صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
صفحه 4:
Broad Approach
Data to Information to Knowledge to Action to Outcomes
Technics! 0) 6 tence
base
\ م
Rigour
Monitoring & Policy
feedback relevant
\ /
Better
development
results
Fey Enhanced Ft
decision-
‘making
Better
policies
‘Api tom Dalat Hook 201 ipa nescap of lst any Data Uy eter Preset EG O20" pl
صفحه 5:
از داده تا شناخت
* داده(212): فاکت ها و اعداد یا سمبل های تفسیر نشده
* اطالاعات(دهنامصدمگه]): داده معنادار پا قابل کاربرد
در یک سیاق
* معرفت یا شناخت(1600016006): ترکیب اطلاعات با
تجربه و داوری
صفحه 6:
از معرفت ضمنی تا معرفت صریح
* معرفت صریح(10۷16000 ]ذهذاص<۳): آنی است که قابل بیان» مفهوم سازی,
cy انباشت و انتقال است. چنین دانشی را می توان در گزارشهاه معادله هاء فرمول هاء يا در
ذکر خصوصیات یافت.
معرفت ضمنی(100۷716006 ]186): آنی است که ارزشمندتر است و در ذهن فرد
است و صورت بندی و انتقال آن سخت است. معرفت ضمنی با دانایی مرتبط است. «ما بیش
از آن که می توانیم بگوییم می دانیم». معرفت ضمنی براساس تجربه ها شکل گرفته و
بنابراین ماهیتی پویا دارد و با هر تجربه جدید تغيير مى كند.
صفحه 7:
مشکلات آموزش کنونی
مشکلات:
مقياس كلى در مطلعات محیط طبيعى
شناخت محدود محیط مصنوع
شناخت ناکافی محیط انسانی
مداخله بر اساس نظریه های مبتنی بر تجارب دیگران
صفحه 8:
تفاوت ها در فهم از شهر و مختصات آن
اذعان به وجود سنت های مختلف سکونت در نقاط مختلف جهان
تأکید بر منظرهای فرهنگی محلی و تفاوت های آن
آهمیت مسئله هویت و ريشه فرهنگی و تاریخی در مباحث شهرسازی
آهمیت یافتن سیاق محلی در شکل گیری نظریات مبنای مداخله که
با فهم شرایط محلی دانش لازم برای مداخله در موقعیت های محلی
را می سازد
صفحه 9:
انش مفهومی :آشکار ساختن دانش
منی و کدگذاری آن به صورت اصول
و پروتکل ها
Conceptual knowledge
Systematic knowledge
دانش سیستماتیک: بیان» ارزش گذاری و
يكبارجه كردن رسمى و آشکار دانش در
کانون مباحت یک رشته
دانش ضمنی: دانش
پنهانی بدیهی دانسته
‘Tacit knowledge کار عملی
Operational knowledge
دانش عملی: ترجمان دانش سیستماتیک و
دانش مفهومی به حوزه های مختلف عملی
صفحه 10:
230
۱
230
Tacit
Knowledge
Externalization
58 2
Si?
8
Combination
Explicit
Knowledge
Tacit
Knowledge
Socialization
Internalization
Explicit
Knowledge
Knowledge
Tacit
2
3
3
2
z
&
&
“
‘3
a
صفحه 11:
ارزیابی چرخه تولید دانش در ایران:
تجربه نواب
* کشیده شدن بزرگراه نواب در
چارچوب طرح جامع تهران ۱۳۴۸
* از سال ۱۲۶۹ در دستور کار
شهرداری تهران قرار گرفت.
صفحه 12:
ارزیابی چرخه تولید دانش: تجربه نواب
٩ * مقاله علمی پژوهشی, یک کتاب و چندین یادداشت و مقاله ترویجی در نقد و ارزیابی
طرح نواب
* »بیش از هفت پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری درباره طرح نواب نوشته شده است.
صفحه 13:
ارزیابی چرخه تولید دانش: تجربه نواب
- کتاب «ارزیابی طرح نواب و پیامدهای آن» ارزیابی جامع اثرات طرح از ابعاد مختلف کالبدی- زیست
محیطی, اقتصادی» اجتمای و مدیریتی
- آثار دیگر شامل مباحث زیر:
* کیفیت محیط مسکونی و رضایتمندی از آن
حس مکان
هویت بصری مکان
جرم خيزى
فرايند طراحى شهری
تراكم
* علل و ييامدهاى اقتصادى و مديريتى طرح هاى توسعه
صفحه 14:
الف) يادداشتها و كزارشها
نواب یکی از حساسترین درس های مدیریت شهری در ایران است/ سایت رسمی سازمان نوسازی شهر تهران؛
كزارش نشست تخصصى بررسى يروره نواب © دى 5٠
1 ا ا ا ا ا Pec Para Peltor eo
١75 آبان ١0 به انجمن جامعه شناسى ايران؛
خطاى بزرك در آزمون بزركراه نواب» معصومه ايمانى» روزنامه ايران» :.! ٠ 07 صفحه ع١ (شهرى). ١7 آذر
۱۳۸۶
پروژه بزرگراه نواب هنوز مشکل حقوقی دارد» خبرگزاری تابناک» ۴ اردیبهشت ۱۳۰۱
ا ار ار ار تا ار
جرا جامعهشناسان نواب را شكستخورده مىدانند؟» روزنامه شرقء شماره 7١ - 77/١ فروردين 978
طرح نواب: نمونه زيانمندى سياست تعديل ساختارى در توسعه شهرىء فريبرز رييس دلناء نشريه معمارى ايران»
شماره ٩
صفحه 15:
ب) مقالات ترویجی و مقالات ارائه شده در همایشها
تحلیل و بررسی طرح نواب(منطقه ۱۰) با رویکرد تجریات کشورهای دیگر, تایمزلاریمیان . محمدرضا درودی, محمدجواد غلامی. همایش شهروندن و تق اجتماعی, ۱۳۸۹
۱ apps! erway eal dleee iepaasl jl-allans coal ol S34 celes: Lab)
ا 0
بررسى عوامل موثر بر كاهش كيفيت محيط شهرى, مجتبى رفيعيان و زهرا عسكرى زاده. فصلنامه مطالعات مديريت شهرى» سال اول؛ بيش شماره سوم؛ زمستان 0524
area ا ا ا
ا ااا
er aye etre (ae م
ارزیلی میزان عدم رضلیت ساکنان محله ی نواب تهران از oe ene Oar
wr
بررسى تحقق يذيرى توسعه بايداردر يهسازى بافت های فرسوده شهری با تاکید برمشارکت مردمی با استفاه ازفرآند تحلیل سلسله مراتبی ۸۲,۴ نمونه موردی محله خانی
way
آپدوتواب ened See pe فخ جلالي» Sense ne ele
بررسی نقش سرمایه اجتماعی در فرایند توسعه پایدار اجتماعات محلی نمونه مورد مطالعه: محله نواب تهران» رد تایه متا برس 2
Ki? sees Pipes toutes prec trae
Bl er 0 on اب 7 es
eins pare yenr errr
معضلات افزایش تراکم در بافتهای فرسوده شهری» .۱ اس ۳۰
oe Tore pees ere eee ea er ro هن
صفحه 16:
* ع) مقالات علمی پژوهشی
* سنجش میزان رضایتمندی سکونتی ساکنان محله نواب» مجتبی رفیعیان» علی عسگری, زهرا عسگری زاده,پژوهشهای جنرافیایی. شماره ۶۷ بهار ۸۸
* ارزیبی میزان کیفیت مجتمیهای سکونتی با تاید بر رویکرد رضایتمندی در محله نواب. مجتبی رفیین, زهرا عسگری زاده علی عسگری» فصلنامه
مدرس علوم انساني دوره 1۴ شباره ۰۱ بهار ۱۳۸۹
* تاثیر نوسازی شهری فن گرا بر ایجاد حس لامکلنی, مطالعه موردی پرویه نواب. حسین شکیتی. جلال تبریزی, نشریه مدرس دوره ۷ شماره ۲ تابستان
۸۲
ar ae nese ا ا ا ا ل كن
ا ل م ا ا م ا ا ا ا لك
فرانک سیف الدینی» محسن کلانتری» سجاد احمدی دوره ۰۴۶ شماره ۱» بهار ٩۳
* طراحی شهری در ایران: نگرشی نوء سیدحسین بحرینی و بهناز امین زاده هنرهای زیباه شماره ۲۶؛ تابستان ۸۵
se م Ne eee Oe ET ede LEI cr Sees) UL ets cos eae
مديريت شهرى: شماره 2397 بهار وتاب
ا ا ا ا ا ا ا م اا
TEN) gue Wavoriect piers ل ا ا ا ا 0
ورن
۱
٩۰ ان
صفحه 17:
د) پایاننامهها
Bo ل Sa a ا
ES Peres yeas ere ces)
طراحی محله بریانک در مجاورت اتوبان ناب با تکید بر هویت بخشی بهبافت مسکونی, حامد مسعودین, استادراهنما عیرضا عینی فرهدنشگاه بین المللی آمام خمینی
Sarees
بررسی میزان موفقیت نواب (۶۷-۷۷) جاوید اعلا استاده استاد راهنما آزیتا رجبی, دانشگاه آزاد اسلامی» واحد تهران مرکزی, مرکز تحصیللات تکمیلی (میرداماد/, ۱۳۸۱
ا ا ا ا ا ا لك
Dea ا ل ا ل ل رسا
بررسى و تببين نقش فضاهاى جمعى در ارتقا كيفيت زندكى شهرى و محيطهاى سكونتى (مطالعات موردى محلات نواب و نارمك)» وحيد بيكدلى راد استاد راهنما
ناصر براتی» دانشگاه بین المللی امام خمینی, دانشکده معماری و شهرسازی, ۱۳۸۹
۱ ا TES de
سنجش میزان کیفیت محیط در بافت فرسوده بازسازی شده شهری (نمونه موردی: پروژهنواب زهرا عسگری زاد. استاد اهنما محتبی ر
فش
ول درد
9 eS cece seN arse Pe oe TF Nee)
۵) کتابها
کتاب ارزیابی طرح نواب و پیامدهای آن, گیتی اعتماد و همکاران (مهندسین مشاور طرح و معماری), نشر معانیء ۱۳۹۳
صفحه 18:
ارزیابی طرح نواب از مناظر مختلف کالبدی» اقتصادی, اجتماعی و مدیریتی و تحقیق در ابعاد
ختلف آن
دانشورانی از حوزه های مختلف دانش در تولید دانش ضمنی و سپس مفهومی و سیستماتیک
مرتبط با اين موضوع سهیم بوده اند. متخصصانی از حوزه جفرافیای شهری» اقتصاد شهری» برنامه
ریزی شهری, طراحی شهری» جامعه شناسی شهری و... در مورد تجربه نواب و نتایج آن مقاله و
کتاب نوشته اند
مطالعات انجام شده در حوزه های مختلف دانش بر روی تجربه نواب نتایج متفاوتی عرضه می
کند و هیچ گونه بررسی تحلیلی برای یکپارچه سازی دانش در این حوزه انجام نشده است
دانش مفهومی و سیستماتیک مرتبط با مبانی متفاوتی شکل گرفته است.
چارچوب نظری برای مداخلات عملی بعدی فراهم نشده است
صفحه 19:
للف جه نوع روابطی بین تسهیل آمد و شد در مقیاس شهری و وضعیت موجود شهری باید
هست؟
ب - رابطه بین انسان و فضا در معبرهای شهری به چه ترتیب تعریف می شود؟ انسانی کردن اين
رابطه کجا و به چه ترتیب اولویت می یابد؟
ج - مفهوم ساختن مکان در توسعه های درون شهری چیست؟ نسبت بین ساختن «مکان جدید» و
ساکنان «مکان موجود» چگونه تعریف می شود؟
د- در طرح های توسعه شهری اولویت با خرد ابزاری برای مداخله در شهر است یا مسائل محتوایی
مثل حق مردم به شهر؟ يا بايد مصالحه اى بين اين دو برقرار کرد؟ چگوند؟
صفحه 20:
چرخه تولید دانش
* نیاز به تولید دانش مفهومی و سیستماتیک
لازم برای عمل حرفه ای
* نیاز به مطالعات شهری
* نياز به روش هاى ميان رشته اى