آموزش و پرورش چین
اسلاید 1: آموزش وپرورش کشور چیننظام آموزشي چين برگرفته ازنظام آموزشي روسيه است واز زمان تشكيل جمهوري خلق چين درسال1949به اجرا درآمد. براي حمايت ازحقوق نژادهاواقوام مختلف برنامه هاي آموزشي پيچيده اي طي پنجاه سال گذشته شكل گرفته است. درحال حاضر نظام آموزشي كشورچين ازچهار بخش اصلي تشكيل آموزش پايه، آموزش پلي تكنيكي وحرفه اي، آموزش عالي وآموزش بزرگسالان متشكل مي گردد.
اسلاید 2: ساختار نظام آموزشینظام آموزشي جمهوري خلق چين بر مقاطع آموزش ابتدايي، مقدماتي و تكميلي متوسطه و آموزش عالي مشتمل مي گردد. آموزش مقاطع ابتدايي و مقدماتي و تكميلي متوسطه اجباريست. كودكان رده سني 6 سال بدون در نظر گرفتن جنسيت، مليت و نژاد از برنامه هاي آموزش رايگان بهره مند مي گردند. در صورت شرايط خاص، با ضمانت خانواده سن آموزش كودك به 7 سالگي بالغ مي گردد. در اين كشور،گذراندن آموزش پايه 9 ساله اجباري است. به عبارت ديگر هر دانش آموز مي بايد حداقل مدت زمان 9 سال به مدرسه برود. دانش آموزان ملزم به گذراندن دوره ابتدايي و مقدماتي متوسطه بوده و پس از قبولي در آزمون هاي كليه مقاطع از حق ورود به دانشگاه برخوردارمي گردند. جهت ورود به مراكز آموزش متوسطه فني و حرفه اي نيزقبولي در آزمون ورودي الزامي است. دركشورچين، توسعه نظام آموزشي در اولويت قرار دارد. سياست مربوط به پيشرفت كشور بر مبناي آموزش پايه و رايگان به دانش آموزان به مدت 9سال به اصلاح نظام آموزشي كشور منجر گرديده است.
اسلاید 3: آموزش پایهآموزش پایه شامل قسمت های زیر میباشد :آموزش ابتدایی ( 6 الی11 سال ودربرخی موارد 7الی 12سال)مقدماتی متوسطهتکمیلی متوسطهلازم به ذکر است دوره ی متوسطه از 12 تا 17 سالگی است.* مقطع آموزش پیش دبستانی ویژه ی کودکان رده های سنی 3-5 سال
اسلاید 4: قانون آموزش پایهقانون آموزش پايه از اول جولاي 1986 به اجرا در آمده است. در اين قانون بايد هر دانش آموز از 9سال آموزش رسمي برخوردار گردد. جهت برآوردن اين نياز، كودكان ملزم به گذراندن آموزش پنج سال دوره ابتدايي و آموزش چهار ساله دوره مقدماتي متوسطه و يا آموزش شش سال ابتدايي و آموزش سه ساله مقدماتي متوسطه مي باشند. امروزه در كشور چين، نظام 6 و 3 سال متداول تر است (مورد دوم). اما برخي مسائل و مشكلات مانع تحقق فوري اين دوره نه ساله مي گردد. از اين روي در قانون آموزش و پرورش پيش بيني هايي در نظر گرفته شده است كه بر طبق آن مناطق كشور به سه قسمت شهرها و نواحي كه از لحاظ اقتصادي پيشرفت كرده اند، شهرهاي كوچك و روستاهايي كه پيشرفت نسبي داشته اند و مناطقي كه از لحاظ اقتصادي عقب مانده اند تقسيم مي گردد.
اسلاید 5: مقطع ابتداییاين مقطع شامل مقطع آموزش پيش دبستاني و ابتدايي است. مهد كودك ويژه كودكان زير رده سني سه سال و پيش دبستاني ويژه كودكاني است كه وارد سه سالگي شده و در شش سالگي وارد مدارس ابتدايي مي گردند. مقطع آموزش ابتدايي از كلاس اول شروع و بسته به نظام آموزشي تا كلاس پنجم يا ششم ادامه مي يابد. سال تحصيلي به دو ترم تقسيم مي شود كه هر ترم شامل 19 هفته و در مجموع مدت دو ترم 38 هفته آموزشي در طول سال است.
اسلاید 6:
اسلاید 7: آموزش پیش دبستانیآموزش پيش دبستاني در نواحي شهري، عمدتاُ در كودكستان ارائه گرديده و مدت زمان سه ، دو يا يك سال به طول مي انجامد .مراكز فوق بصورت تمام وقت، پاره وقت و يا پانسيوني فعاليت مي نمايند. در نواحي روستايي آموزش پيش دبستاني عمدتاً بصورت كلاس هاي نگهداري اطفال و كودكستان هاي فصلي است. در مناطق باستاني، قومي، دور افتاده و فقيرنشين كشور علاوه بر آموزش پيش دبستاني طبيعي و معمول، آموزش غير معمول با اشكال مختلف از قبيل مراكز فعاليتي كودكان، مراكز تفريحي و مراكز آموزشي متحرك «كاروان» فعاليت دارند. در اين مقطع ، كودكان رده سني3 تا 6 سال به كودكستان نزديك خانه خودرفته و درآنجابه تعليم موضوعات اصلي و زبان بومي خود مبادرت مي نمايند. آن ها بازي مي كنند، مي رقصند و آواز مي خوانند. در اين مقطع به كودكان ارزش حقيقت، مهرباني و زيبايي آموخته مي شود در كشورچين آموزش كودكان جدي گرفته مي شود زيرا شخصيت هر فرد طي سال هاي اوليه شكل مي گيرد. طي سالهاي اخير، سياست آموزشي پيش دبستاني با توسعه چشمگيري روبرو بوده است
اسلاید 8: هدف مقطع آموزش پيش دبستاني ايجاد آمادگي كودكان جهت ورود به مراكز آموزش ابتدايي استطول دوره آموزش بر 1 سال مشتمل مي گردد كه از سن 5 سالگي آغاز مي گردد. هر كلاس درسي 30 دقيقه به طول انجامده و بر 12 ساعت كلاسي هفتگي پایه ریزی مي گردد
اسلاید 9: اولویت های آموزشیاز جمله مهمترين اولويتهاي آموزشي مقطع آموزش پيش دبستاني در كشور چين مي توان به موارد ذيل اشاره نمود:1. توسعه سرمايه گذاريهاي خارجي در حوزه آموزش پيش دبستاني :بخش آموزش پيش دبستاني(ويژه كودكان رده هاي سني 6-1 سال )با آينده درخشاني روبرو است.طبق آمار بدست آمده تاكنون بيش از 20 مؤسسه زنجيره اي پيش دبستاني در پكن تأسيس گرديده كه هر يك از مراكز متعددي در سطح شهر برخوردارمي باشند . مراكزي از قبيل مركز مراقبتي كودكان شرق، مركز مراقبتي كودكان Body Care وابسته به آمريكا و مركز مراقبتي Fun Dazzle هر يك از روش مديريتي آموزشي خاص خود استفاده مي نمايند .
اسلاید 10: 2.تأمین سلامت وبهداشت کودکان از سال 2002، آموزش چگونگي تأمين سلامت كودكان در كليه مهدهاي كودك و مدارس پيش دبستاني شهر شانگهاي بعنوان برنامه درسي ويژه گنجانده شده است. گفتني است كه در صورت موفـقيت آميز بودن ، برنامه فوق در ساير مراكز آموزشي كودكان كشور نيز به مورد اجرا گذارده خواهدشد.برای نخستین لازم به ذكر است كه طرح مذكور با همكاري سازمان جهاني KidsSafe دركشورچين به مورد اجرا گذارده شده است. طبق آمار بدست آمده، 1/26 درصد مرگ و مير كودكان در چين بر اثر جراحات وارده از طريق سوانح مختلف بوده است كه جان كودكان را تهديد مي كند.بر اساس آمار ، در شهر شانگهاي 45/3 نفر از هر يكصد هزار كودك در اثر غرق شدن و 93/1نفر در اثر تصادف رانندگي جان خود را از دست مي دهند.طبق اين آمار 52 در صد از جراحتها هنگامي رخ مي دهد كه كودكان همراه خانواده خودمي باشند. اين آمار و ارقام سبب گرديده تا توجه والدين به تضمين سلامت وامنيت كودكان جلب شده و اجراي برنامه آموزشي فوق نيز در اين راستا مي باشد
اسلاید 11: 3. اجبارسازی زبان انگلیسیباتوجه به روند رو به افزايش علاقه والدين به آماده سازي فرزندان خود براي آينده ، درس انگليسي در مهدهاي كودك شهرهاي بزرگ كشور چين به ويژه شهر پكن به صورت اجباري در آمده و در بسياري از مهدهاي كودك، از معلمين انگليسي و كانادايي جهت تدريس دروس انگليسي بهره برداري مي گردد. بنابر آمار منتشره، بيش از 3 هزارموسسه آموزش زبان خارجي، در كشور چين فعاليت دارند كه در آمد آنها بر10ميليارد يوان (معادل 2/1 ميليارد دلار آمريكا) بالغ مي گردد
اسلاید 12: معضلات آموزشیاز جمله مهمترين مشكلات پيش روي آموزش مقطع پيش دبستاني مي توان به افت راندمان نظام آموزش پيش دبستاني اشاره نمود. در قانون آموزش و پرورش چين بطور واضح آمده است كه آموزش و پرورش كودكان پيش دبستاني نخستين مرحله آموزش و پرورش و بخش مهمي از برنامه هاي آموزشي دولت است . اين نوع آموزش در ”برنامه اجرايي ارتقا آموزش و پرورش چين طي قرن 21 ” پيش بيني شده و در آن آمده است كه آموزش و پرورش كيفي و توانمند بايد از مقطع آموزش پيش دبستاني آغاز گردد.اين در حاليست كه از سال 1995 تا 2001 تعداد مراكز آموزش پيش دبستاني و شمار كودكان تحت تعليم اين مراكز با سير نزولي مواجه بوده است. تعداد مراكز آموزش پيش دبستاني سراسر چين از 180 هزار باب به 110 هزار باب و شمار كودكان حاضر در اين مراكز نيز از 112 / 27 ميليون نفر به 218 / 20 ميليون نفر و نسبت كودكان رده هاي سني3 تا 6 سال از 41 درصد به 34 درصد كاهش يافته است .علت اصلي اين مسئله آنست كه برخي از دولت هاي محلي به آموزش وپرورش پيش دبستاني اهميت نداده و بر اين عقيده اند كه آموزش و پرورش پيش دبستاني بخشي از آموزش اجباري محسوب نمي گردد . در زمان اجراي كوچك سازي ساختار اداري دولت ، برخي از سازمانهاي اداري مرتبط با آموزش پيش دبستاني حذف شده و آموزش كودكستاني تحت نظارت دولت قرار نگرفته است ، برخي از دولتهاي محلي نيز، مقطع آموزش پيش دبستاني را وارد عرصه بازار خصوصي نموده و مبادرت به قطع بودجه مدارس پيش دبستاني نمودند. بدين ترتيب حقوق معلمين مدارس پيش دبستاني و هزينه آنان تامين نگرديده است. بلكه آنان جهت تامين بودجه مورد نياز خود به كارهاي ديگر روي آوردند . به علت كمبود بودجه حتي تعدادي از مدارس پيش دبستاني به بخش خصوصي فروخته شده و يا به انبار تبديل گرديده اند . با توجه به وضعيت پيش آمده و جهت جلوگيري از بروز لطمات بيشتر به بخش آموزش پيش دبستاني ، ادارات مربوطه دولتي در حال تدوين مقرراتي جهت ” اصلاح ساختار و توسعه آموزش پيش دبستاني ” مي باشند
اسلاید 13: موارد درسیتعدادساعات دوره 5 سالهتعدادساعات دوره 6 سالهاخلاق170204زبان چینی15981666ریاضیات952986علوم اجتماعی170204علوم طبیعی238273ورزش340544موسیقی340408هنر340408کار102136تعداد ساعات درسي اختصاص يافته به دروس دورة ابتدايي
اسلاید 14:
اسلاید 15:
اسلاید 16: مقطع آموزش متوسطهدوره آموزشي اين مقطع 6 سال به طول انجاميده و به دو مقطع آموزش متوسطه و آموزش تكنيكي و حرفه اي تقسيم مي گردد. هر يك از اين دوره ها خود شامل دو مرحله آموزشي دوره سه ساله مقطع مقدماتي متوسطه و دوره سه ساله مقطع تكميلي متوسطه مي باشد كه گاهي اوقات در قالب دوره هاي 4ساله و 3 ساله بطول مي انجامد. شرط ورود به آموزش عالي قبولي در آزمون مقطع تكميلي متوسطه و آزمون ورودي دانشگاه هاي كشور مي باشد. در نظام پذيرش دولتي رقابتي فشرده جهت قبولي در دانشگاه هاي معتبر وجود دارد.
اسلاید 17: آموزش كامپيوتر درمدارس ابتدايي و متوسطه وزارت آموزش چين مصمم است كه از سال 2001 ظرف 5 تا10 سا ل به تعميم آموزش از راه دور از مدارس ابتدايي و متوسطه سراسر چين مبادرت نمايد.در اين راستا،تا انتهاي سال 1999، بالغ بر60 هزارمدرسه آموزش ابتدايي و متوسطه به ارائه برنامه هاي آموزشي كامپيوتر مبادرت نمودند .درحال حاضر، در بيش از 20 هزار مدرسه ابتدايي و متوسطه كشور دروس كامپيوتري تدريس مي گردد. تعداد كل 3000مدرسه ابتدايي و متوسطه نيز به ايجاد شبكه كامپيوتري خود مبادرت نموده اند.دركشورچين بطورمتوسط به ازاي هر121 دانش آموز يك دستگاه كا مپيوتروجود داشته و ازكل 200 ميليون دانش آموز كشور 30 ميلون نفر به گذراندن دوره هاي آموزش كامپيوتر نائل مي آيند.
اسلاید 18:
اسلاید 19: مقطع آموزش مقدماتی متوسطهمقدماتي متوسطه تا سه يا چهار سال ادامه يافته و در اكثر موارد مقطع تكميلي متوسطه نيز شامل يك دوره سه ساله است. سال تحصيلي مقطع مقدماتي متوسطه بر 39 هفته و يك هفته اضافي مشتمل مي گردد. در دوره مقدماتي متوسطه دروس متنوعي نظير شيمي، فيزيك، زيست شناسي، تاريخ، جغرافيا و زبان هاي خارجي ارائه مي گردد. هم چنين دروس تربيت بدني مورد تشويق قرار مي گيرد.
اسلاید 20: مقطع آموزش تکمیلی متوسطهمقطع تكميلي متوسطه نيز بر40 هفته و يك يا دو هفته اضافي مشتمل مي گردد. طي مقطع تكميلي متوسطه دانش آموزان دروس تخصصي علمي و علوم انساني را مي آموزند. دانش آموزاني كه از مدارس مقدماتي متوسطه فارغ التحصيل مي گردند از مجوز ورود به مراكز متوسطه فني و حرفه اي برخوردار مي گردند. در اين مراكز آموزشي برنامه هاي آموزشي دو تا چهار سال ادامه مي يابد گفتني است كه اغلب كشاورزان، كادر مديريتي و تكنيكي و كارگراني كه از مهارت كافي برخوردار نمي باشند در مدارس متوسطه فني وحرفه اي آموزش مي بينند. گروه سوم كارگران ماهري مي باشند كه جهت كسب مهارت هاي عملي و توليدي در اين مدارس ثبت نام مي نمايند.
اسلاید 21: آموزش عالیآن دسته از دانش آموزاني كه قصد ورود به دانشگاه را دارند ملزم به حضور در آزمون ورودي با ديگران مي باشند. دانشجویان برای ورود به دانشگاه طي دوره آموزشي 1 ساله به گذراندن دروس مربوط به علوم سياسي در جهت آشنايي با سياست هاي كشور مي پردازند. دولت نيزجهت كاهش تعداد متقاضيان رشته هاي پرطرفدار و مهم شهريه بالايي براي اين گونه رشته ها در نظرگرفته و با كنترل ميزان شهريه در انتخاب رشته هاي مورد نظر دانشجويان دخالت مي نمايد.
اسلاید 22: دوره های آموزش عالیکاردانی : حداقل زمان لازم 3 سال کارشناسی : 4 سال در دانشکده های پزشکی وموسسات پلی تکنیک 5 سال کارشناسی ارشد : 2/5-3 سال شامل کار عملی ، دفاع از پایان نامه می باشد .دکترا:حداقل 3سال دانشجویان این مقطع ملزم به ارائه ی رساله آموزشی اند. فوق دکترا : از سال 1985 کشور چین ب هطراحی وتبیین این مقطه اقدام کرده وموفقیت های چشمگیری کسب کرده است .
اسلاید 23: آموزش معلمان و اساتیدآموزش معلمان همواره به عنوان ، يك بخش مهمي از سيستم آموزش سوسياليستي کشور چين مطرح بوده است. طي50 سال اخير ، از زمان پايه گذاري جمهوري خلق چين ، دولت بر اجراي برنامه هاي آموزشي معلمان تاکيد نموده و حمايت هاي گسترده اي از آن به عمل آورده است.اصول كلي سيستم آموزش معلمان کشور چين بر آورده سازي نيازهاي آموزشي پيش دانشگاهي در انواع و سطوح مختلف استوار گرديده است. سيستم مذکور بر اساس شرايط خاص کشور چين طراحي شده و بر موسسات آموزش معلمان غير وابسته مانند بخشهاي مديريتي تحت نظارت مؤسسات آموزشي مشتمل مي گردد. آموزش معلمان در کشور چين از دو بخش آموزش قبل از خدمت و آموزش ضمن خدمت متشکل مي گردد. از جمله دوره هاي آموزش معلمان مي توان به مؤسسات آموزش 4 ساله معلمان شامل كالج ها و دانشگاههاي عمومي، كالج هاي تربيت معلم سه ساله و مدارس متوسطه آموزش پيش از خدمت معلمان مقطع ابتدايي اشاره نمود.
اسلاید 24: مؤسسات مذکور به آموزش معلمان در جهت تدريس در مدارس مقدماتي Junior و تکميلي متوسطه (Senior) و مدارس ابتدايي، مراکز پيش دبستاني و مؤسسات آموزش استثنايي مبادرت مي نمايند. دوره هاي آموزش ضمن خدمت توسط موسسات آموزشي و مراکز تربيت معلم به معلمان مدارس ابتدايي، پيش دبستاني و مدارس متوسطه ارائه مي گردد. علاوه بر اين، دپارتمانهاي آموزش عالي و برنامه هاي آموزشي تلويزيوني در جهت آموزش معلمان مدارس متوسطه طراحي گرديده اند. علاوه بر اين برنامه هاي آموزشي ضمن خدمت ويژه معلمان مدارس ابتدايي و متوسطه از طريق برنامه هاي آموزشي مدارس شبانه، .آموزش ماهواره اي و برگزاري آزمونهاي ويژه سيستم خودآموزي به مورد اجرا درآمده است
اسلاید 25: سیاست های آموزشیوزارت آموزش و پرورش چين به تدوين برنامه اي جهت تربيت10هزار معلم مدارس ابتدايي و متوسطه مبادرت نمود كه در اواخر سال 2001 به پايان رسيد. 38 دانشگاه آموزش معلمان، مسئوليت آموزش اين 10 هزار معلم را بر عهده داشته و دولت مركزي مبلغي بالغ بر 26/76 ميليون يوان به اجراي برنامه فوق اختصاص داده بود .علاوه بر اين، نخستين دوره آموزش معلمان جهت بررسي كتب درسي جديد آموزش و پرورش پايه اي چين در تاريخ 24 مارس تا 28 آوريل سال2001 در تعداد9 دانشگاه تربيت معلم برگزار شده و تعداد 3038 معلم نيزدر اين دوره ها شركت كردند.گفتني است كه پروژه مذكور، نقش مهمي.انجام اصلاحات در آموزش و پرورش پايه اي چين ايفا نموده است
اسلاید 26: مهمترين اولويتهاي آموزشي كشور چين 1.کاهش نرخ بیکاری2.برابری مدارس دولتی وغیر دولتی3.حضور گسترده موسسات بین المللی4. افزایش شمار دانش آموختگان5. اصلاح کتب درسی6.راهیابی شبکه اینترنت به مدارس7.تعلیم و تربیت از طریق کامپیوتر8. پذیرش دانشجویان خارجی9. افزایش سرمایه گذاری های علمی10.طرح تحصیل دختران کم بضاعت 11. تقويت نظام آموزشي مناطق غربي چين12. بورسيه تحصيلي دانشجويان روستايي13. احداث مدارس غير دولتي و آموزش افراد فاقد شغل
اسلاید 27: آمار آموزشی کشورچینطبق آمار بدست آمده طي سال 2001 ، تعداد مراكز تربيت معلم كشور چين بر 210 باب با تعداد 35/1ميليون دانشجو بالغ مي گردد . با اصلاح كتب درسي و باز آموزي مجدد معلمين مدارس ابتدايي و متوسطه ، سطــح و سابقـه تحصيلـي معلميـن مـدارس مذكور بصورت قابل ملاحظه اي ارتقا يافته است . طبق آمار بدست آمده تا اواخر سال 2001 ، تعداد معلمين مدارس بر 7977/5 ميليون نفر بالغ گرديده و تعداد معلميني كه از نظر دانش و سابقه تحصيلي به سطح استاندارد مورد نظر رسيده اند از 1/47 درصد طي سال 1977 به 81/96 درصد ارتقا يافته است . علاوه بر اين ، تعداد معلمين مقطع سيكل اول بر 3484/3 ميليون نفر بالغ گرديده و ميزان معلميني كه از نظر دانش و سابقه تحصيلي به سطح استاندارد مورد نظر رسيده اند از 8/9 درصد طي سال 1977 به 81/88 درصد ارتقا يافته است . تعداد معلمين مقطع سيكل دوم متوسطه نيز بر 840 هزار نفر بالغ گرديده و ميزان معلميني كه از نظر دانش و سابقه تحصيلي به سطح استاندارد مورد نظر رسيده اند از 9/45 درصد طي سال 1977 به 71/70 درصد ارتقا يافته است .گفتني است كه ارتقا سطح دانش و سابقه تحصيلي معلمين مدارس ابتدايي و متوسطه نقش مهمي در پيشرفت آموزش و پرورش چين ايفا كرده است. طبق آمار بدست آمده طي سال2000، ازميان425600مدرس دانشگاهي ، بالغ بر39300نفر از مدرك علمي دكتري برخوردار بوده و25900 نفر نيز در سمت دانشياري فعاليت دارند.
اسلاید 28: علاقه به شغل معلمي درميان زنان چيني روز به روزافزايش مي يابد.تعدادزنان معلم درمدارس مختلف بر000/0 27/ 5 نفر(معادل 5/48 درصدازتعدادكل معلمين) بالغ مي گردد .نسبت معلمين زن كمتراز 30سال به 4/5درصد بالغ مي گردد.درمدارس متوسطه ،نسبت زنان معلم كمتراز رده سني30 سال دردوره مقدماتي متوسطه بر 8/47 درصد ودردوره تكميلي متوسطه بر3/44 درصدبالغ مي گردد.درميان اساتيد دوره آموزش عالي نيز ،نسبت اساتيد زن بر 35/37 درصد بالغمي گردد.به طور كلي مي توان گفت كه3/49 درصد كل اساتيد كمتر از رده سني30 سال را زنان تشكيل مي دهندكه بر 50 درصد كل ا ساتيد مشتمل مي گردد.تعداد مدارستعداد ثبت نامتعداد دانشجویان جدیدتعداد فارغ التحصیلانتعداد اساتیدتعدادکالج ودانشگاه 22969360025110019680076600مدارس متوسطه87592110031930030580006340موسسات آموزشی190212000822006620018700مراکزآموزش استاد20873710001260016820046300
اسلاید 29: منابع :کتاب دانستنهایی درمورد چینسایت های :Mahshar.comcmrubinworld.com
اسلاید 30: آن کسی که پژوهش را استمرار نمیبخشد از درک دانش بی نصیب است. حضرت علی (ع)
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.