احکام عمومی غسل
اسلاید 1: در غسل بايد تمام بدن و سر و گردن شسته شود، خواه غسل واجب باشد مانند جنابت، و يا مستحب، مانند غسل جمعه، به عبارت ديگر تمام غسل ها در انجام فرقی ندارند مگر در نيت
اسلاید 2: غسل را به دوصورت می توان انجام داد: «ترتيبی» و «ارتماسی».
اسلاید 3: در غسل ترتيبی ، پس از نيت کردن ابتدا سر و گردن ، سپس نيمه راست بدن ،و بعد از آن نيمه چپ شسته می شود
اسلاید 4: با نيت غسل يك باره زير آب می رود به طوری كه تمام بدن در آب قرار گيرد. يا به تدريج زير آب می رود كه در نهايت تمام بدن در آب قرار گيرد.يا زير آب رفته و در آب به نيت غسل بدن را تكان می دهد.در غسل ارتماسی، تمام بدن يك باره در آب قرار می گيرد. پس در غسل ارتماسی بايد آب به قدری باشد كه انسان بتواند تمام بدن را زير آب ببرد.
اسلاید 5:
اسلاید 6: 1ـ تمام شرط هايی كه براى صحيح بودن وضو گفته شد، در صحيح بودن غسل هم شرط است، به جز موالات.2 ـ كسى كه چند غسل بر او واجب است، مى تواند به نيت همه آنها يك غسل به جا آورد.3 ـ كسى كه غسل جنابت كرده، نبايد براى نماز وضو بگيرد، ولى با غسل هاى ديگر نمى شود نماز خواند و بايد وضو هم بگيرد. امام (قدس سره)
اسلاید 7: 4 ـ در غسل ارتماسی بايد تمام بدن پاك باشد، ولی در غسل ترتيبی پاك بودن تمام بدن لازم نيست و اگر هر قسمتی را پيش از غسل دادن همان قسمت، تطهير كند كافی است.5 ـ غسل جبيره ای مثل وضوی جبيره اى است، ولی بنابر احتياط واجب بايد آن را ترتيبی به جا آورد.
اسلاید 8: 6ـ كسى كه روزه واجب گرفته، نمى تواند در حال روزه غسل ارتماسی انجام دهد، چون روزه دار نبايد تمام سر را در آب فرو برد، ولی اگر از روى فراموشى غسل ارتماسى كند صحيح است.7ـ در غسل لازم نيست تمام بدن با دست شسته شود، و چنانچه با نيت غسل، آب به تمام بدن برسد كافی است .
اسلاید 9: *رساندن جايی از بدن به خط قرآن، اسم خداوند و بنابر احتياط واجب اسامی پيامبران و ائمه و حضرت زهرا(عليهم السلام).*رفتن به مسجدالحرام و مسجدالنبی(ص) هرچند از يك در داخل شود و از در ديگر بيرون رود *توقف در مساجد .*گذاشتن چيزی در مسجد هرچند از بيرون مسجد باشد .*خواندن سوره هايی از قرآن كه سجده واجب دارد. *توقف در حرم امامان (عليهم السلام) بنابر احتياط واجب .
اسلاید 10: سوره شماره 32 (سوره سجده)سوره شماره 41 (سوره فصّلت)سوره شماره 53 (سوره نجم)سوره شماره 96 (عَلَق) مسئله:اگر جنب از يك درِ مسجد وارد شود و از در ديگر خارج شود (عبور بدون توقف) مانع ندارد، به جز مسجدالحرام و مسجدالنبی كه عبور هم جايز نيست.اگر شخصی در خانه اش مكانی را برای نماز قرار دهد و همچنين نمازخانه مؤسسه ها و ادارات، حكم مسجد ندارد.
اسلاید 11: * همه مراجع اتفاق نظر دارند که :غسل جنابت كفايت از وضو میكند و می توان با آن نماز خواند.
اسلاید 12: ولی در مورد ساير غسل ها نظر مراجع متفاوت است.*** قائلين به عدم کفايت ساير غسل ها از وضو***امام (قدس سره) _ مقام معظم رهبری _ آيت الله بهجت
اسلاید 13: *** قائلين به کفايت ساير غسل ها از وضو*** آيات عظام : خوئی، تبريزی، سيستانی، نوری، مکارم،زنجانی،فاضلبا توجه به چند نکته کفايت از وضو می کند و میتواند بدون وضو نماز بخواند .الف) با غسل های واجب ديگر (غير از غسل استحاضه ).ب) با غسل های مستحب که استحبابشان ثابت شده است.ج) اگر چه احتياط مستحب آن است كه وضو هم بگيرد.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.