعل درآوردن ان است
اسلاید 47: Diagram1-ايجاد فرهنگ بهبود جويي و تحول خواهي در واحد تحت سرپرستي2-ريسك پذيري در پذيرش و آزمون ايده هاي جديد و پرهيز از عافيت طلبي3-فراهم كردن امكانات لازم براي نمونه سازي و تست ايده ها4-ترغيب و تشويق دائمي كاركنان به مشاركت و خلاقيت5-ايفاي نقش مربي گري در اموزش فنون مفاهيم خلاقيت به كاركنان6-اطلاع رساني مستمر به كاركنان از موضوعات مطروحه در جلسات مديريتي شركت در زمينه اهداف ،استراتژيها، پروژه هاي جديد و ... 7-ايجاد فضاي رقابتي در امر خلاقيت ( از طريق تشويق برتزينها و تاثير دهي در ارزيابي عملكرد كاركنان)8-برخورد محترمانه و قدرشناسانه به پيشنهادها(هر چند پيشنهادهاي ضعيف9-ارزش قائل شدن به پيشنهادهاي هر چند كوچك و اجتناب از كبيره نگري1-حضور فعالانه در جلسات بررسي پيشنهادها2-نظارت بر بررسي پيشنهادهاي دريافتي مربوط به حوزه خود3-پيگيري اجراي پيشنهادهاي مصوب مرتبط با واحد4-اعلام مسائل پيش روي درقالب موضوعات فراخوان براي ارائه پيشنهادها توسط كاركنان5-برگزاري جلسات هم انديشي در زمينه موضوعات كاري واحد و استخراج پيشنهادهاي گروهينقش مديران مياني در نظام پيشنهادها
اسلاید 48: موانع موجود در سبک مدیریتیتوهم همه چیزدانیمدیریت بی شور و شوقروحیه ریسک گریزی و عافیت طلبیعدم برگزاری جلسات داخلیعادت کردن به وجود مسائل و فقدان فرآیند حل مسئلهگرفتار شدن در چنگال روزمرگی و امور جاری و غفلت از فعالیتهای بهبودغفلت از اطلاع رسانی موضوعات مهم سازمانی به کارکنانعدم شرکت در جلسات بررسی پیشنهادغفلت در مربی گری و انگیزش کارکنانغفلت از فعالیتهای توانمند سازی و تفویض اختیار
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.