اتونومی بر اساس نگرش اسلامی
اسلاید 1: هو الله رب العالميناتونومی براساس نگرش اسلامالاسلام يعلو ولايعلي عليهموسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
اسلاید 2: قال اميرالمومنين عليهالسلام ضَاع َمَن كَان لَه مَقصَدٌ غيَرُالله هر كه هدفي جز خدا داشته باشد، زندگي را خواهد باخت. غررالحكم ص 92بسم الله الرحمن الرحيم
اسلاید 3: محدوده اِعمال حق انتخاب و حق تصمیم شخصی کجاست؟و اگر در جایی محدود میشود به چه دلیل و ملاکی؟وجود تعارضها میان مصلحت افراد و خواست آنهادست يابي به راهبردي براي تصمیمگیری در بحرانهای انسانیو دستیابی به راهبردی برای حفظ کرامت انسانیانگيزه(مشکل و نیاز) هدف مساله بحثروش در پارادایم دینی با رویکرد کلامی و فقهیبا روش تحلیل مفهومیشناسنامه بحث:
اسلاید 4: فهرست بحث :مقدمه:مفهومشناسی اتونومیفرضيّه بحثبدنه: (در2محور)حیطههای دینی مرتبط با اتونومیمرکز ثقل بحثنتيجه:پروتکل اتونومی براساس نگرش اسلام
اسلاید 5: مقدمه بحث:اتونومی = اِعمال خواست و اراده شخصیدر حیطههای متنوع قابل تعریف است:خودمختاری در سیاستخودفرمانی در اخلاقرضایت و اهلیّت در معاملات مساله اصلی بحث در این مجموعه:اتونومی به مثابه یک حق
اسلاید 6: اتونومی به مثابه یک حق، در نگرش اسلام با سه شرط زیر تعریف شده است:مربوط به حذف حیات نباشد.سبب ضرر به دیگران نشود. تمایل شخصیِ فرد در شبکه حقوق انسان تعریف شده باشد.فرضيه بحث:
اسلاید 7: بدنة بحث:حق = وجود و الزامات وجودی هر چیزی (آنچه برای بقاء و استمرار وجود یک چیز لازم است.)حقدار بودن = اجازه اِعمال اراده برای رسیدن به یک حق.محور اول: هويت حق و حقدار بودن
اسلاید 8: محور دوم: موقعیت انسان در هستی(برای کشف نیازها و مسیرها)انسان شبکهایبرآیندگیری از رابطه با:لایههای وجودی خودشنیازهای دیگر انسانهانیازهای محیطزیستلایههای وجودی هستی
اسلاید 9: بدنة بحث:عدل = اِعْطاءُ کُّلِ ذِی حَقٍّ حَقَّهُ(عدل شبکهای)برآيند 5 مطلوبیت:مطلوبیت جسمیمطلوبیت روحی روانیمطلوبیت جمعیمطلوبیت محیطیمطلوبیت پایدارمحور سوم: هويت عدل و عدالتورزی
اسلاید 10: بدنة بحث:ملک شما= آنچه مخلوق و معلول شماست(ذاتاً یا در اثر تلاش مستقیم یا باواسطة تلاشهای قبلی)حق تصرف= اجازه اِعمال تصمیم در حیطه تعیین شده توسط مالکمحور چهارم: ملاک مالکیت و حق تصرف
اسلاید 11: بدنة بحث:کرامت= قرار داشتن در موقعیت رشد و بهینهسازیعدم اکتفا به حداقلها وسوق دادن به سمت حداکثرها و بهینههامثلاً: شاخص «کرامت» در سازمان یعنیتلاش سازمان برای ارتقاء از بهرهبرداری صِرف از نیروی انسانی، به زمینهسازی برای رشد و بهینهشدن نیرومحور پنجم: کرامت انسان
اسلاید 12: نقطه مرکزی بحث (در فضای حقوقی):برآیند چهار محور قبل:انسان اجازه اِعمال تصمیم شخصی را در صورت هماهنگی با حداقلهای شبکه هستی دارد. برآیند با محور پنجم (کرامت):انسان حق درخواست رعایت حریمهای فکری، اخلاقی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی خاص خود را دارد.
اسلاید 13: نقطه مرکزی بحث(در فضای اخلاقی):انسان حق اخلاقی دارد از دیگران بخواهد به او فقط به دید یک مراجعهکننده نگاه نکنند بلکه طوری رفتار کنند که احساس احترام و توجه به خواست او در او فعال شود.(نه لزوما انجام خواسته بلکه توجه به خواسته)
اسلاید 14: زیرساختهای حقوقی:قانون «ممنوعیت زجر و مشقت» = قاعده لاحرجقانون «ممنوعیت ضرررسانی»= قاعده لاضرر و قاعده تهلکهقانون «ضرورت جبران صدمه» = قاعده ضمانقانون «تسلط افراد بر حریم و اموال شخصی خود» = قاعده سلطنهقانون «ضرورت رفتار با افراد براساس احترام» = قاعده عدل و انصاف و کرامت
اسلاید 15: نتيجه: پروتکل اتونومی براساس نگرش اسلامماده یک) انسان حق اِعمال اختیار دارد.ماده دو) این حق، مشروط به حفظ حیات است.ماده سه) این حق، مشروط به عدم ضرررسانی است.ماده چهار) همراهی با اقدام فرد بر ضرر به خود ممنوع است
اسلاید 16: نتيجه: پروتکل اتونومی براساس نگرش اسلامماده پنج) انسان حق دارد زجر و مشقت را تحمل نکند. این حق، مشروط به حفظ حیات است.ماده شش) انسان حق دارد در ارتباط با دیگری متقاضی احترام و رعایت حریمهایش باشد.
اسلاید 17: نتيجه: پروتکل اتونومی براساس نگرش اسلامماده هفت) انسان حق دارد هر اطلاعاتی را که مربوط به او و سرنوشت یا تکامل اوست بخواهد.ماده هشت) این حق، مشروط به اخذ اطلاع از مسیرهای قانونی و پرداخت هزینه آن است.
اسلاید 18: شيوه تصميمگيري در رفتارها و انتخابهاوضعيت عمومي موجود:براساس احساس و تمايل (حسّي كه الان نسبت به موضوع دارم)گرايش بهاحساسِ راحتي و لذت فردي(فردگروي و لذتگروي)
اسلاید 19: وضعيت مطلوب:براساس واقعيت(با محاسبه نفع جسمي، روحي، محيطي، خانوادگي، بشريت و نفع رو به ابديت)شيوه تصميمگيري در رفتارها و انتخابها
اسلاید 20: 20عبدالحمید واسطیموسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامwww.isin.irhvaseti@yahooبا تشکر از توجه شما
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.