آلودگی صوتی ۲
اسلاید 1: آلودگی صوتی 2 Noise Contamination 2دکتر مهدی جهانگیر بلورچیاندانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گیلان1392
اسلاید 2: تمیزکاری صوتی علم صوت به معنی وسیع کلمه تولید ، گسیل و دریافت انرژی بصورت ارتعاش در ماده است. اگر اتمها و مولکولهای شاره یا جامد از اوضاع طبیعی خود تغییر مکان یابند، نیروی الاستیک در آن پدید میگردد، که مربوط به سختی جسم است و میخواهد جسم را به حالت نخست باز گرداند، این را نیروی برگرداننده گویند. تأثیر این نیروی الاستیک برگرداننده توأم با خاصیت اینرسی دستگاه ، ماده را برای ارتعاشهای نوسانی و در نتیجه گسیل موجهای آکوستیکی قابل میسازد. امواج صوتی امواج مادی بوده که هم طولی و هم عرضی میتواند باشد. در شاره ها بصورت طولی است و در محیطهای دیگر هم بصورت طولی و هم بصورت عرضی است. یعنی فرضا اگر صوت وارد یک ماده جامد شود، به موج طولی و عرضی با سرعتهای متفاوت تجزیه میشودامواج ماورای صوت را به روشهای مکانیکی و الکتریکی و مغناطیسی میتوان تولید کرد.
اسلاید 3:
اسلاید 4: تمیزکاری صوتیتمیزکاری لولهها با امواج صوتی امروزه استفاده از امواج صوتی (بوقهای صوتی) (sonic horns) جهت جلوگیری از رسوب ذرات و خاکستر در ماشین آلات صنعتی از قبیل فنها ، کانالها ، بویلرها و … افزایش یافته است. چنانچه این بوقها بدرستی استفاده شوند موجب افزایش در مدار بودن ماشین ، کاهش تعمیرات ، کاهش افت فشار و کاهش هزینههای تمیزکاری خواهند شد. در طراحی و استفاده این تجهیزات در بویلرها شرایط هندسی بویلر و لولهها ، نوع سوخت ، دبی گاز عبوری ، دما و پارامترهای دیگر مد نظر قرار میگیرند.
اسلاید 5: مزیت تمیزکاری صوتی در تمیزکاری صوتی ، امواج صوتی با لرزشهایی که ایجاد میکنند موجب جلوگیری از رسوب ذرات بر روی سطوح میشوند. به عبارتی لرزشهای ایجاد شده موجب سست شدن چسبندگی ذرات با سطوح شده و در جریان گاز از محوطه خارج میشوند. نکته مهم در این تمیزکاری عمل کردن آن در کلیه نقاط مورد نظر از سیستم است. حتی در نقاط کور سیستم که امکان تمیزکاری با روشهای دیگر مشکل است تمیزکاری صوتی درست عمل میکند.
اسلاید 6: بوق صوتی بوقهای صوتی در فرکانسهای شنوا و مادون صوت کار میکنند. بوقهای شنوا در فرکانسهای بالاتر از 75Hz در گستره 140- 150db کار میکنند. بعضی کاربردها نیاز به امواج با طول موج کوتاهتر است ( 250Hz )، ولی اغلب موارد فرکانس مورد نیاز حدود 125Hz میباشد. از آنجا که معمولا فرکانس طبیعی سیستم به این مقادیر نمیرسد، خسارت ناشی از تشدید امواج غیر ممکن است. بوقهای ماورای صوت با امواج بلند در محدوده فرکانس کمتر از محدوده شنوایی بشر کار میکنند (معمولا با فرکانس 10- 35Hz) این منجر به ایجاد توربولانس بیشتری در جریان گاز میشود که خود موجب مؤثرتر شدن عمل تمیزکاری خواهد شد. البته احتمال خسارت در این متد بیشتر است و لازم است پیش بینیهای لازم صورت گیرد که این در دستور العملهای بهره برداری ارائه شدهاند.
اسلاید 7: نکاتی چند درباره استفاده از بوق صوتی خسارات بوقهای صوتی امروزه بیشتر به خاطر عدم نصب صحیح است تا بهره برداری و نقائص فنی ، بوقهای مادون صوت در مواردی استفاده میشوند که تجهیزات دارای عمر بالایی هستند و همراه گاز رطوبت وجود دارد بطور مثال در پیش گرمکنهای هوای دوار ) پیش گرمکن هوای دوار میتواند لرزشهای ایجاد شده در اثر استفاده از بوقهای مادون صوت را تحمل کند.(نکته دیگر در استفاده بهینه از بوقهای صوتی این است که به تعداد کافی از بوقهای صوتی در ماشین آلات نصب شود تا تمیز کاری کامل ایجاد شود. در غیر اینصورت در محدوده خاصی این امکان برقرار خواهد شد. بطور مثال در فیلترهای دود هر بوق 125- 145db برای هر 5000f t 2 سطح فیلتر مورد نیاز است.دوره تناوب استفاده از بوق نیز از عوامل مؤثر در عملکرد بهینه است. این زمان بایستی به اندازه کافی کوتاه اختیار شود تا ذرات رسوب شده فرصت چسبیدن به سطح را پیدا نکرده باشند. تنظیم بوق برای عمل به مدت 10 تا 15 ثانیه هر 10 تا 20 دقیقه معمولا مناسب میباشد. البته با توجه به شرائط و ظرفیت این زمان تغییر میکند.
اسلاید 8: سرعت فراصوتسرعت فراصوت به سرعتی گفته میشود که از سرعت صوت (۳۴۳ متر بر ثانیه) بیشتر باشد. واحد سرعت فراصوت «ماخ» است و به تعداد ضریب سرعت میگویند مثلا صدا یک ماخ سرعت دارد.
اسلاید 9: تمیزکاری لولههای بویلر نیروگاهی یکی از مواردی که تمیزکاری اهمیت دارد لولههای بویلرهای نیروگاهی است. در نشست دود و رسوبات روی لولهها چنانچه به سرعت تمیزکاری صورت نگیرد این منجر به افزایش مقاومت حرارتی و افزایش دمای موضعی لوله و کاهش تبادل گرما شده به حدی که موجب ذوب شدن لوله و محکمتر شدن رسوب میگردد، در این صورت لازم است هر چه سریعتر با استفاده از تجهیزات مربوطه ، رسوبات از روی لولهها جمع آوری شود.
اسلاید 10: تمیزکاری لولههای بویلر نیروگاهی این عمل با استفاده از Sootblowers با کمک بخار و آزمایشهای مربوط به هوا صورت میگیرد که موجب صرف هزینه بالا و خسارات جانبی به اجزای بویلر است. در این ارتباط بویلر واحد صنعتی Northeastern در آمریکا که همواره با مسئله جمع شدن رسوبات و ذوب فلز همراه بود با مجهز شدن به بوق صوتی در قسمتهای مختلف بویلر در کنار sootblowers راندمان تولید بخار به مقدار قابل توجهی بهبود یافت و مسئله ذوب شدن لولهها نیز حل گردید.
اسلاید 11: بوق صوتی و تمیزکاری لوله بویلر در عمل معلوم شده است که وجود بوق صوتی هیچگونه مشکلی در انتقال حرارت ایجاد نمیکند، در صورتی که استفاده از بخار و هوای فشار بالا موجب تلفات حرارتی میگردد. به علاوه زمان خارج از مدار بودن بویلر و میزان خوردگی بویلر و مصرف آزمایشهای مربوط به هوا و بخار فشرده کاهش مییابد. ذکر این مطلب در استفاده از بوقهای صوتی مهم است که این وسایل جهت نگهداری تمیز سیستم کاربرد دارند نه اینکه سیستم کثیف را تمیز کنند.
اسلاید 12: تولید صوت اهمیت صوت در زندگی عادی انسان کمتر از اهمیت حرکت و نور نمیباشد. اگر چه به هیچ طریق نمیتوان حس شنوایی را به پای حواس دیدن و حرکت در آورد. زندگی پر از صداهاست و ما همیشه طالب شنیدن صداهای خوش و حیاتی هستیم و از صداهای نامطبوع و خطرناک گریزانیم. بطور کلی باید گفت که هر چه پیش میرویم از قبیل: تلفن ـ رادیو ـ فونوگراف ـ ضبط صوت روی فیلم و تهیه فیلمهای صدادار و غیره خود میتواند دلیلی سالم بر موضوع باشد.
اسلاید 13: سیر تحولی و رشد موضوع اینکه وقتی به جسم جامدی ضربه وارد میسازیم تولید صدا میکند، قاعدتا از زمانهای بسیار قدیم باید بوسیله بشر مشاهده شده باشد اساس پیدایش علم موسیقی این است که تحت بعضی از شرایط صدای حاصل به گوش انسان خوش میآیند و مطبوع است. اما موسیقی قرنها قبل از اینکه از نظر علمی مورد تحقیق قرار گیرد جز صنایع ظریف محسوب میگردد.اولین فیلسوف یونانی که مبنای صداهای موسیقی را بررسی نمود فیثاغورس میباشد که 6 قرن قبل از میلاد میزیسته است. به نظر میرسد که او این مطلب را کشف نمود که: چنانچه دو سیم را با قدرت مساوی بکشیم آن سیمی که کوتاهتر است صدایش یک آکتاو بالاتر است. در این هنگام موضوع نتهای موسیقی پیدا کردهبود. ولی بستگی نتهای موسیقی با فرکانس اجسام احتمالا معلم نبود و گویا این موضوع تا زمان گالیله روشن نبوده است.
اسلاید 14: سیر تحولی و رشد در انتهای قسمت «اولین روز» از کتاب «بیانات مربوط به علم» متعلق به گالیله که بحث قابل ملاحظهای در موضوع حرکات ارتعاشی میباشد که در آنجا گالیله از همزمانی آونگ ساده و ارتباط فرکانس پاندول با طول آن شروع کرده است و به پدیده تشدید یعنی پیدا شدن ارتعاش در یک جسم بواسطه وجود همان ارتعاش در دو جسم دیگر که از آن فاصله دارد، میرسد. معنی فیزیکی وجود ارتباط بین این دو به تعداد ارتعاشات در واحد ثانیه وابسته است.
اسلاید 15: تولید صوت کلاسیک گالیله وقتی با قیچی آهنی کنار یک صفحه برنجی را میخراشید صفحه مرتعش میگردید. چنانچه صدا خالص باشد قیچی صفحه را به یک عده خطوط نازک تقسیم میکرد. وقتی نت حاصل خیلی زیر بود خطوط به یکدیگر نزدیک میشدند و برعکس وقتی نت حاصل بمتر میشد خطوط روی صفحه از یکدیگر دور میگشتند. گالیله توانسته بود بوسیله دو صدایی که بدین طریق درست میکرد دو سیم را به ارتعاش در آورد.نتیجه ادعایی این تجربیات چنین بود که چنانچه صدای دو سیم نسبت به هم دو آکتاو باشد، لازم است نسبت بین عده خطوط روی دو صفحه هم مثل نسبت 2 به 1 باشد.
اسلاید 16: تولید صوت کلاسیک فرکانس سیم کشیده تابع طول کشش و دانسیته آن میباشد. البته این موضوع در میان نبود که حرکت سیم ، صوتش را از راه دینامیک مطالعه نمایند. زیرا نظریههای مکانیکی تا این زمان به این اندازه پیش نرفته بود. با وجود این گالیله مقایسه بسیار سودمندی بین ارتعاش سیم و ارتعاش پاندول نمود. مقصود او این بود که بفهمد چرا فقط وقتی نسبت فرکانس دو صوت مثل دو عدد کوچک کامل است. مجموعه آن دو صدا به گوش خوش آیند میباشد؟ چرا صداهای دیگر که دارای این خاصیت نیستند به گوش مطلوب نیستند؟
اسلاید 17: انواع صدا صدای خوش آیند: گالیله مشاهده نمود که هرگاه یک تعداد پاندول را به یک محور افقی آویزان کنیم به قسمی که همه در حین تعادل در یک سطح بایستند، چنانچه فرکانس آنها نسبت به هم منطبق باشد، چون همه را به حرکت در آوردیم و چشم را در سطح تعادل مشترک آنها قرار دهیم یک نوع حرکت منظم و مطلوبی میبینیم.صدای ناخوش آیند: اگر یک عده پاندول را به یک محور افقی آویزان کنیم بطوری که همه در حال تعادل در یک سطح باشند، در این صورت اگر فرکانس آنها نسبت به هم غیر منطبق باشند منظره ناموزون و در هم ، مشاهده میگردد. البته این مشاهده که به طریق بسیار زیرکانه انجام شده جنبه سینماتیک دارد.
اسلاید 18: ارتعاش سیم دانشمندی به نام سور در مورد تارهای مرتعش کار کرده و فرکانس تار مرتعش را از روی قطعه وسطی آن محاسبه نمود. بالاخره اولین دینامیک تارهای کشده مرتعش برای ریاضیدان انگلیسی بروک تیلور باقی ماند. این نظریه که مبتنی بر قبول منحنی مخصوص برای شکل تار مرتعش بوده و طبق این نظریه نقاط مختلف تار در یک زمان به وضعیت مستقیم تار میرسند. از روی معادله این منحنی و معادلههای نیوتن درباره حرکت توانست برای فرکانس ارتعاشی سیم فرمولی که با تجربیات گالیله مطابقت داشت، پیدا کند.در این اثنا مخصوصا در انگلستان بوسیله والیس (Wallis) و در فرانسه بوسیله سور مشاهده شد که سیم در حال ارتعاش ممکن است به چند قسمت تقسیم شود و فصل مشترک نقطهای است که به هیچ وجه دارای حرکت نیست و آنها را گره (Noend) نامید و ملاحظه نمود که برعکس نقطهای که در وسط دو گره قرار داشت نقطهای وجود دارد که حداکثر ارتعاش را دارد و از این رو شکم ارتعاش نامیده شد.
اسلاید 19: خواص صوتفراوانی و ارتفاع دیاپازنها و سایر آلات مرتعش از لحاظ عده موجهای کاملی که در هر ثانیه ایجاد میکنند باهم اختلاف دارند. مثلا میگویند یک دیاپازن 256 سیکل در ثانیه فراوانی دارد و دیگری 1024 سیکل هر چه فراوانی موجها زیادتر شود، آثار امواج در روی صفحه موج نگار به هم نزدیکتر میشود. زیر و بمی صوت به فراوانی بسته است، هر چه موجها زیادتر شوند صوت زیرتر و هر چه کمتر شوند صوت بمتر میشوند. مادام که فراوانی امواج بالاتر از آستانه حس است این نسبت بر قرار است. زیر و بمی با شدت صوت نیز ارتباط پیدا میکند یعنی از حد معینی که بگذریم صوت بم هر چه شدیدتر شود بمتر و صوت زیر هر چه شدیدتر شود زیرتر میشود.
اسلاید 20: خواص صوتشدت و دامنه امواج صوت امواج صوت در دامنه نیز باهم تفاوت دارند. در روی موج نگار هر چه عقربه موج نگار بیشتر از وسط صفحه منحرف شود و بیشتر به بالا و پایین برود گوئیم دامنه داری صدا بیشتر است امواج دیاپازنها اول دامنههای بلندتر دارند و به تدریج کوتاهتر میشوند تا بکلی متوقف میگردند یعنی صوت قطع میشود. دامنه ارتعاشات ، شدت محرک و نیروئی را که در ایجاد آن بکار برده شده است نشان میدهد هر چه دامنه ارتعاشات بیشتر باشد صوت به گوش ما بلندتر میآید، اما بلندی صدا به فراوانی موج نیز مربوط میشود. فراوانی خیلی کم و زیاد ، یعنی نزدیک به مرز شنوایی ، باید بلندی بیشتری داشته باشد تا شنیده شود.
اسلاید 21: خواص صوتشدت و دامنه امواج صوت واحد اندازه گیری شدت صدا دسی بل است و معمولا میگویند صدایی فلان قدر دسیبل از مرز شنوایی بالاتر است، یک بل ده برابر شدتی است که محرک باید داشته باشد تا در مرز شنوایی قرار گیرد و ده بل صد برابر این شدت و سه بل هزار برابر این شدت است، پس بل لگاریتمی با پایه ده است و نسبت شدت صوت مورد بحث را با شدت آستانه احساس صوت نشان میدهد. دسی بل یک دهم بل است.
اسلاید 22: طنین و پیچیدگی امواج صوت تجزیه امواج صوت بخصوص امواجی که پیچیدگی زیاد دارند نیازمند دستگاهی دقیقتر و حساس از موج نگاری است که دستگاهی که برای این منظور بکار میرود موج نگار با اشعه کاتود است. دیاپازن ساده تراکم و انبساطی در هوا ایجاد میکند که بصورت منحنی سادهای ثبت میشود. دو دیاپازن که فراوانی آنها مختلف است اگر باهم مرتعش شوند موج پیچیدهای ایجاد میکنند که روی موج فرودی آنها را میپوشاند. موج صوتی پیچیدهتری را میتوان با مرتعش کردن سیم کشیدهای بوجود آورد این سیم زیر و بمی خاص ایجاد میکند که بصورت اصلی معروف است، اما آن سیم در عین حال در همه طول خود و در قطعات دیگر نیز ارتعاشات خاصی دارد، اینها را ارتعاشات پارهها خوانند. هر پاره زیر و بمی خاص خود دارد که هارمونیک یا اورتون خوانده میشود.
اسلاید 23: اورتونهاوقتی ضربتی به سیمی مینوازیم صوت بلند پییچیدهای به گوش میرسد. اما اگر آن سیم را با موی نرمی در وسط مرتعش کنیم صوت سادهای خیلی زیرتر از آهنگ اصلی از آن بر میخیزد. اگر فراوانی آهنگ اصلی 252 سیکل در ثانیه باشد، فراوانی آهنگ پارهای 512 سیکل در ثانیه است، آهنگی که شنیده میشود، اورتون اول خوانده میشود. حال اگر سیم را در یک سوم طولش مرتعش کنیم، صوتی زیرتر از صوت پیش بگوش میرسد، فراوانی موج این صوت سه برابر فراوانی موج صوت اصلی یعنی 768 سیکل در ثانیه خواهد بود، این را اورتون دوم خوانند. به همین ترتیب ممکن است سیم را در یک چهارم طول و یک پنجم و یک ششم و یک هفتم و ... مرتعش کنیم.
اسلاید 24: اورتونهادر هر قدم صوت سیم زیرتر میشود، هر چه ارتعاش روی قطعات کوتاهتر سیم باشد دامنه موجها کو تاهتر میشود و بلندی صوت به مرور کم میشود. آلات موسیقی پیچیده ، گذشته از صوت اصلی ، اورتونهای بسیار از خود بیرون میدهند، الگوی تراکم و انبساط هوا چنان پیچیده است که اگر بر موج نگاری ثبت شود چشم نمیتواند آنها را از هم تفکیک کند و باید به وسائل ریاضی و الکتریکی آنها را تجزیه کرد.
اسلاید 25: رزونانس آلات موسیقی مختلف نه تنها ارتعاشات پارهای مختلف ایجاد میکنند بلکه خواص رزونانس آنها نیز مختلف است، به عبارت دیگر بعضی اورتونها را تشدید و بعضی را مخفف میکنند. یک آلت موسیقی ممکن است اورتونهای بم را تشدید کند و دیگری اورتونهای زیر را به همین سان. اصل رزونانس با آزمایش سادهای روشن میشود دیاپازنی را نزدیک پیانو مرتعش کنید. فرض کنید که آهنگی که تولید میکند c میانه باشد (256 سیکل)، سیمهای پیانو در اثر این ارتعاش مرتعش میشود و حداکثر ارتعاش c میانه خواهد بود. ممکن است در آزمایشگاه دیاپازنهایی را دیده باشید که روی جعبهای سوار است (جعبه رزناتور(.
اسلاید 26: رزونانساینها وقتی از جعبه جدا شوند صوتشان ضعیف میشود، این جعبهها چنان ساخته شدهاند که هوای درون آنها با ارتعاش دیاپازنها مرتعش میشود. پیانو و ویولون و ساکسوفون چنانکه ساخته شدهاند که برای بعضی از پارهها رزنانس فراهم میکنند. برای دیدن اینکه چگونه اختلاف در اورتونها ، آهنگهای آلات مختلف موسیقی را از هم مشخص میکند، میتوان از صافی صوت استفاده کرد. این صافیها پیچیدگی صوت را کم میکنند یعنی ارتعاشات پارهها و در نتیجه اورتونها را میگیرند و آهنگ اصلی را به گوش میرسانند.هر چه اور تونها بیشتر گرفته شوند تفاوت طنین نامحسوستر میشوند. اگر نت c میانه در روی پیانو و ویولون سل و شیپور نواخته شود، هر یک طنین مخصوص خود را خواهند داشت. اما وقتی فقط ارتعاش اصلی به گوش برسد و اورتونها حذف شود، آهنگ همه آلات موسیقی به هم شبیه میشود. هر چه اورتونها بیشتر به گوش برسند آهنگ خاص هر آلت موسیقی بهتر تشخیص داده میشود.
اسلاید 27: ساز و کار صوتدیدکلی برای تولید و انتشار امواج آکوستیکی ، ارتعاشهای مختلفی وجود دارند. ارتعاشهایی را که سبب تولید و انتقال موجهای صوتی میشوند، بر حسب حدود فرکانسشان طبقه بندی میکنند. ارتعاشهای صوتی که در ایجاد صدا مؤثرند و با گوش شنیده میشوند، دارای فرکانسی بین 20 تا 20000 هرتز است. دگر آهنگش (Modulated) انرژی آکوستیکی که همراه گفتار است از ماهیچههای سینه نشأت میگیرد. این ماهیچهها هنگام انقباض هوا را از ششها بسوی اجزای مختلفی که ساز و کار صوتی را تشکیل میدهند، روانه میسازد. این جریان دائم هوا را میتوان حامل انرژی دانست که باید از حیث سرعت و فشار برای تولید صوت دگر آهنگیده شود. این تغییر لازم به یکی از دو طریق اساسی که به تولید صوتهای با صدا و بیصدا منجر میشود، انجام میگیرد.
اسلاید 28: ساز و کار صوتدیدکلی صوت با صدا صوت با صدا ، شامل حرکات حروف مصوت گفتار معمولی و همچنین آهنگهای مخصوص صداهای آوازه خوانی است. عامل اصلی دگر آهنگش صوتهای صدادار نای است که تارهای صوتی در عرض آن کشیده شدهاند. ساختمان تارهای صوتی تارهای صوتی تشکیل از دو نوار پرده مانند که دیافراگمی شکاف دار را درست میکنند، تشکیل یافته است و بواسطه باز و بسته شدن این شکاف در اثر ارتعاش جریان هوا دگر آهنگیده میشوند. طول سوراخ وسط دیافراگم که هنگام عمل به شکاف تبدیل میگردد، در مردان 2.5 سانتیمتر و در زنان 1.5 سانتیمتر است و کششی که تارهای صوتی با آن کشیده میشوند، فرکانس اصلی دگر آهنکش را معین میکنند
اسلاید 29: ساز و کار صوت وظیفه تارهای صوتی عمل تارهای صوتی این است که تغییرات سرعت و فشار جریان دگر آهنگیده را به شکل منحنی دندانه ارهای در میآورد. وقتی منحنی دندانه ارهای را به کمک سری فوریه (Fourier) تجزیه کنیم، دیده میشود که تعداد زیادی هارمونیکهایی که از حیث فرکانس با هم ارتباط دارند، در آن منحنی قرار گرفتهاند. شبکه آکوستیکی حفرههای متعددی که در حکم تشدید کننده هستند و همچنین سوراخهای بینی و حفرههای گلو و دهان بر روی هم یک شبکه آکوستیکی را تشکیل میدهند که موجهای فشار را دوباره دگر آهنگیده میکنند. بسیاری از این پارامترها را میتوانیم به میل خود کنترل کنیم، یعنی با تغییر دادن وضعیت زبان یا تغییر شکل لبها میتوان تعداد زیادی صوت با صدا تولید کرد.
اسلاید 30: ساز و کار صوتصوتهای تنفسی همچنین ساز و کار صوتی میتواند صدا را بدون استفاده از تارهای صوتی تولید کند. اینگونه صوتها را صوتهای تنفسی مینامند. مثلا اگر هوا را بطور دائم با فشار توام با تنفس از ششها خارج میسازیم، صدایی مانند هیس تولید میشود که شبیه به صدای فرار بخار است. ظاهرا این صدا به واسطه اغتشاشی است که در جریان هوا هنگام عبور از مسیر نامنظم دستگاه صوتی پیدا می شود. صوت بی صدا اینگونه صوتها شامل صامتهای بی صدای مالشی (frictive) مانند f و s و همچنین صامتهای بی صدای ایستی (stop) مانند p و t و k هستند. در اینجا ارتعاش اساسی اینگونه تولید میشود که لبها ، دندانها و زبان ، جریان هوا را دگر آهنگیده میکنند. تجزیه انواع صوتهای بی صدا وجود نواری از فرکانسهای پیاپی را بیشتر در قسمت بالای فرکانسهای
اسلاید 31: سیستم سرمایش صوتینگاه اجمالی سیستم تبریدی که با صوت کار میکند، میتواند منجر به ساخت نسل جدیدی از یخچالها و دستگاههای تهویه مطبوع شود که در آنها آسیبی که گازهای مورد مصرف به سیستمهای فعلی به لایه اوزن زمین وارد میکنند، مرتفع خواهد شد. اساس این سیستمها موتور ترموآکوستیک)گرما صوتی( است. در این موتور امواج صوتی پرانرژی باعث نوسان گازهای خنثی میشوند بطوری که این گازها میتوانند محیط اطراف را سرد یا گرم کنند.
اسلاید 32: سیستم سرمایش صوتیهدف از ساخت سیستم سرمایش صوتی هدف از طراحی این سیستم استفاده از آن در شرایط میکروگرانی )گرانی یا ثقل بسیار کم) فضا است، جایی که سیستمهای عادی قادر به کار نیستند. اولین واحد تبرید)سرمایش( به تازگی دوره آزمایش شش روزه خود را به پایان رساند و به گفته پژوهشگران ، دقیقا به همان صورت که پیش بینی شده بود، کار کرده است. این دستگاه به عنوان بخشی از برنامه آزمایشی فضایی نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا بر روی فضاپیمای شاتل به فضا برده شد.
اسلاید 33: سیستم سرمایش صوتیساختمان سیستم سرمایش صوتی هسته اصلی یخچال صوتی ، بلندگوی ویژهای است که محرک آکوستیک نام دارد. وقتی پالسهای الکترونیکی از آهنربا و کویل صدا به دیافراگم محرک یا پیستون ، برخورد میکنند، باعث ارتعاش آن و در نتیجه تولید امواج صوتی پرانرژی میشوند. این صدا آنقدر بلند است که اگر امواج صوتی در یک لوله صلب و بدون ارتعاش محبوس نبودند، شدت صوتی (160 دسی بل) معادل صدای پرتاب موشک ساترن 5 بود که در فاصله یک کیلومتری سکوی پرتاب به گوش میرسید. این لوله ، حاوی خطوطی از گازهای خنثی ، نظیر هلیوم همراه با گزنون یا آرگون است.
اسلاید 34: سیستم سرمایش صوتیساختمان سیستم سرمایش صوتی همچنین یک نوار پلاستیکی به عرض 8 سانتی متر و طول 3 متر با تکههایی از نخ نایلونی که به صورت پلههای نردبان در عرض نوار قرار گرفتهاند، در داخل لوله گذاشته شده است. این نوار پلاستیکی به صورت کلافی استوانهای پیچیده شده که دودکش نامیده میشود. تکههای نخ ، نقش جدا کننده را دارند و اجازه میدهند که مولکولهای گاز در فضای باریک بین لایههای پلاستیک بالا و پایین بروند.
اسلاید 35: سیستم سرمایش صوتیمکانیزم سیستم سرمایش صوتی مولکولهای گاز وقتی فشرده میشوند، داغ میشوند و هنگام انبساط ، خنک میگردند. امواج صوتی از نوع طولی هستند و بر اثر حرکت امواج به سمت پایین لوله ، همزمان با فشردگی و انبساط موج ، اتمهای منفرد به سمت بالا و پایین نوسان میکنند. اتمی که در یک محل و دمای معین قرار دارد، بر اثر رسیدن موج به آن فشرده و داغ میشود. مقداری از این آزمایشهای مربوط به گرما به دیواره پلاستیکی منتقل میشود. با ادامه حرکت موج ، اتم به سمت پایین کشیده میشود و از محل اولیهاش نیز پایینتر میآید، در نتیجه این انبساط ، اتم سرد میشود و به دمایی کمتر از دمای اولیهاش میرسد.
اسلاید 36: سیستم سرمایش صوتیمکانیزم سیستم سرمایش صوتی در این حالت اتم از پلاستیک اطراف خود مقداری گرما جذب میکند و با رد شدن موج به وضعیت و دمای اولیهاش بر میگردد. تمام اتمهای موجود در دودکش همین روند را دنبال میکنند: به سمت بالا حرکت و آزمایشهای مربوط به گرما را به پلاستیک منتقل میکنند و سپس پایین میآیند و آزمایشهای مربوط به گرما را از پلاستیک جذب میکنند به این ترتیب آزمایشهای مربوط به گرما در پلاستیک به سمت بالا منتقل شده و پایین لوله خنک میشود.
اسلاید 37: سیستم سرمایش صوتیمشکلات سیستم سرمایش صوتی با وارد شدن واحدهای صوتی به حیطه لوازم خانگی ، باید مسائل فنی که بطور عمده به بازده سیستم مربوط میشوند، حل گردند. یکی از پژوهشگران دانشکده تکمیلی دریایی در مونتری کالیفرنیا در مورد سیستمهای سرمایش صوتی میگوید: مشکل اساسی این تکنولوژی ، کمبود متخصص میباشد.
اسلاید 38: خسته نباشید
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.