صفحه 1:
صفحه 2:
re مر
رختنتک بارخ الزحمین.
صفحه 3:
۱ لا ل aoe ge)
RE
Be liog, Jasll [9 peaill
الندم
ON ens. shoots و ۳ و
صفحه 4:
فدعراها زف
ايه با نام تو سيشود به درياظا زد
ارات
صفحه 5:
؟. عصر صنعتى (خط توليد)
۲ عصر دانایی: فراصنعتی» عصر مدبریت. عصر دبحیتال
عضر اطلاعات و ارتباطات [رايانه)
صفحه 6:
OSS IE el oa ا eee
۱ SL
* عصر فراصنعتی (گذاربزرگ)
صفحه 7:
a
دار os chest
۱ تغییر شتابان
a ا ا ES ec
پیش افتاد.
اگر میخواهید در بلندمدت پابرجا بمانید» به سرعت تغیی رکنید.
حس قورباغهای و نگاه دایناسوری
صفحه 8:
Cr
بنیان
تهدیدهای بنی
های طلایی و تیهدب
صت
ay
أشوبناكى
5 سوب
000
است دارد پار اب
2 ۳
5) 4 225k
خفتكى eso
صفحه 9:
. زارت نی آید
eet i) ey
ریسك از آن جا ميآید
كه هت جه كار م ى كنيد
صفحه 10:
ee eee ل
ا
- شرکت جنرال موتورزء پارادایمها و تغییر
شركت تترالاوال و عدم درك تغيير
GI MES Eerie ۳
Peel Yd peor ا
صفحه 11:
GOA,
بد
.١ اصول و مبانى آيندهانديشسى
۲. آیندهپژوهی ضرورتها
۳. آیندهپژوهی و روشها
صفحه 12:
Peer eT epee
epee Pee
ایلیا پریگوگین. برندهي جايزهي نوبل
صفحه 13:
"aS ۱
تنها دسا به بیندییش
ilo 9 ly 0
ي بیذ
۱ بسند
ola) كه از جا
6 ي حو sere,
أنهابي كه از
= خود.
“he
2 ميباز
: سم
صفحه 14:
بو 1۷
ol 252-000 كيد ) ۱۳
0 eo)
صفحه 15:
آنچه لمی دالیم که نمی دائیم
(SB SS Sel eee ENC) از حوزه درك
ما است و حنا نميدانيم این
صفحه 16:
تمام دانش ما درباره گذشته است.
5 تصميمهاي ما براي آبنده
صفحه 17:
See
SS ا
——
5557 0
00 Fe)
انجام برنامه اوظیفه
انتخاب / اقدام
صفحه 18:
صفحه 19:
هم گسیخته بودن بخشش. های مختلف سازمان در زمینه :2
آینده (Fragmentation)
اس تست 5
ns ur ل i
(Cf eitea rk 16 Cys 5s CL) ee rere ren Lee
بررای تحلیل مشکلات پیچیده هر آنچه که قبلا" موش واقع شدهء همان دوباره موش واقع
euros) racers rae rerun tal reduce arene
5-0
“The greatest danger in times of turbulence is not the
turbulence; it is to act with yesterday's logic” (Peter
gi
صفحه 20:
؟ قضاوتها به شکل روند مبنای برنامهریزی میشون 2
انطباقى)
00
pe pyran ا ات ا ا
و ۳۰
۳۹
؟ رویدادهای مشابه و توهم روند
1۱ Te Sie
صفحه 21:
2. در مطالعه آینده؛ ما در ایده هلیی که نسد
داریم محدود و محصور هستیم و خود ۱
بسیار وسیعی است.
) م peer reg ار
حال بستكى دارد.
م ل Bae
2 ادراک ما از حوادث به اندازه واقعیت ها مهم هستند.
صفحه 22:
صفحه 23:
رك wlio.) divination)
* آيندهانديشي (future thinking)
* آيندهيزوهي (0165ناغ5 ینز را
صفحه 24:
(1901. ا fle
رمانهاي آيندهكرايانه زول ورن و تخيل علمي (دهه
09
00
وبلیام آگبرن: زر اجتماعي LOB) ل رت
شاخصهاي اجتماعي. 1933(
ی
تا ملي و تاسیس كشورهاي 9
صفحه 25:
(برنامه ريزي نی تحقبقا
{Condorset) 4. 5.555 -
- كاستون بركر و بريابي مركز بينالمللي ايند
- برتراند دو زوونل (فوتوريبلء 1960)
- تحقیق در عملیات و اندبشکدهها
- موسسه رند و هادسون
- انجمن آینده جهان
صفحه 26:
mo po تن 3
بررسي Bees) نس
بررسي تصويرهاي آينده
ره
۱
تفسیر گذشته و تعیین موقعیت حال
تلفیق دانش و ارزش براي طراحي اقدام اجتماعي
eee nS core eSB ere se
ترویج تصویر مطلوب آینده و حمایت از آن
صفحه 27:
0
آبنده را تعيين مي كند.
0 ا م
كذشتة با حال وجود نداشته است.
آيندهاند يشى وا قدام: آيندهاند يشي از بخشهای لیر نار 2
اقدام بشري ارت
آيندهپژوهي پر کاربردترین دانش است
حقایق آینده: تست سرا sy) ل 1
ش دبز پذیر نیست. پس نميتوان Cee eee aro ee
09 2
صفحه 28:
6. آينده از بيش تعيين نشده است و امكان 3
وجود ey
بر rarer بهتر ترا تروص دیگر سس
9. اقدامهاى فردى و كروهى ما آبنده را شکل میدهتد
صفحه 29:
Ae
a 3 2
مجموعهای از الکوهای ماند کار برهمکنش اجه
رس ار ار
oe) Roce) ITS ا ا ee BY Co)
FeO a eee Re Re cme ce
میشوند.
واقعیتی به نام آینده وجود دارد 2
ل ا
صفحه 30:
- از اثباتگرايي نا واقع گرايي انتفادي
ا ۰
- تحصیل معرفت حدسي و معرفت جایجزین
Lang تشر(
صفحه 31:
صفحه 32:
؟ روندها (trends)
* رويدادها (1115علاع)
* تصويرها (19173065)
۴اقدامها (26110۳5) =
صفحه 33:
(megatrend) 5, 45 -
Ovi Ke Mot ao Dy erat Lorrie
(weak signals) i. Cree 5
(€ross-impact analysis) oe تحلیل -
آيندههاى مرسوم (1165ا01ا؟ أدأء011) -
(alternative futures) |... آيندههاي =
صفحه 34:
(explorative) دح
ECT pa مت یرون زر
۰ روشهاي تصوبرپرداز (1۳306۲۷)
صفحه 35:
i موضوعها (۷ 5۱۱۲۷ 6 نا5و1)
(trend extrapolation) 45, ob برون
(simulation modeling) مدل شبیهسازی
پیشبینی نبوغآمیز (۴۵۲6۵6۵5[۳90 5لا أمع6)
(olan) دلفی
ذهنانگيزي (0۲۵105107۳۳[۳9> تحلیل برگذر (0۲055
(impact
~scenarios) ls. «expert panels) o5 5 bb
(critical technologies) فناوریهای کليدی
|
نوآورانه -
اولويتبندي
صفحه 36:
صفحه 37:
-روش 00124
ا ا ل ا ل كر
زودتر دشمن را دید. نیمی از راه پیروزی را طی کرده است.
صفحه 38:
05 ٩۱00 ۲0605( روشها و ابزارها .۲
؟. رويكرد (13 00102 2) هر ابزارى را ز
Pond SL ett STS)
(retrospective) گذشتهنگر
(normative) سا
(explorative) _stss)
0 Tenses EN UA Ben)
صفحه 39:
دكتر سعيد خزايي
اسفند 1388
بسم الله الرحمن الرحيم
مات ال َْو ْهم َو ا َْك ِر ْمني بِ ُنو ِر الْ َف ْهم.
ِن ظُ ُل ِ
اللُهّم اَخْ ِر ْجني م ْ
َ
ِك َو ان ُْشر َع َل ْينا خَ زائ َِن ُع ُلوم َ
َبواب َر ْح َمت َ
ِك
اللُهّم ا ْف َت ْح َع َل ْينا ا َ
َ
بِ َر ْح َمت َ
حمين.
الرح َم ال ّر
ِك يا َ
ْ
َ
ُ
عه الفوت،
ري
س
رصه
لف
ا
َ
َ
ه العوده
بطيئ ِ
فرصتها شتابان درگذر هستند و به دشواري باز ميگردند.
ـ امام علي(ع)
*****
التدبير قبل العمل يومنك من
الندم
با نام تو ميشود به صحراها زد
با نام تو ميشود به درياها زد
گذشتهايم و امروز وليك
ما اهل
با نام تو ميشود به فرداها زد
گانهي تاريخ بشر
سه
دورههاي
.1عصر كشاورزي (بيل)
.2عصر صنعتي (خط توليد)
.3عص%ر داناي%ي :فراص%نعتي ،عص%ر مديري%ت ،عص%ر ديجيتال،
عصر اطالعات و ارتباطات (رايانه)
در چه عصري زندگي ميكنيم
• عصر دانايي ،دانش اساسيترين سرمايهي انسانها ،سازمانها و
حكومتهاست.
• عصر حيرت ،رشد حيرتانگيز علوم و فناوريها ،همافزايي ميان
آنها و تغيير شتابان
• عصر فراصنعتي (گذار بزرگ)
ويژگيهاي عصر دانايي
.1تغيير شتابان
تغيير را نميتوان مهار كرد ،بلكه ميتوان ب ه پيشوازش رف ت و از آن
پيش افتاد.
اگر ميخواهيد در بلندمدت پابرجا بمانيد ،به سرعت تغيير كنيد.
بيلگيتس
ـ حس قورباغهاي و نگاه دايناسوري
ويژگيهاي عصر دانايي ـ ادامه
.3فرصتهاي طاليي و تهديدهاي بنيانكن
.4آشوبناكي
دوست دارد يار اين آشفتگي
كوشش بيهوده به از خفتگي
نكته:
تهديد از آن جا ميآيد
فرصتها را از دست ميدهيم
كه
ريسك از آن جا ميآيد
كه نميدانيد چه كار ميكنيد
پارادايمها ،زندان انديشه
ـ كك و پارادايم جهش
ـ دلفين و پارادايم شكار
ـ فيل و پارادايم گريز
ـ شركت جنرال موتورز ،پارادايمها و تغيير
ـ شركت تتراالوال و عدم درك تغيير
ـ شركت موتوروال و بيتوجهي به سيگنالهاي تغيير
ـ شركت آي.بي.ام و سوگيريهاي اشتباه
آيندهپژوهي چيست؟
.1اصول و مباني آيندهانديشي
.2آيندهپژوهي ضرورتها
.3آيندهپژوهي و روشها
«نميتوانيم آينده را پيشگويي كنيم
اما ميتوانيم براي آن آماده باشيم».
ايليا پريگوگين ،برندهي جايزهي نوبل
نكته:
تنها كساني ميتوانند به بقا و ماندگاري بينديشند
كه بتوانند با تغييرات سازگار شوند.
آنهايي كه از جاي خود ميجنبند،
گاهي ميبازند؛
آنهايي كه نميجنبند،
هميشه ميبازند.
نكته:
اگر ميخواهيد براي يكسال برنامهريزي كنيد ،گندم بكاريد!
اگر ميخواهيد براي ده سال برنامهريزي كنيد ،درخت بكاريد!
اگر ميخواهيد براي يك عمر برنامهريزي كنيد ،انسان تربيت كنيد.
ضرورت آيندهانديشي
آنچه می دانیم که
نمی دانیم
آنچه نمی دانیم که نمی دانیم
آنچه می دانیم
اغلب نيازهاي ما براي تصميمگيري بهتر ،امروز خارج از حوزه درك
ما است و حتا نميدانيم اين نيازها چيست.
ضرورت آيندهانديشي
تمام دانش ما درباره گذشته است،
اما تصميمهاي ما براي آينده
مدل مفهومی قضاوت انسان
محیط انجام برنامه /وظیفه
مدل ذهنی انسان
جمع آوری اطالعات
پردازش
خروجی
تاثیرات متقابل
مدل ذهنSی و محیط
انجام برنامه/وظیفه
انتخاب /اقدام
پیامد
بازخورد
دشواريهاي برنامهريزي و پيشبيني
• توانايي محدود انسان در پردازش اطالعات
• انجام قضاوت به شكل انطباقي و روندپذير
تله های موجود در برنامه ریزی /تصمیم های گروهی
• محدود شدن تفکر حاکم در سSازمانبSه محدوده فعالیت تولیدی – خدماتی
ويا ماموريتي خود ()Business Idea
• از هSم گسSیخته بودن بخSش Sهای مختلSف سSازمان در زمینSه تفکر نسSبت به
آینده ()Fragmentation
• تفکر گروهSی یکجانبSه نگSر بSه دلیل تخصSص های مشابSه تصSمیم سازان
سازمان و سابقه طوالنی كار کردن باهم ()Group Thinking
• در جلس ات تحلی ل اوضاع ،گرايش افراد ب ه س مت تکی ه بر تحلیلهای گذشت ه و تایی د
دیدگاههای موجود در آن می باشد)Confirmation Bias( .
• برای تحلیل مشکالت پیچیده هر آنچه که قبال" موثر واقع شده ،همان دوباره موثر واقع
خواهد شد.بSا چنین منطقSی اعضSابSه يSك توافSق و اجماع نارس و ناكارآمSد مي
رسند.
“The greatest danger in times of turbulence is not the
turbulence; it is to act with yesterday’s logic” (Peter
پرتگاههاي اخالل در پيشبيني و قضاوت
(آيندههاي
• پيشبيني بر پايه درك و استنتاج ما از گذشته است
مرسوم)
برنامهريزي ميشوند (تفكر
• قضاوتها به شكل روند مبناي
انطباقي)
دسترسپذيري
•
• تصور قالبي (بر مبناي شباهت و نمايانگري رويدادها)
• اميال و خواستهها
• پارادايمها
• رويدادهاي مشابه و توهم روند
بيتوجهي به عوامل
• نگرش به روابط و
چند نکته مهم :
.1
.2
.3
.4
.5
ما نمیتSوانیم و نباید سعی در پیشبینی آینده کنیم.
در مطالعSه آینده؛ مSا در ایده هایی که نسSبت به آینده
داریم محدود و محصSور هسSتیم و خود آینده گستره
بسیار وسیعی است.
چشم اندازهای مSا از آیندهبSه تفاسSیر و تعابیر ما از زمان
حال بستگی دارد.
تصمیم ها بر مبنای ادراک ما از حوادث گرفته می شود.
ادراک ما از حوادث به اندازه واقعیت ها مهم هستند.
نكته:
ميبرد
انسان در بازي گاهي
و
گاهي چيز ياد ميگيرد
انديشيدن به آينده (تاريخچه)
غيبگويي ( )divinationآيندهشناسي
•
• آيندهانديشي ()future thinking
• آيندهپژوهي ()Futures studies
آيندهپژوهي (خاستگاهها)
-
پيشبيني تاثير پيشرفت علمي و مكانيكي بر زندگي و تفكر
مقاله
انسان (اچجيولز)1901،
رمانهاي آيندهگرايانه ژول ورن و تخيل علمي (دهه 60و 70سده
)19
ادبيات آرمانشهري توماس مور
ويليام آگبرن :روندهاي اجتماعي در اياالت متحده (نهضت
شاخصهاي اجتماعي)1933 ،
نظريههاي تغيير اجتماعي آگبرن و گيلفيالن
برنامهريزي ملي و تاسيس كشورهاي تازه
آيندهپژوهي (خاستگاهها)
-
فرانسه و اثباتگرايي آگوست كنت و اكول پليتكنيك
(برنامهريزي بلندمدت و تحقيقات آيندهپژوهانه)
كوندورسه (S)Condorset
گاستون برگر و برپايي مركز بينالمللي آيندهنگاري ()1957
برتراند دو ژوونل (فوتوريبل)1960 ،
تحقيق در عمليات و انديشكدهها
موسسه رند و هادسون
انجمن آينده جهان
اهداف آيندهپژوهي
.1
.2
.3
.4
.5
.6
.7
.8
.9
مطالعه آيندههاي ممكن
بررسي آيندههاي محتمل
بررسي تصويرهاي آينده
بنيانهاي معرفتي آيندهپژوهي
مطالعهي
بنيانهاي اخالقي آيندهپژوهي
بررسي
تفسير گذشته و تعيين موقعيت حال
تلفيق دانش و ارزش براي طراحي اقدام اجتماعي
افزايش مشاركت مردمي در تصويرساSزي آينده و طراحي آن
ترويج تصوير مطلوب آينده و حمايت از آن
مفروضات كليدي آيندهپژوهي
.1
.2
.3
.4
.5
زمان پيوسته ،خطي ،يك سويه و بازگشت ناپذير است .رويدادها
پيش و پس يكديگر روي ميدهند و پيوستار زمان گذشته ،حال و
آينده را تعيين ميكند.
يكتايي آينده :تمام آن چه در آينده وجود خواهد داشت ،الزاما در
گذشته يا حال وجود نداشته است.
آيندهانديشي و ا قدام :آيندهانديشي از بخشهاي جداييناپذير
اقدام بشري است
آيندهپژوهي پر كاربردترين دانش است
حقايق آينده :هيچ شاهدي از آينده در اختيار نداريم ،آينده
پيشبيني پذير نيست ،پس نميتوان از هيچ حقيقتي در آينده
سخن گفت.
مفروضات كليدي آيندهپژوهي ـ ادامه
.6آينده از پيش تعيين نشده است و امكان تغيير آن
وجود دارد.
.7وابستگي متقابل پديدهها در جهان و ضرورت كل نگري
.8برخي آيندهها بهتر از برخي ديگر هستند
.9اقدامهاي فردي و گروهي ما آينده را شكل ميدهند
مفروضات عام
.1
.2
.3
انسانها طرح و برنامه خود را خالقانه پي ميگيرند،
هدفمند و كنشگر عمل ميكنند.
مجموعهاي از الگوهاي ماندگار برهمكنش اجتماعي
تكراري و روالهاي در حال پيدايش رفتارهاي انسان،
ميدهند و با زمان ،مكان ،چشمداشت و
جامعه را شكل
بيم و اميد معطوف به آينده و تصميمها ساماندهي
ميشوند.
واقعيتي به نام آينده وجود دارد كه ميتوان دربارهي آن
گزارههاي عيني ،موجه و دقيق صادر كرد.
نگاهي معرفتشناسانه
واقعگرايي انتقادي
از اثباتگرايي تا علم يا هنر بودن آيندهپژوهي (مفهوم علم) تحصيل معرفت حدسي و معرفت جايگزين (پساپسا اثباتگرايي)
انواع آينده
آيندههاي ممكن ()possible
•
آيندههاي محتمل ()probable
•
آيندههاي مطلوب ()preferable
•
• آيندههاي دلخواه ((desirable
آينده چگونه ساخته ميشود
• روندها ()trends
• رويدادها ()events
• تصويرها ()images
• اقدامها ()actions
واژهي پيروزي روشن است
گذر
بكوشيم تا در يك زمينه دو بار بازنده نشويم
چند كليد واژه
)megatrend( كالن روند
)wild card( شگفتيساز
)weak signals( نشانكهاي ضعيف
)cross-impact analysis( تحليل برگذر
)official futures( آيندههاي مرسوم
)alternative futures( آيندههاي بديل
-
روشهاي آيندهپژوهي
.1
.2
.3
روشهاي اكتشافي
()explorative
روشهاي هنجاري ()normative
روشهاي تصويرپرداز ()imagery
طبقهبندي روشهاي آيندهپژوهي
روشها
پويش محيطي ()environmental scanning
تحليل SWOT
پيمايش موضوعها ()issue survey
برون يابي روند ()trend extrapolation
مدل شبيهسازي ()simulation modeling
پيشبيني نبوغآميز ()Genius Forecasting
دلفي ()Delphi
ذهنانگيزي ( /)brainstormingتحليل برگذر (cross
)impact
پانل خبرگان ( /)expert panelsسناريوها (/)scenarios
فناوريهاي كليدي ()critical technologies
رويكرد
موضوع
شناسي
برونيابي
نوآورانه
اولويتبندي
روشهاي رويارويي با آينده
.1شتر مرغ واكنش زده ()passive ostrich
.2آتشنشان واكنشگر (reactive fire-
)fighter
.3بيمهگر پيشفعال ()preactive insurer
.4دسيسهگر بيشفعال (proactive
معيارهاي اساسي اقدام هوشمندانه
ـ روش OODA
ـ اريك هارتمان :قانون من در نبرد هوايي اين است :هر كس
زودتر دشمن را ديد ،نيمي از راه پيروزي را طي كرده است.
ابعاد چهارگانه برنامههاي آيندهپژوهانه
.1اهداف ( )objectivesهر فعاليت دليل و هدفي دارد
روشها و ابزارها ()methods and tools
.2
.3رويكرد ( )approachهر ابزاري را نميتوان با هر
رويكردي به كار گرفت.
گذشتهنگر ()retrospective
هنجاري ()normative
اكتشافي ()explorative
.4بافتار ( )contextويژگيهاي خاص موثر بر پروژه
با سپاس از توجه و
شكيبايي شما
دكتر سعيد خزائي