صفحه 1:
براساسس "نكر ۳
موسسه مطالعات راهبردى علوم و معارف اسلام
صفحه 2:
سم اد لرحمن آلرحیم
قال امرالمومتین علیهالسلام
ضاع من کان له مقصد Ep
:هر كه هدفى جز خدا داشته باشد»
ات
غررالحكم ص ٩۲
صفحه 3:
محدوده اعمال حق انتخاب و حق تصمیم شخصی کجاست؟
و اگر در جایی محدود میشود به چه دلیل و ملاکی؟
لاي ل دسا از
SINDEN NET
صفحه 4:
ios Soe
> oe Wee ار مر o> WO DU
صفحه 5:
اتوئومی < اعمال خواست و اراده شخصی
در حیظههای متنوع قابل تعریف است:
خودمختاری در سیاست
خودفرمانی در DE
رضایت و اهلیّت در معاملات
مساله اصلی بحث در این مجموعه:
صفحه 6:
ار
پم دا ان
صفحه 7:
یت حق و حقدار
۱ ee all oad
(آنچه برای بقاء و استمرار وجود یک چیز لازم است.)
حقدار بودن - احازه اعمال ۳۱۳۱
رسیدن به یک حق.
صفحه 8:
محور دوم: موقعیت انسان در هستی
(برای کشف نیازها و مسیرها)
020
برآیند گیری از رابطه با:
0 ك2
۲نیازهای دیگر انسانها
۲نیازهای محیط زیست
ene nC ones
صفحه 9:
24
عدل - اغطاءٌ كُلِ ذى حَنقَّ حَلَّه
2
EN ae:
صفحه 10:
سك
ر جهارم: ملاى مالكيت و <
570 ا ا ا Decay
۱
حق تصرف- اجازه اعمال تصمیم در حیطه
لك
صفحه 11:
oa
پنجم: کرامت انسا
San Oe ak ee ee ile?
عدم اكتفا به حداقلها و
سوق دادن به سمت حداکثرها و بهینهها
مثلا: شاخص «کرامت» در سازمان یعنی
ا ا ار
Neer eRe RCS ae)
صفحه 12:
صفحه 13:
زاس ار وه
صفحه 14:
سس
زیرساختهای حقوقی:
.قانون «ممنوعیت زجر و مشقت» - قاعده لاحرج
؟:قانون «ممنوعیت ضرررسانی»- قاعده لاضرر و قاعده تهلکه
۴.قانون «ضرورت جبران صدمه» - قاعده ضمان
۶.قانون «تسلط افراد بر حریم و اموال شخصی خوده - قاعده سلطنه
۵.قانون «ضرورت رفتار با افرادبراساس احترام» - قاعده عدل و انصاف و
كرامت
صفحه 15:
۱
نتيجه: پروتکل اتونومی براساس
نگرش اسلام
ماده یک) انسان حق اعمال اختیار دارد.
ماده دو) این حق, مشروط به حفظ حیات
است.
ماده سه) اين حق» مشروط به عدم
ادك متت ار ی وني عد ا ناته
صفحه 16:
۱
نتیجه: پروتکل اتونومی براساس
نگرش اسلام
ماده پنج) انسان حق دارد زجر و مشقت را
است.
ماده شش) انسان حق دارد در ارتباط با
صفحه 17:
۱
نتيجه: پروتکل اتونومی براساس
[
صفحه 18:
صفحه 19:
صفحه 20:
با تشکر از توجه شما
عبدالحمید واسطی
موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
www.isin.ir
hvaseti@yahoo
هو اهلل
رب العالمين
اتونومی
براساس نگرش اسالم
موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسالم
بسم اهلل الرحمن الرحيم
قال اميرالمومنين عليهالسالم
َض اعَ َمن َك ان َله َمقَص ٌد غَيرُاهلل
هر كه هدفي جز خدا داشته باشد،
زندگي را خواهد باخت.
غررالحكم ص 92
شناسنامه بحث:
انگيزه
)مشکل و نیاز(
مساله بحث
هدف
روش
وجود تعارضها میان مصلحت افراد و خواست آنها
محدوده ِاعمال حق انتخاب و حق تصمیم شخصی کجاست؟
و اگر در جایی محدود میشود به چه دلیل و مالکی؟
دست يابي به راهبردي براي تصمیمگیری در بحرانهای انسانی
و دستیابی به راهبردی برای حفظ کرامت انسانی
در پارادایم دینی با رویکرد کالمی و فقهی
با روش تحلیل مفهومی
فهرست بحث :
مقدمه:
بدنه:
فرضّيه بحث
حیطههای دینی مرتبط با اتونومی
(در2محور)
نتيجه:
مفهومشناسی اتونومی
مرکز ثقل بحث
پروتکل اتونومی براساس نگرش اسالم
مقدمه بحث:
اتونومی = ِاعمال خواست و اراده شخصی
در حیطههای متنوع قابل تعریف است:
خودمختاری در سیاست
خودفرمانی در اخالق
رضایت و اهلّیت در معامالت
مساله اصلی بحث در این مجموعه:
اتونومی به مثابه یک حق
فرضيه بحث:
اتونومی به مثابه یک حق ،در نگرش اسالم با سه شرط زیر تعریف شده است:
.1مربوط به حذف حیات نباشد.
.2سبب ضرر به دیگران نشود.
.3تمایل شخصِی فرد در شبکه حقوق انسان تعریف شده باشد.
بدنة بحث:
محور اول :هويت حق و حقدار بودن
حق = وجود و الزامات وجودی هر چیزی
(آنچه برای بقاء و استمرار وجود یک چیز الزم است).
حقدار بودن = اجازه ِاعمال اراده برای
رسیدن به یک حق.
محور دوم :موقعیت انسان در هستی
(برای کشف نیازها و مسیرها)
انسان شبکهای
برآیندگیری از رابطه با:
.1الیههای وجودی خودش
.2نیازهای دیگر انسانها
.3نیازهای محیطزیست
.4الیههای وجودی هستی
بدنة بحث:
محور سوم :هويت عدل و عدالتورزی
عدل = ِاْع طاُء ُّک ِل ِذی َح ٍّق َح َّق ُه
(عدل شبکهای)
برآيند 5مطلوبیت:
.1مطلوبیت جسمی
.2مطلوبیت روحی روانی
.3مطلوبیت جمعی
.4مطلوبیت محیطی
.5مطلوبیت پایدار
بدنة بحث:
محور چهارم :مالک مالکیت و حق
تصرف
ملک شما= آنچه مخلوق و معلول شماست
(ذاتًا یا در اثر تالش مستقیم یا باواسطة تالشهای قبلی)
حق تصرف= اجازه ِاعمال تصمیم در حیطه
تعیین شده توسط مالک
بدنة بحث:
محور پنجم :کرامت انسان
کرامت= قرار داشتن در موقعیت رشد و بهینهسازی
عدم اکتفا به حداقلها و
سوق دادن به سمت حداکثرها و بهینهها
مثًال :شاخص «کرامت» در سازمان یعنی
تالش سازمان برای ارتقاء از بهرهبرداری ِص رف از نیروی انسانی ،به
زمینهسازی برای رشد و بهینهشدن نیرو
نقطه مرکزی بحث (در فضای
حقوقی):
برآیند چهار محور قبل:
انسان اجازه ِاعمال تصمیم شخصی را در صورت
هماهنگی با حداقلهای شبکه هستی دارد.
برآیند با محور پنجم
(کرامت):
انسان حق درخواست رعایت حریمهای فکری،
اخالقی ،فرهنگی ،سیاسی ،اقتصادی خاص خود
را دارد.
نقطه مرکزی بحث(در فضای اخالقی):
انسان حق اخالقی دارد از دیگران بخواهد به او فقط به دید
یک مراجعهکننده نگاه نکنند بلکه
طوری رفتار کنند که احساس احترام و توجه به خواست او
در او فعال شود.
(نه لزوما انجام خواسته بلکه توجه به خواسته)
زیرساختهای حقوقی:
.1قانون «ممنوعیت زجر و مشقت» = قاعده الحرج
.2قانون «ممنوعیت ضرررسانی»= قاعده الضرر و قاعده تهلکه
.3قانون «ضرورت جبران صدمه» = قاعده ضمان
.4قانون «تسلط افراد بر حریم و اموال شخصی خود» = قاعده سلطنه
.5قانون «ضرورت رفتار با افراد براساس احترام» = قاعده عدل و انصاف و
کرامت
نتيجه :پروتکل اتونومی براساس
نگرش اسالم
ماده یک) انسان حق ِاعمال اختیار دارد.
ماده دو) این حق ،مشروط به حفظ حیات
است.
ماده سه) این حق ،مشروط به عدم
ضرررسانی است.
نتيجه :پروتکل اتونومی براساس
نگرش اسالم
ماده پنج) انسان حق دارد زجر و مشقت را
تحمل نکند .این حق ،مشروط به حفظ حیات
است.
ماده شش) انسان حق دارد در ارتباط با
دیگری متقاضی احترام و رعایت حریمهایش
باشد.
نتيجه :پروتکل اتونومی براساس
نگرش اسالم
ماده هفت) انسان حق دارد هر اطالعاتی را
که مربوط به او و سرنوشت یا تکامل اوست
بخواهد.
ماده هشت) این حق ،مشروط به اخذ اطالع
از مسیرهای قانونی و پرداخت هزینه آن
است.
وضعيت عمومي موجود:
براساس احساس و تمايل
شيوه تصميمگيري در
رفتارها و انتخابها
گرايش به
احساِس راحتي و لذت فردي
(فردگروي و لذتگروي)
(حّس ي كه االن نسبت به موضوع دارم)
شيوه تصميمگيري در
رفتارها و انتخابها
وضعيت مطلوب:
براساس واقعيت
(با محاسبه نفع جسمي ،روحي ،محيطي،
خانوادگي ،بشريت و نفع رو به ابديت)
با تشکر از توجه شما
عبدالحمید واسطی
موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسالم
www.isin.ir
hvaseti@yahoo
20