آشنایی با کشور سنگاپور
اسلاید 1: گزارش سنگاپور
اسلاید 2: 1
اسلاید 3: سنگاپور جزيرهاي است با 4/699 كيلومتر مربع وسعت درجنوب شرق آسيا در تنگه مالاكا بين دو اقيانوس هند و آرام و در همسايگي مالزي، اندونزي و برونئي قرار دارد. اين كشور در 137 كيلومتري شمال خط استوا واقع شده و آب و هواي آن استوائي (گرم و مرطوب) است. موقعيت جغرافياييموقعيت سياسيحكومت سنگاپور جمهوري با سيستم پارلماني (به سبك وست مينستري انگلستان) است. رئيس جمهور بالاترين مقام رسمي كشور است كه با راي مستقيم مردم براي دورهاي 6ساله انتخاب ميشود.2
اسلاید 4: جمعيت و مولفههاي آن 3
اسلاید 5: گروههاي نژادي چيني 7/76 درصد ملايو 14 درصد هندي 9/7 درصد ساير 4/1 درصد گروههاي نژادي و مذاهب: مذهب بودايي 51 درصد مسلمان 15 درصد مسيحي 15 درصد هندي 4 درصد سيك، تائو و كنفسيوس 15 درصد4
اسلاید 6: وضعيت بازار كـار5
اسلاید 7: شاخصهاي اقتصادي6
اسلاید 8: موقعيت اقتصادي و بخشهاي مختلف اقتصادي كشور سنگاپور سنگاپور داراي يك اقتصاد باز با بخشهاي توليدي و خدماتي قوي مي باشد و با توجه به اينكه به عنوان يك مركز عمده بازرگاني و انبار كالاها مطرح بوده است و متاثر از آن مي باشد، داراي جديدترين الگوي بازرگاني پيوسته به بازرگاني بين المللي مي باشد.7
اسلاید 9: درجه باز بودن اقتصاد سنگاپور درجه باز بودن اقتصاد يك كشور را مي توانيم به صورت زير محاسبه نماييم. Op= واردات = 140 = 55/0توليد ناخالص داخلي 253كه بر اساس آخرين اطلاعات اداره آمار بانك جهاني، در سال 2006 سنگاپور بعد از هنگ كنگ داراي بازترين اقتصاد در جهان مي باشد كه همين امر موجب رونق تجاري سنگاپور و تبديل شدن آن به يك منطقه آزاد مهم در جنوب شرق آسيا گرديده است.8
اسلاید 10: ويژگي هاي تاثير گذار بر اقتصاد سنگاپور الف- اقتصاد آزاد:سنگاپور داراي اقتصادي آزاد و تجارت نامحدود است و دولت در امور بازرگاني مداخله نمي كند. از آنجاكه اين كشور- شهر، يك بندر آزاد تجاري است، صدور كالا به اين كشور تقريبا بدون محدوديت امكان پذير است. معذلك دولت سنگاپور همه ساله فهرست كالاهايي را كه براي ورود نياز به پروانه دارند منتشر مي كند. 9
اسلاید 11: ب- وجود بنادر مجهز و خدمات بندري مناسب: از نظر تناژ بارگيري و تخليه بندر سنگاپور يكي از 4 كشور برتر جهان است. اين ويژگي باعث ميشود كالاي وارده به سنگاپور در حداقل زمان ممكن تخليه، حمل و بارگيري شود . ج- وجود صنايع تبديلي پيشرفته: سنگاپور داراي بزرگترين پالايشگاه نفتي، همچنين صنايع پلاستيك و محصولات شيميايي در جهان ميباشد. صادر كنندگان مواد خام با استفاده از وجود صنايع تبديلي پيشرفته آن كشور، مي توانند با همكاري كارخانجات سنگاپوري كه در زمينه اينگونه صنايع فعالند، ضمن گسترش همكاري با بازرگانان و تجار سنگاپوري و توليد محصولات داراي ارزش افزوده بيشتر منافع خود را بهتر تأمين نمايند. 10
اسلاید 12: د- ارائه خدمات مالي و تجاري عالي: ارائه خدمات مالي و تجاري در سنگاپور به سهولت و در اسرع وقت انجام مي شود. هـ- عدم وجود فساد اداري: سنگاپور از نظر عدم وجود فساد اداري، در آسيا رتبه اول و در جهان رتبه چهارم را داراست. 11
اسلاید 13: سهم بخشهاي مختلف در توليد ناخالص 12
اسلاید 14: واحد پول اين كشور دلار سنگاپور بوده و براساس آخرين اطلاعات بورس سنگاپور در 4 ژانويه 2008 هر دلار آمريكا برابر با 4326/1 دلار سنگاپور مي باشد. واحد پول و نرخ برابري آن با دلار آمريكا13
اسلاید 15: عضويت در سازمانهاي منطقهاي و بين المللي اقتصادي: سنگاپور عضو فعال بسياري از سازمانهاي منطقهاي و بين المللي به شرح ذيل است: صندوق بين المللي پور IMF بانك توسعه آسيايي ADB بانك بين المللي نوسازي و توسعه IBRD شركت مالي بين المللي IFC آژانس ضمانت سرمايهگذاري MIGA اتحاديه كشورهاي چند جانبه آسياي جنوب شرقي ASEAN شوراي همكاي اقتصادي آسيا و اقيانوسيه APEC كنفدراسيون بين المللي تجارت آزاد ICFT جنبش عدم تعهد، آنكتاد و سازمان تجارت جهاني 14
اسلاید 16: عضويت در سازمان تجارت جهاني WTO سنگاپور با فعاليتهاي بسيار زياد و با اصلاحات مختلف مالي و اعمال سياستهاي آزادسازي اقتصادي در ژانويه 1993 به طور رسمي به عضويت سازمان تجارت جهاني (WTO) درآمد. 15
اسلاید 17: ماشين هاي الكترونيكي اجزاء و قطعات الكترونيكي اجزاء و قطعات مخصوص راديو و تلويزيون ماشينهاي حفاري نفت ماشينهاي تصفيه نفت محصولات فلزي محصولات شيميايي محصولات غذايي البسه كائوچو مهمترين شاخههاي اصلي توليد16
اسلاید 18: سنگاپور داراي 7 منطقه آزاد تجاري (FTZ) مي باشد كه 6 تاي آنها براي بارهاي دريايي و يكي براي حمل و نقل هوايي (فرودگاه چانگي) است كه در اين مناطق تسهيلات عمده و خدمات فراواني براي ذخيره و صادرات دوباره كالاهاي كنترل شده و ماليات بردار وجود دارد. مناطق ويژه و آزاد اقتصادي17
اسلاید 19: 1- عدم وجود هرگونه تشريفات مربوط به اسناد براي صادرات مجدد كالا 2- عدم احتياج به اسناد گمركي جهت انبار كالا 3- تسهيلات ويژه جهت صادرات مجدد كالا 4- وجود سيستم كارآمد گمركي و ترخيص كالا در كمترين مدت زمان ممكن ويژگيهاي خاص اين مناطق 18
اسلاید 20: تنها 4 قلم كالا در واردات سنگاپور مشمول تعرفه گمركي مي باشد. اين اقلام عبارتند از: 1- توتون و تنباكو 2- نوشيدنيها و مشروبات الكلي 3- موتورهاي مربوط به وسائل نقليه 4- توليدات و محصولات نفتي تعرفه گمركـي: 19
اسلاید 21: توريسم يك منبع مهم در درآمدهاي ارزي سنگاپور محسوب مي شود كه در سال 2006، حدود 7/9 ميليون نفر از كشورهاي مختلف از اين كشور بازديد نمودهاند كه بيش از 2/11 ميليارد دلار درآمد براي اين كشور بدنبال داشته است. به عبارت ديگر ارزش افزوده اين بخش حدود 8 درصد از توليد ناخالص داخلي اين كشور بوده است.البته با در نظر گرفتن بخش هتل داري و رستوران اين عدد به بيش از 10 درصد خواهد رسيد. توريسم20
اسلاید 22: بنادر فعال، منظم، كارآمد و مدرن سنگاپور امروزه يكي از شاخصهاي توسعه اقتصادي اين كشور محسوب مي گردد. بطوريكه بنادر سنگاپور با بنادر كشور هنگ كنگ كه شلوغ ترين بندر جهان محسوب مي شود رقابت مي كنند و در بعضي سالها حتي گوي سبقت را نيز از رقباي خود مي ربايند. سواحل بنادر سنگاپور داراي عمق بسيار مطلوبي بوده و از تجهيزات و امكانات و زيرساختهاي خوب و مدرني برخوردار هستند.حمل و نقل دريايي و بنادر 21
اسلاید 23: طي سال 2006 ميلادي بيش از 3/1 ميليارد تن بار و كالا به بنادر اين كشور وارد و خارج شده است كه برخي از اين كالاها از نوع فلهاي جامد و مايع بودهاند كه اهم آنها عبارتند از: كلينگر سيمان، مس، مواد شيميايي، غلات، كود، شكر خام، سوخت و روغنهاي صنعتي.در اين بنادر امكانات اقتصادي- تجاري گستردهاي نظير منطقه آزاد تجاري، ترمينالهاي مختلف، ترمينال كالاهاي فلهاي، بارانداز كشتيهاي تفريحي، انبارهاي كالا، مراكز توزيع، محل پذيرش وسايل نقليه، مراكز تجاري و انبار كالاهاي سردخانهاي وجود دارد.22
اسلاید 24: سنگاپور داراي موافقتنامه تجارت آزاد با كشورهاي ذيل مي باشد: 1- كره جنوبي 2- كشورهاي آمريكاي لاتين 3- نيوزلند4- شيلي 5- برونئي 6- ژاپن 7- استراليا 8- آمريكا 9- هند 10- اردن 11- اتحاديه اروپا 12- كشورهاي عضو آسه آنموافقتنامههاي تجارت آزاد23
اسلاید 25: بازرگاني خارجي سنگاپور در سالهاي 2006-199924
اسلاید 26: شركاي عمده وارداتي سنگاپور در سال 2006 25
اسلاید 27: شركاي عمده صادراتي سنگاپور در سال 200626
اسلاید 28: - دارا بودن دومين اقتصاد باز دنيا - محدوديتهاي تجاري بسيار اندك - تعرفههاي ناچيز گمركي - موقعيت جغرافيايي مناسب - سيستم حمل و نقل و ذخيره سازي پيشرفته - سيستم ارزش گذاري و كيفيت سنجش موجود براي كالاهاي وارداتي- سيستم اطلاعاتي بسيار پيشرفته دلايل بالا بودن رتبه رقابتي بازار و رونق اقتصادي سنگاپور27
اسلاید 29: - مقدس بودن امر رقابت ميان توليد كنندگان و تجار داخلي كشور - عدم وجود هرگونه انحصار در بازار - عدم دخالت دولت در امر تجارت - عدم وابستگي به يك يا چند محصول خاص - وجود زمينه صادرات مجدد - مدرن بودن مراكز فروش - حضور موثر تكنولوژي اطلاعاتي در بازار - جوان بودن جمعيت- وجود اقوام مختلف در اين كشور28
اسلاید 30: - تبليغات بسيار مدرن انواع كالا - امكان عرضه آسان محصول به مصرف كنندگان - وجود بازارهاي مختلف عمده فروشي - توجه به موثرترين كانالهاي توزيع كالا - جريان داشتن بازاريابي مدرن و موثر درخصوص كليه كالاها - خدمات بيمه ضمانت نامهها، بانكهاي تخصصي صادرات و واردات- متداول بودن شيوه پرداخت الكترونيكي - عدم وجود تعرفه تجاري بر واردات - سيستم بندري آزاد29
اسلاید 31: كد كالا براساس HS: 85شرح كالا: تجهيزات الكتريكي و الكترونيكي ارزش: (ميليون دلار) 105015رتبه بندي جهاني در صادرات اين كالا: هفتم كشورهاي اصلي واردكننده اين كالا از سنگاپور: مالزي، هنگ كنگ، چين، آمريكا، ژاپن. ارزش واردات ج.ا.ايران از اين كالا از سنگاپور: 64064 دلاررتبه بندي ايران در واردات اين كالا در جهان: 52كد كالا: 84شرح كالا: راكتورهاي هستهاي، بويلر و ماشين آلات و البسه ارزش: (ميليون دلار) 48714رتبه بندي جهاني در صادرات اين كالا: 10كشورهاي اصلي واردكننده اين كالا از سنگاپور: آمريكا، اندونزي، مالزي، چين، هنگ كنگارزش واردات ج.ا.ايران از اين كالا از سنگاپور: 157951 دلار رتبه بندي ايران در واردات اين كالا در جهان: 38اقلام عمده صادراتي سنگاپور به جهان براساس كد كالا (HS)30
اسلاید 32: كد كالا براساس HS: 27شرح كالا: سوخت و روغنهاي معدني ارزش: (ميليون دلار) 35661رتبه بندي جهاني در صادرات اين كالا: 14كشورهاي اصلي واردكننده اين كالا از سنگاپور: هنگ كنگ، مالزي، اندونزي، استراليا، ويتنام. ارزش واردات ج.ا.ايران از اين كالا از سنگاپور: 132677 دلاررتبه بندي ايران در واردات اين كالا در جهان: 55كد كالا: 29شرح كالا: مواد شيميايي ارگانيك ارزش: (ميليون دلار) 13880رتبه بندي جهاني در صادرات اين كالا: 10كشورهاي اصلي واردكننده اين كالا از سنگاپور: آمريكا، فرانسه، چين، اندونزي. ارزش واردات ج.ا.ايران از اين كالا از سنگاپور: 8816000 دلار رتبه بندي ايران در واردات اين كالا در جهان: 4631
اسلاید 33: كد كالا براساس HS: 99شرح كالا: سایر کالاهای غیر مندرج ارزش: (ميليون دلار) 11563رتبه بندي جهاني در صادرات اين كالا: 8 كشورهاي اصلي واردكننده اين كالا از سنگاپور: پاناما، هنگ كنگ، ژاپن، اندونزي. ارزش واردات ج.ا.ايران از اين كالا از سنگاپور: 13893 دلاررتبه بندي ايران در واردات اين كالا در جهان: 30كد كالا: 39شرح كالا: پلاستيك و محصولات و البسه ارزش: (ميليون دلار) 7584رتبه بندي جهاني در صادرات اين كالا: 14كشورهاي اصلي واردكننده اين كالا از سنگاپور: چين، مالزي، هنگ كنگ، اندونزي، تايلندارزش واردات ج.ا.ايران از اين كالا از سنگاپور: 20022 دلار رتبه بندي ايران در واردات اين كالا در جهان: 5232
اسلاید 34: كد كالا براساس HS: 90شرح كالا: آلات و دستگاههاي اپتيك، عكاسي، اجزاء و قطعات دستگاههاي طبي، دقت سنجيارزش: (ميليون دلار) 6758رتبه بندي جهاني در صادرات اين كالا: 15 كشورهاي اصلي واردكننده اين كالا از سنگاپور: آمريكا، اندونزي، مالزي، چين، ژاپن. ارزش واردات ج.ا.ايران از اين كالا از سنگاپور: 4543 دلاررتبه بندي ايران در واردات اين كالا در جهان: 44كد كالا: 30شرح كالا: محصولات دارويي ارزش: (ميليون دلار) 4430رتبه بندي جهاني در صادرات اين كالا: 15كشورهاي اصلي واردكننده اين كالا از سنگاپور: آمريكا، هلند، فرانسه، اسپانيا، ژاپنارزش واردات ج.ا.ايران از اين كالا از سنگاپور: - دلار رتبه بندي ايران در واردات اين كالا در جهان: ـ33
اسلاید 35: كد كالا براساس HS: 71شرح كالا: مرواريد طبيعي، سنگهاي قيمتي و نيمه قيمتي، زيورآلات و بدليجاتارزش: (ميليون دلار) 3017رتبه بندي جهاني در صادرات اين كالا: 19 كشورهاي اصلي واردكننده اين كالا از سنگاپور: استراليا، امارات متحده عربي، مالزي، هنگ كنگ، سويسارزش واردات ج.ا.ايران از اين كالا از سنگاپور: - دلاررتبه بندي ايران در واردات اين كالا در جهان: ـ كد كالا: 87 شرح كالا: وسايل نقليه زميني غير از لوكوموتيو يا ترامواي ارزش: (ميليون دلار) 2930 رتبه بندي جهاني در صادرات اين كالا: 28 كشورهاي اصلي واردكننده اين كالا از سنگاپور: اندونزي، مالزي، چين، هنگ كنگ، استراليا. ارزش واردات ج.ا.ايران از اين كالا از سنگاپور: 7303 دلار رتبه بندي ايران در واردات اين كالا در جهان: 5434
اسلاید 36: كد كالا براساس HS: 38شرح كالا: محصولات گوناگون صنايع شيميايي ارزش: (ميليون دلار) 2422رتبه بندي جهاني در صادرات اين كالا: 11 كشورهاي اصلي واردكننده اين كالا از سنگاپور: مالزي، چين، اندونزي، ژاپن، تايلند. ارزش واردات ج.ا.ايران از اين كالا از سنگاپور: 2251 دلاررتبه بندي ايران در واردات اين كالا در جهان: 45 كد كالا: 73 شرح كالا: مصنوعات از چدن، آهن يا فولاد ارزش: (ميليون دلار) 2421 رتبه بندي جهاني در صادرات اين كالا: 20 كشورهاي اصلي واردكننده اين كالا از سنگاپور: اندونزي، مالزي، تايلند، استراليا، چين. ارزش واردات ج.ا.ايران از اين كالا از سنگاپور: 11904 دلار رتبه بندي ايران در واردات اين كالا در جهان: 3135
اسلاید 37: كد كالا براساس HS: 88شرح كالا: وسايل نقليه هوايي، فضايي و اجزاء و قطعات آنها ارزش: (ميليون دلار) 2315رتبه بندي جهاني در صادرات اين كالا: 8 كشورهاي اصلي واردكننده اين كالا از سنگاپور: آمريكا، چين، هنگ كنگ، استرالياارزش واردات ج.ا.ايران از اين كالا از سنگاپور: 139 دلاررتبه بندي ايران در واردات اين كالا در جهان: 79 كد كالا: 33 شرح كالا: روغنهاي اسانسي، شبه رزينها و محصولات عطر سازي ارزش: (ميليون دلار) 1670 رتبه بندي جهاني در صادرات اين كالا: 10 كشورهاي اصلي واردكننده اين كالا از سنگاپور: ژاپن، كره جنوبي، اندونزي، هنگ كنگ، مالزي ارزش واردات ج.ا.ايران از اين كالا از سنگاپور: 161 دلار رتبه بندي ايران در واردات اين كالا در جهان: 5936
اسلاید 38: كد كالا براساس HS: 72شرح كالا: چدن، آهن و فولاد ارزش: (ميليون دلار) 1504رتبه بندي جهاني در صادرات اين كالا: 33 كشورهاي اصلي واردكننده اين كالا از سنگاپور: اندونزي، مالزي، چين، هند، استرالياارزش واردات ج.ا.ايران از اين كالا از سنگاپور: 5/11 ميليون دلاررتبه بندي ايران در واردات اين كالا در جهان: 25 كد كالا: 61 شرح كالا: لباس و متفرعات آن (كشباف يا قلاب باف) ارزش: (ميليون دلار) 1382 رتبه بندي جهاني در صادرات اين كالا: 23 كشورهاي اصلي واردكننده اين كالا از سنگاپور: آمريكا، انگليس، اندونزي، آلمان، مالزي. ارزش واردات ج.ا.ايران از اين كالا از سنگاپور: - دلار رتبه بندي ايران در واردات اين كالا در جهان: ـ37
اسلاید 39: كد كالا براساس HS: 74شرح كالا: مس و مصنوعات از مس ارزش: (ميليون دلار) 1355رتبه بندي جهاني در صادرات اين كالا: 29 كشورهاي اصلي واردكننده اين كالا از سنگاپور: مالزي، چين، ژاپن، هلند، تايلند.ارزش واردات ج.ا.ايران از اين كالا از سنگاپور: 596 ميليون دلاررتبه بندي ايران در واردات اين كالا در جهان: 65 كد كالا: 40 شرح كالا: كائوچو و اشيا ساخته شده از آن ارزش: (ميليون دلار) 1215 رتبه بندي جهاني در صادرات اين كالا: 21 كشورهاي اصلي واردكننده اين كالا از سنگاپور: اندونزي، چين، مالزي، آمريكا، هلند. ارزش واردات ج.ا.ايران از اين كالا از سنگاپور: 2734 ميليون دلار رتبه بندي ايران در واردات اين كالا در جهان: 4638
اسلاید 40: كد كالا براساس HS: 32شرح كالا: عصارههاي دباغي يا رنگ رزي ارزش: (ميليون دلار) 1137رتبه بندي جهاني در صادرات اين كالا: 12 كشورهاي اصلي واردكننده اين كالا از سنگاپور: اندونزي، مالزي، چين، هند، تايوان. ارزش واردات ج.ا.ايران از اين كالا از سنگاپور: 976000 دلاررتبه بندي ايران در واردات اين كالا در جهان: 47 كد كالا: 22 شرح كالا: نوشابه و آب ارزش: (ميليون دلار) 1010 رتبه بندي جهاني در صادرات اين كالا: 16 كشورهاي اصلي واردكننده اين كالا از سنگاپور: ژاپن، چين، مالزي، اندونزي و ويتنام. ارزش واردات ج.ا.ايران از اين كالا از سنگاپور: 138 دلار رتبه بندي ايران در واردات اين كالا در جهان: 15939
اسلاید 41: گروه کالای صفر: در این گروه کالایی که شامل حیوانات زنده و مواد خوراکی می باشد به ترتیب، مالزی با 54/19%، اندونزی با 9/11%، تایلند با 87/10%، استرالیا با 8/9% و چین با 9% به ترتیب بزرگترین سهام را از صادرات این گروه کالایی به سنگاپور در طول دوره زمانی 2006-2001 مجموعاً به خود اختصاص می دهند. اقلام عمده وارداتي سنگاپور براساس گروههاي كالايي40
اسلاید 42: گروه کالایی یک : در این گروه کالایی که شامل آشامیدنی ها و توتون و تنباکو می باشد، به ترتیب انگلستان ( 8/23%) ، فرانسه ( 5/18%)، چین (1/16 %) آمریکا (9/13%) و هنگ کنگ (5/10%)، 5 کشور برتر در صادرات این گروه کالایی به سنگاپور در طول دوره زمانی 2006-2001 بوده اند.گروه کالایی دو : دراین گروه کالایی که شامل مواد خام می باشد، به ترتیب، اندونزی (89/35)، مالزی (04/17%)، ایالات متحده (66/8%) چین (2/8%) و تایلند (94/6%) بزرگترین کشورهای صادر کننده این گروه کالایی به سنگاپور در طول دوره زمانی 2006-2001 بوده اند.41
اسلاید 43: گروه کالایی سه:دراین گروه کالایی که شامل سوختهای کانی می باشد، به ترتیب مالزی (13/24%)، اندونزی (26/16%) ایالات متحده (32/9%)، استرالیا (17/8%) و چین (41/7%) بزرگترین صادرکنندگان سوختهای کانی به سنگاپور در طول دوره زمانی 2006-2001 بوده اند.گروه کالایی چهار: دراین گروه کالایی که شامل روغن های حیوانی و نباتی می باشد، به ترتیب مالزی (95/69%)، اندونزی (45/9%)، آرژانتین (91/6%)، ایالات متحده (86/3%) و برزیل (7/17%)، 5 کشور بزرگ صادرکننده این کالاها به سنگاپور در طول این دوره بوده اند.42
اسلاید 44: گروه کالایی پنج:دراین گروه کالایی که شامل مواد شیمیایی می باشد به ترتیب ایالات متحده (2/24%)، ژاپن (88/19%)، آلمان 91/6%) ، انگلستان ( 5/6 %) و فرانسه ( 78/5 %) بزرگترین صادرکنندگان این گروه کالایی در دوره مذکور به سنگاپور بودهاند.گروه کالایی شش:در این گروه کالایی که شامل کالاهای تولیدی (صنعتی) می باشد به ترتیب، ژاپن (41/22%)، مالزی (39/9%)، چین (69/8%)، اندونزی (47/8%) و ایالات متحده (52/6%) بزرگترین صادرکنندگان این گروه کالایی به سنگاپور در دوره مذکور بوده اند.43
اسلاید 45: گروه کالایی هفت:در این گروه کالایی که بیانگر لوازم وماشین آلات می باشد، به ترتیب ژاپن ( 9/29%)، ایالات متحده ( 66/17%)، مالزی (13/14%)، تایلند (78/6%) و جمهوری کره (65/5%) بزرگترین صادرکنندگان این گروه کالایی در دوره مذکور به سنگاپور بوده اند.گروه کالایی هشت: دراین گروه که بیانگر تولیدات ناتمام صنعتی می باشد، به ترتیب ایالات متحده (85/20%)، ژاپن (93/16%) مالزی (44/9%)، اندونزی (17/9%) و تایلند (68/6%) بزرگترین صادر کنندگان این سبد کالایی به سنگاپور در این دوره زمانی می باشند.44
اسلاید 46: گروه کالایی نه:دراین گروه کالایی که سایر کالاها (غیر از کالاهای فوق) را در بر می گیرد، به ترتیب استرالیا (41/23%)، ژاپن (31/21%)، جمهوری (96/13%)، ایالات متحده (23/11) و فیلیپین (23/8%) 5 کشور عمده صادراتی این نوع کالاها به سنگاپور در دوره مذکور می باشند.آنچه که در بالا ارائه شد، تمامی رقبای عمده صادراتی به سنگاپور را در گروههای مختلف کالایی نشان می دهد. تجار و بازرگانان و تولیدکنندگان ایرانی می توانند با در نظر گرفتن این رقبای عمده امکان نفوذ به این بازارها را مورد بررسی قرار بدهند. 45
اسلاید 47: مبادلات تجاري فيمابين جمهوري اسلامي ايران و سنگاپور از سال 1376 تا 6 ماهه 1386ارزش: هزار دلار46
اسلاید 48: مبادلات تجاري فيمابين ج.ا.ايران و سنگاپور طي سالهاي 1993 تا 2006 ميلادي بر پايه آمار منابع سنگاپوريارزش: هزار دلارماخذ: IE سنگاپور 47
اسلاید 49: ارزش صادرات نفت جمهوري اسلامي ايران به سنگاپور در سالهاي 2006-199848
اسلاید 50: اقلام عمده كالاهاي صادراتي جمهوري اسلامي ايران به سنگاپور در سال 138549
اسلاید 51: 50
اسلاید 52: 51
اسلاید 53: 52
اسلاید 54: اقلام عمده كالاهاي وارداتي جمهوري اسلامي ايران از سنگاپور در سال 138553
اسلاید 55: 54
اسلاید 56: 55
اسلاید 57: اهم اسناد امضاء شده:1- تفاهمنامه همكاريهاي مشترك فني و اقتصادي در جريان سفر وزير محترم تجارت و صنعت سنگاپور به ايران 2- تفاهمنامه همكاريهاي مشترك بين بنياد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامي و بخش خصوصي اين كشور. * متون پيشنهادي موافقتنامه تشويق و حمايت از سرمايه گذاري و همچنين موافقتنامه حمل و نقل هوايي و اجتناب از اخذ ماليات مضاعف به طرف سنگاپور ارائه شده است. در حال حاضر طرف سنگاپوري تمايل خود را براي امضاي موافقتنامه تضمين سرمايه گذاري متقابل اعلام كرده است. درخصوص موافقتنامه اجتناب از اخذ ماليات مضاعف نيز مذاكراتي صورت گرفته ولي نتيجه نهايي حاصل نشده است. ليكن در خصوص موافقتنامه هوايي هنوز اظهار نظري صورت نگرفته است . 56
اسلاید 58: دلايل ضعف صادرات جمهوري اسلامي ايران به سنگاپور : بعد مسافت ميان دو كشور كه منجر به عدم شناخت تجار و بازرگانان و سرمايهگذاران دو طرف از بازار، وضعيت توليد، صادرات و نيازهاي طرف مقابل گرديده است. وابستگي شديد صنعت و تجارت سنگاپور به غرب و كشورهاي منطقه. عدم اعتماد بازرگانان سنگاپوري به ارسال به موقع و مستمر كالا از سوي طرفهاي ايراني. ضعف بستهبندي و عدم يكساني كالاهاي صادره توسط طرفهاي ايراني. نبود شوراي مشترك اتاق بازرگاني بخش خصوصي قوي و كارآمد ميان دو كشور. تجارت خارجي سنگاپور عمدتا توسط بخش خصوصي صورت مي گيرد و اين بخش بطور طبيعي تمايل دارد متقابلاً با بخش خصوصي معامله نمايد. خصومت و تحريمهاي تجاري دولت آمريكا عليه جمهوري اسلامي ايران كه ناخواسته اثرات نامطلوبي بر ديدگاههاي تجار و بازرگانان سنگاپور بجاي گذارده است. 57
اسلاید 59: فقدان يك پايگاه يا مركز تجاري ايرانيان و يا نمايشگاه دائمي كالاهاي صادراتي ايران در سنگاپور جهت معرفي كالاهاي صادره و ارائه تبليغات لازم و همچنین عدم تعیین فردی بعنوان رایزن بازرگانی ج.ا.ایران در سنگاپور. فقدان مركز اطلاع رساني جامع يا سيستم اطلاع رساني دقيق و كارآمد از توانمنديهاي صادراتي ايران، بگونه اي كه اطلاعات تجاري– اقتصادي مورد نياز تجار را در اسرع وقت به متقاضيان ارائه دهد. نگرش كوتاه مدت به صدور كالا و رجحان منافع كوتاه مدت به منافع دراز مدت توسط برخي از صادركنندگان ايراني.- هزينه حمل و نقل زياد، در این خصوص پیشنهاد می شود بخشی از جوایز صادراتی تحت عنوان تخفیفاتی در هزینه حمل و نقل تخصیص داده شود.58
اسلاید 60: كالاهاي صادراتي بالفعل و بالقوه ايران به كشور سنگاپور(براساس طبقه بندي HS) 59
اسلاید 61: 60
اسلاید 62: 61
اسلاید 63: 62
اسلاید 64: راهکارهای پیشنهادی بارویکرد تنظیم روابط تجاری بین دو کشور : تسریع در امضای یادداشت تفاهم همکاریهای گمرکی.تسریع در امضای یادداشت تفاهم همکاری میان سازمان توسعه تجارت ایران و مرکز توسعه تجارت و سرمايه گذاري سنگاپور.علیرغم اعلام نظر سازمان توسعه تجارت ایران پیرامون متن پیش نویس مذکور و ارائه به طرف سنگاپوري، تاکنون پاسخي وصول نشده است.تسریع در امضای متن موافقتنامه حمل و نقل هوائی .متن مذکور تقریباً نهائی شده و قرار است تا در اولین فرصت بصورت رسمی امضاء گردد.راهكارهاي پيشنهادي به منظور بهبود تراز تجاري 63
اسلاید 65: تسریع در برگزاری رسمی اولین اجلاس كميته مشترک تجاري دو کشور جلب موافقت مقامات ذیربط سنگاپوري به منظور صدور مجوز تأسیس شعب بانک های ایران.تشکیل شورای مشترک بازرگانان دو کشور و فعال نمودن اتاق های بازرگانی طرفین تسریع در طی مراحل صدور ویزا برای تجار و فعالان اقتصادی ایران توسط کشور سنگاپورتسريع در ايجاد وگشايش سفارت خانه در دوكشورتسريع در امضا موافقت نامه اجتناب از اخذ ماليات مضاعف: دراين خصوص تاكنون دودورمذاكره صورت گرفته استتسريع در امضا موافقت نامه تشويق وحمايت از سرمايه گذاري خارجي: دراين خصوص تاكنون دودورمذاكره صورت گرفته است64
اسلاید 66: ایجاد هرچه سریعتر مرکزتجاری یا دفتر رایزن درسنگاپور برگزاری سمینار ها و همايشهاي معرفي فرصتهاي سرمايه گذاري در دو كشور و نیز برگزاري نمایشگاههای تخصصی کالا و خدمات و تشویق صادر کنندگان و تولید کنندگان به حضور فعال در آنها. برنامه ریزی به منظور اعزام وپذیرش هیأت های تجاری – تخصصی به سنگاپور در زمینه صدور ؛ میوه و صیفی جات ، حیوانات زنده و آبزیان ومواد غذايي حلال مطالعه مستمر بازار سنگاپور توسط مراجع ذيربط و تهيه گزارشات کالائی از بازار آن کشور جهت درج برسایت سازمان راهكارهاي پيشنهادي با رويكرد بازاريابي كالا و خدمات: 65
اسلاید 67: اجرای پروژه های مشترک؛ پالایشگاهی، خطوط انتقال، نفت و گاز، ساختمانی، تأسیسات آب و فاضلاب، نیروگاههای گازی و سیکل ترکیبی، سد سازی، جاده سازی، ساخت بنادر و تأسیسات دریائی نفت و گاز و هتل داريایجاد شرکت های holding بین بخش های خصوصی دو کشور به منظور فعالیت در زمینه های مختلف .سرمايه گذاري مشترك در پروژه هاي مختلف در دو كشور و يا كشور ثالثهمكاري هرچه بيشتر در مناطق آزاد و ويژه تجاري دو كشور جهت گسترش صادرات به كشورهاي CIS و ASEAN.66
اسلاید 68: نقاط قوت:وجود صنايع پيشرفته در سنگاپور.وجود مناطق آزاد تجاري با پتانسيل بسيار بالا براي صادرات مجدد كالا در دو كشور.عدم وجود تشريفات زايد اداري در سيستم صادرات و واردات سنگاپور. وجود قوانين آسان سرمايهگذاري در دو كشور. عضويت مشترك دو كشور در بسياري از سازمانهاي منطقهاي و بين المللي. نقاط ضعف:دوري راه. عدم وجود روابط بانكي ميان دو كشور.فعال نبودن شوراي مشترك بازرگاني ميان دو كشور. عدم وجود ارتباطات و مناسبات بانكي مناسب ميان دو كشور. عدم وجود سفارتخانه در هر دو كشور. بسته بندي نامناسب كالاهاي صادراتي ايران به سنگاپور. SWOT67
اسلاید 69: فرصتها:وجود ذائقه غذايي مشترك.حضور فعال جمعيت مسلمان 15 درصدي سنگاپور در امر تجارت. وجود سرمايهگذاران قوي در سنگاپور كه مايل به سرمايهگذاري در بخشهاي مختلف در ايران هستند. بازار بسيار خوب مواد غذايي حلال در سنگاپور توان بسيار بالا در تامين مواد اوليه غذاي حلال در ايران. تهديدها:گرايش شديد سياسي سنگاپور به آمريكا اعلام موضع مثبت در قبال قطعنامههاي صادره در شوراي امنيت سازمان ملل بر عليه ج.ا.ايران SWOT68
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.