آموزش بهداشت دهان و دندان در مراحل درمان های دندانپزشکی
اسلاید 1: به نام خدا
اسلاید 2: آموزش بهداشت دهان و دندان در مراحل درمان های دندانپزشکی
اسلاید 3: مفهوم آموزش بهداشتWHO 1984 : هر اقدام آموزشی به منظور دستیابی به اهداف بهداشتیسه دامنه برای یادگیری:1- شناخت 2- تاثیرپذیری3- رفتاری
اسلاید 4: دانش،منش و رفتارها چگونه با هم مرتبط هستند ؟این ارتباط برای بیشتر افراد و در اغلب شرایط پیچیده،پویا و بسیار شخصی است و بندرت شکل خطی دارد.بشر در خصوص افکار،احساسات و عملکرد خود کاملا منطقی نیست.هنگامی که دانش در تضاد با رفتار قرار می گیرد ناموزون نامیده می شود.
اسلاید 5: پایه های علمی آموزش بهداشت دهان ودندانبسیار مهم است پیام های بهداشتی آموزش که به مردم داده می شود مداوم و دارای بار علمی مناسب می باشد.باورپذیری مردم در خصوص اطلاعات بهداشتی در حال کم شدن است و بسیاری از مردم اعتقاد دارند که افراد خبره با آنچه که توصیه های بهداشتی عنوان می کنند موافق نیستند.این سردرگمی اتفاقی نیست بلکه با هدف از پیش تعیین شده توسط گروه های مصممی است برای کاهش تاثیر و اعتبار پیام های بهداشتی...
اسلاید 6: به منظور تععین محوریت پیام آموزش بهداشت دهان اداره آموزش سلامت HEA سندی را منتشر کرده که 4 کلید مهم را در آن گنجانده است:1- رژیم غذایی2- مسواک3- ویزیت های مرتب دندانپزشکی هر سال یکبار4- فلوریداسیون
اسلاید 7: طرح ریزی آموزش بهداشت دهانبرای موثر بودن ، آموزش سلامت و بهداشت بایستی بطور مناسب طرح ریزی و سازمان دهی شود.طراحی، یک ساختار تعیین شده از نحوه فعالیت ، همراه با مشخص کردن نیازهای گروه هدف و جلوگیری از دوباره کاری را ارائه می دهد. همچنین باعث می شود که فعالیت بطور کامل مورد بازنگری قرار گیرد تا نکات مثبت و منفی آن جهت فعالیت های آینده مورد استفاده قرار گیرد.
اسلاید 8: 2 مدل طرح ریزی آموزش وجود دارد:مدل اول که توسط Ewles و simnettمطرح شد یک راهنمای قدم به قدم برای برنامه ریزی آموزش سلامت است، که مدل طراحی آموزش سلامتHealth education planning model)) نام دارد.
اسلاید 9: مراحل این مدل شامل :1- مشخص کردن مشتری و ارباب رجوع و خصوصیات آنان2- مشخص کردن نیازها و اولویت ها3- مشخص کردن اهداف آموزش بهداشت4- مشخص کردن بهترین راه برای رسیدن به هدف5- مشخص کردن منابع6- تعیین محتوای برنامه و روش ، به طور جزئی و دقیق7- مشخص کردن راه های بازنگری طرح8-طرح ریزی انجام کار9- انجام کار10- ارزشیابی
اسلاید 10: مشخص کردن گروه هدف با اینکه گروه هدف در کار دندانپزشکی قشر عظیمی از جامعه می باشد معمولاً بهتر است فقط گروه خاصی در نظر گرفته شوند تا مناسب با نیاز آن گروه، برنامه آموزش سلامت مشخص گردد. برای مثال افرادی که به درمان ارتودنسی نیاز دارند.
اسلاید 11: مشخص کردن نیازهای بیماراندر قدیم بطور سنتی تنها خواسته های متخصصین در طی درمان به وسیله اطلاعات کلینیکی در نظر گرفته می شد اما امروزه هم بایستی خواسته های بیماران و هم درمانگر در طی درمان مدنظر قرار گیرد به عنوان مثال تجمع پلاک و التهاب لثه در طی درمان ارتودنسی ثابت ( از دیدگاه پزشک) و خونریزی از لثه و بوی بد دهان (از دیدگاه بیمار)
اسلاید 12: مشخص کردن اهداف آموزشهدف گذاری را می توان بر مبنای ارزیابی نیازهای بیمار انجام داد و تغییرات مورد نیاز برای او را طراحی کرد.بطور مثال بهبود وضعیت پریودنتال
اسلاید 13: مشخص کردن objective های خاص برای مشخص کردن اهداف مناسب طی درمان هدف باید 5 خصوصیت داشته باشد که اصطلاحاً SMART نامیده می شود. S=Specefic ، M=Measurable ، A=Appropriate ، R=Realistic ،T=Time related مثال: کاهش تورم لثه در طی 4 هفته از طریق روزانه دو بار مسواک زدن
اسلاید 14: مشخص کردن منابعبه محض اینکه اهداف مورد نیاز تامین شد و مورد موافقت قرار گرفت. منابع در دسترس که برای اجرایی کردن اهداف وجود دارد باید شناسایی شود.برای نمونه دانستنی های افراد و وجود مهارت برای رعایت بهداشت و نیز در دسترس بودن دفترچه های آموزشی.
اسلاید 15: مشخص کردن جزئیات طرحبایستی جزئیات مداخله بطور کامل روشن باشد بعنوان مثال برای یک فرد بالغ صرفاً دفترچه های کمک آموزشی مفید نیستند بلکه بایستی نشان دادن عینی،فرصت تمرین و... نیز به فرد داده شود.
اسلاید 16: ارزشیابی کامل از هر مداخله آموزش بهداشتی فاکتور مهمی است که اغلب فراموش می شود.ارزشیابی ها به این منظور طراحی می شوند که بدانیم آیا به اهداف مورد نظرخود رسیده ایم یا خیر بعنوان مثال : کاهش شاخص پلاک ، دفعات مسواک زدن ، یا حتی اندازه گیری بر مبنای دانش فردروش های ارزشیابی طرح
اسلاید 17: مرحله انجام کارزمان انجام کار فرا رسیده است. ارزشیابیاطلاعاتی که جهت ارزشیابی لازم است می تواند هم در حین هم در انتهای مداخله جمع آوری شود.
اسلاید 18: بازنگری به محض اتمام همه مراحل ، بازنگری کل فرایند مفید است و درس هایی برای آینده به ما خواهد آموخت. تجربه باعث کمال میشود.
اسلاید 19: مدل دوم PRECEDE نامیده می شود Predisposingایجاد تاثیرات مطلوب قبل از اقدام عملیReinforcing تقویت و میسر ساختن عوامل در تشخیص و ارزیابی آموزشیEnable Causes in Educational Diagnosis and Evaluation
اسلاید 20: این مدل دارای فازهای مختلف است: فاز اول و دوم : تشخیص های اپیدمیولوژیک و اجتماعیفاز سوم: تشخیص رفتاریفاز چهارم و پنجم: تشخیص آموزشیفاز ششم: تشخیص مشاوره ای
اسلاید 21: روش های آموزش بهداشت دهاننظارت فرد بر فردکار گروهیارتباط نرم افزارهای کامپیوتری و کاربرها به صورت دوطرفهسخنرانی هاآموزش هم سطحجلسات بحث گروهینقش بازی کردنرسانه های جمعی
اسلاید 22: ابزار آموزشی بهداشتیبرگه های اطلاعاتینمودارهای شکلیتخته های وایت بورد یا تخته سیاهبولتن هاپوستر هاصفحات نمایشگرفیلم ویدئویینوارهای صوتیپروژکتور و برگه های ترانسپارنتبرنامه های کامپیوتری
اسلاید 23: رویکرد گروهی برای آموزش بهداشت دهان و دندانهر فرد از افراد گروه بایستی دارای شرح وظایف مشخص باشد.سرگروه باید قادر به هدایت اجرای برنامه باشد.دندانپزشک علاوه بر ایفای نقش کلینیکی، بایستی قادر به تشخیص نیازهای آموزشی باشد و در صورت نیاز بیماران به حمایت بیشتر آنها را به سایر افراد ذیصلاح گروه ارجاع دهد.سایر افراد مرتبط با برنامه آموزش سلامت مانند پرستاران و بهداشتکاران باید آموزش دیده و دارای علم کافی جهت ایفای وظیفه خود باشند.
اسلاید 24: مهارت های آموزش بهداشتمهارت های اجتماعیارزیابی نیازهاایجاد انگیزه در صحبت با افرادمهارت های ارائه مطالبتعیین اهدافمهارت های تدریسکار کردن با گروه های کوچکارزیابی و نظارت بر تغییرات
اسلاید 25: تعیین مراحل آموزش بهداشتبا پیشرفت جوامع، آموزش بهداشت دهان از فعالیت های در سطح مدرسه به سطح بسیار وسیعتری گسترش پیدا کرده است. در ساختارهای امروزی تکیه بر افراد و سازمانهایی می باشد که پس از فراگیری می توانند، آموزش سلامت را به شنوندگان بیشتری منتقل کنند.دندانپزشکان علاوه بر فعالیت دندانپزشکی عمومی رابطه تنگاتنگ با پزشکان، داروسازان و غیره دارند که در آموزش بهداشت دهان نقش مشارکتی دارند.
اسلاید 26: اصول ارزشیابیارزشیابی باید یک عامل محوری در طراحی هر گونه اقدام خدماتی بهداشتی باشد، چه این اقدام درمانی و چه برای ارتقا بهداشت باشد.ارزشیابی یک تخمین حیاتی برای هر گونه فعالیت است که خوب یا بد بودن آن و راههای بهبود آن در آینده را محاسبه کند. ارزشیابی هم از نتایج و هم از کل فرایند میتواند محاسبه گردد. ارزشیابی نتایج برای محاسبه این که چه چیزی حاصل شده است و آیا اهداف از پیش تعیین به دست آمده یا خیر طراحی شده است.
اسلاید 27: نتیجه گیریآموزش بهداشت دهان و دندان قسمت مهمی از بهبود سلامت دهان است و باید قسمت مهمی از همه وظایف حرفه ای تخصصی دندانپزشکی بالینی باشد. آموزش موثر بهداشت دهان و دندان در طی درمان های دندانپزشکی به میزان گسترده ای وابسته به طراحی ها با در نظر گرفتن همه جزئیات و کار گروهی است. بسیار مهم است که تمام توصیه های آموزش بهداشتی و تائیدیه های مرتبط بر مبنای مدارک محکم علمی استوار باشد.
اسلاید 28: The End
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.