پزشکی و سلامت بیماری‌ها

احتیاط استاندارد و عدم تبعیض بیمار ایدز

ehtiyate_standard_va_adame_tabiz_bimar_eids

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “احتیاط استاندارد و عدم تبعیض بیمار ایدز”

احتیاط استاندارد و عدم تبعیض بیمار ایدز

اسلاید 1: راهنماي احتياط‌هاي استاندارد و کاستن از انگ وتبعیض نسبت به افرادی که با ویروس عامل ایدززندگی مینمایندتالیف وخلاصه نویسی:دکتر علی حسین پور کارشناس مسئول کنترل عفونت HIV/AIDS وبیماریهای آمیزشی دانشگاه مشهد1

اسلاید 2: تقدیم به زنده یاد دكتر كامران حكيم‌زادهكسي كه زحماتش در كنترل ايدز هيچگاه فراموش نميگردد 2

اسلاید 3: اين پاورپوينت از دو قسمت تشكيل شده است. قسمت اول در مورد احتياطات استاندارد وقسمت دوم در زمينه كاستن از انگ وتبعيض نسبت به افرادي كه با ويروس عامل ايدز زندگي مينمايند ميباشد.اين دو با هم در ارتباطند تا همكاران ما در مورد راههاي انتقال خصوصا در اعمال پزشكي ودرماني اطلاعات كافي نداشته باشند نگراني آنها كاسته نميشود.اميدوارم آموزش اين مسائل به همكاران عزيز بتواند مرهمي باشد بر آلام رنج ديدگان از رفتارهاي تيعيض آميز ونه رنج بيماري.3

اسلاید 4: عوامل قابل انتقال از خونآربوویروستب راجعهکوتز فیلد جاکوبلنفوم/لوسمی سلول تی بزرگسالان(HTLV1)میلوپاتی (HTLV1)تبهای خونریزی دهنده((VHFsهپاتیت(بی وسی)اچ آی وی/ایدزمالاریاسیفلیسبابزیوزبروسلوزلپتوسپیروز4

اسلاید 5: برخلاف ترس‌ها و افسانه‌هايي كه درباره‌ي ويروس نقص ايمني انساني (HIV) وجود دارد، اين حقيقت انكارناپذير است كه اين ويروس بي‌نهايت شكننده است و تنها از راه رفتارهاي خاص قابل پيشگيري گسترش مي‌يابد.بدین لحاظ آموزش‌هاي HIV و ايدز نه تنها بايد شامل اطلاع‌رساني به عموم جامعه باشد، بلكه بايد گروه‌هاي خاص )کارکنان بهداشتی درمانی)را نيز دربرگيرد.5

اسلاید 6: آموزش کادر بهداشتی درمانی.چرا؟احتياط‌هاي مناسب براي پيشگيري از گسترش عفونت به ساير بيماران و خودشان؛ايفا كردن نقش الگو و سرمشق براي ساير افراد جامعه از طريق انجام مراقبت‌هاي محترمانه و همدلانه (از بيماران HIV مثبت ومبتلا به ایدز)؛آموزش واقعیتها درباره‌ي HIV به افراد و گروه‌ها.6

اسلاید 7: چه نکاتی را باید آموزش دهیم؟راه های انتقال و عدم انتقال HIV، مفهوم و كاربرد احتياط‌هاي استاندارد در پيشگيري از عفونت با HIV، مقوله‌ي انگ و تبعيض و حقوق انسانيبرنامه‌ي آموزشي بايد پاسخگوي نگراني‌ها و اضطراب كاركنان درباره‌ي آلوده شدن باشد آنها را تشويق به بكارگيري اقدام‌هاي كنترل عفونت كند7

اسلاید 8: اچ آی وی و انتقالتماس جنسی با فرد دارای ویروس(شایعترین در جهان)خونی:نیدل یا سرنگ مشترک(تزریق مواد)(شایعترین در ایران)هر نوع وسیله آلوده بخون فرد دارای ویروسانتقال خون یا فاکتورها(در حال حاضر تحت کنترل است)بچه متولد شده از مادر دارای ویروس قبل یا هنگام تولد یا هنگام شیردهی8

اسلاید 9: مایعات بدن بالقوه عفونیخون، سرم، پلاسما؛مني و ترشح مهبل؛مايع مغزي نخاعي، سينوويوم، جنب، صفاق، پريكارد و آمنيون (خطر انتقال HIV در اين موارد مشخص نيست)؛ديگر ترشحات و مواد دفعي بدن اگرخون آلود باشند همانند بزاق تنها در صورتي كه به خون حاوی ویروس آلوده باشد؛9

اسلاید 10: راه‌هاي انتقال HIV به کارکنان در فضاهاي بهداشتيتماس خون يا مايعات آلوده به خون بدن با پوست ناسالم آسيب پوست ناشي از فرو رفتن سوزن يا ديگر وسايل و ابزار برندهپاشيدگي مايعات آلوده به رو يا درون مخاط بدن10

اسلاید 11: مواجهه شغلیمواجهه از راه پوست (مانند فرو رفتن سوزن به دست)مواجهه‌ي غشاهاي مخاطي (مانند پاشيدگي مايعات آلوده به چشم، بيني يا دهان)مواجهه‌ي پوست ناسالم (مانند تماس با پوست بريده، ترك خورده يا دچار درماتيت)11

اسلاید 12: نخستين مورد انتقال شغلي HIV از انگلستان در سال 1984 ميلادي و در يك پرستار گزارش گرديد كه به دنبال فرو رفتن سوزن به دست دچار آلودگي شده بود. 12

اسلاید 13: قانون 33درده هزارانتقال پوستی مخاطی HIV (پاشیدن خون به چشم)3درهزارانتقال داخل پوستی HIV3درصد انتقال داخل پوستی HCV3درده انتقال داخل پوستی HBV 13

اسلاید 14: پرسنل پزشکی وانتقالانتقال HIV در بخش هاي درماني و بين پزشكان و پرسنل پزشكي در ارتباط با بيمارانشان به سه فرم امكان پذير است: 1) انتقال از بيمار به پرسنل پزشكي 2) انتقال از پرسنل پزشكي به بيمار 3) انتقال از بيمار به بيمار(وسایل)14

اسلاید 15: تماس شغلی. بطور كلي تماس با بزاق يك فرد آلوده به HIV در صورتي كه خون قابل رويت در آن وجود نداشته باشد به عنوان يك عامل خطر آفرين براي انتقال HIV مطرح نمي شود. تماس با اشك، عرق، ادرار و مدفوع غير خوني شخص آلوده نمي تواند به عنوان تماس مثبت با HIV قلمداد شود. اگرچه شير انسان سبب انتقال HIV در دوران پري ناتال مي شود اما تماس با شير به عنوان يك تماس شغلي براي انتقال HIV در نظر گرفته نمي شود15

اسلاید 16: مهمترين راه پيشگيري از عفونت HIV شغلي در پرسنل پزشكيمطالعات متعدد نشان داده است كه فرو رفتن سوزن در دست پرسنل پزشكي بيشترين علت عفونتHIV در پرسنل پزشكي است پس مهمترين راه پيشگيري از عفونت HIV شغلي در پرسنل پزشكي مي بايست موجب فراهم نمودن زمينه اي براي پيشگيري از اين واقعه باشد. شایعترین آسیب در زمان سرپوش گذاری سرنگ استفاده شده دیده شده است.16

اسلاید 17: اقدام‌هاي كنترل عفونتاحتياط‌هاي استانداردstandard precautions در تمام بيماران و در هر زمان، بدون در نظر گرفتن تشخيص يا وضعيت عفوني بودن يا نبودن فرد احتياط‌هاي اضافي (بر مبناي انتقال وتشخیص) transmission-based precautionsتماسیقطره ایهوائی 17

اسلاید 18: احتیاطات احتیاطات هوائیAirborne Precautions: از راه هوا قابل انتقالذره کمتر از 5mm پس در هوا معلق میماندتهویه لازم است وایزوله شودبیماریها:سل،سرخک،آبله مرغان وزونای منتشرDroplet Precautionsاحتیاطات قطره ایذره بالای 5 میلی متر تافاصله 1مترتا1.5 متر میتواند انتقال یابد پس فاصله رعایت شود(ایزوله شود)مننگوکک،آنفلوانزا،هموفیلوس آنفلوانزا،طاعون،دیفتری،میکوپلاسما،پارووویروس b19،اوریون،سرخجه وسیاه سرفهContact Precautions احتیاطات تماسی(آبسه ها)عفونتهای روده ای(شیگلا،کلستریدیوم دیفیسیل)،انگلی(شپش وگال)،ویروسهای دفع مدفوعی(انتروویروسها)وویروس آنفلوانزاوRSV ،عفونتهای پوستی شدید(استرپ بتا همولیتیک گروه A واستاف آرئوس)،سرخجه مادرزادیStandard Precautions احتیاطات برای همه افراد بدون توجه به نوع بیماری18

اسلاید 19: احتياط هاي استاندارد شامل اصول زير .تمام نمونه هاي خون و مايعات بدن بايد پر خطر و آلوده فرض شود واز تماس با آنها خودداری شود .دست ها بايد به روش صحيح و قبل و بعد از معاينه هر بيمار به مدت كافي (حداقل 15ثانيه براي يك معاينه معمولي) شسته شونددر صورت وجود احتمال تماس با خون يا مايعات بدن (به جز عرق )،چه خوني و چه غير خوني از دستكش استفاده شود .19

اسلاید 20: استفاده از گان ،ماسك و پوشش چشم ،معمولا لزومي ندارد،مگر زماني كه خطر پاشيدن خون و ترشحات به پوست و لباس وجود داشته باشد .غذاي بيماران را مي توان مانند سايرين در ظروف عادي توزيع كرد و به جداسازي ظروف نيازي نيست .(نوشیدن از لیوان فرد مبتلا انتقال نداده البته بطور کلی نباید اینکار انجام شود زیرا خطر انتقال بیماریهای دیگر وجود دارد.)وسايلي كه مجددا استفاده خواهند شد بايد ابتدا از آلودگي‌هاي قابل رويت پاك و سپس در ظروف مخصوص گذاشته و جهت ضد عفوني حمل شوند.20

اسلاید 21: سوزن‌هاي مصرف شده را هرگز نبايد درپوش گذاشت، خم كرد يا شكست بلكه بايد بلافاصله پس از مصرف در محفظه‌هاي مخصوص غيرقابل نفوذ (نظير قوطي شيرخشك) انداخت و زماني كه دو سوم تا سه چهارم حجم اين محفظه‌ها پرشد، آنها را از گردونة مصرف خارج كرده و پس از گندزدائي به زبالة بيمارستاني انداخت 21

اسلاید 22: زماني كه خون يا مايعات خوني در مكان مي‌ريزد اقدامات لازم به ترتيب عبارتند از : ـ پوشيدن دستكش و در صورت لزوم، ساير پوشش‌هاي محافظ ـ برداشتن مواد قابل جمع‌آوري با دستمال داراي قابليت جذبـ شستشوي محل با آب و شوينده‌ها ـ ضدعفوني محل با محلول 10 درصد هيپوكلريت سديم (وایتکس)ـ در صورت وجود شيشه شكسته و ديگر لوازم تيز و آلوده در محل، بايد ابتدا روي آنها را با دستمال داراي قابليت جذب پوشاند و محلول 10% هيپوكلريت سديم روي آن ريخت و پس از 10 دقيقه مراحل فوق را اجرا كرد.22

اسلاید 23: ـ افرادي كه دچار ضايعات پوستي، زخم‌هاي باز، درماتيت و ... مي‌باشند بايد تا بهبودي كامل، از مراقبت مستقيم بيماران و تماس با وسايل آلوده معاف شوند. در صورتي كه اين امكان وجود نداشته باشد، استفاده از دو دستكش توصيه شده است.ـ آموزش مداوم احتياط‌هاي استاندارد به تمام كاركنان بهداشتي درماني و خصوصا افراد نظافت‌چي ضروري است 23

اسلاید 24: دست شستندست شستن ساده‌ترين و كارآمدترين روش پيشگيري از انتقال عفونت است و سبب كاهش عفونت‌هاي مرتبط با مراقبت‌هاي بهداشتي درماني مي‌شود.24

اسلاید 25: دست نمی شویند.چرا؟نبود وسايل مناسب، نسبت كم كارمند به بيمار، حساسيت به مواد شوينده دست، آگاهي اندك كارمندان يا مراقبان نسبت به خطر و شيوه‌ي درست شستشو، زمان مورد نياز براي شستشو نگرش‌هاي متفاوت كارمندان بهداشت و درمان نسبت به ايمني.25

اسلاید 26: شستشوی دستهادست شستن معمولاً شستشوي دستها از مچ به پايين با صابون ساده و يا ضدباكتري با آب به مدت دست كم 10 تا 15 ثانيه است.26

اسلاید 27: ضد عفونی دستهاشستشوي دست‌ها تا آرنج با صابون ضدعفوني‌كننده و آب به مدت 15 تا 30 ثانيه (با توجه به دستورالعمل شيوه‌ي استفاده از ماده شوينده).ضدعفوني كردن دستها با ژل بي‌آب الكلي يا دستمال‌هاي الكلي به مدت 15 تا 30 ثانيه.اين روش در صورتي مناسب است كه دستها به چربي يا مواد پروتئيني آلوده نباشند. فرو بردن دستها در ظرف محتوي مواد ضدعفوني‌كننده توصيه نمي‌شود.27

اسلاید 28: اگر از صابون‌هاي قالبي استفاده مي‌كنيد از قالب‌هاي كوچك و جاصابوني كه امكان تخليه آب جمع شده را دارد استفاده كنيد.در صورتيكه آب از جاصابوني تخليه نشود محيط مناسبي براي رشد ميكروارگانيسم‌هايي مثل پسودوموناس مي‌شود.هر روز جاي صابون مايع را به طور كامل تميز كنيد.هنگاميكه ظروف محتوي صابون مايع خالي مي‌شوند بايد دور ريخته شوند و نبايد دوباره از آنها استفاده شود.28

اسلاید 29: پس از تماس با هر بيمار و پيش از تماس با بيمار بعدي، جهت ضدعفوني كردن سريع دستها مي‌توان از شستشودهنده‌هاي الكلي استفاده كرد. اگر دستها آغشته به چربي باشند اين مواد جايگزين مناسبي نيستند.29

اسلاید 30: وسايل خشك كردن دستهااز حوله‌هاي يكبار مصرف- حوله‌هاي تك‌نفره قابل استفاده مجدد يا حوله كاغذي رولي استفاده شود. در صورتيكه هيچ حوله خشك و تميزي وجود نداشته باشد، بهترين راه خشك كردن دستها خشك‌كن است.در مراكز بهداشتي درماني نبايد از حوله‌هاي معمولي استفاده كرد زيرا عفونت را به آساني منتقل مي‌كنند.30

اسلاید 31: در صورتيكه آلودگي دستها قابل مشاهده باشد، ابتدا آنها را با آب و صابون بشوييد، سپس از شوينده‌هاي خشك، ژل‌ها و يا دستمال كاغذي آغشته به الكل استفاده كنيد. در صورتيكه آب و صابون در دسترس نيست، ابتدا دستها را با حوله‌هاي داراي مواد شوينده تميز كنيد. سپس از ژل و يا دستمال كاغذي شوينده الكلي استفاده نماييد.31

اسلاید 32: زمان دست شستنپيش و پس از غذا خوردن، تهيه يا خوراندن غذا به ديگران؛پس از توالت؛پس از تخليه‌ي بيني، سرفه يا عطسه درون دستان؛پيش از همه‌ي روش‌هاي تهاجمي؛پيش از مراقبت كردن از بيماراني كه دستگاه ايمني آنها دچار نقص است؛پس از تماس با بيمار؛پس از دست زدن به ملحفه آلوده يا زباله.32

اسلاید 33: انگ وتبعیضSTIGMA & DISCREMINATION33

اسلاید 34: خصوصیات عفونت HIV/AIDSHIV/AIDSبیماری مزمن است نه لزوما مرگ تقریباشبیه بیماریهای دیابت یا فشارخون با این تفاوت که واگیردار استفردی که ویروس وارد بدنش میگردد دارای ویروس “HIV+” نامیده میشود ومرحله انتهائی بیماری که علائم ظاهر میشود” ایدز” نامیده شده که این مدت میتواند بطور متوسط 10 سال طول بکشد.در تمام این مدت بیماری با ظاهر سالم فرد میتواند بدیگری منتقل گردد بدون اینکه خود فرد اطلاع داشته باشد.بدون درمان فرد در مرحله ایدز معمولابعد از حدود دو سال فوت میکند.البته با درمانهای موجود طول زندگی وکیفیت زندگی وی بطور قابل ملاحظه ای افزایش مییابد ولی هیچگاه ویروس از بدن وی خارج نمیگردد وهمیشه قابل انتقال است.34

اسلاید 35: آموزش مثبتتوانمند كردن افرادی که با ویروس زندگی مینمایند براي بهبود كيفيت زندگي‌شان بسیار مهم است وسبب شده که افراد در معرض خطر جهت بررسی وآزمایش مراجعه نمایند واین خود سبب کنترل عفونت میگردد. اولين قدمكاهش انگ و تبعيض ميباشد که این خود سبب مراجعه افراد واطلاع از راههای انتقال وپیشگیری میگردد ولی در صورت وجود انگ وتبعیض خطر مخفی شدن بیماری وعدم مراجعه بقیه افراد وجود دارد که خود سبب گسترش پنهان بیماری میشود.35

اسلاید 36: انگ وتبعيض انگ نوعي پيشداوري است كه بر اساس آن فرد يا گروهي از افراد بعلت اينكه با آنچه ما هستيم ويا آنچه متداول است متفاوت هستند،بي اعتبار يا طرد ميشوند.تبعيض: وقتي كه افراد بر اساس پيشداوريشان عمل ميكنند،در آنصورت انگ به تبعيض تبديل ميشود.تبعيض هر اقدامي است كه در نتيجه آن كسي بعلت تعلق به گروه معيني يا تصور آن،مورد برخورد غير منصفانه قرار ميگيرد.36

اسلاید 37: انگبطور كلي سه نوع انگ داریم:انگ بدنی(بخاطر معلولیت)انگ گروه با خصوصیت ویژه(مصرف کنندگان مواد،زنان تن فروش و...)انگ طایفه ای وقبیله ای(نژاد،ملیت و...)37

اسلاید 38: بسیاری از مردم از HIV/AIDS رنج میبرند ولی از آن نمیمیرند بلکه از انگ آن میمیرند 38

اسلاید 39: چرا انگ؟ترس غیر واقعی از عفونتنا آگاهی ورازبودن بیماریغیر قابل درمان بودنواگیردار بودنوابسته به یکسری رفتارها در گروههای خاص(برخورد کلیشه ای یا استرئوتایپ)احساس سرزنش ،شرمندگی در فرد(انگ درونی) ونقش جنسیتبیماری ما نیست(تقسیم بندی بین ما وآنها)ارزشها،نرمها وقضاوتهای اخلاقی(کارهای برادرانت را به بهترین وجه برداشت کن)بیگناه وگناهکارنقش رسانه ها ودرج گزارشات غيرواقعي وغير مسئولانه در باره بيماري39

اسلاید 40: چرا از اچ آی وی میترسند؟نا آگاهی به راههای انتقال وعدم انتقالراهها را میدانند ولی شک دارند!همه میترسند(نقش کلیدی رسانه های گروهی) بیماری وحشتناکدرمان ندارد40

اسلاید 41: رفتار پر خطر مهم است نه گروه پرخطر 41

اسلاید 42: اشکال انگانگ بدنیانگ اجتماعیانگ زبانیانگ سازمانیانگ ثانویه42

اسلاید 43: انگ بدنیایزوله افراد مبتلاتهاجم به آنها43

اسلاید 44: انگ اجتماعیایزولهانگشت نما بودناز دست دادن نقش اجتماعی افراد44

اسلاید 45: انگ زبانیشایعاتدست انداختنبیان عبارات سرزنش آمیز وتحقیر آمیز45

اسلاید 46: انگ سازمانیاز دست دادن آینده(شغلی و...)ازدست دادن مسکنازدست دادن تحصیلتبعیض در ارائه خدمات بهداشتی46

اسلاید 47: انگ ثانویهانگ به خانواده فرد47

اسلاید 48: پیامدهای انگ وتبعیضمشکل پیشگیریافراد اطلاعات نمیگیرندمشکل تشخیصیافراد دیگر برای دانستن وضعیت خود از نظر ابتلا مراجعه نمینمایندمشکل مراقبت وحمایتافراد مبتلا به مراحل شدید بیماری رفته واطلاعات لازم برای پیشگیری را نمیگیرند واز نظر روحی مشکل مییابندمشکل درمانیدر نهایت بیماری در سطح جامعه مخفیانه بسرعت گسترش مییابد.48

اسلاید 49: این تصاویر به ما چه میگویند؟49

اسلاید 50: 50

اسلاید 51: 51

اسلاید 52: 52

اسلاید 53: بی گناه وگناهکار!آیا صحیح است؟53

اسلاید 54: باورهای غلطاچ.آی.وی/ ايدز تنها هم جنس گرایان را مبتلا می‌کند!ويروس  گرایش جنسي افراد را تشخیص نمیدهد و هر کس با هر گرایش ممکن است به آن دچار شود البته يكسري رفتارهاي خاص خطر ابتلا را افزايش ميدهد.اچ.آی.وی/ ايدز فقطً خلافکاران را مبتلا می‌کند!خیر،بسیاری ازافراد مبتلا در طی روابط زناشوئی از همسر ویا از راه انتقال از مادر به این ویروس آلوده شده اند.البته در هر صورت تفاوتي نمي نمايند فردي كه مبتلا شده احتياج به حمايتهاي روحي ودرماني واجتماعي دارد.فقط مردان خوشگذران مبتلا به HIV مي شوند!هر كسي كه رابطه ي جنسي محافظت نشده اي(بدون کاندوم) با فردي مبتلا داشته باشد ممکن است به HIV مبتلا شود و تفریحات سالم در پیشگیری از گسترش اچ.آی.وی/ایدز نقش مهمی دارند.گروهها مهم نيستند بلكه رفتارهاي افراد مهم است.54

اسلاید 55: باورهای غلطروبان قرمز سمبل ایدز است یا روبان قرمز علامت خطرناکی استافرادی که روبان قرمز میزنند مبتلا میباشند55

اسلاید 56: روبان قرمزروبان قرمز نماد آگاهی واطلاع رسانی وهمبستگی با افرادی است که با این ویروس زندگی میکنند وا فرادی که آنرا میزنند این تعهد خود رابه همبستگي و اطلاع رسانی وحمایت از افراد مبتلا نشان میدهند56

اسلاید 57: باور غلط: اچ آی وی وایدز مساوی همدیگرند 57

اسلاید 58: باور غلط ایدز نفرین خداست و فرد مبتلا نفرین شده است!!ايدز بوسيله ي HIV بوجود مي آيد و نفرين هيچ نقشي در انتقال آن ندارد. اينگونه عقايد، مردم را از محافظت از خودشان و يا شريك جنسي شان و  از زندگي سالم در کنار افراد مبتلا، باز مي دارند.از طرف ديگراچ آي وي از مادر به جنين يا نوزاد وشيرخوار قابل انتقال است. وجود ننگ و بدنامي ناشي از ايدز يكي از دلايل عمده شيوع سريع بيماري در جامعه است ، زيرا افراد آلوده از ترس بدنامي ، بيماري خود را مشخص نكرده و ضمن آسيبهاي جدي بخود ( بخاطر عدم مراقبت هاي روحي رواني و پزشكي )بعنوان مخازن مخفي آلودگي در جامعه باقي خواهند ماند.58

اسلاید 59: باور غلط : افراد اچ آي وي مثبت اجازه كار ندارند.افراد اچ آي وي مثبت هيچ منع كاري ندارند فقط در كارهائي كه با خون در تماسند توصيه ميگردد كه كار خود را تغيير دهند. سازمان بين المللي کار در رابطه با HIV/AIDS مصوبه‌اي دارد که در آن آمده است: « جهت استخدام و حين کار کارفرما نبايد از افراد آزمايش HIV بخواهد » و « کارکنان مبتلا به ايدز موظف به افشاي جواب آزمايش مثبت خود نيستند »59

اسلاید 60: باور غلط: افرادي كه در آزمايش اچ آي وي مثبت باشند قرنطينه ميگردند.جداسازي افراد شناخته شده نه تنها موجب مصونيت بقيه نمي شود، بلكه موجب مي گردد افرادی که نگران ابتلای خود هستند براي اقدامات تشخيصي پيش قدم نشوندو بيماري خود را مخفي دارند. بجاي سعي در شناسايي و جدا سازي افراد مبتلا، بهتر است، تصور كنيم هر کسی از افراد جامعه ممكن است مبتلا باشند و از تماس با خون و ترشحات هر كسي پرهيز نماييم .در كشورها و جوامعی كه به علت علم نا كافي  اقدام به قرنطينه نمودن افراد شناخته شده كردند ، چون يك اطمينان كاذب در جامعه بوجود آمد و ديگر ساير مردم ، اصول احتياطات  را رعايت نمي كردند ، پس از مدتي با افزايش بسيار چشمگير بيماران مواجه شدند.ازطرف ديگراز زمان ابتلا تا علائم بطور متوسط 10 سال بطول ميانجامد وفرد را در اين مدت طولاني بدون هيچ دليلي نميتوان قرنطينه نمود.از طرف ديگرافراد HIV مثبت ، از حقوق اجتماعي مانند ساير افراد جامعه برخوردارند و هيچ قانوني براي محروم شدن آنان از  حقوقهاي  اجتماعي مانند اشتغال ، تحصيل و… وجود ندارد.60

اسلاید 61: باور غلط:براي اينكه بدانيم ويروس وارد بدن ما شده است بهتر است كه خون اهدا نمائيم.اهدا خون به منظور بررسي وضعيت سلامت  فرد ، اقدامي بسيار نامناسب است زيرا ممكن است فرد در دوره پنجره ( يعني مدت زماني كه طول ميكشد در آزمايشات مشخص شود كه فرد مثبت ميباشد كه گاه تا 6ماه طول ميكشد) باشد و به اين ترتيب خون آلوده اهدا خواهد كرد و خودش هم چون بعدها پيگيري نمي شود از وضعيت سلامت خود آگاهي پيدا نخواهد كرد.61

اسلاید 62: باور غلط: در هنگام ورود به داخل كشور وقبل از ازدواج بايستي آزمايش اچ آي وي انجام گيرد.بدليل وجود مرحله پنجره ( Window period ) احتمال دريافت جواب منفي كاذب وجود دارد و اين امر مي‌تواند منجر به گمراهي فرد گردد. زماني كه امكان تشخيص صد در صد بيماري با تست HIV وجود ندارد الزام تست پيش از ازدواج هم امري غير ضروري و بي فايده است. حتي در كشوري مانند امريكا الزام تست HIV پيش از ازدواج با شكست روبرو شد به همين دليل قانون تست اجباري HIV پيش از ازدواج در اين كشور لغو شد. از طرف ديگر موارد مثبت كاذبي كه در تست اليزا اتفاق مي‌افتد بار روحي رواني شديد براي فرد ايجاد مي‌كند بنابراين به دليل نياز به پيگيريهاي بعدي بايد تست HIV بصورت داوطلبانه و همراه با مشاوره انجام شده تا ارتباط فرد با سيستم بهداشتي قطع نگردد.واقعيت اينست كه : ازدواج نكردن به معني برقرار نكردن رابطه جنسي نيست ! محروم كردن يك فرد از روابط سالم جنسي میتواند منجر به برقراري روابط ناسالم شده، به گسترش آلودگي دامن خواهد زد. در ايران تست اعتياد پيش از ازدواج اجباري است آيا نتيجه قابل ملاحظه ای در پيشگيري و يا درمان آن داشته است ؟از طرف دیگراطلاعات پزشكي محرمانه افراد با اين عمل ممكن است آشكار شود. مهم اینست که افراد توجیه شوند که از وضعیت خود از نظر ابتلا آگاهی داشته یا در صورت لزوم جهت انجام آزمایش مراجعه نمایند واین مسئله را به اطلاع طرف مقابل برسانند تا آن فرد آگاهانه تصمیم گیری نماید. ما موارد متعددی از ازدواج در خراسان در بین افرادی که یک نفر مثبت ودیگری منفی بوده است با اطلاع از این موضوع داشته ایم.62

اسلاید 63: باور غلط:افراد مبتلا قصد انتقام گیری وابتلای دیگران را دارنداین باور غلط از وحشت از ایدز ایجاد شده است باید بدانیم که ایدز همانند دیگر بیماریهاست وهمانطور که در مورد بیماریهای دیگر این مسئله به ذهنمان خطور نمی کند در مورد ایدز نیز همین گونه است البته طرد افراد مبتلا خطرات بالقوه ای دارد بدین لحاظ فرد مبتلا بایستی تحت حمایت قرار گیرد.63

اسلاید 64: آيا اچ آي وي-ايدز مساوي مرگ است؟قبول بيماري مزمن(همانند ديابت وفشار خون)اميد(حمايت رواني)خانوادهدوستانتغذيهورزشدارواحساس ارزشمندي اعتقادات معنويزندگي بعدي64

اسلاید 65: آیا بیماری میتواند زندگی دهد؟اچ آي وي = زندگيتغییر نگرش65

اسلاید 66: باور غلط:HIV/AIDS پایان همه چیز استHIV/AIDS پایان نیست امید به زندگی،کشف داروهای جدید و...را میتوان تصور نمود برعکس بیماری خود میتواند افراد را نسبت به مسئولیتهایشان هشیارتر نماید.به گفته یکی از افرادی که با ویروس زندگی میکند:HIV/AIDS موهبت الهی بود که نصیب من شد تا با آن حقایق زندگی ونزدیکی به خداوند را درک نمایم.66

اسلاید 67: با اچ آي وي، مثبت زندگي كن67

اسلاید 68: مرگ از منظر زندگي، يك معنا بيشتر ندارد: نقطه پايان زندگي است. اما زندگي از منظر مرگ، هزار رنگ است با هزار معنا68

اسلاید 69: الموت ريحانه المومن: مرگ گل خوش‌بوي مومن است.» مرگ، «همچون گردنبندي زيبا بر گردن دختران جوان69

اسلاید 70: «مرگ، مادر زندگي است»! 70

اسلاید 71: آیا اچ آی وی ایدز خطرناک است؟71

اسلاید 72: عوامل خطر در بیماریهای عفونیعامل بیماریزا ناشناس باشد.عامل بیماریزا مقاوم باشد.راه انتقال نامشخص باشد.راه انتقال غیر قابل پیشگیری باشد.قدرت تخریبی بیماری زیاد باشد.عامل بیماریزابدن انسانپاتوژنز بیماری72

اسلاید 73: ایدز یک بیماری عفونی ساده استایدز یک فاجعه وحشتناک است.؟ننگ و بدنامی73

اسلاید 74: با افرادHIV+ چه بايد كرد؟ کدامیک صحیح است؟حمايت نكرد تا از بين برونداين افراد را قرنطينه نمود ودر محل مخصوصي نگه داري كرد.تنها امكانات درماني در اختيار آنها بگذاريمحمايت همه جانبه با توانمندسازی آنان74

اسلاید 75: اگر به اين افراد كمك نشود‏، چه ضمانتي براي عدم انتقال آلودگي از اين افراد به ديگران وجود دارد؟75

اسلاید 76: حمايتهاي همه جانبه:حمايت روحي رواني(مراقبتی حمایتی)حمايت خانوادهحمايت اجتماعيحمايت مالي واقتصاديحمايت تشخيصي ودرمانيالبته بایستی با مشاوره وهمدلی با افراد کاری نمود که با بیماری کنارآمده وآنها را با مهارتهای زندگی توانمند سازیم.76

اسلاید 77: آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده اید؟ آيا ممكن است من اچ آي وي مثبت شوم؟77

اسلاید 78: من اچ آي وي مثبت هستم!احساسی که به شما در زمان بیان این جمله دست میدهد چیست؟78

اسلاید 79: این افراد هیچگاه تصور نمیکردند اچ آی وی مثبت شوند؟ همسر فرد با اعتياد تزريقيفرزند فرد با اچ آی وی که با آن بدنیا آمده استپرسنل پزشكي(پزشک یا پرستار)79

اسلاید 80: هركسي ميتواند+HIV شود و مختص گروه خاصي نيست البته با يكسري رفتارهاي خاص احتمال افزایش مییابد. 80

اسلاید 81: مهمترين اصل در پيشگيري وكنترل ايدزآموزش :تغيير نگرش واصلاح نگرشهاي غلط با آموزش ونهایتا تغییر رفتاراولين گامشكستن ديوار سكوت وانگ ، پذيرش آن در جامعه وشناخت اهميت كنترل آن مي باشد81

اسلاید 82: دین اسلام ،افراد را از هرگونه تبعیض برحذر می دارد و رهبران اسلامی معتقدند که صرف نظر از نوع ابتلای افراد ، باید به حقوق آنها احترام گذاشت و از سرکوب و تمسخر آنان پرهیز نمود 82

اسلاید 83: خداوند به بنده اش مي فرمايد:اي بنده من چرا به ملاقات من نيامدي؟بنده ميگويد:چگونه تورا ملاقات كنم!خداوند ميفرمايد:زماني كه يكي از بندگان من بيمار شد،اگر به ديدن او مي آمدي مرا آنجا مي يافتي.83

اسلاید 84: امام صادق(ع):به اهل بلا ومبتلایان به بیماریهای خاص،نگاه طولانی نکنید که این رفتار شما آنان را غمگین میسازد.بحارالانوارامام سجاد(ع) از جائی عبور مینمودند که چند بیمار مسری غذا میخوردند حضرت سلام نمودند ودور شدند ولی با خود فکر نمودند که نکند آنها دلگیر شوند پس بلافاصله برگشتند وآنها را به خانه شان دعوت کرده واز آنها دلجوئی فرمودندثواب الاعمال 84

اسلاید 85: حقوقحق كار واشتغالحق ازدواجحق داشتن فرزندحق تحصيل85

اسلاید 86: مصوبات سازمان بین المللی کار(ILO) در مورد HIV/AIDSجهت استخدام ویا حین کار،کارفرما نباید از افراد آزمایش HIV بخواهد.وضعیت یک فرد از نظرابتلا یا عدم ابتلا نباید ملاک استخدام یا اشتغال فرد قرارگیرد.کارکنان مبتلا به ایدز موظف به افشای جواب مثبت خود نیستند.86

اسلاید 87: تحصيلثبت نام دانش آموزاني كه با اچ آي وي زندگي مينمايند اجباري است وهيچ مدرسه اي حق ثبت نام نكردن اين افراد را ندارد.فرد اچ آي وي مثبت حق تحصيل دارد.87

اسلاید 88: خدمات درمانيپرسنل پزشكي بايستي خدمات درماني را به افرادي كه با ويروس زندگي مينمايند بدون هيچ تبعيضي ارائه دهند.در اين زمينه معاونت درمان دانشگاه مشهد به تمام مراكز درماني بخشنامه اي ارسال نموده كه هيچ مركزي حق ندارد به صرف اچ آي وي مثبت فرد وي را نپذيرد.88

اسلاید 89: محروم كردن يك كودك از آموزش و تحصيل بخاطرايدز تجاوز به حقوق اوليه يك انسان است. مصوبه حقوق بشر-اجلاس ويژه أيدز89

اسلاید 90: خانواده و دوستان، نقش مهمي در كمك، به افراد مبتلا به بيماري‌هاي مزمن ايفا مي‌كنند. مهم‌ترين موضوع، چگونگي تعامل مردم با شخص بيمار است. 90

اسلاید 91: اگر كسي كه دوستش داريم از يك بيماري مزمن رنج مي‌برد، درباره بيماري چيزهايي بياموزيد، در انجام كارهاي روزمره و امور منزل به او كمك كنيد و از او حمايت عاطفي به عمل آوريد. 91

اسلاید 92: گاهي همه ما به شانه‌هايي براي گريستن احتياج داريم.92

اسلاید 93: افراد مشهوری که با اچ آی وی زندگی مینمایندفردی مک کويين خواننده اصلی گروه موسيقی کويين متولد 5 سپتامبر 1947 زنگبار نام اصلی فرخ بولسارا مرگ 24 نوامبر 1991 مرگ بر اثر بيماری ايدز 93

اسلاید 94: Néstor Almendros نستور آلمندوروس فيلمساز اسپانيايی متولد 30 اکتبر 1930 بارسلونا مرگ 4 مارس 1992 نيويورک مرگ بر اثر بيماری ايدز 94

اسلاید 95: Robbin Crosby رابين کروزبی گيتاريست گروه rock band 1960 – 2002 ابتلا بر اثر تزريق با سرنگ آلوده مرگ بر اثر بيماری ايدز 95

اسلاید 96: Michel Foucault ميشايل فوکالت فيلسوف فرانسوی متولد 15 اکتبر 1926 Poitiers مرگ 26 ژوئن 1984 پاريس مرگ بر اثر بيماری ايدز 96

اسلاید 97: Tommy Morrison تامی مورريسون بوکسور آمريکايی قهرمان جهان متولد 15 اکتبر 1969 اوکلاهاما تست اچ. آی. وی. مثبت 1996 زندگی با ويروس اچ. آی. وی.  97

اسلاید 98: Andrew Sullivan اندرو سوليوان روزنامه نگار آمريکايی متولد 10 آگوست 1963 تست اچ. آی. وی. مثبت زندگی با ويروس اچ. آی. وی. 98

اسلاید 99: Arthur Ashe آرتور اش تنيس بازقهرمان آمريکايی متولد 10 ژولای 1943 مرگ 6 فوريه 1993 مرگ بر اثر بيماری ايدز” 99

اسلاید 100: خدایا چرا من؟آرتور اش (Arthur Ashe) قهرمان افسانه‌اي تنيس ويمبلدون به خاطر خون آلوده‌اي که در جريان يک عمل جراحي در سال 1983 دريافت کرد، به عفونت اچ آي وي- ايدز مبتلا شد.او از سراسر دنيا نامه‌هايي از طرفدارانش دريافت کرد. يکي از طرفدارانش نوشته بود: «چرا خدا تو را براي چنين بيماري دردناکي انتخاب کرد؟‌» آرتور در پاسخش نوشت: در دنيا، 50ميليون کودک بازي تنيس را آغاز مي‌كنند. 5 ميليون نفر ياد مي‌گيرند که چگونه تنيس بازي کنند.500 هزار نفر تنيس را در سطح حرفه ياد مي‌گيرند.50 هزار نفر پا به مسابقات مي‌گذارند. 5 هزار نفر سرشناس مي‌شوند. 50 نفر به مسابقات ويمبلدون راه پيدا مي‌کنند، چهار نفر به نيمه نهايي مي‌رسند و دو نفر به فينال ... و آن هنگام که جام قهرماني را روي دستانم گرفته بودم، نگفتم «خدايا چرا من؟» و امروز هم که از اين بيماري رنج مي‌کشم، نمي توانم‌بگويم:«خدايا چرا من؟» 100

اسلاید 101: ايزاك آسيموفدانشمند ونویسنده داستانهای تخیلی وفضائی101

اسلاید 102: مژيك جانسوناز معروفترین بسکتبالیستهای قدیمی آمریکائی که در دهه 80 وضعیت خود را اعلام نمود واینک بنیادی برای درمان ایدز دارد102

اسلاید 103: آنتوني پركينزهنرپیشه103

اسلاید 104: راك هودسنهنرپیشه104

اسلاید 105: پسر نلسون ماندلاوزیر فرهنگ سابق انگلیس105

اسلاید 106: اميررضا مهندس کامپيوتر در سال 1971 با بيماری تالاسمی ماژور متولد شد.در 1999 با وضع جسمانی بدی در يکی از بيمارستانهای تهران بستری می شود. اميررضا می گويد: بعد از سه ماه که به اين بيمارستان مراجعه کردم پزشکان جوابم کردند و مرخصم کردند که بروم خانه با آرامش کامل فوت کنم. هيچ حس خاصی هم نداشتم چون وقتی داری می ميری ديگر برايت خيلی مهم نيست که چه شد و چه اتفاقی افتاد. خوشبختانه به خاطر سطح فرهنگی خانواده ام من با آنها هيچ مشکلی نداشتم. با يک خانم ارتباط عاطفی داشتم که بعد از اين که مسائل بغرنج شد و به اين وضعيت دچار شدم آن ارتباط را قطع کردم. خودم را گذاشتم جای پدرمادر اين خانم فکر کردم که اگر دختری داشتم و به من می گفت يک چنين فردی (خواستگار من) هست، امکان نداشت بپذيرم. ديد مردم (ايران) حداقل يک ديد بی مطالعه ای هست. البته يکی دوبار من برای اين که عکس العمل مردم را ببينم تو تاکسی گفتم که ايدز دارم. برايم خيلی جالب بوده يکبار تا گفتم ايدز دارم راننده تاکسی زد روی ترمز و پياده ام کرد. اما يکی هم در واکنش گفت که من شوخی می کنم و بعد از نيم ساعت که برای او (اين بيماری و نحوه ابتلا) توضيح دادم، قانع شد و پذيرفت و هيچ مشکلی هم با اين موضوع نداشت.”امیر رضا اکنون مسئول سازمان مردم نهاد زندگی مثبت میباشد.106

اسلاید 107: 107

اسلاید 108: قسمتي از يك بيانيه كشيشان انگلستان درمورد HIV وايدز، آوريل 2002 براي پايان سكوت در مورد اين بيماري ما صدايمان را بلند ميكنيم . قبلا صداي ما فقط بانگ نكوهش بود. حال ميخواهيم نشان دهيم ايدز تنبيه الهي نيست. دين ما را وادار ميسازد بپذيريم :تمام انسانها مخلوق و بنده خدا هستند، حتي آنان كه با آلودگي وايدز زندگي ميكنند. 108

اسلاید 109: تا زماني كه درماني براي اين بيماري پيدا شود بياييد صدايمان را در ترانه اي عليه ويروس HIV به نحوي بلند كنيم كه در سراسر جهان شنيده شود اين ترانه ايستادگي و مبارزه خواهد بود امّا بيش از هر چيز ترانه اميد است – اميد به آنكه وقتي با تمام نيرو هم صدا شويم ،‌سكوت و داغ ننگي كه مايه تقويت اين بيماري همه گير است ، در هم شكند و از ميان برود و زندگي بر مرگ چيره شود .109

اسلاید 110: برای توگردهی دستت به دستان خدامیتوان بار دگر اعجاز کردزندگی را بسی بهتر ازین با دلی آسوده تر آغاز کردمیتوان زنجیرها را وانمودنغمه پاینده بودن را سرودمیتوان از نوپریدن را چشیدتا به اوج قله ها پرواز کردشاخه بشکسته از باد خزاندر بهاران غنچه هاآردبه بارمیتوان از بین این ویرانه هادر به باغ آرزوها باز کردمیتوان این پیکر فرسوده راباتفکرروح وجانی تازه دادیاکه با نیروی پندار وخردزندگی را تازه وممتاز کردشایق-مشهد-آذر87110

اسلاید 111: کنترل ايدز نيازمند مشارکت همه ماست.111

اسلاید 112: هنرمندان پیشگامان مقابله با گسترش ایدز112

اسلاید 113: مهتاب کرامتی سفیر حسن نیت یونیسف ایران113

اسلاید 114: مهمترين كساني كه ميتوانند از اين انگ ايدز بكاهند پرسنل بهداشتي درماني خصوصا پزشكان وپرستاران ميباشند. با مردم آنگونه رفتاركن كه دوست داري با تو رفتار نمايند. 114

اسلاید 115: «موجيم و وصل ما، از خود بريدن است ساحل بهانه‌اي است، رفتن رسيدن است» موفق باشید115

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید