صفحه 1:

صفحه 2:
دانشگاه آزاد اسلامی مرکز گناباد آموزش فصل دوم مهدی آراسته ».| 3م ۱۰3۲۵5۲6۳۱95 ۷۱۵۱۱۵ پاییز 92

صفحه 3:
شتاب پیش از توانا شدن و 0 0 0-5357 سس 2۳ اوه دب و

صفحه 4:
فصل دوم ,© © آموزش کار

صفحه 5:
آموزش و ضرورت آن در سازمان منابع انسانی برای هر سازمان و بطور کلی برای جامعه مهمترین سابل وییرمافه ال رم براقي از نظر واژه شناسی: تعلیم و تعلم از نظر مفهوم: پخش و انتقال اطلاعات (خاص و عام) یادگیری حاصل فرایند آموزش است.

صفحه 6:
برنامه ریزی و تعیین نیاز آموزشی برنامه ریزی و تعیین نیاز مقدمه ای برای آموزش جامع و همه جانبه است. قبل از برنامه ريزى و تعيين نياز آموزشى لازم امت بي سؤالانى ياسخ داده شود: © ‎e‏

صفحه 7:
1- آموزش چیست؟ 2- آموزش دارای چه اهمیت. خصوصیات و ضرورتی می باشد؟ 3- مشکلات طراحی و اجرای برنامه های آموزشی کدامند؟ 4- چگونه می توان نیازهای آموزشی را تعیین کرد؟ 5- روشهای عمومی آموزش کدامند؟ 6- چگونه باید آموزش افراد را برنامه ریزی و اجرا کرد؟ 7- آموزش با پژوهش چه ارتباطی دارد؟ 8- آموزش چگونه باید ارزیابی گردد؟

صفحه 8:
اهمیت هدف در آموزش آموزش جامع :و همه جانبه باید:هدقدار باشد:: آين یکی آز ویژگیهای آموزش مفید و موْثر می باشد. اهداف آموزش در قالبهای هدف های اجتماعی و هدفهای سازمانی و هدفهای کارکنان با مورد توجه قرار گیرد:

صفحه 9:
1- هدفهای اجتماعی آموزش: اين هدفها جهت دهنده اصلی برنامه های آموزشی سازمان می باشد. با توجه به اين اهداف وعنایت به عقاید , فرهنگ . نظام اجتماعی و سنت های بومی , نحوه رسیدن به اهداف آموزشی تعیین می شود. 2- هدفهای سازمانی: ‎Se‏ ‏آموزش باید موجب گسترش روحیه تعاون , کار خلاا رعایت مقررات و قوانین و روشهای اداری گردد. ۰ آموزش ابزار اصلی بهسازی سازمان می باشد.

صفحه 10:
آموزش در سازمان می تواند مرایای زر [۱ بدنبال داشته باشد: الف- بهبود کمیت و کیفیت کار ب- امکان جایگزینی نیروها در شرایط اضطرا ج- امکان استفاده از منابع داخلی و موجود © د- كاهش سوانح و ضايعات © ه- ايجاد روابط سالم در سازمان © و- كاهش تفاوتهاى غيرطبيعى و افزايش ‎IB‏ ‏افراد

صفحه 11:
3- هدفهای کارکنان: آموزش باید جوابگوی تفاوتهای فردی نیز باشد. سیاست و خط مشی آموزشی: سیاست های هر سازمان راهنمای تمامی برنامه ها باشد و اين شامل برنامه ریزی آموزشی نیز می ‎wb‏

صفحه 12:
بخش آموزش در سازمان: تدوین برنامه استراتژیک در مورد نیروی انسانی, در نظر گرفتن کارکنان به عنوان سرمایه های اجتماعی پایان ناپذیر امروزه سازمان های پیشرو را به سازمان های یادگیرنده تبدیل کرده اسر + © نظام آموزش: یکی از نظام های موثر در هر سازمان , نظام آموزیش و بهیود توانایی است.

صفحه 13:
مأموریت آموزش آماده سازی و پرورش نیروی کار و تجهیز تخصصی و فنی این نیرو در جهت انجام صحیح و موّثر وظایف محوله و افزایش قابلیت انعطاف سازمان در مقابل تغییرات محیطی , مأمورب رسالت نظام آموزشی می باشد. ۰

صفحه 14:
اهداف آموزش: 1- ارتقاء سطح دانش و مهارتهای فنی و حرفل ای کارکنان 2- برانگیختن احساس نیاز به آموزش در سازمان 3- اصلاح و بهبود رفتار فردی و سازمانی 4- کاهش ضایعات 9 حوادت شغلی ‎Oo‏ ‏5- تقویت روحیه و حس اعتماد به ‎or‏ ‏6- پرورش استعدادها و شکوفایی خلاقیت 1 ذهنی کارکنان ۰ اس هر اس ات دافم سر امس ۳۴

صفحه 15:
فرايند اموزش: جريانى مداوم و مستمر مى باشد كه طى آن فراكيران مورد شناسایی , نیاز سنجی, آموزش, نظارت ,ارزيابى و به کارگماری قرار می گيرند. فعالیتهای اساسی در فرایند آموزش: 1- انتخاب سرفصلهای مناسب 2-برنامه ریزی و تجهیز منابع © 3- نیازسنجی © ‎e 5 5 ۲‏ 4- تعيين روشهای آموزش ۰ ‏5- بکارگیری روشهای نوین

صفحه 16:
معیارهای سنجش عملکرد آموزشی: 1- نتیجه ارزیابی فنی و تخصصی کارکنان در برگ آموزش 2- سرانه زمان آموزش تخصصی و عمومی کارکنان 3- درصد کارکنان آموزش دیده 4- تعداد دوره های آموزشی که هر فرد شرکت کرد است 9 5- کاهش زمان انجام کار از طریق بکارگیری ‎oO‏ ‏روشهای جدید ۰ 6- میزان ضایعات و يا میزان کار بدون خطا ‎Oe‏ یا اس سای سیم سا امش رت ای

صفحه 17:
حوزه عملکرد آموزش مسئولیت خطیر آماده ساختن نیروها برای قبول پذیرش و همگامی با تغییرات است. بدین ترتیب می توان حوزه عملكرد اين نظام را در درون و بیرون سازمان دانست. اگر آموزش در سازمان بدون توجه به کل شرایط ۰ سازمان و عملکرد ها بر سیستم ها به راه خود برو8 تبدیل به بار بزرگی بر دوش سازمان می شود.

صفحه 18:
روشهایی که جهت آموزش سرپرستان پيشنهاد می گردد: -روش ورقه تجزیه کار -روش ایفای نقش -روش بحث و تبادل نظر و استفاده از مورد کاوی با تأکید بر مشکلات کاری سرپرستها6)

صفحه 19:
شیوه مناسب جهت نظام ارزشیابی دوره های آموزشی (پس از پایان دوره آموزش در محیط کار واقعی): 1- تهیه و تنظیم پرسشنامه با همکاری مدیرا 2- ارائه يرسشنامه به سريرست ها و دمكله آنها 0 3- تكميل يرسشنامه توسط سريرستها و م 1 همكاران ايشان

صفحه 20:
سرپرستان و آموزش کارکنان 2 آموزش کار مجموعه تلاشهایی است که در جهت بالا بردن سطح آگاهی و مهارت افراد و ایجاد رفتارها و نگرشهای مطلوب در کارکنان یک سازمان بعمل می آید و آنان را آماده انجام وظایف و مسئولیتهای شفلی خود می نماید.

صفحه 21:
سرپرستان و آموزش کارکنان عوامل بیشماری بر جریان یادگیری و روشهای نوین کسب تجربیات و مهارتهای تازه تأثیر می گذارند: 1- خصوصیات اجتماعی و فردی بزرگسالان: وسعت تجربیات , زیاد بودن مسئوليتها, اضطراب, درک از خویشتن, سن, انگیزه و ادراک 2- عناصز مختلفن که آموزش رسمی به کمک آنها طراحی اجرا و ارزیابی می شود: هدف, برنامه. رول, مواد (محتوی), زمان, مکان, معلم و فراگیر

صفحه 22:
با افراة چگونة رفتاز کنیم؟ ‎٩‏ رفتار صمیمی و دوستانه ‎٩‏ نشان دادن علاقه به فرد © شرح كار ‏© نشان دادن محل كار ‏© معرفى به همكاران ‏© آموزش به فرد ‎٩‏ مراقبت مداوم و غیر مستقیم ‎

صفحه 23:
آموزش حین کار(آموزش ضمن خدمت) ‎sel ly‏ آنوزش لازم است قبلاهدف و موصوع مشخصض شود و تعیین شود چه کسی , در چه مدتی, چه مطالبی را چگونه آموزش دهد و چه اشخاصی چه موضوعاتی را بیاموزند. ‏وظایف سرپرست: ‏درک اهمیت مسئولیت آموزش افراد ‏توجه خاص به تنظیم برنامه پیش بینی شده آموزش توجه نسبت به تهیه طرح درس ‏نظارت بر فرایند آموزش ‏نحوه یاد گرفتن فراگیران و عوامل موثر در یادگیری انجام ارزیابی مستمر فرآیند آموزش و پیگیری نتایج ‎ol‏ ‏و و هه و ه ۵ 9

صفحه 24:
چگونه باید برای آموزش آماده باشید؟ ‎٩‏ طرح درس باید تهیه گردد. ‎٩‏ موضوع درس باید تجزیه و تحلیل شود. © وسائل آموزش از قبل آماد. ‎٩‏ تهیه ورقه تجزیه کار ‎

صفحه 25:
پخش اطلاعات معنای واقعی آموزنتشن ‎wo‏ ‏باشد. ‎٩‏ سرپرست به طور مداوم به انتقال و جذب اطلاعات می پردازد, گرفتن اطلاعات از زیردستان, بالادستان. سایر سرپرستان, مشتری هاء مراجعه کنندگان و ... از فعالیتهای اصلی سرپرست به شمار می آید. ‎٩‏ درست به همین دلیل است که مهارت در آموزش یکی از مهارت های اصلی سرپرست می باشد. ‏۵ دانستن یک مطلب معادل مهارت ذر آموزش آن تمی ‏باشد.

صفحه 26:
‎٩‏ در یک آموزش صحیح و اصولی مراحل انجام آموزش مسیری معین را طی می کند: ‏۰ - آماده سازی ‏© - آگاه سازی ‎٩‏ 3- آزمون ‏© 4- بكاركمارى

صفحه 27:
1- آماده سازی: ‎٩‏ در اين مرحله لازم است معلم و فراگیر ‎Solel‏ لازم برای آموزش را دارا باشد. ‎٩‏ برای کاهش اضطراب و نگرانی کارآموز ارتباط نزدیک با مربی مهم است. ‎٩‏ فراگیر از قبل لازم است با موضوع و محتوای آموزش ‏© ايجاد انكيزش و بيدار كردن نياز و عض ‏كارآموز اهميت فراوانى دارد. عم ‎Pad‏ ‏© © فضاى مناسب آموزشى بايد فراهه .1 ‎a‏ ‏7 4 ‎2.“ =.

صفحه 28:
2 آگاه سازی: ‎٩‏ در این مرحله اطلاعات لازم با شیوه ای مناسب در اختیار فراگیر قرار می گیرد. ‎٩‏ آموزش مناسب باید بخش پذیر باشد. ‏© تأكيد بر نكات مهم يكى از موارد اساسى است كه بايد به آن توجه كرد. ‏© مى توان از شيوه هایی مانند تکرار, دلیل آوردن. شرح دادن و استفاده از کلمات کلیدی برای تأکید بر نکات مهم استفاده کرد. ‎٩‏ برای اينکه انتقال اطلاعات به طور کامل انجام گیرد لازم است که مطالب و مواد آموزشی فهرست گردیده و زمان لازم برای هر ماده آموزشی تعیین شود. ‎٩ 0‏ بکارگیری رسانه های آموزشی موّثر در اين مرحله ضروری ‏است.

صفحه 29:
3- آزمون (آزمایش) © در این مرحله اطلاعاتی که به فراگیر داده شده مورد بررسی قرار می گیرد تا اطمینان بیابیم که مطالب مورد نظر را به خوبی درک و جذب کرده است. © با اشتباه فراگیر در کار چگونه باید رفتار کرد؟ © در مرحله آزمون معلم باید مطمئن شود که فراگیر نکات مهم را .۱ ؟: 9 تارفع ک ادامه مو مرخله آزمایتتن

صفحه 30:
4- بکارگماری © در این مرحله فراگیر برای کار آماده است و باید برای اوکار نعیین شود تا شروع به کار نماید. ‎٩‏ رفتار سرپرست باید به گونه ای باشد که فراگیر شوق سوال کردن داشته باشد. ‏© بايد توجه داشت که آموزش کامل بدون طی مراحل ذکر شده امکان پذیر نیست. ‎

صفحه 31:
روش های آموزش: ‎٩‏ 1- کارآموزی حین کار ‎(lee ۶ ٩ ‏آموزش در شرایط مشابه (قب!‎ - ٩ ‏روش تجربی (استاد شاگردی ار‎ -3 ٩ | ‏روش تركيبى‎ -4 9 ‏روش بيانى (شفاهى)‎ -5 ٩ ‏0 - روش بحث گروهی © 7- روش ورقه تجزیه کار

صفحه 32:
کار آموزی حین کار ‎٩‏ کار آموزی حین کار روشی است که در آن مربی بر کار فرد نظارت دارد و روش صحیح انجام کار را به فراگیر آموریتن قی دهد فزاگیر با اتجام کار بهتههازت: وردانش خود می افزاید. ‏7 اين روش ساده و کاربردی است. ‎eqanl aie bail ®‏ فراوان دازد: ‏© در سازمان ها بطور معمول این نقش بر عهده سرپرستان است. ‎٩‏ انگیزه و علاقه مربی و فراگیر از اهمیت بالایی برخوردار ‏است. ‏0 7 در اين روش به استعداد قراگیر به طور خاص توجه نمی ‏دد.

صفحه 33:
آموزش در شرایط مشابه. قبل از شروع کار © در اين روش محیط و شرایطی مشابه محل کار واقعی به وجود می آورند و قبل از اینکه کارکنان شروع به کار کنند با شرایط و فضای کار آشنا می شوند. ‎ol?‏ روش برای کارهای کوچک و ساده کاربرد دارد. ‎٩‏ مزیت آن , آشنا کردن کارکنان با شرایط کار قبل از شروع و ادامه کار بلافاصله پس از آموزش می باشد.

صفحه 34:
روش تجربی (استاد شاگردی) © در اين روش فراگیر کار را از نزدیک می بیند و بر اثر مشاهده رفتار مربی با کار تا حدی آشنا می گردد: © اساس کار در اين روش بر مشاهده و تجربه فردی استوار است. © در اين روش فراگیر فقط کسب تجربه می کند و توان خود را برای کارکردن افزايش می دهد. کارآموز با کار از نزدیک آشنا می شود. ‎٩‏ زمان طولانی, بازده اندک کار, درک ناقص از مطالب. فرا نگرفتن بسیاری از نکته های مهم و توجه نکردن به میزان استعداد و توانایی کارآموزان از مهمترین معایب این روش هستند.

صفحه 35:
روش ترکیبی ‎٩‏ در این روش دو شیوه آموزش بیانی و آموزش تجربی با ترکیب شده و روش مرکیی با مزایای هر دو روش به وجود می آید. ‎٩‏ در اين روش نیز آموزش بر اساس استعداد فراگیر طراحی نگردیده و درک کامل صورت نمی گیرد. ‎0 ‎

صفحه 36:
روش بیانی (شفاهی) ؟ این روش یکی از ساده ترین و کهن ترین روش های آموزشی است. ‎pie‏ مواردی که هدف آشنایی با کار است, يا هنگامی که آموزش براى توجيه افراد بكار كرفته مى شود اين روش كارايى زيادى دارد. 7 مزاياى اين روش: : سادكى, ارزان بودن و كستردكى از امتيازات مثبت اين ر ‏9 معايب اين روش: يك متفاوت , دستوری و = محدود بودن میزان , ‎

صفحه 37:
روش بحث گروهی ‎٩‏ در این روش مطلب به وسیله معلم ارائه می گردد و فراگیران با گفتگو و بررسی گروهی به کند و کاو در مطلب می پردازند. ‏© اين روش به دو شكل انج' ‏ع2 ‎ ‏©15) بحث آزاد © 2) بحث هدايت شده

صفحه 38:
انسات های «بی هدف» مجبورند انسات های «هدهفمند» کار کنند..,

صفحه 39:
خویسی را باور ۳ هیچ کس جز تو نخواهد آمد ل ال شعله روشن اين خانه تو بايد باشى هيجكس جون تو نخواهد تابيد چشمه جارى اين دشت تو بايد باشى هيجكس جون تو نخواهد جوشيد ۱ Taye se ‏هيج كس جون تو نخواهد روييد‎

صفحه 40:
خویسی را باور ۳ باز کن پنجره صبح امده است در اين خانه رخوت بگشای باز هم منتظری؟ ‎Eee es Es Tere)‏ ا و نمی گوید برخیز Cal oad shasta! ‏كه صبح‎

صفحه 41:
خویتی را باور ۳ ا ا ‎PB‏ ‎eB Veeco is) me Teter‏ داغ‌دیرین تر از آن است که می پنداری باغ غمگین تر. از آن است که می پنداریی ريشه ها می گویند ما تواناتر از آنیم که می پنداری مرحوم مجتبى كاشانى

صفحه 42:
۳ See ee es ee

صفحه 43:
ذهن افراد اثربخش مسئله - محور نیست. بلکه فرصت محور است. اين افراد به فرصت ها غذا و به مسئله ها گرسنگی می دهند.

1 دانشگاه آزاد اسالمی مرکز گناباد آموزش اصول سرپرستی فصل دوم 2 مهدی آراسته ‏Mehdi.arasteh85@gmail.com پاییز 92 ذهن افراد اثربخش مسئله – محور نیست ،بلکه فرصت محور است .این افراد به فرصت ها غذا و به مسئله ها گرسنگی می دهند. 3 4 آموزش و ضرورت آن در سازمان منابع انسانی برای هر سازمان و بطور کلی برای جامعه مهمترین عامل و سرمایه اصلی می باشد. از نظر واژه شناسی :تعلیم و تعلم از نظر مفهوم :پخش و انتقال اطالعات (خاص و عام) یادگیری حاصل فرایند آموزش است. 5 برنامه ریزی و تعیین نیاز آموزشی برنامه ریزی و تعیین نیاز مقدمه ای برای آموزش جامع و همه جانبه است. قبل از برنامه ریزی و تعیین نیاز آموزشی الزم است به سؤاالتی پاسخ داده شود: 6 -1آموزش چیست؟ -2آموزش دارای چه اهمیت ،خصوصیات و ضرورتی می باشد؟ -3مشکالت طراحی و اجرای برنامه های آموزشی کدامند؟ -4چگونه می توان نیازهای آموزشی را تعیین کرد؟ -5روشهای عمومی آموزش کدامند؟ -6چگونه باید آموزش افراد را برنامه ریزی و اجرا کرد؟ -7آموزش با پژوهش چه ارتباطی دارد؟ -8آموزش چگونه باید ارزیابی گردد؟ 7 اهمیت هدف در آموزش آموزش جامع و همه جانبه باید هدفدار باشد ،این یکی از ویژگیهای آموزش مفید و مؤثر می باشد .اهداف آموزش در قالبهای هدف های اجتماعی و هدفهای سازمانی و هدفهای کارکنان باید مورد توجه قرار گیرد: 8 -1هدفهای اجتماعی آموزش: این هدفها جهت دهنده اصلی برنامه های آموزشی سازمان می باشد .با توجه به این اهداف وعنایت به عقاید ،فرهنگ ;،نظام اجتماعی و سنت های بومی ،نحوه رسیدن به اهداف آموزشی تعیین می شود. -2هدفهای سازمانی: 9 آموزش باید موجب گسترش روحیه تعاون ،کار خالق ، رعایت مقررات و قوانین و روشهای اداری گردد. آموزش ابزار اصلی بهسازی سازمان می باشد. آموزش در س ازمان م ی توان د مزایای زیر را بدنبال داشته باشد: الف -بهبود کمیت و کیفیت کار ب -امکان جایگزینی نیروها در شرایط اضطراری ج -امکان استفاده از منابع داخلی و موجود د -کاهش سوانح و ضایعات ه -ایجاد روابط سالم در سازمان 10 و -کاه;ش تفاوتهای غیرطبیع;ی و افزای;ش توانایی افراد -3هدفهای کارکنان: آموزش باید جوابگوی تفاوتهای فردی نیز باشد. سیاست و خط مشی آموزشی: سیاست های هر سازمان راهنمای تمامی برنامه ها می باشد و این شامل برنامه ریزی آموزشی نیز می باشد. 11 بخش آموزش در سازمان: تدوین برنامه استراتژیک در مورد نیروی انسانی، در نظر گرفتن کارکنان به عنوان سرمایه های اجتماعی پایان ناپذیر امروزه سازمان های پیشرو را به سازمان های یادگیرنده تبدیل کرده است. نظام آموزش: 12 یکی از نظام های مؤثر در هر سازمان ،نظام آموزش و بهبود توانایی است. مأموریت آموزش آماده سازی و پرورش نیروی کار و تجهیز تخصصی و فنی این نیرو در جهت انجام صحیح و مؤثر وظایف محوله و افزایش قابلیت انعطاف سازمان در مقابل تغییرات محیطی ،مأموریت و رسالت نظام آموزشی می باشد. 13 اهداف آموزش: -1ارتقاء سطح دانش و مهارتهای فنی و حرفه ای کارکنان -2برانگیختن احساس نیاز به آموزش در سازمان -3اصالح و بهبود رفتار فردی و سازمانی -4کاهش ضایعات و حوادث شغلی -5تقویت روحیه و حس اعتماد به نفس کارکنان 14 -6پرورش استعدادها و شکوفایی خالقیت های ذهنی کارکنان -7تعمیم آموزش و خودآموزی در تمامی سازمان فرایند آموزش: جریانی مداوم و مستمر می باشد که طی آن فراگیران مورد شناسایی ،نیاز سنجی ،آموزش ،نظارت ،ارزیابی و به کارگماری قرار می گیرند. فعالیتهای اساسی در فرایند آموزش: -1انتخاب سرفصلهای مناسب -2برنامه ریزی و تجهیز منابع -3نیازسنجی -4تعیین روشهای آموزش -5بکارگیری روشهای نوین 15 معیارهای سنجش عملکرد آموزشی: -1نتیجه ارزیابی فنی و تخصصی کارکنان در برگ آموزش -2سرانه زمان آموزش تخصصی و عمومی کارکنان -3درصد کارکنان آموزش دیده -4تعداد دوره های آموزشی که هر فرد شرکت کرده است -5کاهش زمان انجام کار از طریق بکارگیری وسایل یا 16 روشهای جدید -6میزان ضایعات و یا میزان کار بدون خطا -7مقایسه نظام و محتوای دوره های آموزشی درون و حوزه عملکرد آموزش مسئولیت خطیر آماده ساختن نیروها برای قبول پذیرش و همگامی با تغییرات است .بدین ترتیب می توان حوزه عملکرد این نظام را در درون و بیرون سازمان دانست. ارتباط نظام آموزش با مدیریت منابع انسانی 17 اگر آموزش در سازمان بدون توجه به کل شرایط سازمان و عملکرد ها بر سیستم ها به راه خود برود ، تبدیل به بار بزرگی بر دوش سازمان می شود. روشهایی که جهت آموزش سرپرستان پیشنهاد می گردد: روش ورقه تجزیه کارروش ایفای نقشروش بحث و تبادل نظر و استفاده از موردکاوی با تأکید بر مشکالت کاری سرپرستها 18 شیوه مناسب جهت نظام ارزشیابی دوره های آموزشی (پس از پایان دوره آموزش در محیط کار واقعی): -1تهیه و تنظیم پرسشنامه با همکاری مدیران -2ارائه پرسشنامه به سرپرست ها و همکاران آنها -3تکمیل پرسشنامه توسط سرپرستها و همکاران ایشان 19 سرپرستان و آموزش کارکنان آموزش کارکنان: مجموعه تالشهایی است که در جهت باال بردن سطح آگاهی و مهارت افراد و ایجاد رفتارها و نگرشهای مطلوب در کارکنان یک سازمان بعمل می آید و آنان را آماده انجام وظایف و مسئولیتهای شغلی خود می نماید. 20 سرپرستان و آموزش کارکنان عوامل بیشماری بر جریان یادگیری و روشهای نوین کسب تجربیات و مهارتهای تازه تأثیر می گذارند: -1خصوصیات اجتماعی و فردی بزرگساالن :وسعت تجربیات ،زیاد بودن مسئولیتها ،اضطراب ،درک از خویشتن ،سن ،انگیزه و ادراک -2عناصر مختلفی که آموزش رسمی به کمک آنها 21 طراحی اجرا و ارزیابی می شود :هدف ،برنامه ،روش، مواد (محتوی) ،زمان ،مکان ،معلم و فراگیر با افراد چگونه رفتار کنیم؟ رفتار صمیمی و دوستانه نشان دادن عالقه به فرد شرح کار نشان دادن محل کار معرفی به همکاران آموزش به فرد مراقبت مداوم و غیر مستقیم 22 آموزش حین کار(آموزش ضمن خدمت) ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 23 برای امر آموزش الزم است قبال هدف و موضوع مشخص شود و تعیین شود چه کسی ،در چه مدتی ،چه مطالبی را چگونه آموزش دهد و چه اشخاصی چه موضوعاتی را بیاموزند. وظایف سرپرست: درک اهمیت مسئولیت آموزش افراد توجه خاص به تنظیم برنامه پیش بینی شده آموزش توجه نسبت به تهیه طرح درس نظارت بر فرآیند آموزش نحوه یاد گرفتن فراگیران و عوامل مؤثر در یادگیری انجام ارزیابی مستمر فرآیند آموزش و پیگیری نتایج آن چگونه باید برای آموزش آماده باشید؟ طرح درس باید تهیه گردد. موضوع درس باید تجزیه و تحلیل شود. وسائل آموزش از قبل آماده شود. تهیه ورقه تجزیه کار 24 پخش اطالعات معنای واقعی آموزش می باشد. سرپرست به طور مداوم به انتقال و جذب اطالعات می پردازد ،گرفتن اطالعات از زیردستان ،باالدستان ،سایر سرپرستان ،مشتری ها ،مراجعه کنندگان و ...از فعالیتهای اصلی سرپرست به شمار می آید. درست به همین دلیل است که مهارت در آموزش یکی از مهارت های اصلی سرپرست می باشد. دانستن یک مطلب معادل مهارت در آموزش آن نمی باشد. 25 مراحل آموزش: در یک آموزش صحیح و اصولی مراحل انجام آموزش مسیری معین را طی می کند: -1 آماده سازی -2 آگاه سازی -3 آزمون -4 بکارگماری 26 -1آماده سازی: در این مرحله الزم است معلم و فراگیر آمادگی الزم برای آموزش را دارا باشد. برای کاهش اضطراب و نگرانی کارآموز ارتباط نزدیک با مربی مهم است. فراگیر از قبل الزم است با موضوع و محتوای ٱموزش آشنا باشد. 27 ایجاد انگیزش و بیدار کردن نیاز و میل به آموختن در کارآموز اهمیت فراوانی دارد. فضای مناسب آموزشی باید فراهم باشد. -2آگاه سازی: ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 28 ‏ در این م;رحله اطالعات الزم با شیوه ای مناسب در اختیار فراگیر قرار م;ی گیرد. آموزش مناسب باید بخش پذیر باشد. تأکید بر نکات مهم یکی از موارد اساسی است که باید به آن توجه کرد. می توان از شیوه هایی مانند تکرار ،دلیل آوردن ،شرح دادن و استفاده از کلمات کلیدی برای تأکید بر نکات مهم استفاده کرد. برای اینکه انتقال اطالعات به طور کامل انجام گیرد الزم است که مطالب و مواد آموزشی فهرست گردیده و زمان الزم برای هر ماده آموزشی تعیین شود. بکارگیری رسانه های آم;وزشی مؤثر در این مرحله ضروری است. -3آزمون (آزمایش) در این مرحله اطالعاتی که به فراگیر داده شده مورد بررسی قرار می گیرد تا اطمینان بیابیم که مطالب مورد نظر را به خوبی درک و جذب کرده است. با اشتباه فراگیر در کار چگونه باید رفتار کرد؟ در مرحله آزمون معلم باید مطمئن شود که فراگیر نکات مهم را فرا گرفته است. تا رفع کامل اشتباه و خطاهای فراگیر ،مرحله آزمایش ادامه می یابد. 29 -4بکارگماری در این مرحله فراگیر برای کار آماده است و باید برای اوکار تعیین شود تا شروع به کار نماید. رفتار سرپرست باید به گونه ای باشد که فراگیر شوق سؤال کردن داشته باشد. باید توجه داشت که آموزش کامل بدون طی مراحل ذکر شده امکان پذیر نیست. 30 روش های آموزش: -1  -2  -3  -4  -5  -6  -7  31 کارآموزی حین کار آموزش در شرایط مشابه (قبل از شروع کار) روش تجربی (استاد شاگردی) روش ترکیبی روش بیانی (شفاهی) روش بحث گروهی روش ورقه تجزیه کار کار آموزی حین کار 32 کار آموزی حین کار روشی است که در آن مربی بر کار فرد نظارت دارد و روش صحیح انجام کار را به فراگیر آموزش می دهد و فراگیر با انجام کار به مهارت و دانش خود می افزاید. این روش ساده و کاربردی است. انتخاب مربی اهمیت فراوان دارد. در سازمان ها بطور معمول این نقش بر عهده سرپرستان است. انگیزه و عالقه مربی و فراگیر از اهمیت باالیی برخوردار است. در این روش به استعداد فراگیر به طور خاص توجه نمی گردد. آموزش در شرایط مشابه ،قبل از شروع کار در این روش محیط و شرایطی مشابه محل کار واقعی به وجود می آورند و قبل از اینکه کارکنان شروع به کار کنند با شرایط و فضای کار آشنا می شوند. این روش برای کارهای کوچک و ساده کاربرد دارد. مزیت آن ،آشنا کردن کارکنان با شرایط کار قبل از شروع و ادامه کار بالفاصله پس از آموزش می باشد. 33 روش تجربی (استاد شاگردی) 34 در این روش فراگیر کار را از نزدیک می بیند و بر اثر مشاهده رفتار مربی با کار تا حدی آشنا می گردد. اساس کار در این روش بر مشاهده و تجربه فردی استوار است. در این روش فراگیر فقط کسب تجربه می کند و توان خود را برای کارکردن افزایش می دهد .کارآموز با کار از نزدیک آشنا می شود. زمان طوالنی ،بازده اندک کار ،درک ناقص از مطالب، فرا نگرفتن بسیاری از نکته های مهم و توجه نکردن به میزان استعداد و توانایی کارآموزان از مهمترین معایب این روش هستند. روش ترکیبی در این روش دو شیوه آموزش بیانی و آموزش تجربی با یکدیگر ترکیب شده و روش مرکبی با مزایای هر دو روش به وجود می آید. در این روش نیز آموزش بر اساس استعداد فراگیر طراحی نگردیده و درک کامل صورت نمی گیرد. 35 روش بیانی (شفاهی) این روش یکی از ساده ترین و کهن ترین روش های آموزشی است. در مواردی که هدف آشنایی با کار است ،یا هنگامی که آموزش برای توجیه افراد بکار گرفته می شود این روش کارایی زیادی دارد. مزایای این روش :سادگی ،ارزان بودن و گستردگی از امتیازات مثبت این روش است. معایب این روش :یک سویه بودن ،برداشت های متفاوت ،دستوری و رسمی بودن جلسه آموزش و محدود بودن میزان مشارکت افراد در روند آموزش 36 روش بحث گروهی در این روش مطلب به وسیله معلم ارائه می گردد و فراگیران با گفتگو و بررسی گروهی به کند و کاو در مطلب می پردازند. این روش به دو شکل انجام می گیرد: )1 بحث آزاد )2 بحث هدایت شده 37 38 خویش را باور کن هیچ کس جز تو نخواهد آمد هیچکس بر در این خانه نخواهد کوبید شعله روشن این خانه تو باید باشی هیچکس چون تو نخواهد تابید چشمه جاری این دشت تو باید باشی هیچکس چون تو نخواهد جوشید سرو ازاده این باغ تو باید باشی هیچ کس چون تو نخواهد رویید خویش را باور کن باز کن پنجره صبح امده است در این خانه رخوت بگشای باز هم منتظری؟ هیچ کس بر در این خانه نخواهد کوبید و نمی گوید برخیز که صبح است،بهار امده است خویش را باور کن خانه خلوت تر از آن است که می پنداری سایه سنگین تر از آن است که می پنداری داغ،دیرین تر از آن است که می پنداری باغ،غمگین تر از آن است که می پنداری ریشه ها می گویند ما تواناتر از آنیم که می پنداری مرحوم مجتبی کاشانی 42 تحقیقات بازاریابی مؤثر مستلزم این است که این سازه ها دقیقأ تعریف شوند که این کار به دو طریق ممکن است: )1تعریف نهادی :یک سازه را با سازه های دیگر تعریف می کند. )2تعریف عملیاتی :مشخص می کند که هر سازه چگونه باید اندازه گیری شود. تعریف عملیاتی نوعی دستورالعمل است که به پژوهشگر می گوید چه کارهایی را به چه روشهایی انجام دهد. 43

51,000 تومان