صفحه 1:

صفحه 2:
20 161 و2 27 — ‎ees)‏ 00 متخصص بزشكى قانونى و مسموميت ها سازمان پزشکی قانونی کشور

صفحه 3:
EUTHANASIA مرگ شیرین مرگ خوب مرگ مطلوب قتل ناشى از ترحم لاه مرك ازروى ترحم 2

صفحه 4:
۶ طبق تعریف «اتانازی» به معنی کوتاه کردن مدت درد و رنج ‎Se eer re rome Pane CEOS Can Ont‏ 10[ ‎RES OSI Cre PEN EE eer,‏ ۱[ * اين وازيه يونانى و مركب از«لاع» به معنى خوب وعادى و ‎Oe reeel‏ ۳ الهه مرك در اساطير يونان باستان است .

صفحه 5:
تاریخچه اتانازی سابقه تاریخی طولانی دارد . در 906 میلادی « سر توماس مور» در کتاب خود بنام «اتوپیا» به اين مفهوم اشاره کرده است . ‎qeeOJtu Francis Bacon(1626-1561)‏ برلی اولبن بار در کتاب‌خود «ارغون نو ۱۱۵۷۱۲ 7 لین لصطلاح را وارد فرهنگپزشکی‌کرد ‎IST (Bir wee ye OB ETS‏

صفحه 6:
تفسیم بندی انواع اتانازی 0 فعال (۸۸۷6/):انجام ات صریح که به منظورکشتن بیمارصورت میگیرد(تزریق آمپول 6 ©. انفعالى(0355106):خوددارى ازانجام هركونه عملى كه سبب زنده ماندن بيمار ميشود (قطع دارو وياهركونه معالجه ديكر)

صفحه 7:
1 تقسیم بندی غير مستقيم : تلقین خودکشی به بیمارلاعلاج توسط يزشك يا اطرافيان او (مثل قرار دادن عمدى ‎SPS ESB Teer eee Se‏ ‎(olap Ss‏ »

صفحه 8:
: ‏«آلبرت شوايتزر»برنده جايزه صلح نوبل‎ ٠ ‏يزشك هيجكونه وظيفه اخلاقى و قانونى ندارد‎ ‏كه عذاب وفشار يك بيمار لاعلاج در حال‎ ‏مرك راطولانى كند واكر بكذاريم بيمار به‎ See eS ne eae Ser weed ‏احترام به زندگی وحیات انسانها نخواهد داشت‎

صفحه 9:
۳ ‎٠‏ 0110173117 :وقتيكه بيمارصلاحيتانتخابلتانازى 0 eC ew ee eC nre ‏ل‎ ‏خولستب یمارلستٍ‎ 92 ی بیمارازلنجام لتانازی هیچگونه آگاهی‌ندارد .

صفحه 10:
ا ۹ ۱ و 0۱ ۱ ۱۳ راه خودکشی » وسایل آن یا هردو را در اختیار او می گذارد .

صفحه 11:
ep Kia Ee rere ‏تمایل به جلوگیری از تحمل درد و رنج‎ - ‏افسردكى‎ - ‏تمايل به حفظ كنترل شخصى‎ - ‏ده‎ een ee Nee Te ‏ترس از تحمیل شدن به دیگران‎ -

صفحه 12:
موافقین اتانازی چه توجیهاتی دارند؟ هدف ازآفرینش لذت بردن اززندگی است . کاهش رنج وعذاب بیمار . ‎LIPS EPS EOE OS Ite)‏ ا ‎CPC RENO OCI cg‏ |

صفحه 13:
موافقین اتانازی چه توجیهاتی دارند؟(ادامه) © . يزشك وظيفه ندارد دوران دردكشيدن بيمار را طولانی کند . ©. حق بيماراست كه يك مرك راحت داشته باشد . 1 ‏ل ل‎ re Sie ©. بيمارلاعلاج سربار جامعه است .

صفحه 14:
0. هدف ازآفرينش تنها لذت بردن اززندككى نيست . ©. درد و رنج باعث تكامل انسان ميشود . . نارسانی علم طب توجيهى براى اين اقدام نيست . “6. قتل نفس جزدرموارد قصاص وحدود الهى

صفحه 15:
09 eee Se ‏مخالفین چه‎ ©. ازبين رفتن رابطه سالم بين يزشك وبيمار . ©. ايجاداسترس در بيمار و عدم تاثير درمان . م. بتدريج براى يزشك آسان شده؛ در مورد بيماران علاج پذیرهم انجام می شود . ©. ممكن است به دليلى غيرازترحم (مثلا خستكى بستكان ل 0

صفحه 16:
09 eee Se ‏مخالفین چه‎ ee eS ED eee Tee err ae) ‏فردى نبايد به عنوان ملاك اتانازى وكمك به خودكشى‎ . ‏به جامعه تعميم داده شود‎ ‎dD‏ پذیرش اتانازی ممکن است بطورفزاينده اى باعث افزايش قتلهاى سفارشى(ع17/31أ/]ط اك 00-2

صفحه 17:
اكثريزشكان با اتانازى فعال مخالف هستند : - عواقب احتمالى قانونى وفردى - جنين كارى را اشتباه مى دانند (فكركشتن يك انسان بااحساسات عميق افراد مغايرت دارد) - ازنظر اخلاق پزشکی فاجعه ای بزرگ محسوب شده و ‎FEET ES)‏ ا 0

صفحه 18:
بخشی از سوگندنامه بقراط ۰ من هرگز داروی کشنده به کسی نخواهم داد ولو اینکه از من بخواهند و مبتکر تلقین چنین فکربی نیز نخواهم بود.

صفحه 19:
بيانيه سال ©0222 انجمن يزشكان آمريكا ADE TS SESS ‏ا ا‎ or 9 eel OS Tee See) انجمن يزشكان آمريكا مغايرت دارد هنكاميكه برطبق شواهدانكارنايذير» مرك بيولوزيكى فرد قريب الوقوع است تصميم كيرى درموردعدم استفاده ازابزار ويزيه بمنظور استمرار حيات وى تنها برعهده بيماريابستكان درجه يك اوست(اتانازى ‎(ler)‏ ا ا ل ل ل ‎Pe ee‏ ۳9

صفحه 20:
Cope pe We ‏ل ا‎ WES e ‏ذکر شد جرم محسوب نمی شود .(نوع پاسیو)‎ كشورى كه بيش از همه موضوع اتانازى را يذيرفته وسه جمعيت طرذفدار آن فعاليت دارند «هلند» است . درقانون مجازات اسلامى به اتانازى مستقيما اشاره نشده است » ‎Cea‏ ا 0 00 آن قصاص است .

صفحه 21:
۳ اا ا ل ا ۱ ‎Tene‏ ا ل ‎Se ee nr‏ او مطالبه قصاص نمایند . اما : برخى اعتقاد دارند تا وقتى جرمى واقع 5 مارك 5

صفحه 22:
آیا نوع فعال وانفعالی واقعا متفاوتند ؟ * دکتر کامرون عضوانجمن سرطان آمریکا : عملاً تفاوت میان مرگ از روی ترحم(فعال)وقطع معالجات بيمار(انفعالى) 38 «ايهام اخلاقى»است . * درهرصورت بيمارييش ازموعد مى ميرد واكر نتيجه هردو عمل يكسان است ديكرجه اهميتى دارد كه از جه روشی استفاده شود .

صفحه 23:
ازطرفى : چنانچه تصمیم گرفته باشیم به رنج ودرد بیمار يايان دهيم اتانازى به صورت فعال برنوع انفعالىآن ارجحيت دارد .

صفحه 24:
* به نظر میرسد میان اين دو حالت هیچگونه تفاوت اخلاقی وجود ندارد »ء جرا كه اين اختلاف ازنظراخلاقى اصلا اختلاف محسوب نمى شود . ا ا ‎Sener‏ ‏اشكالى ندارد كه سبب مرك كسى شويم (جه بصورت فعال ‎Gy grey day‏ ۳

صفحه 25:
ماده © قانون مجازات اسلامى هر فعل يا تربك فعلى كه در قانون براى آن ا ا ا 3

صفحه 26:
قانون خوددارى از كمك به مصدومين 92 Op Tepe ee tee ere Sear ree ee ‏خطر جانى مشاهده كند و بتواند با اقدام خود يا كمك طلبيدن از‎ ‏ديكران يا اعلام فورى به مراجع يا مقامات صلاحيت دار از‎ ‏وقوع خطر يا تشدید نتیجه آن جلوگیری کند بدون اينکه با اين‎ ۱۳ eee Tee Se eS Oe ree ‏دلالت اوضاع واحوال بر ضرورت كمك از اقدام به اين امر‎ ‏خودداری نماید به حبس جنحه ای تا یکسال و با چزای نقدی تا‎ ‏پنجاه هزار ریال محکوم خواهد شد . در اینمورد اگر مرتکب از‎ ‏کسانی باشد که به اقتضای حرفه خود میتوانسته كمك موثری‎ ‏بنمايد به حبس جنحه اى از سه ماه تا دوسال يا جزاى نقدى از ده‎ . ‏هزار ريال تا يكصدهزار ربإل محكوم خواهد شد‎

صفحه 27:
۱ cer) ا ا ا ‎te‏ ۱ ‎٠‏ قرآن كريم : كسى را كه خدا كشتنش را حرام كرده مكشيد مكر به ا ‎eee ere ene nee‏ ‎CORE)‏ 0 ‏۶ اسلام کشتن يك انسان را به منزله کشتن همه انسانها معرفی می نمايد .

صفحه 28:
* اسلام اتانازى و قتل از روى ترحم را در هر صورت و به هر طریق حرام میداند . ۶ اسلام خودکشی را نیز درهیچ حالی تجویز نمی کند و آنرا یکی از مصادیق قتل حرام می داند . * اسلام سقط جنین را نیز از مصادیق قتل نفس می داند» نه به مادر اجازه مى دهد جنين خود را ساقط سازد نه يزشك حق دارد برایش سقط جنین کند .

صفحه 29:
بينش اسلام درمورد انسان آدم را كرامت بخشيديم و بر دريا و خشكى سوار كرديم واز جيزهاى خوب و باكيزه روزى داديم و بر بسيارى از مخلوقات برترى داديم . او خدائی است که شما را خلیفگان زمین قرار داد . ۱ Cee eee ‏ا‎ ay en Bev hype eee et as ees UWE RE eee)

صفحه 30:
دیدگاه اسلام بیماریهای توانفرسا و گرفتاريها» میتواند در طریق سعادت انسان قرار كيرد » اكر همراه با صبر و رضا باشد و بهر حال به نفع «واقعى» انسان خواهد بود . از ديدكاه اسلام ايام باقيمانده عمر بيمار غيرقابل علاج و حتى ساعات و دقايق آن برايش ارزشمند و سرنوشت ساز خواهد بود . ۱ ‏ا ا‎ ee) ‏كه زندكى بر او تلخ است خود كشى كند يا اجازه قتل خود را به‎ دیگری دهد .

صفحه 31:
‎peer 0‏ كشورها ‎٠‏ درقوانين جنائى كانادا مجازات اقدام به اتانازى« حبس ابد» و كمك به خودكشى «06 سال ززيندان» است . ‎٠»‏ موافقت كسى كه براى مرك او تلاش شده است ماهيت جنائى اين عمل را تغيير نمى دهد . ‎٠»‏ در سوئد اتانازى هنوز بطور رسمى يك اقدام جنائى است

صفحه 32:
.0 4 بايد بين اين سه حالت تفاوت قائل شد تصميمات مناسب و قابل احترام براى قطع درمان در ‎es:‏ 2 ا ل 1 . قبول درخواست اتانازى يا كمك به خودكشى كه هردو غير قانونى مى باشند .

صفحه 33:
مى باش طبيب عيسوى هش اما نه طبيب آدمى كش

بنام خدا EUTHANASIA )ُاتانازی( دکتر فردین مردانی متخصص پزشکی قانونی و مسمومیت ها سازمان پزشکی قانونی کشور EUTHANASIA مرگ شيرين مرگ خوب مرگ مطلوب قتل ناشی از ترحم قتل ترحم آميز مرگ ازروی ترحم مرگ آرامبخش تعريف • طبق تعريف «اتانازی» ب**ه مع**نی كوت**اه ك**ردن م**دت درد و رنج بيم**ار درم**ان ناپ**ذيری اس**ت ك**ه براس**اس دانش پزش**كی كن**ونی هيچگونه اميدی به شفا و بهبودی او وجود ندارد . • اين واژه يون**انی و م**ركب از« »EUب**ه مع**نی خ**وب وع**ادی و آسان و« »THANASIAمشتق از« »THANATOSبه معنی الهه مرگ در اساطير يونان باستان است . تاريخچه • اتانازی سابقه تاريخی ط**والنی دارد .در 1516ميالدی « ِس ر توماس مور» در كت**اب خ**ود بن**ام «اتوپيا» ب**ه اين مفه**وم اشاره كرده است . • ) Francis Bacon(1626-1561درس***ال 1620 ب***رای اولين ب***ار در كت***اب خ***ود «ارغن***ون ن***و Novum »Organumاين اص**طالح را وارد فرهن**گ پزش**كی ك**رد خود او از مبلغين «مرگ بدون رنج» بود . تقسيم بندی انواع اتانازی .1فع**ال (:)Activeانج**ام اق**داماتی ص**ريح ك**ه ب**ه منظوركش***تن بيمارص***ورت ميگ***يرد(تزريق آمپ***ول كلريدپتاسيم) .2انفع***الی(:)Passiveخ***ودداری ازانج***ام هرگون***ه عملی كه سبب زنده ماندن بيمار ميشود (قطع دارو وياهرگونه معالجه ديگر) تقسيم بندی غير مستقيم :تلقين خودكشی به بيمارالعالج توسط پزشك يا اطرافيان او (مثل قرار دادن عمدی داروهای مخدر هيپنوتيك به مقدار زياد دركنار بستر بيمار) . • «آل**برت ش**وايتزر»برن**ده ج**ايزه ص**لح نوب**ل : پزشك هيچگونه وظيفه اخالقی و قانونی ندارد ك**ه ع**ذاب وفش**ار يك بيم**ار العالج در ح**ال م**رگ راطوالنی كند واگر بگ**ذاريم بيم**ار ب**ه ح**ال خ**ود وبراح**تی ج**ان بس**پارد هيچ تب**اينی ب**ا اح**ترام ب**ه زندگی وحيات انسانها نخواهد داشت . • نوع ديگر تقسيم بندی : Voluntary .1وقتيكه بيمارصالحيت انتخاب اتانازی رادارد . : Involuntary .2وقتی كه پزشك ميداند اتانازی موافق خواست بيماراست . :Nonvoluntary .3وقتيكه بيمارازانجام اتانازی هيچگونه آگاهی ندارد . • خودكشی كمك شده (برمبنای تعريف كميته سنا) : خودكشی يك فرد با كمك ديگری ك**ه بط**ور عم**دی راه خودكشی ،وسايل آن يا هردو را در اختيار او می گذارد . داليل درخواست اتانازی تمايل به جلوگيری از تحمل درد و رنج افسردگی تمايل به حفظ كنترل شخصی ترس از وابستگی به ديگران -ترس از تحميل شدن به ديگران موافقين اتانازی چه توجيهاتی دارند ؟ .1هدف ازآفرينش لذت بردن اززندگی است . .2كاهش رنج وعذاب بيمار . .3توجه به شرائط روحی نامناسب بستگان . .4تحميل بارمالی به جامعه . موافقين اتانازی چه توجيهاتی دارند؟(ادامه) . 5پزشك وظيفه ندارد دوران دردكشيدن بيمار را طوالنی كند . .6حق بيماراست كه يك مرگ راحت داشته باشد . .7برخی بيماريها انديكاسيون اتانازی هستند . .8بيمارالعالج سربار جامعه است . مخالفين چه می گويند .1هدف ازآفرينش تنها لذت بردن اززندگی نيست . .2درد و رنج باعث تكامل انسان ميشود . .3نارسائی علم طب توجيهی برای اين اقدام نيست . .4قتل نفس جزدرموارد قصاص وحدود الهی جایزنيست. مخالفين چه می گويند ؟(ادامه) .5ازبين رفتن رابطه سالم بين پزشك وبيمار . .6ايجاداسترس در بيمار و عدم تاثير درمان . .7بتدريج برای پزشك آسان شده ،در مورد بيماران عالج پذيرهم انجام می شود . .8ممكن است به دليلی غيرازترحم (مثال خستگی بستگان يا كادردرمانی) انجام شود . مخالفين چه می گويند ؟(ادامه) .9خود مختاری فردی محدود بوده وحق تصميم گيری فردی نبايد به عنوان مالك اتانازی وكمك به خودكشی به جامعه تعميم داده شود . .10پذيرش اتانازی ممكن است بطورفزاينده ای باعث افزايش قتلهای سفارشی(Private )Killingدرجامعه گردد . نظر پزشكان اكثرپزشكان با اتانازی فعال مخالف هستند : عواقب احتمالی قانونی وفردیانس**ان چنين كاری را اشتباه می دانند (فكركشتن يكبااحساسات عميق افراد مغايرت دارد) ازنظر اخالق پزشكی فاجعه ای ب**زرگ محس**وب ش**ده ومغاير باروح سوگندنامه بقراط است . بخشی از سوگندنامه بقراط • من هرگز داروی كشنده به كسی نخواهم داد ولو اينكه از من بخواهند و مبتكر تلقين چنين فكری نيز نخواهم بود . بيانيه سال 1973انجمن پزشكان آمريكا ‏ پايان دادن به زندگى يك فرد توسط فرد ديگروبطور ارادى ( مرگ از روى ترحم ) با هدف حرفه پزشكى وخط مشى انجمن پزش****كان آمريك****ا مغ****ايرت دارد هنگاميك****ه برطب****ق شواهدانكارناپذير ،مرگ بيولوژيكی فرد قريب الوقوع است تصميم گيرى درموردعدم استفاده ازابزار ويژه بمنظ**ور اس**تمرار حيات وى تنها برعهده بيماريابس**تگان درج**ه يك اوس**ت(اتان**ازی انفعالی) .پزشك موظف است بيمار ويا بس**تگان درج**ه يك او را راهنمائی كند . در برخی كشورها ( آمريكا،كانادا،هلند ) اتانازی ب**ا ش**رائطی ك**ه ذكر شد جرم محسوب نمی شود (.نوع پاسيو) كش**وری ك**ه بيش از هم**ه موض**وع اتان**ازی را پذيرفت**ه وس**ه جمعيت طرفدار آن فعاليت دارند «هلند» است . درقانون مجازات اسالمی به اتانازی مستقيما اش**اره نش**ده اس**ت ، اما می تواند «قتل عمد»محسوب شود كه مجازات آن قصاص است . ماده 268ق.م.ا • چنانچه مجنی عليه قبل از مرگ جانی را از قصاص نفس عفو نمايد حق قصاص ساقط ميشود و اولياء دم نميتوانند پس از مرگ او مطالبه قصاص نمايند . • اما : برخی اعتقاد دارند تا وقتی جرمی واقع نشده بخشش معنا ندارد . آيا نوع فعال وانفعالی واقعا متفاوتند ؟ • دكتر كامرون عضوانجمن سرطان آمريكا : عمّال تف**اوت ميان م**رگ از روی ت**رحم(فع**ال)وقط**ع معالجات بيمار(انفعالی) يك «ايهام اخالقی»است . • درهرص**ورت بيم**ارپيش ازموع**د می م**يرد واگ**ر نتيج**ه هردو عمل يكسان است ديگرچه اهميتی دارد ك**ه از چ**ه روشی استفاده شود . • ازطرفی : چنانچه تصميم گرفته باشيم به رنج ودرد بيمار پايان دهيم اتان**ازی ب**ه ص**ورت فع**ال برن**وع انفع**الی‌آن ارجحيت دارد . به نظر میرسد ميان اين دو حالت هيچگونه تفاوت اخالقی وج**ود ن***دارد ،چ***را ك***ه اين اختالف ازنظ***راخالقی اص***ال اختالف محسوب نمی شود . اگرمرگ با توجه به همه جوانب آن چيز خوبی است ،پس اشكالی ندارد كه سبب مرگ كسی شويم (چه بصورت فعال وچه بصورت انفعالی) ماده 2قانون مجازات اسالمی هر فعل يا ترك فعلی كه در قانون برای آن مجازات تعيين شده باشد جرم محسوب ميشود . قانون خودداری از كمك به مصدومين مصوب1354 • ماده واحده : 1هركس شخص يا اشخاصی را در معرض خطر جانی مشاهده كند و بتواند با اقدام خود يا كمك طلبيدن از ديگران يا اعالم فوری به مراجع يا مقامات صالحيت دار از وقوع خطر يا تشديد نتيجه آن جلوگيری كند بدون اينكه با اين اقدام خطری متوجه خود او يا ديگران شود با وجود استعداد يا داللت اوضاع واحوال بر ضرورت كمك از اقدام به اين امر خودداری نمايد به حبس جنحه ای تا يكسال و يا جزای نقدی تا پنجاه هزار لاير محكوم خواهد شد .در اينمورد اگر مرتكب از كسانی باشد كه به اقتضای حرفه خود ميتوانسته كمك موثری بنمايد به حبس جنحه ای از سه ماه تا دوسال يا جزای نقدی از ده هزار لاير تا يكصدهزار لاير محكوم خواهد شد . ديدگاه اسالم درمورد اتانازی • قتل نفس جز از طريق قصاص يا حدودالهی مجاز نيست . • قرآن كريم :كسی را كه خدا كشتنش را حرام كرده مكشيد مگر به حق وهركس به ستم كشته شود به ولی او قدرت و اختيار داده ايم تا قصاص كند . • اسالم كشتن يك انسان را به منزله كشتن همه انسانها معرفی می نمايد . : بنابراین • اسالم اتانازی و قتل از روی ترحم را در هر صورت و به هر طريق حرام ميداند . • اسالم خودكشی را نيز درهيچ حالی تجويز نمی كند و آنرا يكی از مصاديق قتل حرام می داند . • اسالم سقط جنين را نيز از مصاديق قتل نفس می داند ،نه به مادر اجازه می دهد جنين خود را ساقط سازد نه پزشك حق دارد برايش سقط جنين كند . بينش اسالم درمورد انسان • آدم را ك**رامت بخش**يديم و ب**ر دريا و خش**كی س**وار ك**رديم واز چيزهای خوب و پ**اكيزه روزی داديم و ب**ر بس**ياری از مخلوق**ات برتری داديم . • او خدائی است كه شما را خليفگان زمين قرار داد . • اسالم ،انسان را به اعتبار روح مجرد ملك**وتی ك**ه يك هديه الهی است ،موجودی ممتاز و برتراز حيوانات می داند . دیدگاه اسالم • بيماريهای توانفرسا و گرفتاريها ،ميتواند در طريق سعادت انس**ان قرار گيرد ،اگر همراه با صبر و رضا باشد و به**ر ح**ال ب**ه نف**ع «واقعی» انسان خواهد بود . • از ديدگاه اسالم ايام باقيمان**ده عم**ر بيم**ار غيرقاب**ل عالج و ح**تی ساعات و دقايق آن برايش ارزشمند و سرنوشت ساز خواهد بود . • انسان برای لذت جوئی آفريده نشده تا حق داشته باشد در م**واردی كه زندگی بر او تلخ است خود كشی كند يا اجازه قت**ل خ**ود را ب**ه ديگری دهد . در ساير كشورها • درقوانين جنائی كانادا مجازات اقدام ب**ه اتان**ازی« حبس ابد» و كمك به خودكشی « 14سال زندان» است . • موافقت كسی كه برای مرگ او تالش شده است م**اهيت جنائی اين عمل را تغيير نمی دهد . • در سوئد اتانازی هنوز بطور رسمی يك اقدام جنائی است . بايد بين اين سه حالت تفاوت قائل شد .1تصميمات مناسب و قابل احترام ب**رای قط**ع درم**ان در شرائط خاص (مرگ مغزی ) .2انجام اقدامات حمايتی مناسب مثل كنترل صحيح درد .3قبول درخواست اتانازی يا كمك به خودكشی كه هردو غير قانونی می باشند . می باش طبيب عيسوی هش اما نه طبيب آدمی كش

62,000 تومان